abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111033405
quote:
Vriend: 'Turk, geef je aan! Je moet straf krijgen'

'Het is een lieve jongen', zegt vader Grigolia over zijn van de roofmoord op de Haagse juwelier Ruud Stratmann verdachte zoon Sandro. Hij heeft de politie gesproken, maar kan er niets meer van zeggen. 'Het is te erg', zegt hij met haperende stem. De oma van Sandro's eveneens voorvluchtige kompaan Ziya kan alleen nog maar huilen. 'Ik heb de hele nacht niet geslapen. Hoe heeft hij dit kunnen doen? Ik ken hem zo niet.' Woorden schieten haar te kort.

Ook buurtbewoners kunnen bijna niet geloven wat het duo mogelijk op de kerfstok heeft. 'Ik woonde naast juwelier Stratmann', zegt een van Grigolia's buren. 'Nu woon ik naast zijn moordenaar.' Het gezin staat als 'normaal' te boek in de wijk. Niets wees er de afgelopen dagen op dat de, beiden 19-jarige, jongens een roofmoord hadden gepleegd. Ziya Borukcu vierde vorige week vrijdag nog feest op een familiebruiloft, vertelt zijn oom.

'Ik heb niet aan hem gemerkt', zegt de man tegen het Algemeen Dagblad. Toch zijn er ook aanwijzingen dat het niet goed zat met de jongens. 'Ziya was lui, wilde niet werken en eigenlijk ook niet naar school.' De jongemannen kenden elkaar al jaren, hingen samen rond op straat en rookten wiet. 'Hij had verkeerde vrienden', zegt een buurmeisje. Jongeren bleven, omdat ze vonden dat hij niet deugde, uit zijn buurt.

Beveiligingsdiploma
Ziya lijkt zijn leven op de rails te hebben als hij zijn beveiligingsdiploma haalt. Hij heeft ruzie met zijn moeder, en heeft haar huis in Zoetermeer verlaten, maar klopt aan bij zijn oom voor onderdak. Met een vast adres kan hij solliciteren naar een baan als beveiliger. Jongeren die wel met hem omgingen, hadden 'De Turk' nooit tot moord in staat geacht. 'Een overval zoals deze is echt niets voor hem', zegt een van hen.

Een vriend, bijgenaamd 'Rasta', geeft Ziya een goede raad: 'Turk, geef je aan! Met wat jij gedaan hebt, kun je niet leven. Je moet straf krijgen.' Of Ziya zich van zijn woorden iets aantrekt, betwijfelt hij. 'Ik geloof dat hij zich door de politie laat doodschieten, als hij geen zelfmoord pleegt. Het maalt nu in zijn hoofd.'

Klopjacht in België
Gisteren breidde de klopjacht op de twee overvallers zich uit naar België. De politie heeft het sterke vermoeden dat Grigolia en Borukcu naar onze zuiderburen zijn gevlucht. Nederlandse en Belgische rechercheurs zetten alles op alles om de jongemannen aan te houden. Gisteren werden hun foto's en volledige namen vrijgegeven. Iets dat slechts bij hoge uitzondering voorkomt. De ouders kunnen, of willen, niet zeggen waar het duo uithangt.

'Ik wil dat je terugkomt naar hier, naar de politie of naar huis', zei de moeder van een van hen gisteren in een telefoongesprek met de NOS. De politie laat bij de klopjacht geen middel onbenut. Bewakingsbeelden uit de juwelierszaak van Stratmann, die op Youtube werden geplaatst en de overval 'live' tonen, werden meer dan 70.000 keer bekeken. De foto's van het duo zijn overal op internet te vinden. In de buurt werd geflyerd. Ook werd een beloning van 15.000 euro uitgeloofd voor de tip die leidt tot hun arrestatie.

Mensen kunnen vandaag afscheid nemen van juwelier Ruud Stratmann. De gesloten kist met daarin het lichaam van Stratmann staat in de winkel. Van 10.00 tot 17.00 uur kunnen mensen afscheid nemen. De crematie is aanstaande vrijdag.
Inmiddels opgepakt:
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)moord-juwelier.dhtml

Vorige deel:
Overvaller juwelier (Den Haag) daders zijn Koerd en Georgier (deel 2)
"It's like my swag just rubbed off on everybody. It was unbelievable."
pi_111033634
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 12:03 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Het vuurwapen kan voor het slachtoffer geladen zijn om 'serieuzer' over te komen, maar het kan ook geladen zijn om te gebruiken mocht het mis lopen. Ik kan me geen roofovervaller voorstellen die met de intentie van moord een zaak binnenstapt.
Maakt het in de rechtszaal dan nog wat uit of het wapen al doorgeladen was en klaar voor gebruik?
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
  woensdag 2 mei 2012 @ 12:13:26 #3
284143 Chef_M
Luie Kaaskop
  woensdag 2 mei 2012 @ 12:15:18 #4
284143 Chef_M
Luie Kaaskop
pi_111033710
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 12:13 schreef eight het volgende:

[..]

Maakt het in de rechtszaal dan nog wat uit of het wapen al doorgeladen was en klaar voor gebruik?
Ja, met een doorgeladen wapen kan je heel wat meer schade doen dan een pistool zonder kogels mij dunkt, dus er zal wel iets spelen in de part van dat hij het gepland had om zijn pistool te gebruiken, en daar staat een hogere straf op dan die wannabe's die elke keer met speelgoedgeweren uitrukken.
  Moderator woensdag 2 mei 2012 @ 12:24:30 #5
8781 crew  Frutsel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')