abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111494393
Heb je al de methode geprobeerd met karakteristieke polynoom, particuliere oplossing, etc? (komt op hetzelfde neer als genererende functies, maar dan sneller)
pi_111496964
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 15:48 schreef dramatic het volgende:

[..]

Ik toch echt maar 3.0.. Maar dat heeft vast weer met staatsexamen te maken.
Speciaal onderwijs. Ieder examen een half uur langer!
pi_111497608
quote:
2s.gif Op zondag 13 mei 2012 15:49 schreef kutkloon7 het volgende:

[..]

Ik dacht het wel, want ik meen me te herinneren dat de GR soms niet het precieze antwoord gaf bij het controleren van een integraal (dus dat de GR bijvoorbeeld 1.0001 als antwoord gaf terwijl het gewoon 1 moest zijn). Daarnaast is er dacht ik ook geen analytische methode die voor elke integraal werkt (want er bestaat niet altijd een integraal).
Je bedoelt dat een primitieve niet altijd in elementaire functies is uit te drukken, dat is iets anders dan beweren dat er geen primitieve is.

Overigens denk ik dat een doodgewone GR wellicht altijd numerieke methoden gebruikt voor het evalueren van definiete integralen. Wat WolframAlpha doet is een stuk geavanceerder, want die weet ook voor sommige oneigenlijke integralen en integralen waarbij een primitieve niet in elementaire functies is uit te drukken toch het exacte antwoord te produceren. Vaak komt dat antwoord dan ietsje later pas op je scherm, namelijk nadat er al een numeriek antwoord is verschenen. Dat duidt erop dat WolframAlpha gebruik maakt van een bibliotheek met 'bekende' integralen die exact zijn te evalueren ook als een primitieve niet in elementaire functies is uit te drukken.

Probeer eens wat je GR hiervan bakt:

01 ln(x)/(x-1)dx
pi_111498499
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 17:29 schreef Riparius het volgende:

[..]

Je bedoelt dat een primitieve niet altijd in elementaire functies is uit te drukken, dat is iets anders dan beweren dat er geen primitieve is.

Overigens denk ik dat een doodgewone GR wellicht altijd numerieke methoden gebruikt voor het evalueren van definiete integralen. Wat WolframAlpha doet is een stuk geavanceerder, want die weet ook voor sommige oneigenlijke integralen en integralen waarbij een primitieve niet in elementaire functies is uit te drukken toch het exacte antwoord te produceren. Vaak komt dat antwoord dan ietsje later pas op je scherm, namelijk nadat er al een numeriek antwoord is verschenen. Dat duidt erop dat WolframAlpha gebruik maakt van een bibliotheek met 'bekende' integralen die exact zijn te evalueren ook als een primitieve niet in elementaire functies is uit te drukken.

01 ln(x)/(x-1)dx
Er hoort pi²/6 uit te komen, maar de GR geeft wel wat anders: 1.644828 ipv 1.64493. Komt inderdaad doordat de GR het altijd numeriek doet.
pi_111498542
quote:

[..]

01 ln(x)/(x-1)dx
Is deze met behulp van partieël integreren algebraïsch te doen?
pi_111498850
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 17:52 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Is deze met behulp van partieël integreren algebraïsch te doen?
Nee.
pi_111498880
quote:

[..]

Uhuh, dat bedoel ik inderdaad (hoewel er natuurlijk ook functies zonder primitieve zijn, maar dat is weer een ander verhaal want die zijn dan niet continu).
pi_111499038
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 15:59 schreef thenxero het volgende:
Heb je al de methode geprobeerd met karakteristieke polynoom, particuliere oplossing, etc? (komt op hetzelfde neer als genererende functies, maar dan sneller)
Bedoel je de karakteristieke polynoom van een matrix?
Ik zou niet weten hoe dat werkt, bij een kwadratische functie.
pi_111499233
quote:
2s.gif Op zondag 13 mei 2012 18:01 schreef kutkloon7 het volgende:

[..]

Bedoel je de karakteristieke polynoom van een matrix?
Ik zou niet weten hoe dat werkt, bij een kwadratische functie.
Je hebt gelijk, dat werkt alleen bij lineaire recurrente betrekkingen. Het enige wat ik zou kunnen bedenken is wat proberen met een genererende functie... misschien komt er wat moois uit maar misschien ook niet.

Je hebt een beetje hetzelfde probleem als bij differentiaalvergelijkingen: vaak is er gewoon geen analytische oplossing. ;)
pi_111506990
Snel vraagje: wat is de primitieve van 32x?
De afgeleide hiervan is 32x x ln(3) x 2 (doordifferentiëren), maar uit de primitieve kom ik niet. Hier is ook een regel voor lijkt me?
pi_111509231
Simpel: 1/(ln3) * 1/2 * 32x . Gewoon goed kijken voor welke factoren je moet compenseren; hier moet je rekening houden met de factor 2 vanwege de 2 in de exponent èn de factor ln(3) vanwege het feit dat de afgeleide van ax = ln(a) * ax.
pi_111512856
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 20:47 schreef Uchiha1911 het volgende:
Snel vraagje: wat is de primitieve van 32x?
De afgeleide hiervan is 32x x ln(3) x 2 (door differentiëren), maar uit de primitieve kom ik niet. Hier is ook een regel voor lijkt me?
Je zou kunnen beginnen met te bedenken dat:

32x = (32)x = 9x

Het is dus gewoon een exponentiële functie, en aangezien 9 = eln 9 heb je dus:

32x = 9x = (eln 9)x = ex∙ln 9

Nu zou het je geen moeite meer mogen kosten hiervan een primitieve op te schrijven.
pi_111523274
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 22:13 schreef Riparius het volgende:

[..]

Je zou kunnen beginnen met te bedenken dat:

32x = (32)x = 9x

Het is dus gewoon een exponentiële functie, en aangezien 9 = eln 9 heb je dus:

32x = 9x = (eln 9)x = ex∙ln 9

Nu zou het je geen moeite meer mogen kosten hiervan een primitieve op te schrijven.
Hartstikke bedankt! Dat zou betekenen dat het 1/ln(9) x ex wordt?
pi_111524077
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 09:05 schreef Uchiha1911 het volgende:

[..]

Hartstikke bedankt! Dat zou betekenen dat het 1/ln(9) ∙ ex wordt?
Nee, een primitieve van ex∙ln 9 is 1/ln(9)∙ex∙ln 9.

Gebruik alleen geen letter x als teken voor vermenigvuldiging, en zeker niet als je x ook nog als variabele gebruikt.

Verder kun je natuurlijk altijd WolframAlpha gebruiken om de afgeleide te bepalen en zo te controleren of je primitieve wel juist is.
pi_111532846
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 18:06 schreef thenxero het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, dat werkt alleen bij lineaire recurrente betrekkingen. Het enige wat ik zou kunnen bedenken is wat proberen met een genererende functie... misschien komt er wat moois uit maar misschien ook niet.

Je hebt een beetje hetzelfde probleem als bij differentiaalvergelijkingen: vaak is er gewoon geen analytische oplossing. ;)
Ok, dank! Ik hoopte dat er misschien een bekende methode was om dit soort recurrente betrekkingen op te lossen, maar ik dacht al dat veel niet-lineaire recurrente betrekkingen niet echt 'op te lossen' zijn.
pi_111541971
quote:
2s.gif Op maandag 14 mei 2012 14:35 schreef kutkloon7 het volgende:

[..]

Ok, dank! Ik hoopte dat er misschien een bekende methode was om dit soort recurrente betrekkingen op te lossen, maar ik dacht al dat veel niet-lineaire recurrente betrekkingen niet echt 'op te lossen' zijn.
Is in het algemeen niet te doen, alleen in speciale gevallen. Dit soort kwadratische recursies spelen zelfs een belangrijke rol in de chaostheorie. Je kunt er ook fractals mee maken, zoals de Mandelbrotverzameling.

Een voorbeeld van eentje die nog wel te doen is (ik verklap de oplossing nog niet):
a1 = 1/3, an+1 = 2an2 - 1.
pi_111547777
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 18:25 schreef thabit het volgende:

[..]

Is in het algemeen niet te doen, alleen in speciale gevallen. Dit soort kwadratische recursies spelen zelfs een belangrijke rol in de chaostheorie. Je kunt er ook fractals mee maken, zoals de Mandelbrotverzameling.

Een voorbeeld van eentje die nog wel te doen is (ik verklap de oplossing nog niet):
a1 = 1/3, an+1 = 2an2 - 1.
Tja, da's een leuke. Als kutkloon nu z'n goniometrische identiteiten maar goed kent ...
pi_111557721
Iemand een idee of deze figuur een (wiskundige) naam heeft?

pi_111557989
Dat heet een gelijkzijdige driehoek met middenparallellen.
pi_111721384
Ik zoek de extremen van
 e^{y-x}(x^2 + y^2+ 4x -4y +4)
op het gebied  T = {((x,y) \in R^2: x \leq 1, y \geq -1, y \leq x + 6)

Ik weet alleen niet wat ik kan zeggen over het punt (1,1), een hoekpunt van de driehoek T. Het is geen globaal max/min, maar is het een lokaal max/min?
Weet iemand hoe ik dit kan aanpakken?
pi_111721513
Begin maar eens met de afgeleiden uit te rekenen.
pi_111722659
De gradient in (1,-1) heeft een negatieve x-component en een positieve y-component, oftewel in de richting van gebied T. Dus dan is f(1,-1) een lokaal minimum.
Bedankt. :)
pi_111755837
Even een vraagje over het oplossen van goniometrische formules: Als ik de formule sin (2x) = sin(1/2 pi - 3x) probeer op te lossen krijg ik een -x in het geval van pi - x. Ik vraag mij eigenlijk af of het valide is om in zulke gevallen de - naar recht te verplaatsten, zodat er een gewone x ontstaat.
  zaterdag 19 mei 2012 @ 21:24:05 #149
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_111755903
Je krijgt 2x = pi - (pi/2 - 3x) + k*2pi, welke - gaat er naar rechts?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_111755945
Je mag altijd beide leden met -1 vermenigvuldigen als je dat bedoelt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')