abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 22 mei 2012 @ 18:00:36 #201
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_111885292
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 17:29 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Aan de andere kant, wat ook onzin is, wordt er vaak gezegd dat werknemers juist geen grote, duur ogende auto mogen rijden, want dan denken klanten dat ze te hoge rekeningen krijgen.

Beide beweringen slaan echt nergens op.
Nou, mijn ervaring is dat het gewoon een kostenplaatje is. Een audi is een dure auto, maar ligt er goed in de markt en is daardoor in de lease goedkoper dan een auto die wellicht qua dealerprijs niet in de buurt komt van de Audi, maar minder goed in de markt ligt, waardoor de restwaarde bij verkoop door de leasemaatschappij na afloop van het leasecontract lager is, waardoor de leaseprijs hoger ligt dan de Audi.

Dus hoewel een 'dure' auto inderdaad 'duur' is, is het soms gunstiger om die te leasen dan een andere, 'minder dure' auto.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 23 mei 2012 @ 09:03:06 #202
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_111914564
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 18:00 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nou, mijn ervaring is dat het gewoon een kostenplaatje is. Een audi is een dure auto, maar ligt er goed in de markt en is daardoor in de lease goedkoper dan een auto die wellicht qua dealerprijs niet in de buurt komt van de Audi, maar minder goed in de markt ligt, waardoor de restwaarde bij verkoop door de leasemaatschappij na afloop van het leasecontract lager is, waardoor de leaseprijs hoger ligt dan de Audi.

Dus hoewel een 'dure' auto inderdaad 'duur' is, is het soms gunstiger om die te leasen dan een andere, 'minder dure' auto.
Exact. Dit. Ook de onderhoudsintervallen van duurdere auto's zijn vaak langer waardoor je minder verlet hebt.
Als ik 45000km per jaar met een renault ga rijden is dat veel duurder dan met een audi/mercedes/bmw. Niet alleen de afschrijving maar ook het onderhoud.
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
  woensdag 23 mei 2012 @ 09:10:30 #203
37248 BertV
Klei indiaan
pi_111914771
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 09:03 schreef Pikkebaas het volgende:

[..]

Als ik 45000km per jaar met een renault ga rijden is dat veel duurder...
Valsspeler... vergelijk een Duitser dan met een Japanner.
Dat doen ze onderling zelf ook.
Ik vond dat op een bepaalde manier wel mooi: na de kernramp in Japan werd Duitsland ineens wakker. "Als de Japanners het niet kunnen voorkomen dan is het niet veilig genoeg". :{w
Handgemaakt
  woensdag 23 mei 2012 @ 16:27:51 #204
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_111931573
Ook leuk, ik heb dus een auto op grijs kenteken van de zaak. Die heeft de zaak geen fuck gekost omdat er geen btw+bpm betaald wordt. Echter rekenen ze wel bijtelling over het catalogusbedrag inclusief btw+bpm. Dat is dus ff 38.000 euro ipv 23.000 euro. (bedragen zijn richtbedragen, heb de factuur niet bij de hand atm).
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  woensdag 23 mei 2012 @ 17:05:35 #205
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_111933435
Ik heb destijds een lease offerte aangevraagd voor een Citroen C5, een alfa 159 wagon en een mercedes 180.

Die laatste was echt de duurste in aanschaf maar scheelde serieus in leasetarief per maand.

Iemand die toen dus voor de mercedes had gekozen was nu de pineut geweest.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  Moderator woensdag 23 mei 2012 @ 17:58:55 #206
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_111935727
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 17:05 schreef klusfoobje het volgende:
Ik heb destijds een lease offerte aangevraagd voor een Citroen C5, een alfa 159 wagon en een mercedes 180.

Die laatste was echt de duurste in aanschaf maar scheelde serieus in leasetarief per maand.

Iemand die toen dus voor de mercedes had gekozen was nu de pineut geweest.
Ja maar leasetarief is wat anders dan bijtelling. Sure, de auto moet in je leasetarief passen, maar zo'n Mercedes zal misschien wel goedkoper zijn in de lease dan een C5, die je aan de straatstenen niet kwijt raakt (bij wijze van) na afloop van het leasecontract.

Dus vanuit het leasetarief gezien is het heel interessant, want je kunt een 'dure' auto rijden voor dat geld.

Aan de andere kant heb je de bijtelling, en hoe hoger de cataloguswaarde van de auto, hoe meer je aan bijtelling kwijt bent. Maar dat is een afweging die je van tevoren maakt. De enige reden waarom je nu volgens jou 'de pineut' zou zijn geweest is als je tot nu toe geen bijtelling hoefde te betalen over die auto.

Als je toch al bijtelling betaalde dan heb je van tevoren die calculatie al gemaakt, en als je dan toch voor die Mercedes kiest dan interesseert de bijtelling je dus niet zo veel :)
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 23 mei 2012 @ 22:10:09 #207
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_111948280
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 17:05 schreef klusfoobje het volgende:
Iemand die toen dus voor de mercedes had gekozen was nu de pineut geweest.
Check.

Ik heb een C250CDI Estate ;(
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_111951021
De Alfa heeft een enorme afschrijving en ik ben er ook van geschrokken hoeveel een Citroen van dat formaat in de lease kost. De MB's en de BMW's zijn behoorlijk veel waardevaster en dat zorgt voor een flink lager leasebedrag.
Ik heb pas geleden voor mezelf een serie auto's vergeleken. Daar kwam o.a. de DS4 en DS5 in voorbij, die zijn duur in de lease merkte ik. Nu twijfel ik nog tussen een Giulietta en een 320d EDE, maar ik heb nog een paar maanden. En grote kans dat ik zelfs nog even wacht tot na 12 september voor een definitieve beslissing.
Als ze grote grappen met de HRA voor bestaande huishoudens (wat me verdomd lastig lijkt gezien contracten met hypothekers) gaan uithalen, dan moet het toch de Giulietta worden.
Da gao nie nou!
  Moderator woensdag 23 mei 2012 @ 23:54:28 #209
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_111954815
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 22:51 schreef vigier het volgende:
De Alfa heeft een enorme afschrijving en ik ben er ook van geschrokken hoeveel een Citroen van dat formaat in de lease kost. De MB's en de BMW's zijn behoorlijk veel waardevaster en dat zorgt voor een flink lager leasebedrag.
Ik heb pas geleden voor mezelf een serie auto's vergeleken. Daar kwam o.a. de DS4 en DS5 in voorbij, die zijn duur in de lease merkte ik. Nu twijfel ik nog tussen een Giulietta en een 320d EDE, maar ik heb nog een paar maanden. En grote kans dat ik zelfs nog even wacht tot na 12 september voor een definitieve beslissing.
Als ze grote grappen met de HRA voor bestaande huishoudens (wat me verdomd lastig lijkt gezien contracten met hypothekers) gaan uithalen, dan moet het toch de Giulietta worden.
Een Giulietta vergelijken met een 320d? Lijkt me een beetje appels en peren. Maar, die BMW zal alsnog wel duurder zijn idd.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_111957108
Ja, die kan ik goed vergelijken, zolang ik het prijsverschil maar in mijn hoofd hou. Ben ik bereid bedrag xxx per maand extra betalen voor het verschil in luxe/rij-eigenschappen?? Dat is voor mij de vraag.
Da gao nie nou!
  Moderator donderdag 24 mei 2012 @ 01:44:17 #211
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_111957146
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 01:39 schreef vigier het volgende:
Ja, die kan ik goed vergelijken, zolang ik het prijsverschil maar in mijn hoofd hou. Ben ik bereid bedrag xxx per maand extra betalen voor het verschil in luxe/rij-eigenschappen?? Dat is voor mij de vraag.
Nee dat snap ik wel, maar de auto's op zich zitten in verschillende klassen, zo bedoel ik. Nou, of je dat bent is afhankelijk van de HRA blijkbaar, dus dan zou ik gewoon lekker voor die Giulietta gaan.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_111959953
Zal mijn werkgever eens vragen wat voor auto ik volgend jaar uit mag zoeken want we krijgen nu een caddy sdi van de baas... hier wil ik dus echt niet voor betalen, voor een fatsoenlijke stationcar zou ik dan nog wel willen doen...

Hoe zit het trouwens met storingsdiensten? weet iemand dat?

auto op de zaak neerzetten, 's nachts gebeld worden voor storing, auto ophalen op de zaak, naar klant rijden om storing op te lossen, terug naar de zaak rijden, auto's weer wisselen en dan naar huis? zal de klant blij mee zijn als hij een factuur krijgt met al die uren die men bezig geweest is om auto op te halen en weer weg te brengen.... :')
pi_111960648
@TheOneAndOnly: waarbij je niet moet vergeten dat je de kilometers naar de zaak en terug voor meer dan de helft zelf mag betalen.
Da gao nie nou!
pi_111960773
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 09:32 schreef TheOneAndOnly het volgende:
Zal mijn werkgever eens vragen wat voor auto ik volgend jaar uit mag zoeken want we krijgen nu een caddy sdi van de baas... hier wil ik dus echt niet voor betalen, voor een fatsoenlijke stationcar zou ik dan nog wel willen doen...

Hoe zit het trouwens met storingsdiensten? weet iemand dat?

auto op de zaak neerzetten, 's nachts gebeld worden voor storing, auto ophalen op de zaak, naar klant rijden om storing op te lossen, terug naar de zaak rijden, auto's weer wisselen en dan naar huis? zal de klant blij mee zijn als hij een factuur krijgt met al die uren die men bezig geweest is om auto op te halen en weer weg te brengen.... :')
Daar is al lang en breed een regeling voor, ik heb nergens gelezen dat die wijzigt.

quote:
Ik keur goed dat als een werknemer voor een wachtdienst een auto van de zaak krijgt, de gereden kilometers tijdens deze wachtdienst als zakelijk worden aangemerkt. Hiervoor gelden de volgende vier voorwaarden.

Voorwaarden

1. De werknemer heeft geen invloed op de keuze van de aangeschafte auto.
2. De werknemer beschikt in privé over een auto die voor privé-gebruik evenzeer of zelfs meer geschikt is dan de auto van de zaak.
3. De werknemer is verplicht tijdens de wachtdienst binnen een redelijke afstand van zijn woonplaats te blijven.
4. Het aantal kilometers dat tijdens de wachtdienst wordt gereden en het aantal en de plaats van de werkzaamheden waarvoor de werknemer is opgeroepen worden bijgehouden.
Het is daarbij aan de belanghebbende(n) om aannemelijk te maken dat zo’n situatie zich voordoet.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0029294/geldigheidsdatum_01-05-2012
pi_111961231
all;

verder is ook een en ander wat verder uitgewerkt tijdens het overleg tussen de partijen. zo worden de zakelijke kilometers van zowel de kilometer vergoeding alswel de OV vergoeding alswel de lease auto nog steeds onbelast. dat staat gewoon vast. rijd jij dus met je eigen auto tussen de zaak en de klant, krijg je gewoon 19 cent onbelast.
het gaat hier in alle gevallen specifiek om woon-werkverkeer. was dit voorheen gratis (dus kilometervegoeding, geen bijtelling) dan moet daar nu voor betaald worden. extra-tje van de zaak wordt dus gewoon belast.

ik vind dat niet raar, maargoed. mijn vriendin heeft ook een ov-jaarkaart gekregen bij haar werk, die ook gewoon geldig is in het weekend omdat zeook soms in het weekend moet reizen. leuk en aardig, maar ze kan dus het hele jaar door gratis OV gebruiken binnen NL. dat is gewoon een extra-tje van de zaak.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  donderdag 24 mei 2012 @ 11:20:53 #216
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_111963153
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 10:11 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Daar is al lang en breed een regeling voor, ik heb nergens gelezen dat die wijzigt.

[..]

http://wetten.overheid.nl/BWBR0029294/geldigheidsdatum_01-05-2012
Is imo niet volledig. Hoe dan om te gaan met een werknemer die normale diensten eerst met het OV naar de zaak gaat en niet met een prive auto?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 24 mei 2012 @ 11:22:55 #217
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_111963239
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 10:27 schreef freak1 het volgende:
all;

verder is ook een en ander wat verder uitgewerkt tijdens het overleg tussen de partijen. zo worden de zakelijke kilometers van zowel de kilometer vergoeding alswel de OV vergoeding alswel de lease auto nog steeds onbelast. dat staat gewoon vast. rijd jij dus met je eigen auto tussen de zaak en de klant, krijg je gewoon 19 cent onbelast. het gaat hier in alle gevallen specifiek om woon-werkverkeer. was dit voorheen gratis (dus kilometervegoeding, geen bijtelling) dan moet daar nu voor betaald worden. extra-tje van de zaak wordt dus gewoon belast.
Dat was al vanaf begin af aan bekend :Y

quote:
ik vind dat niet raar, maargoed. mijn vriendin heeft ook een ov-jaarkaart gekregen bij haar werk, die ook gewoon geldig is in het weekend omdat zeook soms in het weekend moet reizen. leuk en aardig, maar ze kan dus het hele jaar door gratis OV gebruiken binnen NL. dat is gewoon een extra-tje van de zaak.
Ook die wordt belast, de vraag is alleen of de werkgever die kosten op zich neemt. Daarnaast zal hierdoor het inkomen op papier stijgen, wat effect kan hebben op toeslagen e.d.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_111963307
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 11:20 schreef sanger het volgende:

[..]

Is imo niet volledig. Hoe dan om te gaan met een werknemer die normale diensten eerst met het OV naar de zaak gaat en niet met een prive auto?
Die heeft dan toch geen auto van de zaak ergo geen last van bijtelling?
  donderdag 24 mei 2012 @ 11:27:46 #219
6468 zuigmarmot
Kratjes kunnen nu ook voorin
pi_111963465
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 11:24 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Die heeft dan toch geen auto van de zaak ergo geen last van bijtelling?
Ik vindt dat je dan 25% van de cataloguswaarde incl btw en bpm van de trein of bus moet belasten :P
Reverend John Hicks: No. Those creatures were demons, creatures of
Satan inhabiting the bodies of our dead. And the demons are still
loose in this world, and the dead must be spiked.
  donderdag 24 mei 2012 @ 11:31:39 #220
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_111963653
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 11:24 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Die heeft dan toch geen auto van de zaak ergo geen last van bijtelling?
Jawel :Y

Degene die een auto nodig heeft voor een storingsdienst maar geen prive auto heeft krijgt bijtelling indien hij meer dan 500 km's maakt tijdens zijn storingsdiensten. Zie voorwaarde twee....
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_111968621
Wat als je nu voor de volgende keuze komt te staan:

1.) Woon-werk en zakelijk verkeer met eigen auto rijden
Woon-werk kilometers zullen worden belast, zakelijk gereden kilometers blijven de onbelaste vergoeding van 19 cent per kilometer houden.
2.) Woon-werk met eigen auto, zakelijk rijden met auto van de zaak
Woon-werk kilometers zullen worden belast. Voor het zakelijk rijden met de auto van de zaak wordt geen bijtelling o.i.d. gerekend.
3.) Woon-werk en zakelijk verkeer met auto van de zaak
Als ik het goed begrijp, wordt woon-werk verkeer straks gezien als belastbaar verkeer, waardoor er een bijtelling wordt gerekend voor mensen die deze kilometers rijden met een auto van de zaak. Hierdoor komt de keuze voor privé gebruik (zoals we die tot op heden kennen) te vervallen.

Ik denk dat optie 1 niet echt een optie is voor veel huidige lease rijders, die veel kilometers rijden per jaar en/of veel onzekerheid kennen over de jaarlijkse kilometers (als je mogelijk 5.000 - 50.000 km per jaar moet rijden, welke auto schaf je dan aan?). Nadelig gevolg voor mensen met optie 1 is dat het woon-werk verkeer belast gaat worden, wat netto een lastenverhoging kan betekenen tussen de 85 en 105 euro per maand bij een reisafstand van 30 kilometer.

Optie 2 kan een alternatief worden voor mensen die momenteel, om wat voor reden dan ook, een auto van de zaak rijden en die niet privé (willen) rijden. De auto van de zaak zou dan buiten werktijd gestald moeten worden op de zaak (zou hier een mogelijkheid liggen voor flexibele stallingsopties, zoals het parkeren van de auto op een nabij gelegen parking die de zaak op eniger wijze kan aanduiden als werkgerelateerde locatie?), waardoor er dagelijks woon-werk kilometers gemaakt moeten worden van en naar de auto van de zaak. Los van het feit dat dit zeer onpraktische situaties en inflexibiliteit kan opleveren, betekent dit dat de werknemer conform bovenstaande berekening meer geld moet gaan betalen.

Optie 3 blijft naar mijn idee hetzelfde als de huidige situatie waarin mensen een auto van de zaak rijden en hiermee meer dan 500 kilometer privé rijden op jaarbasis. Men betaalt de bijbehorende bijtelling, als tegenprestatie voor het gegeven dat het privégebruik van de auto als beloning/inkomen wordt uitgekeerd, en dus belastbaar is.

Nu is er dus een penibele situatie voor mensen die voorheen een auto van de zaak ter beschikking hadden, en deze niet privé reden en dus geen bijtelling hoefden te betalen. Als zij niets veranderen, gaan zij dus straks wél bijtelling betalen, wat al snel kan oplopen tot enkele honderden euro's per maand. Ofwel zij gaan de bijtelling betalen, of ze moeten overgaan naar optie 2 en dagelijks de auto van de zaak gaan ophalen. Ik heb in Excel even een relatief eenvoudig overzicht gemaakt waarin (bij verschillende kilometrages) de directe lastenverzwaring van het wegvallen van de onbelaste woon-werk kilometers wordt omgerekend naar een cataloguswaarde van een auto van de zaak (aan de hand van de bijtelling). Zo vertaalt een woon-werkafstand van 30 kilometer zich bijvoorbeeld naar een cataloguswaarde van EUR 17,500 (14% bijtelling) of EUR 9,750 (25% bijtelling. Met andere woorden, woon je op 30 kilometer van je werk en heb je een auto van de zaak die bovenstaande waardes overschrijdt, dan ga je flink veel meer inleveren dan de rest van werkend Nederland.

Ik zelf ben in de situatie waarin alle opties nog mogelijk zijn. Voordat ik op de hoogte kwam van de plannen van de politiek, overwoog ik om een lease-auto te nemen en deze niet meer dan 500 kilometer privé te gaan rijden, en mijn huidige auto te verkopen. Dit met name omdat ik de meeste privé kilometers rijd op het moment dat er twee auto's op de oprit staan. Met de huidige plannen van Den Haag wordt mijn keuze wat geforceerder, aangezien ik bij bovenstaande optie 2 ook nog eens extra kosten heb omdat ik een privé auto voor woon-werk verkeer moet aanhouden, die ik eigenlijk nergens anders voor nodig heb. Ondanks dat ik niet veel privé kilometers hoef te rijden, zal ik toch moeten kiezen voor een lease auto met bijtelling, wat zich dan weer vertaalt in excessief onnodig gebruik van deze lease auto om de bijtelling voor mijn gevoel te kunnen rechtvaardigen. Niet echt de wens van de politiek, lijkt me...
  donderdag 24 mei 2012 @ 13:42:04 #222
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_111968755
Tsja, ik gebruik de lease auto die ik rijd overal voor, werk, woon-werk en vakanties...er zit een tankpas bij, dus voor netto 180 euro / maand ben ik (ongeacht kilometrage of bijtelling) spekkoper...
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
pi_111969732
Oh, dat wist ik niet... evengoed vind ik het een kloteregeling... maar dat terzijde...

Ben benieuwd waar de een parkeergarage neer willen zetten als voor alle monteurs bij ons een parkeerplaats beschikbaar moet worden gesteld om alle auto's op te vangen... en als iedereen dan met prive-auto naar de zaak komt dan komen er overdag de auto's van het kantoorvolk ook nog bij...

Denk dat ik maar een eigen vestiging begin, dan woon ik op mijn werkgeversadres, geen bijtelling dan... :P
  donderdag 24 mei 2012 @ 22:03:10 #224
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_111992113
Ik denk dat ik de Benz maar eens totallos ga rijden en maar eens electrisch ga rijden...
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
  donderdag 24 mei 2012 @ 22:45:14 #225
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_111996025
Met jouw leasebudget kan er vast een hele dikke Lexus af ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')