abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111108801
Mogelijk dat deze vraag al ergens in de vele perilex-aansluit-topics gesteld is (maar ik kon het antwoord niet vinden):

Gister is in mijn (nieuwbouw)woning een keuken geinstalleerd met Siemens inductiekookplaat (EH875TE11E).
Bij installatie bleek het snoer van de kookplaat 20cm te kort te zijn om bij de wcd te komen.
Verlengen van het snoer was volgens de monteur niet mogelijk zonder de garantie te verbreken. Hij gaf aan dat er wel verlengsnoeren met een perilex-contrastekker te krijgen zijn (of zelf te maken met een dik 5 dradig snoer) en dat ik deze kon gebruiken om de kookplaat aan te sluiten.
Na het zoeken op internet twijfel ik echter of dit wel zomaar kan / mag / veilig is.

Mijn vraag dus: Kan ik het snoer dmv een verlengsnoer met contrastekker verlengen? Of is er een andere manier om het snoer langer te krijgen?
NB: Het verleggen van de wcd is niet mogelijk zonder de keuken weg te halen.
Ik zou dan -door de gibo-wand heen- een nieuwe perilex-wcd aan moeten leggen vanuit de meterkast.

Bedankt alvast voor het meedenken.

* Op de aansluittekening van de keukenleverancier was de perilex-wcd ook iets hoger geplaatst, de inmeter gaf echter aan dat dit verschil geen probleem moest opleveren. Helaas dus wel. Als ik het probleem van te voren had geweten, had ik de wcd kunnen (laten) verplaatsen.
  donderdag 3 mei 2012 @ 22:42:48 #2
222284 ivar92
heet dus geen henk!
pi_111109041
Kookplaat demonteren en nieuwe aansluitkabel eraan zetten? Beste en mooiste oplossing.

Oh, waxht, nieuw zeg je, als er zegels opzitten idd niet loshalen.
't is pas sport as dr benzine in mot! http://www.youtube.com/watch?v=qsRncRwKvWY
pi_111112485
Verschillende kooktoestellen worden zelfs geleverd zonder aansluitsnoer, bij deze toestellen kan de monteur zelf de lengte van het snoer bepalen. Lijkt me sterk dat de garantie van het kooktoestel vervalt als er op een deskundige wijze het aansluitsnoer vervangen is
pi_111114067
Dank voor jullie reacties.
Bij Siemens wordt er tegenwoordig een snoer van ongeveer een meter bevestigd (zonder stekker).
De monteur gaf aan dat hij hem niet open kon maken om het snoer te vervangen; maar ik kan morgen even kijken of ik een mogelijkheid zie.
Ik zou wel graag willen weten of verlengen van het huidige snoer uberhaupt een optie is...
pi_111114264
Wij hebben ook een siemens toestel en na een belletje bleek dat een erkende monteur het snoer mocht verlengen.
pi_111118293
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 00:24 schreef juniz het volgende:
Dank voor jullie reacties.
Bij Siemens wordt er tegenwoordig een snoer van ongeveer een meter bevestigd (zonder stekker).
De monteur gaf aan dat hij hem niet open kon maken om het snoer te vervangen;
Vreemd, dan zou je ook geen snoer kunnen vervangen of anders configureren? Het is er toch ook eerst aangezet?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator vrijdag 4 mei 2012 @ 09:56:34 #7
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_111119257
Ik zou als ik jullie was toch eerst overwegen om even te bellen met Siemens en vragen of een gekwalificeerde installateur de aansluitkabel aan het toestel mag vervangen voor een langer exemplaar.

Dat is veel minder omslachtig dan het maken van een perilex-verlengsnoer; er zijn wel speciale perilex contrastekkers verkrijgbaar; maar je moet dan wel erg nauwkeurig de huidige aansluiting één op één overzetten; en niet per ongeluk ergens in de stekker of contrastekker een aansluiting verdraaien.

Zou er zelf voor kiezen om de huidige kabel te vervangen voor een langer exemplaar :).
pi_111150083
@luigisix, met 'verlengen' bedoel je vervangen? of een verlengkabel tussen de wcd en originele snoer plaatsen?

Ik heb vandaag nog contact gehad met de keukenleverancier en die geeft -net als de eerdere monteur- aan: zelf een perilex-aansluitsnoer (met stekker) kopen en deze koppelen aan een opbouwdoos (of contrastekker).

@Vonkenboer, Ik snap dat het vervangen van het snoer van de kookplaats netter is. Maar deze vereist een gekwalificeerde installateur en is waarschijnlijk meer gedoe met losmaken van de kookplaat.
Is de oplossing met het snoer ertussen ook acceptabel (qua technische eisen en veiligheid) ?
pi_111151699
Ja ik bedoel inderdaad vervangen en daardoor het snoer te verlengen
pi_111152241
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 22:24 schreef juniz het volgende:
@luigisix, met 'verlengen' bedoel je vervangen? of een verlengkabel tussen de wcd en originele snoer plaatsen?

Ik heb vandaag nog contact gehad met de keukenleverancier en die geeft -net als de eerdere monteur- aan: zelf een perilex-aansluitsnoer (met stekker) kopen en deze koppelen aan een opbouwdoos (of contrastekker).

@Vonkenboer, Ik snap dat het vervangen van het snoer van de kookplaats netter is. Maar deze vereist een gekwalificeerde installateur en is waarschijnlijk meer gedoe met losmaken van de kookplaat.
Is de oplossing met het snoer ertussen ook acceptabel (qua technische eisen en veiligheid) ?
Een nieuw snoer monteren is voor een deskundige net zoveel werk als een verlengsnoer maken en geeft altijd meer bedrijfszekerheid
  Moderator vrijdag 4 mei 2012 @ 23:07:57 #11
92034 crew  Vonkenboer
pi_111152641
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 23:00 schreef exlurker het volgende:

[..]

Een nieuw snoer monteren is voor een deskundige net zoveel werk als een verlengsnoer maken en geeft altijd meer bedrijfszekerheid
Daar sluit ik mij bij aan; ook het maken van een verlengsnoer zou ik voor jou als leek niet aanraden om te maken. Als je ook maar twee draadjes omdraait tussen de verschillende aansluitingen blaas je gegarandeerd je kookplaat op :)
pi_111155525
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 23:07 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Daar sluit ik mij bij aan; ook het maken van een verlengsnoer zou ik voor jou als leek niet aanraden om te maken. Als je ook maar twee draadjes omdraait tussen de verschillende aansluitingen blaas je gegarandeerd je kookplaat op :)
wel een goede reden om een kookplaat MET een langer snoertje te scoren :-P
pi_111161048
Het moet eens afgelopen zijn met dat idiote bezuinigen op een stukje snoer. Kost van de rol misschien 2 kwartjes de meter. Eigenlijk zou er een KEMA keur of zo moeten zijn dat het snoer tenminste 2 meter lang is. Te kort = onveilig.

[ Bericht 5% gewijzigd door blomke op 05-05-2012 09:10:55 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_111162068
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 08:36 schreef blomke het volgende:
Het moet eens afgelopen zijn met dat idiote bezuinigen op een stukje snoer. Kost van de rol misschien 2 kwartjes de meter. Eigenlijk zou er een KEMA keur of zo moeten zijn dat het snoer tenminste 2 meter lang is. Te kort = onveilig.
Ik hoop wel dat TS wat meer geld kwijt is per meter. :7
Ik zou in ieder geval niet graag een snoertje van die prijs aan mijn kookplaat willen hebben, dat is namelijk wel erg goedkoop voor een 5 aderig snoer. ;)
pi_111163655
Ik bedoelde per deci-meter :@ , maar ik denk sneller als dan dat wat ik typ
pi_111165530
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 10:34 schreef klipper het volgende:

[..]

Ik hoop wel dat TS wat meer geld kwijt is per meter. :7
Ik zou in ieder geval niet graag een snoertje van die prijs aan mijn kookplaat willen hebben, dat is namelijk wel erg goedkoop voor een 5 aderig snoer. ;)
als het gewoon maar kwaliteit is boeit dat niet natuurlijk :P ( en hebben keukenboeren minder kut excuses om een kort piemol snoertje te leveren )
pi_111166110
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 13:25 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

als het gewoon maar kwaliteit is boeit dat niet natuurlijk :P ( en hebben keukenboeren minder kut excuses om een kort piemol snoertje te leveren )
Zoek jij dan maar een 5 aderig snoer van ¤0,50 per meter en niet per deci-meter.
En dan niet aankomen met een 5x 0,8 snoer, maar gewoon een snoer welke geschikt is.
pi_111167095
Ik ben even wezen kijken en bij mij zit er (denk ik) 5x 2,5 snoer van 2,5 meter. Het snoer heeft mij inclusief montage rond de 150E gekost.
pi_111167535
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 14:23 schreef luigisix het volgende:
Ik ben even wezen kijken en bij mij zit er (denk ik) 5x 2,5 snoer van 2,5 meter. Het snoer heeft mij inclusief montage rond de 150E gekost.
Duur snoertje, ¤10 materiaal, ¤30 monteur, ¤60 voorrij en blijkbaar ¤50 koffie drinken.
  Moderator zaterdag 5 mei 2012 @ 18:37:51 #20
92034 crew  Vonkenboer
pi_111174909
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 14:23 schreef luigisix het volgende:
Dus er is toch een compleet nieuw snoer aan het toestel gezet ?

Je hebt denk ik niet de meest goedkope installatiebedrijf gehad :@

ff denken

Voorrij kosten : 50E
Uurtje montage : 45E
Materiaalkosten : 25E

Kom ik nog maar op 120E

Dure koffie voor drie tientjes :+
  zaterdag 5 mei 2012 @ 18:44:03 #21
222284 ivar92
heet dus geen henk!
pi_111175093
andere mogelijke oplossing:

wandcontact doos eraf halen, hier een lasdoosje voor in de plaats zetten met een meter buis en draad, en hieraan weer de perilex aanzetten.

in dit geval, gebruik alsjeblieft draailasdoppen, en geen steeklasdoppen en al helemaal geen kroonsteentjes.
't is pas sport as dr benzine in mot! http://www.youtube.com/watch?v=qsRncRwKvWY
  zaterdag 5 mei 2012 @ 19:19:40 #22
63722 z80
I fink you freaky
pi_111176283
Als de aansluitingen voor het snoer aan de buitenkant van de kookplaat zitten (onder een afschermkapje) mag je deze zelf vervangen zonder dat de garantie vervalt.
het gezeur van een installateur/keukenboer is meer omdat hij er geen zin in heeft.
je kunt hier namelijk niets aan verkeerd doen. en verkeerd aansluiten kan ook op de reeds aanwezige kabel.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  zaterdag 5 mei 2012 @ 20:15:23 #23
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_111178227
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 08:36 schreef blomke het volgende:
Waarom is te kort onveilig?

En KEMA test alleen de spanning en stroom. Lengte van de testsnoeren staan in het boekje van de normen.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_111178929
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 20:15 schreef tomaat52 het volgende:

[..]

1. Waarom is te kort onveilig?

2. En KEMA test alleen de spanning en stroom. Lengte van de testsnoeren staan in het boekje van de normen.
2. Dat weet ik ook wel

1. Dat is niet zo gesteld, maar zou wel beter zijn. Met een te kort snoer gaan mensen zelf iets flanzen, mogelijk verkeerd aansluiten met alle gevolgen van dien.
pi_111181925
Dank voor het meedenken.
Aan de wcd kan ik helaas niets meer aanpassen (als dat wel zou kunnen, dan zou ik compleet nieuwe kabels trekken).

Ik ga maandag wel bellen met Siemens of het vervangen van het snoer mag, en zo ja door wie.
Of ik het zelf mag doen (laat het dan sowieso controleren door een vriend die electricien was/is en waarmee ik de groepenkast ook heb uitgebreid) of door een -blijkbaar 150 euro kostende- 'erkende monteur' moet laten doen. In het laatste geval laat ik liever een verlengkabel maken van 20cm bij een electroshop.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')