abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111954783
de mijne is korter :P

stond letterlijk zo in het correctievoorschrift

Maar de jouwe is ook goed
pi_111954948
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 23:44 schreef samenvatting2012 het volgende:
volgens mij krijg je geen vragen over de 4e macht/5e macht

denk dat het document dat net is gepost wel volstaat

maar zie niks over de eu erin?
pi_111955030
voor eu zou ik dit google, als je t boek niet heb.... (dat zei je toch)

-europese parlement
-europese raad(top)
-raad van ministers
-europese commissie
-hof van justitie

ken de taak... dus wetgevend uitvoerend

commissie is dagelijkse bestuur en brengt iniatieven .. wetten voor
pi_111955093
je krijgt er vast een meerkeuze vraag voor ofzo....
pi_111955094
Adviesorganen spelen een rol in de omzettingfase. Het inschakelen van adviesorganen is een manier om een zo breed mogelijk draagvlak voor besluiten te krijgen bij allerlei maatschappelijke organisaties. Noem 4 adviesorganen.
1. De Raad van State: geeft advies over alle wetsvoorstellen.
2. De SER (Sociaal-Economische Raad): adviseert over belangrijke maatregelen op sociaal en economisch gebied.
3. De WRR (Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid): geeft informatie over ontwikkelingen die op de langere termijn de maatschappij kunnen beïnvloeden.
4. De Onderwijsraad.
5. Het College voor Zorgverzekeringen (CVZ)

??
pi_111955146
wat voor vraag is dat.. van examen ?
pi_111955155
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 00:01 schreef samenvatting2012 het volgende:
Adviesorganen spelen een rol in de omzettingfase. Het inschakelen van adviesorganen is een manier om een zo breed mogelijk draagvlak voor besluiten te krijgen bij allerlei maatschappelijke organisaties. Noem 4 adviesorganen.
1. De Raad van State: geeft advies over alle wetsvoorstellen.
2. De SER (Sociaal-Economische Raad): adviseert over belangrijke maatregelen op sociaal en economisch gebied.
3. De WRR (Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid): geeft informatie over ontwikkelingen die op de langere termijn de maatschappij kunnen beïnvloeden.
4. De Onderwijsraad.
5. Het College voor Zorgverzekeringen (CVZ)

??
Dat is toch gewoon goed?
pi_111955191
nee ik bedoel of dit het stukje over de eu is wat je moet kennen
pi_111955216
nee niet zo zeer volgens mij.... wat ik post hierboven wel
pi_111955218
ik ga nu beginnen met leren ik heb ook nog wel aparte samenvattingen over elk boekje maar die post ik alleen als het echt echt heel hard nodig is
pi_111955242
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 00:04 schreef killgeak het volgende:
ik ga nu beginnen met leren ik heb ook nog wel aparte samenvattingen over elk boekje maar die post ik alleen als het echt echt heel hard nodig is
die vragenkaartjes ofzo

is dat document dan niet compleet qua stof?
pi_111955256
oh weet ik niet.. nog niet in gekeken
pi_111955860
staten-generaal = eerste kamer + tweede kamer

regering = koning + ministers

staatssecretarissen= verantwoordelijk voor een deel van de takenpakket van minister
pi_111955890
Ik was al een week geleden van plan om te leren. Nu moet ik écht beginnen. Alles wat hier gepost wordt snap ik niet :') Ik heb geen zin, maar ja nachtje doorhalen!:

pi_111956000
recht van amendement= wetvoorstellen wijzigen .. tweede kamer

initiatiefrecht= wetsvoorstellen

Regeerakkoord= is een akkoord tussen fracties van bepaalde politieke partijen in de Tweede Kamer, waarin ze zich bereid verklaren met elkaar een regering te vormen.
Tevens staan er in de hoofdlijnen van het kabinetsbeleid voor de komende jaren in vastgelegd

ik onthoud het meest van de les.. bij maw , goede docente
pi_111956118
oke, na een uurtje gesogt te hebben ook weer beginnen :P
pi_111956145
Ben eigenlijk vooral nu al die verschillende kenmerken aan het stampen, tot 3 uur doorgaan dan denk wel dat ik dan een zesje kan halen :D
pi_111956166
Ik zal zo blij zijn met een 6, echt niet normaal...
pi_111956235
informateur= is een onderhandelaar die onderzoekt welke politieke partijen een coalitie met elkaar kunnen vormen. Meestal streeft de informateur naar een meerderheidsregering, dwz een regering dat kan steunene op een meerderheid in de Tweede Kamer.

formateur= de koning benoemt een formateur (en tevens informateur). Deze gaat het regeerakkoord met de coalitiepartners verder uitwerken, verdeelt de ministeries (departementen, bv landbouw welzijn financiën) over de coalitiepartners, en zoekt de ministers en staatssecretarissen die het taak gaan uitvoeren.

gedoogregering= minderheidskabinet dat op een aantal beleidsitems gesteund wordt door een partij in de Tweede Kamer waardoor er veelvuldig een meerderheid is in de tweede kamer
pi_111956254
Jongens, is er in Nederland een kiesdrempel?
pi_111956276
nee wel in duitsland
pi_111956286
wat is dat
pi_111956302
Dat bijvoorbeeld je minstens 8% van de zetels nodig hebt om in de tweede kamer te komen dus grote partijen blijfen over
pi_111956318
kenmerken van nederlands kiestelsel uit mijn hoofd trouwens
- percentage stemmen is percentage zetels
- veel politieke partijen
Er was trouwens toch nog een derde weet iemand die?
pi_111956344
quote:
12s.gif Op donderdag 24 mei 2012 00:43 schreef enthiric het volgende:
Dat bijvoorbeeld je minstens 8% van de zetels nodig hebt om in de tweede kamer te komen dus grote partijen blijfen over
Als die kiesdrempel hier in Nederland zou zijn, dan zou er toch partijen zoals SGP en de Christenunie verdwijnen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')