Enlighten me.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 22:32 schreef PiRANiA het volgende:
Kernel 3,4.
btrfs. Tijd om fs te veranderen
.
Mount je /tmp tijdelijk ergens anders.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 22:55 schreef DutchErrorist het volgende:
lol wil ik XAMPP builden heb ik te weinig ruimte in /tmp (256mb).
zit nu op mobiel, maar btrfs is het filesystem wat we in de toekomst gaan gebruiken. Maker van ext4 vindt het zelfs beter dan ext4 :p. Zitten een hoop hele vette features in, het is echt de volgende generatie filesystem. Check zelf: en.m.wikipedia.org/wiki/Btrfs . En een goed filmpje wat ik even terug bekeken heb: m.youtube.com/#/watch?desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DhxWuaozpe2I&v=hxWuaozpe2I&gl=NLquote:
Doe ik nu alleen voor yaourt mount ik hem even op ~/tmpquote:Op dinsdag 22 mei 2012 22:55 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Mount je /tmp tijdelijk ergens anders.
Kijk ook eens hier naar:quote:Op maandag 21 mei 2012 21:26 schreef gogosweden het volgende:
ok, ik heb eventjes hulp nodig denk ik
Ik heb al een maandje een homeserver draaien, en ik zat voor het eerst eens de auth log door te kijken, waar ik zie dat een of ander gaar IP uit korea meerdere keren per dag probeert in te loggen.
hoe block ik dit / beveilig ik mijn server voortaan beter?
Waarom moet je /tmp gebruiken dan? Kan je niet gewoon een andere map gebruiken?quote:Op dinsdag 22 mei 2012 23:49 schreef DutchErrorist het volgende:
Ik probeer dus dingen te builden, heb in de config van yaourt aangegeven dat hij als temp ~/tmp/ moet gebruiken, maar nog steeds loopt mijn /tmp vol en krijg ik stomme errors? Kan ik mijn /tmp niet groter maken ofzo?
Yaourt schrijft blijkbaar zelf weg naar /tmpquote:Op dinsdag 22 mei 2012 23:51 schreef Green1 het volgende:
[..]
Waarom moet je /tmp gebruiken dan? Kan je niet gewoon een andere map gebruiken?
~/tmp is de tmp van de huidige user. Dus /home/DutchErrorist/tmp ofzo. Dan verander je dat toch naar iets waar je wel de ruimte hebt?quote:Op dinsdag 22 mei 2012 23:49 schreef DutchErrorist het volgende:
Ik probeer dus dingen te builden, heb in de config van yaourt aangegeven dat hij als temp ~/tmp/ moet gebruiken, maar nog steeds loopt mijn /tmp vol en krijg ik stomme errors? Kan ik mijn /tmp niet groter maken ofzo?
Ik heb het nu veranderd naar /temporary en hij zeikt nog steeds hij geeft dit aan...quote:Op dinsdag 22 mei 2012 23:58 schreef Green1 het volgende:
Je zegt:
[..]
~/tmp is de tmp van de huidige user. Dus /home/DutchErrorist/tmp ofzo. Dan verander je dat toch naar iets waar je wel de ruimte hebt?
En wat zijn die stomme errors?
Doe eens:quote:Op woensdag 23 mei 2012 00:01 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Ik heb het nu veranderd naar /temporary en hij zeikt nog steeds hij geeft dit aan...
lampp/var/mysql/performance_schema/events_waits_summary_by_instance.frm
tar: lampp/var/mysql/performance_schema/events_waits_summary_by_instance.frm: Cannot write: No space left on device
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on rootfs 6.9G 855M 5.7G 13% / /dev 249M 0 249M 0% /dev run 250M 160K 250M 1% /run /dev/sda3 6.9G 855M 5.7G 13% / shm 250M 0 250M 0% /dev/shm tmpfs 250M 0 250M 0% /tmp /dev/sda1 137M 28M 102M 22% /boot /dev/sda4 136G 146M 129G 1% /home |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on rootfs 6.9G 855M 5.7G 13% / /dev 249M 0 249M 0% /dev run 250M 160K 250M 1% /run /dev/sda3 6.9G 855M 5.7G 13% / shm 250M 0 250M 0% /dev/shm tmpfs 250M 250M 0 100% /tmp /dev/sda1 137M 28M 102M 22% /boot /dev/sda4 136G 146M 129G 1% /home |
Ja, dan moet je dus uitzoeken waar hij opgedragen wordt om in /tmp te schrijven (vast ergens in de config) en dat veranderen naar je /home/<user>, daar heb je immers genoeg ruimte.quote:Op woensdag 23 mei 2012 00:19 schreef DutchErrorist het volgende:
Direct na opstarten
[ code verwijderd ]
Nadat ik yaourt xampp doe
[ code verwijderd ]
Hij pakt hem toch uit in /tmp... terwijl ik aangeef dat hij dat niet moet doen in yaourtrc...
Ja ik zoek alquote:Op woensdag 23 mei 2012 00:21 schreef Green1 het volgende:
[..]
Ja, dan moet je dus uitzoeken waar hij opgedragen wordt om in /tmp te schrijven (vast ergens in de config) en dat veranderen naar je /home/<user>, daar heb je immers genoeg ruimte.
Of anders je /tmp een stukkie groter maken.
En stuurt hij me naar dat adres toe.quote:Upgrade Required
U dient deze pagina te benaderen via de URL https://dutcherroristserver.home:631/admin/.
Het is jammer dat oracle zo moeilijk doet, want zfs op linux lijkt me ook best aantrekkelijk.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 22:56 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
zit nu op mobiel, maar btrfs is het filesystem wat we in de toekomst gaan gebruiken. Maker van ext4 vindt het zelfs beter dan ext4 :p. Zitten een hoop hele vette features in, het is echt de volgende generatie filesystem. Check zelf: en.m.wikipedia.org/wiki/Btrfs . En een goed filmpje wat ik even terug bekeken heb: m.youtube.com/#/watch?desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DhxWuaozpe2I&v=hxWuaozpe2I&gl=NL
Arch.quote:Op donderdag 24 mei 2012 18:49 schreef cablegunmaster het volgende:
Voor een kameraad vraag ik me af wat is een goede lightweight distributie op Linux?
Wat het moet kunnen: Gui overzicht, (Variant van Excel), mp3 speler, en erop internetten.
Je moet toch ook naar https://servernaam:631 ? Of snap ik je probleem niet?quote:Op woensdag 23 mei 2012 02:02 schreef DutchErrorist het volgende:
Oke ik ben nu CUPS aan het installeren, maar als ik nu via de webinterface op een andere pc een printer wil toevoegen krijg ik deze melding:
[..]
En stuurt hij me naar dat adres toe.
Iemand daar een oplossing voor?
Dat gaat niet meer op.quote:Op donderdag 24 mei 2012 19:17 schreef trancethrust het volgende:
Alles gebaseerd op lxde, xfce, fluxbox, .e.d. dunkt me.
Behalve dat GNOME en KDE veel meer zijn dan alleen een grafische schil. Probeer het eens.quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:30 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Dat gaat niet meer op.
Hardware van tegenwoordig is over het algemeen grafisch zéér krachtig, zelfs zeer goedkope low-end hardware maakt gebruik van hardwareversnelling. De gebruikte desktopomgeving heeft dus steeds minder invloed op het soepel draaien van een besturingssysteem.
True, maar je kunt niet zomaar alle distro's op één hoop gooien met als enige onderscheid de Desktopomgeving.quote:Op donderdag 24 mei 2012 21:33 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Behalve dat GNOME en KDE veel meer zijn dan alleen een grafische schil. Probeer het eens.
Als hij niet zo linuxfähig is kan hij Lubuntu proberen. Dat is Ubuntu met LXDE. Prima voor mensen die er niet zoveel verstand van hebben en alleen wat oudere apparatuur tot hun beschikking hebben.quote:Op donderdag 24 mei 2012 18:49 schreef cablegunmaster het volgende:
Voor een kameraad vraag ik me af wat is een goede lightweight distributie op Linux?
Wat het moet kunnen: Gui overzicht, (Variant van Excel), mp3 speler, en erop internetten.
Met als enige onderscheid het niet hebben van zwaargewicht desktopomgevingen als reactie op een vraag voor lichtgewicht distro's?quote:Op donderdag 24 mei 2012 22:11 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
True, maar je kunt niet zomaar alle distro's op één hoop gooien met als enige onderscheid de Desktopomgeving.
Woah sowieso. Alhoewel dat wel erg moeilijk wordt.quote:
Hij wil iets lightweight hebben. Sorry dat ik het zeg maar Gnome 3, KDE of Unity zijn alles behalve dat. Ik zou dan gewoon als makkelijkste optie voor Lxde gaan.quote:Op donderdag 24 mei 2012 20:30 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Dat gaat niet meer op.
Hardware van tegenwoordig is over het algemeen grafisch zéér krachtig, zelfs zeer goedkope low-end hardware maakt gebruik van hardwareversnelling. De gebruikte desktopomgeving heeft dus steeds minder invloed op het soepel draaien van een besturingssysteem.
Werkt niet als je het vanaf een andere computer benaderdquote:Op donderdag 24 mei 2012 20:10 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Je moet toch ook naar https://servernaam:631 ? Of snap ik je probleem niet?
1 2 3 | #!/bin/sh bytes = $(ls -l $1 | tr -s " " | cut -d " " -f5) echo $bytes |
Wat jij wil kan je ook met "stat" doen:quote:Op donderdag 31 mei 2012 21:00 schreef Toryu het volgende:
Ik probeer de output van een commando op te slaan in een variable:
[ code verwijderd ]
Maar ik krijg de error:
./script.sh: 2: bytes: not found
Wat doe ik fout?
edit: pfff... het zijn de spaties. Het heeft me meer dan een half uur gekost om dat te ontdekken
1 | bytes=$(stat -c %s $1) |
Ik gebruik inmiddels 2 maanden LXDE in plaats van KDE 4.8!quote:Op donderdag 24 mei 2012 21:33 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Behalve dat GNOME en KDE veel meer zijn dan alleen een grafische schil. Probeer het eens.
Het was niet echt noodzakelijk ofzo; het zorgt er puur voor dat als een apparaat in de toekomst 'gelocked' is op Windows (als dat uberhaupt wordt toegestaan door regeringen), dat Fedora er alsnog zonder problemen op kan.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 08:31 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
[..]
Walgelijk,het is pure FUD en afpersing.
Is een screenshot van een ander linuxforum. Lijkt op G+, maar weet niet waar het vandaan komt.quote:
Het is gewoon Google News.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 11:13 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Is een screenshot van een ander linuxforum. Lijkt op G+, maar weet niet waar het vandaan komt.
Ik vond het wel ironisch.
gelukkig kan je de "beveiliging" uitzetten in het bios en kan je dan prima linux installerenquote:Op zaterdag 2 juni 2012 11:27 schreef gogosweden het volgende:
Om maar even te reageren op dat bericht.. :
Microsoft gaat nu weer onder het mom van "veiligheid" de gratis software OS'es beperken. Net in zo'n tijd dat linux meer in opmars is.
Kortom:
Microsoft
bronquote:On an x86 Windows 8 computer, you’ll be able to sign your own operating systems (custom builds for Linux, for example), or disable Secure Boot entirely
ja, maar de stap zal voor van die digibeten alleen maar groter worden om linux te testen op hun OEM systeempje.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 12:32 schreef mschol het volgende:
[..]
gelukkig kan je de "beveiliging" uitzetten in het bios en kan je dan prima linux installeren
(het is immers een functie van UEFI, niet van microsoft; dat microsoft er gebruik van maakt lijkt mij niet meer als logisch)
tevens is het, als ik het artikel zo lees, alleen van toepassing op OEM systemen..
[..]
bron
Daarom kocht fedora dus dat signature voor een paar tientjes.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 12:36 schreef gogosweden het volgende:
[..]
ja, maar de stap zal voor van die digibeten alleen maar groter worden om linux te testen op hun OEM systeempje.
Dat het alleen voor OEM was wist ik niet trouwens, dat maakt het toch iets interessanter.
Het is niet in BIOS,maar veel moderner opvolger/vervanger en met uitgebreide techniek ..UEFIquote:Op zaterdag 2 juni 2012 12:32 schreef mschol het volgende:
[..]
gelukkig kan je de "beveiliging" uitzetten in het bios en kan je dan prima linux installeren
(het is immers een functie van UEFI, niet van microsoft; dat microsoft er gebruik van maakt lijkt mij niet meer als logisch)
tevens is het, als ik het artikel zo lees, alleen van toepassing op OEM systemen..
[..]
bron
quote:Op zaterdag 2 juni 2012 17:36 schreef devzero het volgende:
Het grote nieuws is eigenlijk dat linux distributies eindelijk eens gebruik gaan maken van UEFI. Nu moet je je nog door 1K bochten wringen met tools als uefi shell om je elilo (of whatever bootloader) goed geïnstalleerd te krijgen.
Onze pinguïn OS was er vroeg bij.quote:Linux has been able to use EFI at boot time since early 2000,using the elilo EFI boot loader or, more recently, EFI versions of GRUB.Grub+Linux also supports booting from a GUID partition table without UEFI.
Klopt. Maar veel distributies ondersteunen het nog niet direct van installatie cd. Bv Ubuntu UEFIBooting geeft een mooi voorbeeld van alle hoepels die je moet doorspringen.quote:Op zondag 3 juni 2012 03:13 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
Onze pinguïn OS was er vroeg bij.
1 2 3 4 | Processor Name: Intel Core i7 Processor Speed: 1.8 GHz Number of Processors: 1 Total Number of Cores: 2 |
Ja precies, maar hoe zit het dan met HT? Kan je een HT als een core pakken? Dus stel een dual core met HT = 4 cores, doe ik dan make -j4 of make -j2quote:Op maandag 4 juni 2012 15:38 schreef NightH4wk het volgende:
Je kan je eigen benchmarks doen. Zelf doe ik meestal -j2 op een dual-core, dus het aantal cores aanhouden (indien je ze tijdelijk minder nodig hebt.)
Ik compile hobby matig best vaak de Android source code. ICS duurt bijna 3 uur om te builden als ik geen -j gebruik, met een -j4 op een quad 1,5 uur. Daar zit dus een dik tijdsverschil in. Echt errors loop ik niet tegen aan omdat ze bij Android best duidelijk aan geven welke software je nodig hebt voor je build.quote:Op maandag 4 juni 2012 15:44 schreef Daeron het volgende:
Het nadeel daarvan is dat het bij fouten moeilijker wordt om de precieze oorzaak te achterhalen. Je moet dan de build opnieuw runnen met -j1 om uit te vinden waar de fout precies zit. Daarnaast zijn er bepaalde pakketten die niet tegen een multi threaded build kunnen en dan raar gedrag gaan vertonen. Vaak wordt het dan wel vermeld dat je het beter niet kan doen.
Meestal neem ik me de moeite niet om multi threaded te builden, doe het lekker single threaded, meeste kans dat het goed gaat en het tijdverschil is vaak meetbaar in seconden, niet in minuten of uren, dus veel winst behaal je er niet mee.
Dat is inderdaad een uitzonderingssituatie waar multi threaded builden best interessant wordt.quote:Op maandag 4 juni 2012 15:47 schreef ex het volgende:
[..]
Ik compile hobby matig best vaak de Android source code. ICS duurt bijna 3 uur om te builden als ik geen -j gebruik, met een -j4 op een quad 1,5 uur. Daar zit dus een dik tijdsverschil in. Echt errors loop ik niet tegen aan omdat ze bij Android best duidelijk aan geven welke software je nodig hebt voor je build.
Ik ben het zeker met je eens dat simple makes voor wat kleinere pakketten beter op een kale make kunnen draaien.
Ah nice, thanks!quote:Op maandag 4 juni 2012 15:52 schreef Daeron het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een uitzonderingssituatie waar multi threaded builden best interessant wordt.
Dan zou je evt eens hiernaar kunnen kijken als je gaat benchmarken.
Tijdje geleden dat ik het had,je moet het forceren om alsnog te updaten!quote:Op woensdag 6 juni 2012 12:22 schreef pretpletter het volgende:
Ik wil mijn ubuntu updaten via Updatebeheer, maar krijg hierbij de volgende error:
De afhankelijkheden van de volgende pakketten konden niet geïnstalleerd worden:
libgtk-3-bin: Depends: libgtk-3-0 (>= 3.4.2-0ubuntu0.2) maar 3.4.1-0ubuntu1 is geïnstalleerd
Depends: libgtk-3-common (= 3.4.2-0ubuntu0.2) maar 3.4.1-0ubuntu1 is geïnstalleerd
Hoe kan ik nu toch updaten? Als er meer info nodig is, dan hoor ik het wel. Geen idee welke info noodzakelijk is...
quote:Op zondag 10 juni 2012 06:25 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
*ohayo*
* Blue_Panther_Ninja gebruikt 42" FULL HD tv als megascherm,toch wel mooi
4 jaar oude lcd monitor zelf is 19".Moet ik nou wel of niet een geluidskaart hebben met HDMI aansluiting?Want mobo heeft al 1tje en volgens lshw kan ik het gewoon gebruiken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vandaag testdag ,v.a 2 Juli a.s ga ik het pas officieel gebruiken!Geluid gaat nog niet via HDMI,maar dinsdag wel 3 kabels kopen.![]()
Moet kunnen me dunktquote:Op zondag 10 juni 2012 16:02 schreef vincm het volgende:
Ik heb een normale sata schijf in een servertje met Ubuntu Server 10.04 erop. Die harde schijf wil ik schoonmaken (lees data wissen). Opnieuw ubuntu installeren kan niet want geen cd'rom en hij wilt mijn USB niet pakken (usb pen tool werkt niet lekker, lees ik ook op internet). Kan ik de harde schijf er niet gewoon bij zetten in m'n (windows) desktop PC en daar lekker formatteren? NTSC/FAT32? Kan ik dan, zodra ik er wel een cd-rom voor heb, wel een schone versie van ubuntu erop zetten maar dat in ieder geval alvast alle data gewist is?
Package Managers zijn niet voor niets bedacht hequote:Op maandag 18 juni 2012 21:00 schreef gogosweden het volgende:
Iemand hier die weet hoe ik in linux CLI ( met de 3.1.0 RC9 kernel ) een lijst kan oproepen met alle geinstalleerde programmas en eventueel ook programmas kan verwijderen?
Oh moet wel even toevoegen dat ik niet met packages werk, maar het zelf compile
Alvast bedankt
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 | $ ls software/ alien/ android/ android-sdk-linux/ android-sdk_r16-linux.tgz bitcoin-0.3.24/ bitcoin-0.3.24-linux.tar.gz bitcoin-0.6.2-linux/ bitcoin-0.6.2-linux.tar.gz camera/ drs/ DRS 4.0.97 No Setup.rar grooveshark/ ib2011/ ib2011_linux.tar.gz last.fm-1.4.2.58240/ last.fm-1.4.2.58240.src.tar.bz2 Last.fm-2.1.20.exe LastFMGraph_App/ LastFMGraph_App.zip latex2rtf-1.9.13/ miro-4.0.2.1/ miro-4.0.2.1.tar.gz miro-4.0.3/ miro-4.0.3.tar.gz mp3tagv250setup.exe Pinball/ Pinball.zip piratenbaai/ rembo10-headphones-c83477d/ rembo10-headphones-c83477d.tar.gz retroshare/ RetroShare-v0.5.3b.tar.gz sopcast-player/ sopcast-player-0.3.0-3.1.noarch.rpm sopcast-player-0.7.2.tar.gz sp-auth/ sp-auth-3.2.6.tar.gz spotify-client_0.8.0.1031.ga1569aa.552-1_amd64.deb spotify-client-0.8.0.1031.ga1569aa.552-2.x86_64.rpm spotify-client_0.8.2.572.geb65f9a.433-1_amd64.deb spotify-client-0.8.2.572.geb65f9a.433-2.x86_64.rpm spotify-client-qt-0.6.1.309.gb871a7d-2.x86_64.rpm spotify_installer-0.8.2.527.g48d079d8.exe tex2rtf/ tools_v4.8/ tools_v4.8.zip tor-browser_en-US/ tor-browser-gnu-linux-i686-2.2.35-7-dev-en-US.tar.gz veetle-0.9.17-linux-install.sh* vnstat-1.11/ vnstat-1.11.tar.gz vuze/ Vuze_Installer.tar.bz2 wallpaperfm/ xdg-utils-1.1.0-0.9.20110714.fc16.noarch.rpm xdotool-2.20110530.1/ xdotool-2.20110530.1.tar.gz xflux* xflux.tgz |
maar ik heb een nogal scaled down linux versiequote:Op maandag 18 juni 2012 21:17 schreef erikkll het volgende:
[..]
Package Managers zijn niet voor niets bedacht he
oh, i'm fuckedquote:Op maandag 18 juni 2012 21:18 schreef erikkll het volgende:
Normaal gesproken bewaar je daarvoor de map waarin je hebt gecompiled; Dit doe je dan op 1 centrale plaats zodat je in de juiste map ook weer een make uninstall kunt doen. Als je dat hebt gedaan heb je dus een map met alle gecompilede sources.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |