quote:
Op maandag 14 mei 2012 23:01 schreef Tauchmeister het volgende:[..]
[..]
[..]
Grappig hoe men altijd spreekt over Afrika. Alsof het één groot land is zonder enige diversiteit. Om jullie even uit je bekrompen wereldje te halen: het is meer dan een zandvlakte waar hongerige negers "maar door blijven fokken". In de meeste landen is er in de afgelopen jaren sprake van een sterke economische groei. En ja, ik ontken niet dat er geen corruptie is en dat ontwikkelingsgeld soms in verkeerde handen valt, maar het is echt geen bodemloze put zoals jullie beweren. Hier wat leesvoer (al interesseert het jullie waarschijnlijk geen moer):
'Africa’s hopeful economies' (The Economist)
'Can an African 'green revolution' feed the world? (Trust.org)
Noem me een idealist, maar ik kan gewoon niet begrijpen dat er mensen zijn die zo denken als jullie. Je bent toch echt wel een egoïstische bekrompen lul als je zegt dat het je daar in Afrika allemaal geen flikker doet en er dus geen cent meer naar ontwikkelingshulp moet gaan. Je leeft godverdomme in één van de meest welvarende landen ter wereld en nog kan je alleen maar klagen. Denk je nou echt dat je doodgaat van die paar procent op jaarbasis waarmee je lasten omhoog zullen gaan? Vertel dat maar eens aan die uitgedroogde kindertjes die blij zijn dat er iemand naar ze omkijkt. Solidariteit noemen ze dat. Triestelingen.
Dit.
Alhoewel je begint te twijfelen zodra je er een keer geweest bent, merk ik. Ik ben 2 keer in Tanzania geweest voor een paar maanden, en als het goed is binnenkort weer een keer (vrienden hebben daar een stichting). Als je ziet wat zij bewerkstelligen met geld van "ons", is dat opmerkelijk. Complete landbouwprojecten, scholingsprojecten etcetera. Aan de andere kant zie je, vooral in de steden, een enorme kloof tussen arm en rijk ontstaan. De machtshebbers worden steeds rijker, de armen relatief rijker maar absoluut veel armer. Oorzaak: corruptie, wat een vicieuze cirkel vormt in deze landen. Ik heb het nu met eigen ogen gezien: ontwikkelingshulp helpt wel degelijk. Maar niet in de mate waarin het zou kunnen helpen, door corruptie. De ontwikkelingsorganisaties met bureaucratische maatregelen en de hoeveelheid geld die via deze organisaties naar deze landen vloeit nog erbuiten gelaten.
Maar toch, het zou kunnen

Edit hierbij: de mentaliteit van mensen in deze landen vormt tevens een groot probleem. Als je nooit gewend bent om zekerheid te hebben, leef je ook niet voor zekerheid op lange termijn. Dit resulteert in, praktijkvoorbeeld uit de stichting van mijn vrienden, mensen die de ene dag wel komen werken, en de andere dag ineens niet. Met als reden: Ik had genoeg geld verdiend voor deze week, dus dan hoef ik niet meer te werken. Het is immens moeilijk, blijkt wel, deze mentaliteit te veranderen, en mensen te overtuigen dat als ze dan ook deze week werken, ze genoeg geld hebben voor de hele maand en zo iets op kunnen bouwen. Maar de mentaliteit blijft overleven per dag of per week, en that's it.