quote:Politie arresteert verdachte roofmoord op juwelier
De politie heeft een van de verdachten gepakt die de Haagse juwelier Ruud Stratmann (47) zouden hebben overvallen en gedood. Het gaat om de 19-jarige Ziya B., die dinsdag rond middernacht in de Haagse Schilderswijk is gearresteerd. De tweede verdachte, Sandro Grigolia (19), is nog voortvluchtig. De weduwe van Stratmann is door een familierechercheur op de hoogte gebracht van de aanhouding.
Burgemeester Jozias van Aartsen heeft in een eerste reactie aan Omroep West laten weten blij te zijn met het politie-optreden en het handelen van de OM die tot de arrestatie van Ziya Borukcu hebben geleid. Maar, 'we zijn er nog niet niet! Nu de andere nog'.
'Informatie van burgers heeft geholpen bij dit snelle resultaat. De dader die nu is gepakt en die zijn eigen hebzucht belangrijker vond dan het leven van Ruud Stratmann kan nu zijn verdiende straf krijgen.'
'Helaas kan dit het leed van mevrouw Stratmann en haar naasten niet verzachten, maar het is fantastisch dat politie en OM één van deze laffe moordenaar(s) te pakken hebben', aldus de Haagse burgemeester. Ook liet hij weten dat 'alles op alles wordt gezet om deze nietsontziende tweede man te pakken'.
Beschreven en betekende kist
De eerste belangstellenden hebben een laatste groet gebracht aan juwelier Ruud Stratmann. De door zijn naasten beschreven en betekende kist staat woensdag in de winkel. Ook media zijn aanwezig bij de juwelierszaak Lapidee aan de Beeklaan in Den Haag. Op straat praten mensen na over wat de juwelier is overkomen. Van 10.00 tot 17.00 uur kunnen mensen afscheid nemen. De crematie van Stratmann is vrijdag.
Neergeschoten
Stratmann, eigenaar van juwelierszaak Lapidee aan de Beeklaan in Den Haag, werd vorige week woensdag overvallen en neergeschoten door twee mannen, vermoedelijk Ziya B. en Sandro Grigolia.
De politie spoorde B. op aan de hand van onder meer informatie uit tips die dinsdag binnenkwamen nadat de namen en foto's van de verdachten openbaar waren gemaakt.
200 tips
Sinds de fatale overval op de juwelierszaak had de politie al 200 tips gekregen, waardoor ze te weten kwam wie de mogelijke daders waren. Nadat de politie deze identiteiten bekend maakte, kwamen nog eens 50 tips binnen.
Er waren 35 politiemensen betrokken bij de arrestatie, die op straat gebeurde. Het team dat de zaak onderzoekt, bestaat uit in totaal 40 politiemensen. Er is op acht adressen in de regio Haaglanden huiszoeking gedaan, maar tot dinsdagavond wist de politie niet waar de verdachten uithingen.
Gevlucht
De informatie over B. en Grigolia werd ook aan de Belgische autoriteiten gegeven, omdat Grigolia mogelijk daar naartoe is gevlucht. De zoektocht naar deze tweede verdachte gaat onverminderd door, benadrukt de politie in Den Haag.
'Het is pas de eerste die we hebben gepakt, we zijn er nog niet', zei een politiewoordvoerder. Over de verdere zoektocht naar Grigolia geeft de politie geen informatie.
Vorige delen:quote:Vriend: 'Turk, geef je aan! Je moet straf krijgen'
'Het is een lieve jongen', zegt vader Grigolia over zijn van de roofmoord op de Haagse juwelier Ruud Stratmann verdachte zoon Sandro. Hij heeft de politie gesproken, maar kan er niets meer van zeggen. 'Het is te erg', zegt hij met haperende stem. De oma van Sandro's eveneens voorvluchtige kompaan Ziya kan alleen nog maar huilen. 'Ik heb de hele nacht niet geslapen. Hoe heeft hij dit kunnen doen? Ik ken hem zo niet.' Woorden schieten haar te kort.
Ook buurtbewoners kunnen bijna niet geloven wat het duo mogelijk op de kerfstok heeft. 'Ik woonde naast juwelier Stratmann', zegt een van Grigolia's buren. 'Nu woon ik naast zijn moordenaar.' Het gezin staat als 'normaal' te boek in de wijk. Niets wees er de afgelopen dagen op dat de, beiden 19-jarige, jongens een roofmoord hadden gepleegd. Ziya Borukcu vierde vorige week vrijdag nog feest op een familiebruiloft, vertelt zijn oom.
'Ik heb niet aan hem gemerkt', zegt de man tegen het Algemeen Dagblad. Toch zijn er ook aanwijzingen dat het niet goed zat met de jongens. 'Ziya was lui, wilde niet werken en eigenlijk ook niet naar school.' De jongemannen kenden elkaar al jaren, hingen samen rond op straat en rookten wiet. 'Hij had verkeerde vrienden', zegt een buurmeisje. Jongeren bleven, omdat ze vonden dat hij niet deugde, uit zijn buurt.
Beveiligingsdiploma
Ziya lijkt zijn leven op de rails te hebben als hij zijn beveiligingsdiploma haalt. Hij heeft ruzie met zijn moeder, en heeft haar huis in Zoetermeer verlaten, maar klopt aan bij zijn oom voor onderdak. Met een vast adres kan hij solliciteren naar een baan als beveiliger. Jongeren die wel met hem omgingen, hadden 'De Turk' nooit tot moord in staat geacht. 'Een overval zoals deze is echt niets voor hem', zegt een van hen.
Een vriend, bijgenaamd 'Rasta', geeft Ziya een goede raad: 'Turk, geef je aan! Met wat jij gedaan hebt, kun je niet leven. Je moet straf krijgen.' Of Ziya zich van zijn woorden iets aantrekt, betwijfelt hij. 'Ik geloof dat hij zich door de politie laat doodschieten, als hij geen zelfmoord pleegt. Het maalt nu in zijn hoofd.'
Klopjacht in België
Gisteren breidde de klopjacht op de twee overvallers zich uit naar België. De politie heeft het sterke vermoeden dat Grigolia en Borukcu naar onze zuiderburen zijn gevlucht. Nederlandse en Belgische rechercheurs zetten alles op alles om de jongemannen aan te houden. Gisteren werden hun foto's en volledige namen vrijgegeven. Iets dat slechts bij hoge uitzondering voorkomt. De ouders kunnen, of willen, niet zeggen waar het duo uithangt.
'Ik wil dat je terugkomt naar hier, naar de politie of naar huis', zei de moeder van een van hen gisteren in een telefoongesprek met de NOS. De politie laat bij de klopjacht geen middel onbenut. Bewakingsbeelden uit de juwelierszaak van Stratmann, die op Youtube werden geplaatst en de overval 'live' tonen, werden meer dan 70.000 keer bekeken. De foto's van het duo zijn overal op internet te vinden. In de buurt werd geflyerd. Ook werd een beloning van 15.000 euro uitgeloofd voor de tip die leidt tot hun arrestatie.
Mensen kunnen vandaag afscheid nemen van juwelier Ruud Stratmann. De gesloten kist met daarin het lichaam van Stratmann staat in de winkel. Van 10.00 tot 17.00 uur kunnen mensen afscheid nemen. De crematie is aanstaande vrijdag.
Hoogstwaarschijnlijk zal hij daar wel voor veroordeeld worden, net zoals dat ook het geval was bij Volkert.quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:02 schreef mrstylo het volgende:
[..]
Maar krijgen ze dan ook straf voor wapenbezit?
Nee, al is het maar omdat je TT niet klopt. Het zijn nog altijd verdachten.quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:09 schreef mrstylo het volgende:
Overvaller juwelier (Den Haag) daders zijn Türk en Georgier (deel 3)
Pak dan mij op.
Jij had wel de lapo he? Ok, mods. Sluit hem maar.quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:09 schreef mrstylo het volgende:
Overvaller juwelier (Den Haag) daders zijn Türk en Georgier (deel 3)
Pak dan mij op.
Boeit mij echt niet. Ik denk dat jou topic minder haat oproept.quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:12 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Jij had wel de lapo he? Ok, mods. Sluit hem maar.
quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:12 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Jij had wel de lapo he? Ok, mods. Sluit hem maar.
Jongens, maak een keuzequote:Op woensdag 2 mei 2012 12:13 schreef mrstylo het volgende:
[..]
Boeit mij echt niet. Ik denk dat jou topic minder haat oproept.
Sluit die van mij maar.quote:
Prachtige tegenstelling. Dit is een waardeloos hersenspinsel.quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:14 schreef Gia het volgende:
Daarom vind ik het gebruik daarvan, bij een overval, gelijkgesteld zou moeten worden aan moord. Je gaat bewust met een geladen wapen van huis, met de bedoeling iemand te beroven.
Maar dit is nou juist zo moeilijk te bewijzen.quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:14 schreef Gia het volgende:
Ik vind dat iemand die, ongeoorloofd, rondloopt met een geladen vuurwapen een potentiele moordenaar is.
Daarom vind ik het gebruik daarvan, bij een overval, gelijkgesteld zou moeten worden aan moord. Je gaat bewust met een geladen wapen van huis, met de bedoeling iemand te beroven.
De officier van justitie zal dit ongetwijfeld naar voren brengen, dus het zal zeker een rol spelen.quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:13 schreef eight het volgende:
Maakt het in de rechtszaal dan nog wat uit of het wapen al doorgeladen was en klaar voor gebruik?
Het wapen te gebruiken bij een misdrijf, levert een vooraf bewust risico op dat er doden vallen. M.i. schrikt zo'n dader niet terug voor moord.quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:15 schreef AryaMehr het volgende:
Prachtige tegenstelling. Dit is een waardeloos hersenspinsel.
Huh?quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:15 schreef mrstylo het volgende:
[..]
Maar dit is nou juist zo moeilijk te bewijzen.
Je hebt het over moord en vervolgens stel je dat iemand die met een doorgeladen wapen rondloopt de intentie heeft om iemand te beroven. Een enorme tegenstelling dus. De intentie is roof en niet moord. Waarom heb je zoveel moeite met doodslag? Die twee kwalificaties hebben we niet voor niets.quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:18 schreef Gia het volgende:
Het wapen te gebruiken bij een misdrijf, levert een vooraf bewust risico op dat er doden vallen. M.i. schrikt zo'n dader niet terug voor moord.
Is puur mijn mening, hoor, ik weet ook wel dat de wet hier te mild is, helaas.
Nee maar bewust iemand doden, omdat je een wapen bezit?quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:19 schreef Gia het volgende:
[..]
Huh?
Ze kwamen er onderwg achter dat ze per ongeluk een geladen pistool bij zich hadden?
Ze kunnen met een geladen pistool natuurlijk ook in het plafond schieten om nog meer indruk te maken.quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:18 schreef Gia het volgende:
[..]
Het wapen te gebruiken bij een misdrijf, levert een vooraf bewust risico op dat er doden vallen. M.i. schrikt zo'n dader niet terug voor moord.
Is puur mijn mening, hoor, ik weet ook wel dat de wet hier te mild is, helaas.
Dan zou dus elk individu die met een wapen rondloopt een potentiële moordenaar zijn? Maar dus ook de mensen die met een mes rondlopen neem ik aan? Dus men zou een apart kopje voor potentiële moordenaars in de wet moeten zetten, terwijl we genoeg kwalificaties hebben die veel beter tot hun rechtkomen: verboden wapenbezit, moord, doodslag, etc. Dit voorstel is wel het meest belachelijke leken-voorstel dat ik in tijden heb gehoord.quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:21 schreef mrstylo het volgende:
Nee maar bewust iemand doden, omdat je een wapen bezit?
Je kunt ook een cursus zelfverdediging gaan volgen.quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:23 schreef Jian het volgende:
Ik ken mensen die dragen een vuurwapen bij zich omdat ze zich bedreigd voelen. Ik zou niet willen beweren dat ze uit zijn op moord met voorbedachte rade. Staat natuurlijk los van de vraag of het verstandig is een vuurwapen bij je te dragen.
Ik heb toch geen voorstel gegeven?quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:26 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Dan zou dus elk individu die met een wapen rondloopt een potentiële moordenaar zijn? Maar dus ook de mensen die met een mes rondlopen neem ik aan? Dus men zou een apart kopje voor potentiële moordenaars in de wet moeten zetten, terwijl we genoeg kwalificaties hebben die veel beter tot hun rechtkomen: verboden wapenbezit, moord, doodslag, etc. Dit voorstel is wel het meest belachelijke leken-voorstel dat ik in tijden heb gehoord.
Omdat ze mongolen zijn. Serieus als dief wil je toch juist zo min mogelijk opvallen? Dus ze waren denk ik beginnend dief die er niets van snappen.quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:27 schreef nummer_zoveel het volgende:
Waarom moest die juwelier dood? Had ie zichzelf verdedigd? Of moest ie dood omdat ie anders zou kletsen over de daders?
Grappig hoe mensen op fok altijd mensen kennen. Zoals, "hey ikben geen racist, 9 van mijn 10 vrienden is allochtoon"quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:23 schreef Jian het volgende:
Ik ken mensen die dragen een vuurwapen bij zich omdat ze zich bedreigd voelen. Ik zou niet willen beweren dat ze uit zijn op moord met voorbedachte rade. Staat natuurlijk los van de vraag of het verstandig is een vuurwapen bij je te dragen.
Ik vind doodslag meer vallen onder een uit de hand gelopen ruzie, iemand die in huis een mes pakt en daarmee iemand doodt in woede. Zoiets. Gevoelsmatig.quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:20 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Je hebt het over moord en vervolgens stel je dat iemand die met een doorgeladen wapen rondloopt de intentie heeft om iemand te beroven. Een enorme tegenstelling dus. De intentie is roof en niet moord. Waarom heb je zoveel moeite met doodslag? Die twee kwalificaties hebben we niet voor niets.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |