Maar kan het niet zo zijn dat mensen die laag scoren op neuroticisme gewoon niet zoveel hebben meegemaakt als mensen die hoog scoren op neuroticisme? Ik heb ooit zo'n test moeten doen, ik kwam toen lager dan gemiddeld op neuroticisme, maar ik heb geen idee hoe goed ik daar nu op zou scoren.quote:Op woensdag 16 mei 2012 18:12 schreef -Strawberry- het volgende:
Mensen die laag scoren op neuroticisme zijn over het algemeen weerbaarder. Zulke mensen kunnen beter omgaan met negatieve gebeurtenissen. Dat zou je dan kunnen zien als sterkere mensen, bij voorkeur zonder daar meteen een waardeoordeel aan vast te knopen. Iedereen heeft zo z'n kwaliteiten. Iemand die neurotischer is aangelegd kan zich wellicht weer beter inleven in anderen door eigen ervaringen.
Er is geen directe verband tussen neurotische mensen en intelligentie. Er zijn domme mensen die neurotisch zijn en slimme mensen die neurotisch zijn. Maar ja, slimme neurotische mensen kunnen hun neuroticisme wel in hun voordeel gebruiken.quote:Op woensdag 16 mei 2012 18:29 schreef hlmllp het volgende:
Neuroticisme = iemand die neurotisch is?
De mate waarin je neurotisch bent is trouwens een keuze
wanneer iemand daar in doorschiet praat je meer over een controlfreak
en de meest machtige mensen ter wereld zijn controlfreaks
dus ik denk dat je niet kan zeggen dat neurotische mensen zwakker zijn
wel gevoeliger en intelligenter
er zijn dus hoog functionerende neuroten?quote:Op woensdag 16 mei 2012 18:31 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Er is geen directe verband tussen neurotische mensen en intelligentie. Er zijn domme mensen die neurotisch zijn en slimme mensen die neurotisch zijn. Maar ja, slimme neurotische mensen kunnen hun neuroticisme wel in hun voordeel gebruiken.
Ja. Sterker nog, het kan een voordeel zijn in verschillende hoge functies.quote:Op woensdag 16 mei 2012 18:32 schreef Maanvis het volgende:
[..]
er zijn dus hoog functionerende neuroten?
Ik kan echt geen beeld vormen van een neurotisch iemand die dom is.quote:Op woensdag 16 mei 2012 18:31 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Er is geen directe verband tussen neurotische mensen en intelligentie. Er zijn domme mensen die neurotisch zijn en slimme mensen die neurotisch zijn. Maar ja, slimme neurotische mensen kunnen hun neuroticisme wel in hun voordeel gebruiken.
Tuurlijk wel, denk aan een tokkie die in de bak zit omdat hij zijn vriendin sloeg omdat zij haar telefoon niet opnam.quote:Op woensdag 16 mei 2012 18:43 schreef hlmllp het volgende:
[..]
Ik kan echt geen beeld vormen van een neurotisch iemand die dom is.
Heb jij zo iemand wel eens meegemaakt?
Ja.quote:Op woensdag 16 mei 2012 18:36 schreef o.us het volgende:
Mij is opgevallen dat als ik verliefd ben erg zwak en gevoelig word terwijl als ik niets heb een ego van hier tot ginder heb. Is dat normaal?
O heb je het over paranoïde mensen.. Ik had het over neurotische mensen.quote:Op woensdag 16 mei 2012 18:45 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, denk aan een tokkie die in de bak zit omdat hij zijn vriendin sloeg omdat zij haar telefoon niet opnam.
Paranoïde valt dus onder neurotisch. Ongepaste depressiviteit ook. Ongepaste woede ook. Vreemde angsten ook. Wat versta jij onder neurotisch?quote:Op woensdag 16 mei 2012 18:47 schreef hlmllp het volgende:
[..]
O heb je het over paranoïde mensen.. Ik had het over neurotische mensen.
Ik heb er genoeg meegemaakt.quote:Op woensdag 16 mei 2012 18:43 schreef hlmllp het volgende:
[..]
Ik kan echt geen beeld vormen van een neurotisch iemand die dom is.
Heb jij zo iemand wel eens meegemaakt?
Ik zou een woordenboek erbij pakken als ik jou was.quote:Op woensdag 16 mei 2012 18:54 schreef hlmllp het volgende:
Neurotisch zijn zie ik als een manier van denken. Snel veel stappen vooruit kunnen denken en dat continu.
Paranoïde zijn mensen die altijd maar van het doemscenario uitgaan. Ze kunnen geen kansberekeningen maken en zijn er gewoon niet van te overtuigen dat iets te ver gezocht is.
Neurotische mensen krijgen vaak wel gelijk, omdat ze overwogen keuzes maken.
Moeilijk te zeggen. Volgens mij is er uit tweelingenonderzoek gekomen dat neuroticisme (en extravesie) grotendeels erfelijk zijn. En ik merk bij mezelf dat ondanks dat ik op jonge leeftijd niks ergs heb meegemaakt, ik altijd al wel neurotisch aangelegd ben geweest.quote:Op woensdag 16 mei 2012 18:21 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Maar kan het niet zo zijn dat mensen die laag scoren op neuroticisme gewoon niet zoveel hebben meegemaakt als mensen die hoog scoren op neuroticisme? Ik heb ooit zo'n test moeten doen, ik kwam toen lager dan gemiddeld op neuroticisme, maar ik heb geen idee hoe goed ik daar nu op zou scoren.
En je hebt ook neurotische extraverten en stabiele introverten.quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:11 schreef -Strawberry- het volgende:
Voor mensen die niet weten wat neuroticisme is, wordt het vaak aangeduid als negatieve emotionaliteit, terwijl extraversie in veel gevallen bekend staat als positieve emotionaliteit.
Dat noem je (obsessief)compulsief gedragquote:neurotisch
[bijvoeglijk naamwoord]• wat met een ziekelijke angst te maken heeft
vb:dat herhaald handenwassen is neurotisch gedrag
Beide. Het is ook neurotisch want gedreven door angsten.quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:21 schreef hlmllp het volgende:
Wat een bullshit zie ik staan:
[..]
Dat noem je (obsessief)compulsief gedrag
Hmm, de definitie van strawberry is goed, neuroticisme= negatieve emotionaliteit.quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:21 schreef hlmllp het volgende:
Wat een bullshit zie ik staan:
[..]
Dat noem je (obsessief)compulsief gedrag
Dat is inderdaad zo. Daarom vind ik het zelf nogal irritant dat extraversie op verschillende manieren aangeduid wordt. Meest gangbaar is dit geloof ik, wat jij al zegt:quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:21 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
En je hebt ook neurotische extraverten en stabiele introverten.
Maar ik meen me te herinneren dat er bij bepaald persoonlijkheidsonderzoek neuroticisme wel als tegenhanger van extraversie wordt gezien.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:26 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dat is inderdaad zo. Daarom vind ik het zelf nogal irritant dat extraversie op verschillende manieren aangeduid wordt. Meest gangbaar is dit geloof ik, wat jij al zegt:Je had iets gepost over the big five en dat het niet perse met negatieve emotie te maken heeftSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
maar je hebt het weg geedit
Was een vergissing.quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:29 schreef hlmllp het volgende:
[..]
Je had iets gepost over the big five en dat het niet perse met negatieve emotie te maken heeft
maar je hebt het weg geedit
tl;dr.quote:Op woensdag 16 mei 2012 18:04 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik ging net even weer de topic over geestelijke zwakken doorlezen op nieuwe reacties. Ik wilde weten of er nog bijzondere reacties waren en daar las ik de antwoord van simmu en ze gaf een keigoede antwoord.
Iedereen heeft zwakke en sterkere momenten en iedereen heeft momenten waar hij of zij de overzicht verliest. Iemand kan bijvoorbeeld kanker hebben en het is bijna onvermijdelijk dat hij af en toe niet breekt onder druk. Dat hij tijdens een vergadering in huilen uitbarst of begint te schelden, dat hij het even niet meer ziet zitten.
Of een ander die in een zware dip valt gewoon niks anders kan doen dan thuis op de bank zitten niksen voor een paar maanden. Dat overkomt iedereen wel eens een keer. Of iemand die vanwege een neerwaartse spiraal jarenlang in sociale isolement komt te zitten.
Maar het gaat niet om hoe slecht die persoon op die omstandigheden reageert, het gaat erom of hij of zij eruit weet te komen. Iedereen verliest wel eens overzicht na een harde en traumatische ervaring. Dan gaan zij met hun hoofd in hun handen zitten en de mensen die dat zien of meemaken zullen dat wel zwak vinden, vooral als zij het niet precies snappen wat er aan de hand is. En er is een verschil tussen weten wat er aan de hand is en snappen wat er aan de hand is. Iemand kan weten dat het vervelend is om bijvoorbeeld je baan te verliezen, maar alsnog niet snappen hoe erg het kan zijn voor die ene persoon als hij het zelf niet heeft meegemaakt of gezien. Dus als hij ziet dat die persoon helemaal depressief is vanwege het feit dat hij zijn baan verloor, maar als hij niet kan zien wat voor ellende dit voor de persoon in kwestie veroorzaakt of als hij zelf niks bij voor kan stellen, dan zal hij moeilijk kunnen snappen dat die persoon aan het janken is.
Maar dit betekent niet dat die persoon zwak is omdat hij er niet meteen op een sterke manier heeft gereageerd. Dit maakt hem alleen menselijk. Wat telt is hoe hij in de toekomst ermee omgaat. Je kan niet oordelen of hij zwak of sterk is, het is altijd een moment opname. Het zal vast wel zijn dat sommige mensen voortdurend "zwak" reageren op omstandigheden en dat sommige mensen altijd sterk reageren op omstandigheden, maar dit verreweg de meeste mensen vallen in het midden en ik zie het ook niet als een sterkte of zwakte.
Mensen zijn niet voortdurend zwak of sterk, maar mensen hebben zwakke en sterke momenten.quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:33 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
tl;dr.
Lang verhaal = lul verhaal.
Waar zijn die one-liners?
Maar de een misschien relatief vaker een zwak moment dan de ander.quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:36 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Mensen zijn niet voortdurend zwak of sterk, maar mensen hebben zwakke en sterke momenten.
Maar hoe komen jullie dan erop dat al die mensen instabiel/zwak zijn?quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:32 schreef Keep_Walking het volgende:
Neurotische extraverten met een hoge iq vaak politici, bedrijfsdirecteurs, militairen, enz.
Neurotische extraverten met een laag iq vaak crimineel of athleet.
Neurotische introverten met een hoge iq vaak schrijvers, muzikanten, dichters, zangers, kunstenaars.
Neurotische introverten met een laag iq blijven vrij laag aan de sociale ladder.
Stabiele extraverten vaak advocaten, zakenman, en ook politici of ondernemer.
Stabiele introverten vaak wetenschappers of met iets technisch bezig.
je weet dat jij ook niet verplicht bent om erop te reageren. Zwak momentje van je.quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:39 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Je weet dat je hier niet hoeft te posten hè.
Emotioneel instabiel zijn is toch per definitie niet leuk? Hoe kom jij er dan bij dat neuroticisme onterecht een negatieve lading heeft gekregen (net als het woordje allochtoon, wat je aanhaalde)?quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:39 schreef hlmllp het volgende:
[..]
Maar hoe komen jullie dan erop dat al die mensen instabiel/zwak zijn?
Ik reageer er graag op. Jij blijkbaar niet op dit topic gezien je slotje opmerking, hè?quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:41 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
je weet dat jij ook niet verplicht bent om erop te reageren. Zwak momentje van je.
quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:42 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Emotioneel instabiel zijn is toch per definitie niet leuk? Hoe kom jij er dan bij dat neuroticisme onterecht een negatieve lading heeft gekregen (net als het woordje allochtoon, wat je aanhaalde)?
quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:11 schreef -Strawberry- het volgende:
Voor mensen die niet weten wat neuroticisme is, wordt het vaak aangeduid als negatieve emotionaliteit, terwijl extraversie in veel gevallen bekend staat als positieve emotionaliteit.
quote:Op woensdag 16 mei 2012 18:29 schreef hlmllp het volgende:
Neuroticisme = iemand die neurotisch is?
De mate waarin je neurotisch bent is trouwens een keuze
wanneer iemand daar in doorschiet praat je meer over een controlfreak
en de meest machtige mensen ter wereld zijn controlfreaks
dus ik denk dat je niet kan zeggen dat neurotische mensen zwakker zijn
wel gevoeliger en intelligenter
Samengevat: ''Het leven''quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:36 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Mensen zijn niet voortdurend zwak of sterk, maar mensen hebben zwakke en sterke momenten.
Mwah, Neuroticisme en extraversie/introversie zijn wel universele concepten. Maar bij de ene cultuur of omgeving zijn ze handiger dan de andere.quote:Op woensdag 16 mei 2012 21:10 schreef novusordoseclorum het volgende:
Het ligt ook een beetje aan de maatschappij waarin je leeft.
Iemand die wij hier als zwak beschouwen omdat hij of zij bijvoorbeeld altijd kiest voor de weg van de minste weerstand en uitsluitend via de ratio handelt zou in een oost-Russische cultuur bijvoorbeeld weer als sterk worden gezien...
Iemand die we sterk noemen omdat die persoon het nut van zijn of haar hoge IQ bewijst moet zich nog maar bewijzen in het centrum van de Sahara...
Feit is dat je met een goede fysieke conditie altijd geestelijk sterker bent dan met een zwakke lichamelijke conditie. Het gaat hand in hand.
Hier stopte ik met lezen.quote:
Dat iets niet te meten valt betekent niet dat er geen mensen zijn die minder weerbaar (zwakker) zijn dan andere mensen.quote:Op donderdag 17 mei 2012 11:04 schreef Canillas het volgende:
Bestaat niet, je kan zoiets onmogelijk bepalen/meten omdat je niet weet hoe het is om een ander te zijn en hoe die het leven ervaart.
Als 2 personen met een vergelijkbare levenpositie (geslacht, leeftijd, etc) zich nog net staande in het leven houden terwijl 1 veel meer onverwerkte last uit het verleden bij zich draagt de dan ander dan zou degene met de last dus eigenlijk al sterker en meer weerbaar gezien moeten worden; die persoon kan dan kennelijk meer aan. Toch zullen ze even weerbaar overkomen.quote:Op donderdag 17 mei 2012 13:08 schreef -Strawberry- het volgende:
Dat iets niet te meten valt betekent niet dat er geen mensen zijn die minder weerbaar (zwakker) zijn dan andere mensen.
Maar hiermee geef je dus toe dat die ene persoon weerbaarder is dan de ander. Dan zeggen we in feite hetzelfde, los van het feit dat het dus niet gemeten kan worden.quote:Op donderdag 17 mei 2012 13:19 schreef Canillas het volgende:
[..]
Als 2 personen met een vergelijkbare levenpositie (geslacht, leeftijd, etc) zich nog net staande in het leven houden terwijl 1 veel meer onverwerkte last uit het verleden bij zich draagt de dan ander dan zou degene met de last dus eigenlijk al sterker en meer weerbaar gezien moeten worden; die persoon kan dan kennelijk meer aan. Toch zullen ze even weerbaar overkomen.
Ik weet gewoon van mezelf (en ik heb weinig noemenswaardigs meegemaakt) dat ik totaal niet weerbaar ben. Emotionele problemen zitten in de familie en een willekeurig ander persoon zou waarschijnlijk beter met negatieve gebeurtenissen omgaan dan ikzelf. Ik ben altijd al neurotischer geweest dan leeftijdsgenoten, veel meer last van angsten en dergelijke. So be it. In dat opzicht vind ik mezelf zwak, niet weerbaar, maar zoals ik eerder al zei betekent dat niet dat ik geen goeie kwaliteiten heb. In andere opzichten ben ik sterk, maar in dat opzicht dus niet.quote:Omdat die last niet te meten is gaat ook het bepalen van het idee meer weerbaar te zijn niet op. Daarnaast heeft weerbaarheid te maken met hoe je met dingen omgaat in het leven, dat is veel meer een kwestie van leren dan doorzetten/volhouden of sterk zijn. Als iemand heel weerbaar zou zijn maar nooit bij de kennis komt om op een geslaagde manier met zichzelf en het leven om te gaan dan kan diegene het leven alsnog te veel worden.
Het was meer hypothetisch bedoeld, had erbij moeten zetten ''stel je voor'' want er staat iets wat je niet kan weten en daarom is erover oordelen vind ik niet mogelijk, laat staan zeggen dat er sprake van is.quote:Op donderdag 17 mei 2012 13:31 schreef -Strawberry- het volgende:
Maar hiermee geef je dus toe dat die ene persoon weerbaarder is dan de ander. Dan zeggen we in feite hetzelfde, los van het feit dat het dus niet gemeten kan worden.
Klinkt alsof je een psychisch systeem geërfd hebt wat constant in de verdediging staat, angst en vermijden als 1e reactie heeft en schrikt van alles waar het geen controle over heeft omdat het dat interpreteert als bedreiging; je bent dan meer aan het overleven dan leven met constante spanning in je systeem en beleving als gevolg. Niet om hier te licht over te doen (tis een vreselijke last) maar wanneer jij oprecht gelooft dat jij dat/zo bent en niet als iets wat je hebt/bij je draagt dan zal dat ook je leven zo bepalen. (Ik zeg dat het voor mij zo klinkt, alleen jij weet of het ook echt zo is, ik zou het voor iedereen zonde vinden diegene zijn leven door zulke dingen beperkt te zien worden want je verliest delen van jezelf dan omdat je geen volledig gehoor aan kan geven aan wie je bent)quote:Ik weet gewoon van mezelf (en ik heb weinig noemenswaardigs meegemaakt) dat ik totaal niet weerbaar ben. Emotionele problemen zitten in de familie en een willekeurig ander persoon zou waarschijnlijk beter met negatieve gebeurtenissen omgaan dan ikzelf. Ik ben altijd al neurotischer geweest dan leeftijdsgenoten, veel meer last van angsten en dergelijke. So be it. In dat opzicht vind ik mezelf zwak, niet weerbaar, maar zoals ik eerder al zei betekent dat niet dat ik geen goeie kwaliteiten heb. In andere opzichten ben ik sterk, maar in dat opzicht dus niet.
Mwah, ik zie het niet als een self-fulfilling prophecy. Vroeger heb ik er nooit zo over nagedacht namelijk. Er ligt hier nogal de nadruk op ervaringen, en wat een persoon meemaakt, maar genen spelen wel degelijk een rol. Ik functioneer verder wel goed, hoor.quote:Op donderdag 17 mei 2012 13:45 schreef Canillas het volgende:
[..]
Het was meer hypothetisch bedoeld, had erbij moeten zetten ''stel je voor'' want er staat iets wat je niet kan weten en daarom is erover oordelen vind ik niet mogelijk, laat staan zeggen dat er sprake van is.
Begrijp goed wat je bedoelt hor, denk alleen dat het allemaal te subjectief en teveel betrekking heeft over de persoonlijke ervaringen van het ervaren van jezelf om er een uitspraak over te kunnen doen.
Vandaar mijn ''nee'' als antwoord
[..]
Klinkt alsof je een psychisch systeem geërfd hebt wat constant in de verdediging staat, angst en vermijden als 1e reactie heeft en schrikt van alles waar het geen controle over heeft omdat het dat interpreteert als bedreiging; je bent dan meer aan het overleven dan leven met constante spanning in je systeem en beleving als gevolg. Niet om hier te licht over te doen (tis een vreselijke last) maar wanneer jij oprecht gelooft dat jij dat/zo bent en niet als iets wat je hebt/bij je draagt dan zal dat ook je leven zo bepalen. (Ik zeg dat het voor mij zo klinkt, alleen jij weet of het ook echt zo is, ik zou het voor iedereen zonde vinden diegene zijn leven door zulke dingen beperkt te zien worden want je verliest delen van jezelf dan omdat je geen volledig gehoor aan kan geven aan wie je bent)
Ik ken eigenlijk geen enkele neurotische militair, en ik ken er echt aardig wat. Ook hebben ze doorgaans niet een hoog IQ. En verder zijn er natuurlijk genoeg criminelen met een hoog iqquote:Op woensdag 16 mei 2012 19:32 schreef Keep_Walking het volgende:
Neurotische extraverten met een hoge iq vaak politici, bedrijfsdirecteurs, militairen, enz.
Neurotische introverten met een hoge iq vaak schrijvers, muzikanten, dichters, zangers, kunstenaars.
Neurotische introverten met een laag iq blijven vrij laag aan de sociale ladder.
Dat is mooiquote:Op donderdag 17 mei 2012 14:32 schreef -Strawberry- het volgende:
Mwah, ik zie het niet als een self-fulfilling prophecy. Vroeger heb ik er nooit zo over nagedacht namelijk. Er ligt hier nogal de nadruk op ervaringen, en wat een persoon meemaakt, maar genen spelen wel degelijk een rol. Ik functioneer verder wel goed, hoor.Misschien juist omdat de neuroot in mijn nogal ontzien is qua negatieve ervaringen. Ik ben nooit echt gepest oid, bijvoorbeeld. Gelukkig maar, anders was ik daar waarschijnlijk niet sterker uit gekomen. Stukje zelfkennis ook.
quote:Op donderdag 17 mei 2012 01:31 schreef boekenplank het volgende:
Ik hoef niet te reageren, maar dit gaat helemaal nergens over.
Het is natuurlijk niet zo zwart/wit. En met militairen bedoel ik ook degene met hoge rangen.quote:Op donderdag 17 mei 2012 16:27 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik ken eigenlijk geen enkele neurotische militair, en ik ken er echt aardig wat. Ook hebben ze doorgaans niet een hoog IQ. En verder zijn er natuurlijk genoeg criminelen met een hoog iq.
Ik ken ook militairen met hoge rangen maar die zijn niet neurotisch.quote:Op donderdag 17 mei 2012 18:34 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Het is natuurlijk niet zo zwart/wit. En met militairen bedoel ik ook degene met hoge rangen.
Het leek mij eerlijk gezegd ook nogal raar.quote:Op donderdag 17 mei 2012 18:43 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik ken ook militairen met hoge rangen maar die zijn niet neurotisch.
Niet allemaal. Maar neuroticisme heeft ook veel te maken met boosheid en woede. Sommige neuroten weten dat in hun voordeel te gebruiken. Je merkt niet op eerste gezicht dat ze neurotisch zijn, ze komen juist heel gepassioneerd over (zoals Geert Wilders). Maar diep van binnen hebben ze veel last van negatieve emoties.quote:Op donderdag 17 mei 2012 18:43 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik ken ook militairen met hoge rangen maar die zijn niet neurotisch.
Bron?quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:32 schreef Keep_Walking het volgende:
Dus jij kent Geert persoonlijk of heb je hem dit ergens horen zeggen?quote:Op donderdag 17 mei 2012 21:41 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Niet allemaal. Maar neuroticisme heeft ook veel te maken met boosheid en woede. Sommige neuroten weten dat in hun voordeel te gebruiken. Je merkt niet op eerste gezicht dat ze neurotisch zijn, ze komen juist heel gepassioneerd over (zoals Geert Wilders). Maar diep van binnen hebben ze veel last van negatieve emoties.
Ik heb zijn biografie gelezen.quote:Op donderdag 17 mei 2012 22:09 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Dus jij kent Geert persoonlijk of heb je hem dit ergens horen zeggen?
okay, sorry dat ik dacht dat het een verzinsel/aanname wasquote:
Het beste waar ik nu mee kan komen is de four temperaments die de oude grieken gebruiken:quote:
The big five is dan wat minder gedateerd denk ik.quote:Op donderdag 17 mei 2012 23:10 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Het beste waar ik nu mee kan komen is de four temperaments die de oude grieken gebruiken:
http://en.wikipedia.org/wiki/Four_temperaments
Of de MBTI is ook een goede:
http://en.wikipedia.org/w(...)tor#Four_dichotomies
Ik heb het wel iets te simpel gepost. Tegenwoordig gebruiken psychologen de MBTI zelden. Je kunt mensen ook niet in types verdelen, maar iedereen zit op een continuum.
Maar wanneer de wetenschappers gaan kijken naar de "type" mensen, kan krijg je zo'n beetje de schema wat ik heb gemaakt.
quote:Op donderdag 17 mei 2012 23:19 schreef Neymarrr het volgende:
Mensen die het gevoel hebben dat ze overal op een sterke manier mee om moeten gaan en neerkijken op de "zwakkeren" die "geen inzet tonen" zullen vroeg of laat zichzelf tegenkomen.
[/quote]quote:Op vrijdag 18 mei 2012 02:13 schreef hlmllp het volgende:
Maar keeponwalking als ik naar de four temperaments kijk
dan is het toch niet zo wart wit dat je maar 1 van de types kan zijn?
kijk bv naar tupac.. ik zie deze twee heel erg bij hem in zijn muziek naar voren komen:
Choleric
The choleric temperament is fundamentally ambitious and leader-like. They have a lot of aggression, energy, and/or passion, and try to instill it in others. They can dominate people of other temperaments, especially phlegmatic types. Many great charismatic military and political figures were choleric. They like to be in charge of everything. However, cholerics also tend to be either highly disorganized or highly organized. They do not have in-between setups, only one extreme to another. As well as being leader-like and assertive, cholerics also fall into deep and sudden depression. Essentially, they are very much prone to mood swings.
Melancholic
The melancholic temperament is fundamentally introverted and thoughtful. Melancholic people often were perceived as very (or overly) pondering and considerate, getting rather worried when they could not be on time for events. Melancholics can be highly creative in activities such as poetry and art - and can become preoccupied with the tragedy and cruelty in the world. Often they are perfectionists. They are self-reliant and independent; one negative part of being a melancholic is that they can get so involved in what they are doing they forget to think of others.
Geert Wilders, Obama wordt ook wel vermoed dat hij aanleg heeft voor depressie of zelfs manische depressiviteit, Martin Luther King, Malcolm X, Ghandi, enz.quote:
In het geval van Abraham Lincoln gaat het niet over mensen die hem nooit hebben gezien. Zijn vrienden en familie kenden hem als chronisch depressief. In die tijd noemde ze het melancholie. Maar hij sprak regelmatig over zelfmoord, hij bleef soms wekenlang in zijn bed vanwege somberheid, hij heeft een keer zijn bruiloft moeten uitstellen vanwege zijn sombere humeur. Stel je voor dat een kennis van jou zijn bruiloft uitstelde omdat hij somber was, zou jij dat niet zwak vinden?quote:Op vrijdag 18 mei 2012 10:40 schreef Maanvis het volgende:
ik vertrouw psychoanalyses die gemaakt zijn door mensen die de persoon in kwestie nooit gezien hebben niet.
Ik zie niet helemaal hoe die quote van toepassing is op mensen als ghandi en martin luther king. Het lijkt me juist dat deze mensen een soort helderheid hadden in hun hoofd waarmee ze grote positieve veranderingen konden bewerkstelligen.quote:Op vrijdag 18 mei 2012 10:29 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Geert Wilders, Obama wordt ook wel vermoed dat hij aanleg heeft voor depressie of zelfs manische depressiviteit, Martin Luther King, Malcolm X, Ghandi, enz.
"Great crisis leaders are not like the rest of us; nor are they like mentally healthy leaders. When society is happy, they toil in sadness, seeking help from friends and family and doctors as they cope with an illness that can be debilitating, even deadly. Sometimes they are up, sometimes they are down, but they are never quite well."
http://online.wsj.com/art(...)474451102761640.html
Vraag je dit uit interesse of uit omdat je het nog niet vertrouwd?
Dat zou je denken, maar is dus niet zo. Martin Luther King kon heel goed spreken, sociaal zijn en mensen overtuigen (extravert), maar dat is alleen maar wat je ziet. Zijn naaste familieleden en vrienden kende ook andere kanten van hem. Martin Luther King had zeker een duistere kant, zoals de meeste mensen.quote:Op vrijdag 18 mei 2012 11:42 schreef Neymarrr het volgende:
[..]
Ik zie niet helemaal hoe die quote van toepassing is op mensen als ghandi en martin luther king. Het lijkt me juist dat deze mensen een soort helderheid hadden in hun hoofd waarmee ze grote positieve veranderingen konden bewerkstelligen.
ah dat wist ik niet van MLK en ghandiquote:Op vrijdag 18 mei 2012 12:01 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Dat zou je denken, maar is dus niet zo. Martin Luther King kon heel goed spreken, sociaal zijn en mensen overtuigen (extravert), maar dat is alleen maar wat je ziet. Zijn naaste familieleden en vrienden kende ook andere kanten van hem. Martin Luther King had zeker een duistere kant, zoals de meeste mensen.
Ghandi ook, op een gegeven moment wilde ghandi zichzelf verhongeren om zijn doel te bereiken. Mensen die diep van binnen heel stabiel zijn doen dat minder snel. Juist omdat Ghandi hevige emoties en gevoelens had, was hij bereid om zover te gaan voor zijn visie.
Denk ook aan Buddha. Buddha had ook last van hevige depressies.
In tijden van vreugde hebben emotioneel stabiele mensen de voordeel. In moeilijke tijden hebben neurotische mensen de voordeel.
Martin Luther King heeft als kind zelfmoord proberen te plegenquote:Op vrijdag 18 mei 2012 11:42 schreef Neymarrr het volgende:
[..]
Ik zie niet helemaal hoe die quote van toepassing is op mensen als ghandi en martin luther king. Het lijkt me juist dat deze mensen een soort helderheid hadden in hun hoofd waarmee ze grote positieve veranderingen konden bewerkstelligen.
quote:Jennie Williams, King Jr.'s grandmother, died of a heart attack on May 18, 1941, during a Woman's Day program at Ebenezer. The death was traumatic for her grandson, especially since it happened while he was watching a parade despite his parents' prohibitions. Distraught, he seems to have attempted suicide by leaping from a second-story window of the family home. He wept on and off for days and had difficulty sleeping.
Het kan van alles zijn natuurlijkquote:Op vrijdag 18 mei 2012 12:14 schreef Neymarrr het volgende:
[..]
ah dat wist ik niet van MLK en ghandi![]()
Wat betreft je laatste alinea, ik weet niet of ik het daar mee eens ben. Het is al eerder in dit topic gezegd, maar ik denk dat hoe moeilijker je leven tot nu toe is geweest, hoe beter je de figuurlijke klappen op kan vangen. Of dat te maken heeft met weerbaarheid weet ik niet. Het kan ook gewoon zo zijn dat neuroticisme je constant in een onrust houdt, waardoor een zware gebeurtenis minder contrasteert met je dagelijkse mindstate, dan wanneer je normaal gesproken blij en vrij bent en opeens met iets heftigs moet dealen.
Dit is volgens mij te simpel gedacht. Het eerste voorbeeld van de mishandelde vrouw die het maar allemaal pikt, lijkt me juist een perfecte basis voor neuroticisme. Onverwerkte gevoelens van verdriet, schaamte en boosheid liggen hieraan ten grondslag. Als deze emoties opgekropt worden omdat ze niet op hun natuurlijke manier geuit kunnen worden, dan zoeken ze een andere, vaak neurotische, manier om zich kenbaar te maken.quote:Op vrijdag 18 mei 2012 19:02 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Het kan van alles zijn natuurlijk. Er zullen vast ook veel stabiele mensen zijn geweest die grote maatschappelijke veranderingen voortbracht.
Maar hier is een goede analogie waar je aan moet denken:
Stel je voor dat 100 jaar geleden, vrouwen bijna geen rechten hadden. Ze moesten gewoon schoonmaken, koken en pijpen.
De stabiele vrouwen denken: "Ja, zo is het, niks aan te doen". En ze maken schoon, koken eten klaar en pijpen op commando. Af en toe willen ze niet schoonmaken of koken en dan krijgen ze klappen van hun mannen. Ze incasseren die klappen, huilen voor een paar uurtjes en de volgende dag denken ze er niet meer aan. Dit gaat gewoon hun hele leven door. Af en toe worden ze mishandeld, voortdurend gekleineerd en gedwongen om dingen te doen tegen hun zin. En dit is dan standaard zo en dit kunnen zij ook mee leven.
De neurotische (wat meer gevoelige) vrouwen hebben daarentegen veel meer moeite mee. De neurotische (gevoelig) maar extraverte (initiatiefnemer) gaan in protest. Ze zoeken manieren uit om de status quo te veranderen, gaan in discussie en debat en ze vinden een manier om de andere vrouwen (ook de stabiele) daarin mee te krijgen. De introverte vrouwen schrijven boeken erover of maken muziek die hun leed en strijd begrijpbaar maken.
Precies, het zullen juiste (emotioneel) stabiele vrouwen zijn die dit niet pikken omdat ze hun leven en zichzelf vanuit een gezonde eigenwaarde bekeken en weten dat ze meer verdienen.quote:Op vrijdag 18 mei 2012 23:47 schreef Neymarrr het volgende:
[..]
Dit is volgens mij te simpel gedacht. Het eerste voorbeeld van de mishandelde vrouw die het maar allemaal pikt, lijkt me juist een perfecte basis voor neuroticisme. Onverwerkte gevoelens van verdriet, schaamte en boosheid liggen hieraan ten grondslag. Als deze emoties opgekropt worden omdat ze niet op hun natuurlijke manier geuit kunnen worden, dan zoeken ze een andere, vaak neurotische, manier om zich kenbaar te maken.
dat magquote:Op zaterdag 19 mei 2012 04:45 schreef hlmllp het volgende:
Neymarr, ik vind toch dat Keep_Walking gelijk heeft
Als ze uit (onbewuste) angst zo leven en daarbij het gevoel te hebben veilig te zijn (of anders gezegd het idee niet geraakt kunnen worden) dan zou je dat kunnen zien als sterk en een vorm van intelligentie.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 10:02 schreef Pulzzar het volgende:
Mensen met een antisociale persoonlijkheidsstoornis, zijn dat sterke mensen?
Het zijn iig mensen die zich minder laten hinderen door angst en wroeging. Het is het tegenovergestelde van neuroticisme.
Dit zijn goede voorbeelden van wat iemand uit diepe frustratie met zijn eigen bestaan kan ''bereiken'', bereiken tussen '' omdat zoiets ook geldt voor iemand als Hitler.quote:Op vrijdag 18 mei 2012 10:04 schreef Keep_Walking het volgende:
Oh ja, ik heb twee concrete voorbeelden over neurotische politici's en militairen met hoge rang:
Abraham Lincoln:
http://en.wikipedia.org/w(...)incoln#Mental_health
Abraham Lincoln had vanaf jongs af aan last van depressies. Hij sprak over zelfmoord, soms bleef hij dagenlang achter elkaar in zijn bed liggen omdat hij het niet zag zitten.
http://www.mcmanweb.com/lincoln_depression.html
http://www.theatlantic.co(...)eat-depression/4247/
En Lincoln wordt toch gezien als de beste president die Amerika heeft gehad.
En een generaal die ook neurotisch was: Winston Churchill
http://www.bipolar-lives.(...)anic-depression.html
http://online.wsj.com/art(...)474451102761640.html
http://www.famousbipolarpeople.com/winston-chruchill.html
Winston Churchill was manisch depressief, hier nog een video:
http://www.empowher.com/b(...)es-winston-churchill
Ze laten zich evenveel hinderen door angst en wroeging, misschien wel meer zelfs. Alleen waren ze "sterk" genoeg om te kiezen voor een verdedigingsmechanisme waarbij ze die gevoelens zoveel mogelijk konden ontwijken, zodat ze er bewust minder onder leden. Maar zoals ik al eerder zei, onbewust/onderdrukte emoties moeten er ooit uit komen.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 10:02 schreef Pulzzar het volgende:
Mensen met een antisociale persoonlijkheidsstoornis, zijn dat sterke mensen?
Het zijn iig mensen die zich minder laten hinderen door angst en wroeging. Het is het tegenovergestelde van neuroticisme.
Heel goed verwoord!quote:Op zaterdag 19 mei 2012 10:50 schreef Neymarrr het volgende:
Ze laten zich evenveel hinderen door angst en wroeging, misschien wel meer zelfs. Alleen waren ze "sterk" genoeg om te kiezen voor een verdedigingsmechanisme waarbij ze die gevoelens zoveel mogelijk konden ontwijken, zodat ze er bewust minder onder leden. Maar zoals ik al eerder zei, onbewust/onderdrukte emoties moeten er ooit uit komen.
En dat is volgens mij precies de kernvraag van dit topic: Wat is "sterk zijn"? Is het het naar buiten toe sterk overkomen zoals veel succesvolle mensen dat doen, of juist de innerlijke rust hebben waardoor het weinig uitmaakt hoe de wereld je ziet? Stel iemand heeft een best bepalende angststoornis, maar hij accepteert zichzelf met deze angststoornis volledig. In hoeverre is hij dan zwakker dan iemand die constant op zoek is naar faam en erkenning, maar daarbij wel volgens maatschappelijke maatstaven succesvol is?quote:Op zaterdag 19 mei 2012 10:53 schreef Canillas het volgende:
[..]
Heel goed verwoord!
Je kan het zien als onderdrukking van zichzelf, het onderdrukken van het beleven van zichzelf, vanuit angst daar controle over willen hebben en daarmee bezig zijn om niet te hoeven voelen. Iemand kan daar heel ''sterk'' in zijn, maar dat maakt het er verder niet beter op voor de persoon in kwestie of zijn/haar omgeving.
Dat is een beetje de vraag. Sterk en zwak zijn hele open begrippen. In mijn ogen gaat het vooral om emotionele rust, maar dat kan voor iemand anders weer iets heel anders zijn. Een maatschappelijk geaccepteerde betekenis van "sterk zijn" is je niet laten beinvloeden door negatieve gevoelens. Maar juist de ontkenning van die gevoelens vreet beetje voor beetje aan je innerlijke rust/zelf-acceptatie, omdat je dan deel van jezelf ontkent.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 10:57 schreef MrGuma het volgende:
Kan iemand het mij nu even verduidelijken, in welke context moet ik sterk en zwak zien? Evolutie? Samenleving? Stoornissen?
Je niet laten beïnvloeden door negatieve gevoelens is natuurlijk niet hetzelfde als het ontkennen ervan.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 11:02 schreef Neymarrr het volgende:
[..]
Dat is een beetje de vraag. Sterk en zwak zijn hele open begrippen. In mijn ogen gaat het vooral om emotionele rust, maar dat kan voor iemand anders weer iets heel anders zijn. Een maatschappelijk geaccepteerde betekenis van "sterk zijn" is je niet laten beinvloeden door negatieve gevoelens. Maar juist de ontkenning van die gevoelens vreet beetje voor beetje aan je innerlijke rust/zelf-acceptatie, omdat je dan deel van jezelf ontkent.
Ja, in mijn ogen ben je sterk als je voor je eigen oprechte innerlijke geluk durft te gaan ongeachte wat anderen daarvan (zullen) vinden, dat je je leven leeft op een manier die echt bij je past.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 10:59 schreef Neymarrr het volgende:
En dat is volgens mij precies de kernvraag van dit topic: Wat is "sterk zijn"? Is het het naar buiten toe sterk overkomen zoals veel succesvolle mensen dat doen, of juist de innerlijke rust hebben waardoor het weinig uitmaakt hoe de wereld je ziet? Stel iemand heeft een best bepalende angststoornis, maar hij accepteert zichzelf met deze angststoornis volledig. In hoeverre is hij dan zwakker dan iemand die constant op zoek is naar faam en erkenning, maar daarbij wel volgens maatschappelijke maatstaven succesvol is?
geen woord aan toe te voegen, dit is precies hoe ik het ook zie! Het maakt het alleen lastig om jezelf en al je zwaktes te accepteren, wanneer de samenleving juíst misbruik maakt van deze eerlijkheid door de "zwakkeren" af te zeiken en in een kwaad daglicht te stellen om er vervolgens zelf een sterker gevoel aan over te houden -> Het principe van pesten, feitelijk. Je wordt vanuit elke hoek aangespoord met een masker rond te lopen.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 11:16 schreef Canillas het volgende:
[..]
Ja, in mijn ogen ben je sterk als je voor je eigen oprechte innerlijke geluk durft te gaan ongeachte wat anderen daarvan (zullen) vinden, dat je je leven leeft op een manier die echt bij je past.
Daarbij verkijken mensen zich nog wel eens op wat macht is en wat kracht; macht is dingen onder controle willen houden, kracht is in je kwetsbaarheid durven te gaan staan. Dat laatste is alleen nu nog iets waar mensen die vanuit macht bezig zijn snel op neerkijken, simpelweg omdat ze er bang voor zijn en ze gewend zijn dat deel van zichzelf te ontkennen voor zichzelf. Ook daar kunnen ze weer heel sterk in zijn, het is alleen geen kracht, het is angst/macht.
Angst maakt je sterk, je wordt er letterlijk lichamelijk sterker van en het zet aan tot actie maar het geeft je geen echte kracht. Je angst onder ogen komen en ontdekken dat je het aan kan geeft dat wel. Maatschappij kan zeggen ''jij bent bang dus er is iets mis met je'' maar dat komt voornamelijk omdat deze maatschappij opgebouwd is rondom ontkenning en verdringen ''vooral maar doen alsof er niks aan de hand is'' en ondertussen als lopende tijdbommen doorgaan.
Dat hangt ervanaf hoe je je niet door die negatieve gevoelens laat beinvloeden. De gevoelens zijn er om een reden. Je kan de echtheid er niet van ontkennen, en ze proberen je wat te zeggen. Door ze weg te schuiven ben je maar tijdelijk van ze af.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 11:11 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Je niet laten beïnvloeden door negatieve gevoelens is natuurlijk niet hetzelfde als het ontkennen ervan.
Yep, en daar uit durven stappen en die kwetsbaarheid ervaren is een grote uitdaging, zelfde als zonder oordeel accepteren dat zij zo doen om de redenen dat ze het doen. Erg moeilijk maar wel erg waardevol voor het bepalen van je eigen koers in het levenquote:Op zaterdag 19 mei 2012 11:28 schreef Neymarrr het volgende:
Je wordt vanuit elke hoek aangespoord met een masker rond te lopen.
ja pff nou beschrijf je exact waar ik op het moment mee worstel haha. Ik was ook tot de conclusie gekomen dat je niet kan eisen dat anderen jou 100% accepteren in al je doen en laten, als je zelf eisen stelt aan anderen. Dit impliceert alleen wel dat je ook gedrag van anderen moet accepteren, wat jou (emotioneel) pijn doet. De stap die hierop volgt is dat je bij jezelf te rade gaat waarom woorden je pijn kunnen doen, en in hoeverre dit wel op de realiteit gebaseerd is.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 11:35 schreef Canillas het volgende:
[..]
Yep, en daar uit durven stappen en die kwetsbaarheid ervaren is een grote uitdaging, zelfde als zonder oordeel accepteren dat zij zo doen om de redenen dat ze het doen. Erg moeilijk maar wel erg waardevol voor het bepalen van je eigen koers in het leven
Het kan daarbij handig zijn te realiseren dat de enige dingen waarop je geraakt kan worden je negatieve zelfoordelen zijn; dingen die je over jezelf denkt waarmee je jezelf emotioneel pijn doet. Negatief zijn over jezelf is pijnlijk en is aangeleerd, net zoals je kan leren accepterend te zijn. Hierbij niet te denken in goede of slechte eigenschappen maar gewoon je eigenschappen zoals die zijn en daar dankbaar voor zijn. Andere versies van jezelf bestaan alleen maar in je hoofd, vaak vanuit een ''als dit of dat anders/beter was dan zou ik 'goed' zijn'' redenering terwijl je al goed bent; er is altijd maar 1 echte versie van jou en dat is wie je bent.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 11:47 schreef Neymarrr het volgende:
ja pff nou beschrijf je exact waar ik op het moment mee worstel haha. Ik was ook tot de conclusie gekomen dat je niet kan eisen dat anderen jou 100% accepteren in al je doen en laten, als je zelf eisen stelt aan anderen. Dit impliceert alleen wel dat je ook gedrag van anderen moet accepteren, wat jou (emotioneel) pijn doet. De stap die hierop volgt is dat je bij jezelf te rade gaat waarom woorden je pijn kunnen doen, en in hoeverre dit wel op de realiteit gebaseerd is.
Goeie post. Ik wou dat het toepassen ervan net zo makkelijk was als hoe je het onder woorden brengt haha.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 12:12 schreef Canillas het volgende:
[..]
Het kan daarbij handig zijn te realiseren dat de enige dingen waarop je geraakt kan worden je negatieve zelfoordelen zijn; dingen die je over jezelf denkt waarmee je jezelf emotioneel pijn doet. Negatief zijn over jezelf is pijnlijk en is aangeleerd, net zoals je kan leren accepterend te zijn. Hierbij niet te denken in goede of slechte eigenschappen maar gewoon je eigenschappen zoals die zijn en daar dankbaar voor zijn. Andere versies van jezelf bestaan alleen maar in je hoofd, vaak vanuit een ''als dit of dat anders/beter was dan zou ik 'goed' zijn'' redenering terwijl je al goed bent; er is altijd maar 1 echte versie van jou en dat is wie je bent.
Hoe een ander op jou reageert zegt niet veel over jou maar zegt iets over hoe de ander jou ziet, hoe die ander jou wil zien en zo reageren omdat er daarin een bepaald voordeel zit. Je kan boos worden op de mensen die je raken omdat die boosheid afleid van dat waar je echt mee zit; de negateve zelfoordelen. Je kan die ander dan uitmaken en zien voor iets negatiefs, niet omdat diegene zo is maar ook omdat je diegene dan zo wil zien, dan komt er al snel ruzie natuurlijk, wat eigenlijk niet meer is dan wanneer mensen hun eigen pijn van zichzelf weg willen smijten naar een anderRuzies zijn een goed voorbeeld waarin mensen sterk lijken, dat ze doorbijten, niet over hun kant laten gaan etc terwijl ze eigenlijk gekwetst zijn maar dat niet onder ogen komen. Heeft niks met kracht te maken maar met verdriet.
Er zit wel een heel verschil tussen accepteren hoe iemand doet en het goedkeuren, je kan accepteren dat iemand bezig is zoals ie bezig is maar je hoeft het niet goed te vinden of je er gedwongen prettig bij voelen. Het hoeft alleen niet op veroordelen over te gaan.
Handiger is inderdaad dan voor jezelf na te gaan waarop je geraakt wordt en daar innerlijk naar op zoek te gaan, waar het vandaan komt, wanneer gevormd (het blijven aangeleerde opvattingen) etc en daar dan mee aan de slag gaan. Zo haal je negativiteit uit jezelf en daarmee uit de wereld
Ik ben het ermee eens.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 10:50 schreef Neymarrr het volgende:
[..]
Ze laten zich evenveel hinderen door angst en wroeging, misschien wel meer zelfs. Alleen waren ze "sterk" genoeg om te kiezen voor een verdedigingsmechanisme waarbij ze die gevoelens zoveel mogelijk konden ontwijken, zodat ze er bewust minder onder leden. Maar zoals ik al eerder zei, onbewust/onderdrukte emoties moeten er ooit uit komen.
Ik kan simpelweg gewoon niet begrijpen hoe jullie het voor elkaar krijgen om op deze manier iedereen gelijk te trekken. Met jullie redenaties is iedereen even sterk en even zwak. Terwijl dit in mijn optiek Totaal (ja hoofdletter) niet zo is.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 12:43 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Ik ben het ermee eens.
Net zoals ik denk dat iedereen zijn sterke en zwakke kanten heeft en dat je mensen niet kan categoriseren in sterke en zwakke mensen. Maar er bestaat blijkbaar een sociaalmaatschappelijk beeld van wat sterk en zwak is. Wie wint, is sterk. Wie verliest, is zwak.
Neem bijvoorbeeld een persoon als Madonna. Zij wordt door de meeste mensen gezien als een sterke vrouw. Toch kan je makkelijk het tegendeel aantonen. Ik vind haar een attention whore die niet goed kan accepteren dat ze van middelbare leeftijd is en zich probeert te presenteren alsof ze het uiterlijk van een 20-jarige heeft. Ze is extreem ijdel met al die gephotoshopte foto's. Verder is ze arrogant en afstandelijk. En ze is een controlfreak. Al deze eigenschappen wijzen op angst en onzekerheid. Maar het maakt niet uit. Ze heeft veel bereikt, ze is een winnaar, dus ze is sterk. Zo zien veel mensen haar en zien in haar een voorbeeld.
En wat levert jou het op haar zo te zien? Wat van jezelf zie je in haar terug wat je liever niet onder ogen en scheld je haar voor uit? Wat reageer je hiermee af?quote:Op zaterdag 19 mei 2012 12:43 schreef Pulzzar het volgende:
Neem bijvoorbeeld een persoon als Madonna. Zij wordt door de meeste mensen gezien als een sterke vrouw. Toch kan je makkelijk het tegendeel aantonen. Ik vind haar een attention whore die niet goed kan accepteren dat ze van middelbare leeftijd is en zich probeert te presenteren alsof ze het uiterlijk van een 20-jarige heeft. Ze is extreem ijdel met al die gephotoshopte foto's. Verder is ze arrogant en afstandelijk. En ze is een controlfreak. Al deze eigenschappen wijzen op angst en onzekerheid. Maar het maakt niet uit. Ze heeft veel bereikt, ze is een winnaar, dus ze is sterk. Zo zien veel mensen haar en zien in haar een voorbeeld.
Het gaat hier om zwakke of sterke mensen, iets als dementie kan je niks aan doen, daar valt je niet tegen te verweren.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 12:48 schreef MrGuma het volgende:
Ik kan simpelweg gewoon niet begrijpen hoe jullie het voor elkaar krijgen om op deze manier iedereen gelijk te trekken. Met jullie redenaties is iedereen even sterk en even zwak. Terwijl dit in mijn optiek Totaal (ja hoofdletter) niet zo is.
Iemand met dementie is sowieso zwakker dan de gemiddelde persoon. Zwakker in overlevings-perspectief, sociaal perspectief, mentaal perspectief. Feitelijk alles. Ik zie geen enkele redenering die kan stellen dat qua sterkte/zwakte dementie persoon = normaal indidivu.
Dat is gewoon niet zo.
Het is van beiden wat.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 12:50 schreef Canillas het volgende:
[..]
En wat levert jou het op haar zo te zien? Wat van jezelf zie je in haar terug wat je liever niet onder ogen en scheld je haar voor uit? Wat reageer je hiermee af?
Stoor je je werkelijk aan het feit hoe de mensen haar zien of stoor je je aan hoe mensen jou zien? Betrek je hoe de maatschappij redeneert op jezelf? Ideeën van niet voldoen aan?
Er bestaat zoiets als het sociaalmaatschappelijk beeld ja, de mate waarin jij jouw leven daardoor laat beïnvloeden is je eigen verantwoordelijkheid. Wat denk je dat jou gelukkig gaat maken; volledig durven jouw idee van geluk na te streven of wat er sociaalmaatschappelijk van je verwacht wordt? Dat 1e natuurlijk, het is daarom niet efficiënt je bezig te houden met die 2e, ook al is het maar het afgeven erop; het brengt je niet dichter bij waar je wilt zijn.
Het probleem is dan dat je die gevoelens ziet als negatief en er vanaf wil, dat kost energie want je wil iets onmogelijks; je wilt dat wat is niet is. Het is het willen weghouden van die gevoelens wat je beperkt en je belet vrij te zijn.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 13:01 schreef Comp_Lex het volgende:
Het probleem is echter dat je bijvoorbeeld ergens heen wilt gaan voor je plezier, terwijl je eigenlijk niet durft. Je krijgt dan het probleem dat je het extreem gaat forceren en extreem veel energie gaat stoppen in het weghouden van die negatieve gevoelens met als resultaat dat je er dan bent en je toch niet lekker voelt.
Als ik het er laat zijn dan word ik kots- en kotsmisselijk. Het heeft een fysieke uitwerking op mij. Ik ben eigenlijk het levende argument van de post van Pulzzar.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 13:06 schreef Canillas het volgende:
[..]
Het probleem is dan dat je die gevoelens ziet als negatief en er vanaf wil, dat kost energie want je wil iets onmogelijks; je wilt dat wat is niet is. Het is het willen weghouden van die gevoelens wat je beperkt en je belet vrij te zijn.
Hoeveel anders zou die ervaring zijn als je het gevoel volledig accepteerde, er liet zijn en je je richt op dat wat je wilt doen?
Verweerbaar of niet. Overkombaar of niet. Blijft dat diegene zwakker is dan de gemiddelde persoon. Dat is niet weg te rationaliseren.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 12:56 schreef Canillas het volgende:
[..]
Het gaat hier om zwakke of sterke mensen, iets als dementie kan je niks aan doen, daar valt je niet tegen te verweren.
Iemand die verlamd is en in een rolstoel zit is vanuit een overlevingsperspectief zwakker dan iemand die gewoon kan lopen, maar als diegene die in een rolstoel zit toch op een positieve manier iets van zijn leven weet te maken kan je em op dat gebied weer zien als sterker dan iemand die kan lopen en weinig uit zijn bestaan haalt. Daarbij kan je laatst genoemde zien als iemand die heel sterk is gewoon in het ontkennen van zichzelf en z'n behoeftes, dat is niet gezond maar vergt wel veel.
Je kan het dus gewoon niet zeggen.
Je laat een belangrijk stuk weg vind ik; mensen willen acceptatie van wie ze zijn niet van hoe ze zich voor kunnen doen. Je kan je anders voordoen dan je bent om sociaalmaatschappelijk gezien geaccepteerd te worden maar dat maakt niet gelukkig als dat niet echt is hoe je bent.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 13:03 schreef Pulzzar het volgende:
Ik vind het hypocriet als mensen beweren dat ze zich niks aantrekken van wat sociaalmaatschappelijk van ze wordt verwacht. Iedereen trekt zich er in een bepaalde mate iets van aan. Mensen zijn sociale wezens die acceptatie verlangen van hun soortgenoten. Zodoende is hun gedrag altijd afhankelijk van de sociale norm. Dit is gewoon menselijk gedrag wat iedereen heeft.
Je kan niet weten wie je bent zonder je te kunnen vergelijken met de samenleving. Je vormt jezelf in combinatie met de samenleving. Je kan wel stellen dat je heel erg 'zen' of de rust hemzelve bent maar zonder enige vorm van vergelijking heb je hier niks aan.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 13:15 schreef Canillas het volgende:
[..]
Je laat een belangrijk stuk weg vind ik; mensen willen acceptatie van wie ze zijn niet van hoe ze zich voor kunnen doen. Je kan je anders voordoen dan je bent om sociaalmaatschappelijk gezien geaccepteerd te worden maar dat maakt niet gelukkig als dat niet echt is hoe je bent.
Daarom is het zo 'stom' om aan daar waarde aan te hechten; mensen onderdrukken elkaar vanuit hun eigen angst niet te voldoen. Ze passen zich aan en 'voldoen' dan maar zo voelt dat niet als je niet echt jezelf bent.
Het is dan ook geen kwestie van ''je er niks van aantrekken'' het sociaalmaatschappelijke is daar en is net zoals alles goed zoals het is, het enige waar je je op hoeft te richten is hoe je ermee om gaat.
Wil je geaccepteerd worden voor wie je werkelijk bent? Dan zal je eerst moeten weten wie je werkelijk bent en daar werkelijk naar gaan leven en dat begint allemaal met en in jezelf, het sociaalmaatschappelijke is dan een 2e.
Dus als jij morgen wakker wordt en alle andere mensen zijn plots verdwenen dan ben jij niet meer wie je bent? Je houdt niet meer van de dingen waar je van houdt, hebt niet meegemaakt wat je hebt meegemaakt, je hebt niet je opvattingen/ideeën/voorkeuren meer?quote:Op zaterdag 19 mei 2012 13:16 schreef MrGuma het volgende:
Je kan niet weten wie je bent zonder je te kunnen vergelijken met de samenleving.
Ja hevige angst heeft voornamelijk een lichamelijke uitwerking en dat werkt onder andere op je maag met misselijkheid als gevolg, zo werkt dat mechanisme.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 13:12 schreef Comp_Lex het volgende:
Als ik het er laat zijn dan word ik kots- en kotsmisselijk. Het heeft een fysieke uitwerking op mij. Ik ben eigenlijk het levende argument van de post van Pulzzar.
Leuk wat-als scenario maar daar heb je helemaal niks aan. Maar ik zal erin mee gaan;quote:Op zaterdag 19 mei 2012 13:18 schreef Canillas het volgende:
[..]
Dus als jij morgen wakker wordt en alle andere mensen zijn plots verdwenen dan ben jij niet meer wie je bent? Je houdt niet meer van de dingen waar je van houdt, hebt niet meegemaakt wat je hebt meegemaakt, je hebt niet je opvattingen/ideeën/voorkeuren meer?
Het is niet de angst, maar de extreme gevoel van eenzaamheid wat op mijn maag werkt. Ik heb minder last van de angst. Die is eigenlijk veelal niet aanwezig tenzij ik er over na begin te denken om in mijn eentje er op uit te gaan.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 13:19 schreef Canillas het volgende:
[..]
Ja hevige angst heeft voornamelijk een lichamelijke uitwerking en dat werkt onder andere op je maag met misselijkheid als gevolg, zo werkt dat mechanisme.
Dat neemt niet weg dat je stapje voor stapje hiermee bekend kan raken, aan de angst wennen, sensibiliseren en steeds vrijer daarmee worden. Dat begint heel klein en vergt doorzetten maar het kan wel
Je kan dan prima zeggen dat je blij bent; je bent hier, je leeft en je hebt eten, kan reden genoeg zijn om blij te zijn. Sterker nog, er zijn ter wereld genoeg mensen die het zijn.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 13:23 schreef MrGuma het volgende:
Je vergeet namelijk dat iemands identiteit (wat ik überhaupt een nutteloos construct vindt) niet gevormd is op een avond/ochtend. Ik zal nog altijd weten wat ik die dag ervoor vond en dacht. Daarnaast zal het enige nog wat je dan kan zeggen zijn: ik leef, ik moet eten. Je kan niet meer zeggen dat je blij bent.
Dan wil die alien een verklaring voor iets die ook nog eens onder woorden te brengen is, dat kan hij dan willen maar dat doet dan niks af van het feit dat die persoon hier gewoon is en blij aan het zijn is.quote:Een alien zal dan zeggen: dafuq is blij? Hoe kom je hierop? waar baseer je dit op? is dit uniek? hoe kom je erop? waarom noem je het blij? etc.
Dan heb je het over het nog moeten vormen van de identiteit. niet over een situatie waarin er al een identiteit is. Die identiteit kan je onbewust laten vormen door externe dingen; de interpretatie van wat je meemaakt, de maatschappij/buitenwereld, etc. Je kan echter ook op zoek naar een identiteit die aansluiten bij je innerlijk, wie je werkelijk bent, dat zit allemaal in jezelf en heb je geen anderen voor nodig om die te leren kennen en je identiteit daarnaar te vormen. En mocht je de mensen om je heen kwijt raken; je weet nog steeds wie je bent, dat hoeft niemand te bevestigen.quote:Wat dacht je van deze:
Als een baby te wereld komt en vanaf dag 1 niet met mensen in aanraking komt, zal hij zich ook niet kunnen identificeren wanneer hem dit gevraagd wordt. Simpelweg omdat hij de constructen als identiteit en blij en verdrietig niet kent. Hij IS gewoon en leeft in een wereld. De samenleving heeft deze illusoire constructen gevormd en zonder die samenleving bestaan deze niet. Dan vertoon je gewoon en meer niet.
Zo'n post geeft natuurlijk wel heel erg aan hoe je naar de wereld kijkt. Ik zie een mooie wereld vol liefde, jij ziet een verdorven wereld vol haat.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 11:28 schreef Neymarrr het volgende:
[..]
geen woord aan toe te voegen, dit is precies hoe ik het ook zie! Het maakt het alleen lastig om jezelf en al je zwaktes te accepteren, wanneer de samenleving juíst misbruik maakt van deze eerlijkheid door de "zwakkeren" af te zeiken en in een kwaad daglicht te stellen om er vervolgens zelf een sterker gevoel aan over te houden -> Het principe van pesten, feitelijk. Je wordt vanuit elke hoek aangespoord met een masker rond te lopen.
Dat kan reden genoeg zijn, maar dat hoeft niet. Mensen zijn sociale dieren en als dat sociale element niet voldoende bevredigd wordt dan kan dat zich uiten in ontevredenheid.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 13:37 schreef Canillas het volgende:
[..]
Je kan dan prima zeggen dat je blij bent; je bent hier, je leeft en je hebt eten, kan reden genoeg zijn om blij te zijn. Sterker nog, er zijn ter wereld genoeg mensen die het zijn.
en die ontevredenheid zorgt juist weer dat niemand iets met je te maken wil hebben, een cirkel die niet te doorbreken is -- tenzij je iets doet aan je instelling.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 15:01 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Dat kan reden genoeg zijn, maar dat hoeft niet. Mensen zijn sociale dieren en als dat sociale element niet voldoende bevredigd wordt dan kan dat zich uiten in ontevredenheid.
Ben je daar mee bezig? Ga je wel eens zitten en zeg je tegen jezelf ''nu ga ik me bezighouden met al mijn acties en de reacties die daar op volgen''. Of zijn dat gewoon gedachten die bij je opkomen, die gewoon gebeuren en er gewoon zijn zoals je denken altijd gewoon gebeurt en er altijd is.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 15:30 schreef Pulzzar het volgende:
Maar die sturing hangt wel voor een groot deel af van sociaalmaatschappelijke factoren. Als sociaal wezen zijnde ben je continu bezig met je acties en de reacties die je daarop krijgt.
Ik zou een tegengestelde redeneringen aannemen; hoe meer je je ervan bewust bent dat dit zo gaat dus te meer sturing je zelf kan geven. Je hebt dan namelijk in de gaten dat je denken constant bezig is met analyseren, vergelijken, oordelen, anticiperen, etc maar dat is je denken, dat ben je zelf niet. Je hoeft daar niet in mee te gaan, je mag het loslaten en echt gaan zijn waar je bent en daar je leven leven in plaats van in je hoofd te zitten en je steeds herhalende gedachten patronen jouw leven bepalen in plaats van jezelf.quote:Misschien ben je je daar niet van bewust, waardoor je zegt dat je je niks aantrekt van wat anderen vinden. Maar je doet het wel; veel meer dan je denkt.
Precies, ontevredenheid is een signaal om dingen anders, beters en passender te gaan doen, wanneer je ontevredenheid interpreteert als een ''ik voel me klote dus het is klote'' dan gaat het bergafwaarts.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 15:24 schreef Maanvis het volgende:
en die ontevredenheid zorgt juist weer dat niemand iets met je te maken wil hebben, een cirkel die niet te doorbreken is -- tenzij je iets doet aan je instelling.
je bent er als sociaal wezen constant mee bezig maar je laat je niet leiden door deze dingenquote:Op zaterdag 19 mei 2012 15:30 schreef Pulzzar het volgende:
Mensen blijven hun hele leven lang hun persoonlijkheid ontwikkelen. Dat wil dus zeggen dat mensen veranderlijk en flexibel zijn. Vanuit hun individualiteit kunnen mensen wel sturen hoe ze veranderen.
Maar die sturing hangt wel voor een groot deel af van sociaalmaatschappelijke factoren. Als sociaal wezen zijnde ben je continu bezig met je acties en de reacties die je daarop krijgt.
Misschien ben je je daar niet van bewust, waardoor je zegt dat je je niks aantrekt van wat anderen vinden. Maar je doet het wel; veel meer dan je denkt.
hoe kom je er dan bij dat iemand die neurotisch is alles van iedereen pikt?quote:Op zaterdag 19 mei 2012 09:40 schreef Neymarrr het volgende:
[..]
dat magMaar zie je een stabiel persoon dan als iemand die maar alles pikt? Zoals Canillas hierboven me zegt, is het imo juist een teken van stabiliteit als je grenzen stelt aan hoe mensen met je om mogen gaan. Wanneer je alles maar accepteert zal dat hoe dan ook je beeld van de wereld en ook jezelf vertroebelen.
Nee dat zijn denk ik twee verschillende dingen. ADHD is iemand die te onrustig of te ijverig is en moeilijk kan samenwerken met anderen (das mijn ervairng met ADHD mensen). Een neuroot denkt aan twintig dingen tegelijk vanuit angst.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 16:25 schreef hlmllp het volgende:
Maaar om weer even echt ontopic te gaan:
Wordt neuroticisme tegenwoordig niet gewoon ADHD genoemd?
Op dit forum zie ik dat wanneer mensen hun problemen posten inderdaad alles pikken van de commenters eronder. Deze commenters of trollen zoals die hier worden genoemd verpakken hun "welgemeende adviezen" altijd in een sneer richting de ts. Met als doel hem of haar pijn te doen. Veel topicstarters gaan hier dan terecht tegenin. Weer anderen denken dat zij gemeend worden geholpen door de users met welgemeende adbviezen. En nemen dan de negatieve toon voor lief. Volgens mij hoef je hier niet neurotisch voor te zijn om hierin te trappen.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 16:17 schreef hlmllp het volgende:
[..]
hoe kom je er dan bij dat iemand die neurotisch is alles van iedereen pikt?
Kloptquote:Op zaterdag 19 mei 2012 21:53 schreef LulaHoola het volgende:
[..]
Op dit forum zie ik dat wanneer mensen hun problemen posten inderdaad alles pikken van de commenters eronder. Deze commenters of trollen zoals die hier worden genoemd verpakken hun "welgemeende adviezen" altijd in een sneer richting de ts. Met als doel hem of haar pijn te doen. Veel topicstarters gaan hier dan terecht tegenin. Weer anderen denken dat zij gemeend worden geholpen door de users met welgemeende adbviezen. En nemen dan de negatieve toon voor lief. Volgens mij hoef je hier niet neurotisch voor te zijn om hierin te trappen.
Nee dat is niet hetzelfde.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 16:25 schreef hlmllp het volgende:
Wat jij zegt is ook geen neuroot.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 21:46 schreef LulaHoola het volgende:
[..]
Nee dat zijn denk ik twee verschillende dingen. ADHD is iemand die te onrustig of te ijverig is en moeilijk kan samenwerken met anderen (das mijn ervairng met ADHD mensen). Een neuroot denkt aan twintig dingen tegelijk vanuit angst.
Nee, zijn twee heel verschillende dingen.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 16:25 schreef hlmllp het volgende:
Net zoals iemand zonder adhd neurotisch kan zijn.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 23:32 schreef Skitzofrenix het volgende:
Iemand met adhd kan ook neurotisch zijn, maar hoef niet!
Precies!quote:Op zaterdag 19 mei 2012 23:32 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Net zoals iemand zonder adhd neurotisch kan zijn.
Neurotiscisme en (kwetsbaarheid voor) psychose zijn onafhankelijke kenmerken. Stabiele mensen kunnen niet neurotisch worden (dat is een vrije statisch persoonlijkheidskenmerk). Labiliteit komt sterk overeen met neurotiscisme. Maar ook niet-neurotische personen kunnen een psychose ontwikkelen.quote:Op zondag 20 mei 2012 17:14 schreef Keep_Walking het volgende:
Een vraag hierover, zijn mensen die psychotisch zijn per definitie neurotisch, of kunnen hele stabiele mensen ook neurotisch worden?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.en dit adhd muziekSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 20 mei 2012 18:29 schreef hlmllp het volgende:
Om even een muzikale metafoor te maken
volgens mij is dit neuroot muziek:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.en dit adhd muziekIk denk echt niet dat je neuroticisme en muzieksmaak kan linken. En als ik naar die voorbeelden kijk, denk ik dat muziek met een depressieve thema meer in lijn komt met de smaak van iemand die neurotisch is. Ik zie iemand als Nirvana eerder als een neuroot dan iemand zoals Busta Rhymes of Ja Rule. Tupac zie ik ook als een neuroot.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
Nee. Mensen die een psychotische kwetsbaarheid hebben en deze kwetsbaarheid zich uit hebben een psychotische persoonlijkheid organisatie. Het kan wel samen gaan, maar hoeft niet. En stabiele mensen kunnen neurotisch worden, maar dan moet er wel heel wat gebeurd zijn in de ontwikkeling denk k , en sowieso heb je dan al een kwetsbaarheid er voor.quote:Op zondag 20 mei 2012 17:14 schreef Keep_Walking het volgende:
Een vraag hierover, zijn mensen die psychotisch zijn per definitie neurotisch, of kunnen hele stabiele mensen ook neurotisch worden?
Bron ? Ik herken mezelf wel een beetje in de beschrijving.quote:
Volgens wikipedia komt deze theorie vanuit de Zelfpsychologie dat ontwikkelt werd door Heinz Kohut.quote:Op zondag 20 mei 2012 19:31 schreef Skitzofrenix het volgende:
[..]
Nee. Mensen die een psychotische kwetsbaarheid hebben en deze kwetsbaarheid zich uit hebben een psychotische persoonlijkheid organisatie. Het kan wel samen gaan, maar hoeft niet. En stabiele mensen kunnen neurotisch worden, maar dan moet er wel heel wat gebeurd zijn in de ontwikkeling denk k , en sowieso heb je dan al een kwetsbaarheid er voor.
Goede vraag. Ligt er aan wat er precies met niet herstellen bedoelt wordt. Als je een kwetsbaarheid voor psychoses hebt, dan zou dat inderdaad nooit over kunnen gaan, dat zal er altijd wezen. Maar met medicatie en eventueel therapie waar de persoon goed op reageert is de kans groot dat de persoon er geen last meer van heeft, en ik kan dat wel zien als een herstel.quote:Op zondag 20 mei 2012 21:37 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Volgens wikipedia komt deze theorie vanuit de Zelfpsychologie dat ontwikkelt werd door Heinz Kohut.
Er staat op wiki dat mensen met een psychotische persoonlijkheidsorganisatie niet meer te herstellen zijn. Klopt dat?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zelfpsychologie
http://psychosoof.actieforum.com/t287-persoonlijkheidsorganisatiesquote:Op zondag 20 mei 2012 19:54 schreef jcdragon het volgende:
[..]
Bron ? Ik herken mezelf wel een beetje in de beschrijving.
Dus je zegt dat wanneer een persoon neorotisch is, maar wel andere kwaliteiten heeft zoals planning, dat zij toch gebruik weten te maken van hun angst.woede?quote:Op donderdag 17 mei 2012 21:41 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Niet allemaal. Maar neuroticisme heeft ook veel te maken met boosheid en woede. Sommige neuroten weten dat in hun voordeel te gebruiken. Je merkt niet op eerste gezicht dat ze neurotisch zijn, ze komen juist heel gepassioneerd over (zoals Geert Wilders). Maar diep van binnen hebben ze veel last van negatieve emoties.
Niet vergeten dat er ook andere karaktertrekken meespelen zoals hoe gedisciplineerd en planmatig ze zijn. Ook al hebben ze last van depressies, woede en angst, kunnen ze nog steeds doorzetten om te presteren zoals ze moeten. Iemand kunnen regelmatig bok een psychiater rondlopen en anti-depressiva slikken en nog steeds leider van een politieke partij zijn.
Het kan toch dat je van je kwetsbaarheden juist je sterke eigenschappen maakt?quote:Op maandag 21 mei 2012 22:00 schreef LulaHoola het volgende:
[..]
Dus je zegt dat wanneer een persoon neorotisch is, maar wel andere kwaliteiten heeft zoals planning, dat zij toch gebruik weten te maken van hun angst.woede?
In dat geval betkent het of je het redt in het leven of niet, dat dat afhankelijk is van de samenstelling van je persoonlijkheid. En de factoren om je heen want ommige dingen zijn haast onontkomelijk natuurlijk. Bijvoorbeeld littekens of je hebt littekens en geen geld om het optelossen.
Mensen met een chaotisch gedrag hebben volgens mij meer een gebrek aan motivatie en discipline dan aan perfectionisme. Bedoel je dat misschien?quote:Op maandag 21 mei 2012 23:09 schreef Skitzofrenix het volgende:
Ik zeg toch ook dat het voor zo'n persoon iets negatiefs kan zijn?
Maar soms denk ik; had ik dat ook maar, met mijn chaotische gedrag, ondanks dat ik weet dat het niet altijd leuk is om het te hebben.
Denk eerder genoeg motivatie maar nog niet geleerd hebben dat effectief te focussen.quote:Op maandag 21 mei 2012 23:18 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Mensen met een chaotisch gedrag hebben volgens mij meer een gebrek aan motivatie en discipline dan aan perfectionisme. Bedoel je dat misschien?
Ik denk dat ik dan een andere definitie van chaos hanteerquote:Op maandag 21 mei 2012 23:26 schreef Canillas het volgende:
[..]
Denk eerder genoeg motivatie maar nog niet geleerd hebben dat effectief te focussen.
heb je daar ook voorbeelden bij?quote:Op zondag 20 mei 2012 22:14 schreef Comp_Lex het volgende:
Ik kan je uit ervaring vertellen dat sterk zijn bakken met energie en moeite kost.
Ik vind iemand die zichzelf accepteert zoals hij is een stuk sterker dan iemand die telkens zijn zelfbeeld moet versterken door te patsen met bv dure auto's en merkkleding. Dat is in mijn ogen een teken van een zwakke persoonlijkheid die zijn zelfbeeld en eigenwaarde moet halen uit zijn omgeving.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 10:59 schreef Neymarrr het volgende:
[..]
En dat is volgens mij precies de kernvraag van dit topic: Wat is "sterk zijn"? Is het het naar buiten toe sterk overkomen zoals veel succesvolle mensen dat doen, of juist de innerlijke rust hebben waardoor het weinig uitmaakt hoe de wereld je ziet? Stel iemand heeft een best bepalende angststoornis, maar hij accepteert zichzelf met deze angststoornis volledig. In hoeverre is hij dan zwakker dan iemand die constant op zoek is naar faam en erkenning, maar daarbij wel volgens maatschappelijke maatstaven succesvol is?
Ik zit nog wel eens op amerikaanse fietsforums en daar merk je heel duidelijk dat de maatschappelijke norm in Amerika autorijden is. Ik vind mensen die dan ondanks het hoongelach van de massa op de fiets stappen en een dikke middelvinger geven naar de 'norm' juist getuigen van een sterke persoonlijkheid.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 13:03 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Het is van beiden wat.
Ik vind het hypocriet als mensen beweren dat ze zich niks aantrekken van wat sociaalmaatschappelijk van ze wordt verwacht. Iedereen trekt zich er in een bepaalde mate iets van aan. Mensen zijn sociale wezens die acceptatie verlangen van hun soortgenoten. Zodoende is hun gedrag altijd afhankelijk van de sociale norm. Dit is gewoon menselijk gedrag wat iedereen heeft.
Het is misschien niet goed als je je teveel door de sociale norm laat sturen en daarbij je eigen identiteit verwaarloost. Net zoals het niet goed is je te weinig van de sociale norm aan te trekken.
En nee, ik heb helemaal geen problemen hoe mensen Madonna zien. Ik probeer alleen duidelijk te maken dat sterke en zwakke persoonlijkheidseigenschappen subjectief zijn, maar dat er een sociaalmaatschappelijk beeld is van wat sterk en zwak is.
Ik snap best dat dat lastig is, maar rationeel bekeken schiet je er niks mee op om wekenlang thuis op de bank te gaan kniezen. Het beste advies is dan ook om gewoon verder te gaan en een baan te zoeken. Pas dan kun je weer verder gaan met je leven. Dat lukt je niet als je op de bank blijft kniezen.quote:Op woensdag 16 mei 2012 18:32 schreef Pulzzar het volgende:
Ik vind mensen die te snel iemand zwak vinden zwak.
Het is als buitenstaander heel makkelijk om te zeggen dat iemand de draad weer moet oppakken, omdat het leven verder gaat. Het zijn de buitenstaander die snel oordelen. Ben je bijvoorbeeld je baan verloren en stort je helemaal in, waardoor je wekenlang thuis op de bank zit te kniezen, dan ben je volgens buitenstaanders meteen zwak.
Totdat je zelf eens een keer meemaakt dat het leven allemaal niet zo makkelijk is.
daar mag je best op wijzen, maar het is niet aan jou om te beslissen wat het best voor iemand is. Ik word daarnaast nogal nijdig van die "helpende" types die onder hun laag van zogenaamde empathie, eigenlijk verschrikkelijk controllerend en manipulatief zijn. Dit zorgt vaak alleen maar voor meer problemen.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 09:04 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik snap best dat dat lastig is, maar rationeel bekeken schiet je er niks mee op om wekenlang thuis op de bank te gaan kniezen. Het beste advies is dan ook om gewoon verder te gaan en een baan te zoeken. Pas dan kun je weer verder gaan met je leven. Dat lukt je niet als je op de bank blijft kniezen.
Jij wilt met droge ogen beweren dat het beter is om wekenlang op de bank te blijven huilebalken?quote:Op zaterdag 26 mei 2012 09:43 schreef Neymarrr het volgende:
[..]
daar mag je best op wijzen, maar het is niet aan jou om te beslissen wat het best voor iemand is. Ik word daarnaast nogal nijdig van die "helpende" types die onder hun laag van zogenaamde empathie, eigenlijk verschrikkelijk controllerend en manipulatief zijn. Dit zorgt vaak alleen maar voor meer problemen.
Dit is niet persoonlijk naar jou toe gericht natuurlijk, maar meer een algemene constatering.
ik denk dat het beter is om je gevoel te volgen dan je te laten leiden door iemand anders zijn mening over wat je op dat moment nodig hebt.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 09:44 schreef Halcon het volgende:
[..]
Jij wilt met droge ogen beweren dat het beter is om wekenlang op de bank te blijven huilebalken?
Je gevoel kan in zo'n geval zeggen dat je moet blijven huilebalken, terwijl je daarmee geen steek verder komt.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 09:46 schreef Neymarrr het volgende:
[..]
ik denk dat het beter is om je gevoel te volgen dan je te laten leiden door iemand anders zijn mening over wat je op dat moment nodig hebt.
verder komen kan alleen door het gevoel te ervaren, en als dat inhoudt dat je wekenlang op de bank zit dan is dat deel van verder komen. Je kan het natuurlijk ook wegdrukken door "door te gaan met je leven" maar dat is gewoon wachten op een complete burnout.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 09:50 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je gevoel kan in zo'n geval zeggen dat je moet blijven huilebalken, terwijl je daarmee geen steek verder komt.
Dat is onzin natuurlijk. Verder gaan met je leven en resultaten boeken geeft je juist energie.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 09:54 schreef Neymarrr het volgende:
[..]
verder komen kan alleen door het gevoel te ervaren, en als dat inhoudt dat je wekenlang op de bank zit dan is dat deel van verder komen. Je kan het natuurlijk ook wegdrukken door "door te gaan met je leven" maar dat is gewoon wachten op een complete burnout.
Ok ik denk dat we het nooit eens zullen zijn hierover. Verder gaan met je leven is in mijn ogen meer dan resultaten boeken. Het is ook voor jezelf zorgen en luisteren naar je gevoel.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 09:58 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat is onzin natuurlijk. Verder gaan met je leven en resultaten boeken geeft je juist energie.
Als iemand door het verliezen van een baan helemaal in stort dan kan het nooit een rationeel probleem zijn waarmee diegene zit, dat kan niet anders dan emotioneel zijn.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 09:04 schreef Halcon het volgende:
Ik snap best dat dat lastig is, maar rationeel bekeken schiet je er niks mee op om wekenlang thuis op de bank te gaan kniezen. Het beste advies is dan ook om gewoon verder te gaan en een baan te zoeken. Pas dan kun je weer verder gaan met je leven. Dat lukt je niet als je op de bank blijft kniezen.
Als je daar emotionele problematiek oplost en heelt, is dat niet de belangrijkste vorm van verder komen?quote:Op zaterdag 26 mei 2012 09:50 schreef Halcon het volgende:
Je gevoel kan in zo'n geval zeggen dat je moet blijven huilebalken, terwijl je daarmee geen steek verder komt.
Weglopen voor problemen geeft tijdelijk energie, zelf geldt voor perfectionisme, drugs en noem het allemaal maar op, dat wil alleen niet zeggen dat je werkelijk goed bezig bent.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 09:58 schreef Halcon het volgende:
Dat is onzin natuurlijk. Verder gaan met je leven en resultaten boeken geeft je juist energie.
Eens!!quote:Op zaterdag 19 mei 2012 11:16 schreef Canillas het volgende:
[..]
Ja, in mijn ogen ben je sterk als je voor je eigen oprechte innerlijke geluk durft te gaan ongeachte wat anderen daarvan (zullen) vinden, dat je je leven leeft op een manier die echt bij je past.
Daarbij verkijken mensen zich nog wel eens op wat macht is en wat kracht; macht is dingen onder controle willen houden, kracht is in je kwetsbaarheid durven te gaan staan. Dat laatste is alleen nu nog iets waar mensen die vanuit macht bezig zijn snel op neerkijken, simpelweg omdat ze er bang voor zijn en ze gewend zijn dat deel van zichzelf te ontkennen voor zichzelf. Ook daar kunnen ze weer heel sterk in zijn, het is alleen geen kracht, het is angst/macht.
Angst maakt je sterk, je wordt er letterlijk lichamelijk sterker van en het zet aan tot actie maar het geeft je geen echte kracht. Je angst onder ogen komen en ontdekken dat je het aan kan geeft dat wel. Maatschappij kan zeggen ''jij bent bang dus er is iets mis met je'' maar dat komt voornamelijk omdat deze maatschappij opgebouwd is rondom ontkenning en verdringen ''vooral maar doen alsof er niks aan de hand is'' en ondertussen als lopende tijdbommen doorgaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |