abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 7 mei 2012 @ 19:28:28 #126
258802 Yreal
henk..!
pi_111258857
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 19:24 schreef LavenderTown het volgende:

[..]

Je leert de klakkeloze aannames die mensen maken onderuit te schoppen. Helaas worden mensen boos als je ze wijst op hun eigen stommiteit dus verbannen ze de best opgeleide mensen, jawel, de filosofen, naar het rijk van armoede.

Dat heeft niks met de studie te maken, maar met het feit dat mensen zeggen: ''Hurrrr, durrr, wat kun je met filosofie durrrr.''

Hoe doen ze dat in Zweden dan? Daar mag ieder EU-lid gewoon gratis studeren. En Nederland maar pretenderen dat het zo'n geweldig land is. Ja, voor de burgerlul ja.
Ja? En? Er zijn maar weinig mensen die zulke figuren kunnen waarderen. Bovendien is het geen vaardigheid die je in het bedrijfsleven oid kan toepassen.

Kijk , als je het nou verenigd met de advocatuur ... :7

En Zweden, moet je eens kijken hoeveel belasting daar op bier zit 8)7

[ Bericht 0% gewijzigd door Yreal op 07-05-2012 19:34:43 ]
  maandag 7 mei 2012 @ 19:31:51 #127
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_111258998
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 19:19 schreef Yreal het volgende:

[..]

Nee, vinden dat jij op kosten van de staat moet kunnen blijven studeren is egoïstisch. Ik ben ook van mening dat het geïnvesteerde geld wel weer terug verdient word, en daarom moet het mogelijk blijven om te blijven studeren.

Maar met wijsbegeerte? Wat kan je daar uberhaupt mee? Wijsbegeerte is iets dat je voor jezelf doet, voor je eigen ontwikkeling.
Ik vind dat "op kosten van de staat" helemaal niet zo relevant, noch geloofwaardig. Dat is namelijk moeilijk te onderbouwen. Veel studenten leveren door hun opleiding meer op omdat ze meer belasting gaan betalen, anderen weer niet. Daar zijn weinig betrouwbare cijfers over te vinden en dit verandert continu. Ook is niet eens duidelijk dat alle studies "de staat" (cq. in beginsel de universiteit) wel zoveel kosten. Bovendien doen we wel meer op "kosten van de staat": de een profiteert meer van hypotheekrenteaftrek, de ander van een excessieve behoefte aan gezondheidszorg, en een stel anderen weer van een relatief betaalbaar onderwijssysteem.

Het hele unidimensionale denken in termen van geld is nu juist wat het onderwijsstelsel in Nederland zo zwak maakt: rendement is er alleen als het meetbaar is. Natuurlijk ben ik ook niet vóór het vrijuit en bijna eeuwig kunnen studeren zonder grenzen, in die zin ben ik het zeker met je eens, maar arbitraire financiële barrières opwerpen gaat wat mij betreft te ver. Pak het bij de wortel aan en verhoog het middelbare schoolniveau en moedig mensen aan een bewustere keuze te maken. Wat we nu doen is je reinste symptoombestrijding.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
pi_111259179
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 19:28 schreef Yreal het volgende:

[..]

Ja? En? Er zijn maar weinig mensen die zulke figuren kunnen waarderen. Bovendien is het geen vaardigheid die je in het bedrijfsleven oid kan toepassen.

Kijk , als je het nou verenigd met de advocatuur ... :7

En Zweden, moet je eens kijken hoeveel belasting door op bier zit 8)7
Dat is wel degelijk een vaardigheid die je in het bedrijfsleven toe kan passen. Een manager klaagt bijvoorbeeld dat de teksten van zijn ambtenaren te langdradig zijn. De filosoof doorziet dat de organisatiecultuur dat in de hand werkt, omdat je met langdradige teksten je politieke agenda kan verbergen en dat wordt beloond in de organisatie.

Dat leer je niet te zien met een opleiding bedrijfskunde of werktuigbouwkunde, de zogenaamd nuttige studies.
  maandag 7 mei 2012 @ 19:37:59 #129
258802 Yreal
henk..!
pi_111259244
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 19:36 schreef LavenderTown het volgende:

[..]

Dat is wel degelijk een vaardigheid die je in het bedrijfsleven toe kan passen. Een manager klaagt bijvoorbeeld dat de teksten van zijn ambtenaren te langdradig zijn. De filosoof doorziet dat de organisatiecultuur dat in de hand werkt, omdat je met langdradige teksten je politieke agenda kan verbergen en dat wordt beloond in de organisatie.

Dat leer je niet te zien met een opleiding bedrijfskunde of werktuigbouwkunde, de zogenaamd nuttige studies.
Dat heb ik wel geleerd bij mijn hbo bedrijfskunde. Bovendien heb ik daar geleerd wat je ermee moet doen.
  maandag 7 mei 2012 @ 19:40:10 #130
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_111259325
Pré-crisis heb ik 20K per jaar opgehoest voor wat extra studieuurtjes elders.
Als je het niet waard vindt om ergens voor te betalen, wil je het niet graag genoeg. ;)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_111259768
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 19:37 schreef Yreal het volgende:

[..]

Dat heb ik wel geleerd bij mijn hbo bedrijfskunde. Bovendien heb ik daar geleerd wat je ermee moet doen.
Maar natuurlijk. Filosofie kan zich niet meten met dat niveau.
  maandag 7 mei 2012 @ 19:57:38 #132
258802 Yreal
henk..!
pi_111260041
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 19:50 schreef LavenderTown het volgende:

[..]

Maar natuurlijk. Filosofie kan zich niet meten met dat niveau.
Wat je nu als voorbeeld schets is zo ongeveer de basis van bedrijfskunde. :')
pi_111260262
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 19:57 schreef Yreal het volgende:

[..]

Wat je nu als voorbeeld schets is zo ongeveer de basis van bedrijfskunde. :')
Bergen met stoffige teksten lezen waarin de meest ingewikkelde ideeën op zo'n manier beschreven worden dat je iedere zin 3 keer moet lezen voor je begrijpt wat er staat, is toch een tree hoger in het kritisch denkvermogen dan een cursus Strategie voor dummies.
  maandag 7 mei 2012 @ 20:04:12 #134
258802 Yreal
henk..!
pi_111260337
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 20:02 schreef LavenderTown het volgende:

[..]

Bergen met stoffige teksten lezen waarin de meest ingewikkelde ideeën op zo'n manier beschreven worden dat je iedere zin 3 keer moet lezen voor je begrijpt wat er staat, is toch een tree hoger in het kritisch denkvermogen dan een cursus Strategie voor dummies.
Strategie voor dummies, alsjeblieft zeg :')

Heel leuk dat je stoffige teksten kan lezen, maar wat kan je er nou precies mee?
pi_111260683
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 19:24 schreef LavenderTown het volgende:
Je leert de klakkeloze aannames die mensen maken onderuit te schoppen.
Zoals al eerder gezegd: Als je daarvoor moet studeren zul je het nooit leren.

Filosoferen dat kun je van jezelf of je kunt het niet, dat kun je niet leren. Het verlaten van de gebaande paden en zelf door te redeneren op andere, wellicht betere, blikken op een stelling komen is niet iets wat uit boeken komt. Dat komt uit persoonlijkheid.
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 20:02 schreef LavenderTown het volgende:
Als je iedere zin 3 keer moet lezen om te begrijpen wat er staat is het óf slecht geschreven, óf je zult het nooit doorgronden.
Filosofie gaat juist níet over het lezen van stoffige teksten. Het gaat om het zélf in staat zijn buiten de gebaande paden te denken. Als je alleen wijsbegeerte studeert om stoffige teksten te kunnen lezen, kun je beter een cursus bibliothecaris doen.
pi_111261133
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 20:11 schreef Kumerian het volgende:

[..]

Zoals al eerder gezegd: Als je daarvoor moet studeren zul je het nooit leren.

Filosoferen dat kun je van jezelf of je kunt het niet, dat kun je niet leren. Het verlaten van de gebaande paden en zelf door te redeneren op andere, wellicht betere, blikken op een stelling komen is niet iets wat uit boeken komt. Dat komt uit persoonlijkheid.

[..]

Als je iedere zin 3 keer moet lezen om te begrijpen wat er staat is het óf slecht geschreven, óf je zult het nooit doorgronden.
Filosofie gaat juist níet over het lezen van stoffige teksten. Het gaat om het zélf in staat zijn buiten de gebaande paden te denken. Als je alleen wijsbegeerte studeert om stoffige teksten te kunnen lezen, kun je beter een cursus bibliothecaris doen.
Daar zou ik niet zeker van zijn. Door feedback te krijgen op je betogen leer je juist je eigen veronderstellingen te doorgronden. Ik heb ook niet beweerd dat lezen het doel is. Door te lezen verrijk je jezelf met verschillende manieren van denken. Kritisch denken is dan ook iets wat aangemoedigd moet worden door je omgeving.
  maandag 7 mei 2012 @ 20:40:27 #137
258802 Yreal
henk..!
pi_111262218
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 20:20 schreef LavenderTown het volgende:

[..]

Daar zou ik niet zeker van zijn. Door feedback te krijgen op je betogen leer je juist je eigen veronderstellingen te doorgronden. Ik heb ook niet beweerd dat lezen het doel is. Door te lezen verrijk je jezelf met verschillende manieren van denken. Kritisch denken is dan ook iets wat aangemoedigd moet worden door je omgeving.
Dat is allemaal ook op rechten van toepassing, net als op bedrijfskunde. Sorry ;(
pi_111264033
Het probleem van filosofie is dat een begin is zonder einde. Mensen zijn al eeuwen aan het discussiëren of Descartes' idee over het onderscheid tussen lichaam en geest juist is. Dat doen zij, niet omdat het zo'n complex onoplosbaar wiskundig probleem is, maar omdat er simpel weg nooit een antwoord op komt. Filosofie is geen empirische wetenschap, je kan dan ook geen hypothesen falsificeren. Het is meer zo van.. "Plato vindt dit en dat", "Descartes vindt dit en dat...", tsja, en wat vind jij?

Filosofie is wel leuk, als minor of als bijvak, maar om eerlijk te zijn: als hoofdstudie kan je er niet zoveel mee, behalve filosofie vakken doceren op de universiteit.
pi_111264171
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 20:40 schreef Yreal het volgende:

[..]

Dat is allemaal ook op rechten van toepassing, net als op bedrijfskunde. Sorry ;(
Dan blijft het alleen binnen het vakgebied. Filosofie is wetenschap van de wetenschap
pi_111264251
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 21:13 schreef LavenderTown het volgende:

[..]

Dan blijft het alleen binnen het vakgebied. Filosofie is wetenschap van de wetenschap
Filosofie is geen wetenschap. Het is hoogstens het begin van de huidige wetenschappen, want toegegeven, de astronomie en biologie begon bij filosofen.
pi_111264354
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 21:49 schreef renzell het volgende:

[..]

Poeh. Wat ongelofelijk frustrerend zeg! En wat idioot, dit!!! Ik ben hier echt woedend over. Over dit klotesysteem, die het mij op dit moment gewoonweg vrijwel onmogelijk maakt een tweede studie te gaan doen.
Tja de maatschappij blijft niet opdraaien voor studies, en pretstudies waar je verder niets mee kan mogen gelijk op de schop.
pi_111264417
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 21:10 schreef Warren het volgende:
Het probleem van filosofie is dat een begin is zonder einde. Mensen zijn al eeuwen aan het discussiëren of Descartes' idee over het onderscheid tussen lichaam en geest juist is. Dat doen zij, niet omdat het zo'n complex onoplosbaar wiskundig probleem is, maar omdat er simpel weg nooit een antwoord op komt. Filosofie is geen empirische wetenschap, je kan dan ook geen hypothesen falsificeren. Het is meer zo van.. "Plato vindt dit en dat", "Descartes vindt dit en dat...", tsja, en wat vind jij?

Filosofie is wel leuk, als minor of als bijvak, maar om eerlijk te zijn: als hoofdstudie kan je er niet zoveel mee, behalve filosofie vakken doceren op de universiteit.
True. Dat clubje van Dawkins, deGrasse en Krauss zeggen dat ook. Of stiekem heb je het ook van hun.

Aan de andere kant. Filosofie levert toch verrassende inzichten op waar mensen vervolgens niks mee doen. Neem bijvoorbeeld het Cyborg Manifest, waarin beargumenteerd wordt dat mensen al versmolten zijn met technologie. Je zou toch zeggen dat zulke inzichten ertoe moeten leiden dat mensen zich minder verzetten tegen technologische veranderingen. Dat vind ik toch jammer. Daarom is filosofie toch niet een nutteloze cirkel als je het mij vraagt.
  maandag 7 mei 2012 @ 21:23:09 #143
258802 Yreal
henk..!
pi_111264762
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 21:17 schreef LavenderTown het volgende:

[..]

True. Dat clubje van Dawkins, deGrasse en Krauss zeggen dat ook. Of stiekem heb je het ook van hun.

Aan de andere kant. Filosofie levert toch verrassende inzichten op waar mensen vervolgens niks mee doen. Neem bijvoorbeeld het Cyborg Manifest, waarin beargumenteerd wordt dat mensen al versmolten zijn met technologie. Je zou toch zeggen dat zulke inzichten ertoe moeten leiden dat mensen zich minder verzetten tegen technologische veranderingen. Dat vind ik toch jammer. Daarom is filosofie toch niet een nutteloze cirkel als je het mij vraagt.
nutteloos en oninteressant is het zeker niet, maar als enige studie is het geen slimme keus.
pi_111264889
quote:

[..]

Ik ben bekend met die auteurs, maar ik heb het niet van hun.

quote:

[..]

Ik heb ooit enkele filosofie vakken gevolgd aan de universiteit. Het zijn zeker nuttige vakken als aanvulling op een andere studie. Vakken als Logica zijn zeker nuttig (en lastig!). Ook Wetenschapsfilosofie vond ik heel interessant. Dat zijn hele nuttige vakken, omdat je daar anders leert nadenken over wat wetenschap nou eigenlijk is.

Waar ik een beetje bij afhaak zijn dingen als metafysica want toen ik Plato's dialogen over zijn argumenten over de ziel bestudeerde, had toch echt zoiets van, wel leuk en aardig, maar je kan in feite alles zeggen in die trant want je kan uiteindelijk niets toetsen aan enige vorm van realiteit. Het blijft allemaal speculeren. Je kan er over discussiëren en dat is wel leuk, maar ik wil zelf altijd met harde feiten en komen en dat krijg je daar niet.
pi_111265098
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 21:23 schreef Yreal het volgende:

[..]

nutteloos en oninteressant is het zeker niet, maar als enige studie is het geen slimme keus.
Juist doordat we er zo over denken...

Wat is dan een betere keuze? De TS kan alleen nog maar een alpha- of een gammastudie volgen en daarmee komt ze sowieso al zonder specifieke vaardigheden op een verzadigde arbeidsmarkt. De wereld heeft geen behoefte aan nog een bedrijfskundige, econoom of psycholoog.
  maandag 7 mei 2012 @ 21:30:31 #146
258802 Yreal
henk..!
pi_111265222
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 21:28 schreef LavenderTown het volgende:

[..]

Juist doordat we er zo over denken...

Wat is dan een betere keuze? De TS kan alleen nog maar een alpha- of een gammastudie volgen en daarmee komt ze sowieso al zonder specifieke vaardigheden op een verzadigde arbeidsmarkt. De wereld heeft geen behoefte aan nog een bedrijfskundige, econoom of psycholoog.
Maar voor een verpleegkundige wel. Al was het "maar" een mbo-4 zijinstromer. Daar kunnen we met zijn alle blij mee zijn.
pi_111265368
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 21:25 schreef Warren het volgende:

[..]

Ik ben bekend met die auteurs, maar ik heb het niet van hun.

[..]

Ik heb ooit enkele filosofie vakken gevolgd aan de universiteit. Het zijn zeker nuttige vakken als aanvulling op een andere studie. Vakken als Logica zijn zeker nuttig (en lastig!). Ook Wetenschapsfilosofie vond ik heel interessant. Dat zijn hele nuttige vakken, omdat je daar anders leert nadenken over wat wetenschap nou eigenlijk is.

Waar ik een beetje bij afhaak zijn dingen als metafysica want toen ik Plato's dialogen over zijn argumenten over de ziel bestudeerde, had toch echt zoiets van, wel leuk en aardig, maar je kan in feite alles zeggen in die trant want je kan uiteindelijk niets toetsen aan enige vorm van realiteit. Het blijft allemaal speculeren. Je kan er over discussiëren en dat is wel leuk, maar ik wil zelf altijd met harde feiten en komen en dat krijg je daar niet.
Volgens mij leer je bij filosofie dat er geen harde feiten zijn. :P Dat is jouw karakter. Zelf ben ik meer een dromer. Ik wou dat ik betaald kreeg om te schrijven en te speculeren over wat zou kunnen zijn. Andere mensen zijn liever in het hier en nu. Maar zelfs bij een zogenaamd ''hard'' onderzoeksgebied als natuurkunde lijkt het me noodzakelijk om te kunnen speculeren, omdat je na experimenten toch weer nieuwe hypothesen moet verzinnen over hoe de wereld in elkaar steekt.
pi_111265482
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 21:30 schreef Yreal het volgende:

[..]

Maar voor een verpleegkundige wel. Al was het "maar" een mbo-4 zijinstromer. Daar kunnen we met zijn alle blij mee zijn.
True, maar ze is een kunstenaar. Zou ze daar wel gelukkig van worden? Misschien is het een idee om haar contacten te gebruiken voor een andere baan in de kunstsector, zoals communicatiemedewerker. Dan blijft ze dicht bij huis en kan ze in haar vrije tijd een doorstart maken in het regiseren met haar nieuw opgedane connecties.
  maandag 7 mei 2012 @ 21:45:33 #149
258802 Yreal
henk..!
pi_111266065
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 21:35 schreef LavenderTown het volgende:

[..]

True, maar ze is een kunstenaar. Zou ze daar wel gelukkig van worden? Misschien is het een idee om haar contacten te gebruiken voor een andere baan in de kunstsector, zoals communicatiemedewerker. Dan blijft ze dicht bij huis en kan ze in haar vrije tijd een doorstart maken in het regiseren met haar nieuw opgedane connecties.
Dat lijkt mij al een veel beter plan. Misschien marketing, bedrijfskunde, commerciele economie, sbrm... om beter te leren ondernemen, te leren hoe je een eigen kunstzaak runt en je producten aan de man brengt.

Kunstenaar zijn is allemaal leuk en aardig, maar je moet wel iets maken dat mensen willen als je ervan wilt leven.
  maandag 7 mei 2012 @ 21:47:37 #150
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_111266205
quote:
Maar met wijsbegeerte? Wat kan je daar uberhaupt mee? Wijsbegeerte is iets dat je voor jezelf doet, voor je eigen ontwikkeling.
Dus daarom ook maar instellingsgeld voor een opleiding informatica, scheikunde, farmacie, elektrotechniek, wiskunde, ...?
Allemaal opleidingen die voor de maatschappij zeer nuttig zijn.
Deze logica volg ik dan ook niet.

quote:
Hoe doen ze dat in Zweden dan? Daar mag ieder EU-lid gewoon gratis studeren. En Nederland maar pretenderen dat het zo'n geweldig land is. Ja, voor de burgerlul ja.
In Duitsland betaal je ook 0 Euro collegegeld, in België 550-600 Euro. Ik vermoed dat je in Zwitserland (ETH) ook niet veel betaalt maar dat zou ik nog even moeten opzoeken.
En wat levert het ons Nederlanders nu op?
Of dat je nu 18 keer zo weinig te besteden hebt als de topuniversiteiten (per student) of 10 keer, je doet evengoed niet mee met de grote jongens. Vergelijk het maar met Ajax wat graag 20 miljoen Euro extra per jaar te besteden zou hebben maar wat dan altijd nog kansloos is om de CL te winnen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')