abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 9 mei 2012 @ 12:04:36 #1
109533 MichielPH
Let maar niet op mij.
pi_111328525
Ok, dit is het geval:

Op de RUG is een tentamen niet nagekeken, omdat volgens de docent de antwoorden in het Engels hadden gemoeten. Het is een Engelstalige master en de vragen waren in het Engels. Echter, als er bij colleges geen buitenlanders aanwezig waren werden die in het Nederlands gegeven en de docent zelf is dus ook Nederlands. Hij was dus in staat het tentamen na te kijken.

Is het terecht dat het niet is nagekeken?

Poll: Is het terecht dat het NIET is nagekeken?
Ja.
Nee.
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier
'To alcohol, the cause of and the solution to all of life's problems' - Homer J. Simpson
  woensdag 9 mei 2012 @ 12:06:38 #2
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_111328611
Ik snap die hele manier van vragen stellen en nakijken niet. Waarom is er geen duidelijkheid en wordt het niet gewoon in 1 taal gedaan?
  woensdag 9 mei 2012 @ 12:06:55 #3
302853 themole
graaft totaal door.
pi_111328623
Hangt af, stond het duidelijk vermeld op het tentamen?
Niet altijd serieus
  woensdag 9 mei 2012 @ 12:07:48 #4
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_111328651
De vraag is niet of het terecht is, maar of de docent rechtmatig handelt. Ik heb zelf iets vergelijkbaars meegemaakt en ben toen in beroep gegaan bij het College van Beroep voor de Examens. Helaas werd mijn zaak niet in behandeling genomen, omdat ik geen belang zou hebben bij een hoger cijfer :')
quote:
14s.gif Op woensdag 9 mei 2012 12:06 schreef themole het volgende:
Hangt af, stond het duidelijk vermeld op het tentamen?
dat maakt niet zoveel uit
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  woensdag 9 mei 2012 @ 12:08:22 #5
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_111328673
quote:
Het is een Engelstalige master en de vragen waren in het Engels.
TS toch :') Nederlandse antwoorden geven op een Engels examen. Wees blij dat ze je niet keihard van school hebben getrapt.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  woensdag 9 mei 2012 @ 12:08:27 #6
30252 Soempie
Procreating
pi_111328674
Staat het vermeld bij de omschrijving van het vak of op het tentamen? En hoe gaat het bij de andere vakken?

Laatst had ik een tentamen in het Engels en daar werd specifiek bij vermeld dat de antwoorden eventueel ook in het Nederlands mochten.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_111328704
Je hoort gewoon de vragen in dezelfde taal te beantwoorden als waarin ze gesteld zijn, tenzij anders vermeld.
  woensdag 9 mei 2012 @ 12:11:12 #8
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_111328786
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 12:09 schreef koekjeszondermonster het volgende:
Je hoort gewoon de vragen in dezelfde taal te beantwoorden als waarin ze gesteld zijn, tenzij anders vermeld.
Met een tentamen worden kennis en vaardigheden van een tentaminandus getoetst. Zolang taal geen relevante vaardigheid is bij dat vak, dient die ook niet in de beoordeling te worden meegenomen. Anders zou je wat puntenaftrek kunnen krijgen omdat je die vaardigheid niet laat zien, maar er zijn weinig situaties waarin alle punten afgetrokken mogen worden.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_111328922
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 12:07 schreef GlowMouse het volgende:
De vraag is niet of het terecht is, maar of de docent rechtmatig handelt. Ik heb zelf iets vergelijkbaars meegemaakt en ben toen in beroep gegaan bij het College van Beroep voor de Examens. Helaas werd mijn zaak niet in behandeling genomen, omdat ik geen belang zou hebben bij een hoger cijfer :')

:D
  woensdag 9 mei 2012 @ 12:19:35 #10
109533 MichielPH
Let maar niet op mij.
pi_111329137
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 12:08 schreef Scorpie het volgende:

[..]

TS toch :') Nederlandse antwoorden geven op een Engels examen. Wees blij dat ze je niet keihard van school hebben getrapt.
Ik heb heel specifiek geen 'ik' of 'een vriend van me' gebruikt, het gaat namelijk niet om mij. Ik vind het een boerenlul dat hij Nederlandse antwoorden heeft gegeven en niet meer dan terecht dat het niet is nagekeken.
'To alcohol, the cause of and the solution to all of life's problems' - Homer J. Simpson
  woensdag 9 mei 2012 @ 12:20:20 #11
30252 Soempie
Procreating
pi_111329168
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 12:11 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Met een tentamen worden kennis en vaardigheden van een tentaminandus getoetst. Zolang taal geen relevante vaardigheid is bij dat vak, dient die ook niet in de beoordeling te worden meegenomen. Anders zou je wat puntenaftrek kunnen krijgen omdat je die vaardigheid niet laat zien, maar er zijn weinig situaties waarin alle punten afgetrokken mogen worden.
De taal lijkt me wel relevant als je een Engelstalige master volgt.

Staat er iets over in OER?
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
  woensdag 9 mei 2012 @ 12:20:58 #12
109533 MichielPH
Let maar niet op mij.
pi_111329199
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 12:08 schreef Soempie het volgende:
Staat het vermeld bij de omschrijving van het vak of op het tentamen? En hoe gaat het bij de andere vakken?

Laatst had ik een tentamen in het Engels en daar werd specifiek bij vermeld dat de antwoorden eventueel ook in het Nederlands mochten.
De omschrijving was in het Engels, maar hij heeft al bij meerdere tentamens Nederlands geantwoord.
'To alcohol, the cause of and the solution to all of life's problems' - Homer J. Simpson
  woensdag 9 mei 2012 @ 12:21:39 #13
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_111329228
Een Nederlandse universiteit moet ervoor zorgen dat in het Nederlands beantwoorde examens kunnen worden nagekeken. Wellicht dat er buitenlandse AIO's, onderzoekers en docenten werken op die faculteit en dat de verantwoordelijke docent of hoogleraar graag de werklast van het nakijken zoveel mogelijk wil spreiden over die mensen maar dat moet wat mij betreft het probleem van de universiteit zijn en niet het probleem van de studenten. Ik vind het sowieso belachelijk om niet in je moedertaal een opleiding te verzorgen. Zowel de meeste docenten als de meeste studenten beheersen het Engels slechter dan het Nederlands, dan kan je dus beter maar gewoon in het Nederlands doceren. Het kan toch niet anders dan dat de kwaliteit van de lessen daalt wanneer de communicatie slechter is?
Ik heb er geen probleem mee als je eens een keertje een buitenlandse docent hebt.

quote:
Zolang taal geen relevante vaardigheid is bij dat vak, dient die ook niet in de beoordeling te worden meegenomen.
Ik denk dat dat prima verwoordt waarom ik de bovenstaande stelling inneem.
Ik vind echter dat er 1 uitzondering mag worden gemaakt: op de middelbare school mogen ze wat mij betreft bij elk examen punten aftrekken voor d/t-fouten aangezien dat blijkbaar de enige manier is om die eruit te krijgen bij de huidige kwaliteit van de lessen Nederlands. Een thesis hoeft niet aanvaardt te worden als het taalgebruik slecht is maar bij een thesis mag je m.i. de kwaliteit van je taalvaardigheid als onderdeel zien van hetgeen wat getoetst moet worden. Je kan nog zo'n briljante ideeën hebben, als je ze niet kan uitleggen...


PS
Ik versta en lees Engels bijna net zo gemakkelijk als Nederlands. Ik zeg dat maar eventjes i.v.m. mensen die gaan denken dat ik vanuit een bepaalde bias deze opvatting heb. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 9 mei 2012 @ 12:24:28 #14
109533 MichielPH
Let maar niet op mij.
pi_111329324
Artikel 2.3,Lid 2: in alle andere opleidingen wordt het onderwijs in het engels gegeven en worden ook de tentamens en examens afgenomen in het engels.
'To alcohol, the cause of and the solution to all of life's problems' - Homer J. Simpson
  woensdag 9 mei 2012 @ 12:24:31 #15
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_111329326
quote:
19s.gif Op woensdag 9 mei 2012 12:14 schreef OeJ het volgende:

[..]

:D
Hier na te lezen trouwens, pagina's 29 en 30. Het is niet overal accuraat, maar geeft de strekking wel weer.
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 12:20 schreef Soempie het volgende:

[..]

De taal lijkt me wel relevant als je een Engelstalige master volgt.
Als beheersing van de Engelse taal een rol zou spelen, zou je ook punten af moeten trekken voor taalfouten.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  woensdag 9 mei 2012 @ 12:28:03 #16
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_111329438
Mijn opleiding wordt volgend jaar officiëel Engelstalig voor alle nieuwe studenten (de universiteit wil graag dubbel zoveel studenten aangezien dat veel meer geld oplevert). Ik ben benieuwd hoe dat precies zit want ik dacht dat de wet het niet toestaat. Ik ben ook benieuwd of dat ze buitenlandse studenten gaan aantrekken en hoeveel.
In deze draad gaat het echter om een masteropleiding en daarbij mag zonder enige twijfel het Engels de voertaal zijn.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_111329568
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 12:24 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Hier na te lezen trouwens, pagina's 29 en 30. Het is niet overal accuraat, maar geeft de strekking wel weer.

[..]

Als beheersing van de Engelse taal een rol zou spelen, zou je ook punten af moeten trekken voor taalfouten.
Ja, dat is wel veel tekst, om te zeggen dat je naar de hel kunt lopen met je 0,5 punt extra. :D

maar toch netjes, een 9,5
  woensdag 9 mei 2012 @ 12:34:05 #18
206322 Seam
Pillz-E
pi_111329649
Als de vragen in het Engels zijn moeten de antwoorden ook in het Engels, dit leer je toch gewoon op de middelbare school :') ?
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_111329723
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 12:20 schreef MichielPH het volgende:

[..]

De omschrijving was in het Engels, maar hij heeft al bij meerdere tentamens Nederlands geantwoord.
Hij is dus gewoon een:
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
  woensdag 9 mei 2012 @ 12:45:53 #20
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_111330083
Ezels zijn zo schattig. :)

quote:
Als de vragen in het Engels zijn moeten de antwoorden ook in het Engels, dit leer je toch gewoon op de middelbare school :') ?
Heb jij anderen hun argumenten hier gelezen voordat je reageerde? Glowmouse gaf namelijk een uitstekend argument wat hetgeen jij hier zegt onderuit haalt. Op het VWO hoef je normaal gesproken maar voor 1 vak in het Engels te beantwoorden en net voor dat ene vak is dat wel relevant.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 9 mei 2012 @ 12:46:02 #21
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_111330089
quote:
14s.gif Op woensdag 9 mei 2012 12:06 schreef themole het volgende:
Hangt af, stond het duidelijk vermeld op het tentamen?
Dit, of was er iets in de syllabus aangegeven over een verplichte taal?
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  woensdag 9 mei 2012 @ 12:50:19 #22
67670 Skv
Cynist.
pi_111330228
Als je een Engelse master hebt en je krijgt Engelse vragen, dan geef je toch ook antwoord in het Engels? Dan ben je wel een enorme prutser om te denken dat het ook in het Nederlands kan. :{
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  woensdag 9 mei 2012 @ 12:52:08 #23
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_111330283
quote:
7s.gif Op woensdag 9 mei 2012 12:50 schreef Skv het volgende:
Als je een Engelse master hebt en je krijgt Engelse vragen, dan geef je toch ook antwoord in het Engels? Dan ben je wel een enorme prutser om te denken dat het ook in het Nederlands kan. :{
Als de docent Nederlands is, wat is dan het probleem?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  woensdag 9 mei 2012 @ 12:54:43 #24
67670 Skv
Cynist.
pi_111330370
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 12:52 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Als de docent Nederlands is, wat is dan het probleem?
Dat je aan het einde van je opleiding een accreditatie krijgt dat je hebt voldaan aan de opleidingseisen. Als die eisen aangeven dat de opleiding in het Engels is, dien je de opleiding in het Engels te volbrengen. Doe je dat niet, dan voldoe je niet aan de eisen en zou je ontrecht je bul krijgen uiteindelijk.

Ik heb zelf ook een Engelse master en daar wordt bij elk vak ook gewoon in het Engels gedoceerd en gediscussieerd, onafhankelijk van de samenstelling van de groep en of er niet-Nederlandssprekenden aanwezig zijn of niet. Wat wel zou kunnen is een klacht tegen de docent indienen dat zijn colleges in het Nederlands zijn gegeven.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  woensdag 9 mei 2012 @ 12:56:50 #25
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_111330455
Als dat een eis is, dan kloppen de eisen niet.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  woensdag 9 mei 2012 @ 12:59:18 #26
67670 Skv
Cynist.
pi_111330540
TS zegt toch dat het een Engelstalige master is.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  woensdag 9 mei 2012 @ 13:12:53 #27
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_111330990
quote:
Als je een Engelse master hebt en je krijgt Engelse vragen, dan geef je toch ook antwoord in het Engels? Dan ben je wel een enorme prutser om te denken dat het ook in het Nederlands kan.
Daar ben ik het sterk mee oneens Skv. Het is best mogelijk dat voor een enkele anderstalige student het tentamen in het Engels is opgesteld terwijl meer dan voldoende Nederlandstalige medewerkers de examens nakijken.

quote:
Dat je aan het einde van je opleiding een accreditatie krijgt dat je hebt voldaan aan de opleidingseisen. Als die eisen aangeven dat de opleiding in het Engels is, dien je de opleiding in het Engels te volbrengen. Doe je dat niet, dan voldoe je niet aan de eisen en zou je ontrecht je bul krijgen uiteindelijk.
Een opleiding kan ook en waarschijnlijk beter met onafhankelijke examens toetsen hoe goed of slecht je Engels is. Bovendien, het is niet dat de meeste docenten goed Engels spreken. :)
Er is een reden waarom je 5 jaar Engelse taal en letterkunde kan studeren, dat is niet alleen omdat ze nogal veel tijd besteden aan het lezen van romans.

Indien er geen buitenlandse studenten zijn dan maakt iedereen zichzelf belachelijk door in het Engels te babbelen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 9 mei 2012 @ 13:24:17 #28
67670 Skv
Cynist.
pi_111331459
Dus je kan het beter gewoon maar niet oefenen? Je studeert toch om wat te leren? Lekker visitekaartje van de uni, als alle afgestudeerden alleen maar in het Engels kunnen hakkelen en stotteren omdat er geen eisen aan gesteld werden. -O-

Daarnaast werd gezegd dat de opleiding in het Engels is, dus in mijn ogen blijft het logisch dat je dan ook in het Engels je tentamen maakt. Zoals eerder gezegd zit ik in hetzelfde schuitje: ik studeer af bij een NL bedrijf op een NL-wetgevingsonderwerp. Toch moeten mijn thesis en colloquium in het Engels. Dat weet je als je aan je master begint, dus ik zie er geen probleem in.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_111331465
Was het een tentamen Engelse taalkunde of iets dergelijks? Dan snap ik wel dat je niet in het Nederlands mag antwoorden.

Maar als het daar verder niets mee te maken had, is het natuurlijk idioot dat je als Nederlander in Nederland geen Nederlands zou mogen spreken of schrijven. Stel je andersom eens voor dat ik in Engeland mijn tentamen in het Nederlands had opgesteld en van de studenten had verwacht dat ze in het Nederlands antwoorden. Dan had je toch echt de poppen aan het dansen.
  woensdag 9 mei 2012 @ 13:25:15 #30
67670 Skv
Cynist.
pi_111331492
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 13:24 schreef thabit het volgende:
Was het een tentamen Engelse taalkunde of iets dergelijks? Dan snap ik wel dat je niet in het Nederlands mag antwoorden.

Maar als het daar verder niets mee te maken had, is het natuurlijk idioot dat je als Nederlander in Nederland geen Nederlands zou mogen spreken of schrijven. Stel je andersom eens voor dat ik in Engeland mijn tentamen in het Nederlands had opgesteld en van de studenten had verwacht dat ze in het Nederlands antwoorden. Dan had je toch echt de poppen aan het dansen.
Als de studenten in Engeland een opleiding volgen waarvan bekend is dat het een opleiding in het Nederlands is, dan moeten ze het ook maar in het Nederlands antwoorden. :{
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  woensdag 9 mei 2012 @ 13:37:00 #31
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_111332091
quote:
us je kan het beter gewoon maar niet oefenen? Je studeert toch om wat te leren?
LOL
Bij verreweg de meeste opleidingen studeer je om iets heel anders te leren dan het Engels babbelen en schrijven, voor zo ver je dat nog moet leren aangezien er zat studenten zijn die beter het Engels beheersen dan de docenten.

quote:
Lekker visitekaartje van de uni, als alle afgestudeerden alleen maar in het Engels kunnen hakkelen en stotteren omdat er geen eisen aan gesteld werden. -O-
Je hebt de uni niet nodig om goed Engels te leren spreken. Iedereen die zijn eigen verantwoordelijkheid neemt leert in no time goed Engels te spreken. Kijk alleen nog maar televisie (en DVD's enz.) zonder ondertiteling (bij voorkeur afzetten en anders negeren) en je Engels verbetert met enorme sprongen. Iedereen die dit heeft uitgeprobeerd voor een lange termijn zal het bevestigen. Zolang je die ondertiteling leest haal je maar een zeer kleine fractie van dat effect, hoezeer mensen zichzelf ook anders wijsmaken.

quote:
Daarnaast werd gezegd dat de opleiding in het Engels is, dus in mijn ogen blijft het logisch dat je dan ook in het Engels je tentamen maakt.
De enige reden waarom de voertaal van die opleiding officiëel Engels is is omdat ze buitenlandse studenten willen aantrekken. Waarom dat? Voor het geld. Misschien hopen ze dat er ook nog wat talenten tussen zitten.
Dat zijn geen redenen om met de Nederlandstalige studenten niet in het Nederlands te communiceren.

quote:
Zoals eerder gezegd zit ik in hetzelfde schuitje: ik studeer af bij een NL bedrijf op een NL-wetgevingsonderwerp. Toch moeten mijn thesis en colloquium in het Engels. Dat weet je als je aan je master begint, dus ik zie er geen probleem in.
Met alle respect en niet naar jou toe gericht maar dat vind ik aanstellerij en dikkenekkerij.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 9 mei 2012 @ 13:39:22 #32
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_111332236
Als het je echt te doen is om het bewijzen van de competentie Engelse taalvaardigheid, organiseer dan aparte examens hiervoor die je na ze met een goed resultaat afgelegd te hebben een vrijstelling geven van het verder oefenen van die competentie.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 9 mei 2012 @ 13:41:47 #33
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_111332369
Of trek punten af voor taalfouten, ook bij Nederlandse tentamens :P
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  woensdag 9 mei 2012 @ 13:47:46 #34
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_111332620
Ik ben benieuwd hoe sterk het slagingspercentage zou dalen. Dat zou wel eens een exponentiële curve kunnen worden. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 20 juni 2012 @ 16:52:37 #35
297051 schaal_9
Caissière B
pi_113149295
Nederlanders zouden weleens wat trotser mogen zijn. Dit land is het ENIGE land ter wereld waar je vaak al geen Nederlandstalig (vervolg)onderwijs meer kan volgen. Allemaal nergens voor nodig. Mensen verleren soms zelfs goed Nederlands te schrijven, doordat alles zonodig in het Engels moet. In landen als Duitsland of Frankrijk is een tsunami van het Engels ondenkbaar.

Dat de docent Nederlands is, het zou kunnen dat hij die taal verleerd heeft. Bij dat ik ergens werk waar de voertaal nog Nederlands is. Volgens mij zijn die werkgevers inmiddels vrij zeldzaam.
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
pi_113149660
Veel mensen hebben nooit aangeleerd om goed te schrijven. ;)
Ik ben het met je eens, we moeten in Nederland in beginsel gewoon in het Nederlands onderwijs geven. Uitzondering: Erasmus Mundus programma's en soortgelijke programma's.
In België trekken ze ook veel buitenlandse studenten aan, voor deze studenten wordt gewoon apart lesgegeven in het Engels. Dat zouden wij ook kunnen doen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_113155662
-en dan nog om iets lachen dat goed geschreven is ook-

[ Bericht 48% gewijzigd door motorbloempje op 21-06-2012 15:13:07 ]
pi_113156654
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 16:52 schreef schaal_9 het volgende:
Nederlanders zouden weleens wat trotser mogen zijn. Dit land is het ENIGE land ter wereld waar je vaak al geen Nederlandstalig (vervolg)onderwijs meer kan volgen.
Ik ken toch wel wat meer landen waar je geen Nederlandstalig onderwijs kunt volgen.
quote:
Allemaal nergens voor nodig. Mensen verleren soms zelfs goed Nederlands te schrijven, doordat alles zonodig in het Engels moet. In landen als Duitsland of Frankrijk is een tsunami van het Engels ondenkbaar.

Dat de docent Nederlands is, het zou kunnen dat hij die taal verleerd heeft. Bij dat ik ergens werk waar de voertaal nog Nederlands is. Volgens mij zijn die werkgevers inmiddels vrij zeldzaam.
Het meeste trieste is, dat het Engels dat in die contreien gesproken wordt, vaak ook nog te wensen overlaat.
pi_113189964
-zeg dan niets-

[ Bericht 98% gewijzigd door motorbloempje op 21-06-2012 15:12:46 ]
pi_113199728
Heb je geen oefententamens o.i.d. gekregen? In welke taal werden die vragen uitgewerkt?
Heeft de docent van te voren aangegeven in welke taal je zou moeten antwoorden?
In welke taal heeft het merendeel van je klasgenoten geantwoord?

Overigens lijkt het mij vrij logisch dat als je een Engelstalige master volgt, de vragen in het Engels gesteld zijn je ook in het Engels antwoord.
(Hoewel het inderdaad vrij dubbel is dat een Engelstalige master soms in het Nederlands gegeven werd.)
pi_113199895
Engels = Engels wat mij betreft. Het is inderdaad zo dat je in het Nederlands mag presenteren bijvoorbeeld omdat er geen Engelsen aanwezig zijn. Dit neemt echter niet weg dat de voertaal Engels is. Je moet dan ook gewoon in het Engels communiceren, either verbaal of niet verbaal..

Hoe dan ook, bij ons (UU) stond altijd op het voorblad vermeld dat de antwoorden in het Engels moesten. En dat is hier ook het geval neem ik aan.
pi_113219528
Vanaf volgend jaar zullen de eerstejaarsvakken van alle bacheloropleidingen aan de TU/e in het Engels worden gegeven, in de twee jaar daarop wordt dit uitgebreid voor de tweedejaars- en de derdejaarsvakken.
Als ik in Nederland een masterfase van een WO-opleiding zou volgen dan ga ik die sowieso in het Engels moeten volgen. Ik ben er geen voorstander van aangezien ik vrees dat de meeste docenten die niet jarenlang in een Engelstalig land hebben gewoond het Engels onvoldoende beheersen. Ook veel studenten zullen ongetwijfeld het Engels onvoldoende beheersen. Gaat het tempo niet lager liggen op het moment dat zo'n docent naar woorden moet zoeken? Gaat het niet meer aandacht vergen van de studenten om zo'n docent te volgen met als gevolg dat je de lessen en dan met name de lessen later op de dag minder goed kunt volgen?
Motorbloempje, hoe denk jij hierover?
Jij hebt immers zowel in Nederland als in een Engelstalig land gestudeerd en jij studeert Engels.

Waarom niet gewoon zoals in andere landen (in ieder geval in Vlaanderen) wel buitenlandse studenten toelaten maar voor hen aparte lessen organiseren? Het is mogelijk om voor studenten van buiten de EU een hoger tarief te rekenen en zodoende de kleinschaligheid te bekostigen. Mogelijk is het eveneens juridisch haalbaar om voor de studenten die een EU-burger zijn (die het Nederlands onvoldoende beheersen!) een hoger tarief te rekenen omdat het om een andere opleiding gaat?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_113219668
Het enige logische argument wat ik kan bedenken om te verplichten om in het Engels te beantwoorden wanneer je geen Engels studeert is dat niet alle docenten en overige medewerkers Nederlandstalig zijn. Dat vind ik een vrij zwak argument aangezien ik vind dat van een Nederlandse universiteit verwacht mag worden dat zij voldoende Nederlandstalig personeel heeft om de tentamens na te kijken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_113221900
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 00:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het enige logische argument wat ik kan bedenken om te verplichten om in het Engels te beantwoorden wanneer je geen Engels studeert is dat niet alle docenten en overige medewerkers Nederlandstalig zijn. Dat vind ik een vrij zwak argument aangezien ik vind dat van een Nederlandse universiteit verwacht mag worden dat zij voldoende Nederlandstalig personeel heeft om de tentamens na te kijken.
Daar gaat het dus niet om. Veel studenten die Nederlands als hun eerste taal hebben kunnen bepaalde vragen beter, duidelijker en uitgebreider beantwoorden en uitleggen in het Nederlands. Om er voor te zorgen dat het voor iedereen even makkelijk/moeilijk is worden alle studenten gewoon verplicht om een (Engelstalig) tentamen voor een Engelstalige master ook in het Engels te beantwoorden.

Ik zou het persoonlijk niet eerlijk vinden als een andere student een tentamen in het Nederlands mag maken die de rest van de studenten in het Engels moesten beantwoorden, dan zou die ene student toch een groter voordeel hebben.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_113243745
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 19:47 schreef thabit het volgende:

[..]

Ik ken toch wel wat meer landen waar je geen Nederlandstalig onderwijs kunt volgen.

De relevante vraag zou natuurlijk zijn of er meer landen zijn waar je geen (vervolg)onderwijs in de landsta(a)l(en) van het betreffende land of de betreffende regio kunt volgen. Daar heb ik nog niemand over gehoord.
pi_113248794
quote:
Veel studenten die Nederlands als hun eerste taal hebben kunnen bepaalde vragen beter, duidelijker en uitgebreider beantwoorden en uitleggen in het Nederlands. Om er voor te zorgen dat het voor iedereen even makkelijk/moeilijk is worden alle studenten gewoon verplicht om een (Engelstalig) tentamen voor een Engelstalige master ook in het Engels te beantwoorden.

Ik zou het persoonlijk niet eerlijk vinden als een andere student een tentamen in het Nederlands mag maken die de rest van de studenten in het Engels moesten beantwoorden, dan zou die ene student toch een groter voordeel hebben.
Dat vind ik onzin. Engels is geen onderdeel van deze opleiding, de buitenlandse kiezen er geheel vrijwillig voor om in een ander land in een andere taal een opleiding te volgen terwijl het de Nederlandse studenten door hun strot wordt geduwd en communicatie mag nooit een belemmering zijn bij een examen wanneer het niet de communicatie is die wordt getoetst, niet voor de buitenlandse studenten en niet voor de eigen studenten. Een basisprincipe van het toetsen is dat je ervoor zorgt dat andere variabelen dan hetgeen je wil toetsen geen rol spelen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 22 juni 2012 @ 20:16:32 #47
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_113249225
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 12:07 schreef GlowMouse het volgende:
De vraag is niet of het terecht is, maar of de docent rechtmatig handelt. Ik heb zelf iets vergelijkbaars meegemaakt en ben toen in beroep gegaan bij het College van Beroep voor de Examens. Helaas werd mijn zaak niet in behandeling genomen, omdat ik geen belang zou hebben bij een hoger cijfer :')
Dat vind ik echt zo verschrikkelijk irritant :( Iedereen praat over excellente studenten, Honours programmes en weet ik veel en als je dan een oneerlijk cijfer krijgt kun je niet eens bezwaar maken :( :X

En docenten weten dat nog ook en maken er gebruik van }:|
!!! Go 49-ers !!!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')