gewoon op het juiste moment ff aanspreken en doe het subtiel, maar direct.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:39 schreef Lyriella het volgende:
Tjongejonge.. serieus onderwerp mensen. Beetje serieuze reacties?
bij haar thuis, bij jou thuis voelt ze zich misschien onder druk gezet of erg onzeker..quote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:42 schreef Lyriella het volgende:
Uhuh.. maar ik zie haar meestal in de groep.. als ik een één op één gesprek aan wil, bij haar thuis, bij mij thuis?
Bij haar thuis zou ik zeggen puur omdat dat in haar eigen omgeving isquote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:42 schreef Lyriella het volgende:
Uhuh.. maar ik zie haar meestal in de groep.. als ik een één op één gesprek aan wil, bij haar thuis, bij mij thuis?
Is het ook juist niet om aandacht? Anders had ze die littekens wel verborgen toch?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:55 schreef Captain_Maximum het volgende:
Lastige situatie, want over het algemeen schamen mensen wanneer ze aan zelfbeschadiging doen. Zorg er in ieder geval voor dat ze zich op haar gemak voelt.
quote:Op dinsdag 1 mei 2012 23:14 schreef Paxcon het volgende:
Ik werk in een supermarkt en door die prijskaartjes krijg ik ook regelmatig sneetjes op mn polsen waardoor het lijkt alsof ik me snij
Niet iedereen doet het om aandacht. De meesten verstoppen het juist onder lange mouwen, lange broeken, armbanden etc. Dat het wel zichtbaar is, betekent niet dat zij/hij het doet om aandacht te krijgen. Misschien is ze op een punt dat ze het geaccepteerd heeft en er overheen is, dat ze de littekens achter zich laat. Of misschien had ze geen schone vesten meer, het kan allemaal.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 23:00 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Is het ook juist niet om aandacht? Anders had ze die littekens wel verborgen toch?
Een klasgenootje van mij deed dit ooit ook. Op den duur had ze echt een enorme bloedplas achtergelaten op het meisjestoilet met een briefje "sorry voor de rommel, ik ruim het later op". Dat is gewoon een schreew om aandacht die echt serieus genomen moet worden. Ik denk dat het goed is haar zo snel mogelijk aan te spreken.
ik geloof je wel hoor, maar je moet er eigenlijk gebruik van maken.quote:
Ik zie je post nu pas, maar goed het kan dus ook van iets anders komen tsquote:Op dinsdag 1 mei 2012 23:14 schreef Paxcon het volgende:
Ik werk in een supermarkt en door die prijskaartjes krijg ik ook regelmatig sneetjes op mn polsen waardoor het lijkt alsof ik me snij
Als je er effe goed naar kijkt... Maar als je maar genoeg door blijft snijden dan zal het steeds minder helen en is het wellicht minder makkelijk te zien?quote:Op woensdag 2 mei 2012 16:45 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Je kunt wel het verschil zien tussen verse littekens en oude littekens.
Nee.quote:Op woensdag 2 mei 2012 17:18 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
[..]
Als je er effe goed naar kijkt... Maar als je maar genoeg door blijft snijden dan zal het steeds minder helen en is het wellicht minder makkelijk te zien?
quote:Op woensdag 2 mei 2012 16:45 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Je kunt wel het verschil zien tussen verse littekens en oude littekens.
Post eens een plaatje ter illustratie als je wil.quote:
Google.quote:Op woensdag 2 mei 2012 17:22 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
[..]
Post eens een plaatje ter illustratie als je wil.
Ik heb genoeg van die littekens gezien, thanksquote:
zsm met haar praten! niet morgen, niet volgende week, nu!quote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:20 schreef Lyriella het volgende:
Heej!
Ik heb een groepje vriendinnen waar ik zo nu en dan mee afspreek. Nu laatst ook weer, toen viel me op dat één van mijn vriendinnen toch wel flinke sneetjes op haar armen heeft. Het is een best stil en onzeker meisje, maar een ontzettende lieverd. Helaas zou het me niet verbazen als ze zichzelf snijdt, en in combinatie met die littekens.. ik wil er graag met haar, en dan wel alleen en niet in de groep, over praten: of ze zichzelf snijdt en mogelijk helpen om daar hulp bij te krijgen.
Hoe pak ik zoiets aan? Ervaringen daarmee?
Er zijn verschillende redenen waarom iemand kan automutileren, maar over het algemeen zijn het niet de meest gelukkige mensen nee.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:48 schreef RichardDawkins het volgende:
Goo Goo Dolls - Iris
"You bleed just to know you're alive"
Ik ken iemand die zich ook sneed. Is uit ongelukkigheid. Uit het van binnen gevoelloos voelen door een constant kutgevoel. Door zich te snijden doorbreken ze dat met fysieke pijn en voelen ze zich meer levend.
Flink met die meid gaan praten om eruit te trekken wat er mis is en haar op te vrolijken lijkt me.
Ik zou daar niet zondermeer vanuit gaan. In de groep aanspreken lijkt me al helemaal niet handig. Maar wie ben ik?quote:Op woensdag 2 mei 2012 18:17 schreef Maanvis het volgende:
als zij haar armen in het openbaar showt is ze ook niet bang om er over te praten, dus je kunt haar gewoon in de groep aanspreken (of je neemt haar even apart en spreekt haar dan aan).
gewoon net doen alsof je gek bent, iemand die een blauw oog heeft spreek je toch ook aan?quote:Op woensdag 2 mei 2012 18:21 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
[..]
Ik zou daar niet zondermeer vanuit gaan. In de groep aanspreken lijkt me al helemaal niet handig. Maar wie ben ik?
Maar die heeft geen mogelijkerwijs ernstige psychische problemen en een compleet verneukt zelfbeeld. TS geeft aan dat ze rustig en timide is. Om zo iemand dan eens uit het niets in groepsverband in de spotlight te zetten met haar littekens en problemen... Ik weet het niet hoorquote:Op woensdag 2 mei 2012 18:23 schreef Maanvis het volgende:
[..]
gewoon net doen alsof je gek bent, iemand die een blauw oog heeft spreek je toch ook aan?
als je haar apart aanspreekt is het meteen veel minder luchtig, dan gaat ze er meteen vanuit da tjij er vanuit gaat dat ze snijdt, anders had je haar niet apart aangesproken. dus vandaar.quote:Op woensdag 2 mei 2012 18:24 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
[..]
Maar die heeft geen mogelijkerwijs ernstige psychische problemen en een compleet verneukt zelfbeeld. TS geeft aan dat ze rustig en timide is. Om zo iemand dan eens uit het niets in groepsverband in de spotlight te zetten met haar littekens en problemen... Ik weet het niet hoor
Het lijkt mij niet zo fijn dat gelijk de hele groep het weet..quote:Op woensdag 2 mei 2012 18:24 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
[..]
Maar die heeft geen mogelijkerwijs ernstige psychische problemen en een compleet verneukt zelfbeeld. TS geeft aan dat ze rustig en timide is. Om zo iemand dan eens uit het niets in groepsverband in de spotlight te zetten met haar littekens en problemen... Ik weet het niet hoor
zij loopt toch met haar armen bloot tenoverstaan van de hele groep? Daar heeft ze echt al wel rekening mee gehouden.quote:Op woensdag 2 mei 2012 18:27 schreef PixieDot het volgende:
[..]
Het lijkt mij niet zo fijn dat gelijk de hele groep het weet..
Ik heb juist het idee dat mensen die het echt showen, en dan doel ik op verse wonden en geen oude littekens, minder snel hulp zullen aanvaarden omdat ze op een bepaalde manier misschien trots zijn op en aandacht trekken met het snijden.quote:Op woensdag 2 mei 2012 18:17 schreef Maanvis het volgende:
als zij haar armen in het openbaar showt is ze ook niet bang om er over te praten, dus je kunt haar gewoon in de groep aanspreken (of je neemt haar even apart en spreekt haar dan aan).
Hm, true.. Ik deed zo'n beetje alles er aan om het niet te laten zien geloof ik..quote:Op woensdag 2 mei 2012 18:29 schreef Maanvis het volgende:
[..]
zij loopt toch met haar armen bloot tenoverstaan van de hele groep? Daar heeft ze echt al wel rekening mee gehouden.
Groot misverstand inderdaad. Er zijn een heleboel mensen die het verbergen, alles behalve aandacht vragen dus. Het hoeft ook niet op de armen, al is het wel de meest bekende plek.quote:Op woensdag 2 mei 2012 18:24 schreef PixieDot het volgende:
Niet iedereen die het doet vraagt om aandacht, ik heb het anderen nooit laten weten/zien, zelfs mijn ex weet/wist het niet.
Als je als vriendin doorhebt dat het niet goed met iemand gaat, maar je daar best tegen die persoon over beginnen. Mensen die het weten maar het zouden negeren, zoals jij, dát is pas erg.quote:
Naja, ik zou het niet in het openbaar aankaarten. Gewoon apart nemen en aangeven dat je je zorgen maakt, en er voor haar bent als dat nodig is. Op die manier.quote:Op woensdag 2 mei 2012 18:25 schreef Maanvis het volgende:
[..]
als je haar apart aanspreekt is het meteen veel minder luchtig, dan gaat ze er meteen vanuit da tjij er vanuit gaat dat ze snijdt, anders had je haar niet apart aangesproken. dus vandaar.
quote:Op woensdag 2 mei 2012 18:23 schreef hlmllp het volgende:
Alle messen van haar afpakken
dat is de enige manier om haar te helpen
Nee. Haal dat nu maar uit je hoofd.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 23:00 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Is het ook juist niet om aandacht? Anders had ze die littekens wel verborgen toch?
Een klasgenootje van mij deed dit ooit ook. Op den duur had ze echt een enorme bloedplas achtergelaten op het meisjestoilet met een briefje "sorry voor de rommel, ik ruim het later op". Dat is gewoon een schreew om aandacht die echt serieus genomen moet worden. Ik denk dat het goed is haar zo snel mogelijk aan te spreken.
Fijn dat je gesprek goed ging. Ik vraag me wel af wat voor een werk ze doet, als ze zoveel met messen werkt.quote:Op vrijdag 18 mei 2012 15:45 schreef Lyriella het volgende:
Bedankt voor alle reacties! Nou, even een update! Ik heb een goed gesprek gehad. Het is geen automutilatie, maar komt door dr werk. Ze werkt veel met messen, dus in die zin zou het kunnen. Wel heb ik mt een andere vriendin overlegd en gevraagd er op te letten, dat het dus geen vals excuus is. Vriendin zit niet lekker in dr vel, dus het was wel goed denk ik!
Ga jij effe mama helpen met papa ofzoquote:Op vrijdag 18 mei 2012 16:24 schreef famousje het volgende:
Pijn is fijn.
Ze wil aandacht. Geef dat niet.
Er zullen vast mensen zijn die zich snijden terwijl ze geestelijk in orde zijn, maar bij de meeste mensen die zich snijden is het gerelateerd aan depressie, hevige stress en/of emotionele problemen. Dan kan snijden inderdaad voor tijdelijke rust zorgen, maar wordt het snijden toch vaak als negatief gezien en heeft men achteraf vaak spijt. De 'rust' komt vaak echter niet uit de pijn zelf, maar bijvoorbeeld omdat hiermee verdriet geuit kan worden, gekeken kan worden of men nog iets kan voelen, het voor afleiding zorgt of omdat men vindt dat men het verdient, dat het dus gezien wordt als straf.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 21:41 schreef Woestenijhumor het volgende:
Ik vind het puur an sich niet echt een vreemd gegeven dat mensen pijn willen ervaren. Mij lijkt dat het enkel de laatste decennia in het westen een fenomeen is geworden geen fysieke pijn te berokkenen (aan jezelf of anderen). Andere volkeren en stammen hebben pijnlijke overgangsrituelen van kind naar volwassen, doen aan "artisanale piercing" e.d. , pijnigen zichzelf om in trance te geraken en te kunnen mediteren.
In het westen vind je hierin alleen nog in de SM een uitlaatklep als graag pijn voelt, wat volgens sommigen even ontspannend is als een goed orgasme, rust, massage, omdat er bij deze mensen meer endorfine vrijkomt. Misschien is dat gewoon een reden waarom mensen zichzelf snijden. Niet zo nodige depressieve pubers.
(Niet neerbuigend bedoeld naar die laatste groep, in samenlevingen met duidelijke overgangsrituelen van kind naar volwassen, is er totaal geen sprake van "puberteit")
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |