Als dat nou zo was had het veel en lang studeren in ieder geval nog nut gehadquote:Op zaterdag 5 mei 2012 23:12 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
En nu hebben we een overschot aan multidemensionale opgeleide mensen?
Toch?
Dank je wel!quote:Op zaterdag 5 mei 2012 23:53 schreef wimjongil het volgende:
Je bent 35, freelance kunstenaar, woont samen met je vriend en hebt een kind. Is het niet wat laat om nu pas te bedenken dat je eigenlijk door wilt studeren? Begrijp me niet verkeerd - ik vind die tarieven ook ontzettend hoog -, maar had je niet eerder kunnen denken aan je studiecarričre?
Volgens mij heeft Tilburg een laag instellingstarief (maar voor hoe lang nog weet ik niet). Is een uurtje vanuit Rotterdam. Kijk hier eens, onder puntje 10.
Dat is waar, de kunstsector is natuurlijk nooit een stabiele sector geweest, maar het is wel eens beter geweest dan nu. Maar filosofie is ook geen baangarantie, wees je daar wel van bewust.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 23:58 schreef renzell het volgende:
[..]
Dank je wel!
En: ja. Uiteraard had dat gekund. En misschien wel gemoeten. Heb ik alleen nu niets meer aan.
Mijn keuze heeft overigens niet alleen te maken met de wens te willen verdiepen, maar ook met de extreme bezuinigingen binnen de kunstsector, waardoor precies dat segment waarin ik mij begaf (cq begeef) volledig aan het verdwijnen is. Ik ben door de bezuinigingen van dit kabinet letterlijk mijn baan (en daarmee mijn toekomstperspectief) kwijtgeraakt. Dus ik vond het tijd om de touwtjes weer in eigen hand te nemen. Dat verklaart mijn (inderdaad zeer late) keuze voor een nieuwe studie wellicht wat beter.
Ja. Helemaal gelijk. Ik leef alleen NU. Niet in het verleden. En NU beslis ik dat ik iets anders wil. Moet. Omdat mijn eigen vak mij niet genoeg (meer) oplevert. In deze tijden van bezuiniging en recessie. En misschien moet dat uiteindelijk wel iets anders worden dan wijsbegeerte. Dat kan. Iets met meer toekomstperspectief in plaats van een 'hobbystudie'. Hoewel mijn hart er wel naar uitgaat.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 23:38 schreef mr_me_me het volgende:
[..]
Of je zoekt een echte baan en ga dat freelancen erbij doen.
1. Een studie kost geld.
2. Je hebt geen geld.
1 + 2 = werken voor je geld = nieuwe studie.
Crisis in Nederland, mensen naar de voedselbank en jij loopt te zeiken dat je hobbiestudie (die ook nog eens gedeeltelijk door de belastingbetaler wordt betaald) zo duur is.
Had je in het verleden maar andere keuzes moeten maken.
Ja zeg, dat snap ik!!!quote:Op zondag 6 mei 2012 00:00 schreef kipptje het volgende:
Tja, ik zou graag ook nog geneeskunde willen studeren, maar 'men' vond de opleiding die ik net had afgerond ook in de gezondheidszorg vallen.... Terwijl ik niet eens mensen kan/mag behandelen![]()
En ik zit niet echt te wachten om een collegegeld van 12000 per jaar te betalen...
Ja, ik weet het. Misschien moet ik mijn studiekeuze opnieuw onder de loep nemen. Andere opties zijn; Nederlandse taal- en letterkunde, Engelse taal-en letterkunde, Psychologie, Sociologie, Wijsbegeerte. Levert allemaal geen vetpot op vrees ik.quote:Op zondag 6 mei 2012 00:07 schreef wimjongil het volgende:
[..]
Dat is waar, de kunstsector is natuurlijk nooit een stabiele sector geweest, maar het is wel eens beter geweest dan nu. Maar filosofie is ook geen baangarantie, wees je daar wel van bewust.
Overigens is het (gebaseerd op wat ik her en der oppik) het gunstigste om een studie te doen om de gezondheidszorg of het onderwijs in te gaan.
Psychologie studenten zijn er al in overvloed.. Met Engels of Nederlands zou je in ieder geval nog het onderwijs in kunnen. Wel handig met een kind, zelfde vakantiesquote:Op zondag 6 mei 2012 00:14 schreef renzell het volgende:
[..]
Ja, ik weet het. Misschien moet ik mijn studiekeuze opnieuw onder de loep nemen. Andere opties zijn; Nederlandse taal- en letterkunde, Engelse taal-en letterkunde, Psychologie, Sociologie, Wijsbegeerte. Levert allemaal geen vetpot op vrees ik.
Dat is waar. Een eerstegraads lesbevoegdheid (theater) heb ik trouwens sowieso al.quote:Op zondag 6 mei 2012 00:17 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Psychologie studenten zijn er al in overvloed.. Met Engels of Nederlands zou je in ieder geval nog het onderwijs in kunnen. Wel handig met een kind, zelfde vakanties
Wat voor beroep kun je na die studie eigenlijk uitvoeren? Docent? Heb geen flauw idee.quote:Op zondag 6 mei 2012 00:23 schreef renzell het volgende:
[..]
Maarre..... ook filosofiedocenten kunnen ze tegenwoordig goed gebruiken hoor! Steeds meer, eigenlijk.
Docent, journalist, schrijver, filosofisch adviseur en afhankelijk van de master die je volgt, nog veel meer (wetenschap, bedrijfsleven). Of gewoon filosoof natuurlijk.quote:Op zondag 6 mei 2012 00:25 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Wat voor beroep kun je na die studie eigenlijk uitvoeren? Docent? Heb geen flauw idee.
Vast ja.quote:Op zondag 6 mei 2012 00:33 schreef Janneke141 het volgende:
Dus eigenlijk verwacht je dat de gemeenschap opdraait voor jou foute keuzes.
Ik niet. Als je wil investeren in je eigen toekomst, kun je vast een manier vinden om die te financieren.
Idd jaquote:Op zaterdag 5 mei 2012 23:29 schreef renzell het volgende:
[..]
Ik woon in Rotterdam.
En... Leiden heeft wel wijsbegeerte hoor!
Ik vrees dat dit sentiment mede de oorzaak is van de studieremmende maatregelen die er genomen zijn.quote:Buitenproportioneel!?
Je eerste studie wordt door je werkende medemens betaald via de belasting. Wil je meer dan dat dan is dat pure luxe en zul je het dus gewoon zelf moeten betalen!
En zelfs dan is die 14'000 euro maar een schijntje van de werkelijke kosten van een studie doordat de scholen in het algemeen zwaar gesubsidieerd worden.
Ofwel: Het is buiten proportioneel dat jij verwacht dat wij gaan opdraaien voor de kosten van je tweede! studie. Zeker als je al 35 bent!
Vakantie nodig, schat?quote:Op zondag 6 mei 2012 03:09 schreef Velly het volgende:
Heb zelf kunstacademie gedaan, vierde jaar masters in Engeland. Werk inmiddels 15 jaar als zzp`er in de reclame. Business is door de crisis niet geweldig maar dat komt wel weer goed. Nog nooit uitkering/subsidie gehad of gewild. Vrouw is psycholoog, ook zzp`er, doet nu GZ vervolgopleiding, kost 15.000 geheel uit eigen zak maar is noodzakelijk i.v.m. aangescherpte voorwaarden ziektekostenverzekeraars.
Aantal van onze vrienden en vriendinnen zitten in de kunstsector en van sommigen hoor ik dezelfde soort verhalen als dat van Renzell: geen werk, geen subsidie, geen geld voor vervolgopleiding.
Eerlijk gezegd wordt ik er een beetje strontziek van: eerst een 'opleiding' volgen (been there, done that...) en na 4 jaar denken dat je een godsgeschenk voor de mensheid bent, daarna een aantal jaren WWIK vangen (kan niet zeggen dat ik `t erg vind dat dat nu stopt), leuk gesubsidieerde dingetjes prutsen voor (semi)overheidsinstellingen, zo nu en dan een werkje verpatsen aan familie of kennisen.
Een of twee kinderen op de wereld zetten en daarna gaan lopen klagen dat het leven tegenvalt, zo zwaar is en je een onbegrepen kunstenaar bent.
Maar goed, dan is `t tijd voor een vervolgopleiding. Je zou denken 'door schade en schande wijs wordt het iets met toekomstperspectief'. Maar nee: creatief therapeut, aziatische geschiedenis, filosofie of in het geval van Renzell; wijsbegeerte....
En wat wil ze er mee worden: docent, journalist, schrijver, filosofisch adviseur. Of filosoof, natuurlijk bekend en beroemd!!
Doe GVD normaal, kijk eens in de spiegel en accepteer dat je geen beroemd kunstenaar bent. Een bekend filosoof zul je ook nooit gaan worden, daarvoor ontbreekt het je aan wilskracht, talent & doorzettingsvermogen. Daardoor ben je namelijk beland waar je nu bent.
Maakt allemaal geen ene zak uit want met jou zijn er nog 16+ miljoen nederlanders niet bekend.
Ga naar het CWI of een uitzendbureau of wat dan ook, doe wat marktonderzoek & een beroepskeuze test en ga wat nuttigs doen waarbij je je goed voelt, waar je wel geld mee verdient en waar je, wie weet, verder in kan groeien.
Ik leef al 12 jaar van mijn kunstenaarsschap hoor. Heb nog nooit een uitkering moeten aanvragen. Jarenlang voorstellingen gemaakt voor festivals als Oerol en de Parade. En ik kan nog steeds prima van mijn vak leven door lessen te geven, te trainingsacteren en te regisseren. Maar het geleur en geschraap om subsidies, daar ben ik onderhand wel klaar mee. Ik heb geen zin om met 100.000 anderen in de rij te staan om steeds weer die benodigde 40.000,- bij elkaar te schrapen voor een nieuwe voorstelling. En het lesgeven geeft mij niet voldoende voldoening (of verdieping zo je wilt). Daarom wijsbegeerte/filosofie. Enne... ik hoef geen beroemd filosoof te worden hoor, meneertje botte lul. Dank u feestelijk. Maar toch bedankt voor je zinvolle bijdrage. Ik zal vandaag eens lekker in de spiegel gaan kijken.quote:Op zondag 6 mei 2012 03:09 schreef Velly het volgende:
Heb zelf kunstacademie gedaan, vierde jaar masters in Engeland. Werk inmiddels 15 jaar als zzp`er in de reclame. Business is door de crisis niet geweldig maar dat komt wel weer goed. Nog nooit uitkering/subsidie gehad of gewild. Vrouw is psycholoog, ook zzp`er, doet nu GZ vervolgopleiding, kost 15.000 geheel uit eigen zak maar is noodzakelijk i.v.m. aangescherpte voorwaarden ziektekostenverzekeraars.
Aantal van onze vrienden en vriendinnen zitten in de kunstsector en van sommigen hoor ik dezelfde soort verhalen als dat van Renzell: geen werk, geen subsidie, geen geld voor vervolgopleiding.
Eerlijk gezegd wordt ik er een beetje strontziek van: eerst een 'opleiding' volgen (been there, done that...) en na 4 jaar denken dat je een godsgeschenk voor de mensheid bent, daarna een aantal jaren WWIK vangen (kan niet zeggen dat ik `t erg vind dat dat nu stopt), leuk gesubsidieerde dingetjes prutsen voor (semi)overheidsinstellingen, zo nu en dan een werkje verpatsen aan familie of kennisen.
Een of twee kinderen op de wereld zetten en daarna gaan lopen klagen dat het leven tegenvalt, zo zwaar is en je een onbegrepen kunstenaar bent.
Maar goed, dan is `t tijd voor een vervolgopleiding. Je zou denken 'door schade en schande wijs wordt het iets met toekomstperspectief'. Maar nee: creatief therapeut, aziatische geschiedenis, filosofie of in het geval van Renzell; wijsbegeerte....
En wat wil ze er mee worden: docent, journalist, schrijver, filosofisch adviseur. Of filosoof, natuurlijk bekend en beroemd!!
Doe GVD normaal, kijk eens in de spiegel en accepteer dat je geen beroemd kunstenaar bent. Een bekend filosoof zul je ook nooit gaan worden, daarvoor ontbreekt het je aan wilskracht, talent & doorzettingsvermogen. Daardoor ben je namelijk beland waar je nu bent.
Maakt allemaal geen ene zak uit want met jou zijn er nog 16+ miljoen nederlanders niet bekend.
Ga naar het CWI of een uitzendbureau of wat dan ook, doe wat marktonderzoek & een beroepskeuze test en ga wat nuttigs doen waarbij je je goed voelt, waar je wel geld mee verdient en waar je, wie weet, verder in kan groeien.
Ik ken de Uni van Tilburg goed. Heb daar jaren gewerkt. Het is met de trein nog geen uur naar Tilburg vanuit Rotterdam. Valt dus mee inderdaad. Bovendien werk ik er nog steeds geregeld omdat ik lesgeef aan de Fontys. Zou wellicht gecombineerd kunnen worden!quote:Op zondag 6 mei 2012 00:45 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Idd ja, maar goed veel te duur dus. En idd is het collegegeld in Tilburg nu nog goedkoper voor een aantal opleidingen. Bij mijn weten kan dat alleen als je je per 1-1-2012 inschrijft, daarna niet meer, het is dus een overgangsregeling. Grijp je kans dus als je geen bezwaar hebt tegen lang reizen (is wel meer dan een uur....)
Hier staat een overzicht met alle collegegelden, dan weet je gelijk alles:
http://www.tilburgunivers(...)ploverzicht12-13.pdf
Laat het iig nog ff weten wat je gaat doen!
Succes! Ik ben benieuwdquote:Op zondag 6 mei 2012 10:05 schreef renzell het volgende:
[..]
Ik ken de Uni van Tilburg goed. Heb daar jaren gewerkt. Het is met de trein nog geen uur naar Tilburg vanuit Rotterdam. Valt dus mee inderdaad. Bovendien werk ik er nog steeds geregeld omdat ik lesgeef aan de Fontys. Zou wellicht gecombineerd kunnen worden!Dank je wel!! Ik zal zeker laten weten wat het wordt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |