Want daarmee kan je geen baan vinden? je leert geen nuttige vaardigheden? Geen kennis die gezocht wordt in het bedrijfsleven?quote:Op maandag 7 mei 2012 21:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dus daarom ook maar instellingsgeld voor een opleiding informatica, scheikunde, farmacie, elektrotechniek, wiskunde, ...?
Allemaal opleidingen die voor de maatschappij zeer nuttig zijn.
Deze logica volg ik dan ook niet.
Wat zitten we toch op dezelfde lijn!quote:Pak het bij de wortel aan en verhoog het middelbare schoolniveau en moedig mensen aan een bewustere keuze te maken. Wat we nu doen is je reinste symptoombestrijding.
Eens wat betreft de prijzen van het onderwijs. Compleet belachelijk, vooral nu de kleinere universiteiten minder vragenquote:Op maandag 7 mei 2012 21:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik denk dat je mij verkeerd begreep. Ik begreep van jou dat jij het normaal vindt dat je voor een tweede opleiding zoveel moet betalen, allicht veel meer dan de kostprijs (aparte discussie!), omdat een deel van de tweede opleidingen financieel gezien weinig nuttig is.
Als je consequent bent dan discrimineer je op basis van de opleiding. Voor een nuttige opleiding betaal je niet het Instellingsgeld, voor een financieel weinig nuttige opleiding wel.
Los hiervan, de overheid zou de universiteiten moeten verplichten om openheid van zaken te geven en geen cent meer in rekening te brengen dan wat het onderwijs zelf kost op straffe van het volledig terugbetalen van het collegegeld (inclusief die 1700 Euro) aan alle gedupeerde studenten of iets dergelijks.
Gemakkelijk lullen, je moet het wel kunnen betalen makker.quote:Pré-crisis heb ik 20K per jaar opgehoest voor wat extra studieuurtjes elders.
Als je het niet waard vindt om ergens voor te betalen, wil je het niet graag genoeg.
Dat zijn maar twee van de vele zeer nuttige opleidingen. Nederland heeft bijv. net zo hard ingenieurs nodig (winst en innovatie).quote:Maar wat betreft discrimineren op basis van opleiding, dat wordt mijns inziens al gedaan. Er is een reden dat onderwijs en zorg zijn vrijgesteld van die ellende
laten we maar eens stoppen met het idee dat iedereen een diploma moet halenquote:Op maandag 7 mei 2012 22:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat zijn maar twee van de vele zeer nuttige opleidingen. Nederland heeft bijv. net zo hard ingenieurs nodig (winst en innovatie).
Ik zou overigens iets heel anders hebben gedaan met dat onderwijs: de opleiding gratis maken (ja, je leest het goed) en dan streng gaan selecteren. Maar ja, wat heeft het voor zin zolang scholen toestemming hebben om een tweedegraadsleraar voor een 6-VWO-klas te zetten?
Dat had achteraf gezien ook nooit gemogen. Liever lever ik mijn diploma in en begin ik opnieuw. Een universiteit zou gewoon keihard moeten selecteren en alleen het hoogste percentiel mogen toelaten. Maar daar hadden we een ander topic voor.quote:Op maandag 7 mei 2012 22:03 schreef Yreal het volgende:
[..]
laten we maar eens stoppen met het idee dat iedereen een diploma moet halen
Puur op cijfers selecteren vind ik geen goed idee. Het is niet zo dat alleen mensen met een 9 of hoger gemiddeld op VWO iets toe te voegen hebben aan wetenschappelijk onderwijs. Ja, als je een 9 hebt ben je zeker slim, maar als je geen 9 hebt ben je zeker niet dom.quote:Op maandag 7 mei 2012 22:13 schreef LavenderTown het volgende:
[..]
Een universiteit zou gewoon keihard moeten selecteren en alleen het hoogste percentiel mogen toelaten.
Daar heb ik al vaker voor gepleit. Echter is in bananenmonarchie Nederland dan het gevolg dat er financiële drempels worden opgeworpen zodat de kinderen Floris Jan een mooi diploma kan halen wat hem niet zou lukken als er inhoudelijke drempels zouden worden opgeworpen. Misschien doe ik nu iets teveel aan complotdenken (misschien ook niet) maar dat is in ieder geval wat er de laatste decennia is gebeurd. Jammer. Maak het VWO weer veel selectiever, verander het financieringsstelsel zodat het voor universiteiten niet uitmaakt of dat ze 50 of 200 studenten hebben en geef vervolgens universiteiten toestemming om met toelatingsexamens te selecteren. Op zich kan dat nu al (HAVO-scholen weigeren immers ook veel leerlingen ondanks dat een VMBO-TL-diploma toelating verleent) maar momenteel is de universiteit een dief van zijn eigen portemonnee als ze toekomstige studenten selecteert op niveau (m.u.v. de numeri fixi uiteraard).quote:toestemming hebben om een tweedegraadsleraar voor een 6-VWO-klas te zetten?
laten we maar eens stoppen met het idee dat iedereen een diploma moet halen
De hoogte van de cijfers zegt mij heel wat minder dan het gebrekkige niveau. Zessen op het VWO zijn immers ook meer waard dan achten en negens op het VMBO.quote:Laten we nou ook niet overdrijven. Het is niet zo dat alleen mensen met een 9 of hoger gemiddeld op VWO iets toe te voegen hebben aan wetenschappelijk onderwijs. Ja, als je een 9 hebt ben je zeker slim, maar als je geen 9 hebt ben je zeker niet dom.
Ik denk dat dat een belangrijke motivatie is, er is echter nog een andere motivatie: het is goedkoper en het kost minder arbeidsuren van de docenten.quote:Aan de andere kant, ik zie er wel wat in. De kwaliteit holt enorm achteruit. Volgens mij is het ook de reden waarom we zoveel multiplechoice tentamens hebben.
Ik weet dat ze in Maastricht alleen of zo goed als alleen meerkeuze-examens krijgen. Voor mij een reden om te vragen waar een arts heeft gestudeerd.quote:Te veel studenten en men heeft geen zin om het allemaal na te kijken. Tegenwoordig bestaat geneeskunde, maar ook andere studies, voornamelijk uit mc-tentamens.
Ik heb het niet alleen over cijfers. Sterker nog, juist niet. Dat vind ik een slechte indicator omdat er zo veel factoren zijn die je cijfers kunnen maken of breken. Nee, neem bijvoorbeeld een selectietoets als de GMAT. Een betoog schrijven om je redeneervermogen te testen, wiskundepuzzels om te kijken hoe snel je problemen op kunt lossen en een tekstbegriptoets. Dat is geen onaardige graadmeter voor intelligentie. Daar kun je wel voor oefenen, maar dat geeft alleen maar blijk van motivatie.quote:Op maandag 7 mei 2012 22:19 schreef Warren het volgende:
[..]
Puur op cijfers selecteren vind ik geen goed idee. Het is niet zo dat alleen mensen met een 9 of hoger gemiddeld op VWO iets toe te voegen hebben aan wetenschappelijk onderwijs. Ja, als je een 9 hebt ben je zeker slim, maar als je geen 9 hebt ben je zeker niet dom.
Aan de andere kant, ik zie er wel wat in. De kwaliteit holt enorm achteruit. Volgens mij is het ook de reden waarom we zoveel multiplechoice tentamens hebben. Te veel studenten en men heeft geen zin om het allemaal na te kijken. Tegenwoordig bestaat geneeskunde, maar ook andere studies, voornamelijk uit mc-tentamens. Ik vraag me af hoe dat vroeger was.
Wat ik altijd leuk vindt, als je docenten hiermee confronteert, dan zeggen zij meestal: "Ja als wij 30 studenten hadden, dan gaven we wel open vragen tentamens, maar als we er 500 hebben dan niet nee. Dat is niet te doen." De grap is echter dat het nakijken van 30 open vragen tentamens meer tijd kost dan 500 multiplegok antwoordblaadjes in een computer dumpen. Dus ergens vind ik dat zij het zichzelf nu wel erg makkelijk maken.quote:Op maandag 7 mei 2012 22:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik denk dat dat een belangrijke motivatie is, er is echter nog een andere motivatie: het is goedkoper en het kost minder arbeidsuren van de docenten.
Niet alleen in Maastricht, het is in het hele land zo. Nou beweer ik niet dat iemand die cum laude is afgestudeerd een slechte arts is, maar bij een 6-7 cijfergemiddelde heb ik meer twijfels. MC-tentamens toetsen immers niet in afdoende mate of je ook echt de stof snapt.quote:Op maandag 7 mei 2012 22:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik weet dat ze in Maastricht alleen of zo goed als alleen meerkeuze-examens krijgen. Voor mij een reden om te vragen waar een arts heeft gestudeerd.
Ik ben een voorstander van een combinatie van dit en schoolvakken, maar dan datgeen wat nodig is en wat mij betreft eventueel ook meer dan wat voor het VWO is vereist.quote:Ik heb het niet alleen over cijfers. Sterker nog, juist niet. Dat vind ik een slechte indicator omdat er zo veel factoren zijn die je cijfers kunnen maken of breken. Nee, neem bijvoorbeeld een selectietoets als de GMAT. Een betoog schrijven om je redeneervermogen te testen, wiskundepuzzels om te kijken hoe snel je problemen op kunt lossen en een tekstbegriptoets. Dat is geen onaardige graadmeter voor intelligentie. Daar kun je wel voor oefenen, maar dat geeft alleen maar blijk van motivatie.
In andere landen slagen ze er ook in om open vragen te stellen, soms (in België vrij gebruikelijk, ook bij geneeskunde), overigens zelfs mondeling voor een paar honderd studenten. Het is natuurlijk maar een kwestie van hoeveel arbeidsuren je hiervoor wil opofferen en wie je wil laten nakijken (AIO'ers wel of niet?). Het hangt verder ook af van hoeveel vragen je wil stellen op een examen.quote:Wat ik altijd leuk vindt, als je docenten hiermee confronteert, dan zeggen zij meestal: "Ja als wij 30 studenten hadden, dan gaven we wel open vragen tentamens, maar als we er 500 hebben dan niet nee. Dat is niet te doen." De grap is echter dat het nakijken van 30 open vragen tentamens meer tijd kost dan 500 multiplegok antwoordblaadjes in een computer dumpen. Dus ergens vind ik dat zij het zichzelf nu wel erg makkelijk maken.
Daar schrik ik van (en zo snel schrik ik niet meerquote:Niet alleen in Maastricht, het is in het hele land zo. Nou beweer ik niet dat iemand die cum laude is afgestudeerd een slechte arts is, maar bij een 6-7 cijfergemiddelde heb ik meer twijfels. MC-tentamens toetsen immers niet in afdoende mate of je ook echt de stof snapt.
Goed idee, maar vwo-cijfers mogen gecorrigeerd worden. De druk is al hoog genoeg in de meest kwetsbare periode van je leven.quote:Op maandag 7 mei 2012 23:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik ben een voorstander van een combinatie van dit en schoolvakken, maar dan datgeen wat nodig is en wat mij betreft eventueel ook meer dan wat voor het VWO is vereist.
Het ene deel wijst uit wat je potentie is, het andere deel wijst uit wat je met die potentie hebt gepresteerd.
Het fijne van zo'n toelatingsexamen: je krijgt een 2de, een derde en als het moet ene vierde kans (wat zelden resultaat geeft voor zo iemand, blijkt in België bij het toelatingsexamen voor geneeskunde en tandheelkunde). De resultaten van het VWO zijn definitiefm je kan daar niets meer aan veranderen. Als iemand nog wat tekort komt en hij kan terwijl hij een jaar werkt of reist zich wat verder ontwikkelen dan is het mooi wanneer die persoon een jaar later alsnog kan beginnen met een goede opleiding en dan beter voorbereid.
[..]
In andere landen slagen ze er ook in om open vragen te stellen, soms (in België vrij gebruikelijk, ook bij geneeskunde), overigens zelfs mondeling voor een paar honderd studenten. Het is natuurlijk maar een kwestie van hoeveel arbeidsuren je hiervoor wil opofferen en wie je wil laten nakijken (AIO'ers wel of niet?). Het hangt verder ook af van hoeveel vragen je wil stellen op een examen.
Voor mijn opleiding krijgen wij alleen maar open examens (soms best stresserend, dat wel) maar bij de lessen merken wij evengoed dezelfde mentaliteit die Nederlandse universiteiten lijkt te typeren: voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Ik vind de groepen voor werkcolleges en practica zeker te groot. Een objectief criterium is hiervoor dat continue een docent uit 5 studenten moet kiezen naar wie hij toeloopt om te helpen.
Zou het grote probleem zijn dat het geld voor het onderwijs niet is geoormerkt? Het lijkt mij een uitstekende zaak als dat wel zou gebeuren: X Euro collegegeld plus Y euro van de overheid die volledig aan onderwijs besteed moet worden op straffe van een flinke boete.
Dan zouden die absurde hoge Instellingstarieven direct nog ongeloofwaardiger worden.
[..]
Daar schrik ik van (en zo snel schrik ik niet meer).
Met wijsbegeerte (in combinatie met de eerstegraads lesbevoegdheid die ik als theaterdocent heb) kan ik in eerste instantie natuurlijk docent worden op een middelbare school, hbo of universiteit. Er is steeds meer vraag naar filosofiedocenten. Het docentschap heb ik bovendien al 12 jaar in de vingers. Veel filosofen komen ook terecht in de journalistiek (een richting die mij erg aanspreekt) of worden schrijver (nog leuker!). Tijdens een master kun je je tegenwoordig toespitsen op filosofie van een bepaald wetenschapsgebied. Zo heb je bijvoorbeeld Philosophy of Science, Philosophy of Psychology en nog 4 of 5 richtingen. Tot slot worden wijsgeren steeds vaker ingezet binnen bedrijven en bij de overheid, bijvoorbeeld als trainer/coach. Daar sluit mijn (incidentele) werk als trainingsacteur/trainer binnen bedrijven naadloos op aan.quote:Op maandag 7 mei 2012 19:19 schreef Yreal het volgende:
[..]
Maar met wijsbegeerte? Wat kan je daar uberhaupt mee? Wijsbegeerte is iets dat je voor jezelf doet, voor je eigen ontwikkeling.
Geen VWO-cijfers! Onafhankelijk van het VWO, het CEVO enz. de relevante VWO-stof en meer en van een hoger niveau toetsen.quote:Goed idee, maar vwo-cijfers mogen gecorrigeerd worden. De druk is al hoog genoeg in de meest kwetsbare periode van je leven.
Graag! Wat verstaan we dan onder een hoog niveau? Ik weet nog wel dat ik de hele middag en avond bezig was met sommetjes oefenen voor mijn exacte vakken. Zelfs de proefwerken van biologie bestonden uit moeilijke inzichtsvragen, zoals het extrapoleren van kruisingen en het interpreteren van grafieken en tabellen. Scheikunde was gewoon wiskunde. Is dat niet wat we willen houden?quote:Op maandag 7 mei 2012 23:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Geen VWO-cijfers! Onafhankelijk van het VWO, het CEVO enz. de relevante VWO-stof en meer en van een hoger niveau toetsen.
Hoogstwaarschijnlijk wordt het Antwerpen! Ik heb contact gehad met de studieloopbaanbegeleider daar en heb er over een aantal weken een afspaak om alles door te nemen. Mijn HBO bachelor Education of Theatre zorgt er zelfs voor dat ik slechts 120 van de 180 studiepunten hoef te behalen voor mijn bachelor Wijsbegeerte. En ze zijn zeer flexibel met uren. Ik kan mijn schoolrooster aanpassen op mijn (nogal onregelmatige) werkrooster door bij sommige vakken aan te schuiven bij de voltijders en andere vakken in de avonduren te volgen met de andere deeltijdstudenten. En dat voor nog geen 600,- per jaar!quote:Op zondag 6 mei 2012 00:45 schreef RobertoCarlos het volgende:
Laat het iig nog ff weten wat je gaat doen!
Wat is er veranderd?quote:Sja, maar vriend en kindje hier in Rotterdam. Gaat 'm niet (meer) worden helaas.
Als je het topic even wat verder doorleest, zie je dat ik daar helemaal niet afwijzend reageer op Belgie hoor!quote:Op dinsdag 15 mei 2012 22:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Eerder reageerde jij nogal afwijzend op België.
[..]
Wat is er veranderd?
Leuk natuurlijk dat je naar Antwerpen gaat, maar is het als je met de Thalys gaat nog steeds goedkoper? ¤29 voor een enkele reis is aardig aan de prijs, zeker als je alleen naar Antwerpen moet om een paper ofzo in te leveren. Als ik jou was, zou ik even goed gaan rekenen, want zo kan Antwerpen misschien nog wel duurder uitvallen dan een Nederlandse universiteit!quote:Op dinsdag 15 mei 2012 22:53 schreef renzell het volgende:
[..]
Als je het topic even wat verder doorleest, zie je dat ik daar helemaal niet afwijzend reageer op Belgie hoor!Integendeel. Ik ben er juist heel positief over en geef aan de mogelijkheid te zullen onderzoeken. Die reactie die jij quote, gaf ik toen ik er nog geen idee van had dat Antwerpen een goede universiteit heeft en die zeer goed te bereizen is vanaf mijn woonplaats. Ik reageerde daar nog op de veronderstelling te moeten verhuizen. Wat dus niet hoeft (want met de Thalys is Antwerpen nog geen 3 kwartier reizen van Rotterdam)! Kortom; de perfecte oplossing.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |