abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 20 mei 2012 @ 00:47:06 #26
350683 Renn
Kan niet kiezen
pi_111767524
Iemand enig idee hoe ze bij vraag 14 in examen 2011-II op antwoord C komen?
Het gaat om een verhouding tussen de invloed van het broeikasgas CH4 tegenover H2O.
Er staat een tabel met allemaal waarden, maar ik heb geen idee welke ik moet gebruiken en waarom.
pi_111768218
Eerste tabel is de CH4-uitstoot in CO2-equivalenten, de tweede tabel de massa van de CH4-uitstoot. Door de totalen in equivalenten te delen door de totalen van de CH4-uitstoot bereken je uit hoeveel equivalenten 1 gram CH4 bestaat.

126,9 / 6,044 = 21
De andere twee komen ook op 21 uit.
Hoop dat dat je verder helpt! :)
  zondag 20 mei 2012 @ 01:14:50 #28
350683 Renn
Kan niet kiezen
pi_111768601
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 01:04 schreef Aeyr het volgende:
Eerste tabel is de CH4-uitstoot in CO2-equivalenten, de tweede tabel de massa van de CH4-uitstoot. Door de totalen in equivalenten te delen door de totalen van de CH4-uitstoot bereken je uit hoeveel equivalenten 1 gram CH4 bestaat.

126,9 / 6,044 = 21
De andere twee komen ook op 21 uit.
Hoop dat dat je verder helpt! :)
Heel erg bedankt!

Erg matig overigens dat ik hier zelf niet uit kwam -O-
pi_111768645
Dat krijg je als je om 1:15 nog examens aan het maken bent :P
pi_111775396
2010-1, vraag 34. Snapputnie :(
pi_111776483
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 11:41 schreef Apostrof het volgende:
2010-1, vraag 34. Snapputnie :(
Je hebt 3 heterozygote allelenparen. Hoe wordt de allelfrequentie van heterozygote allelen weergegeven in de Hardy-Weinberg formule?
I feel kinda Locrian today
  zondag 20 mei 2012 @ 13:21:34 #32
350683 Renn
Kan niet kiezen
pi_111778435
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 01:16 schreef Aeyr het volgende:
Dat krijg je als je om 1:15 nog examens aan het maken bent :P
Gaat meestal op z'n best hier rond die tijd ^O^
pi_111850910
Pff die citroenzuurcyclus/stikstofkringloop/glycolyse en gisting/oxidatieve fosfolisering vind ik best lastig...
pi_111856766
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 21:28 schreef zoodan het volgende:
Pff die citroenzuurcyclus/stikstofkringloop/glycolyse en gisting/oxidatieve fosfolisering vind ik best lastig...
istie ook. Probeer vooral je binas plaatjes goed te begrijpen (er zijn 3 of 4 tabellen geloof ik die erover gaan, kijk waar ze op elkaar aansluiten en welke info je wel uit de ene, maar niet uit de andere kan halen). Ik zou ook samengevat e.d. erop nalezen.

Ik denk dat het belangrijkste is om te weten hoe het zit met waar hoeveel ATP vrijgemaakt wordt, hoe de ox. fos werkt (stuwmeer van H+, zorgt dat de ATP synthase aangedreven wordt die ATP maakt) en waar dus de NADH,H+ en de FADH2 heengaan (dus de H+jes daarvan).

Vergeet niet dat in het tweede deel van de glycolyse de reactie x2 voorkomt; in het eerste gedeelte (blauwe stuk van de tabel) verlies je energie (2ATP), maar in het tweede gedeelte wordt het glucosemolecuul in tweeën gesplitst en krijg je via een isomerase 2x hetzelfde molecuul (1 molecuul is direct goed (de rode tabel), de andere helft wordt via dat 3e kolommetje omgezet in de tweede) Dat betekent dus dat je energiewinst (rode stuk van de tabel dus) x2 is, dus dat je daar 4ATP uithaalt. Netto dus 2 ATP uit de glycolyse.

Vergeet niet dat anaeroob dus minder energie oplevert dan aeroob, puur omdat anaeroob niet verder gaat dan de glycolyse, en na de glycolyse ipv citroenzuurcyclus dus gaat gisten/melkzuur vormen. Dat is ook de reden dat iemand bij lange/zware inspanning spierpijn krijgt. Na een tijdje aeroob moeten de spieren gedwongen op anaeroob overschakelen, waarbij onvermijdelijk melkzuur wordt gevormd.

In de citroenzuurcyclus moet je vooral in de gaten houden waar dus die NADH,H+ en FADH2 heengaan, en hoe die dus vervolgens in verband staan met de oxfos. Uit de oxidatieve fosforylering haal je in totaal geloof ik 34 ATP.

--> Totaal haal je dus aeroob 2 (Glycolyse) + 34 (ox.fos) = 36 ATP per glucosemolecuul. Anaeroob maar 2.
pi_111859775
quote:
6s.gif Op maandag 21 mei 2012 23:03 schreef kirsten. het volgende:

[..]

istie ook. Probeer vooral je binas plaatjes goed te begrijpen (er zijn 3 of 4 tabellen geloof ik die erover gaan, kijk waar ze op elkaar aansluiten en welke info je wel uit de ene, maar niet uit de andere kan halen). Ik zou ook samengevat e.d. erop nalezen.

Ik denk dat het belangrijkste is om te weten hoe het zit met waar hoeveel ATP vrijgemaakt wordt, hoe de ox. fos werkt (stuwmeer van H+, zorgt dat de ATP synthase aangedreven wordt die ATP maakt) en waar dus de NADH,H+ en de FADH2 heengaan (dus de H+jes daarvan).

Vergeet niet dat in het tweede deel van de glycolyse de reactie x2 voorkomt; in het eerste gedeelte (blauwe stuk van de tabel) verlies je energie (2ATP), maar in het tweede gedeelte wordt het glucosemolecuul in tweeën gesplitst en krijg je via een isomerase 2x hetzelfde molecuul (1 molecuul is direct goed (de rode tabel), de andere helft wordt via dat 3e kolommetje omgezet in de tweede) Dat betekent dus dat je energiewinst (rode stuk van de tabel dus) x2 is, dus dat je daar 4ATP uithaalt. Netto dus 2 ATP uit de glycolyse.

Vergeet niet dat anaeroob dus minder energie oplevert dan aeroob, puur omdat anaeroob niet verder gaat dan de glycolyse, en na de glycolyse ipv citroenzuurcyclus dus gaat gisten/melkzuur vormen. Dat is ook de reden dat iemand bij lange/zware inspanning spierpijn krijgt. Na een tijdje aeroob moeten de spieren gedwongen op anaeroob overschakelen, waarbij onvermijdelijk melkzuur wordt gevormd.

In de citroenzuurcyclus moet je vooral in de gaten houden waar dus die NADH,H+ en FADH2 heengaan, en hoe die dus vervolgens in verband staan met de oxfos. Uit de oxidatieve fosforylering haal je in totaal geloof ik 34 ATP.

--> Totaal haal je dus aeroob 2 (Glycolyse) + 34 (ox.fos) = 36 ATP per glucosemolecuul. Anaeroob maar 2.
Wow bedankt voor je uitgebreide antwoord, ik ga morgen gewoon mijn best doen om dit erin te krijgen en hoe het allemaal zit met DNA recombinantie/xchomosaal ect ect. dat zit er namelijk niet goed in. In de les hebben we hier eigenlijk ook belachelijk weinig aandacht aan besteed..
pi_111867719
Ik moet iig hoger dan 4,9 halen, dat is wel te doen denk ik.. :P
  dinsdag 22 mei 2012 @ 11:01:21 #37
316232 Lutte
duimelut
pi_111868292
Ik baal een beetje dat we van alle examens al een paar opgaves hebben gehad, zo krijg je niet echt een eerlijk beeld :@

Nja moet een 3,8 halen voor een zesje, denk niet dat ik me hier enorme zorgen om moet maken :P Meer over het tijdstip: na 2,5 uur Duits :{
Trots shetlandmens
When in doubt, just add glitter
Happy little sushi roll
  woensdag 23 mei 2012 @ 15:55:31 #38
376033 Gorios
Tonderitel
pi_111930171
Dit examen was in ieder geval niet te lang en ook zeker niet te moeilijk.
Als mensen hierover gaan klagen is het enorm onterecht.
pi_111930744
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 15:55 schreef Gorios het volgende:
Je bent ruim een half uur van te voren al klaar?
pi_111931464
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 15:55 schreef Gorios het volgende:
Jij bent ook de norm...
  woensdag 23 mei 2012 @ 16:44:58 #41
376033 Gorios
Tonderitel
pi_111932419
Ik was om half drie klaar. Dus twee uur van tevoren. Mijn gevoel zegt dat het wel goed ging. Verder heb ik net contact gehad met anderen en die vonden dat het ook goed te doen was.

Het enige waarover je een goed gegronde klacht kan indienen zou kunnen zijn dat het vaag geformuleerd was bij sommige vragen, maar dat was in examens van vorig jaar ook zo.
pi_111933721
Ik vond hem best pittig.
pi_111934888
Respect voor alle mensen die al 2 uur eerder klaar waren, zaten er bij mij ook een paar bij. Snap niet hoe je dat doet, dan kan je echt wel heel snel teksten lezen of je weet het antwoord al zonder alle informatie eromheen?
Bij mij ging die goed, je moest wel steeds goed dingen beredeneren bij de muizen en oorsmeer. Heb 26 wel fout, al dat gekut met DNA voor niks :(.
Ik heb bij 20 gewoon als antwoord dat het klierweefsel het virus bevatte, dat is toch ook zo :P?
En ik dacht bij 19 alleen stelling 2 en 3 omdat helemaal aan het begin werd genoemd dat het vooral bij jonge mensen werd aangetroffen. Maar ik denk dat ik daar gewoon teveel heb beredeneerd :P.
pi_111936011
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 17:37 schreef Apostrof het volgende:
Ik heb bij 20 gewoon als antwoord dat het klierweefsel het virus bevatte, dat is toch ook zo :P?
En ik dacht bij 19 alleen stelling 2 en 3 omdat helemaal aan het begin werd genoemd dat het vooral bij jonge mensen werd aangetroffen. Maar ik denk dat ik daar gewoon teveel heb beredeneerd :P.
Een prion is geen virus, dus alleen daarom al is het antwoord fout.
19 is gewoon logisch nadenken :P
pi_111936970
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 17:12 schreef meneer_valk het volgende:
Ik vond hem best pittig.
Dit, helaas
Ja.
  woensdag 23 mei 2012 @ 18:36:29 #46
282447 Maarten302
Make my day..
pi_111937193
vraag 11: planten

Iemand?? :')
pi_111937399
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 17:12 schreef meneer_valk het volgende:
Ik vond hem best pittig.
Ik blijk echter wel maar 1 multiplechoice vraag fout te hebben, maar bij de rest van mijn antwoorden ben ik er niet zo zeker van. Ligt er maar net aan hoe veel mijn biologiedocente me gunt :p

quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 18:36 schreef Maarten302 het volgende:

Ordening moesten we wel kennen, bovendien kon je met BINAS en een beetje logisch nadenken ook op het antwoord komen.
pi_111938138
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 18:36 schreef Maarten302 het volgende:

Heb het maar even opgezocht.

quote:
Planten hebben zoals alle Eucaryoten (organismen met complexe cellen met een kern) zuurstof nodig voor de respiratie. Door zuurstof te laten reageren met suikers komen er energie, water en CO2 vrij.

Overdag kunnen planten ook de omgekeerde reactie uitvoeren waarbij CO2 en water met behulp van zonlicht worden omgezet tot suikers en zuurstof. Overdag produduceert de plant dan ook meer zuurstof dat dat ie opgebruikt maar 's nachts doet de plant enkel aan respiratie.

Conclusie: Ook voor planten is zuurstof levensnoodzakelijk.
Deze vraag werd beantwoord door:
drs. Marc Reynders
doctorandus
Universiteit Gent
pi_111939137
Ik heb een vraagje voor de mensen die vandaag het vwo bio CE hebben gemaakt.
De vraag gaat over vraag 33.

Ik heb als antwoord: Als de ouders zoveel mogelijk verschillen hebben wat betreft de MHC-allelen. Dan zal het nageslacht een diversiteit aan MHC-allelen hebben, waardoor de kans groter is, dat het nageslacht een parings partner zal vinden.

Dit lijkt echter niet eens op het antwoord wat in het correctievoorschrift staat.
Maar zou mijn antwoord ook kunnen kloppen

Edit

Hier komt de vraag,

Stukje tekst wat boven de vraag stond,

In een onderzoek naar de partnerkeuze bij muizen werden twee familiegroepen,
elk met een bekend homozygoot MHC-genotype, gebruikt: type R en type S.
Paringsbereide vrouwtjes, opgegroeid in één van deze familiegroepen, werd de
keuze geboden tussen mannetjes van het type R en van het type S.
De vrouwtjes paarden bij voorkeur met mannetjes van het andere MHC-type.
Het is voordelig voor het nageslacht als de ouders zoveel mogelijk verschillen
wat betreft de MHC-allelen.

2p 33 Leg dit uit aan de hand van de functie van het MHC-comple
pi_111939480
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 19:15 schreef huayra het volgende:
Ik heb een vraagje voor de mensen die vandaag het vwo bio CE hebben gemaakt.
De vraag gaat over vraag 33.

Ik heb als antwoord: Als de ouders zoveel mogelijk verschillen hebben wat betreft de MHC-allelen. Dan zal het nageslacht een diversiteit aan MHC-allelen hebben, waardoor de kans groter is, dat het nageslacht een parings partner zal vinden.

Dit lijkt echter niet eens op het antwoord wat in het correctievoorschrift staat.
Maar zou mijn antwoord ook kunnen kloppen

Edit

Hier komt de vraag,

Stukje tekst wat boven de vraag stond,

In een onderzoek naar de partnerkeuze bij muizen werden twee familiegroepen,
elk met een bekend homozygoot MHC-genotype, gebruikt: type R en type S.
Paringsbereide vrouwtjes, opgegroeid in één van deze familiegroepen, werd de
keuze geboden tussen mannetjes van het type R en van het type S.
De vrouwtjes paarden bij voorkeur met mannetjes van het andere MHC-type.
Het is voordelig voor het nageslacht als de ouders zoveel mogelijk verschillen
wat betreft de MHC-allelen.

2p 33 Leg dit uit aan de hand van de functie van het MHC-comple
moah, ik vind dat de antwoorden wel redelijk overeen komen hoor. Je hebt benoemd dat de MHC complexen zo verschillend mogelijk moeten zijn, met een reden (weet verder niets van de vraag en of het de juiste reden is maar dat zal vast wel). In mijn ogen is dit hetzelfde antwoord hoor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')