Wat als je nu voor de volgende keuze komt te staan:
1.) Woon-werk en zakelijk verkeer met eigen auto rijden
Woon-werk kilometers zullen worden belast, zakelijk gereden kilometers blijven de onbelaste vergoeding van 19 cent per kilometer houden.
2.) Woon-werk met eigen auto, zakelijk rijden met auto van de zaak
Woon-werk kilometers zullen worden belast. Voor het zakelijk rijden met de auto van de zaak wordt geen bijtelling o.i.d. gerekend.
3.) Woon-werk en zakelijk verkeer met auto van de zaak
Als ik het goed begrijp, wordt woon-werk verkeer straks gezien als belastbaar verkeer, waardoor er een bijtelling wordt gerekend voor mensen die deze kilometers rijden met een auto van de zaak. Hierdoor komt de keuze voor privé gebruik (zoals we die tot op heden kennen) te vervallen.
Ik denk dat optie 1 niet echt een optie is voor veel huidige lease rijders, die veel kilometers rijden per jaar en/of veel onzekerheid kennen over de jaarlijkse kilometers (als je mogelijk 5.000 - 50.000 km per jaar moet rijden, welke auto schaf je dan aan?). Nadelig gevolg voor mensen met optie 1 is dat het woon-werk verkeer belast gaat worden, wat netto een lastenverhoging kan betekenen tussen de 85 en 105 euro per maand bij een reisafstand van 30 kilometer.
Optie 2 kan een alternatief worden voor mensen die momenteel, om wat voor reden dan ook, een auto van de zaak rijden en die niet privé (willen) rijden. De auto van de zaak zou dan buiten werktijd gestald moeten worden op de zaak (zou hier een mogelijkheid liggen voor flexibele stallingsopties, zoals het parkeren van de auto op een nabij gelegen parking die de zaak op eniger wijze kan aanduiden als werkgerelateerde locatie?), waardoor er dagelijks woon-werk kilometers gemaakt moeten worden van en naar de auto van de zaak. Los van het feit dat dit zeer onpraktische situaties en inflexibiliteit kan opleveren, betekent dit dat de werknemer conform bovenstaande berekening meer geld moet gaan betalen.
Optie 3 blijft naar mijn idee hetzelfde als de huidige situatie waarin mensen een auto van de zaak rijden en hiermee meer dan 500 kilometer privé rijden op jaarbasis. Men betaalt de bijbehorende bijtelling, als tegenprestatie voor het gegeven dat het privégebruik van de auto als beloning/inkomen wordt uitgekeerd, en dus belastbaar is.
Nu is er dus een penibele situatie voor mensen die voorheen een auto van de zaak ter beschikking hadden, en deze niet privé reden en dus geen bijtelling hoefden te betalen. Als zij niets veranderen, gaan zij dus straks wél bijtelling betalen, wat al snel kan oplopen tot enkele honderden euro's per maand. Ofwel zij gaan de bijtelling betalen, of ze moeten overgaan naar optie 2 en dagelijks de auto van de zaak gaan ophalen. Ik heb in Excel even een relatief eenvoudig overzicht gemaakt waarin (bij verschillende kilometrages) de directe lastenverzwaring van het wegvallen van de onbelaste woon-werk kilometers wordt omgerekend naar een cataloguswaarde van een auto van de zaak (aan de hand van de bijtelling). Zo vertaalt een woon-werkafstand van 30 kilometer zich bijvoorbeeld naar een cataloguswaarde van EUR 17,500 (14% bijtelling) of EUR 9,750 (25% bijtelling. Met andere woorden, woon je op 30 kilometer van je werk en heb je een auto van de zaak die bovenstaande waardes overschrijdt, dan ga je flink veel meer inleveren dan de rest van werkend Nederland.
Ik zelf ben in de situatie waarin alle opties nog mogelijk zijn. Voordat ik op de hoogte kwam van de plannen van de politiek, overwoog ik om een lease-auto te nemen en deze niet meer dan 500 kilometer privé te gaan rijden, en mijn huidige auto te verkopen. Dit met name omdat ik de meeste privé kilometers rijd op het moment dat er twee auto's op de oprit staan. Met de huidige plannen van Den Haag wordt mijn keuze wat geforceerder, aangezien ik bij bovenstaande optie 2 ook nog eens extra kosten heb omdat ik een privé auto voor woon-werk verkeer moet aanhouden, die ik eigenlijk nergens anders voor nodig heb. Ondanks dat ik niet veel privé kilometers hoef te rijden, zal ik toch moeten kiezen voor een lease auto met bijtelling, wat zich dan weer vertaalt in excessief onnodig gebruik van deze lease auto om de bijtelling voor mijn gevoel te kunnen rechtvaardigen. Niet echt de wens van de politiek, lijkt me...