Daarom zou die ook naar 5% moeten, net als in Duitsland.quote:Op zondag 13 mei 2012 16:52 schreef Confetti het volgende:
We zijn net een bananenrepubliek zonder kiesdrempel.
Huh. Dus een willekeurige groep mensen meldt zich voor deze poll aan en daaruit wordt een steekproef genomen? Hoe representatief is dit dan?quote:De peiling van De Hond wordt via internet gehouden onder tenminste 2500 mensen, uit een steekproef onder ruim 40.000 personen die zich ooit voor zijn panel hebben aangemeld.
VVD daalt in peiling, CDA stijgt
Jaja, ik vertrouw De Hond peilingen ook niet 100%, maar het is in ieder geval wel een goede indicatie (statistisch gezien zal hij toch ondanks deze fouten voor 80-90% gelijk hebben).quote:Op zondag 13 mei 2012 17:02 schreef Zienswijze het volgende:
Dit komt uit een peilig van De Hond:
[..]
Huh. Dus een willekeurige groep mensen meldt zich voor deze poll aan en daaruit wordt een steekproef genomen? Hoe representatief is dit dan?
Neequote:Op zondag 13 mei 2012 16:55 schreef remlof het volgende:
[..]
Daarom zou die ook naar 5% moeten, net als in Duitsland.
Dát is juist een onmogelijke coalitie.quote:Op zondag 13 mei 2012 16:49 schreef Gamesua het volgende:
De enige mogelijke coalitie is de SP, PvdA, PVV en GL (76).
De SP heeft de PVV uitgesloten en ik zie de PVDA (met een allochtone achterban) ook niet met de PVV regeren!quote:Op zondag 13 mei 2012 16:59 schreef Gamesua het volgende:
Zelfs met een kiesdrempel van 5% houd je alleen de SGP, PvdD en overige partijen (2) er uit. Dus nog steeds 142 zetels verdeeld over 8 partijen, belachelijk gewoon.
Maar het meeste belachelijke is dat een mogelijke coalitie van alleen linkse partijen mogelijk is (ja, de PVV is economisch gezien enorm links). We gaan eraan!
Het zou echt veel makkelijker worden als Christenunie en CDA bij elkaar zouden gaan.... PVDA, Groenlinks en PVDD bij elkaar....quote:Op zondag 13 mei 2012 17:08 schreef zarGon het volgende:
In een groot land (zowel qua aantal inwoners als landoppervlakte, vergeleken met Nederland) als Turkije zijn er maar drie partijen in het parlement.
Wat een ongelofelijke versplintering is er in Nederland, zeg. Nederland coalitieland, niet vooruit te branden. Er zijn simpelweg te veel monden.
Wat is daar nou zo handig aan?quote:Op zondag 13 mei 2012 18:17 schreef Hexagon het volgende:
Als het moet is iedere coalitie mogelijk. Alleen geven partijen dat nooit meteen weg. Zo werkt politiek.
Dit topic laat een ernstig gebrek aan verstand van zaken zien.
Alsof GL en PVV in één kabinet gaan zitten.quote:Op zondag 13 mei 2012 16:49 schreef Gamesua het volgende:
VVD daalt in peiling, CDA stijgt
Als je even naar beneden scrollt zie je in de replies ook de gehele tabel staan.
Dus 6 middelgrote partijen waarbij geen echte coalitie die nu realistisch lijkt mogelijk is.
De enige mogelijke coalitie is de SP, PvdA, PVV en GL (76). Nou, dan heb je nog liever Syndica en de Dageraad bij, toch?
Dat partijen dat niet gelijk weggeven?quote:
Als ons parlement 155 zetels had zou dat kunnen jaquote:Op zondag 13 mei 2012 19:31 schreef kossikvassik2 het volgende:
Straks krijgen we
25 zetels SP
25 zetels PVDA
10 zetels Groenlinks
15 zetels D66
20 zetels CDA
20 zetels PVV
30 zetels VVD
5 zetels Christenunie
3 zetels PVDD
2 zetel 50+
Dit zal echt onwerkbaar worden -_-
Die 2 50+'ers zitten in een rolstoel en die 3 PvdD'ers liggen op stroquote:Op zondag 13 mei 2012 19:58 schreef remlof het volgende:
[..]
Als ons parlement 155 zetels had zou dat kunnen ja
Wat is er nou handig aan een coaltie van 4, 5 of meerdere partijen? Ellenlange discussies, waarbij niemand krijgt wat hij wil en iedereen wat inlevert, want ja het ene na het andere compromis wordt gesloten. Iedereen wil zijn zegje doen, kordaat ingrijpen kan niet eens. Allemaal van die halfbakken oplossingen.quote:
Ach ja ... als je de Kunduz-coalitie neemt ... VVD en CDA zijn (bijna altijd) 2 handen op 1 buik ... D66 en GL zijn (bijna altijd) 2 handen op 1 buik ... dus het valt wel mee denk ik.quote:Op zondag 13 mei 2012 20:06 schreef zarGon het volgende:
[..]
Wat is er nou handig aan een coaltie van 4, 5 of meerdere partijen? Ellenlange discussies, waarbij niemand krijgt wat hij wil en iedereen wat inlevert, want ja het ene na het andere compromis wordt gesloten. Iedereen wil zijn zegje doen, kordaat ingrijpen kan niet eens. Allemaal van die halfbakken oplossingen.
quote:Op zondag 13 mei 2012 20:05 schreef Klauz het volgende:
[..]
Die 2 50+'ers zitten in een rolstoel en die 3 PvdD'ers liggen op stro
Ik vraag me dus ook af hoe het kan dat Duitsland wel gewoon een SPD heeft die 39% van de stemmen kan halen... en wij 3 linkse partijen moeten hebben die alle drie weinig % halen -_-quote:Op zondag 13 mei 2012 20:12 schreef waht het volgende:
We zijn geen Griekenland maar een kiesdrempel vind ik een goed idee. De belangen van kleinere groepen mensen zouden idealiter behartigd worden, maar op de huidige wijze werken ze verlammend. Daadkracht is zo verdomd ver te zoeken door het eindeloze gesteggel dat het niet anders meer kan.
Of het gandig is dat is niet aan de orde. Als de kiezer deze samenstelling kiest dan heeft men daar mee te werken.quote:Op zondag 13 mei 2012 20:06 schreef zarGon het volgende:
[..]
Wat is er nou handig aan een coaltie van 4, 5 of meerdere partijen? Ellenlange discussies, waarbij niemand krijgt wat hij wil en iedereen wat inlevert, want ja het ene na het andere compromis wordt gesloten. Iedereen wil zijn zegje doen, kordaat ingrijpen kan niet eens. Allemaal van die halfbakken oplossingen.
Omdat die grote linkse partij kennelijk die stemmers niet genoeg weet te bekorenquote:Op zondag 13 mei 2012 20:18 schreef kossikvassik2 het volgende:
[..]
Ik vraag me dus ook af hoe het kan dat Duitsland wel gewoon een SPD heeft die 39% van de stemmen kan halen... en wij 3 linkse partijen moeten hebben die alle drie weinig % halen -_-
Helemaal niet onwerkbaar. Alleen de PVV moet buiten de deur blijvenquote:Op zondag 13 mei 2012 19:31 schreef kossikvassik2 het volgende:
Straks krijgen we
25 zetels SP
25 zetels PVDA
10 zetels Groenlinks
15 zetels D66
20 zetels CDA
20 zetels PVV
30 zetels VVD
5 zetels Christenunie
3 zetels PVDD
2 zetel 50+
Geveinsde verdeeldheid.quote:Op zondag 13 mei 2012 20:18 schreef kossikvassik2 het volgende:
[..]
Ik vraag me dus ook af hoe het kan dat Duitsland wel gewoon een SPD heeft die 39% van de stemmen kan halen... en wij 3 linkse partijen moeten hebben die alle drie weinig % halen -_-
Hier kan gewoon paars+ van gemaakt worden dus deze uitslag zou ik niet zo'n ramp vindenquote:Op zondag 13 mei 2012 19:31 schreef kossikvassik2 het volgende:
Straks krijgen we
25 zetels SP
25 zetels PVDA
10 zetels Groenlinks
15 zetels D66
20 zetels CDA
20 zetels PVV
30 zetels VVD
5 zetels Christenunie
3 zetels PVDD
2 zetel 50+
D66 bij SP?quote:Op zondag 13 mei 2012 20:25 schreef JohnDDD het volgende:
SP-PvdA-D66-GL-PvdD (Roemer I)
eigenlijk ben ik links, maar of dit goed voor Nederland is?...heb liever de VVD erbij voor een goede balans...
xdquote:Op maandag 14 mei 2012 21:27 schreef GSbrder het volgende:
[..]
D66 bij SP?
Dat zullen dan koopzondagen worden waarop iedereen maximaal 50 euro mag uitgeven?
Volgens mij heeft zo'n kiesdrempel niet zoveel impact als wat sommige mensen er van verwachten. Bij coalitiechecker kan je rekenen met een kiesdrempel; als ik 5% invul komen er maar 2 coalities uitrollen die anders niet mogelijk zouden zijn: PVDA+VVD+D66 en PVDA+VVD+CDA; zonder kiesdrempel zou PVDA+VVD + D66 én CDA nodig zijn voor een meerderheid. Geen game-changer..quote:Op zondag 13 mei 2012 20:12 schreef waht het volgende:
We zijn geen Griekenland maar een kiesdrempel vind ik een goed idee. De belangen van kleinere groepen mensen zouden idealiter behartigd worden, maar op de huidige wijze werken ze verlammend. Daadkracht is zo verdomd ver te zoeken door het eindeloze gesteggel dat het niet anders meer kan.
quote:Op dinsdag 15 mei 2012 15:17 schreef magnetronkoffie het volgende:
Kiesdrempel vind ik een slecht idee, heb je minder te kiezen.
Inderdaad... wat voor zin heeft het om 15 verschillende partijen te hebben, waarvan er een paar toch altijd moeten samenwerken waarna de compromissen alle eigen programmapunten uitwassen -_-quote:Op woensdag 16 mei 2012 15:10 schreef zarGon het volgende:
[..]. Met of zonder kiesdrempel, je hebt evenveel te kiezen.
We zijn in Nederland misschien toch wel iets te ver doorgeschoten met het kunnen kiezen, het werkt namelijk tegen.
Waarom altijd Maurice de Hond citeren als sedert jaar en dag bekend is dat diequote:
Gewoon de hele democratie anders doen: Een zaken kabinet waar je de ministers per post kiest en er voor ieder onderwerp medestanders gezocht worden. Zo zou democratie horen te werkenquote:Op woensdag 16 mei 2012 19:45 schreef kossikvassik2 het volgende:
[..]
Inderdaad... wat voor zin heeft het om 15 verschillende partijen te hebben, waarvan er een paar toch altijd moeten samenwerken waarna de compromissen alle eigen programmapunten uitwassen -_-
Drie rechtse partijen, ik zou het de PvdA niet aanraden. Minstens 2 linkse partijen als er 2 rechtse partijen zijn, dus bijv. PvdA-SP-CDA-VVDquote:VVD-PvdA-CDA-D66 kan ook ....
De D66 was in dat geval al eerder uit de kamer verdwenen, en GroenLinks zien we misschien ook niet meer terug.quote:Op zondag 13 mei 2012 16:59 schreef Gamesua het volgende:
Zelfs met een kiesdrempel van 5% houd je alleen de SGP, PvdD en overige partijen (2) er uit. Dus nog steeds 142 zetels verdeeld over 8 partijen, belachelijk gewoon.
Maar het meeste belachelijke is dat een mogelijke coalitie van alleen linkse partijen mogelijk is (ja, de PVV is economisch gezien enorm links). We gaan eraan!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |