Veel gestelde vragen en antwoorden omtrend de huldiging
03-05-12
Wij zijn kampioen en dus is het tijd ons te richten op de huldiging van Ajax! Dat gaat vanavond gebeuren in het ArenaPark, waar ruimte is voor zo'n 80.000 mensen. Hopelijk zit het weer een beetje mee en maken we er met z'n allen net zo'n mooi feest van als bij de uitreiking van de schaal in het stadion. Antwoorden op veel gestelde vragen en het programma staan op een website die de gemeente Amsterdam in elkaar heeft gezet.
Hieronder de meest gestelde vragen en antwoorden omtrend de huldiging.
AjaxFanzone.NL
Tip
Hou rekening met het Nederlandse weer. Volg de berichten hierover en neem indien nodig goede regenkleding mee. Een paraplu is in grote mensenmassa's niet handig.
Waarom is de huldiging op 3 mei?
Een huldiging na de kampioenswedstrijd zou te laat afgelopen zijn om alle supporters nog met het openbaar vervoer naar huis te brengen.
Waar is de huldiging?
De huldiging is in het ArenaPark. Dit park bevindt zich aan de Arena Boulevard tegenover de ArenA, tussen de Heineken Music Hall en de Villa ArenA. Kijk voor meer informatie op
Centrumgebied Amsterdam.nl
Hoe ziet het programma eruit op 3 mei?
17.00 uur: start programma met muziek
19.00 uur: start huldiging
20.30 uur: einde huldiging
21.30 uur: einde programma
Is de toegang gratis?
Ja, de toegang is gratis.
Is het ArenaPark goed te bereiken?
ja, het ArenaPark is met de auto, fiets en openbaar vervoer goed te bereiken (zie ook reizen op 3 mei(//#Reizenop3mei)) . Hou rekening met de drukte, dus vertrek op tijd. Let op: Op 3 mei kunt u alleen vanaf de ArenaBoulevard het park in lopen. De overige straten aan het ArenaPark zijn afgesloten.
Hoeveel ruimte is er in het ArenaPark?
Op de locatie is plaats voor 80.000 bezoekers.
Hoe weet ik of het ArenaPark vol is?
Voorkom teleurstellingen en kom op tijd naar het ArenaPark. Plan je reis zorgvuldig. Reistips vind je hier.(#Reizenop3mei) Hou de berichtgeving in de media en deze site in de gaten en volg de politie-twitter:
https://twitter.com/#!/politieaa(
https://twitter.com/#!/politieaa)
Welke spelregels gelden 3 mei op het ArenaPark?
-Houd de weersverwachtingen in de gaten. Neem eventueel een regenjas of poncho mee. Paraplus zijn niet handig want die beperken het zicht en ze zijn onveilig voor andere bezoekers;
-Neem geen glas mee op het terrein. Horecaondernemers schenken ook in plastic bekers;
-Vuurwerk is op het evenemententerrein niet toegestaan;
-En houd het gezellig, dus geen spreekkoren en kwetsende spandoeken.
Reizen op 3 mei
Kan ik met de auto naar het ArenaPark?
Ja, dat kan. Let wel op de volgende afsluitingen: Zoals bij alle wedstrijden van Ajax is een deel van het gebied afgesloten voor autoverkeer. De Haaksebergweg wordt in beide richtingen afgesloten . Ook de Corridor wordt in beide richtingen afgesloten. Hier staan ook verkeersregelaars.
Waar kan ik parkeren?
U kunt parkeren op P1 ArenA, P3, P4, P5, P7, P9, P10, P11, P12, P18, Amstel III, Keienbergweg, Amstelborgh, Amsterdamse Poort, de kavel bij P1 ArenA, Compartiment P5. Alleen P2 (vanwege Cirque du Soleil) en P6 zijn gesloten.
Is het parkeren gratis?
Nee, in de parkeergarages en op de parkeerterreinen gelden de normale tarieven rond Ajax-thuiswedstrijden. Dat betekent dat 4 uur voor aanvang van het evenement een parkeerevenemententarief van ¤ 10,- ingaat. De huldiging start om 19.00 uur dus vanaf 15.00 uur gaat het parkeerevenemententarief in. Tot 15.00 uur geldt dus een uurtarief.
Kan ik er met de fiets komen?
Ja. Amsterdammers wordt aangeraden met de fiets te komen vanwege de verwachte drukte op de weg en in het openbaar vervoer.
Waar kan ik mijn fiets parkeren?
Er is een bewaakte fietsenstalling voor de Villa ArenA. Ook kun je je fiets kwijt tegen de hekken om de oude trainingsvelden van Ajax achter De Loper.
Zijn er speciale parkeerplekken voor invaliden?
Ja, er is echter een beperkt aantal plaatsen, dus dit dient bij de aanmelding vermeld te worden. Zie ook Invaliden(#Invaliden).
Openbaar vervoer
Kan ik met de trein naar de huldiging?
Het ArenaPark aan de ArenaBoulevard is per trein goed bereikbaar en ligt op loopafstand van de stations Duivendrecht en Amsterdam Bijlmer ArenA.
-Komt u uit de richting Schiphol, Almere en Amersfoort, dan kunt u het beste de trein nemen naar station Duivendrecht. Na een korte wandeling via de aangegeven looproute wandelt u vanaf daar naar het huldigingsterrein.
-Reist u vanuit de richting Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal, ga dan naar station Amsterdam Bijlmer ArenA en loop vanaf daar naar het Arenapark.
We adviseren u dringend om ruim op tijd richting Amsterdam te vertrekken vanwege de verwachte drukte in de avondspits en als gevolg van de huldiging.
Hoe kom ik van het NS station Duivendrecht in het ArenaPark?
In verband met grote drukte op de metrostation Strandvliet en metrostation Bijlmer ArenA, raden wij treinreizigers die via Duivendrecht reizen aan vanaf station Duivendrecht te lopen naar naar het ArenaPark. Dit is een klein kwartiertje. Borden langs de kant van de weg geven de kortste route aan.
Kan ik met de trein terugreizen?
Kies voor uw terugreis voor het station waar u bent aangekomen. Houdt u ook dan weer rekening met grote drukte op de stations en in de treinen.
Kan ik ook met een OV-Chipkaart reizen?
Ja. Vergeet u dan niet in- en uit te checken bij de NS-palen.
Hoe reis ik met de metro naar het ArenaPark?
Met metro 50 en metro 54 kunt u reizen naar metrostation Strandvliet of Station Bijlmer ArenA. Beide stations liggen op loopafstand van het Arenapark. De looproutes zijn ter plaatse aangegeven.
Metro 50 kunt u nemen vanaf Station Sloterdijk, Amsterdam West en Amsterdam Zuid.
Metro 54 kunt u nemen vanaf het Centraal Station, het centrum of het Amstelstation
Onze tip: gebruik na afloop voor de terugreis hetzelfde station als waar u aangekomen bent.
Mocht na afloop de looproute terug naar één van de stations te druk worden, dan wordt u door begeleidend personeel ter plaatse naar het andere station verwezen. GVB zorgt voor extra inzet van de metro na afloop, als de drukte het grootst is.
Invaliden
Hoe is de toegankelijkheid van de huldiging voor personen in een rolstoel?
Voor rolstoelgebonden supporters is het mogelijk zich aan te melden op een speciale tribune, waar zij optimaal van de huldiging kunnen genieten.
Er is in totaal plaats voor 75 rolstoelgebonden supporters met ieder een verplichte begeleider (minimaal 18 jaar oud). LET OP: VOL=VOL
Hoe meld ik mij als mindervalide aan voor de huldiging?
Rolstoelgebonden supporters dienen zich voor donderdag 3 mei 12:00 uur aan te melden door middel van een email naar foundation@ajax.nl met als onderwerp Huldiging met daarin de naam van de rolstoelgebruiker en de naam van de begeleider.
Uiterlijk donderdag om 15:00 wordt de bevestigingsmail verstuurd.
Zijn er speciale parkeerplekken voor invaliden?
Ja, er is echter een beperkt aantal plaatsen, dus dit dient bij de aanmelding vermeld te worden.
Kan ik 3 mei nog winkelen in de omgeving van het ArenaPark?
Alle winkels op station Bijlmer ArenA gaan dicht om 19.30 uur. Villa Arena sluit om 17.30 uur. De winkels aan de ArenAboulevard gaan om 17.00 uur dicht.
Welke # gebruikt de gemeente?
De gemeente twittert actuele informatie en tips rondom de huldiging. Wij gebruiken de hashtag #huldiging
Zijn er extra toiletten in het ArenaPark?
Ja, er zijn extra toiletten en plaskruizen in het ArenaPark.
Tekst: Amsterdam.nl