quote:Op zondag 20 mei 2012 10:28 schreef Norah2012 het volgende:
Renzell heb je de voetnoten op de pagina over collegegeldtarieven wel gezien?
http://www.eur.nl/essc/in(...)instellingstarieven/
Voetnoot 1: "Bij de Faculteit Wijsbegeerte wordt voor de bachelor deeltijdopleidingen een verlaagd instellingstarief gehanteerd van ¤ 1.771"
Als ik het zo even snel bekijk (o.a. rekening houdend met belastingaftrek en reiskosten), denk ik dat je bij de Erasmus Universiteit beter af bent.
Goed beargumenteerd ookquote:
Sorry, ik moest even heel hard lachen omdat we er 8 pagina's later achter komen dat ze gewoon in Rotterdam kan gaan studeren.quote:
Dat zou dan wel briljant zijn jaquote:Op zondag 20 mei 2012 10:58 schreef Yreal het volgende:
[..]
Sorry, ik moest even heel hard lachen omdat we er 8 pagina's later achter komen dat ze gewoon in Rotterdam kan gaan studeren.
Wat gek dan dat in Rotterdam elk tentamen open vragen bevat.quote:Op maandag 7 mei 2012 22:34 schreef Warren het volgende:
[..]
Wat ik altijd leuk vindt, als je docenten hiermee confronteert, dan zeggen zij meestal: "Ja als wij 30 studenten hadden, dan gaven we wel open vragen tentamens, maar als we er 500 hebben dan niet nee. Dat is niet te doen." De grap is echter dat het nakijken van 30 open vragen tentamens meer tijd kost dan 500 multiplegok antwoordblaadjes in een computer dumpen. Dus ergens vind ik dat zij het zichzelf nu wel erg makkelijk maken.
[..]
Niet alleen in Maastricht, het is in het hele land zo. Nou beweer ik niet dat iemand die cum laude is afgestudeerd een slechte arts is, maar bij een 6-7 cijfergemiddelde heb ik meer twijfels. MC-tentamens toetsen immers niet in afdoende mate of je ook echt de stof snapt.
Op Nyenrode ookquote:Op zondag 20 mei 2012 11:17 schreef Physics het volgende:
[..]
Wat gek dan dat in Rotterdam elk tentamen open vragen bevat.
Dat is dus meer het probleem van de studenten. Een goede opleiding betaalt zichzelf echt terug. zie o.a. http://www.nobiles.nl/index.php?id=37&article=5629quote:Op zaterdag 5 mei 2012 22:01 schreef Ryon het volgende:
[..]
Euh er zijn maar weinig studenten die bereid zijn 9000 x 3 te lenen voor alleen het collegegeld.
Het is jammer dat de artsen in Nederland niet verplicht zijn om hun diploma's aan de muur te hangen. Ik zou wel weten waar op te selecteren.quote:Wat gek dan dat in Rotterdam elk tentamen open vragen bevat.
De Halbeheffing mag je helaas niet aftrekken van de inkomstenbelasting, dit bevestigt dat het om een boete gaat.quote:@ TS. Met de belastingaftrek kan je enigszins wat geld van de belasting terugkrijgen. Meestal is het ongeveer 1/3 van het bedrag geloof ik, maar dit ligt aan je inkomen.
1. Het hangt ervan af wat je studeertquote:Dat is dus meer het probleem van de studenten. Een goede opleiding betaalt zichzelf echt terug. zie o.a. http://www.nobiles.nl/index.php?id=37&article=5629
Met een WO opleiding is je startsalaris gemiddeld 2632. Na 5 jaar zal dit richting 3500 gaan. Dan kan je echt wel 27k terugbetalen verspreid over 15 jaar......
1. Eens. Maar een tweede studie die geen additioneel salaris oplevert moet je toch ook niet willen stimuleren?quote:Op zondag 20 mei 2012 16:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
1. Het hangt ervan af wat je studeert
2. Gemiddeldes geven een zeer sterk vertekend beeld, voor de modale student is die salarisstijging heel wat minder rooskleurig.
Een zekere investering verdien je wel terug ja, de vraag is tot welk bedrag. Bovendien toonde een OESO-onderzoek van een paar jaar geleden aan dat bijna nergens in de wereld een hogere opleiding financieel gezien zo weinig loont voor de burger als in Nederland, bijna nergens in de wereld heeft de overheid zoveel profijt wanneer de burger een hogere opleiding volgt. Ik vind het daarom schandalig wanneer die overheid de student ook nog eens een groter deel van zijn opleiding laat betalen, de overheid heeft veel meer profijt van die opleiding dan de student zelf.
TS krijgt te maken met het instellingscollegegeld en dat is wel aftrekbaar.quote:Op zondag 20 mei 2012 16:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
De Halbeheffing mag je helaas niet aftrekken van de inkomstenbelasting, dit bevestigt dat het om een boete gaat.
Omdat het andere voordelen oplevert voor zowel de burger als de maatschappij. Een van de grote fouten die we vandaag de dag veel maken is dat we alles in geld willen uitdrukken, veel waarde is niet in geld uit te drukken.quote:Maar een tweede studie die geen additioneel salaris oplevert moet je toch ook niet willen stimuleren?
Dat hij 35 is vind ik minder relevant aangezien we minstens t/m ons 67ste gaan moeten werken en allicht langer. Of dat het zinvol is om een opleiding filosofie dan nog te subsidiëren? Ik weet het niet, ik kan daar niet over oordelen, daarvoor heb ik veel te weinig informatie.quote:Maar (indien je < 35 bent) heb je ook nog de ideale risico vrije voorwaarden van de IB-groep in je voordeel. De keuze in dit topic (Theaterschool? --> Wijsbegeerte), TS > 35 jaar, tsjah dan vraag ik me ook af waarom de belastingbetaler dat soort stappen moet willen financieren.
Right, ik had even twee gevallen door elkaar gehaald.quote:TS krijgt te maken met het instellingscollegegeld en dat is wel aftrekbaar.
Nee, die had ik nog niet gezien.quote:Op zondag 20 mei 2012 10:28 schreef Norah2012 het volgende:
Renzell heb je de voetnoten op de pagina over collegegeldtarieven wel gezien?
http://www.eur.nl/essc/in(...)instellingstarieven/
Voetnoot 1: "Bij de Faculteit Wijsbegeerte wordt voor de bachelor deeltijdopleidingen een verlaagd instellingstarief gehanteerd van ¤ 1.771"
Als ik het zo even snel bekijk (o.a. rekening houdend met belastingaftrek en reiskosten), denk ik dat je bij de Erasmus Universiteit beter af bent.
Thanks! Ik zet mijn accountant erop.quote:Op zondag 20 mei 2012 12:26 schreef Cockwhale het volgende:
@ TS. Met de belastingaftrek kan je enigszins wat geld van de belasting terugkrijgen. Meestal is het ongeveer 1/3 van het bedrag geloof ik, maar dit ligt aan je inkomen.
Ik denk dat antwerpen flink duurder gaat uitvallen als je het in rotterdam voor het wettelijk tarief kan doenquote:Op maandag 21 mei 2012 22:12 schreef renzell het volgende:
[..]
Nee, die had ik nog niet gezien.Bedankt!
Ik ga de Erasmus Universiteit zeker opnieuw benaderen en zal alles doorrekenen (ook treinreizen en eventuele belastingaftrek). Inmiddels ben ik al vrij ver in mijn contacten met de Universiteit van Antwerpen en heb ik daar een heel goed gevoel over! De kosten zullen misschien niet van doorslaggevend belang zijn in deze kwestie, aangezien beide bedragen aanzienlijk lager uitkomen dan de ruim 5500,- waar het aanvankelijk om leek te gaan!
Dank Roberto! Wijze tips weer. Voor Antwerpen en/of Rotterdam.quote:Op woensdag 16 mei 2012 21:07 schreef RobertoCarlos het volgende:
Ik heb voor mijzelf (half serieus) wel eens zitten kijken of Antwerpen ooit eens mogelijk zou zijn. Naast het probleem van de kosten van het reizen, zit je ook nog vast aan de treinverbindingen die mooi moeten kloppen met collegeuren, zo is de Thalys wel goedkoop maar alleen op bepaalde tijden.
Ander probleem is dat je nog vanaf CS in Antwerpen naar de Uni toe moet, dit is ook nog een aardig ritje door de stad en moet je optellen bij de tijd die je al kwijt bent aan een bezoekje. Verder vraag ik me af men in Belgie wel zo flexibel is qua bezoek aan colleges. Wat ik iig van Belgie in het algemeen hoor is dat het systeem nogal schools is en dat zou kunnen betekenen dat je veel verplichte collegeuren hebt, waardoor je bijv. een reis van 2 a 3 uur moet maken voor 2 uurtjes colleges....
Dit is iig de moeite waard om uit te zoeken lijkt me.
Een ander iets wat denk ik ff goed uitgezocht moet worden is hoe het nou zit met die studiecontracten die je verplicht moet afsluiten. Er zijn meerdere vormen van en wat gebeurt er als je je afspraken uit het contract niet nakomt? Moet je dan van de uni?? Is het dus een soort van BSA?
Maar verder vind ik het![]()
als renzell dit zou doen en wil ik haar ontwikkelingen blijven volgen. Ik hoop echt dat ze het gaat doen, ondanks alle drempels die nu ff snel opgeworpen worden. Een centraal topic "Renzell: wijs in Antwerpen' lijkt me dan een goed plan
Dat zou kunnen ja. Maar dat hoeft niet perse van doorslaggevend belang te zijn. Het kan bijvoorbeeld dat het lesrooster van één van beide universiteiten beduidend beter aansluit op mijn werkrooster voor het komende seizoen. Dat zou dan alsnog doorslag kunnen geven. Op inhoudelijk gebied spreekt Antwerpen mij meer aan. En Antwerpen heeft nog meer voordelen. Er wordt daar namelijk in samenspraak met je studieloopbaanbegeleider een studieprogramma persoonlijk op maat gemaakt. Daarin tonen zij zich zeer flexibel. Ik kan vakken volgen in de avonden en wat mij niet in de avonduren lukt, mag ik met de voltijders meedoen. Ik weet niet of ze in Rotterdam ook zo flexibel zijn. Dat zal ik nu moeten uitzoeken.quote:Op maandag 21 mei 2012 22:13 schreef Yreal het volgende:
[..]
Ik denk dat antwerpen flink duurder gaat uitvallen als je het in rotterdam voor het wettelijk tarief kan doen
quote:Op zondag 20 mei 2012 16:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat hij ZIJ35 is vind ik minder relevant aangezien we minstens t/m ons 67ste gaan moeten werken en allicht langer. Of dat het zinvol is om een opleiding filosofie dan nog te subsidiëren? Ik weet het niet, ik kan daar niet over oordelen, daarvoor heb ik veel te weinig informatie.
Toch nog even als reactie op deze post (omdat je me zo ontzettend veel fijne tips gegeven hebtquote:Op woensdag 16 mei 2012 21:07 schreef RobertoCarlos het volgende:
Ik heb voor mijzelf (half serieus) wel eens zitten kijken of Antwerpen ooit eens mogelijk zou zijn. Naast het probleem van de kosten van het reizen, zit je ook nog vast aan de treinverbindingen die mooi moeten kloppen met collegeuren, zo is de Thalys wel goedkoop maar alleen op bepaalde tijden.
Ander probleem is dat je nog vanaf CS in Antwerpen naar de Uni toe moet, dit is ook nog een aardig ritje door de stad en moet je optellen bij de tijd die je al kwijt bent aan een bezoekje. Verder vraag ik me af men in Belgie wel zo flexibel is qua bezoek aan colleges. Wat ik iig van Belgie in het algemeen hoor is dat het systeem nogal schools is en dat zou kunnen betekenen dat je veel verplichte collegeuren hebt, waardoor je bijv. een reis van 2 a 3 uur moet maken voor 2 uurtjes colleges....
Dit is iig de moeite waard om uit te zoeken lijkt me.
Een ander iets wat denk ik ff goed uitgezocht moet worden is hoe het nou zit met die studiecontracten die je verplicht moet afsluiten. Er zijn meerdere vormen van en wat gebeurt er als je je afspraken uit het contract niet nakomt? Moet je dan van de uni?? Is het dus een soort van BSA?
Maar verder vind ik het![]()
als renzell dit zou doen en wil ik haar ontwikkelingen blijven volgen. Ik hoop echt dat ze het gaat doen, ondanks alle drempels die nu ff snel opgeworpen worden. Een centraal topic "Renzell: wijs in Antwerpen' lijkt me dan een goed plan
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |