quote:Op zondag 13 mei 2012 14:37 schreef thenxero het volgende:
[..]
Nee, als je dit had gezegd was het wel goed geweest:
Volgende keer beter
Je moet geen { } haken gebruiken. Daardoor gaat wolframalhpa de mist in.quote:
Ohquote:Op zondag 13 mei 2012 14:37 schreef thenxero het volgende:
[..]
Nee, als je dit had gezegd was het wel goed geweest:
Volgende keer beter
Omdat ik het interval van 2 tot 24 wilde..quote:Op zondag 13 mei 2012 14:40 schreef thenxero het volgende:
[..]
Je moet geen { } haken gebruiken. Daardoor gaat wolframalhpa de mist in.
Je begin en eindwaardes van k kloppen niet. Waarom heb je die zo gekozen?
Ziet er prima uit hoor.quote:Op zondag 13 mei 2012 14:44 schreef PizzaGeit het volgende:
[ afbeelding ]
Dit is dan ook weer niet goed zeker
Als je sommeert van k=2 tot k=24, dan is dus je het eerste midden van de deelintervalletjes bij 2+0.5*2 = 3, en de laatste bij 2+0.5*24 = 14. Je "integreert" dus eigenlijk van 2.75 tot 14.25 op deze manier.quote:Op zondag 13 mei 2012 14:44 schreef Amoeba het volgende:
[tex]
[..]
Omdat ik het interval van 2 tot 24 wilde..
Xk klopt wel?
Ik toch echt maar 3.0.. Maar dat heeft vast weer met staatsexamen te maken.quote:Op zondag 13 mei 2012 15:47 schreef Amoeba het volgende:
Genoeg tijd op het centraal examen, 3.5 uur voor Wiskunde B. Harstikke bedankt.
Ik dacht het wel, want ik meen me te herinneren dat de GR soms niet het precieze antwoord gaf bij het controleren van een integraal (dus dat de GR bijvoorbeeld 1.0001 als antwoord gaf terwijl het gewoon 1 moest zijn). Daarnaast is er dacht ik ook geen analytische methode die voor elke integraal werkt (want er bestaat niet altijd een integraal).quote:Op zondag 13 mei 2012 15:35 schreef Amoeba het volgende:
-470,825 bij de somrij
-470,833 bij de integraal.
Hoe lost je GR eigenlijk een integraal op, een somrij toch gewoon?
Mijn primitieve komt uit op -2025/6 Hetzelfde als de integraal dus.
Speciaal onderwijs. Ieder examen een half uur langer!quote:Op zondag 13 mei 2012 15:48 schreef dramatic het volgende:
[..]
Ik toch echt maar 3.0.. Maar dat heeft vast weer met staatsexamen te maken.
Je bedoelt dat een primitieve niet altijd in elementaire functies is uit te drukken, dat is iets anders dan beweren dat er geen primitieve is.quote:Op zondag 13 mei 2012 15:49 schreef kutkloon7 het volgende:
[..]
Ik dacht het wel, want ik meen me te herinneren dat de GR soms niet het precieze antwoord gaf bij het controleren van een integraal (dus dat de GR bijvoorbeeld 1.0001 als antwoord gaf terwijl het gewoon 1 moest zijn). Daarnaast is er dacht ik ook geen analytische methode die voor elke integraal werkt (want er bestaat niet altijd een integraal).
Er hoort pi²/6 uit te komen, maar de GR geeft wel wat anders: 1.644828 ipv 1.64493. Komt inderdaad doordat de GR het altijd numeriek doet.quote:Op zondag 13 mei 2012 17:29 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je bedoelt dat een primitieve niet altijd in elementaire functies is uit te drukken, dat is iets anders dan beweren dat er geen primitieve is.
Overigens denk ik dat een doodgewone GR wellicht altijd numerieke methoden gebruikt voor het evalueren van definiete integralen. Wat WolframAlpha doet is een stuk geavanceerder, want die weet ook voor sommige oneigenlijke integralen en integralen waarbij een primitieve niet in elementaire functies is uit te drukken toch het exacte antwoord te produceren. Vaak komt dat antwoord dan ietsje later pas op je scherm, namelijk nadat er al een numeriek antwoord is verschenen. Dat duidt erop dat WolframAlpha gebruik maakt van een bibliotheek met 'bekende' integralen die exact zijn te evalueren ook als een primitieve niet in elementaire functies is uit te drukken.
Probeer eens wat je GR hiervan bakt:
∫01 ln(x)/(x-1)dx
Is deze met behulp van partieël integreren algebraïsch te doen?quote:Op zondag 13 mei 2012 17:29 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je bedoelt dat een primitieve niet altijd in elementaire functies is uit te drukken, dat is iets anders dan beweren dat er geen primitieve is.
Overigens denk ik dat een doodgewone GR wellicht altijd numerieke methoden gebruikt voor het evalueren van definiete integralen. Wat WolframAlpha doet is een stuk geavanceerder, want die weet ook voor sommige oneigenlijke integralen en integralen waarbij een primitieve niet in elementaire functies is uit te drukken toch het exacte antwoord te produceren. Vaak komt dat antwoord dan ietsje later pas op je scherm, namelijk nadat er al een numeriek antwoord is verschenen. Dat duidt erop dat WolframAlpha gebruik maakt van een bibliotheek met 'bekende' integralen die exact zijn te evalueren ook als een primitieve niet in elementaire functies is uit te drukken.
Probeer eens wat je GR hiervan bakt:
∫01 ln(x)/(x-1)dx
Nee.quote:Op zondag 13 mei 2012 17:52 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Is deze met behulp van partieël integreren algebraïsch te doen?
Uhuh, dat bedoel ik inderdaad (hoewel er natuurlijk ook functies zonder primitieve zijn, maar dat is weer een ander verhaal want die zijn dan niet continu).quote:Op zondag 13 mei 2012 17:29 schreef Riparius het volgende:
[..]
Bedoel je de karakteristieke polynoom van een matrix?quote:Op zondag 13 mei 2012 15:59 schreef thenxero het volgende:
Heb je al de methode geprobeerd met karakteristieke polynoom, particuliere oplossing, etc? (komt op hetzelfde neer als genererende functies, maar dan sneller)
Je hebt gelijk, dat werkt alleen bij lineaire recurrente betrekkingen. Het enige wat ik zou kunnen bedenken is wat proberen met een genererende functie... misschien komt er wat moois uit maar misschien ook niet.quote:Op zondag 13 mei 2012 18:01 schreef kutkloon7 het volgende:
[..]
Bedoel je de karakteristieke polynoom van een matrix?
Ik zou niet weten hoe dat werkt, bij een kwadratische functie.
Je zou kunnen beginnen met te bedenken dat:quote:Op zondag 13 mei 2012 20:47 schreef Uchiha1911 het volgende:
Snel vraagje: wat is de primitieve van 32x?
De afgeleide hiervan is 32x x ln(3) x 2 (door differentiëren), maar uit de primitieve kom ik niet. Hier is ook een regel voor lijkt me?
Hartstikke bedankt! Dat zou betekenen dat het 1/ln(9) x ex wordt?quote:Op zondag 13 mei 2012 22:13 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je zou kunnen beginnen met te bedenken dat:
32x = (32)x = 9x
Het is dus gewoon een exponentiële functie, en aangezien 9 = eln 9 heb je dus:
32x = 9x = (eln 9)x = ex∙ln 9
Nu zou het je geen moeite meer mogen kosten hiervan een primitieve op te schrijven.
Nee, een primitieve van ex∙ln 9 is 1/ln(9)∙ex∙ln 9.quote:Op maandag 14 mei 2012 09:05 schreef Uchiha1911 het volgende:
[..]
Hartstikke bedankt! Dat zou betekenen dat het 1/ln(9) ∙ ex wordt?
Ok, dank! Ik hoopte dat er misschien een bekende methode was om dit soort recurrente betrekkingen op te lossen, maar ik dacht al dat veel niet-lineaire recurrente betrekkingen niet echt 'op te lossen' zijn.quote:Op zondag 13 mei 2012 18:06 schreef thenxero het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, dat werkt alleen bij lineaire recurrente betrekkingen. Het enige wat ik zou kunnen bedenken is wat proberen met een genererende functie... misschien komt er wat moois uit maar misschien ook niet.
Je hebt een beetje hetzelfde probleem als bij differentiaalvergelijkingen: vaak is er gewoon geen analytische oplossing.
Is in het algemeen niet te doen, alleen in speciale gevallen. Dit soort kwadratische recursies spelen zelfs een belangrijke rol in de chaostheorie. Je kunt er ook fractals mee maken, zoals de Mandelbrotverzameling.quote:Op maandag 14 mei 2012 14:35 schreef kutkloon7 het volgende:
[..]
Ok, dank! Ik hoopte dat er misschien een bekende methode was om dit soort recurrente betrekkingen op te lossen, maar ik dacht al dat veel niet-lineaire recurrente betrekkingen niet echt 'op te lossen' zijn.
Tja, da's een leuke. Als kutkloon nu z'n goniometrische identiteiten maar goed kent ...quote:Op maandag 14 mei 2012 18:25 schreef thabit het volgende:
[..]
Is in het algemeen niet te doen, alleen in speciale gevallen. Dit soort kwadratische recursies spelen zelfs een belangrijke rol in de chaostheorie. Je kunt er ook fractals mee maken, zoals de Mandelbrotverzameling.
Een voorbeeld van eentje die nog wel te doen is (ik verklap de oplossing nog niet):
a1 = 1/3, an+1 = 2an2 - 1.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |