Dat het geen antieke biografie is? Goed, ik zal het wel niet weten, ik studeer dan ook geen godsdienstwetenschap...quote:Op zaterdag 28 april 2012 12:19 schreef ATON het volgende:
[..]
Die indruk probeert het toch te geven, helaas is het dat niet.
Godsdienstwetenschap... Dat vind ik een verdomd moeilijk woord.quote:Op zondag 29 april 2012 12:09 schreef TheHappyPrince het volgende:
[..]
Dat het geen antieke biografie is? Goed, ik zal het wel niet weten, ik studeer dan ook geen godsdienstwetenschap...
Nee, dat heet gewoon 'ik weet het omdat ik de Bijbel zo wordt genoemd in de meeste wetenschappelijke bronnen over de literatuurstudie van de Bijbel'.quote:Op zondag 29 april 2012 12:14 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Godsdienstwetenschap... Dat vind ik een verdomd moeilijk woord.
Hoe dan ook, in de argumentatieleer heet zo'n opmerking een argumentum ad verecundiam. Dat weet ik dan weer van mijn studie.
Zeg dat dan.quote:Op zondag 29 april 2012 12:29 schreef TheHappyPrince het volgende:
[..]
Nee, dat heet gewoon 'ik weet het omdat ik de Bijbel zo wordt genoemd in de meeste wetenschappelijke bronnen over de literatuurstudie van de Bijbel'.
Dat de meeste wetenschappelijke bronnen dit zo noemen, maakt het nog niet waar. Waarheid is geen democratisch gegeven.quote:Op zondag 29 april 2012 12:29 schreef TheHappyPrince het volgende:
[..]
Nee, dat heet gewoon 'ik weet het omdat ik de Bijbel zo wordt genoemd in de meeste wetenschappelijke bronnen over de literatuurstudie van de Bijbel'.
Edit: o.a. J. J. Collins - A Short Introduction to the Hebrew Bible
Het is antiek en het gaat voor een belangrijk deel over een persoon. Lijkt me een antieke biografie. Helaas suggereert de term 'biografie' dat het ook nog echt gebeurd is en dat is natuurlijk onzin. Aan de andere kant: als je wel gelooft dat het allemaal echt waar is, dan deugt die term voor de volle 100%.quote:Op zondag 29 april 2012 12:43 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat de meeste wetenschappelijke bronnen dit zo noemen, maakt het nog niet waar. Waarheid is geen democratisch gegeven.
Het is geen biografie, maar een antieke biografie. Dat is een enorm verschil. Voor de moderne biografie geldt het autobiografisch pact. Voor een antieke biografie geldt dat absoluut niet.quote:Op zondag 29 april 2012 12:47 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Het is antiek en het gaat voor een belangrijk deel over een persoon. Lijkt me een antieke biografie. Helaas suggereert de term 'biografie' dat het ook nog echt gebeurd is en dat is natuurlijk onzin. Aan de andere kant: als je wel gelooft dat het allemaal echt waar is, dan deugt die term voor de volle 100%.
quote:Op zondag 29 april 2012 12:43 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat de meeste wetenschappelijke bronnen dit zo noemen, maakt het nog niet waar. Waarheid is geen democratisch gegeven.
Klopt van geen kanten, niet O.T. noch N.T. = geen biografie.quote:Op zondag 29 april 2012 12:47 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Het is antiek en het gaat voor een belangrijk deel over een persoon. Lijkt me een antieke biografie. Helaas suggereert de term 'biografie' dat het ook nog echt gebeurd is en dat is natuurlijk onzin. Aan de andere kant: als je wel gelooft dat het allemaal echt waar is, dan deugt die term voor de volle 100%.
Maar wel een antieke biografiequote:Op zondag 29 april 2012 13:35 schreef ATON het volgende:
[..]
Klopt van geen kanten, niet O.T. noch N.T. = geen biografie.
Er is dus ook een minderheid die een andere mening heeft mét kennis ?quote:Op zondag 29 april 2012 13:25 schreef TheHappyPrince het volgende:
[..]Als religiewetenschappers besluiten dat het een antieke biografie is, dan komt dat omdat ze er kennis van hebben, niet omdat ze in de meerderheid zijn.
Ik ken niemand die het weerlegt, behalve jij. Misschien ben jij ook wetenschapper?quote:Op zondag 29 april 2012 13:36 schreef ATON het volgende:
[..]
Er is dus ook een minderheid die een andere mening heeft mét kennis ?
Schat, laat dat nou over aan de classici. Die bestuderen dat hele oeuvre, niet alleen dat ene boekje. Niet dat je ongelijk hebt, maar als godsdienstwetenschappers het zeggen klinkt het enorm als "Wij van WC-eend...".quote:Op zondag 29 april 2012 13:25 schreef TheHappyPrince het volgende:
[..]Als religiewetenschappers besluiten dat het een antieke biografie is, dan komt dat omdat ze er kennis van hebben, niet omdat ze in de meerderheid zijn.
Natuurlijk, godsdienstwetenschappers lezen alleen de Bijbel...quote:Op zondag 29 april 2012 14:03 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Schat, laat dat nou over aan de classici. Die bestuderen dat hele oeuvre, niet alleen dat ene boekje. Niet dat je ongelijk hebt, maar als godsdienstwetenschappers het zeggen klinkt het enorm als "Wij van WC-eend...".
De trend onder nieuwtestamentici om de evangeliën antieke biografieën te noemen gaat juist tegen de meer theologisch gemotiveerde beschrijving in van de evangeliën als een uniek genre.quote:Op zondag 29 april 2012 14:03 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Schat, laat dat nou over aan de classici. Die bestuderen dat hele oeuvre, niet alleen dat ene boekje. Niet dat je ongelijk hebt, maar als godsdienstwetenschappers het zeggen klinkt het enorm als "Wij van WC-eend...".
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |