Maar kan het niet zo zijn dat mensen die laag scoren op neuroticisme gewoon niet zoveel hebben meegemaakt als mensen die hoog scoren op neuroticisme? Ik heb ooit zo'n test moeten doen, ik kwam toen lager dan gemiddeld op neuroticisme, maar ik heb geen idee hoe goed ik daar nu op zou scoren.quote:Op woensdag 16 mei 2012 18:12 schreef -Strawberry- het volgende:
Mensen die laag scoren op neuroticisme zijn over het algemeen weerbaarder. Zulke mensen kunnen beter omgaan met negatieve gebeurtenissen. Dat zou je dan kunnen zien als sterkere mensen, bij voorkeur zonder daar meteen een waardeoordeel aan vast te knopen. Iedereen heeft zo z'n kwaliteiten. Iemand die neurotischer is aangelegd kan zich wellicht weer beter inleven in anderen door eigen ervaringen.
Er is geen directe verband tussen neurotische mensen en intelligentie. Er zijn domme mensen die neurotisch zijn en slimme mensen die neurotisch zijn. Maar ja, slimme neurotische mensen kunnen hun neuroticisme wel in hun voordeel gebruiken.quote:Op woensdag 16 mei 2012 18:29 schreef hlmllp het volgende:
Neuroticisme = iemand die neurotisch is?
De mate waarin je neurotisch bent is trouwens een keuze
wanneer iemand daar in doorschiet praat je meer over een controlfreak
en de meest machtige mensen ter wereld zijn controlfreaks
dus ik denk dat je niet kan zeggen dat neurotische mensen zwakker zijn
wel gevoeliger en intelligenter
er zijn dus hoog functionerende neuroten?quote:Op woensdag 16 mei 2012 18:31 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Er is geen directe verband tussen neurotische mensen en intelligentie. Er zijn domme mensen die neurotisch zijn en slimme mensen die neurotisch zijn. Maar ja, slimme neurotische mensen kunnen hun neuroticisme wel in hun voordeel gebruiken.
Ja. Sterker nog, het kan een voordeel zijn in verschillende hoge functies.quote:Op woensdag 16 mei 2012 18:32 schreef Maanvis het volgende:
[..]
er zijn dus hoog functionerende neuroten?
Ik kan echt geen beeld vormen van een neurotisch iemand die dom is.quote:Op woensdag 16 mei 2012 18:31 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Er is geen directe verband tussen neurotische mensen en intelligentie. Er zijn domme mensen die neurotisch zijn en slimme mensen die neurotisch zijn. Maar ja, slimme neurotische mensen kunnen hun neuroticisme wel in hun voordeel gebruiken.
Tuurlijk wel, denk aan een tokkie die in de bak zit omdat hij zijn vriendin sloeg omdat zij haar telefoon niet opnam.quote:Op woensdag 16 mei 2012 18:43 schreef hlmllp het volgende:
[..]
Ik kan echt geen beeld vormen van een neurotisch iemand die dom is.
Heb jij zo iemand wel eens meegemaakt?
Ja.quote:Op woensdag 16 mei 2012 18:36 schreef o.us het volgende:
Mij is opgevallen dat als ik verliefd ben erg zwak en gevoelig word terwijl als ik niets heb een ego van hier tot ginder heb. Is dat normaal?
O heb je het over paranoïde mensen.. Ik had het over neurotische mensen.quote:Op woensdag 16 mei 2012 18:45 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, denk aan een tokkie die in de bak zit omdat hij zijn vriendin sloeg omdat zij haar telefoon niet opnam.
Paranoïde valt dus onder neurotisch. Ongepaste depressiviteit ook. Ongepaste woede ook. Vreemde angsten ook. Wat versta jij onder neurotisch?quote:Op woensdag 16 mei 2012 18:47 schreef hlmllp het volgende:
[..]
O heb je het over paranoïde mensen.. Ik had het over neurotische mensen.
Ik heb er genoeg meegemaakt.quote:Op woensdag 16 mei 2012 18:43 schreef hlmllp het volgende:
[..]
Ik kan echt geen beeld vormen van een neurotisch iemand die dom is.
Heb jij zo iemand wel eens meegemaakt?
Ik zou een woordenboek erbij pakken als ik jou was.quote:Op woensdag 16 mei 2012 18:54 schreef hlmllp het volgende:
Neurotisch zijn zie ik als een manier van denken. Snel veel stappen vooruit kunnen denken en dat continu.
Paranoïde zijn mensen die altijd maar van het doemscenario uitgaan. Ze kunnen geen kansberekeningen maken en zijn er gewoon niet van te overtuigen dat iets te ver gezocht is.
Neurotische mensen krijgen vaak wel gelijk, omdat ze overwogen keuzes maken.
Moeilijk te zeggen. Volgens mij is er uit tweelingenonderzoek gekomen dat neuroticisme (en extravesie) grotendeels erfelijk zijn. En ik merk bij mezelf dat ondanks dat ik op jonge leeftijd niks ergs heb meegemaakt, ik altijd al wel neurotisch aangelegd ben geweest.quote:Op woensdag 16 mei 2012 18:21 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Maar kan het niet zo zijn dat mensen die laag scoren op neuroticisme gewoon niet zoveel hebben meegemaakt als mensen die hoog scoren op neuroticisme? Ik heb ooit zo'n test moeten doen, ik kwam toen lager dan gemiddeld op neuroticisme, maar ik heb geen idee hoe goed ik daar nu op zou scoren.
En je hebt ook neurotische extraverten en stabiele introverten.quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:11 schreef -Strawberry- het volgende:
Voor mensen die niet weten wat neuroticisme is, wordt het vaak aangeduid als negatieve emotionaliteit, terwijl extraversie in veel gevallen bekend staat als positieve emotionaliteit.
Dat noem je (obsessief)compulsief gedragquote:neurotisch
[bijvoeglijk naamwoord]• wat met een ziekelijke angst te maken heeft
vb:dat herhaald handenwassen is neurotisch gedrag
Beide. Het is ook neurotisch want gedreven door angsten.quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:21 schreef hlmllp het volgende:
Wat een bullshit zie ik staan:
[..]
Dat noem je (obsessief)compulsief gedrag
Hmm, de definitie van strawberry is goed, neuroticisme= negatieve emotionaliteit.quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:21 schreef hlmllp het volgende:
Wat een bullshit zie ik staan:
[..]
Dat noem je (obsessief)compulsief gedrag
Dat is inderdaad zo. Daarom vind ik het zelf nogal irritant dat extraversie op verschillende manieren aangeduid wordt. Meest gangbaar is dit geloof ik, wat jij al zegt:quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:21 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
En je hebt ook neurotische extraverten en stabiele introverten.
Maar ik meen me te herinneren dat er bij bepaald persoonlijkheidsonderzoek neuroticisme wel als tegenhanger van extraversie wordt gezien.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:26 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dat is inderdaad zo. Daarom vind ik het zelf nogal irritant dat extraversie op verschillende manieren aangeduid wordt. Meest gangbaar is dit geloof ik, wat jij al zegt:Je had iets gepost over the big five en dat het niet perse met negatieve emotie te maken heeftSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
maar je hebt het weg geedit
Was een vergissing.quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:29 schreef hlmllp het volgende:
[..]
Je had iets gepost over the big five en dat het niet perse met negatieve emotie te maken heeft
maar je hebt het weg geedit
tl;dr.quote:Op woensdag 16 mei 2012 18:04 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik ging net even weer de topic over geestelijke zwakken doorlezen op nieuwe reacties. Ik wilde weten of er nog bijzondere reacties waren en daar las ik de antwoord van simmu en ze gaf een keigoede antwoord.
Iedereen heeft zwakke en sterkere momenten en iedereen heeft momenten waar hij of zij de overzicht verliest. Iemand kan bijvoorbeeld kanker hebben en het is bijna onvermijdelijk dat hij af en toe niet breekt onder druk. Dat hij tijdens een vergadering in huilen uitbarst of begint te schelden, dat hij het even niet meer ziet zitten.
Of een ander die in een zware dip valt gewoon niks anders kan doen dan thuis op de bank zitten niksen voor een paar maanden. Dat overkomt iedereen wel eens een keer. Of iemand die vanwege een neerwaartse spiraal jarenlang in sociale isolement komt te zitten.
Maar het gaat niet om hoe slecht die persoon op die omstandigheden reageert, het gaat erom of hij of zij eruit weet te komen. Iedereen verliest wel eens overzicht na een harde en traumatische ervaring. Dan gaan zij met hun hoofd in hun handen zitten en de mensen die dat zien of meemaken zullen dat wel zwak vinden, vooral als zij het niet precies snappen wat er aan de hand is. En er is een verschil tussen weten wat er aan de hand is en snappen wat er aan de hand is. Iemand kan weten dat het vervelend is om bijvoorbeeld je baan te verliezen, maar alsnog niet snappen hoe erg het kan zijn voor die ene persoon als hij het zelf niet heeft meegemaakt of gezien. Dus als hij ziet dat die persoon helemaal depressief is vanwege het feit dat hij zijn baan verloor, maar als hij niet kan zien wat voor ellende dit voor de persoon in kwestie veroorzaakt of als hij zelf niks bij voor kan stellen, dan zal hij moeilijk kunnen snappen dat die persoon aan het janken is.
Maar dit betekent niet dat die persoon zwak is omdat hij er niet meteen op een sterke manier heeft gereageerd. Dit maakt hem alleen menselijk. Wat telt is hoe hij in de toekomst ermee omgaat. Je kan niet oordelen of hij zwak of sterk is, het is altijd een moment opname. Het zal vast wel zijn dat sommige mensen voortdurend "zwak" reageren op omstandigheden en dat sommige mensen altijd sterk reageren op omstandigheden, maar dit verreweg de meeste mensen vallen in het midden en ik zie het ook niet als een sterkte of zwakte.
Mensen zijn niet voortdurend zwak of sterk, maar mensen hebben zwakke en sterke momenten.quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:33 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
tl;dr.
Lang verhaal = lul verhaal.
Waar zijn die one-liners?
Maar de een misschien relatief vaker een zwak moment dan de ander.quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:36 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Mensen zijn niet voortdurend zwak of sterk, maar mensen hebben zwakke en sterke momenten.
Maar hoe komen jullie dan erop dat al die mensen instabiel/zwak zijn?quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:32 schreef Keep_Walking het volgende:
Neurotische extraverten met een hoge iq vaak politici, bedrijfsdirecteurs, militairen, enz.
Neurotische extraverten met een laag iq vaak crimineel of athleet.
Neurotische introverten met een hoge iq vaak schrijvers, muzikanten, dichters, zangers, kunstenaars.
Neurotische introverten met een laag iq blijven vrij laag aan de sociale ladder.
Stabiele extraverten vaak advocaten, zakenman, en ook politici of ondernemer.
Stabiele introverten vaak wetenschappers of met iets technisch bezig.
je weet dat jij ook niet verplicht bent om erop te reageren. Zwak momentje van je.quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:39 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Je weet dat je hier niet hoeft te posten hè.
Emotioneel instabiel zijn is toch per definitie niet leuk? Hoe kom jij er dan bij dat neuroticisme onterecht een negatieve lading heeft gekregen (net als het woordje allochtoon, wat je aanhaalde)?quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:39 schreef hlmllp het volgende:
[..]
Maar hoe komen jullie dan erop dat al die mensen instabiel/zwak zijn?
Ik reageer er graag op. Jij blijkbaar niet op dit topic gezien je slotje opmerking, hè?quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:41 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
je weet dat jij ook niet verplicht bent om erop te reageren. Zwak momentje van je.
quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:42 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Emotioneel instabiel zijn is toch per definitie niet leuk? Hoe kom jij er dan bij dat neuroticisme onterecht een negatieve lading heeft gekregen (net als het woordje allochtoon, wat je aanhaalde)?
quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:11 schreef -Strawberry- het volgende:
Voor mensen die niet weten wat neuroticisme is, wordt het vaak aangeduid als negatieve emotionaliteit, terwijl extraversie in veel gevallen bekend staat als positieve emotionaliteit.
quote:Op woensdag 16 mei 2012 18:29 schreef hlmllp het volgende:
Neuroticisme = iemand die neurotisch is?
De mate waarin je neurotisch bent is trouwens een keuze
wanneer iemand daar in doorschiet praat je meer over een controlfreak
en de meest machtige mensen ter wereld zijn controlfreaks
dus ik denk dat je niet kan zeggen dat neurotische mensen zwakker zijn
wel gevoeliger en intelligenter
Samengevat: ''Het leven''quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:36 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Mensen zijn niet voortdurend zwak of sterk, maar mensen hebben zwakke en sterke momenten.
Mwah, Neuroticisme en extraversie/introversie zijn wel universele concepten. Maar bij de ene cultuur of omgeving zijn ze handiger dan de andere.quote:Op woensdag 16 mei 2012 21:10 schreef novusordoseclorum het volgende:
Het ligt ook een beetje aan de maatschappij waarin je leeft.
Iemand die wij hier als zwak beschouwen omdat hij of zij bijvoorbeeld altijd kiest voor de weg van de minste weerstand en uitsluitend via de ratio handelt zou in een oost-Russische cultuur bijvoorbeeld weer als sterk worden gezien...
Iemand die we sterk noemen omdat die persoon het nut van zijn of haar hoge IQ bewijst moet zich nog maar bewijzen in het centrum van de Sahara...
Feit is dat je met een goede fysieke conditie altijd geestelijk sterker bent dan met een zwakke lichamelijke conditie. Het gaat hand in hand.
Hier stopte ik met lezen.quote:
Dat iets niet te meten valt betekent niet dat er geen mensen zijn die minder weerbaar (zwakker) zijn dan andere mensen.quote:Op donderdag 17 mei 2012 11:04 schreef Canillas het volgende:
Bestaat niet, je kan zoiets onmogelijk bepalen/meten omdat je niet weet hoe het is om een ander te zijn en hoe die het leven ervaart.
Als 2 personen met een vergelijkbare levenpositie (geslacht, leeftijd, etc) zich nog net staande in het leven houden terwijl 1 veel meer onverwerkte last uit het verleden bij zich draagt de dan ander dan zou degene met de last dus eigenlijk al sterker en meer weerbaar gezien moeten worden; die persoon kan dan kennelijk meer aan. Toch zullen ze even weerbaar overkomen.quote:Op donderdag 17 mei 2012 13:08 schreef -Strawberry- het volgende:
Dat iets niet te meten valt betekent niet dat er geen mensen zijn die minder weerbaar (zwakker) zijn dan andere mensen.
Maar hiermee geef je dus toe dat die ene persoon weerbaarder is dan de ander. Dan zeggen we in feite hetzelfde, los van het feit dat het dus niet gemeten kan worden.quote:Op donderdag 17 mei 2012 13:19 schreef Canillas het volgende:
[..]
Als 2 personen met een vergelijkbare levenpositie (geslacht, leeftijd, etc) zich nog net staande in het leven houden terwijl 1 veel meer onverwerkte last uit het verleden bij zich draagt de dan ander dan zou degene met de last dus eigenlijk al sterker en meer weerbaar gezien moeten worden; die persoon kan dan kennelijk meer aan. Toch zullen ze even weerbaar overkomen.
Ik weet gewoon van mezelf (en ik heb weinig noemenswaardigs meegemaakt) dat ik totaal niet weerbaar ben. Emotionele problemen zitten in de familie en een willekeurig ander persoon zou waarschijnlijk beter met negatieve gebeurtenissen omgaan dan ikzelf. Ik ben altijd al neurotischer geweest dan leeftijdsgenoten, veel meer last van angsten en dergelijke. So be it. In dat opzicht vind ik mezelf zwak, niet weerbaar, maar zoals ik eerder al zei betekent dat niet dat ik geen goeie kwaliteiten heb. In andere opzichten ben ik sterk, maar in dat opzicht dus niet.quote:Omdat die last niet te meten is gaat ook het bepalen van het idee meer weerbaar te zijn niet op. Daarnaast heeft weerbaarheid te maken met hoe je met dingen omgaat in het leven, dat is veel meer een kwestie van leren dan doorzetten/volhouden of sterk zijn. Als iemand heel weerbaar zou zijn maar nooit bij de kennis komt om op een geslaagde manier met zichzelf en het leven om te gaan dan kan diegene het leven alsnog te veel worden.
Het was meer hypothetisch bedoeld, had erbij moeten zetten ''stel je voor'' want er staat iets wat je niet kan weten en daarom is erover oordelen vind ik niet mogelijk, laat staan zeggen dat er sprake van is.quote:Op donderdag 17 mei 2012 13:31 schreef -Strawberry- het volgende:
Maar hiermee geef je dus toe dat die ene persoon weerbaarder is dan de ander. Dan zeggen we in feite hetzelfde, los van het feit dat het dus niet gemeten kan worden.
Klinkt alsof je een psychisch systeem geërfd hebt wat constant in de verdediging staat, angst en vermijden als 1e reactie heeft en schrikt van alles waar het geen controle over heeft omdat het dat interpreteert als bedreiging; je bent dan meer aan het overleven dan leven met constante spanning in je systeem en beleving als gevolg. Niet om hier te licht over te doen (tis een vreselijke last) maar wanneer jij oprecht gelooft dat jij dat/zo bent en niet als iets wat je hebt/bij je draagt dan zal dat ook je leven zo bepalen. (Ik zeg dat het voor mij zo klinkt, alleen jij weet of het ook echt zo is, ik zou het voor iedereen zonde vinden diegene zijn leven door zulke dingen beperkt te zien worden want je verliest delen van jezelf dan omdat je geen volledig gehoor aan kan geven aan wie je bent)quote:Ik weet gewoon van mezelf (en ik heb weinig noemenswaardigs meegemaakt) dat ik totaal niet weerbaar ben. Emotionele problemen zitten in de familie en een willekeurig ander persoon zou waarschijnlijk beter met negatieve gebeurtenissen omgaan dan ikzelf. Ik ben altijd al neurotischer geweest dan leeftijdsgenoten, veel meer last van angsten en dergelijke. So be it. In dat opzicht vind ik mezelf zwak, niet weerbaar, maar zoals ik eerder al zei betekent dat niet dat ik geen goeie kwaliteiten heb. In andere opzichten ben ik sterk, maar in dat opzicht dus niet.
Mwah, ik zie het niet als een self-fulfilling prophecy. Vroeger heb ik er nooit zo over nagedacht namelijk. Er ligt hier nogal de nadruk op ervaringen, en wat een persoon meemaakt, maar genen spelen wel degelijk een rol. Ik functioneer verder wel goed, hoor.quote:Op donderdag 17 mei 2012 13:45 schreef Canillas het volgende:
[..]
Het was meer hypothetisch bedoeld, had erbij moeten zetten ''stel je voor'' want er staat iets wat je niet kan weten en daarom is erover oordelen vind ik niet mogelijk, laat staan zeggen dat er sprake van is.
Begrijp goed wat je bedoelt hor, denk alleen dat het allemaal te subjectief en teveel betrekking heeft over de persoonlijke ervaringen van het ervaren van jezelf om er een uitspraak over te kunnen doen.
Vandaar mijn ''nee'' als antwoord
[..]
Klinkt alsof je een psychisch systeem geërfd hebt wat constant in de verdediging staat, angst en vermijden als 1e reactie heeft en schrikt van alles waar het geen controle over heeft omdat het dat interpreteert als bedreiging; je bent dan meer aan het overleven dan leven met constante spanning in je systeem en beleving als gevolg. Niet om hier te licht over te doen (tis een vreselijke last) maar wanneer jij oprecht gelooft dat jij dat/zo bent en niet als iets wat je hebt/bij je draagt dan zal dat ook je leven zo bepalen. (Ik zeg dat het voor mij zo klinkt, alleen jij weet of het ook echt zo is, ik zou het voor iedereen zonde vinden diegene zijn leven door zulke dingen beperkt te zien worden want je verliest delen van jezelf dan omdat je geen volledig gehoor aan kan geven aan wie je bent)
Ik ken eigenlijk geen enkele neurotische militair, en ik ken er echt aardig wat. Ook hebben ze doorgaans niet een hoog IQ. En verder zijn er natuurlijk genoeg criminelen met een hoog iqquote:Op woensdag 16 mei 2012 19:32 schreef Keep_Walking het volgende:
Neurotische extraverten met een hoge iq vaak politici, bedrijfsdirecteurs, militairen, enz.
Neurotische introverten met een hoge iq vaak schrijvers, muzikanten, dichters, zangers, kunstenaars.
Neurotische introverten met een laag iq blijven vrij laag aan de sociale ladder.
Dat is mooiquote:Op donderdag 17 mei 2012 14:32 schreef -Strawberry- het volgende:
Mwah, ik zie het niet als een self-fulfilling prophecy. Vroeger heb ik er nooit zo over nagedacht namelijk. Er ligt hier nogal de nadruk op ervaringen, en wat een persoon meemaakt, maar genen spelen wel degelijk een rol. Ik functioneer verder wel goed, hoor.Misschien juist omdat de neuroot in mijn nogal ontzien is qua negatieve ervaringen. Ik ben nooit echt gepest oid, bijvoorbeeld. Gelukkig maar, anders was ik daar waarschijnlijk niet sterker uit gekomen. Stukje zelfkennis ook.
quote:Op donderdag 17 mei 2012 01:31 schreef boekenplank het volgende:
Ik hoef niet te reageren, maar dit gaat helemaal nergens over.
Het is natuurlijk niet zo zwart/wit. En met militairen bedoel ik ook degene met hoge rangen.quote:Op donderdag 17 mei 2012 16:27 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik ken eigenlijk geen enkele neurotische militair, en ik ken er echt aardig wat. Ook hebben ze doorgaans niet een hoog IQ. En verder zijn er natuurlijk genoeg criminelen met een hoog iq.
Ik ken ook militairen met hoge rangen maar die zijn niet neurotisch.quote:Op donderdag 17 mei 2012 18:34 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Het is natuurlijk niet zo zwart/wit. En met militairen bedoel ik ook degene met hoge rangen.
Het leek mij eerlijk gezegd ook nogal raar.quote:Op donderdag 17 mei 2012 18:43 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik ken ook militairen met hoge rangen maar die zijn niet neurotisch.
Niet allemaal. Maar neuroticisme heeft ook veel te maken met boosheid en woede. Sommige neuroten weten dat in hun voordeel te gebruiken. Je merkt niet op eerste gezicht dat ze neurotisch zijn, ze komen juist heel gepassioneerd over (zoals Geert Wilders). Maar diep van binnen hebben ze veel last van negatieve emoties.quote:Op donderdag 17 mei 2012 18:43 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik ken ook militairen met hoge rangen maar die zijn niet neurotisch.
Bron?quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:32 schreef Keep_Walking het volgende:
Dus jij kent Geert persoonlijk of heb je hem dit ergens horen zeggen?quote:Op donderdag 17 mei 2012 21:41 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Niet allemaal. Maar neuroticisme heeft ook veel te maken met boosheid en woede. Sommige neuroten weten dat in hun voordeel te gebruiken. Je merkt niet op eerste gezicht dat ze neurotisch zijn, ze komen juist heel gepassioneerd over (zoals Geert Wilders). Maar diep van binnen hebben ze veel last van negatieve emoties.
Ik heb zijn biografie gelezen.quote:Op donderdag 17 mei 2012 22:09 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Dus jij kent Geert persoonlijk of heb je hem dit ergens horen zeggen?
okay, sorry dat ik dacht dat het een verzinsel/aanname wasquote:
Het beste waar ik nu mee kan komen is de four temperaments die de oude grieken gebruiken:quote:
The big five is dan wat minder gedateerd denk ik.quote:Op donderdag 17 mei 2012 23:10 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Het beste waar ik nu mee kan komen is de four temperaments die de oude grieken gebruiken:
http://en.wikipedia.org/wiki/Four_temperaments
Of de MBTI is ook een goede:
http://en.wikipedia.org/w(...)tor#Four_dichotomies
Ik heb het wel iets te simpel gepost. Tegenwoordig gebruiken psychologen de MBTI zelden. Je kunt mensen ook niet in types verdelen, maar iedereen zit op een continuum.
Maar wanneer de wetenschappers gaan kijken naar de "type" mensen, kan krijg je zo'n beetje de schema wat ik heb gemaakt.
quote:Op donderdag 17 mei 2012 23:19 schreef Neymarrr het volgende:
Mensen die het gevoel hebben dat ze overal op een sterke manier mee om moeten gaan en neerkijken op de "zwakkeren" die "geen inzet tonen" zullen vroeg of laat zichzelf tegenkomen.
[/quote]quote:Op vrijdag 18 mei 2012 02:13 schreef hlmllp het volgende:
Maar keeponwalking als ik naar de four temperaments kijk
dan is het toch niet zo wart wit dat je maar 1 van de types kan zijn?
kijk bv naar tupac.. ik zie deze twee heel erg bij hem in zijn muziek naar voren komen:
Choleric
The choleric temperament is fundamentally ambitious and leader-like. They have a lot of aggression, energy, and/or passion, and try to instill it in others. They can dominate people of other temperaments, especially phlegmatic types. Many great charismatic military and political figures were choleric. They like to be in charge of everything. However, cholerics also tend to be either highly disorganized or highly organized. They do not have in-between setups, only one extreme to another. As well as being leader-like and assertive, cholerics also fall into deep and sudden depression. Essentially, they are very much prone to mood swings.
Melancholic
The melancholic temperament is fundamentally introverted and thoughtful. Melancholic people often were perceived as very (or overly) pondering and considerate, getting rather worried when they could not be on time for events. Melancholics can be highly creative in activities such as poetry and art - and can become preoccupied with the tragedy and cruelty in the world. Often they are perfectionists. They are self-reliant and independent; one negative part of being a melancholic is that they can get so involved in what they are doing they forget to think of others.
Geert Wilders, Obama wordt ook wel vermoed dat hij aanleg heeft voor depressie of zelfs manische depressiviteit, Martin Luther King, Malcolm X, Ghandi, enz.quote:
In het geval van Abraham Lincoln gaat het niet over mensen die hem nooit hebben gezien. Zijn vrienden en familie kenden hem als chronisch depressief. In die tijd noemde ze het melancholie. Maar hij sprak regelmatig over zelfmoord, hij bleef soms wekenlang in zijn bed vanwege somberheid, hij heeft een keer zijn bruiloft moeten uitstellen vanwege zijn sombere humeur. Stel je voor dat een kennis van jou zijn bruiloft uitstelde omdat hij somber was, zou jij dat niet zwak vinden?quote:Op vrijdag 18 mei 2012 10:40 schreef Maanvis het volgende:
ik vertrouw psychoanalyses die gemaakt zijn door mensen die de persoon in kwestie nooit gezien hebben niet.
Ik zie niet helemaal hoe die quote van toepassing is op mensen als ghandi en martin luther king. Het lijkt me juist dat deze mensen een soort helderheid hadden in hun hoofd waarmee ze grote positieve veranderingen konden bewerkstelligen.quote:Op vrijdag 18 mei 2012 10:29 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Geert Wilders, Obama wordt ook wel vermoed dat hij aanleg heeft voor depressie of zelfs manische depressiviteit, Martin Luther King, Malcolm X, Ghandi, enz.
"Great crisis leaders are not like the rest of us; nor are they like mentally healthy leaders. When society is happy, they toil in sadness, seeking help from friends and family and doctors as they cope with an illness that can be debilitating, even deadly. Sometimes they are up, sometimes they are down, but they are never quite well."
http://online.wsj.com/art(...)474451102761640.html
Vraag je dit uit interesse of uit omdat je het nog niet vertrouwd?
Dat zou je denken, maar is dus niet zo. Martin Luther King kon heel goed spreken, sociaal zijn en mensen overtuigen (extravert), maar dat is alleen maar wat je ziet. Zijn naaste familieleden en vrienden kende ook andere kanten van hem. Martin Luther King had zeker een duistere kant, zoals de meeste mensen.quote:Op vrijdag 18 mei 2012 11:42 schreef Neymarrr het volgende:
[..]
Ik zie niet helemaal hoe die quote van toepassing is op mensen als ghandi en martin luther king. Het lijkt me juist dat deze mensen een soort helderheid hadden in hun hoofd waarmee ze grote positieve veranderingen konden bewerkstelligen.
ah dat wist ik niet van MLK en ghandiquote:Op vrijdag 18 mei 2012 12:01 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Dat zou je denken, maar is dus niet zo. Martin Luther King kon heel goed spreken, sociaal zijn en mensen overtuigen (extravert), maar dat is alleen maar wat je ziet. Zijn naaste familieleden en vrienden kende ook andere kanten van hem. Martin Luther King had zeker een duistere kant, zoals de meeste mensen.
Ghandi ook, op een gegeven moment wilde ghandi zichzelf verhongeren om zijn doel te bereiken. Mensen die diep van binnen heel stabiel zijn doen dat minder snel. Juist omdat Ghandi hevige emoties en gevoelens had, was hij bereid om zover te gaan voor zijn visie.
Denk ook aan Buddha. Buddha had ook last van hevige depressies.
In tijden van vreugde hebben emotioneel stabiele mensen de voordeel. In moeilijke tijden hebben neurotische mensen de voordeel.
Martin Luther King heeft als kind zelfmoord proberen te plegenquote:Op vrijdag 18 mei 2012 11:42 schreef Neymarrr het volgende:
[..]
Ik zie niet helemaal hoe die quote van toepassing is op mensen als ghandi en martin luther king. Het lijkt me juist dat deze mensen een soort helderheid hadden in hun hoofd waarmee ze grote positieve veranderingen konden bewerkstelligen.
quote:Jennie Williams, King Jr.'s grandmother, died of a heart attack on May 18, 1941, during a Woman's Day program at Ebenezer. The death was traumatic for her grandson, especially since it happened while he was watching a parade despite his parents' prohibitions. Distraught, he seems to have attempted suicide by leaping from a second-story window of the family home. He wept on and off for days and had difficulty sleeping.
Het kan van alles zijn natuurlijkquote:Op vrijdag 18 mei 2012 12:14 schreef Neymarrr het volgende:
[..]
ah dat wist ik niet van MLK en ghandi![]()
Wat betreft je laatste alinea, ik weet niet of ik het daar mee eens ben. Het is al eerder in dit topic gezegd, maar ik denk dat hoe moeilijker je leven tot nu toe is geweest, hoe beter je de figuurlijke klappen op kan vangen. Of dat te maken heeft met weerbaarheid weet ik niet. Het kan ook gewoon zo zijn dat neuroticisme je constant in een onrust houdt, waardoor een zware gebeurtenis minder contrasteert met je dagelijkse mindstate, dan wanneer je normaal gesproken blij en vrij bent en opeens met iets heftigs moet dealen.
Dit is volgens mij te simpel gedacht. Het eerste voorbeeld van de mishandelde vrouw die het maar allemaal pikt, lijkt me juist een perfecte basis voor neuroticisme. Onverwerkte gevoelens van verdriet, schaamte en boosheid liggen hieraan ten grondslag. Als deze emoties opgekropt worden omdat ze niet op hun natuurlijke manier geuit kunnen worden, dan zoeken ze een andere, vaak neurotische, manier om zich kenbaar te maken.quote:Op vrijdag 18 mei 2012 19:02 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Het kan van alles zijn natuurlijk. Er zullen vast ook veel stabiele mensen zijn geweest die grote maatschappelijke veranderingen voortbracht.
Maar hier is een goede analogie waar je aan moet denken:
Stel je voor dat 100 jaar geleden, vrouwen bijna geen rechten hadden. Ze moesten gewoon schoonmaken, koken en pijpen.
De stabiele vrouwen denken: "Ja, zo is het, niks aan te doen". En ze maken schoon, koken eten klaar en pijpen op commando. Af en toe willen ze niet schoonmaken of koken en dan krijgen ze klappen van hun mannen. Ze incasseren die klappen, huilen voor een paar uurtjes en de volgende dag denken ze er niet meer aan. Dit gaat gewoon hun hele leven door. Af en toe worden ze mishandeld, voortdurend gekleineerd en gedwongen om dingen te doen tegen hun zin. En dit is dan standaard zo en dit kunnen zij ook mee leven.
De neurotische (wat meer gevoelige) vrouwen hebben daarentegen veel meer moeite mee. De neurotische (gevoelig) maar extraverte (initiatiefnemer) gaan in protest. Ze zoeken manieren uit om de status quo te veranderen, gaan in discussie en debat en ze vinden een manier om de andere vrouwen (ook de stabiele) daarin mee te krijgen. De introverte vrouwen schrijven boeken erover of maken muziek die hun leed en strijd begrijpbaar maken.
Precies, het zullen juiste (emotioneel) stabiele vrouwen zijn die dit niet pikken omdat ze hun leven en zichzelf vanuit een gezonde eigenwaarde bekeken en weten dat ze meer verdienen.quote:Op vrijdag 18 mei 2012 23:47 schreef Neymarrr het volgende:
[..]
Dit is volgens mij te simpel gedacht. Het eerste voorbeeld van de mishandelde vrouw die het maar allemaal pikt, lijkt me juist een perfecte basis voor neuroticisme. Onverwerkte gevoelens van verdriet, schaamte en boosheid liggen hieraan ten grondslag. Als deze emoties opgekropt worden omdat ze niet op hun natuurlijke manier geuit kunnen worden, dan zoeken ze een andere, vaak neurotische, manier om zich kenbaar te maken.
dat magquote:Op zaterdag 19 mei 2012 04:45 schreef hlmllp het volgende:
Neymarr, ik vind toch dat Keep_Walking gelijk heeft
Als ze uit (onbewuste) angst zo leven en daarbij het gevoel te hebben veilig te zijn (of anders gezegd het idee niet geraakt kunnen worden) dan zou je dat kunnen zien als sterk en een vorm van intelligentie.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 10:02 schreef Pulzzar het volgende:
Mensen met een antisociale persoonlijkheidsstoornis, zijn dat sterke mensen?
Het zijn iig mensen die zich minder laten hinderen door angst en wroeging. Het is het tegenovergestelde van neuroticisme.
Dit zijn goede voorbeelden van wat iemand uit diepe frustratie met zijn eigen bestaan kan ''bereiken'', bereiken tussen '' omdat zoiets ook geldt voor iemand als Hitler.quote:Op vrijdag 18 mei 2012 10:04 schreef Keep_Walking het volgende:
Oh ja, ik heb twee concrete voorbeelden over neurotische politici's en militairen met hoge rang:
Abraham Lincoln:
http://en.wikipedia.org/w(...)incoln#Mental_health
Abraham Lincoln had vanaf jongs af aan last van depressies. Hij sprak over zelfmoord, soms bleef hij dagenlang achter elkaar in zijn bed liggen omdat hij het niet zag zitten.
http://www.mcmanweb.com/lincoln_depression.html
http://www.theatlantic.co(...)eat-depression/4247/
En Lincoln wordt toch gezien als de beste president die Amerika heeft gehad.
En een generaal die ook neurotisch was: Winston Churchill
http://www.bipolar-lives.(...)anic-depression.html
http://online.wsj.com/art(...)474451102761640.html
http://www.famousbipolarpeople.com/winston-chruchill.html
Winston Churchill was manisch depressief, hier nog een video:
http://www.empowher.com/b(...)es-winston-churchill
Ze laten zich evenveel hinderen door angst en wroeging, misschien wel meer zelfs. Alleen waren ze "sterk" genoeg om te kiezen voor een verdedigingsmechanisme waarbij ze die gevoelens zoveel mogelijk konden ontwijken, zodat ze er bewust minder onder leden. Maar zoals ik al eerder zei, onbewust/onderdrukte emoties moeten er ooit uit komen.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 10:02 schreef Pulzzar het volgende:
Mensen met een antisociale persoonlijkheidsstoornis, zijn dat sterke mensen?
Het zijn iig mensen die zich minder laten hinderen door angst en wroeging. Het is het tegenovergestelde van neuroticisme.
Heel goed verwoord!quote:Op zaterdag 19 mei 2012 10:50 schreef Neymarrr het volgende:
Ze laten zich evenveel hinderen door angst en wroeging, misschien wel meer zelfs. Alleen waren ze "sterk" genoeg om te kiezen voor een verdedigingsmechanisme waarbij ze die gevoelens zoveel mogelijk konden ontwijken, zodat ze er bewust minder onder leden. Maar zoals ik al eerder zei, onbewust/onderdrukte emoties moeten er ooit uit komen.
En dat is volgens mij precies de kernvraag van dit topic: Wat is "sterk zijn"? Is het het naar buiten toe sterk overkomen zoals veel succesvolle mensen dat doen, of juist de innerlijke rust hebben waardoor het weinig uitmaakt hoe de wereld je ziet? Stel iemand heeft een best bepalende angststoornis, maar hij accepteert zichzelf met deze angststoornis volledig. In hoeverre is hij dan zwakker dan iemand die constant op zoek is naar faam en erkenning, maar daarbij wel volgens maatschappelijke maatstaven succesvol is?quote:Op zaterdag 19 mei 2012 10:53 schreef Canillas het volgende:
[..]
Heel goed verwoord!
Je kan het zien als onderdrukking van zichzelf, het onderdrukken van het beleven van zichzelf, vanuit angst daar controle over willen hebben en daarmee bezig zijn om niet te hoeven voelen. Iemand kan daar heel ''sterk'' in zijn, maar dat maakt het er verder niet beter op voor de persoon in kwestie of zijn/haar omgeving.
Dat is een beetje de vraag. Sterk en zwak zijn hele open begrippen. In mijn ogen gaat het vooral om emotionele rust, maar dat kan voor iemand anders weer iets heel anders zijn. Een maatschappelijk geaccepteerde betekenis van "sterk zijn" is je niet laten beinvloeden door negatieve gevoelens. Maar juist de ontkenning van die gevoelens vreet beetje voor beetje aan je innerlijke rust/zelf-acceptatie, omdat je dan deel van jezelf ontkent.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 10:57 schreef MrGuma het volgende:
Kan iemand het mij nu even verduidelijken, in welke context moet ik sterk en zwak zien? Evolutie? Samenleving? Stoornissen?
Je niet laten beïnvloeden door negatieve gevoelens is natuurlijk niet hetzelfde als het ontkennen ervan.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 11:02 schreef Neymarrr het volgende:
[..]
Dat is een beetje de vraag. Sterk en zwak zijn hele open begrippen. In mijn ogen gaat het vooral om emotionele rust, maar dat kan voor iemand anders weer iets heel anders zijn. Een maatschappelijk geaccepteerde betekenis van "sterk zijn" is je niet laten beinvloeden door negatieve gevoelens. Maar juist de ontkenning van die gevoelens vreet beetje voor beetje aan je innerlijke rust/zelf-acceptatie, omdat je dan deel van jezelf ontkent.
Ja, in mijn ogen ben je sterk als je voor je eigen oprechte innerlijke geluk durft te gaan ongeachte wat anderen daarvan (zullen) vinden, dat je je leven leeft op een manier die echt bij je past.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 10:59 schreef Neymarrr het volgende:
En dat is volgens mij precies de kernvraag van dit topic: Wat is "sterk zijn"? Is het het naar buiten toe sterk overkomen zoals veel succesvolle mensen dat doen, of juist de innerlijke rust hebben waardoor het weinig uitmaakt hoe de wereld je ziet? Stel iemand heeft een best bepalende angststoornis, maar hij accepteert zichzelf met deze angststoornis volledig. In hoeverre is hij dan zwakker dan iemand die constant op zoek is naar faam en erkenning, maar daarbij wel volgens maatschappelijke maatstaven succesvol is?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |