abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111014134
Heej!

Ik heb een groepje vriendinnen waar ik zo nu en dan mee afspreek. Nu laatst ook weer, toen viel me op dat één van mijn vriendinnen toch wel flinke sneetjes op haar armen heeft. Het is een best stil en onzeker meisje, maar een ontzettende lieverd. Helaas zou het me niet verbazen als ze zichzelf snijdt, en in combinatie met die littekens.. ik wil er graag met haar, en dan wel alleen en niet in de groep, over praten: of ze zichzelf snijdt en mogelijk helpen om daar hulp bij te krijgen.

Hoe pak ik zoiets aan? Ervaringen daarmee?
  dinsdag 1 mei 2012 @ 21:27:37 #2
139330 TNA
For the stars that shine
  dinsdag 1 mei 2012 @ 21:34:46 #3
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_111014866
- kap eens met die onzin -

[ Bericht 73% gewijzigd door Crutch op 03-05-2012 00:08:24 ]
pi_111015099
Tjongejonge.. serieus onderwerp mensen. Beetje serieuze reacties?
pi_111015106
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 21:27 schreef TNA het volgende:
Spreek haar eens aan op het juiste moment.
  dinsdag 1 mei 2012 @ 21:42:13 #6
367004 TBakkert
Aleksandr Bukharov
pi_111015296
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 21:39 schreef Lyriella het volgende:
Tjongejonge.. serieus onderwerp mensen. Beetje serieuze reacties?
gewoon op het juiste moment ff aanspreken en doe het subtiel, maar direct.
Succes! ;)
"Ik vind Marcellis wel zo iemand die er op zijn 28e achter komt dat hij eigenlijk linksbenig is." - Tim86
"Marcellis legt ze zo op de stropdas. Mits ze een stropdas van 8 meter aan zouden hebben." - Toefjes
kortom:
pi_111015325
Uhuh.. maar ik zie haar meestal in de groep.. als ik een één op één gesprek aan wil, bij haar thuis, bij mij thuis?
pi_111015330
Spreek haar op het goeie moment aan, wees eerlijk wees direct en draai er niet omheen
  dinsdag 1 mei 2012 @ 21:43:37 #9
367004 TBakkert
Aleksandr Bukharov
pi_111015378
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 21:42 schreef Lyriella het volgende:
Uhuh.. maar ik zie haar meestal in de groep.. als ik een één op één gesprek aan wil, bij haar thuis, bij mij thuis?
bij haar thuis, bij jou thuis voelt ze zich misschien onder druk gezet of erg onzeker..
"Ik vind Marcellis wel zo iemand die er op zijn 28e achter komt dat hij eigenlijk linksbenig is." - Tim86
"Marcellis legt ze zo op de stropdas. Mits ze een stropdas van 8 meter aan zouden hebben." - Toefjes
kortom:
pi_111015384
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 21:42 schreef Lyriella het volgende:
Bij haar thuis zou ik zeggen puur omdat dat in haar eigen omgeving is :)
pi_111015395
Eigen omgeving voelt voor haar waarschijnlijk prettiger aan maar waar het ook is, voor haar gaat het een vervelende situatie zijn
pi_111015655
Goo Goo Dolls - Iris

"You bleed just to know you're alive"

Ik ken iemand die zich ook sneed. Is uit ongelukkigheid. Uit het van binnen gevoelloos voelen door een constant kutgevoel. Door zich te snijden doorbreken ze dat met fysieke pijn en voelen ze zich meer levend.

Flink met die meid gaan praten om eruit te trekken wat er mis is en haar op te vrolijken lijkt me.
pi_111015664
Zonder meer waar :)
Succes in ieder geval, zal niet makkelijk zijn

En let ook op jezelf TS, mocht ze alles vertellen kan het veel tijd vergen en soms psychisch ook wel wat van je vragen

[ Bericht 5% gewijzigd door Difficult op 01-05-2012 22:00:10 ]
pi_111016069
Lastige situatie, want over het algemeen schamen mensen wanneer ze aan zelfbeschadiging doen. Zorg er in ieder geval voor dat ze zich op haar gemak voelt.
signatuurloos
pi_111018362
Ga naar haar huis toe, en vraag dat gewoon. ik heb wel ergere dingen moeten vragen -.-'
pi_111019860
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 21:55 schreef Captain_Maximum het volgende:
Lastige situatie, want over het algemeen schamen mensen wanneer ze aan zelfbeschadiging doen. Zorg er in ieder geval voor dat ze zich op haar gemak voelt.
Is het ook juist niet om aandacht? Anders had ze die littekens wel verborgen toch?

Een klasgenootje van mij deed dit ooit ook. Op den duur had ze echt een enorme bloedplas achtergelaten op het meisjestoilet met een briefje "sorry voor de rommel, ik ruim het later op". Dat is gewoon een schreew om aandacht die echt serieus genomen moet worden. Ik denk dat het goed is haar zo snel mogelijk aan te spreken.
  dinsdag 1 mei 2012 @ 23:13:58 #17
326184 Ritsuka.x.Soubi
Loveless.x.Beloved
pi_111020693
Ligt ook aan hoe goed je haar kent..
Heb een vriendin die het ook doet, maar zij vertelde het me zelf en haar familie weet 't ook..
Weet niet of het verstandig is om er naar te vragen als je niet close met haar bent, grote risico die je neemt is dat ze je vriendin niet meer is en dat ze je niet wilt zien.

Elk persoon is anders..
Mijn vriendin vertelde het omdat ze me vertrouwd en ik close met haar ben, maar ik ken ook een meisje die niet wilt dat andere het weten.

Ik snap de reacties hier voor mij, maar je kan iemand ook afschrikken om erover te beginnen en het kwam bij mij niet over dat je heel goed bevriend bent met haar 1 op 1.
You fought the world alone and found finally the right track.
Now you're gone and the world looks dark, but we will fight for you, because you can't anymore.
RIP Rishi Chandrikasing
pi_111020737
Ik werk in een supermarkt en door die prijskaartjes krijg ik ook regelmatig sneetjes op mn polsen waardoor het lijkt alsof ik me snij :')
  dinsdag 1 mei 2012 @ 23:15:17 #19
367004 TBakkert
Aleksandr Bukharov
pi_111020758
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 23:14 schreef Paxcon het volgende:
Ik werk in een supermarkt en door die prijskaartjes krijg ik ook regelmatig sneetjes op mn polsen waardoor het lijkt alsof ik me snij :')
:D
kortom:
pi_111020959
OT: Wat wil je tegen haar zeggen, dan? Haar 'ompraten' of zeggen dat ze het niet moet doen zal niet werken. Je kan proberen The Butterfly Project toe te passen. Of dit zal werken is een tweede. Als je iets echt wil, zal een getekende vlinder je echt niet tegenhouden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 23:00 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Is het ook juist niet om aandacht? Anders had ze die littekens wel verborgen toch?

Een klasgenootje van mij deed dit ooit ook. Op den duur had ze echt een enorme bloedplas achtergelaten op het meisjestoilet met een briefje "sorry voor de rommel, ik ruim het later op". Dat is gewoon een schreew om aandacht die echt serieus genomen moet worden. Ik denk dat het goed is haar zo snel mogelijk aan te spreken.
Niet iedereen doet het om aandacht. De meesten verstoppen het juist onder lange mouwen, lange broeken, armbanden etc. Dat het wel zichtbaar is, betekent niet dat zij/hij het doet om aandacht te krijgen. Misschien is ze op een punt dat ze het geaccepteerd heeft en er overheen is, dat ze de littekens achter zich laat. Of misschien had ze geen schone vesten meer, het kan allemaal.
pi_111022580
Tja, toch is het de harde waarheid :D
  dinsdag 1 mei 2012 @ 23:56:11 #22
367004 TBakkert
Aleksandr Bukharov
pi_111022709
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 23:53 schreef Paxcon het volgende:
Tja, toch is het de harde waarheid :D
ik geloof je wel hoor, maar je moet er eigenlijk gebruik van maken.

ff zeggen of iemand misschien voor jou een scheermesje af wil rekenen voo de grap en dan je arm laten zien :')
kortom:
pi_111022850
Ik heb een keer een ruit ingeslagen :') daardoor heb ik meedere littekens op mijn onderarm, mensen vragen soms ook of ik me gesneden heb ;(
Maar je kan het altijd vragen
  dinsdag 1 mei 2012 @ 23:59:21 #24
374035 Garincha12
hij kwam en stal van de rijken
pi_111022858
Gewoon straight to point zijn en probeer haar te helpen ;), be the bigger girl!
pi_111022951
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 23:14 schreef Paxcon het volgende:
Ik zie je post nu pas, maar goed het kan dus ook van iets anders komen ts :P
  woensdag 2 mei 2012 @ 08:24:16 #26
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_111027539
Ga eens wat alleen met haar doen, zonder dat er een groep bij is, en probeer het te bespreken. Val haar hier in geen enkel geval aan want ze zal compleet dichtslaan, maar toon begrip en geef aan dat je een vriendin van haar bent en zeg dat het je is opgevallen (haar polsen) en dat als ze ergens over wilt praten ze altijd bij je terrecht kan / je altijd kan bellen :)
Een piercing? Nee als ik metaal in mijn lichaam wil, dan ga ik wel in het leger
pi_111043699
misschien deed ze het vroeger
i'm just a figment of your imagination
pi_111044985
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 16:18 schreef strawberry_hill het volgende:
misschien deed ze het vroeger
Je kunt wel het verschil zien tussen verse littekens en oude littekens.
signatuurloos
  woensdag 2 mei 2012 @ 17:18:47 #29
370681 Prins_Eerlijk
Burchtblijver
pi_111046474
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 16:45 schreef Captain_Maximum het volgende:

[..]

Als je er effe goed naar kijkt... Maar als je maar genoeg door blijft snijden dan zal het steeds minder helen en is het wellicht minder makkelijk te zien?

Geen idee.

Ik heb ook geen idee of het verstandig is haar er op aan te spreken. Een ex van mij deed het ook en het is me nooit duidelijk geworden of, naar wie en in hoeverre ze zich er wel of niet voor schaamde. Toen ik haar leerde kennen zag ik die littekens zitten en vroeg ik wat dat was. Maarja, toen was ik nog een onbeduidende onbekende.
...dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams....
pi_111046570
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 17:18 schreef Prins_Eerlijk het volgende:

[..]

Als je er effe goed naar kijkt... Maar als je maar genoeg door blijft snijden dan zal het steeds minder helen en is het wellicht minder makkelijk te zien?
Nee.
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 16:45 schreef Captain_Maximum het volgende:

[..]

woensdag 2 mei 2012 @ 17:22:48 #31
370681 Prins_Eerlijk
Burchtblijver
pi_111046625
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 17:21 schreef Murdera het volgende:

[..]

Nee.

[..]

Post eens een plaatje ter illustratie als je wil.
pi_111046635
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 17:22 schreef Prins_Eerlijk het volgende:

[..]

Post eens een plaatje ter illustratie als je wil.
Google. :')
pi_111046699
Even OT.
Mijn ervaring zegt dat als ze de littekens verbergen, ze er niet over willen praten.
Wat hier aan te doen is is lastig.
Het is best een privé probleem, en een taboe.
  woensdag 2 mei 2012 @ 17:25:50 #34
370681 Prins_Eerlijk
Burchtblijver
pi_111046749
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 17:23 schreef Murdera het volgende:

[..]

Google. :')
Ik heb genoeg van die littekens gezien, thanks :P Maar juist daarom denk ik dat je best mag twijfelen of een leek het verschil ziet bij iemand die echt litteken op litteken heeft. Dat heelt namelijk een stuk minder en kan er snel rood en gezwollen uit gaan zien. Voor zover ik meekreeg.

Maar goed, het maakt uiteindelijk niet zoveel uit.

TS, probeer het anders eens te vragen op een forum dat zich richt op automutilatie. Denk dat je daar beter advies krijgt over wat wel en niet te doen.
pi_111046838
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 21:20 schreef Lyriella het volgende:
Heej!

Ik heb een groepje vriendinnen waar ik zo nu en dan mee afspreek. Nu laatst ook weer, toen viel me op dat één van mijn vriendinnen toch wel flinke sneetjes op haar armen heeft. Het is een best stil en onzeker meisje, maar een ontzettende lieverd. Helaas zou het me niet verbazen als ze zichzelf snijdt, en in combinatie met die littekens.. ik wil er graag met haar, en dan wel alleen en niet in de groep, over praten: of ze zichzelf snijdt en mogelijk helpen om daar hulp bij te krijgen.

Hoe pak ik zoiets aan? Ervaringen daarmee?
zsm met haar praten! niet morgen, niet volgende week, nu!
pi_111046896
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 21:48 schreef RichardDawkins het volgende:
Goo Goo Dolls - Iris

"You bleed just to know you're alive"

Ik ken iemand die zich ook sneed. Is uit ongelukkigheid. Uit het van binnen gevoelloos voelen door een constant kutgevoel. Door zich te snijden doorbreken ze dat met fysieke pijn en voelen ze zich meer levend.

Flink met die meid gaan praten om eruit te trekken wat er mis is en haar op te vrolijken lijkt me.
Er zijn verschillende redenen waarom iemand kan automutileren, maar over het algemeen zijn het niet de meest gelukkige mensen nee.

Succes TS!
  woensdag 2 mei 2012 @ 18:17:48 #37
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_111048788
als zij haar armen in het openbaar showt is ze ook niet bang om er over te praten, dus je kunt haar gewoon in de groep aanspreken (of je neemt haar even apart en spreekt haar dan aan).
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  woensdag 2 mei 2012 @ 18:21:31 #38
370681 Prins_Eerlijk
Burchtblijver
pi_111048931
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 18:17 schreef Maanvis het volgende:
als zij haar armen in het openbaar showt is ze ook niet bang om er over te praten, dus je kunt haar gewoon in de groep aanspreken (of je neemt haar even apart en spreekt haar dan aan).
Ik zou daar niet zondermeer vanuit gaan. In de groep aanspreken lijkt me al helemaal niet handig. Maar wie ben ik?
pi_111048992
Alle messen van haar afpakken
dat is de enige manier om haar te helpen
  woensdag 2 mei 2012 @ 18:23:32 #40
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_111049000
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 18:21 schreef Prins_Eerlijk het volgende:

[..]

Ik zou daar niet zondermeer vanuit gaan. In de groep aanspreken lijkt me al helemaal niet handig. Maar wie ben ik?
gewoon net doen alsof je gek bent, iemand die een blauw oog heeft spreek je toch ook aan?
dan leg je er ook minder druk op want als je haar alleen aanspreekt dan doe je het meteen op zo'n manier dat ze meteen weet dat jij het over haar snijden wilt hebben.
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_111049026
Niet iedereen die het doet vraagt om aandacht, ik heb het anderen nooit laten weten/zien, zelfs mijn ex weet/wist het niet. Nu is er weinig meer te zien op mijn armen, maar ik deed het vooral omdat het me op de één of andere manier afleidde van negatieve shit, en ja.. zoiets is moeilijk uit te leggen waarom je het doet, voor mij was het een gevoel wat lastig uit te leggen is.

Ik zou met je vriendin gaan praten, begin eens over dat je 'een meisje' kent die ook zichzelf snijdde en dat ze zich kut voelde, en als ze er op in gaat, probeer eens voorzichtig te zeggen van, hey ik zag bij jou ook krassen op je arm. heb je het ook misschien gedaan..? als ze er niet over wil praten laat het dan zitten.
Hai :D
  woensdag 2 mei 2012 @ 18:24:47 #42
370681 Prins_Eerlijk
Burchtblijver
pi_111049051
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 18:23 schreef Maanvis het volgende:

[..]

gewoon net doen alsof je gek bent, iemand die een blauw oog heeft spreek je toch ook aan?
Maar die heeft geen mogelijkerwijs ernstige psychische problemen en een compleet verneukt zelfbeeld. TS geeft aan dat ze rustig en timide is. Om zo iemand dan eens uit het niets in groepsverband in de spotlight te zetten met haar littekens en problemen... Ik weet het niet hoor :)
  woensdag 2 mei 2012 @ 18:25:46 #43
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_111049103
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 18:24 schreef Prins_Eerlijk het volgende:

[..]

Maar die heeft geen mogelijkerwijs ernstige psychische problemen en een compleet verneukt zelfbeeld. TS geeft aan dat ze rustig en timide is. Om zo iemand dan eens uit het niets in groepsverband in de spotlight te zetten met haar littekens en problemen... Ik weet het niet hoor :)
als je haar apart aanspreekt is het meteen veel minder luchtig, dan gaat ze er meteen vanuit da tjij er vanuit gaat dat ze snijdt, anders had je haar niet apart aangesproken. dus vandaar.
Een gedicht over Maanvis
pi_111049186
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 18:24 schreef Prins_Eerlijk het volgende:

[..]

Het lijkt mij niet zo fijn dat gelijk de hele groep het weet..
  woensdag 2 mei 2012 @ 18:29:32 #45
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_111049258
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 18:27 schreef PixieDot het volgende:

[..]

Het lijkt mij niet zo fijn dat gelijk de hele groep het weet..
zij loopt toch met haar armen bloot tenoverstaan van de hele groep? Daar heeft ze echt al wel rekening mee gehouden.
Een gedicht over Maanvis
pi_111049302
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 18:17 schreef Maanvis het volgende:
Ik heb juist het idee dat mensen die het echt showen, en dan doel ik op verse wonden en geen oude littekens, minder snel hulp zullen aanvaarden omdat ze op een bepaalde manier misschien trots zijn op en aandacht trekken met het snijden.

Iemand die het verbergt schaamt zich wel, en zal denk ik daarom eerder bereid zijn te stoppen op het moment dat een vertrouwenspersoon weet van de situatie.

Maar dit is puur mijn beleving. :P
pi_111049356
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 18:29 schreef Maanvis het volgende:

[..]

zij loopt toch met haar armen bloot tenoverstaan van de hele groep? Daar heeft ze echt al wel rekening mee gehouden.
Hm, true.. Ik deed zo'n beetje alles er aan om het niet te laten zien geloof ik..
Misschien kan je samen met de beste vriendin van die vriendin er over praten? Misschien heeft zij ook wel zulke vermoedens als jou?
  woensdag 2 mei 2012 @ 18:33:22 #48
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_111049409
Bemoei je er niet mee TS. :r
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
Don't you ever get stuck in the sky when you're high?
pi_111049592
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 18:24 schreef PixieDot het volgende:
Niet iedereen die het doet vraagt om aandacht, ik heb het anderen nooit laten weten/zien, zelfs mijn ex weet/wist het niet.
Groot misverstand inderdaad. Er zijn een heleboel mensen die het verbergen, alles behalve aandacht vragen dus. Het hoeft ook niet op de armen, al is het wel de meest bekende plek.
pi_111049638
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 18:33 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Bemoei je er niet mee TS. :r
Als je als vriendin doorhebt dat het niet goed met iemand gaat, maar je daar best tegen die persoon over beginnen. Mensen die het weten maar het zouden negeren, zoals jij, dát is pas erg.
pi_111049706
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 18:25 schreef Maanvis het volgende:

[..]

als je haar apart aanspreekt is het meteen veel minder luchtig, dan gaat ze er meteen vanuit da tjij er vanuit gaat dat ze snijdt, anders had je haar niet apart aangesproken. dus vandaar.
Naja, ik zou het niet in het openbaar aankaarten. Gewoon apart nemen en aangeven dat je je zorgen maakt, en er voor haar bent als dat nodig is. Op die manier.
pi_111051024
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 18:23 schreef hlmllp het volgende:
Alle messen van haar afpakken
dat is de enige manier om haar te helpen
:')
Deze man. :')
pi_111051102
Vraag het haar? Zal ze waarschijnlijk alleen maar waarderen, mits je het goed brengt.
  donderdag 3 mei 2012 @ 00:40:58 #54
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_111069609
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 23:00 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Nee. Haal dat nu maar uit je hoofd.

Als die mensen aandacht wilden hebben deden het het vooraan in de klas, doen ze niet.
pi_111069781
....

[ Bericht 99% gewijzigd door strawberry_hill op 03-05-2012 01:16:01 ]
i'm just a figment of your imagination
  donderdag 3 mei 2012 @ 00:51:18 #56
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_111069921
Over dat bij haar of bij jou thuis: weet je hoe haar thuissituatie is? Als ze zich snijdt kan dat zijn omdat ze thuis niet lekker in d'r vel zit, in welk geval het juist prettig kan zijn om er bij jou thuis over te beginnen.

Zelfs als ze er nu niet over wilt praten, zal het haar helpen te weten dat jij er vanaf weet en haar niet afkeurt (het snijden natuurlijk wel, maar haar als persoon niet). Mocht ze er in de toekomst dan over willen praten zal ze bij je kunnen komen :)

Sterkte TS, dapper en lief van je ^O^
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_111706419
Bedankt voor alle reacties! Nou, even een update! Ik heb een goed gesprek gehad. Het is geen automutilatie, maar komt door dr werk. Ze werkt veel met messen, dus in die zin zou het kunnen. Wel heb ik mt een andere vriendin overlegd en gevraagd er op te letten, dat het dus geen vals excuus is. Vriendin zit niet lekker in dr vel, dus het was wel goed denk ik!
  vrijdag 18 mei 2012 @ 16:21:40 #58
370681 Prins_Eerlijk
Burchtblijver
pi_111707712
klinkt als een smoes.
  vrijdag 18 mei 2012 @ 16:24:28 #59
188426 famousje
Nemo me impune lacessit
pi_111707809
Pijn is fijn.

Ze wil aandacht. Geef dat niet.
  vrijdag 18 mei 2012 @ 16:38:51 #60
353165 Muisraket
Yankee Hotel Foxtrot
pi_111708304
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 15:45 schreef Lyriella het volgende:
Bedankt voor alle reacties! Nou, even een update! Ik heb een goed gesprek gehad. Het is geen automutilatie, maar komt door dr werk. Ze werkt veel met messen, dus in die zin zou het kunnen. Wel heb ik mt een andere vriendin overlegd en gevraagd er op te letten, dat het dus geen vals excuus is. Vriendin zit niet lekker in dr vel, dus het was wel goed denk ik!
Fijn dat je gesprek goed ging. Ik vraag me wel af wat voor een werk ze doet, als ze zoveel met messen werkt. :o

Erg verstandig voor je om aan een andere vriendin te vragen er op te letten. Maar staar je niet blind op de krassen, het kan zijn dat als ze zichzelf snijdt, ze nu op andere, minder zichtbare plekken gaat snijden. Aangezien het een goed gesprek was, neem ik aan dat ze je betrokkenheid hierbij (enigszins) toestaat. Ik zou vooral proberen te letten op hoe ze in haar vel zit. En dus op tijd met haar hierover praten of aan de bel trekken als het uit de hand loopt. Dit zal ze misschien in het begin niet waarderen, maar achteraf wel. De drempel naar hulp kan soms iets te hoog zijn om zelf te nemen als je in de put zit.
Ik weet niet wat ik in jouw plaats zou doen, of wat je zegt als iemand weg wil gaan. Ik heb geen mening over motorcross, hollywood, poloshirts of hoe de winkel loopt, ik zeg: 'hé, ik wil alleen maar zwemmen'. - Spinvis
  vrijdag 18 mei 2012 @ 16:46:33 #61
370681 Prins_Eerlijk
Burchtblijver
pi_111708608
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 16:24 schreef famousje het volgende:
Pijn is fijn.

Ze wil aandacht. Geef dat niet.
Ga jij effe mama helpen met papa ofzo :)
  vrijdag 18 mei 2012 @ 17:20:23 #62
367004 TBakkert
Aleksandr Bukharov
pi_111709917
-edit- opzouten

[ Bericht 98% gewijzigd door Re op 19-05-2012 10:25:27 ]
kortom:
  vrijdag 18 mei 2012 @ 18:16:34 #63
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_111712063
De laatste die ik erover aansprak beweerde dat ze een soort killer-kat had. Ik zeg "oh, dus die krast jou consequent dwars over je arm? rare kat heb jij..."

Als die lijntjes allemaal parallel lopen is dit dus gewoon een smoes. Geeft verder niet, kan d'r altijd laten weten dat je dat weet en dat als ze erover wil praten bij je terecht kan :)
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  vrijdag 18 mei 2012 @ 18:35:32 #64
370681 Prins_Eerlijk
Burchtblijver
pi_111712806
Kan ook alle kanten op zijn hoor :P

maar dit zijn lastige dingen, heeft ze niet iemand die wat dichter bij staat?
  vrijdag 25 mei 2012 @ 21:41:35 #65
376102 Woestenijhumor
bier en tieten!
pi_112034067
Ik vind het puur an sich niet echt een vreemd gegeven dat mensen pijn willen ervaren. Mij lijkt dat het enkel de laatste decennia in het westen een fenomeen is geworden geen fysieke pijn te berokkenen (aan jezelf of anderen). Andere volkeren en stammen hebben pijnlijke overgangsrituelen van kind naar volwassen, doen aan "artisanale piercing" e.d. , pijnigen zichzelf om in trance te geraken en te kunnen mediteren.
In het westen vind je hierin alleen nog in de SM een uitlaatklep als graag pijn voelt, wat volgens sommigen even ontspannend is als een goed orgasme, rust, massage, omdat er bij deze mensen meer endorfine vrijkomt. Misschien is dat gewoon een reden waarom mensen zichzelf snijden. Niet zo nodige depressieve pubers.
(Niet neerbuigend bedoeld naar die laatste groep, in samenlevingen met duidelijke overgangsrituelen van kind naar volwassen, is er totaal geen sprake van "puberteit")
Het leven is een' krijgsbanier, door goede en kwade dagen, gescheurd, gevlekt, ontvallen schier, kloekmoedig voorwaards dragen.
pi_112037637
Vragen of je je zorgen moet maken en dat je het niet helemaal vertrouwd. Verder denk ik dat je het beste zo normaal mogelijk moet doen en wellicht haar eens een keertje wat extra aandacht kan geven door bijvoorbeeld met z'n tweeën iets te doen. In een groep communiceren is toch altijd anders dan één op één.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  vrijdag 25 mei 2012 @ 23:21:44 #67
353165 Muisraket
Yankee Hotel Foxtrot
pi_112038127
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 21:41 schreef Woestenijhumor het volgende:
Ik vind het puur an sich niet echt een vreemd gegeven dat mensen pijn willen ervaren. Mij lijkt dat het enkel de laatste decennia in het westen een fenomeen is geworden geen fysieke pijn te berokkenen (aan jezelf of anderen). Andere volkeren en stammen hebben pijnlijke overgangsrituelen van kind naar volwassen, doen aan "artisanale piercing" e.d. , pijnigen zichzelf om in trance te geraken en te kunnen mediteren.
In het westen vind je hierin alleen nog in de SM een uitlaatklep als graag pijn voelt, wat volgens sommigen even ontspannend is als een goed orgasme, rust, massage, omdat er bij deze mensen meer endorfine vrijkomt. Misschien is dat gewoon een reden waarom mensen zichzelf snijden. Niet zo nodige depressieve pubers.
(Niet neerbuigend bedoeld naar die laatste groep, in samenlevingen met duidelijke overgangsrituelen van kind naar volwassen, is er totaal geen sprake van "puberteit")
Er zullen vast mensen zijn die zich snijden terwijl ze geestelijk in orde zijn, maar bij de meeste mensen die zich snijden is het gerelateerd aan depressie, hevige stress en/of emotionele problemen. Dan kan snijden inderdaad voor tijdelijke rust zorgen, maar wordt het snijden toch vaak als negatief gezien en heeft men achteraf vaak spijt. De 'rust' komt vaak echter niet uit de pijn zelf, maar bijvoorbeeld omdat hiermee verdriet geuit kan worden, gekeken kan worden of men nog iets kan voelen, het voor afleiding zorgt of omdat men vindt dat men het verdient, dat het dus gezien wordt als straf.
Ik weet niet wat ik in jouw plaats zou doen, of wat je zegt als iemand weg wil gaan. Ik heb geen mening over motorcross, hollywood, poloshirts of hoe de winkel loopt, ik zeg: 'hé, ik wil alleen maar zwemmen'. - Spinvis
pi_112119548
het was de allereerste dag van het schooljaar.. en ik zat naast een meisje dat er redelijk ongelukkig uit zag, nu ik heb mijzelf ook ooit verminkt.. ik deed het niet zichtbaar maar ergens wil je toch dat iemand je helpt, iemand het merkt..
dus ik zat naast dat meisje.. en ik zei dat ze daar beter mee zou stoppen, want dat het echt niets opleverd op haarzelf pijn te doen.. en als ze ooit eens met me wou praten, ze dan altijd mocht langskomen..

nu zijn we 4 jaar verder, ze is sinds die confrontatie met mij helemaal ermee gestopt.. en ondertussen is ze 4 jaar mijn beste vriendin! , nu niet iedereen reageerd er zo op .. maar dit was mijn ervaring : )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')