abonnement Unibet Coolblue
  maandag 14 mei 2012 @ 00:32:08 #1
350546 Vesperfly
V for Vesper
pi_111519603
Hi,

Ik heb de laatste tijd een bepaald gevoel wat nijgt naar onzekerheid en probeer dit te identificeren. Naar aanleiding van mijn gevoelens besloot ik wanneer mijn zus in de omgeving is goed naar mijn gevoel te luisteren en kwam ik tot een bepaalde conclusie/veronderstelling.

Mijn zus is een vlinder. Vroeger gepest, maar nu uitgebloeid tot een super mooie vrouw die helaas zichzelf nog wel is als het zwakkere persoontje ziet. En ik heb soms de indruk dat ze hier dan ook misbruik van maakt (the innocent one.. u can't blame her). Ze is erg flirterig, heeft tientallen vriendjes gehad, trekt van elke man zijn aandacht, en - naar mijn idee - ook die van mijn vader (in een ander opzicht uiteraard).

Ik ben absoluut geen lelijk meisje. Ik ben anderhalf jaar jonger (20) dan mijn zus, blond, lang, slank, en ook ik mag niet klagen over mannelijke aandacht. Daarentegen liggen mijn principes heel anders dan die van mijn zus; ik vind niet veel jongens echt leuk. Vroeger al helemaal niet; gasten van een jaar of 14 vond ik toen ik die leeftijd was totaal niet opwindend, en hun mij ook niet.

Toen ik 14 was zat ik op 't vmbo; ik deed mee met van die stoere wijven die Lonsdale droegen en drugs gebruikten. Ik was heel jong en echt al heel ongelukkig. Op een dag kreeg ik dreigmailtjes van een van die wijven; "jij bent morgen de lul, je bent echt een loser en iedereen vind je dom o.i.d." Ik was zo gefixeerd door die hele kleine wereld met die 6 meiden, dat ik mijn leven zelf ook niet meer zeker was. Ik besloot elke pil in huis in te slikken; zelfmoord poging.
Uiteindelijk vonden mijn ouders mij en ging ik naar het ziekenhuis; maag leeggepompt, van school gegaan, uiteindelijk op de havo beland, in 2 jaar behaald en nu bezig met mijn afstudeerjaar op 'n HBO-opleiding. Ik had eindelijk mensen om me heen die ik begreep, en zij mij. Ik was nog wel schuchter voor mensen die ik niet kende en door luidruchtig te zijn aandacht van anderen probeerde te krijgen; ik dacht altijd dat mensen mij in de zeik gingen nemen.

Enfin; ik zit nu in mijn laatste jaar van 't HBO, werk voor het stagebedrijf waar ik mijn afstudeerstage heb gedaan, dus 't gaat prima. Echter ben ik heel onzeker; ik woon sinds kort samen met mijn zus, en alles wat ik al sinds we jong zijn voel wordt nu zwaar benadrukt.

Mijn vader noemt mijn zus altijd het type dat model kan zijn, en noemt mij een slimmerd die de hersens heeft om echt wat 'te bereiken' in 't leven. Tuurlijk voel ik me vereerd, hij is mega trots. Maar girls will be girls.. je gaat er op letten. Met uitgaan hoorde ik steeds vaker; jaaaa maar jouw zus is wel mooier dan jij. Ik had nooit vriendjes; en jongens die ik zag met uitgaan stapte regelmatig op mijn zus af. De ene keer dat ik een vriendje had, 't stelde niet veel voor maar toch - 't was meer uit dan aan, zoende hij een of twee jaar later met mijn zus. Hij had volgens sommigen zoiets gezegd als: "ja ik heb toentertijd met de verkeerde zus genomen. Zij (ik dus) was altijd down en veel te nuchter; jij bent ten minste gezellig. (of iets in die trand)." Ik had met hem, net voor ik die zelfmoord poging deed. Echt een fijne opsteker als je net uit die periode bent.

Daarnaast ging ik eerder in Amsterdam wonen dan me zus; we woonden eerst allebei in Brabant. Ik had daar een baantje, en ging er weg, en mijn baas zocht vervanging. Ik stelde voor om mijn zus - voordat ze ook naar Amsterdam verhuisde - ook nog voor 'n half jaartje aan te nemen. Dat gebeurde. Op mijn werk was er altijd een collega die compleet verliefd op mij was. Ik was niet verliefd op hem, maar de aandacht was fijn. We praatte veel, en ondanks dat ik fysiek niet tot hem was aangetrokken klikte we wel heel goed. Tot hij voor m'n huis stond 's avonds en als we het door hadden snel wegrende, of dat als ik naar huis fietste van een feestje opeens naast me fietste. Yeah. Weird. Maar goed, alles uitgepraat, en eigenlijk was het meer omdat hij gek op mij was dan dat er iets mis met die jongen was. Hij ontkende dit gedrag wel altijd. Toen ik wegging bij mijn werk, baalde we allebei heel erg. Maar mijn zus kwam er werken; dus dat zat wel goed zei ik. En dat was inderdaad zo. Ze had een goede klik met mijn baas en die collega; sterker nog, ze heeft er tot april gewerkt, en is vlak nadat ze ontslag nam nog met de collega himself naar bed geweest. Ik vond het niet erg; ik keurde het niet af - ik had het zelf alleen nooit gedaan. Maar tuurlijk stak het wel een beetje. Dat plekje, die mensen, die gevoelens, die waren van mij.

En nu is een goede vriendin van mij ook echt heel gek op mijn zus. Die zegt dan van; 'ja, jouw zus is echt heel aardig, anders dan jij.' en dat kan ik niet anders dan beamen, maar het is toch een beetje raar. Wat is er mis met mij?

Nu wil ik al sinds mijn zestiende voor een jaar of langer weg. Reizen, ergens achter een lelijke bar werken en 's avonds van dat geld alles opzuipen, om overdag te gaan surfen en bergen te beklimmen of iets anders idyllisch wat je alleen op je 20ste kan veroorloven om te doen. Nu wil mijn zus mee, maar ik heb daar de laatste tijd mijn twijfels over. Ik merk dat mijn onzekerheid word aangewoekerd door haar; alles wat ik heb opgenoemd hiervoor komt naar voren als zij ook maar een beetje meer aandacht krijgt.

Nu heb ik ook een jongen ontmoet, en ik droom zelfs dat hij verliefd wordt op mijn zus.

Ik baal dat ik toch deze onzekere/jaloerse gevoelens heb en altijd op mijn hoede ben dat jongens misschien mijn zus wel leuker zouden vinden dan ik. Is dit herkenbaar? En moet je zoiets zeggen?

Thanks....
Ah Jesus. I wish you could see this. Lights coming up. I've never seen a painting that captures the beauty of the ocean at a moment like this. This is your wake-up call pal. Go to work.
pi_111519699
Volgens mij heb je die periode normaal gesproken in de puberteit. Maar omdat zij zich wat later heeft ontwikkelt tot een vlinder zoals jij het noemt, hebben jullie die periode nog niet gehad. Ik zou niet te veel met je zus bezig zijn, en meer met jezelf. Jullie zijn allebei anders en je kan niet voor een theoretische jongen bepalen of hij je zus wel of niet leuker zou vinden dan jou. Smaken verschillen.
pi_111519769
Ik denk meer dat je je eigen onzekerheid projecteert op je zus trouwens. Het staat los van haar. Er zullen altijd knappere meisjes zijn. Als je jezelf daar aan gaat meten, dan word je ongelukkig. Simple as that. Moet je niet doen, en is niet nodig. Iedereen is anders en iedereen valt op wat anders.
  maandag 14 mei 2012 @ 00:41:20 #4
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_111519860
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 00:32 schreef Vesperfly het volgende:
Hij had volgens sommigen zoiets gezegd als: "ja ik heb toentertijd met de verkeerde zus genomen.
The fuck echt. Zoiets zeg je toch niet? :') Mooi dat je van die mongool af bent
Ok stelletje hokboeren
  maandag 14 mei 2012 @ 00:42:54 #5
350546 Vesperfly
V for Vesper
pi_111519896
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 00:38 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik denk meer dat je je eigen onzekerheid projecteert op je zus trouwens. Het staat los van haar. Er zullen altijd knappere meisjes zijn. Als je jezelf daar aan gaat meten, dan word je ongelukkig. Simple as that. Moet je niet doen, en is niet nodig. Iedereen is anders en iedereen valt op wat anders.
Thanks voor je reactie. Ik denk dat je inderdaad een punt in dat geval hebt. Het ging ook echt beter toen ik meer m'n eigen gang ging; of meer met mezelf bezig was. Het is nu echter de confrontatie die de hele tijd in my face wordt geduwd. Ja, dat is mijn onzekerheid en ja ik meet mezelf met andere knappe meisjes. Ik kan geen rust vinden en acceptatie dat ik goed ben zoals ik ben, terwijl ik dat wel vaak weet en ook vaak tegen mezelf zeg. Beetje minderwaardigheidscomplex, en dat projecteer ik idd op mijn zus.
Ah Jesus. I wish you could see this. Lights coming up. I've never seen a painting that captures the beauty of the ocean at a moment like this. This is your wake-up call pal. Go to work.
pi_111519984
Klinkt alsof je in haar schaduw staat. Het is ook niet alleen het uiterlijk wat meetelt he, ook een stukje uitstraling en sociale eigenschappen en hier kun je wel degelijk aan werken. Je geeft zelf aan dat je meer nuchter bent tov je zus en mensen pikken dit op.

Dat wil niet zeggen dat je er niet mag zijn hoor :). Ik denk alleen niet dat een vakantie met zijn 2e de juiste manier is om hieraan te werken.
  maandag 14 mei 2012 @ 00:52:23 #7
350546 Vesperfly
V for Vesper
pi_111520139
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 00:45 schreef muhahaha het volgende:
Klinkt alsof je in haar schaduw staat. Het is ook niet alleen het uiterlijk wat meetelt he, ook een stukje uitstraling en sociale eigenschappen en hier kun je wel degelijk aan werken. Je geeft zelf aan dat je meer nuchter bent tov je zus en mensen pikken dit op.

Dat wil niet zeggen dat je er niet mag zijn hoor :). Ik denk alleen niet dat een vakantie met zijn 2e de juiste manier is om hieraan te werken.
Ja klopt, ik ben - al zeg ik het zelf - een fijne vriendin, je kan met mij lachen, goed praten. Wel heb ik snel een grote mond zodat ik zelf niet in de belangstelling sta. 't Is zo dat ik weet dat ik over deze eigenschappen bezit die mij maken tot wie ik ben, maar deze niet volledig accepteer of zo. Altijd onzekerheid die om de hoek komt kijken.

Nee, ik heb dus ook het gevoel dat een jaar op vakantie voor mezelf niet goed zou zijn. Wat zouden gevolgen kunnen zijn denk je?
Ah Jesus. I wish you could see this. Lights coming up. I've never seen a painting that captures the beauty of the ocean at a moment like this. This is your wake-up call pal. Go to work.
pi_111520179
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 00:52 schreef Vesperfly het volgende:

Nee, ik heb dus ook het gevoel dat een jaar op vakantie voor mezelf niet goed zou zijn. Wat zouden gevolgen kunnen zijn denk je?
Ik doelde een vakantie met je zus, zo blijf je in haar schaduw staan, althans voor jou gevoel :)
  maandag 14 mei 2012 @ 00:55:34 #9
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_111520196
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 00:38 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik denk meer dat je je eigen onzekerheid projecteert op je zus trouwens. Het staat los van haar. Er zullen altijd knappere meisjes zijn. Als je jezelf daar aan gaat meten, dan word je ongelukkig. Simple as that. Moet je niet doen, en is niet nodig. Iedereen is anders en iedereen valt op wat anders.
Dit. Mij lijkt het dat je gewoon moet beginnen om je eigen leven op te gaan bouwen. Niet als zusje van, maar gewoon als Vesperfly. En alleen op vakantie gaan is een goede start daarvoor. Je zus hoeft niet mee (sterker nog ik zou dat nooit doen) en dat kun je ook gewoon zeggen lijkt me. Op een manier van "Ik vind je niet stom, maar ik wil graag in mijn eentje dat avontuur aangaan". Je bent nog jong, ik denk dat over een jaar of 5 je de wereld al heel anders ziet. Je bent een jong volwassene, er gaat straks een wereld voor je open :)
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
  maandag 14 mei 2012 @ 02:34:06 #10
326184 Ritsuka.x.Soubi
Loveless.x.Beloved
pi_111521472
Je onzerheid komt door verschillende dingen, maar je zus maakt het niet beter voor je.

Ik vind je zus ook een beetje schuldig.
Het lijkt me verdomd logisch dat je nog onzekerder word wanneer ze gaat zoenen met je ex.
Als mn ex dat tegen me zus zou zeggen, zou ze hem slaan en me verdedigen.
Maar nee, ze gaat gewoon lekker zoenen. Fijne zus heb je.
(niet dat alle onzekerheid door haar komt, maar mijn zus probeerd me juist van mijn onzekerheid af te krijgen en doen we leuke dingen met zn 2, kleren uitzoeken, mooi maken en die soort dingen..)

Je geeft aan dat je iets lekker wilt ondernemen, moet je zeker doen!
Met een vriendin, als het je tegen staat om alleen te gaan.
You fought the world alone and found finally the right track.
Now you're gone and the world looks dark, but we will fight for you, because you can't anymore.
RIP Rishi Chandrikasing
pi_111521662
je kan het op twee manieren bekijken,
ga je zonder je zuz dan maak je jezelf los van haar en zie je wat je alleen waard bent
ga je samen met je zus, dan is de kans groot dat jullie meer gelijkwaardig gaan worden, want je zus zal jou dan ook hard nodig hebben.

allebei goed dus, maar ik zou alleen gaan. volgens mij heb je dat het hardst nodig, even jezelf vinden.

en dan ook niet meer jongens bij je in de buurt houden die verliefd op je zijn, alleen omdat je het wel leuk vind, die aandacht. dat is gemeen.
  maandag 14 mei 2012 @ 03:34:31 #12
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_111521693
Ik snap sowieso niet waarom je alles met haar moet doen en bij haar moet wonen enzo. Vecht je maar vrij.

En vertel je vader over deze gevoelens en wat het met je doet. Misschien vind hij jou ook wel hartstikke mooi.

En ik zou nog eens een hartig woordje spreken met je zus over die ex. Bro's before ho's weet je wel.
pi_111522525
Denk dat het goed is je realiseren dat dit iets is wat jij bij je draagt en zelf doet/in stand houdt en hoe meer aandacht je eraan besteed hoe groter het wordt. Dat bedoel ik niet in de zin dat het niet vervelend is of niks voorstelt, het is zeker klote maar alleen jij kan dit oplossen, niet je zus of iets of iemand anders in je omgeving.

Zou doorgaan met leren jezelf te accepteren en positiever over jezelf te worden, los van je zus of anderen, echt om jezelf en wie jij bent :)
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
pi_111522862
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 00:32 schreef Vesperfly het volgende:
Met uitgaan hoorde ik steeds vaker; jaaaa maar jouw zus is wel mooier dan jij.
Sorry. Maar hier geloof ik nou echt niks van. Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk. :')
pi_111522870
Wees nou gewoon blij met wat je hebt en hou je niet bezig met je zusje of haar verleden/toekomst.
Het komt nogal over alsof je haar allerlei zaken misgunt namelijk.
  maandag 14 mei 2012 @ 11:04:05 #16
326184 Ritsuka.x.Soubi
Loveless.x.Beloved
pi_111525958
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 08:36 schreef Das-Phantom het volgende:
Wees nou gewoon blij met wat je hebt en hou je niet bezig met je zusje of haar verleden/toekomst.
Het komt nogal over alsof je haar allerlei zaken misgunt namelijk.
Ze heeft alle recht om haar zus het te misgunnen om met haar ex te zoenen.
In de teks staat nergens dat ze haar zus iets misgunt, maar ik zie het als iets onrespectsvol dat je als zus de ex van je zusje zoent.
Er zijn gewoon grenzen en die hoor je niet over te gaan.

Gun haar alle geluk met haar eigen exen.
En als het gaat om die collega, zou ik het me niet kunnen voorstellen dat n zus zoiets zou doen.
Het gaat om respecteren van elkaars gevoelens.

Ik zeg niet dat alle onzekerheid door de zus komt, dat is zeker niet zo, maar ze helpt wel een handje.
You fought the world alone and found finally the right track.
Now you're gone and the world looks dark, but we will fight for you, because you can't anymore.
RIP Rishi Chandrikasing
pi_111528878
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 00:41 schreef padlarf het volgende:

[..]

The fuck echt. Zoiets zeg je toch niet? :') Mooi dat je van die mongool af bent
Inderdaad. Wat een klootzak! :r
  maandag 14 mei 2012 @ 12:37:29 #18
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_111528966
quote:
8s.gif Op maandag 14 mei 2012 12:34 schreef Little_Dolls het volgende:

[..]

Inderdaad. Wat een klootzak! :r
Heb je wel eens een relatie gehad met iemand die depressief was? Laat staan een zelfmoord-poging deed? Ik zou dan ook zo'n uitspraak doen.

TS is jaloers, en zet zichzelf in de slachtoffer-rol. Vanuit hem bekeken vind ik het volkomen logisch, niks klootzak.

TS: doe gewoon je eigen ding, en oefen op een beter zelfbeeld en meer zelfvertrouwen. Daar zijn diverse oplossingen en oefeningen voor, even zoeken op internet.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  maandag 14 mei 2012 @ 12:42:53 #19
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_111529117
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 12:37 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Heb je wel eens een relatie gehad met iemand die depressief was? Laat staan een zelfmoord-poging deed? Ik zou dan ook zo'n uitspraak doen.

TS is jaloers, en zet zichzelf in de slachtoffer-rol. Vanuit hem bekeken vind ik het volkomen logisch, niks klootzak.
Je hoeft niet te doen alsof alles koek en ei was. Maar zeggen 'ja het was de verkeerde zus' is gewoon onnodig kwetsend.
Ok stelletje hokboeren
pi_111530090
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 12:37 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Heb je wel eens een relatie gehad met iemand die depressief was? Laat staan een zelfmoord-poging deed? Ik zou dan ook zo'n uitspraak doen.

TS is jaloers, en zet zichzelf in de slachtoffer-rol. Vanuit hem bekeken vind ik het volkomen logisch, niks klootzak.

TS: doe gewoon je eigen ding, en oefen op een beter zelfbeeld en meer zelfvertrouwen. Daar zijn diverse oplossingen en oefeningen voor, even zoeken op internet.
Depressief of niet, zelfmoordpoging of niet, zoiets zeg je gewoon niet. :{w Hoe zou je zelf zijn?
pi_111531345
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 00:32 schreef Vesperfly het volgende:
Met uitgaan hoorde ik steeds vaker; jaaaa maar jouw zus is wel mooier dan jij.

"ja ik heb toentertijd met de verkeerde zus genomen. Zij (ik dus) was altijd down en veel te nuchter; jij bent ten minste gezellig. (of iets in die trand)."

'ja, jouw zus is echt heel aardig, anders dan jij.'
Uit een lekkere omgeving kom je :{
  maandag 14 mei 2012 @ 14:53:25 #22
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_111533491
quote:
13s.gif Op maandag 14 mei 2012 13:18 schreef Little_Dolls het volgende:

[..]

Depressief of niet, zelfmoordpoging of niet, zoiets zeg je gewoon niet. :{w Hoe zou je zelf zijn?
Als mijn partner een zelfmoord-poging zou doen, zou ik me gekwetst, verlaten, eenzaam en verraden voelen. Dan zou ik de behoefte hebben om me te uiten, en het zou moeilijk zijn om het voor me te houden, laat staan om het positief te houden.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_111534688
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 14:53 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Als mijn partner een zelfmoord-poging zou doen, zou ik me gekwetst, verlaten, eenzaam en verraden voelen. Dan zou ik de behoefte hebben om me te uiten, en het zou moeilijk zijn om het voor me te houden, laat staan om het positief te houden.
volgens mij heeft iemand die zelfmoordpogingen doet, steun niodig. maar misschien ben ik raar..
  maandag 14 mei 2012 @ 15:42:46 #24
326184 Ritsuka.x.Soubi
Loveless.x.Beloved
pi_111535235
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 15:27 schreef okiokinl het volgende:

[..]

volgens mij heeft iemand die zelfmoordpogingen doet, steun niodig. maar misschien ben ik raar..
Nee gewoon nog ff de grond instampen!
You fought the world alone and found finally the right track.
Now you're gone and the world looks dark, but we will fight for you, because you can't anymore.
RIP Rishi Chandrikasing
  maandag 14 mei 2012 @ 16:45:16 #25
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_111537838
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 00:32 schreef Vesperfly het volgende:
....
Ik baal dat ik toch deze onzekere/jaloerse gevoelens heb en altijd op mijn hoede ben dat jongens misschien mijn zus wel leuker zouden vinden dan ik. Is dit herkenbaar? En moet je zoiets zeggen?

Thanks....
Nee. Gewoon afstand nemen van je zus. Dus niet meer samenwonen en samen werken en samen reizen, zodat jullie niet automatisch in elkaars schaduw staan. Er valt je zus niks kwalijks te nemen, dit volgt uit wie jullie zijn en de inrichting van jullie levens.
Ik pak mijn brommer en ik ga.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')