abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 31 mei 2012 @ 12:55:33 #201
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_112259794
Ik heb volgensmij echt een steekje los, ik zit hier gewoon te bibberen achter mij computer terwijl ik een email aan het typen ben naar een collaborator of hij eventueel nog een postdoc positie heeft of er 1 weet.

Ik ben nog nooit zo zenuwachtig geweest, en ik heb echt helemaal niets gedaan ben alleen maar een conceptje aan het schrijven...

:N
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator donderdag 31 mei 2012 @ 15:56:21 #202
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_112267857
En mailtje verstuurd :X
  donderdag 31 mei 2012 @ 16:41:32 #203
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_112269955
Waarschijnlijk komt de stress ook voort uit het feit dat je het zelf als een van je weinige opties ziet. Maar geloof me, er zijn veel meer opties voor iemand met jouw achtergrond! :Y
  Moderator donderdag 31 mei 2012 @ 16:43:39 #204
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_112270050
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 16:41 schreef Grumpey het volgende:
Waarschijnlijk komt de stress ook voort uit het feit dat je het zelf als een van je weinige opties ziet. Maar geloof me, er zijn veel meer opties voor iemand met jouw achtergrond! :Y
Het is een soort van rare angst waar ik nooit last van had. Mijn, ik zie wel wat er gebeurd, houding is compleet verdwenen. Dat komt ook omdat ik mezelf altijd heb wijsgemaakt dat AiO zijn gewoon een opleiding is... en dat ik nu echt aan het werk moet, dat grijpt me soms bij de keel weet nog niet hoe ik daar af moet komen.
pi_112273263
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 21:12 schreef Shivo het volgende:

[..]

Natuurlijk is dat mierengeneuzel. Maar in een wetenschapperstopic moet dat kunnen, toch. :+
stimmt. Ach, ik geloof niet dat er veel wetenschappers zijn die in het nederlands schrijven. Behalve de Nederlandse juristen, wellicht.
pi_112274920
quote:
2s.gif Op donderdag 31 mei 2012 16:43 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Het is een soort van rare angst waar ik nooit last van had. Mijn, ik zie wel wat er gebeurd, houding is compleet verdwenen. Dat komt ook omdat ik mezelf altijd heb wijsgemaakt dat AiO zijn gewoon een opleiding is... en dat ik nu echt aan het werk moet, dat grijpt me soms bij de keel weet nog niet hoe ik daar af moet komen.
Ikzelf vond na het AiO-schap 'echt werk' nog minder intimiderend dan dat ik het al vond. Weinig kans dat ik me weer zo druk ga bezighouden met mijn werk als de laatste 1,5 jaar van mn PhD; nu dus klaar en wel en onderweg met een postdoc. Met opeens genoeg tijd om wat filosofie te volgen in de avonduren, en een nieuw instrument te leren spelen. En de meeste weekenden voer ik ook al geen zak meer uit voor werk.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  Moderator donderdag 31 mei 2012 @ 19:21:53 #207
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_112276400
quote:
15s.gif Op donderdag 31 mei 2012 18:47 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Ikzelf vond na het AiO-schap 'echt werk' nog minder intimiderend dan dat ik het al vond. Weinig kans dat ik me weer zo druk ga bezighouden met mijn werk als de laatste 1,5 jaar van mn PhD; nu dus klaar en wel en onderweg met een postdoc. Met opeens genoeg tijd om wat filosofie te volgen in de avonduren, en een nieuw instrument te leren spelen. En de meeste weekenden voer ik ook al geen zak meer uit voor werk.
:o respect.
  zaterdag 2 juni 2012 @ 15:06:37 #208
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_112345517
Ik heb inmiddels de laatste correcties terug. Middagje werk en het is klaar. Daarnaast is er inmiddels een leescommissie bijeengeroepen. Daar gaat het volgende week waarschijnlijk naartoe.

Ook kwam mijn prof bij me of ik wel even een paper wilde reviewen. Geen probleem van gemaakt natuurlijk. Alhoewel ik dacht dat hij gewoon geen tijd had. Later bleek dat hij er wel naar gekeken had, maar dat hij het net als ik zulke pulp vond, dat we allebei vonden dat er dat niet meer terug willen zien...
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
  Moderator zaterdag 2 juni 2012 @ 18:02:34 #209
45833 crew  Fogel
pi_112350984
Voor de zoekenden onder ons, als dit "PhD Candidate - Innovation and Entrepreneurship, Healthcare Innovation" klinkt als iets wat je interessant kan vinden, en je hebt zin om in Oslo te wonen/werken, klik dan hier http://bi.easycruit.com/vacancy/770637/45434?iso=no

Loon ligt normaal gesproken rond de 400.000NOK per jaar (ca 52k¤). Klinkt veel, maar het leven in Oslo is niet goedkoop, je mag bv blij zijn als je voor minder dan 12000 NOK/maand een apartement kan huren relatief centraal.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
pi_112352288
Speaking of money, hoe zit het met salaris voor jullie? Ik denk dat mijn salaris vrijwel vergeklijkbaar is met NL:

(alles door ongeveer 10 delen, dan is het vergelijkbaar met euro's)

År 1 ( registrerad doktorand) 22 400 kr/månad
År 2 23 300 kr/månad
År 3 23 900 kr/månad
50 % 25 000 kr/månad
80 % 26 400 kr/månad
pi_112353656
Zie http://www.vsnu.nl/web/fi(...)09879a&contentid=395

(maandelijks, dus maal 12 plus 13e maand en vakantiegeld)
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_112360441
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 15:06 schreef SuperWeber het volgende:

Ook kwam mijn prof bij me of ik wel even een paper wilde reviewen. Geen probleem van gemaakt natuurlijk. Alhoewel ik dacht dat hij gewoon geen tijd had. Later bleek dat hij er wel naar gekeken had, maar dat hij het net als ik zulke pulp vond, dat we allebei vonden dat er dat niet meer terug willen zien...
Ik geef papers die ik review ook meestal aan een van mijn postdocs, om dat aantekeningen te vergelijken achteraf. Hoort er ook bij.
Jesus saves but death prevails.
  zondag 3 juni 2012 @ 07:48:50 #213
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_112372795
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 21:28 schreef Shivo het volgende:

[..]

Ik geef papers die ik review ook meestal aan een van mijn postdocs, om dat aantekeningen te vergelijken achteraf. Hoort er ook bij.
Nja, goed ik begin volgende maand op een post-doc positie in zijn lab en aangezien ik op dit moment zijn meest ervaren wetenschapper op dat onderwerp ben kan ik me er iets bij voorstellen. En idd ook ik vind dat het erbij hoort, om daarna de meningen uit te wisselen. Het goede nieuws was dat we er hetzelfde over dachten...

De bedoeling is ook om mijn boekje voor 1 juli zo goed als af te hebben, Dus de daadwerkelijke promotie zal dan ook niet lang op zich laten wachten...
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
  zondag 3 juni 2012 @ 12:37:19 #214
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_112377013
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 18:02 schreef Fogel het volgende:
Voor de zoekenden onder ons, als dit "PhD Candidate - Innovation and Entrepreneurship, Healthcare Innovation" klinkt als iets wat je interessant kan vinden, en je hebt zin om in Oslo te wonen/werken, klik dan hier http://bi.easycruit.com/vacancy/770637/45434?iso=no

Loon ligt normaal gesproken rond de 400.000NOK per jaar (ca 52k¤). Klinkt veel, maar het leven in Oslo is niet goedkoop, je mag bv blij zijn als je voor minder dan 12000 NOK/maand een apartement kan huren relatief centraal.

Superleuk dat je dit post! Iets te business/economische inslag voor mij, maar toch.. Is het overigens niet zo dat mocht een 'buitenlander' worden aangenomen, er huisvestiging geregeld wordt vanuit de uni/instituut?

Update: leescommissie heeft nog 2 weekjes de tijd. Intussen begonnen bij nieuwe werkgever, wel tijdelijk maar who knows?. Leuk, proefschrift is ook even heel erg ver weg :)
  zondag 3 juni 2012 @ 12:38:34 #215
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_112377057
Nu ben ik overigens weer hier aan het posten itt in het nieuwe 'wetenschappers'-topic :@ Foei.
  Moderator zondag 3 juni 2012 @ 13:21:30 #216
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_112378481
*O* versnippering *O* anti-polarisatie.
  Moderator zondag 3 juni 2012 @ 14:35:13 #217
45833 crew  Fogel
pi_112381295
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 12:37 schreef Quoi het volgende:

[..]

Superleuk dat je dit post! Iets te business/economische inslag voor mij, maar toch.. Is het overigens niet zo dat mocht een 'buitenlander' worden aangenomen, er huisvestiging geregeld wordt vanuit de uni/instituut?

Update: leescommissie heeft nog 2 weekjes de tijd. Intussen begonnen bij nieuwe werkgever, wel tijdelijk maar who knows?. Leuk, proefschrift is ook even heel erg ver weg :)
Huisvesting moet je gewoon zelf regelen waarschijnlijk. De universiteiten hebben wel een aantal apartementen/studios voor buitenlandse werknemers, maar daar is vaak een wachtlijst voor.
BI de Noorse Business School, dus logisch dat de focus economie is ;)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
  maandag 4 juni 2012 @ 11:46:31 #218
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_112417824
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 14:35 schreef Fogel het volgende:

[..]

Huisvesting moet je gewoon zelf regelen waarschijnlijk. De universiteiten hebben wel een aantal apartementen/studios voor buitenlandse werknemers, maar daar is vaak een wachtlijst voor.
BI de Noorse Business School, dus logisch dat de focus economie is ;)
Zeg ook niet dat het niet logisch is, past alleen net even niet bij mij :)
pi_112464583
Oke, ik wil graag even wat meningen van (ex-)promovendi.

Mijn situatie in het kort: vorig jaar augustus afgestudeerd (met zeer mooie resultaten) en nu hard op zoek naar werk (heb wel een baan voor 2 dagen per week, maar is niet bepaald een droombaan). Ik solliciteer op van alles wat voorbij komt, maar heb al een paar keer te horen gekregen dat ik "de ideale papieren heb om te promoveren" en "dat ik dan dus binnen no time weg ben als er een goede promotieplek voorbij komt". Erg frustrerend dus, vooral omdat die plekken echt niet voor het oprapen liggen.

Ik heb ook al wel over promoveren nagedacht en het lijkt me erg tof, maar het is niet iets dat ik per se ambieer of zie als de enige logische volgende stap. Nu zag ik gisteren een vacature staan voor een project wat me wel leuk lijkt, dus daar ga ik sowieso op solliciteren en kijken hoe ver ik kom.

Maar ik vraag me af hoe goed promoveren samen gaat met een fatsoenlijk sociaal leven? Het probleem bij mij is sowieso dat de dichtstbijzijnde universiteit minimaal 1.15u enkele reis bij mijn woonplaats vandaan is, dus per dag moet ik er al 2,5 uur reistijd bij optellen.
Verhuizen is wat mij betreft geen optie; woon samen met mijn vriend die een vast contract heeft bij een plaatselijk bedrijf en daar naar verwachting nog ver kan doorgroeien.

Tijdens mijn afstuderen heb ik heel wat promovendi leren kennen, maar die zaten er altijd 's morgens als eerste en gingen als laatste weg. Plus dan waren er nog een aantal die regelmatig op zaterdag 'nog even wat af moesten maken'.
Begrijp me niet verkeerd; ik ben best bereid hard te werken voor een goede baan, maar ik heb ook nog familie/vrienden die ik graag zie...

Bij deze vacature staat bijvoorbeeld dat het een 36-urige werkweek betreft, ik ben benieuwd hoeveel uur de gemiddelde promovendus echt maakt per week?

Excuses voor het lange verhaal! :)
TL;DR:
Mijn vraag is eigenlijk in hoeverre promoveren te combineren is met een fatsoenlijk sociaal leven?
Smile, tomorrow will be worse...
pi_112464865
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 09:38 schreef BrainTeaser het volgende:
Mijn vraag is eigenlijk in hoeverre promoveren te combineren is met een fatsoenlijk sociaal leven?
Dat hangt voor een groot deel van jezelf, en een groot deel van je promotieplaats af. Mijn echtgenote is met een promotie bezig, en als ze altijd thuis zou zitten dan zou er geen haan naar kraaien. Maar als bij mij de promovendi niet genoeg uren maken of geen vooruitgang laten zien, dan ga ik toch eens met ze babbelen. De cultuur binnen een groep is van groot belang, maar daarnaast ligt het natuurlijk ook aan jezelf.

IMHO is een promotieplaats geen gewone baan om de rekeningen te betalen. Het is een investering in jezelf die zich of heel goed kan terugbetalen, of absoluut niet. Een PhD maakt je exclusief, wat goede en slechte kanten geeft. Die exclusiviteit zorgt ervoor dat je hele mooie banen kunt krijgen, maar ook dat er maar weinig banen zijn. Een goed netwerk is enorm belangrijk om een baan te kunnen vinden, en daarnaast moet je bereid zijn om in een andere provincie of ander land te gaan werken. Kortom: een PhD vraagt veel flexibiliteit. Als politieagent of onderwijzer kun je overal een baan vinden, met je PhD kun je op een beperkt aantal plaatsen terecht. Daarnaast is die investering MI alleen de moeite waard als je er uit komt als een top-PhD. Met een zozo-PhD blijf je aanmodderen (ik spreek uit ervaring), en een echte klapper maak je alleen als je een top-PhDer bent.

PhD te combineren met een sociaal leven? Lijkt me wel. Ik had een prima sociaal leven tijdens mijn promotie (beter dan toen ik nog in Nederland woonde en bij Philips werkte).

quote:
Bij deze vacature staat bijvoorbeeld dat het een 36-urige werkweek betreft, ik ben benieuwd hoeveel uur de gemiddelde promovendus echt maakt per week?
Ik draaide zo'n 40 a 50 uur in de week, en tegen het einde bij het schrijven van m'n proefschrift zo'n 60 uur per week. Voor een conferentie kon het wel eens 80 tot 90 uur per week worden, maar dat kwam omdat ik niet alles even goed organiseerde.

[ Bericht 8% gewijzigd door Lyrebird op 05-06-2012 09:58:18 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  dinsdag 5 juni 2012 @ 09:57:58 #221
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_112465023
Allereerst: promoveren valt heel goed te combineren met een sociaal leven. De eigenschap dat de gehele werktijd volledig flexibel is en dat je (in een project van 1 persoon tenminste) volledig zelf kunt bepalen wanneer je werkt en tot hoelaat je werkt is ideaal voor als je bijvoorbeeld feestjes/weekenden weg/uitslapen/eerder naar huis etc. wilt. Er is maar 1 doel: jouw project binnen de 3/4 jaar afronden die er voor staat, en zelf bepaal je hoe je dat doet. Voor de meeste projecten geldt dat je dit prima moet redden. Zeker indien er niet al te veel rocket-science in het project zit en als bijv. de proefpersonen of materialen vrij makkelijk te verkrijgen zijn.
Het is echter wel zo dat werkzaamheden zich niet altijd van 9 tot 17 laten indelen. Soms heb je een week of een maand of zelfs een half jaar waarin vrije tijd gewoon heel vervelend is, omdat je midden in de dataverzameling zit of omdat je alles aan het opschrijven bent. Dit kan je zelf inplannen dus heb je zelf in de hand, maar bedenk wel dat jij uiteindelijk verantwoordelijk bent dat het project goed gedaan wordt (samen met begeleider)
Over de reistijd: bij ons werken veel mensen met reistijd, ook boven de 2,5 uur per dag. Bedenk je dat er vaak goede mogelijkheden zijn tot thuiswerken (schrijven/mailen/lezen/nakijken/bellen etc kan ook gewoon thuis) en dat de trein ook een fijne plek is om alvast je mail te beantwoorden. De mensen bij ons die reistijd hebben beantwoorden hun mail op 2 momenten op de dag: sochtends en aan het eind van de dag, want dan zitten ze in de trein.

Samengevat: ik denk dat je bij andere banen waar een beetje ambitie bij komt kijken (dus niet 9-17 banen) je meer in de knel komt qua sociale contacten, juist vanwege de grote vrijheid die promoveren je biedt qua indeling en planning. Wel is het zo dat stress soms op 1 moment lijkt samen te komen, dat wel, en dan is het voor die periode even bikkelen, maar planning maakt veel goed.

edit: en voor de rest hangt het heel erg van je plek af natuurlijk.
pi_112465116
Heb niks toe te voegen aan bovenstaande 2 posts. Het is echt heel goed te combineren, en dat is een van de hoofdredenen dat promoveren aantrekkelijk kan zijn, wat mij betreft. Jouw probleem qua woonplaats is op zich wel iets vervelend. 2.5 uur reizen per dag zou ik never nooit doen. Maar dan weer, promoveren is zo flexibel (ik weet niet in welk vakgebied je zit..) dat je dan kan kiezen een dag of misschien wel 2 thuis te werken. Zeker tijdens het opschrijven van je thesis/papers is dat natuurlijk zo te doen. En dat beslaat toch wel een groot gedeelte van je promotie.

Bovendien heeft dat reizen (mits je het met OV doet) ook een voordeel. Onderzoek doen is ook heel veel lezen, en dat kan je prima in de trein doen ^O^ Ik mis dat wel een beetje sinds ik nu op 15 minuten fietsen woon ipv 2.5 reizen (op en neer)...
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  Moderator dinsdag 5 juni 2012 @ 10:15:03 #223
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_112465451
Ik had een prima sociaal leven tijdens mijn promotie, maar ik was ook veel op het lab, als je energie hebt om promotie en sociale dingen allebei te doen is het goed te doen. Vaak heb je als promovendus ook iets meer vrijheid om je tijd in te delen dus is het sowieso makkelijker om een keer iets door de week te doen.

ohja er staat altijd 36 urige werkweek maar daar kun je gerust 50 van maken :D

En kwa reistijd zit ik op 3 uur per dag en dat wil ook nog prima :)

Althans dat is hoe het bij mij was.
pi_112465610
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 10:15 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik had een prima sociaal leven tijdens mijn promotie, maar ik was ook veel op het lab, als je energie hebt om promotie en sociale dingen allebei te doen is het goed te doen. Vaak heb je als promovendus ook iets meer vrijheid om je tijd in te delen dus is het sowieso makkelijker om een keer iets door de week te doen.

ohja er staat altijd 36 urige werkweek maar daar kun je gerust 50 van maken :D

En kwa reistijd zit ik op 3 uur per dag en dat wil ook nog prima :)

Althans dat is hoe het bij mij was.
3 uur per dag man, hoe hou je dat vol? Dan ga je 's ochtends 7.00 de deur uit, en kom je 7.00 weer thuis :/
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  Moderator dinsdag 5 juni 2012 @ 10:23:52 #225
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_112465690
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 10:21 schreef Norrage het volgende:

[..]

3 uur per dag man, hoe hou je dat vol? Dan ga je 's ochtends 7.00 de deur uit, en kom je 7.00 weer thuis :/
kwart voor 7, half 8 :D (op goede dagen, op vrijdagen is het heer 6:45, 22:00 :P )

En hoe ik dat volhoud, door niet zo'n goede aio/postdoc te zijn :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')