abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110844395

Welkom 'het vernieuwde' Huizenmarkt topic! De plek waar de huizenmarkt besproken word in al haar facetten, van huren tot kopen, van nieuwbouw tot renovatieproject en van woningbouwvereniging tot vastgoedmagnaten. Wat is het beste moment om te kopen? Is kopen überhaupt nog wel verstandig? Wat gaan de hypotheekrentes doen en wat gebeurt er met de HRA? Wat doen de woningbouwverenigingen en wanneer is iets "scheefhuren"? Wat gaan de gevolgen van de vergrijzing worden? Op al deze vragen en meer zijn de antwoorden (goed of fout) hier te vinden.

Voorgaande delen:
Topicreeks: AEX: Huizenmarkt Topic

Bron RTLZ : Huizenprijzen maand Maart 2012 -1,2%
Grootste daling maand op maand ooit

[ Bericht 0% gewijzigd door Bolkesteijn op 28-04-2012 21:44:22 ]
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_110844460
De bitch-fight is nergens voor nodig. Er zijn genoeg ontwikkelingen gaande die een discussie over de inhoud mogelijk maakt.

Ik vraag me af waarom de hervorming er nu in staat. Ik vind de hervorming op zich wel best, maar levert nu geen bezuiniging op die bijdraagt aan de 3%. De lastenverzwaring gaat voornamelijk over de langere termijn. Blijkbaar moest er toch symbool politiek bedreven worden om andere maatregelen mogelijk te maken.
pi_110844765
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 23:31 schreef snabbi het volgende:
De bitch-fight is nergens voor nodig. Er zijn genoeg ontwikkelingen gaande die een discussie over de inhoud mogelijk maakt.
GC heeft zo zijn stokpaardjes die hij maar niet op stal wil laten staan. Inhoudelijk is hij vaak niet, speelt op de man en verteld daarnaast een hele hoop onwaarheden op basis van zijn onderbuikgevoel. Ik heb niet de illusie dat dit gaat veranderen :)

quote:
Ik vraag me af waarom de hervorming er nu in staat. Ik vind de hervorming op zich wel best, maar levert nu geen bezuiniging op die bijdraagt aan de 3%. De lastenverzwaring gaat voornamelijk over de langere termijn. Blijkbaar moest er toch symbool politiek bedreven worden om andere maatregelen mogelijk te maken.
Welke hervormingen? Ik zie alleen maar een aantal onsamenhangende selectieve maatregelen. 1 ding is vooral duidelijk.... men wil absoluut niet dat de banken ook maar 1 cent gaan inleveren, de openstaande schulden moeten kosten wat het kost gegarandeerd worden door de belastingbetaler. De huurder... die zetten we verder onder druk, de hard werkende belastingbetaler... die zetten we verder onder druk... economisch herstel? Niet belangrijk... zolang de banken maar hun geld krijgen...
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  Moderator donderdag 26 april 2012 @ 23:39:33 #4
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_110844886
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 23:37 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

GC heeft zo zijn stokpaardjes die hij maar niet op stal wil laten staan. Inhoudelijk is hij vaak niet, speelt op de man en verteld daarnaast een hele hoop onwaarheden op basis van zijn onderbuikgevoel. Ik heb niet de illusie dat dit gaat veranderen :)

Iets met pot en ketel en zo Xeno :) Overigens zijn er verschillende mensen die jou hier regelmatig op onwaarheden betrappen, dus je bent een beetje hypocriet bezig :)
Breitling - Instruments for Professionals
pi_110845007
Xeno die over stokpaardjes begint _O- puur leedvermaak wat ik nu zit te lezen van hem :D
Ben je nog niet genoeg om de oren geslagen met de cijfertjes in het vorige topic, je blaast weer zo hoog van de toren?

[ Bericht 18% gewijzigd door #ANONIEM op 26-04-2012 23:42:20 ]
pi_110845174
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 23:39 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Iets met pot en ketel en zo Xeno :) Overigens zijn er verschillende mensen die jou hier regelmatig op onwaarheden betrappen, dus je bent een beetje hypocriet bezig :)
Ik beweer ook niet dat hypocrisie mij vreemd is, maar om hypocrisie als argument te gaan gebruiken waarom mijn ideen niet zouden deugen is natuurlijk een vreemd uitgangspunt. Alle mensen zijn hypocriet... alleen verwacht ik van een betrouwbare overheid dat zijn rechtvaardige wetgeving maakt om deze hypocrisie in balans te brengen met het algemeen belang.
pi_110845267
quote:
10s.gif Op donderdag 26 april 2012 23:41 schreef Scorpie het volgende:
Xeno die over stokpaardjes begint _O- puur leedvermaak wat ik nu zit te lezen van hem :D
Goed te lezen dat jij je nog steeds vermaakt in deze reeks :)

quote:
Ben je nog niet genoeg om de oren geslagen met de cijfertjes in het vorige topic, je blaast weer zo hoog van de toren?
Niet echt... ik heb vandaag weer cijfertjes gezien die aantonen dat de banksters nog steeds uit de wind gehouden worden door onze politieke elite...
  Moderator donderdag 26 april 2012 @ 23:47:28 #8
16180 crew  CoolGuy
pi_110845272
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 23:45 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ik beweer ook niet dat hypocrisie mij vreemd is, maar om hypocrisie als argument te gaan gebruiken waarom mijn ideen niet zouden deugen is natuurlijk een vreemd uitgangspunt. Alle mensen zijn hypocriet... alleen verwacht ik van een betrouwbare overheid dat zijn rechtvaardige wetgeving maakt om deze hypocrisie in balans te brengen met het algemeen belang.
Das een logisch uitgangspunt. Jij wil gewoon een situatie die voor jou beter is. Of jouw buurman er beter of slechter van wordt boeit jou niet. Als jij het maar beter krijgt.
pi_110845330
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 23:31 schreef snabbi het volgende:

De huidige maatregel die nu wordt genomem omtrent HRA is keihard symboolpolitiek je lost hier niks mee op dat is 1 ding wat wel duidelijk is.

Als ze echt ballen hadden gehad dan hadden ze gezegd dat ze afrtrek binnen 20 jaar zouden gaan afbouwen. Aftrek vanaf 2013 beperken tot een bedrag 350.000 euro en dat bedrag in stappen van 17.500 euro per jaar naar 0 brengen..

Nu ontspringen een hoop huizenbezitters de dans en kunnen gewoon nog 30 jaar lang max. profiteren van HRA.
pi_110845354
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 23:47 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Das een logisch uitgangspunt. Jij wil gewoon een situatie die voor jou beter is. Of jouw buurman er beter of slechter van wordt boeit jou niet. Als jij het maar beter krijgt.
Ik ben nog wel zo realistisch om in te zien dat het belang van mijn buurman ook mijn belang is indien dit mijn belang niet schaad en vice versa... Dit uitgangsprincipe word echter niet gerespecteerd door de banksters...
pi_110845439
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 23:48 schreef F66K het volgende:

[..]

De huidige maatregel die nu wordt genomem omtrent HRA is keihard symboolpolitiek je lost hier niks mee op dat is 1 ding wat wel duidelijk is.

Als ze echt ballen hadden gehad dan hadden ze gezegd dat ze afrtrek binnen 20 jaar zouden gaan afbouwen. Aftrek vanaf 2013 beperken tot een bedrag 350.000 euro en dat bedrag in stappen van 17.500 euro per jaar naar 0 brengen..

Nu ontspringen een hoop huizenbezitters de dans en kunnen gewoon nog 30 jaar lang max. profiteren van HRA.
QFT.... en loopt de schatkist een hoop doekoes mis...

Dat de zeepbel gebarsten is moet toch wel duidelijk zijn, dus je kan dan beter geld alloceren voor economische activiteiten die wel een groei potentiaal hebben. Huizenmarkt zeepbel blazen is een dead-end voor de voorzienbare toekomst.
pi_110845471
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 23:45 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Daar maak je toch een denkfout. In jouw ogen zal de overheid nooit rechtvaardig zijn, ik geloof ook niet in een betrouwbare overheid maar je zal er toch mee moeten leven.
Al die voordeeltjes voor de banken zijn wel misselijkmakend maar niet meer terug te draaien dus we kunnen beter vooruit kijken...
Met de maatregelen die er nu liggen gaan in ieder geval de prijzen wat naar beneden maar of de betaalbaarheid toeneemt en of jij en ik ervan kunnen profiteren is maar de vraag.
Feit is wel dat er een hoop mensen zwaar in de shit raken door al die te hoge hypotheken en daar krijgt de hele economie nog wel een paar jaar last van.
Ik ben allerminst in jubelstemming.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  Moderator donderdag 26 april 2012 @ 23:53:52 #13
16180 crew  CoolGuy
pi_110845565
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 23:49 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ik ben nog wel zo realistisch om in te zien dat het belang van mijn buurman ook mijn belang is indien dit mijn belang niet schaad en vice versa... Dit uitgangsprincipe word echter niet gerespecteerd door de banksters...
Precies. Het belang van jouw buurman is ook in jouw belang. Maar als het belang van jouw buurman niet in jouw belang was geweest dan had je ook niet hetzelfde als hem gewild. Inderdaad, zolang het jouw belang maar niet schaadt.

Dus het gaat er niet om dat het voor iedereen beter wordt. Het gaat er voor jou om dat het voor JOU beter wordt. En dan geef je hypocriet af op de 'banksters' die precies hetzelfde denken als jij, alleen staan jullie niet aan dezelfde kant. Dus stop eens met je te verbergen achter die hele grote groep en kom er gewoon voor uit dat jij gewoon hard aan 't blaten bent omdat je heel ordinair wil dat het voor jou beter wordt, niet voor de rest, niet voor iedereen, maar primair voor jou.
pi_110845643
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 23:48 schreef F66K het volgende:

[..]

Doel van mijn post was het eigenlijk los te trekken van de vorm. Want of je nu voor alleen de nieuwe huizenbezitters of ook de bestaande de regels per 2013 aanpast, dit gaat eigenlijk maar een heel klein effect hebben op de begroting van 2013. Alleen op termijn heb je het hier over grotere bedragen.
pi_110845764
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 23:51 schreef fedsingularity het volgende:

Daar maak je toch een denkfout. In jouw ogen zal de overheid nooit rechtvaardig zijn, ik geloof ook niet in een betrouwbare overheid maar je zal er toch mee moeten leven.
De overheid is tot dusver een zeer loyale partner van het bankkartel gebleken...

quote:
Al die voordeeltjes voor de banken zijn wel misselijkmakend maar niet meer terug te draaien dus we kunnen beter vooruit kijken...
Hoezo niet? Willen is kunnen :7

quote:
Met de maatregelen die er nu liggen gaan in ieder geval de prijzen wat naar beneden maar of de betaalbaarheid toeneemt en of jij en ik ervan kunnen profiteren is maar de vraag.
Wat mij stoort is dat de gevolgen niet aangepakt gaan worden, men anticipeert nu enkel op enkele aspecten van het zeepbel blazen, i.p.v. de banken een deel van de zeepbel te laten afboeken en daardoor de markt weer op gang te helpen gaan ze nu jarenlang de markt stil leggen. Alles maar dan ook echt alles om de bankmannetjes tevreden te houden... ik noem dat faalkapitalisme.... falen word beloont...

quote:
Feit is wel dat er een hoop mensen zwaar in de shit raken door al die te hoge hypotheken en daar krijgt de hele economie nog wel een paar jaar last van.
Ik ben allerminst in jubelstemming.
Een paar jaar? Weet je wel hoeveel lucht ze in de bel hebben gepompt.... daar ben je echt niet binnen een paar jaar vanaf, daarom zijn er drastische maatregelen nodig... de pijn daarvan moet je neerleggen bij de verantwoordelijke spelers. Nu legt men de rekening neer bij mensen die part nog deel hebben aan het probleem... ik vind dat echt onacceptabel... dit gaat het vertrouwen in de overheid niet herstellen.
  donderdag 26 april 2012 @ 23:59:10 #16
317913 1-800-cop-shot
Armed Society = Polite Society
pi_110845769
Betekent het akkoord dat mensen van wie de rentevastperiode afloopt, geen hypotheekrente meer kunnen aftrekken?
  vrijdag 27 april 2012 @ 00:02:22 #17
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_110845889
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 23:53 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Precies. Het belang van jouw buurman is ook in jouw belang. Maar als het belang van jouw buurman niet in jouw belang was geweest dan had je ook niet hetzelfde als hem gewild. Inderdaad, zolang het jouw belang maar niet schaadt.

Dus het gaat er niet om dat het voor iedereen beter wordt. Het gaat er voor jou om dat het voor JOU beter wordt. En dan geef je hypocriet af op de 'banksters' die precies hetzelfde denken als jij, alleen staan jullie niet aan dezelfde kant. Dus stop eens met je te verbergen achter die hele grote groep en kom er gewoon voor uit dat jij gewoon hard aan 't blaten bent omdat je heel ordinair wil dat het voor jou beter wordt, niet voor de rest, niet voor iedereen, maar primair voor jou.
Je interpretatie is verkeerd, ik hoef het niet beter te hebben dan mijn buurman. Wat ik echter niet wil is dat ik het slechter krijg dan mijn buurman omdat zij domme dingen hebben gedaan.

Je moet het zo bekijken, ik heb mijn tuin netjes aan kant gemaakt en vervolgens dumpt mijn buurman zijn tuinafval in mijn tuin omdat er al genoeg afval in zijn tuin ligt... i.p.v. zijn afval naar de stort te brengen.... tja... bij jou is nog ruimte voor mijn rommel... dus doe ff niet zo moeilijk ja... :7
  vrijdag 27 april 2012 @ 00:02:59 #18
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_110845920
quote:
5s.gif Op donderdag 26 april 2012 23:59 schreef 1-800-cop-shot het volgende:
Betekent het akkoord dat mensen van wie de rentevastperiode afloopt, geen hypotheekrente meer kunnen aftrekken?
Nee...
  vrijdag 27 april 2012 @ 00:03:20 #19
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_110845935
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 22:50 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ook met een inkomen van boven de 43K kun je toch gewoon niet op de vrije markt huren? En dan? Ik zou het bizar vinden. Geef minder uit dan 12% van het netto-gezinsinkomen aan wonen en dan ben ik gevrijwaard? Terwijl iemand die wellicht 25% uitgeeft wel verhoging krijgt?
Hoeveel mensen zijn er niet met een inkomen > 50K die niet kunnen kopen, van wegens hun leeftijd en het ook niet willen, en dan vraagt een particulier het inkomen op?

Het zorgt ervoor dat je de toekomstige pensionados het land uit jaagt
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_110845939
quote:
Het gaat om de looptijd van de hypotheek niet om de looptijd van de rentevastperiode

-De hypotheek sluit je in de meeste gevallen af met een looptijd van 30 jaar dus dat is dan ook het uitgangspunt.
  Moderator vrijdag 27 april 2012 @ 00:03:56 #21
16180 crew  CoolGuy
pi_110845958
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 00:02 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Je interpretatie is verkeerd, ik hoef het niet beter te hebben dan mijn buurman. Wat ik echter niet wil is dat ik het slechter krijg dan mijn buurman omdat zij domme dingen hebben gedaan.

Je moet het zo bekijken, ik heb mijn tuin netjes aan kant gemaakt en vervolgens dumpt mijn buurman zijn tuinafval in mijn tuin omdat er al genoeg afval in zijn tuin ligt... i.p.v. zijn afval naar de stort te brengen.... tja... bij jou is nog ruimte voor mijn rommel... dus doe ff niet zo moeilijk ja... :7
Maar jij hebt het zo'n beetje slechter dan iedereen, en daar liggen je eigen keuzes aan ten grondslag, niet de keuzes van je buurman.
  vrijdag 27 april 2012 @ 00:04:57 #22
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_110845999
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 00:03 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Hoeveel mensen zijn er niet met een inkomen > 50K die niet kunnen kopen, van wegens hun leeftijd en het ook niet willen, en dan vraagt een particulier het inkomen op?
De bakker moet voortaan ook na je inkomen vragen en de prijs van zijn brood daarop baseren :7

Dat is het nieuwe VVD liberalisme... betalen na draagkracht... behalve als het om belastingen gaat :')
pi_110846020
quote:
Ook @LXIV in het vorige topic.

Niet door elkaar halen: rentevaste termijn en lening.
Tenzij ook andere onderdelen van de wet inkomstenbelasting worden veranderd, betekent een aanpassing van een rentevaste termijn NIET dat de lening wordt afgelost. Sterker nog, thans geldt zonder aanvullende fiscaliteit dat als de ene lening vervangen wordt door de andere (door oversluiting) dat dit nog steeds een gefaciliteerde lening is.

Het voorbeeld van LXIV om nu een lening af te sluiten voor een Duits pand, en die over twee jaar te verhuizen naar een Nederlands pand, gaat niet op, ook niet onder huidige fiscaal recht. Dat wordt in fiscalis beschouwt als aflossing van de lening t.a.v. pand 1 en het afsluiten van een lening t.a.v. pand 2. Even nog los van het feit dat civielrechtelijk ook het onderpand verandert, en dat daarvoor de leningsovereenkomst materieel moet wijzigen.

Dus volgens mij mag je enkel niet verhuizen voor eerbiedigende werking, een nieuwe rentetermijn is geen probleem (dat blijft dezelfde lening), oversluiten idem. Tenzij systematiek van de wet op dit punt expliciet benoemen (thans is dit geregeld in jurisprudentie en resoluties), de wet is op dit punt thans stil.
  vrijdag 27 april 2012 @ 00:06:31 #24
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_110846066
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 00:03 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Maar jij hebt het zo'n beetje slechter dan iedereen, en daar liggen je eigen keuzes aan ten grondslag, niet de keuzes van je buurman.
Ik weet zeker dat mijn buren het met minder moeten doen. Ondanks dat wil ik natuurlijk niet dat zij afval dumpen in mijn tuin.
  vrijdag 27 april 2012 @ 00:07:49 #25
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_110846108
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 00:04 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

De bakker moet voortaan ook na je inkomen vragen en de prijs van zijn brood daarop baseren :7

Dat is het nieuwe VVD liberalisme... betalen na draagkracht... behalve als het om belastingen gaat :')
ja echt een VVD principe, wie verdient moet betalen, iedere idioot kan je inkomen opvragen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')