abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 11 mei 2012 @ 14:52:49 #1
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_111420726
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.
Nursingtwo Engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap
Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Nieuw: de multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/
  vrijdag 11 mei 2012 @ 14:54:13 #2
259886 pessie
pi_111420780
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 14:49 schreef Leandra het volgende:
Het blijft me eigenlijk verbazen dat er zelfs reclame is waarin je een moeder met een pak opvolgmelk een kinderdagverblijf ziet binnenwandelen, om een lesje "het immuunsysteem is in ontwikkeling" te geven, en het dus kennelijk normaal is dat kinderen van 2/3/4 nog aanmaakspul krijgen omdat dat zogenaamd goed is voor het immuunsysteem, maar dat het vreemd is als een kind van diezelfde leeftijd het beste product krijgt voor dat in ontwikkeling zijnde immuunsysteem.
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 14:51 schreef Morretje het volgende:
Oh, ik word altijd zo opgefokt van die reclame Leandra, precies dat wat jij opschrijft bedenk ik me ook iedere keer weer.

CS, je hebt het over je gevoel dat de integriteit van je lichaam in het geding komt. Eigenlijk begrijp ik die zin niet zo goed, en is mijn vraag een beetje raar daarop aangehaakt :P
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 14:51 schreef Clubsoda het volgende:
Doe ik ook Pessie. Het begon met: proberen hoe het gaat. Moeizaam, dus toen besloot 2 weken te proberen in ieder geval. Dat lukte, toen het voornemen om te blijven voeden tijdens mijn verlof. Toen ging meneer flesweigeren dus voorlopig voed ik door totdat hij aan bijvoeding genoeg heeft. Maar nog steeds blijft mijn voornemen staan om geen lopend en pratend kind aan mijn borst te hebben. Daar ligt voor mij echt de grens.

Ik vond het maar een rare quiz. Parttime gaan werken toen er een kind kwam? Nee, dat deed ik al? Schema's vermeden? Nee, maar ook niet opgezocht. Langer dan 6 maanden gevoed? Nee, hij is er pas drie :+
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 14:52 schreef pessie het volgende:

[..]

Ik erger me aan die reclame :') . Ik denk dan gewoon, geef je kind koemelk en een multivitamine, kost een flinke klap minder en heeft hetzelfde resultaat. Maar he, ik ben een krent.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 14:54:25 #3
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_111420788
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 14:45 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Wat ze zegt over de tweedeling tussen conventioneel opvoeden en AP en hoe jammer dat is, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar dan direct weer in het artikel waarnaar doorgelinkt wordt, in de tweede regel: "cry it out vs. co-sleeping, stroller vs. sling". Nee, want er zit natuurlijk geen middenweg tussen laten huilen en jarenlang co-sleepen 8)7 In wiens belang is dit nou toch, dat eindeloze zwart-wit denken?

Spring, wat ik lees is langvoeden voor jou een hele rationele keuze. Terwijl voor mij (mijn zoon is 3 maanden dus het is nog even toekomstmuziek, maar ik denk natuurlijk wel na over het moment waarop ik zou willen stoppen) juist erg het gevoel telt dat de integriteit van mijn eigen lichaam in het geding komt. Dus dan weet ik misschien wel dat moedermelk natuurlijk zou zijn maar het gevoel dat ik erbij krijg zou voor mij doorslaggevend zijn.
Ik heb mijn oudste probleemloos 6 maanden gevoed (in een tijd dat dat helemaal niet zo logisch was; 1991/1992) dus ik wilde de jongste ook minimaal 6 maanden voeden, maar ik heb wat lopen janken dat ik het niet meer trok en er over dacht om te stoppen enz.
En toen ik het een keer wilde proberen (met 4 maanden ofzo) bleek zoonlief een flesweigeraar te zijn :')

Enfin, hij is bijna 18 maanden en krijgt nog steeds 3 keer daags een voeding, het is echt een kwestie van meegroeien, en het wordt makkelijker.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_111420796
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 14:45 schreef Clubsoda het volgende:

Spring, wat ik lees is langvoeden voor jou een hele rationele keuze. Terwijl voor mij (mijn zoon is 3 maanden dus het is nog even toekomstmuziek, maar ik denk natuurlijk wel na over het moment waarop ik zou willen stoppen)
Ik vind het helemaal niet "natuurlijk", logisch, dat je nadenkt over wanneer je wilt stoppen. Vanuit mijn eigen referentiekader in elk geval. Ten eerste is je kind pas 3 maanden, dus voorlopig nog afhankelijk van melk en ten tweede, waarom ben jij degene die die keuze mag maken?
pi_111420931
:') 100%
Ik kon het weten natuurlijk. :P
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_111420947
Ik ben compleet afgeschreven met 80% :') Trouwens, "have you avoided getting your baby on a schedule?"; alsof je de grootste moeite moet doen om je kind vooral níet op een schema te krijgen. Lekker aanmatigend.
pi_111420952
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 14:51 schreef Morretje het volgende:
Oh, ik word altijd zo opgefokt van die reclame Leandra, precies dat wat jij opschrijft bedenk ik me ook iedere keer weer.

CS, je hebt het over je gevoel dat de integriteit van je lichaam in het geding komt. Eigenlijk begrijp ik die zin niet zo goed, en is mijn vraag een beetje raar daarop aangehaakt :P
Die reclame is tenenkrommend ja.

Integriteit? Ikzelf vind het onprettig om zo lang fysiek in dienst te staan van mijn kind. Dat heb ik tijdens mijn zwangerschap 9 maanden gedaan, dat doe ik sinds zijn geboorte door borstvoeden en dat alles met liefde, maar het is voor mij ook een keer klaar. En niet pas als hij drie jaar is. Dat is rationeel en biologisch gezien misschien helemaal niet logisch, maar emotioneel gezien kijk ik er wel erg naar uit om mijn lijf op termijn weer voor mezelf te hebben. Dus denken "dat het heel normaal is" is misschien waar, maar voor mij niet doorslaggevend. Wat overigens niet betekent dat ik niet psychisch in dienst kan en wil staan voor mijn kind, dat moge duidelijk zijn.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_111420985
Langvoeden is in mijn optiek geen rationele keuze. Het is iets waar je in meegroeit. Mijn houding was voor de bevalling: we zien wel. En nu eigenlijk nog steeds. We hebben geen noemenswaardige problemen gehad, dat maakt het makkelijker om door te gaan.

Oh, en ik had 70%, maar ik volg ook geen opvoedstijlen, ik doe maar gewoon wat :P
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_111421080
Ik ben niet minder gaan werken ten behoeve van mijn kind, sterker nog, ik ben juist begonnen met werken nadat ze geboren was. Logisch vervolg op hoogzwanger afstuderen ;) En ze slaapt ook niet in mijn bed. Wel in een cosleeper.
pi_111421092
CS, ik vond het eerste jaar ook heel zwaar hoor, het in dienst staan van je kind. Het fijne vond ik, dat ze op een gegeven moment over ging op 3 keer voeden, daar werd het al een stuk 'overzichtelijker' van. Nu is het nog 2 keer, en ze kan best zonder als ik er niet ben.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 15:02:10 #11
259886 pessie
pi_111421127
WupWup, ook ik heb veel nagedacht over een moment van stoppen. Voor mij is het gewoon ook een wat wil ik nog en wat zie ik nog zitten. Nathan heeft nu al een hele tijd bv gekregen en ik vind dat niet zo "heilig" dat ik daarmee door zal en wil blijven gaan totdat hij 5 is oid. Ik wil ook wel een keer dat hij zou gaan logeren, of een keertje weg en nu blijft hij altijd bij mij zodat ik hem kan voeden. Het is nu al weer makkelijker om 's avonds een keer weg te gaan door die avondvoeding vroeger te doen zodat ik om 7 uur weg kan maar ik ben nog wel gebonden aan zijn voedingen. Nu denk ik wel dat het vooral op deze leeftijd nog heel normaal is om op zo'n manier verbonden te zijn met je kind maar dat ga ik niet nog 3 jaar volhouden (zeg ik nu).

Oeke, ik vind het echt leuk dat er daadwerkelijk iemand is die 100% scoort! De vragen over in mn kamer slapen en in bed slapen antwoord ik nu met nee, maar anderhalf jaar geleden was dat nog ja, wist dus niet zo goed wat ik daar mee moest.

CS, na een jaar wordt alles makkelijker!
pi_111421247
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 14:26 schreef mignonne het volgende:
ik hoop zo om ooit nog es langer dan een jaar te voeden. Ik baal er een beetje van dat het zo abrupt stopte beide keren. Ook al was het laatste kind voeden niet zo'n succes en twijfel ik nog wel ns aan of de bv wel 'gelukt' is :') maar hey, nieuwe ronde nieuwe kansen hoop ik :Y)
het is mij ook pas bij de derde gelukt (langer dan een jaar voeden bedoel ik)

Ik wilde nooit langer dan 2 jaar blijven voeden. Waarom niet? Ik vind het toch raar; zo'n groter kind aan je borst. Ik wilde dat gewoon niet. En dat zal vast alles te maken hebben met het feit dat ik het nooit zie. Stom maar waar.

Maar toen ze met 20 maanden zelf niet meer wilde vond ik dat oprecht jammer. Ze wil helemaal geen melk meer, ook geen koemelk.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 15:06:15 #13
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_111421306
Toevallig vroeg N me van de week hoelang ik nog wilde blijven voeden (ik heb nog best last van hormonen enz. en dat is voor hem ook niet altijd even leuk, voor mij ook niet trouwens...) en toen ik zei dat ik wilde voeden tot Soneal het genoeg vond was hij bang dat dat nog 4 jaar zou zijn :')
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_111421329
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 14:54 schreef WupWup het volgende:

[..]

Ik vind het helemaal niet "natuurlijk", logisch, dat je nadenkt over wanneer je wilt stoppen. Vanuit mijn eigen referentiekader in elk geval. Ten eerste is je kind pas 3 maanden, dus voorlopig nog afhankelijk van melk en ten tweede, waarom ben jij degene die die keuze mag maken?
Ik denk dat we daarover fundamenteel van mening verschillen. Ik vind het mijn beslissing om te stoppen met borstvoeding en niet uitsluitend die van mijn kind. Natuurlijk niet als dat onoverkomelijk bezwaren zou geven (wat bijvoorbeeld zou gebeuren als ik nu zou stoppen omdat hij niet uit de fles drinkt). Onoverkomelijk bezwaren zijn voor mij niet dat borstvoeding gezonder is dan koemelk.

En ja, ik denk wel na over stoppen/doorgaan. Bijvoorbeeld bij de vraag of ik een kolf moet aanschaffen om te blijven voeden als ik werk, of het haalbaar is om daar te blijven kolven etc. Ik begrijp niet goed waarom het raar is om na te denken over stoppen. Dat is niet hetzelfde als het overwegen of op het punt staan om. Ik denk continu na over hoe ik zaken in de opvoeding aanpak, wat ik wil voor ons kind, hoe ik het ouderschap combineer met werken etc. Nadenken over borstvoeding is daar een onderdeel van.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 15:09:15 #15
259886 pessie
pi_111421459
Manlief vraagt eigenlijk nooit naar de borstvoeding, die vind het een normaal gegeven, als we er samen over praten is dat omdat ik erover begin :') . Zelfs toen ik laatst spruw had heeft hij het woord "stoppen" niet gebruikt. Hij vind het niet meer dan normaal, net als koken, opruimen en vaatwasser inruimen staat borstvoeding geven daar gewoon bij...
pi_111421515
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 15:06 schreef Leandra het volgende:
Toevallig vroeg N me van de week hoelang ik nog wilde blijven voeden (ik heb nog best last van hormonen enz. en dat is voor hem ook niet altijd even leuk, voor mij ook niet trouwens...) en toen ik zei dat ik wilde voeden tot Soneal het genoeg vond was hij bang dat dat nog 4 jaar zou zijn :')
Mijn schoonzusje vroeg eens hoe lang ik nog wilde voeden (kind was nog geen jaar volgens mij). Toen ik zei dat ik daar geen besluit over ging nemen en wel ging zien wat er gebeurde, zei ze: Als ze straks naar school gaat wil ze vast niet meer.. ;)
Toen vond ik dat een zeer stomme opmerking, nu zou ik zeggen: ook dan is het nog steeds goed voor d'r :9
  vrijdag 11 mei 2012 @ 15:14:09 #17
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_111421658
Eerlijk gezegd zie ik mezelf ook niet meer voeden als hij naar de kleuterschool gaat hoor, al was het alleen al omdat het me zoveel energie kost, en ik die energie eigenlijk al hard genoeg nodig heb om mijn lichaam nog een beetje te laten functioneren (heb een spierprobleempje).
Maar vooralsnog wil ik hem wel zelf de kans geven om te besluiten dat het klaar is, en vorige week dronk hij iedere keer al veel korter, maar nu is hij wat snotterig en weet kennelijk zelf ook wel wat het beste voor hem is, en dus drinkt hij weer even wat langer.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_111421676
Haha, Pessie, ik heb hem niet helemaal goed ingevuld denk ik. Want onze peuter slaapt bijna nooit meer in ons bed als wij er ook in slapen en heeft meer dan 2 jaar bv gehad. Maar onze baby slaapt wel in ons bed. Maar krijgt nog maar 7 weken bv. :P
En die schema-vraag. :')
sowieso vond ik het vrij idiote vragen. :D
Of mijn kind door anderen opgevangen mag worden? Nou mijn baby liever niet, maar mijn peuter wel.

Morretje, wij doen ook maar wat. Blijkbaar scoren we goed op hoe de Times denkt over AP. :D

Ik denk zo weinig mogelijk na over bv. Kijk ook het liefst niet op de klok, probeer het gewoon zo natuurlijk te laten gaan als ik dat kan.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_111421849
Mijn kind door anderen laten opvangen hangt ook zeer van de persoon af. Mijn moeder vertrouwde ik hem al vrij snel volledig toe voor een uurtje, bij anderen had en ik heb ik dat vertrouwen veel minder.

Morretje, Pessie en Leandra ik vraag me nog steeds ten zeerste af of ik dat jaar ga halen ;) Maar ik kan me goed voorstellen dat het makkelijker wordt als er minder voedingen zijn. Ik zou met alleen een ochtend- en een avondvoeding ook weinig moeite hebben bijvoorbeeld.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 15:22:15 #20
259886 pessie
pi_111421993
Toen Nathan 3 maanden was zat hij op zo'n 7 voedingen per dag volgens mij, ws meer :') . De eerte tijd is gewoon heel heftig en vermoeiend maar het wordt beter.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 15:23:19 #21
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_111422036
Hier is het 's morgens na het wakker worden, 's middags na het slaapje en 's avonds voor het naar bed gaan.... en die 's middags wordt bij onderweg zijn vrij makkelijk vervangen voor een broodje ofzo, het is dus niet iets wat van mij echt moet.

Als hij 's nachts (of heel vroeg in de ochtend) wakker wordt dan had N de neiging om hem bij mij in bed te parkeren, maar sinds een paar dagen proberen we dan een fles met warm water.
Over de resultaten heb ik het in het kader van de FOK!wet nog niet :+
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 11 mei 2012 @ 15:26:40 #22
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_111422177
Dat opvangen door anderen vond ik ook een lastige vraag; Soneal is simpelweg nog niet door anderen dan z'n vader opgevangen, ik ben nog niet langer dan 2 uur bij hem weggeweest denk ik :X

Het ligt er ook aan wie het is, ik zou hem rustig met mijn oudste (en zijn vriendin) alleen laten, om zelf even boodschappen te gaan doen, maar om hem hele dagen naar het KDV te brengen zou ik nog niet zien zitten.... maar dat ligt aan mij, dat is verder geen waardeoordeel over anderen ;)

Eerst eens zien hoe dat straks met de peuterspeelzaal gaat die paar uur per week... waarschijnlijk prima :')
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 11 mei 2012 @ 15:27:29 #23
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_111422205
Ik vind de opmerking 'niet meer in dienst van je kind willen staan zo raar' :?
Vanaf dat je zwanger bent, sta je gewoon in dienst van je kind m.i. Ten slotte is je kind afhankelijk van je.
Ik heb Harry 21 maanden gevoed maar ik heb me nooit 'in dienst van hem' gevoeld. Sterker nog hoe ouder hij werd, hoe meer je ook kan zeggen dat hij eventjes moet wachten of dat je eens nee kan zeggen...

As we speak heb ik de Duplo olifant aan de borst :')
pi_111422384
Bv of geen bv je kind is afhankelijk van je en sta je volledig in zijn/haar dienst.

Quiz Completed

Scoring:

Sears skeptic: 0 - 20%
Partial proponent: 30-70 %
Committed Sears disciple: 80-100%
You scored 90%!

:D
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_111422421
quote:
2s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 15:27 schreef Asyniur het volgende:
Ik vind de opmerking 'niet meer in dienst van je kind willen staan zo raar' :?
Vanaf dat je zwanger bent, sta je gewoon in dienst van je kind m.i. Ten slotte is je kind afhankelijk van je.
Ik heb Harry 21 maanden gevoed maar ik heb me nooit 'in dienst van hem' gevoeld. Sterker nog hoe ouder hij werd, hoe meer je ook kan zeggen dat hij eventjes moet wachten of dat je eens nee kan zeggen...

As we speak heb ik de Duplo olifant aan de borst :')
Daarom zeg ik dus ook bewust "fysiek" in dienst van mijn kind en heb ik dat nog eens extra benadrukt. En dat kan, dat je dat niet zo voelt. Ik voel dat wel zo. En ik vind ook dat ik recht heb op die emoties en ik wil ze ook even kunnen ventileren dan. Voor mij is borstvoeden niet rozengeur en maneschijn allemaal. Daar lijkt soms zo weinig ruimte voor. De maatschappij lijkt wel verdeeld in langvoeden en "he bah nee, geef mij maar kunstvoeding". Ik mis vaak die middengroep.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')