Zo heel fantastisch werken die shrinkage factoren niet. Ik kan de grand mean gebruiken voor de 1e en die Ledoit shrinkage estimator voor de 2e, en nog evt. die correlatie shrinkage van Martelini voor 3e en 4e, maar de verschillen zijn niet bizar groot. Je ziet het vooral terug in het aantal iteraties. Ik werk ook maar met 8 assets, dus zoveel parameters hoef ik niet te schatten.quote:Op vrijdag 18 mei 2012 02:56 schreef ratatat het volgende:
Heb je daarbij ook echt alleen die r-\bar{r} als proxy voor je returns genomen? Want dan is het misschien niet zo raar dat je onstabiele resultaten krijgt als je gaat optimaliseren voor hogere returns. (is genoeg over geschreven dat returns moeilijkt te voorspellen zijn met returns) Wat gebeurt er als je de returns shrinked of volatility / semi-volatility gebruikt als proxy voor je returns? (returns zijn dan over het algemeen beter te voorspellen)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 | Parameters p1: Resultaat p2 Resultaat p3 Resultaat p4 Parameters p2: Resultaat p1 Resultaat p3 Resultaat p4 Parameters p3: Resultaat p1 Resultaat p2 Resultaat p4 Parameters p4: Resultaat p1 Resultaat p2 Resultaat p3 |
Bedoel je dat ik m'n normale (bijv de mean) en m'n sterretje (de max mean) bereken per blok van 4 jaar, per moment?. En die met elkaar vergelijken?quote:Op vrijdag 18 mei 2012 09:43 schreef SeLang het volgende:
Mooie simulatie S_E
Wat me verder wel interessant lijkt is om naar te kijken is de stabiliteit van de parameters. Je berekent ze op basis van historische data. Wat nu als je je dataset opsplitst in 4 verschillende periodes en je parameters uitrekent op basis van elk van die periodes en ze vervolgens toepast over de 3 overige periodes. Dus:
Wat je zou willen zien is dat je berekende parameters in de vier gevallen niet teveel uit elkaar lopen en dat je model in alle gevallen goede resultaten geeft. Dat is een goede indicatie voor de robuustheid van je model.
Ik bedoel dit: stel, je hebt historische data van 1950-2009. Die verdeel je in 4 periodes:quote:Op vrijdag 18 mei 2012 17:24 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Bedoel je dat ik m'n normale (bijv de mean) en m'n sterretje (de max mean) bereken per blok van 4 jaar, per moment?. En die met elkaar vergelijken?
Ik heb een vraag over een detail van de praktische implementatie. Ziet de distributie van de LPX index er wezenlijk anders uit als de MSCI world index ?quote:Op woensdag 16 mei 2012 22:05 schreef sitting_elfling het volgende:
----(95-12')---
1. Aandelen (MSCI world index)
2. Obligaties (Barclays europa aggregate index)
3. High yield obligaties (US high yield index)
4. Vastgoed (Nareit global index)
5. Grondstoffen (gsci index)
6. Private Equity (LPX index)
7. Hedge fondsen (HFRI index)
8. Een risk free asset (3 Maands US libor)
De distributie van de LPX index ziet er zeker anders uit ivg met die van de MSCI, hogere kurtosis, en hoger maand gemiddelde. Ook totale som over die periode is zo'n 35% hoger.quote:Op vrijdag 18 mei 2012 19:30 schreef jaco het volgende:
[..]
Ik heb een vraag over een detail van de praktische implementatie. Ziet de distributie van de LPX index er wezenlijk anders uit als de MSCI world index ?
Ik begrijp dat de LPX index uit een mandje aandelen van beursgenoteerde PE bedrijven bestaat. Het idee achter de assetclass Private Equity is echter dat de belegger rechtstreeks in niet-beursgenoteerde bedrijven belegt (voor particulieren meestal niet weggelegd). Dit is een illiquide vorm van beleggen met zo z'n eigen dynamiek. Is de LPX index hier wel een verantwoorde proxy voor?
Ik ga het zo even proberen toe te passen.quote:Op vrijdag 18 mei 2012 18:53 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik bedoel dit: stel, je hebt historische data van 1950-2009. Die verdeel je in 4 periodes:
Periode1: 1950-1964
Periode2: 1965-1979
Periode3: 1980-1994
Periode4: 1995-2009
Op basis van Periode1 bepaal je de optimale allocatie. Vervolgens kijk je naar het resultaat dat je met die allocatie bereikt zou hebben in Periode2,3,4.
Dan bepaal je de optimale allocatie op basis van Periode2 en bekijkt wat daarmee het resultaat was geweest in Periode1,3,4
etc.
Je krijgt dan dus 4x3=12 grafieken per verwachte return zoals de grafieken die je vannacht postte (of je zet het in tabelvorm, maar die grafieken laten het mooier zien)
Wat je zou willen zien is dat het verschil in allocatie niet al wild afhankelijk is van de periode waarop je hebt geoptimaliseerd, want dan ben je immers een soort van curve-fit aan het doen op specifieke data in plaats van meer stationaire markt karakteristieken. Tevens zou je willen zien dat in alle gevallen het model goede resultaten geeft.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |