Hoeft niet perse in het zicht, maar het probleem is dat ik halverwege links en rechts wel eens een aftakking moet maken, anders krijg je 60.000 buizen en dat is dan weer net iets teveel van het goede.quote:Op donderdag 10 mei 2012 15:40 schreef error_404 het volgende:
Ik ken mensen die het zo als zichtwerk binnen hebben gedan. Ziet er tof uit, maar aardig is wel belangrijk. Kooperen lasdozn bestaan (uiteraard) niet, of je moet iets laten maken.
Want moet die lasdoos dan per se in het zicht komen?
Natuurlijk gaat dat verweerd uitzien. Zo hoort het toch ook... Dat is net de schoonheid ervan.quote:Op donderdag 10 mei 2012 15:45 schreef FredvZ het volgende:
En jij denkt dat een koperen leiding niet lelijk wordt in de buitenlucht?
Lijkt me trouwens ook een gevaarlijke bedoeling.
Als je voor waterleiding gaat, moet je ook wel de bijbehorende onderdelen gebruiken, zols T-stukken bijvoorbeeld. Lassen is dan wel een uitdaging idd...quote:Op donderdag 10 mei 2012 15:46 schreef R2cksson het volgende:
[..]
Hoeft niet perse in het zicht, maar het probleem is dat ik halverwege links en rechts wel eens een aftakking moet maken, anders krijg je 60.000 buizen en dat is dan weer net iets teveel van het goede.
Geen idee, volgens mij wel geisoleerd, maar niet gewapend.quote:Dus die mensen hebben dan hun buizen geaard? Wel gewone installatiedraad gebruikt of van die geisoleerde buitenkabel?
Mag XMVK kabel op 230 V. in koperen buis?quote:Op donderdag 10 mei 2012 16:08 schreef exlurker het volgende:
Metalen buizen en draad is niet toegestaan, wat denk je wat er gebeurt bij een kleine beschadiging Wil je toch koper gebruiken ga dan over naar een veilige spanning van 24V en kabel om kortsluiting te voorkomen
Nope, XMVK mag je door de dunnere isolatie ook niet gebruiken in koperen buis.quote:Op donderdag 10 mei 2012 16:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Mag XMVK kabel op 230 V. in koperen buis?
Even in de NEN1010 gespiekt;'en als installatiemethode is een koperen leiding sowieso niet toegestaan. Stalen buis mag dan weer wel maar dat heeft er mede mee te maken dat er daarvoor speciale tules zijn waardoor je de kabel of draden niet kunt beschadigingen.quote:Op donderdag 10 mei 2012 20:11 schreef naaa het volgende:
Metalen elektra buis word nog steeds verkocht voor slagvaste toepassingen
oa. Industriėle installaties, dus het mag nog steeds gebruikt worden.
Alleen, zoals al aangegeven, mag XmVK niet gebruikt worden vanwege
De dunnere mantel. VD draad mag zover ik weet ook niet gebruikt worden
Dus dan blijft YmVK kabel over. Maar wellicht iemand die direct toegang heeft
Tot de NEN 1010 hier duidelijkheid over scheppen (Vonkenboer?)?
staal of koper.. de stroom wil er toch wel doorheen hoorquote:Op donderdag 10 mei 2012 20:50 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Even in de NEN1010 gespiekt;'en als installatiemethode is een koperen leiding sowieso niet toegestaan. Stalen buis mag dan weer wel maar dat heeft er mede mee te maken dat er daarvoor speciale tules zijn waardoor je de kabel of draden niet kunt beschadigingen.
Deze manier van installeren wordt vaak nog gebruikt in zware industriėle installaties en ook in de scheepsbouw zie je deze installatiemethode vrij regelmatig
Omdat iets vroeger toegestaan werkt, kun je er niet standaard vanuit gaan dat het nu ook nog toegestaan wordt.quote:Op donderdag 10 mei 2012 23:48 schreef R2cksson het volgende:
Ah zo. Het mag dus niet... Pvc verven gaat natuurlijk nooit goed. Grijs pvc vind ik ook teringlelijk. Schiet niet op zo...
Binnen waren de oude leidingen inderdaad rood ijzer met stoffen draad erdoor. Die zooi is allemaal eruit gehaald en opnieuw gelegd. Staal aanleggen buiten gaat weer net iets te ver denk ik en het verandert niks, want dat ziet er eigenlijk ook niet uit.
Pvc elektro leidingen komen dus niet in een esthetisch verantwoorde vorm? Gat in de markt!
Dat vraagt om foto's natuurlijk.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 07:12 schreef blomke het volgende:
Hier in de binnenstad hangen "oude" lantaarns en die zijn verbonden aan RVS buizen waar de kabel door gaat. Staat authentiek, maar ik weet niet of dat jouw stijl is?
Voor binnen zie ik het probleem ook niet daar kun je een goede aarding van vreemgeleidende delen redelijkerwijs garanderen buiten niet ivm oxidatie.quote:Op donderdag 10 mei 2012 22:43 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
staal of koper.. de stroom wil er toch wel doorheen hoor
gebruik je 22mm koper met 15mm flexibele pvc-slang erin, met daarin weer een ymvk-kabelquote:Op donderdag 10 mei 2012 23:23 schreef RanTheMan het volgende:
euhm.... misschien een dom idee, maar ts wil het voor de looks... is er geen mogelijkheid om een pvc buis in de koperen buis te stoppen? dan doe je toch goed? bochtjes worden lastig.. maar goed....
zoiets idd... zou dat niet mogen???quote:Op vrijdag 11 mei 2012 08:08 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
gebruik je 22mm koper met 15mm flexibele pvc-slang erin, met daarin weer een ymvk-kabel
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |