Ik ben trouwens erg benieuwd naar de precieze uitwerking van seizoen 3 en 4... Stel dat ze van boek 3 (die ook al vaak in twee delen wordt opgesplitst) twee seizoenen maken, dan is er best wel kans dat ze nog meer uit de chronologische pas gaan lopen qua verhaallijnen. Want alhoewel sommige lijnen inderdaad twee seizoenen nodig hebben (wat mij betreft), is er op andere fronten juist erg weinig te vertellen. Om daar even op door te filosoferen, hieronder mijn verwachtingen voor het volgende seizoen, verdeeld per personage en gekoppeld aan een thema (ben bang dat dit lang gaat worden, maar ik vind het leuk, dus whatever) - pas op: DIKKE SPOILERS tm boek 4 :
Seizoen 3:- Robb en Cat: de gevolgen van gebroken beloftes.Deze twee hebben in het boek weinig te doen tot aan de Red Wedding. Op zich is de RW een logische cliffhanger voor het einde van seizoen 3, maar ik vraag me met de huidige stand van zaken af of er wel genoeg te vertellen is om die verhaallijn interessant te houden. Misschien komen ze toch nog met een verlate introductie van de Tully-family aanzetten, gaan ze veel onderhandelen met de Freys en beleven Robb en Talisa nog wat twists & turns (ik weet nog steeds niet wat ze met de hele Talisa-lijn van plan zijn namelijk). Misschien kunnen ze Catelyn's schuld in de vrijlating van Jaime wel wat aandikken, misschien zelfs een trial doen om haar verraad te beoordelen ofzo. Maar toch denk ik dat de RW eerder in het seizoen al gaat komen (mijn gok is afl 8), ook omdat de andere verhaallijnen genoeg spektakel bevatten om zelf het seizoen af te sluiten. Bovendien is de impact van RW alleen maar groter als deze al een stuk vóór het einde zit, wanneer niemand al zo'n heftige gebeurtenis verwacht.
- Dany: van bedelkoningin tot veroveraar.Deze verhaallijn is episch genoeg om breed uit te werken, zeker gezien het aantal randpersonages dat voortdurend om Dany heen hangt. Bovendien hebben ze nog niet eens alles uit boek 2 verteld: ze moeten nog Barristan (her)introduceren samen met Belwas, wat ze vast voor seizoen 3 bewaren. Vervolgens gaat ze nog scheepje varen naar Astapor, waar ze zich lekker druk kan maken om de slavernij enzo. Dan moet ze nog de Unsullied stelen en Astapor veroveren. Ik denk eigenlijk dat het daarbij wel blijft in seizoen 3, anders blijft er te weinig over voor de seizoenen erna (zeker aangezien Dany niet voorkomt in AFfC)
- Jon: liefde en eer.Jon beleeft (niet al te spannende) avonturen met de Wildlings en Ygritte in het bijzonder. Een mooi einde van die verhaallijn zou zijn de dood van Ygritte, dus ik denk dat ze afsluiten met de kleine aanval van de Wildling raiders op the Wall.
- Arya: het vergeefse hopen op weerzien.Arya gaat in seizoen 3 op zoek naar haar familie en komt het jolige groepje zonder Banners tegen. Ik denk de Brotherhood en de ontvoering door the Hound genoeg verhaal zijn om haar even bezig te houden. Zelf vond ik het altijd een prachtige teleurstelling dat Arya zó dichtbij haar familie weet te komen, net wanneer alles uit elkaar spat. Dat is het moment waarop ze echt op zoek moet naar een nieuw doel in haar leven, en waar het seizoen voor haar wat mij betreft mag ophouden. Er ontstaat dat wel een probleem, als de RW inderdaad al eerder in het seizoen komt. Misschien dat de kijkers wel even in de waan blijven dat Arya dood is, om aan het eind van afl 10 te laten zien dat ze nog steeds met the Hound op reis is en iedereen opgelucht ademhaalt.
- Theon: de gevallen prins.Theon zal nog wel even in de picture blijven, misschien eerst als krijgsgevangene, waarbij zijn situatie steeds hopelozer (en naarder) wordt. Denk alleen niet dat hij nog een grote rol houdt, een beetje zoals Jaime in seizoen 2.
- Jaime en Brienne: de lange weg naar wederzijds respect.Deze twee staan volgens mij garant voor spetterende televisie, dus die verhaallijn zal wel uitgebreid aan bod komen. Ze hebben daar wel al een flinke voorsprong genomen op het boek, maar op zich heeft Arya ook bijna een heel seizoen in Harrenhal doorgebracht, dus dat moet hen ook wel lukken. Afsluiter van het seizoen kan dan zijn dat Jaime Brienne redt in de berenkuil. Epic redeeming value!
- Bran en Rickon: alleen op de wereld.Deze twee zullen nog wel een tijdje samen blijven, denk ik. Denk dat ze uiteindelijk bij the Wall Coldhands ontmoeten en dat Osha dan pas Rickon meeneemt en Bran met Coldhands meegaat. Of heel misschien introduceren ze de Reeds nog in het begin van seizoen 3, maar ik betwijfel het. De ontmoeting met Coldhangs kan ook gelijk voor Sam zijn laatste stuk van seizoen 3 zijn (daarvóór moet hij nog Gilly redden enzo).
- Iedereen in King's Landing: het spel der tronen eist haar slachtoffers.In King's Landing is altijd genoeg intrige, zéker aangezien daar nu weer zoveel extra personages vertoeven (Margaery, Tywin, Loras, Littlefinger) naast de personages die er al die tijd al waren (Sansa, Cersei, Tyrion,

Joffrey

, Shae). Er zal genoeg te smullen vallen van het gekonkel van de Tyrells, de introductie van de Martells en de altijd plannen beramende Lannisters. En natuurlijk moet Ros ook wel genoeg screentime krijgen, dus die zal nog wel wat dingen beleven die we helemaal niet zo kennen van de boeken. Probleem is alleen een climax in dat verhaal: die komen namelijk allemaal eigenlijk pas tegen het eind van boek 3 (bruiloft Joffrey&Marg, Tyrion vs Tywin, Sansa's ontsnapping), wat het moeilijk maakt om deze verhaallijn een afgerond gevoel te geven. Daarom denk ik dat seizoen 3 gaat eindigen met de dood van Joffrey: dit zet namelijk het lot van álle personages in King's Landing op zijn kop en lijkt me daarom verhaaltechnisch een geniale afsluiter, ook omdat het een moment is waar kijkers al heel lang op zitten te hopen.
Zo heb je volgens mij een mooi seizoen met redelijk afgeronde verhaallijnen.
Volgend jaar ga ik deze post opzoeken en kijken wat er van klopt.
[b]Op maandag 12 december 2005 22:25 schreef MissBliss het volgende:[/b]
Ik sta in niemands sig ;(