quote:
Op donderdag 10 mei 2012 02:44 schreef zarGon het volgende:[..]
Kun je vertellen waarom dat gedrag fascinerend is? Ik bedoel, bij de 'normale' huisdieren is het gedrag mij bekend. Wat doen mieren eigenlijk in hun vrije tijd?
Goedkoop moedkoop, maar levert mooie beelden.

.
Ik heb het Weissman inderdaad al eens verteld. Maar ik heb voor een keuzevak literatuuronderzoek gedaan naar mieren. De dingen die ik daarvan leerde waren echt fascinerend. Sommige soorten doen bijvoorbeeld aan pleometrische koloniestichting. Dat betekent dat een monogyne soort (een soort die maar 1 koningin accepteert) toch de kolonie met 2 koninginnen start. Echter, na een tijdje ontstaat er onenigheid en moet 1 van de koninginnen opzouten (lees: dood). Als dit gebeurt, heb je als verliezende koningin dus helemaal geen 'fitness': een jonge kolonie brengt nog geen geslachtsdieren voort, dus die koningin heeft haar genen niet kunnen verspreiden.
Waarom kiest ze dan voor pleometrische koloniestichting? Dat druist tegen alle principes van de evolutie in, lijkt het wel. Maar dat doen ze puur uit noodzaak, omdat er een grote dichtheid mieren in dat gebied is bijvoorbeeld. Als je dan samenwerkt en een kolonie begint met z'n tweeën, heb je meer overlevingskans omdat je meer werksters kan produceren in de beginfase van je kolonie. Je vergroot daarmee dus je fitness: maar alleen als je het gevecht met de andere koningin wint. Koninginnen kiezen dan ook minder zware koninginnen uit om mee samen te werken, zodat er meer kans is op winnen. Echter, de werksters hebben soms voorkeur voor een koningin, waardoor ze haar meer voeren. Dit kan bepalend zijn op de uitkomst van het gevecht. Waarom doen die werksters dat? Zij weten niet welke van de twee koninginnen hun moeder is. Ze blijken te kiezen voor de meest vruchtbare koningin: immers, de kans is groter dat je de nakomeling van de meest vruchtbare (reproducerende) koningin bent.
En dan: waarom blijven de twee koninginnen niet samenwerken? Win-winsituatie toch? Nee, want als je de andere koningin verstoot, heb je zelf meer fitness. Dan hoeven je werksters namelijk alleen maar voor jou te zorgen en verspillen ze geen energie aan die andere koningin.
Damn dude, daar vraag je me wat. Dit is waarom de natuur zo fascinerend is.

Het egoïsme. De perfecte werking van de evolutie. Het vergroten van je eigen fitness ten koste van andere individuen. Zo zijn wij ook.