Na 4 jaar is het verlies dan opeens weg? Ik denk dat de kans groter is dat het in een neergaande markt alleen maar groter wordt. Optie A dus, nu je verlies nemen.quote:Gezien de maandlasten zouden we voor het verlies van 20k de woning net zogoed vier jaar kunnen leeg laten staan.
500 euro hypotheek? Voor een woning met onderwaarde? Bruto? Klopt dat wel? Dan zou je hypotheek iets van 120.000 euro moeten zijn, en de woningwaarde dus 100.000 euro. Waarom zou iemand dat dan willen huren voor 500pm?quote:Op zondag 13 mei 2012 21:03 schreef Mr.Spock het volgende:
Inderdaad speculeer ik door het huis aan te houden op een stijging van de huizenprijs.
Echter de tijd waarin dat mag gebeuren is ongeveer 25 jaar, zelfs als ik het ooit nog wil verkopen.
De huurders betalen in de tussentijd mijn hypotheek langzaam af als ik verder geen cent winst maak.
Bij een verhuurprijs van 500 pm voor een complete woning (120 m2) in een prima buurt, betalen de huurders de aflossing van mijn woning.
Na 4 jaar is tenminste 10k afgelost en heb ik het momentele verlies van 20k dus al gehalveerd.
Na 8 jaar is het momentele verlies weg begin ik winst te maken.
Bij 700 pm en zelf extra aflossen ga ik veel eerder winst maken en heb ik na 25 jaar twee afgeloste huizen in bezit, waarvan 1 zelfs huur blijft opleveren.
Maar ook als je verhuurt?quote:Op zondag 13 mei 2012 21:14 schreef Mr.Spock het volgende:
jawel, de eerste drie jaar heb ik HRA (overbruggingshypotheek)
Ok, een hypotheek van 200K. (je aflossing reken ik niet mee, want dat is eigen vermogen naar eigen vermogen).quote:Op zondag 13 mei 2012 21:11 schreef Mr.Spock het volgende:
780 bruto, 480 netto.
hypotheek is ongeveer 200k, 50% aflossingsvrij.
Volgens directwonen is de huurwaarde ongeveer 800pm en hebben ze voor 700pm vrijwel meteen gegadigden.
Niet als je de andere woning verhuurt natuurlijkquote:Op zondag 13 mei 2012 21:14 schreef Mr.Spock het volgende:
jawel, de eerste drie jaar heb ik HRA (overbruggingshypotheek)
Je moet ook reserveren voor groot onderhoud. En als de kraan gaat lekken ben jij als verhuurder verplicht om dat te repareren. Net zoals je verplicht bent op een zeker moment de keuken en het toilet te vervangen. Ik heb 1% genomen van de waarde van je huis als streefbedrag. Dat is de algemene vuistregel.quote:Op zondag 13 mei 2012 21:28 schreef Mr.Spock het volgende:
Als ik de woning officieel verhuur vervalt inderdaad de HRA. In dat geval ga ik 700 pm huur vragen.
Onofficieel zou ik 500 vragen, met HRA de eerste 3 jaar.
Onderhoud is vooral schilderwerk buiten, dat is 600 per 4 jaar, zou niet weten hoe LXIV op 2000,- uitkom? Verwarming is stadsverwarming, net nieuwe pomp geinstalleerd, komende 20 jaar geen of nauwelijks onderhoud aan.
De netto hypotheek zou in geval van geen HRA 780 zijn, waarvan de helft aflossing (spaarpotje) dus werkelijke lasten: 390,-.
Van die 390 leg ik zelf 80pm in (780-700)
De woonhuisverzekering is ongeveer 20 euro per maand.
Feitelijk zit de winst in het feit dat de huurders een deel van mijn hypotheek aflossen, waar ik dan 80pm voor betaal.
Ik betaal 80 pm, huurder betaalt 300 pm in spaarpot. dat is een leuk rendement, nietwaar?
Het maakt niet uit of je een volledige hypotheek hebt of die hypotheek hebt afgelost. In allebei de gevallen heb je kapitaal uitstaan. In het ene geval betaal je rente, in het andere geval loop je rente mis.quote:Op zondag 13 mei 2012 21:37 schreef Mr.Spock het volgende:
De reden dat weinig mensen dit doen is -denk ik - omdat niet veel mensen in de gelegenheid zijn een nieuwe woning te kopen en de oude aan te houden.
Het gebeurt overigens zeer veel. Directwonen.nl heeft big business aan deze markt, hebben we het over meer dan 100.000 huurders bij alleen deze firma alleen.
Verder draagt nog bij dat ik staat ben ieder jaar 10k extra af te lossen.
Dat is per 10k aflossing een netto reductie van ongeveer 25 euro pm.
Na 4 jaar zou de woning dan 100 euro per maand minder kosten, terwijl de huur ieder jaar iets stijgt.
Uiteindelijk wil ik het huis toch helemaal aflossen, en hoe eerder ik daaraan begin, hoe eerder de huur rendabel zal worden.
Inderdaad belangrijk nette mensen in je woning te stoppen, daarom zou ik de eerste 3 jaar met HRA eens op mn broertje willen 'oefenen'
+ de bank die de hypotheek verstrekt wordt boos. En verhuurde woning is 20-30% minder waard. De woning wordt uitgeleefd en bij een executieverkoop krijg je de huurders er niet zomaar uit. (Normaal ook niet)quote:Op zondag 13 mei 2012 21:33 schreef LXIV het volgende:
En wat jij 'onofficieel' noemt is natuurlijk gewoon fraude. Ik denk dat je hangt als ze erachter komen dat je het huis verhuurt terwijl je de HRA aftrekt.
Een bedrijf als DirectWonen bemiddelt en trekt daarna zijn handen van de deal af. Of het legaal is, belastingtechnisch goed, brandveilig, financieel goed etc. zal ze een worst wezen, zolang de commissie maar binnen komt.quote:Op zondag 13 mei 2012 21:37 schreef Mr.Spock het volgende:
Het gebeurt overigens zeer veel. Directwonen.nl heeft big business aan deze markt, hebben we het over meer dan 100.000 huurders bij alleen deze firma alleen.
Onjuist, als het versleten is, moet jij vervangen, of anders gaat de huurder naar de huurcommissie om een lagere huurprijs af te dingen.quote:Op zondag 13 mei 2012 21:45 schreef Mr.Spock het volgende:
Nee, ik ben als verhuurder niet verplicht de keuken of badkamer te vervangen, wel voor het schilderwerk buiten, lekkages etc. Maar dat is natuurlijk vanzelfsprekend alszijnde mijn bezit.
www.huurcommissie.nl het puntentellingsysteem geldt ook voor jou.quote:En, ik mag zelf de huurprijs bepalen en verhogen zoals ik wil, als particulier verhuurder.
Hij betaalt je dus helemaal niets? Dan schenk jij hem dus geld, belastingtechnisch..quote:Fraude is niet de bedoeling, als mn broertje het gaat beheren (onofficieel, soort van antikraak) maak ik verlies want ik ga hem geen geld vragen.
Je mist een heleboel belangrijke punten waar jij nog niet goed over nagedacht hebt.quote:En ja, ik heb 6 jaar geleden een hele lage hypotheekrente bedongen (voor 7 jaar vast)
Een deel van de hypotheek is afgelost.
Uiteindelijk is de bedoeling 10k per jaar extra af te lossen en dus na 4 jaar winstgevend te zijn.
Laat maar FAAL van mijquote:Op zondag 13 mei 2012 21:48 schreef Peter het volgende:
www.huurcommissie.nl het puntentellingsysteem geldt ook voor jou.
Dan niet, nu wel. En op mijn andere punten zou ik eerst maar eens gaan studeren, voordat je je in een wespennest steekt.quote:Op zondag 13 mei 2012 21:51 schreef Mr.Spock het volgende:
@ Peter: Als je bij het afsluiten (wat ik binnenkort opnieuw doe voor de tweede woning) een verhuurclausule laat opnemen, heeft de bank er geen problemen mee.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.dag
En wat zijn GELIBERALISEERDE huurwoningen dan wel?quote:
Heb 't al aangepast. Ik faaldequote:Op zondag 13 mei 2012 21:54 schreef Peter het volgende:
[..]
En wat zijn GELIBERALISEERDE huurwoningen dan wel?
Dat is niet gelijk aan 'particuliere verhuur' namelijk. Die fout maken meer mensen.
Ah, ik lees het nu:quote:Op zondag 13 mei 2012 21:56 schreef Mr.Spock het volgende:
Ik ben niet van plan met Directwonen in zee te gaan, echter het gaat om een huis is een nette jonge buurt, niet ghetto grote stad. Er is hier geen wietkweek of prostitutie en de buren leveren ook sociale controle.
De keuken en badkamer zijn net als de rest van het huis in prima staat.
Ik zou inderdaad volgens de leegstandwet verhuren, waarbij de huurder veel minder rechten heeft dan Peter hierboven beschrijft.
Dat staat toch los van het rentebedrag! Die bank moet ook winst maken. Ja, je kunt het variabel doen, maar dan loop je tegelijk veel risico!quote:Op zondag 13 mei 2012 21:51 schreef Mr.Spock het volgende:
Ja hoor LXIV, dat kan wel als jij en je partner beiden een goede opleiding en dikbetaalde vaste baan hebben.
Zoals ik en mn vriendin dus.
@ Peter: Als je bij het afsluiten (wat ik binnenkort opnieuw doe voor de tweede woning) een verhuurclausule laat opnemen, heeft de bank er geen problemen mee.
Dat blijft dus wel van toepassing.quote:Maximale huurprijs
Artikel 16 van de Leegstandwet geeft aan dat de maximale huurprijs wordt bepaald op grond van de
artikelen 10 eerste lid en 12 tweede lid van de Uitvoeringswet huurprijzen woonruimte (Uhw). Artikel
10 eerste lid Uhw verwijst naar het woningwaarderingsstelsel (bijlage I bij het Besluit huurprijzen
woonruimte), artikel 12 tweede lid Uhw naar de gebrekenregeling (bijlage II bij het Besluit huurprijzen
woonruimte).
De gemeente maakt bij het bepalen van de maximale huurprijs dus gebruik van het woningwaarderingsstelsel
(puntenstelsel) en kan daarbij rekening houden met in de woning aanwezige gebreken. Als er geen gebreken zijn, kan de gemeente de maximale huurprijs gebruiken
die op grond van het puntenstelsel berekend is.
Voor woningen met een puntenaantal tot 141 (huurprijs tot
¤ 652,52) moet een maximale huurprijs in de vergunning worden
vermeld. De gemeente stelt die vast. Voor woningen met
meer punten die geliberaliseerd kunnen worden verhuurd, geldt
geen maximale huurprijs, maar komen verhuurder en huurder de
prijs samen overeen. Een maximale huurprijs komt dan niet in de
vergunning.
Het maakt niet uit of die badkamer nieuw is of oud. Als hij gebruikt gaat worden dan schrijft hij af (ook als hij niet gebruikt wordt). Op een zeker moment moet je vervangen. Of dit nu is terwijl de huurders nog in het pand zitten, of twee weken nadat de huur is opgezegd maakt niks uit.quote:Op zondag 13 mei 2012 21:56 schreef Mr.Spock het volgende:
Ik ben niet van plan met Directwonen in zee te gaan, echter het gaat om een huis is een nette jonge buurt, niet ghetto grote stad. Er is hier geen wietkweek of prostitutie en de buren leveren ook sociale controle.
De keuken en badkamer zijn net als de rest van het huis in prima staat.
Ik zou inderdaad volgens de leegstandwet verhuren, waarbij de huurder veel minder rechten heeft dan Peter hierboven beschrijft.
Helaas ook niet altijd de beste oplossing. Onze buurman boven verhuurt zn huis via een makelaar aan expats.quote:Op zondag 13 mei 2012 23:00 schreef blomke het volgende:
Dat zijn vaak managers/projectleiders/ingenieur (als of dat nette mensen zijn) i.i.g. geen wiettelers/dames die horizontaal werk verrichten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |