abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 2 mei 2012 @ 23:29:24 #1
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_111066461
Zo, hier zijn we weer. Met hopelijk een projectje dat ik wel aankan. De 133 bleek toch teveel werk, dus we hebben afgelopen week een fiat 126 aangeschaft. Deze mooie bolide is in 1991 door fsm gemaakt - een echte Polski fiat dus.

De fiat hebben we in Polen gekocht zo'n 150 km vanaf de Duitse grens. Ik zag hem toevallig al op de Poolse marktplaats staan, de contactgegevens waren een beetje vaag dus we zijn eerst bij een andere gaan kijken in dezelfde plaats.


Die bleek helemaal rot inclusief kale banden en het contactslot was ook stuk. Verder moest hij aangeduwd worden, wat voor ons niet handig was als we er ook mee terug moesten rijden naar Nederland. Uiteindelijk kwam de eigenaar (of nouja eigenlijk 3 eigenaren, een groepje jongens die voor de hobby die maluchy doorverkochten) ermee dat ze nog een garage hadden met nog meer fiatjes en of we daar wilden kijken.

Daar aangekomen voldeden er twee aan de criteria: gebouwd voor 1996 in verband met het ontbreken van de lambda sonde en hij moest in redelijke staat zijn zodat ie rijdend naar NL zou kunnen. De groene die we zagen was eigenlijk al via een veiling via marktplaats verkocht, maar de koper had nog niets van zich laten horen. Helaas bleek de accu dood en was er niemand die startkabels mee had :'). Zodoende hebben de jongens nog geprobeerd de fiat aan te duwen maar dat faalde.


Uiteindelijk zijn we met de blauwe vertrokken. Hij had een mooi schoon blokje, reed verder als een zonnetje en remde goed. Dat misten we vooral in die andere fiat, dus de keus was snel gemaakt. Omgerekend 375 euro voor betaald. Daarnaast kon ik gelijk gaan tanken, kon maar net met heel veel moeite bijna 17 liter in. Benzineprijzen lagen in Polen wat lager, dus dat was lachend tanken. O+

Dit is hem:







De eerste rit bedroeg 125 km terug naar Zielona Góra, waar we een overnachting geregeld hadden. De fiat heeft een luchtgekoeld motortje, dus we zijn na ongeveer 50 km gestopt om even te kijken hoe het ervoor stond. Heb constant 80 gereden, dus hij was goed warm geworden.



Motor zag er goed schoon uit. We hebben even 10 minuten met de klep open gestaan om de motor af te laten koelen en zijn daarna doorgereden naar het hotel. Toen nogmaals gekeken en bleek dat de motor een aantal druppels olie zweette. Nouja goed, is niet per sé een ramp. Hij was waarschijnlijk zulke snelheden toch niet gewend. :+

De volgende dag zouden we teruggaan naar Nederland. Eerst maar eens flinke boodschappen gedaan en ook heel goedkoop ruitenwissers ingeslagen (6 paar voor in totaal ¤12,50). Ook wilden we graag nog wat motorolie halen. Wij dus naar de shell, waar de pompbediende vertelde dat hij zelf ook een maluch had. Na een korte inspectie van zijn kant zei hij dat de auto in goede staat is. Een klein rot plekje kunnen vinden die we zelf niet eens gezien hadden: in de kofferbak onder het reservewiel. Verder heeft hij voor ons de kentekenplaat even goed vastgezet, want die schoot er bijna onderuit. Nog wat tips meegekregen en we konden weer op weg. Hulde trouwens aan de Polen die allemaal behulpzaam waren, ook uiteindelijk tijdens de rit naar Nederland zijn we in Duitsland nog door een aantal Poolse mensen aangesproken. :s)

Tijdens een aantal tussencontroles is gebleken dat de motor toch meer olie lust dan dat we aanvankelijk gedacht hadden. Hij heeft in totaal bijna een liter extra gedronken. Het blok werd ook ondergedruppeld. Ik vermoed puur door het feit dat ik hem tot waanzin heb gedreven door 100-105 te rijden.

Goed, we hebben Nederkand gehaald en hij wisselt nu zo om de tijd tussen onze stoep en de oprit van mijn ouders. Verder heb ik het blok even weer schoongemaakt en het ziet ernaar uit dat hij geen olie meer lekt. Het zal dus wel overdruk zijn door de snelheid toen.

Zo stond hij er vandaag bij met zijn grote broer (de 133 links):


Ik zou graag willen dat hij binnen nu en een periode van ongeveer 1,5 maand op Nederlands kenteken komt te staan. Heb op de website van het RDW gelezen dat het mogelijk is om de apk over te nemen, dus dan zou hij tot december in ieder geval mogen rijden. Wel wil ik de banden vervangen aangezien die overal droogtescheurtjes vertonen. Daarnaast mag er ook een stuurkogel vervangen worden. Ook hele nieuwe olie zal de fiat wat goed doen, dus dat moet ook nog gebeuren. Ten slotte het gat ten hoogte van het reservewiel lassen.

Verder nog wat aandachtspuntjes:
- Er is aan de kilometerteller geknoeid, die liep tijdens de rit naar Polen ineens 10.000 km verder door en daarnaast heb ik een klein barstje in het ruitje van het dashboardding ontdekt.
- Het interieur klopt niet helemaal: voorstoelen en achterstoelen zijn niet gelijk. Daarnaast is de achterkant een keer vervangen geweest en zit er nu een hoes overheen. Deze hoes kan ik niet verwijderen tenzij ik met een kapotgeknipte-nepleer-variant wil blijven zitten. :')
- Ik had nieuwe banden besteld. Deze zijn vandaag geleverd, maar ik had van te voren niet goed gecheckt of ik tubeless velgjes heb. Niet dus. Ik ga dus opzoek naar andere velgen. Moet even de juiste steek opzoeken ,maar ik vermoed dat de velgjes van een cinquecento ook wel zouden passen.
- Het blok rammelt ergens tegen een metaalstukje aan, wat een irritant geluid produceert. Ik heb zo gauw de oorzaak vandaag niet kunnen vinden. Maargoed, dat is geen struikelpunt waaraan nu gewerkt moet worden.

Dit is alsnog een lap tekst geworden, respect voor diegenen die het helemaal willen uitlezen. Ik hoop in ieder geval veel plezier te hebben aan mijn nieuwe fiatje in de toekomst. En oja, ik lach me rot wat betreft de kosten: verzekering komt uit op ongeveer 20 euro en belasting op 12 in de maand. Verder laat ik een mooie uitlaatgassengeur achter, jeeuh :6 ^O^

Buziak,
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_111066874
Nice! Had wel mee gewild! Leuke gebakjes voor weinig geld.
Feel the fuzz!
  woensdag 2 mei 2012 @ 23:38:50 #3
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_111066982
Het was ook wel leuk om te doen hoor zo'n trip! We zijn in totaal 3 dagen weggeweest. De eerste nacht hebben we uit ellende maar in de auto geslapen na aanschaf van een dekbedset, hotelprijzen waren belachelijk hoog en we konden het hotel waar we eigenlijk naartoe wilden in het donker niet zo goed vinden :+. Verder komen house_is_a_feeling en ik allebei uit Polen, dus dat maakt de fiat helemaal al speciaal wegens het sentiment :7
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  woensdag 2 mei 2012 @ 23:58:02 #4
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_111067992
Geweldig!

Leuk verhaal, leuke auto. Hopelijk lukt het jullie met deze wel!

*O*
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
  donderdag 3 mei 2012 @ 21:38:28 #5
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_111105069
Ik loop nu al vast op de bandenvraag. Zoek velgjes met steek 98x4 12".. Nergens te vinden. Anders moet ik verder kijken naar een 13" variant en de banden die ik nu heb gekocht terugsturen.. Iemand een tip? Heb al bij de plaatselijke sloop nagevraagd of ze iets hadden, maar dat hadden ze natuurlijk niet. -O-
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  maandag 7 mei 2012 @ 00:16:40 #6
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_111233397
Ben nog niet veel wijzer wat betreft de banden en velgen, maar ondertussen erachter dat mijn reservewiel een tubelessband is met een binnenband erin :')

Heb zojuist nog wat mooie Poolse handleidingen gevonden, morgen maar eens doornemen of ik daar wat in kan vinden.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  maandag 7 mei 2012 @ 00:23:45 #7
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_111233658
Er kunnen probleemloos binnenbanden in je tubeless banden. Geen nood dus ;)

Wel effe opletten dat ze er talkpoeder ingooien, desnoods zelf effe een bussie meenemen, want dat heeft de gemiddelde bandenboer niet meer op de plank staan :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  † In Memoriam † maandag 7 mei 2012 @ 01:33:36 #8
25682 2cv
Niet subtiel
pi_111235450
Leuk ding ! Maar kan dat metaal-gerammel bij de motor niet een klep zijn die niet goed gesteld (ongeteld :') ) is ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_111236526
Gaaf hoor, leuk om te lezen :Y
Zo te zien wel een erg mooi exemplaar, fijn om te horen dat je er geen problemen mee hebt gehad op zo'n lange reis. Dat schept hoop :P Geinige velgen ook. Veel plezier ermee! ^O^
De achterbank is gok ik niet origineel en komt uit een versie na 1994, pas toen hadden ze die hoofdsteunen op de achterbank.
Er is natuurlijk een Fiat 126 club met een forumpje waar wel wat kenners actief zijn. Trouwens, komende zondag hebben ze hun voorjaarsrit (in Odoorn) :Y

Is de 133 nog steeds niet verkocht? Wel een beetje zonde :)
  maandag 7 mei 2012 @ 11:35:32 #10
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_111241693
Hmm wat betreft dat gerinkel, zelf dacht ik aan de ophanging die ergens tegenaan rammelt. Hij rammelt alleen als je gas geeft trouwens :').

De achterbank is idd niet origineel. Jammer maargoed. Er zit een zwartleren variant onder maar die is dus verknipt.

Afgelopen zaterdag hebben we de 133 verkocht eindelijk. ;)

Wat betreft de fiat 126 club dingest, ik heb een account aangemaakt. Hij moet alleen nog goedgekeurd worden door de beheerder en daar krijg ik nou net geen reactie van. Verder kijk ik nu ook rond op poolse fora. Het kost me enige moeite maar het lukt aardig :P
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_111241926
Hij staat ook weer in de lijst er bij ;) -> Overzicht Projecten
  maandag 7 mei 2012 @ 11:47:06 #12
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_111242099
Bedankt anne. Waarom moet er talkpoeder in sd? Ik denk ook dat we dat gaan proveren overigens. Als ze dat ook met het reservewiel hebben gedaan en in polen ook vaker doen zal de kans op een klapband niet zo groot zijn. Heb verder ook op internet gelezen dan mensen met een kever het ook doen en die rijden er ook veel harder mee.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_111242305
Talkpoeder zorgt er voor dat de binnen- en buitenband makkelijk over elkaar kunnen glijden, dus dan is de kans op een lek (door het wrijven) een stuk kleiner.
  maandag 7 mei 2012 @ 12:04:28 #14
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_111242726
Toen ik 12 was (no joke), werkte ik op zaterdag bij de lokale garage als bandenboefje en uitlatenmonteur (hulpje) en in die periode was precies zo'n beetje de overgang tussen tubetype en tubeless banden. proppen schieten mocht toen helemaal niet ivbm de contsructie van de band. Toen werd er dus gewoon domweg een binnenband in een tubeless band geplempt als hij lekgereden was.

Ook werden nieuwe banden eigenlijk alleen maar in tubeless versie geleverd, terwijl de helft van NL nog op tubetype velgen reed, en ook daar weren gewoon biba's in gegooid. Als je een nieuwe biba uit de doos haalt, was hij al een beetje gepoederd, maar als je een band verving voor een nieuwe met de oude biba erin deed je er een beetje talkpoeder bij, omdat dan het meerendeel van het talkpoeder in de oude band achter bleef.
Zoals Anne al zei: het voorkomt/vermindert slijtage door wrijving tussen binnen- en buitenband.

In mijn motorbanden zitten ook biba's en daar zit ook talkpoeder in ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 7 mei 2012 @ 13:03:02 #15
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_111244684
Geweldig, wat een leuk ding! Ik ga dit volgen.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  maandag 7 mei 2012 @ 13:14:32 #16
367931 Charger808
Bite my shiny metal ass!
pi_111245039
Heb echt leuke herinneringen aan dit wagentje. Mijn oom in Polen had ook zo'n ding. Er zat een gat in de bodem waardoor je straat gewoon kon zien :D Echt een cool autootje dit!
  maandag 7 mei 2012 @ 18:48:37 #17
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_111257463
Zo, de nieuwe bandjes zitten eronder. Morgen nog uit laten lijnen en klaar is kees. :)

Moet nu nog alleen wat kleine dingetjes doen en dan kan ie voor de keuring. Moet alleen even nog navragen of ik de huidige Poolse APK kan behouden. Het schijnt namelijk van wel, maar dan moet je het wel kunnen aantonen - en ik heb dus alleen een stempel op de papieren dat er "przeglad" op zit.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  donderdag 10 mei 2012 @ 16:40:18 #18
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_111382165
Leuk verhaal en erg leuk om te doen allemaal..

Zou er niet aan moetten denken maar begrijp het wel haha
pi_111392995
pas op met dat olieverbruik. de kans dat je met de snelheden die je hebt gereden een kering z'n laastse duwtje hebt gegeven is best aannemelijk, zeker als het ding jaren nouwelijks (degelijk) gereden heeft.

waar komt het vandaan?
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
pi_111393737
Hehe lachen zo'n projectje ;) Doet me meteen denken aan dit:


Maar die van jullie heeft de rit wel overleefd :+
  † In Memoriam † donderdag 10 mei 2012 @ 21:06:19 #21
25682 2cv
Niet subtiel
pi_111394423
Wat weegt zo'n 126 eigenlijk ? En hoe breed is die ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_111396962
Wat een mooi verhaal!

Ook als ik fiat niet mijn ding.. het ziet er wel leuk uit!
Succes!
JA!
  vrijdag 11 mei 2012 @ 16:35:39 #23
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_111425060
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 20:42 schreef powerflux het volgende:
pas op met dat olieverbruik. de kans dat je met de snelheden die je hebt gereden een kering z'n laastse duwtje hebt gegeven is best aannemelijk, zeker als het ding jaren nouwelijks (degelijk) gereden heeft.

waar komt het vandaan?
Olielekkage is als het goed is al opgelost, de dop zat er scheef op. Moest een beetje gebogen worden en weg is het probleem, tot nu toe dan :+

Waar het vandaan komt? Leszno, zo'n 150 km vanaf de Duitse grens in het midden van Polen ;)

quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 21:06 schreef 2cv het volgende:
Wat weegt zo'n 126 eigenlijk ? En hoe breed is die ?
Hij weegt precies 600, de breedte weet ik zo gauw niet uit mn hoofd; volgens de Poolse wiki 1,37 ;)

We zijn nu trouwens bezig met het aansluiten van de radio. Moesten boxen eromheen bouwen etc. Gaat opzich wel even prima, vanavond is het wel klaar denk ik zo.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_111430637
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 16:35 schreef monsterd. het volgende:

[..]

Olielekkage is als het goed is al opgelost, de dop zat er scheef op. Moest een beetje gebogen worden en weg is het probleem, tot nu toe dan :+

Waar het vandaan komt? Leszno, zo'n 150 km vanaf de Duitse grens in het midden van Polen ;)

ik bedoelde de locatie van de lekkage _O-
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
  vrijdag 11 mei 2012 @ 20:57:28 #25
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_111436819
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 18:58 schreef powerflux het volgende:

[..]

ik bedoelde de locatie van de lekkage _O-
Ohhh, haha. Nouja het begon vanaf de olie dop en liet uiteindelijk spetters over het hele blok heen achter.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')