abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 1 april 2015 @ 09:51:52 #201
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_151253573
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2015 09:46 schreef qltel het volgende:
Als we dus een zwerm in de tuin hebben kennen we al 2 mensen die we kunnen bellen
Ik ben nog niet zover dat ik zwermen kan/durf te vangen, maar anders hou ik me uiteraard ook aanbevolen... :P
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 1 april 2015 @ 10:04:51 #202
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_151253895
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2015 09:51 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Ik ben nog niet zover dat ik zwermen kan/durf te vangen, maar anders hou ik me uiteraard ook aanbevolen... :P
Dan moet je zo'n korf hebben met een klein gaatje erin.. Dan kan ik het zelfs..

Je stopt de grootste klont bijen in de korf, daar zit dan hopelijk de koningin bij. Zet de korf op een deken. Alle bijen willen bij de koningin zijn en dus willen ze de korf in. Er is een klein gaatje waar 1 bij tegelijk doorheen kan. De bijen die buiten zijn willen erin en dus kunnen er geen bijen uit. En als je het dan 's avonds doet dan wordt het buiten kouder en als dan alle bijen in de korf zijn willen ze er toch niet meer uit vanwege de temperatuur. Dan kom je 's morgens, je vouwt de deken om de korf en alle bijen zitten opgesloten. Je kunt ze dan rustig meenemen.

Maar ik kan me voorstellen dat je het een keer gedaan moet hebben om zeker te weten dat je het goed doet. Maar ik zou dat nu wel durven, mits ik zo'n gezichtsmasker zou hebben..

het was trouwens best spannend toen die imker de tak aan de verkeerde kant doorknipte en alle bijen op mij en de trap vielen. Maar zelfs toen werden ze niet agressief.

(PM me even je telefoonnummer, dan zet ik je op onze bellijst voor bijenvolken.. :) )
  woensdag 1 april 2015 @ 10:08:24 #203
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_151253988
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2015 10:04 schreef qltel het volgende:

[..]

Dan moet je zo'n korf hebben met een klein gaatje erin.. Dan kan ik het zelfs..

[ afbeelding ]

Je stopt de grootste klont bijen in de korf, daar zit dan hopelijk de koningin bij. Zet de korf op een deken. Alle bijen willen bij de koningin zijn en dus willen ze de korf in. Er is een klein gaatje waar 1 bij tegelijk doorheen kan. De bijen die buiten zijn willen erin en dus kunnen er geen bijen uit. En als je het dan 's avonds doet dan wordt het buiten kouder en als dan alle bijen in de korf zijn willen ze er toch niet meer uit vanwege de temperatuur. Dan kom je 's morgens, je vouwt de deken om de korf en alle bijen zitten opgesloten. Je kunt ze dan rustig meenemen.

Maar ik kan me voorstellen dat je het een keer gedaan moet hebben om zeker te weten dat je het goed doet. Maar ik zou dat nu wel durven, mits ik zo'n gezichtsmasker zou hebben..

het was trouwens best spannend toen die imker de tak aan de verkeerde kant doorknipte en alle bijen op mij en de trap vielen. Maar zelfs toen werden ze niet agressief.
Ik weet hoe het moet, maar wil het eerst eens meemaken voordat ik het zelf ga doen.

quote:
(PM me even je telefoonnummer, dan zet ik je op onze bellijst voor bijenvolken.. :) )
Zal ik doen!
  donderdag 2 april 2015 @ 13:44:51 #204
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_151292803
Jonge bijen kijken, altijd interessant...

fillempje...
pi_151298490
Wat tof, een imkertopic! :D

Wij wonen nu 4 hoog in een flatje waar bovendien in de omgeving bijna geen bloem of struik lijkt te groeien (ik weet wel dat bijen 2-3km kunnen vliegen op zoek naar voedsel, maar we zitten net aan de verkeerde kant van de omgeving vrees ik. Plus dus flat, met zo'n 5 meter van het balkon de ramen van de buren..) maar mijn vriend en ik willen volgend jaar wel een cursus gaan volgen hier. Als we dan ooit, hopelijk binnen een jaar of 3-4, wat vrijer kunnen wonen, komen er bijtjes! *O*

Wat vinden de imkers hier eigenlijk van die jongens op FB die een systeem hebben bedacht waardoor je honing kunt halen uit de kast zonder de raten te hoeven breken?
Dit dus: http://www.honeyflow.com/
Werkt dat echt zo goed als iedereen schrijft/zegt? Ik zou het wel een mooi systeem vinden, omdat mijn vriend en ik de bijen zo natuurlijk mogelijk willen houden, en alleen de honing voor eigen gebruik willen 'tappen' dus ook geen enorme hoeveelheden nodig hebben.
  donderdag 2 april 2015 @ 17:50:27 #206
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_151300410
Ik heb er wat van gehoord, maar me echt nog niet in verdiept. Ben wel benieuwd hoe het werkt, want de honing wordt normaal gesproken afgedekt, dan is de honing pas goed toch? Hoe gaat het honing aftappen vraag ik me af.
Plus, ik heb graag de controle over de bijen en de honing, en wil dus wekelijks in de kast kijken.
Ik zal me eens inlezen. Ik zag op bijenhouden.nl ook al een topic erover.
pi_151314187
Hier leggen ze het uit:
http://www.honeyflow.com/about-flow/how-flow-works/p/62

The Flow™ frame fits into a standard langstroth super (8 or 10 frame)
Two simple doorways are cut in one end of the box to allow access for honey collection, end frame observation and tool access for operation.

The Flow™ frame consists of partly formed honeycomb cells
The bees complete the comb with their wax then fill the cells with honey, before finally capping the cells.

Inside the honeycomb the cells have now split and turned into channels for the honey to flow down.
The bees remain undisturbed on the surface of the comb. If there does happen to be a bee down an empty cell it wont get injured as there is enough space between the comb walls.

Zo ziet het er dan zonder kast uit (en zo kun je het geloof ik ook kopen, ook met meer van dit soort euh, 'compartimenten'. ):

En zo ziet het er met kast dan uit, waarbij nu de deurtjes open gezet zijn zodat je kunt 'tappen' (en het betreft eentje met een stuk of 6-7 van die raamwerken.)

Ik weet alleen niet hoe je dan de bijen kunt checken. Zover heb ik nog niet gelezen. :)
Verder gelezen, en voor de rest gaat het eigenlijk gewoon als 'vanouds'. Sommigen maken raampjes in de kasten (geen idee wat voor effect dat verder heeft?), maar je zult gewoon af en toe naar binnen moeten gluren om te kijken hoe het met de bijen gaat. Het gaat dus puur om het verzamelen van de honing, waarbi je nu de rust van bijen en hun bouwerken wat minder zou verstoren.

[ Bericht 3% gewijzigd door Candaasje op 02-04-2015 22:42:11 ]
  vrijdag 3 april 2015 @ 10:17:56 #208
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_151321454
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2015 16:40 schreef Candaasje het volgende:
Ik zou het wel een mooi systeem vinden, omdat mijn vriend en ik de bijen zo natuurlijk mogelijk willen houden
Dit is wat mij betreft te kunstmatig om het "natuurlijk" te noemen.
Heb er eens op het bijenforum wat over gelezen en de meningen zijn verdeeld. Ik weet het niet, het lijkt wel wat, maar het is echt voor de luie imker heb ik het vermoeden.
Systeem kost ook aardig wat. Nee, ik hou het bij de Segeberger en de traditionele manier van bijen houden.
  vrijdag 3 april 2015 @ 11:36:19 #209
370431 drakin
vurig typje
pi_151323279
Maar wat kost een honingslinger en wat voor troep geeft het?
Ik volg de ontwikkelingen al een tijdje van deze flowhive en zit er wel aan te denken. Ik heb nou net de honingslingerdag van mijn cursus gemist.

Maar vooral het niet hoeven storen van de bijen spreekt me bij dit systeem erg aan.
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
Freaks like me drink tea
pi_151334879
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2015 10:17 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Dit is wat mij betreft te kunstmatig om het "natuurlijk" te noemen.
Heb er eens op het bijenforum wat over gelezen en de meningen zijn verdeeld. Ik weet het niet, het lijkt wel wat, maar het is echt voor de luie imker heb ik het vermoeden.
Systeem kost ook aardig wat. Nee, ik hou het bij de Segeberger en de traditionele manier van bijen houden.
'Natuurlijk' in de zin dat je de bijen zo min mogelijk stoort. Het is natuurlijk wel kunststof, dus dat is inderdaad niet zo 'natuurlijk' nee ;) .
En luie imker..tja... ik weet niet, het lijkt me zo fijn dat je die honingraten niet hoeft te breken :)
  Manager PR/Moderator vrijdag 3 april 2015 @ 18:41:03 #211
269689 crew  Viv
pi_151335500
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2015 18:15 schreef Candaasje het volgende:
En luie imker..tja... ik weet niet, het lijkt me zo fijn dat je die honingraten niet hoeft te breken :)
Maar de cellen gaan wel stuk toch? De openingen die de bijen met was hebben opgevuld.
pi_151336768
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2015 18:41 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Maar de cellen gaan wel stuk toch? De openingen die de bijen met was hebben opgevuld.
Alleen de tweede laag erachter, als ik het goed begrijp. de Eerste laag ervoor, waar de bijen wel met was de boel kunnen afdekken, blijft heel. Dus alleen echt de laag waar de honing zit, verschuift.

denk ik?
pi_151381105
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2015 08:19 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Hoe denk je dat ik dat allemaal doe dan? Ik werk ook gewoon fulltime, in een ander land zelfs. Heb een druk gezin en praktisch 0,0 vrije tijd.
Ik heb juist voor bijen houden gekozen omdat dat zo lekker weinig werk is.

[..]

Knap dat men kan zien dat het jouw bijen zijn dan, of hebben ze allemaal een halsbandje met naam en adres erop? :P

Als je je volk trouwens normaal in de gaten houdt en elke week een keer kijkt kun je redelijk goed in de gaten houden wanneer er zwermdrang is en kun je prima op tijd ingrijpen of maatregelen treffen.
Het idee van een Warré kast is dat je er één of twee keer per jaar naar kijkt en dat de natuur voor jou het werk doet. Voortdurend monitoren tegen zwermen en dat "op tijd ingrijpen of maatregelen treffen" zijn arbeidsintensieve klussen.

Het gaat hier tenslotte slechts om potjes broodbeleg. ;)

Het feit dat je iets niet erg vind als anderen niet kunnen bewijzen dat het niet door jou komt, is een moreel tekort. Maar zelfs zonder moreel kompas heb je last van zwermen omdat ze de honingproductie verlagen.
pi_151381144
Hoe goed werkt die honeyflow na een aantal jaar? Raakt dat ding niet verstopt?
  zondag 5 april 2015 @ 10:24:17 #215
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_151381162
Dit wil ik ook ooit gaan doen :7
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
  zondag 5 april 2015 @ 13:57:12 #216
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_151386189
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2015 10:20 schreef Agronoom2 het volgende:

[..]

Het idee van een Warré kast is dat je er één of twee keer per jaar naar kijkt en dat de natuur voor jou het werk doet. Voortdurend monitoren tegen zwermen en dat "op tijd ingrijpen of maatregelen treffen" zijn arbeidsintensieve klussen.
Nou zo goed zit ik er niet in hoor, ik ken de warré kast niet eerlijk gezegd.
Arbeidsintensief vindt ik nog wel meevallen. Wat is nou 10 minuten in de week? Langer werk ik niet aan een volk per week.

quote:
Het gaat hier tenslotte slechts om potjes broodbeleg. ;)
Hier niet hoor, honing is mooi, maar het gaat mij meer om het hele imkeren.
quote:
Het feit dat je iets niet erg vind als anderen niet kunnen bewijzen dat het niet door jou komt, is een moreel tekort. Maar zelfs zonder moreel kompas heb je last van zwermen omdat ze de honingproductie verlagen.
Het zijn maar bijen hč, geen agressieve wespen. Ik zou hier nooit gebeld worden door een "boze medeburger" waarvan zijn dag verpest is door een zwerm van m'n bijen. Heeft wat met de mentaliteit te maken heb ik het idee.

En ja, de honingproductie zakt met een afgezwermd volk, maar zoals ik zei gaat het bij mij niet alleen om de kilo's honing.
En als je de zwerm te pakken krijgt heb je een mooi sterk volk zonder zwermdrang en je oude volkje net zo.

Er is hier trouwens nog geen controle geweest, het weer was nog te slecht. Zal komende week wel gebeuren. Ik heb wel begrepen dat bij de imker waar de avb geconstateerd is, alles geruimd is en schoongemaakt. :(
pi_151423056
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2015 13:57 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Nou zo goed zit ik er niet in hoor, ik ken de warré kast niet eerlijk gezegd.
De rechten op het boek van Abé Warré zijn inmiddels verlopen (bij nader inzien: ze lijken gebruik te maken van wetgeving tegen verweesde auteursrechten), dus zijn boek 'Beekeeping for all' is gratis te lezen: http://www.natural-beekee(...)ekeeping_for_all.pdf

quote:
Arbeidsintensief vindt ik nog wel meevallen. Wat is nou 10 minuten in de week? Langer werk ik niet aan een volk per week.

[..]
Stel dat dit zou kloppen, dan is het tien minuten nadat je je werkkleding hebt aangedaan, nadat je je gereedschap hebt gepakt en nadat je ter plaatse bent. En je moet ook nog terug, je werkkleding ophangen en je gereedschap opruimen. Ben je al snel 1 tot 2 uur per week kwijt. En erger nog: Het wordt altijd zo'n moetje met levende have. Die Warrékast zou bij mij echt een uitkomst zijn. In de tijd van Abé Warré hoefde je er maar één keer per jaar naar te kijken, tegenwoordig twee keer ivm varroabestrijding.

quote:
Hier niet hoor, honing is mooi, maar het gaat mij meer om het hele imkeren.

[..]
Dat is natuurlijk je goed recht.

quote:
Het zijn maar bijen hč, geen agressieve wespen. Ik zou hier nooit gebeld worden door een "boze medeburger" waarvan zijn dag verpest is door een zwerm van m'n bijen. Heeft wat met de mentaliteit te maken heb ik het idee.

En ja, de honingproductie zakt met een afgezwermd volk, maar zoals ik zei gaat het bij mij niet alleen om de kilo's honing.
En als je de zwerm te pakken krijgt heb je een mooi sterk volk zonder zwermdrang en je oude volkje net zo.
Als ik het allemaal goed begrijp bevat het afgezwermde volk je oude koningin. Die zal vanwege haar leeftijd volgend jaar weer gaan zwermen.

De helft van de bijen die achterblijft met de nieuwe koningin kan last krijgen van nazwermen, dan blijft er nog minder van over.

Ik heb uren gepuzzeld of ik niks slims kon bedenken met moerroosters. Anderen plaatsen lijmen een stukje ijzer op hun koningin en plaatsen een magneet bij de uitgang. Maar uiteindelijk kwam ik erachter dat als ik geen zwermen wil scheppen, ik niet moet gaan imkeren.

quote:
Er is hier trouwens nog geen controle geweest, het weer was nog te slecht. Zal komende week wel gebeuren. Ik heb wel begrepen dat bij de imker waar de avb geconstateerd is, alles geruimd is en schoongemaakt. :(
  maandag 13 april 2015 @ 09:36:05 #218
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_151637013
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2015 17:37 schreef Agronoom2 het volgende:

[..]

De rechten op het boek van Abé Warré zijn inmiddels verlopen (bij nader inzien: ze lijken gebruik te maken van wetgeving tegen verweesde auteursrechten), dus zijn boek 'Beekeeping for all' is gratis te lezen: http://www.natural-beekee(...)ekeeping_for_all.pdf
Thanx, gedwonload, nu nog tijd vinden om het te lezen :P
quote:
[..]

Stel dat dit zou kloppen, dan is het tien minuten nadat je je werkkleding hebt aangedaan, nadat je je gereedschap hebt gepakt en nadat je ter plaatse bent. En je moet ook nog terug, je werkkleding ophangen en je gereedschap opruimen. Ben je al snel 1 tot 2 uur per week kwijt.
Ik heb de bijen hier thuis hč, dat scheelt. Pak aan, smoker aan en gereedschap pakken kost me ene paar minuten. Dan nog 5 a 10 minuten per volk aan inspectie besteden. Nee, meer dan een kwartier per week kost het me niet.

quote:
En erger nog: Het wordt altijd zo'n moetje met levende have. Die Warrékast zou bij mij echt een uitkomst zijn. In de tijd van Abé Warré hoefde je er maar één keer per jaar naar te kijken, tegenwoordig twee keer ivm varroabestrijding.

[quote]
[..]

Als ik het allemaal goed begrijp bevat het afgezwermde volk je oude koningin. Die zal vanwege haar leeftijd volgend jaar weer gaan zwermen.
Leeftijd van de koningin heeft toch niets met zwermen te maken?
quote:
De helft van de bijen die achterblijft met de nieuwe koningin kan last krijgen van nazwermen, dan blijft er nog minder van over.
Als echt "de helft" van je volk overblijft en nog na wil gaan zwermen heb je ze volgens mij gewoon te weinig ruimte gegeven.
quote:
Ik heb uren gepuzzeld of ik niks slims kon bedenken met moerroosters. Anderen plaatsen lijmen een stukje ijzer op hun koningin en plaatsen een magneet bij de uitgang. Maar uiteindelijk kwam ik erachter dat als ik geen zwermen wil scheppen, ik niet moet gaan imkeren.

[..]

Tja, als je geen zwermen wil ja. Maar wil je geen zwermen omdat je omgeving daar "last" van zou kunnen hebben begrijp ik dus?

Vanavond komen ze proeven nemen i.v.m. de AVB. Mijn begeleidende Imker was gistermorgen nog even bij me, bij hem waren ze al geweest zaterdag en wilde even weten of ze al bij mij geweest waren, niet dus. Maar even gebeld gisteren en hij komt dus vanavond monsters nemen.
Ik moet een honingkamer op m'n ene volkje zetten, dus het wordt echt tijd dat hij komt.
Het volk heeft echt te weinig ruimte met het mooie weer en steeds meer bloeiende planten gaat het hard.
  maandag 13 april 2015 @ 19:48:33 #219
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_151655922
Zo, heb de Imker op bezoek gehad vanavond en er zijn monsters genomen van de honing.
Beide volkeren doorgekeken en niks verdachts ontdekt, maar dat zegt niks. Monsters worden naar het lab gestuurd en over een paar weken krijg ik bericht of alles goed is.
Ik moet morgen weer bij de bijen, ze hebben dringend ruimte nodig. Dus een paar "Futterwaben" eruit en een paar "Mittelwände"(ik ken de NL-benamingen niet eens), een darrenraampje erin en de honingkamer erop en er kan honing geproduceerd worden. :)

Beide koninginnen gespot, de ene was wat lastig want die was niet gemerkt, de ander had een mooie groene stip op de rug, die was niet te missen.
Mooie sterke volkeren, merkte de Imker op, hopen dat er geen AVB in zit.
pi_151662413
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 09:36 schreef ueberduitser het volgende:

...

Leeftijd van de koningin heeft toch niets met zwermen te maken?

...
Het is bij mij dus slechts boekenwijsheid, maar jonge koninginnen produceren meer feromonen wat de zwermneiging van het volk onderdrukt.
  maandag 13 april 2015 @ 22:26:35 #221
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_151663313
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2015 22:03 schreef Agronoom2 het volgende:

[..]

Het is bij mij dus slechts boekenwijsheid, maar jonge koninginnen produceren meer feromonen wat de zwermneiging van het volk onderdrukt.
Ow dat zou echt zo waar kunnen zijn, ik heb eigenlijk totaal geen boekenwijsheid wat betreft het imkeren, afgezien van wat ik lees in m'n cursusboek. Ik ben meer van wat ik hoor van andere imkers of zelf ervaar. De imker vanavond vertelde me bijvoorbeeld dat ik ook aan de opgeslagen pollen kon zien of er zwermdrang is. Normaal zijn opgeslagen pollen dof maar zodra er zwermdrang ontstaat doen de bijen er iets mee waardoor er een glans op de pollen komt.
Dat zijn volgens mij net de weetjes die je niet in de boeken tegen komt.

Ik zal morgen even wat foto's maken van m'n volkjes, misschien wel leuk om te zien.

Woensdagavond hebben we weer een "klönabend" van de Imkerverein. Zal eens een balletje opgooien wat ze vinden van de Australische "tapkast".
De imker van vanavond, 32 jaar imker en verdiend z'n brood ermee, vind het maar niks.
  dinsdag 14 april 2015 @ 20:33:32 #222
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_151689790
Zo, de spullen klaar gelegd om de bijen wat ruimte te geven.
2 voer-raampjes eruit gehaald en lege raampjes erin gehangen, en een darrenraampje naast het broednest gehangen.

Rooster ertussen...

Honingkamer erop gezet met 1 broedraampje mer open broed...

Wie spot de koningin?

En weer dicht...

[ Bericht 4% gewijzigd door ueberduitser op 14-04-2015 21:21:40 ]
pi_151689867
laatst een programma gezien van de keuringsdienst van waarde. Blijkt dat er in elke honing gewoon honderden plastic deeltjes zitten door de vervuiling. Dat noemt men een ''natuurproduct''.
''and those who were seen dancing, were thought to be insane by those who couldn't hear the music''
  dinsdag 14 april 2015 @ 20:58:11 #224
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_151691172
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 20:35 schreef bruinwerker het volgende:
laatst een programma gezien van de keuringsdienst van waarde. Blijkt dat er in elke honing gewoon honderden plastic deeltjes zitten door de vervuiling. Dat noemt men een ''natuurproduct''.
Dat is nu natuurlijk bij elk beest dat in de natuur leeft. Kan het beest zelf niets aan doen.
  dinsdag 14 april 2015 @ 21:28:12 #226
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_151692165
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 20:35 schreef bruinwerker het volgende:
210 deeltjes per kilo, poeh...
We hebben het wel over microscopisch kleine deeltjes en de honing die getest is, is allemaal fabrieksmatig verwerkt als ik het goed heb.
Ken je een beter, gezonder natuurproduct dat minder kunststofdeeltjes in zich heeft?
pi_151725746
En bijenspuug natuurlijk. En brood is gebakken van graan dat werd bemest met stront, en in het pakhuis leefden er weet ik niet hoeveel muizen tussen, die er ook op pisten. Terug naar dat brood , daar kun je pindakaas op smeren als je geen honing wil maar dat is je reinste kabouterpoep. Een gebakken ei dan? Weet je waar eieren vandaan komen...

Geniet van je astronautenvoedsel!

;)
  woensdag 15 april 2015 @ 22:36:55 #228
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_151727100
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2015 22:08 schreef Agronoom2 het volgende:
En bijenspuug natuurlijk.
60 keer wordt het gemiddeld toch tussen bijen overgedragen voordat het opgeslagen wordt? ;)

quote:
Geniet van je astronautenvoedsel!

;)
Dat zal misschien wel inderdaad het enige zijn wat schoner is, al is dat weer geen natuurproduct.

Vanavond "klönabend" gehad, was weer gezellig. Monsters zijn allemaal verzameld en zijn naar Zelle gestuurd. Over een week of 3 is er uitslag, als alles goed is wordt dan 8 weken later het Sperrgebiet opgeheven.
Ik hoorde trouwens dat in NL helemaal geen actie tegen AVB wordt ondernomen als het geconstateerd wordt, niet wettelijk in ieder geval. Geen Sperrgebiet of verplichte sanering. Bizar eigenlijk. Ik heb bijvoorbeeld mijn volkeren moeten aanmelden bij de Veterinärdienst van de Grafschaft. Zo weten ze precies waar zich bijen bevinden en kunnen ze dus maatregelen nemen als er calamiteiten zijn. Ik begreep dat dat in NL dus helemaal niet geregeld is. Klopt dat?
  woensdag 15 april 2015 @ 22:37:35 #229
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_151727130
nee want ik woon in nederland _O-
  woensdag 15 april 2015 @ 22:38:23 #230
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_151727164
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2015 21:28 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

210 deeltjes per kilo, poeh...
We hebben het wel over microscopisch kleine deeltjes en de honing die getest is, is allemaal fabrieksmatig verwerkt als ik het goed heb.
Ken je een beter, gezonder natuurproduct dat minder kunststofdeeltjes in zich heeft?
zout
  woensdag 15 april 2015 @ 22:39:29 #231
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_151727222
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2015 22:37 schreef fs180 het volgende:
nee want ik woon in nederland _O-
Hoe bedoel je dat?
  woensdag 15 april 2015 @ 22:39:59 #232
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_151727248
quote:
14s.gif Op woensdag 15 april 2015 22:38 schreef fs180 het volgende:

[..]

zout
Zout beter en gezond?
  woensdag 15 april 2015 @ 22:40:53 #233
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_151727294
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2015 22:39 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Zout beter en gezond?
zonder zout ga je dood
  woensdag 15 april 2015 @ 22:41:18 #234
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_151727311
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2015 22:39 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dat?
dat ik hier geen 50+meter van de bewoonde wereld afzit?
  woensdag 15 april 2015 @ 22:48:19 #235
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_151727596
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2015 22:41 schreef fs180 het volgende:

[..]

dat ik hier geen 50+meter van de bewoonde wereld afzit?
Ik wel dan?
  woensdag 15 april 2015 @ 22:48:44 #236
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_151727615
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2015 22:48 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Ik wel dan?
meten is weten
  woensdag 15 april 2015 @ 22:54:42 #237
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_151727864
quote:
14s.gif Op woensdag 15 april 2015 22:48 schreef fs180 het volgende:

[..]

meten is weten
1x meten is geen weten. 2x meten, das pas meten.
Nou loop maar weer verder hoor, we zitten hier niet in ONZ.
  woensdag 15 april 2015 @ 23:34:57 #238
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_151729186
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2015 22:54 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

1x meten is geen weten. 2x meten, das pas meten.
Nou loop maar weer verder hoor, we zitten hier niet in ONZ.
hoe veel bijen heb jij op je flatjebalkon dan
  woensdag 15 april 2015 @ 23:49:02 #239
370431 drakin
vurig typje
pi_151729560
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2015 22:36 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

60 keer wordt het gemiddeld toch tussen bijen overgedragen voordat het opgeslagen wordt? ;)

[..]

Dat zal misschien wel inderdaad het enige zijn wat schoner is, al is dat weer geen natuurproduct.

Vanavond "klönabend" gehad, was weer gezellig. Monsters zijn allemaal verzameld en zijn naar Zelle gestuurd. Over een week of 3 is er uitslag, als alles goed is wordt dan 8 weken later het Sperrgebiet opgeheven.
Ik hoorde trouwens dat in NL helemaal geen actie tegen AVB wordt ondernomen als het geconstateerd wordt, niet wettelijk in ieder geval. Geen Sperrgebiet of verplichte sanering. Bizar eigenlijk. Ik heb bijvoorbeeld mijn volkeren moeten aanmelden bij de Veterinärdienst van de Grafschaft. Zo weten ze precies waar zich bijen bevinden en kunnen ze dus maatregelen nemen als er calamiteiten zijn. Ik begreep dat dat in NL dus helemaal niet geregeld is. Klopt dat?
Dat klinkt vreemd, iedere Imker is er benauwd voor want de boel moet worden verbrand.
Ik weet dat ze met een hoop in Duitsland strenger zijn, maar zo'n ziekte moet toch echt onder handen genomen worden lijkt me.
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
Freaks like me drink tea
  donderdag 16 april 2015 @ 08:07:12 #240
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_151732537
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2015 23:34 schreef fs180 het volgende:

[..]

hoe veel bijen heb jij op je flatjebalkon dan
Ik heb geen balkon, wel een loggia. Maar daar zat gisteren geen enkele bij.
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2015 23:49 schreef drakin het volgende:

[..]maar zo'n ziekte moet toch echt onder handen genomen worden lijkt me.
Daarom is het hier dus ook wettelijk geregeld. :Y
  donderdag 16 april 2015 @ 11:06:07 #241
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_151736314
eerste ontwerpje voor de etiketten ook klaar gemaakt gisteravond:
  donderdag 16 april 2015 @ 11:46:48 #242
370431 drakin
vurig typje
pi_151737610
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2015 08:07 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Ik heb geen balkon, wel een loggia. Maar daar zat gisteren geen enkele bij.

[..]

Daarom is het hier dus ook wettelijk geregeld. :Y
Dat snap ik uiteraard Ueberduitser ;)

quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2015 11:06 schreef ueberduitser het volgende:
eerste ontwerpje voor de etiketten ook klaar gemaakt gisteravond:
[ afbeelding ]
Heb je wel gekeken of die foto vrij te gebruiken is?
Freaks like me drink tea
  donderdag 16 april 2015 @ 12:04:27 #243
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_151738238
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2015 11:46 schreef drakin het volgende:

[..]

Heb je wel gekeken of die foto vrij te gebruiken is?
foto komt van een russische wallpaper-site af en kan niets vinden over auteursrechten o.i.d.
  donderdag 16 april 2015 @ 12:06:01 #244
370431 drakin
vurig typje
pi_151738300
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2015 12:04 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

foto komt van een russische wallpaper-site af en kan niets vinden over auteursrechten o.i.d.
Heb de foto volgens mij wel vaker gezien, vandaar dat ik het even vroeg.
De Russen kunnen hem ook elders op internet gevonden hebben.

Het gebeurd bijna nooit, maar het kan vervelend zijn als je een factuur krijgt voor het gebruik van een foto.
Freaks like me drink tea
  donderdag 16 april 2015 @ 12:24:09 #245
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_151738905
Ik heb hem nu ook op een andere site gevonden, daar is hij ook gewoon "free". Vaker kom ik hem niet tegen.
Ik laat hem nu nog ff online staan, ik haal hem er wel weer af voor de zekerheid.
Ik ga er niet van uit dat ik een factuur ga krijgen aan de hand van die foto op mijn potjes honing. Online kan ik me wel voorstellen inderdaad.
  donderdag 16 april 2015 @ 13:10:12 #246
370431 drakin
vurig typje
pi_151740239
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2015 12:24 schreef ueberduitser het volgende:
Ik heb hem nu ook op een andere site gevonden, daar is hij ook gewoon "free". Vaker kom ik hem niet tegen.
Ik laat hem nu nog ff online staan, ik haal hem er wel weer af voor de zekerheid.
Ik ga er niet van uit dat ik een factuur ga krijgen aan de hand van die foto op mijn potjes honing. Online kan ik me wel voorstellen inderdaad.
Dan zal het vast wel meevallen met deze.
Freaks like me drink tea
  donderdag 16 april 2015 @ 13:11:18 #247
12903 Pagan
Volenti non fit iniuria.
pi_151740275
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2015 22:36 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

[..]

Hier in de omgeving (Hoogezand t/m Zuidlaren was vorig jaar een vervoersverbod voor bijen wegens AVB. Overal stonden borden. Geen idee hoe dat gehandhaafd werd eigenlijk.
Old moderators never die, they just smell that way!
Op dinsdag 5 januari 2010 20:40 schreef nokwanda het volgende:
En natuuuuuurlijk was jij dat weer. Smeerpijp dat je der bent :P _O-
Bullie is thuis X-Rated Epic fail
  donderdag 16 april 2015 @ 13:33:14 #248
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_151740897
quote:
2s.gif Op donderdag 16 april 2015 13:11 schreef Pagan het volgende:
Hier in de omgeving (Hoogezand t/m Zuidlaren was vorig jaar een vervoersverbod voor bijen wegens AVB
Een Nederlands geval? Of is je dat niet bekend?

quote:
2s.gif Op donderdag 16 april 2015 13:11 schreef Pagan het volgende:
Geen idee hoe dat gehandhaafd werd eigenlijk
Niet denk ik, maar volgens mij snij je je als Imker zelf in de vingers als je dit niet opvolgt. Goed, dwars door een gebied heenrijden met je bijen zal geen kwaad kunnen, maar je bijen er neer zetten of juist er weg halen is natuurlijk vragen om problemen. Het vervelende is dat het wel even duurt voordat AVB zich openbaart.
  donderdag 16 april 2015 @ 13:53:58 #249
12903 Pagan
Volenti non fit iniuria.
pi_151741437
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2015 13:33 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Een Nederlands geval? Of is je dat niet bekend?

[..]

Niet denk ik, maar volgens mij snij je je als Imker zelf in de vingers als je dit niet opvolgt. Goed, dwars door een gebied heenrijden met je bijen zal geen kwaad kunnen, maar je bijen er neer zetten of juist er weg halen is natuurlijk vragen om problemen. Het vervelende is dat het wel even duurt voordat AVB zich openbaart.
quote:
...Sinds 27 augustus 2014 geldt er reeds een vervoersverbod voor bijen in
een straal van 3 km in Zuidlaren, gemeente Tynaarlo vanwege de
constatering van Amerikaans vuilbroed aldaar. Sinds 1 september 2014 is
dat vervoersverbod uitgebreid met een straal van 3 km in HoogezandSappemeer
vanwege de constatering van Amerikaans vuilbroed aldaar....
Het begon in 2014 in Exloo en heeft zich richting Zuidlaren verspreid.

Hier staat de hele pdf
Old moderators never die, they just smell that way!
Op dinsdag 5 januari 2010 20:40 schreef nokwanda het volgende:
En natuuuuuurlijk was jij dat weer. Smeerpijp dat je der bent :P _O-
Bullie is thuis X-Rated Epic fail
  donderdag 16 april 2015 @ 14:19:15 #250
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_151742024
quote:
14s.gif Op donderdag 16 april 2015 13:53 schreef Pagan het volgende:

[..]

[..]

Het begon in 2014 in Exloo en heeft zich richting Zuidlaren verspreid.

Hier staat de hele pdf
Ben in die periode daar nog wel geweest trouwens(Drouwenerzand, met m'n gezin, in dat gebied. Geen bordjes of wat dan ook gezien.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')