abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 27 april 2012 @ 13:34:33 #101
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_110859804
quote:
6s.gif Op vrijdag 27 april 2012 13:30 schreef E.T. het volgende:
Sowieso vind ik het een beetje raar dat iedereen maar het idee heeft dat het maar steeds meer waard moet worden.
Je koopt iets, je gebruikt het... en als je het dan weervoor een leuke prijs kan verkopen heb je mazzel.
Nah, huizen worden historisch gezien eigenlijk altijd meer waard, want ze blijven bestaan, en historisch gezien kost een huis ook altijd X keer een gezinsinkomen, met het verschil dat je vroeger X keer modaal kon doen omdat een gezin maar 1 inkomen had, tegenwoordig moet je bijna X keer anderhalf maal modaal doen om op die berekening uit te komen, en dan zie je dat die die "enorme" prijsstijging eigenlijk wel meevalt.

Je moet alleen wel dezelfde huizen tegen modaal en anderhalf modaal vergelijken, en geen woning waar destijds een premie opzat, want ja... die zijn allemaal ontploft qua prijs, maar dat was binnen een paar jaar al.

Overigens; niet alleen huizen worden meer waard, kijk maar eens wat een Citroën DS in zeer goede staat nu nog moet kosten, dat heeft hij nieuw ook nooit gekost ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 27 april 2012 @ 13:35:09 #102
100412 mefke79
komt goed!
pi_110859832
:'( voor mij hoeft mijn huis niet meer waard te worden, het zou wel prettig zijn als de waarde in lijn blijft met de hypotheek.

Overdrachtsbelasting blijft wel laag (2%) dat gaat ook helpen want dat scheelt een slok op een borrel. Rekenvoorbeeldje, woning van 300.000 -> normaal 8 6% = 18.000 terwijl dat bij 2% maar 6000 is. Toch weer 12000 die je kan besteden aan een verbouwing oid.

[ Bericht 15% gewijzigd door mefke79 op 27-04-2012 13:40:45 (ik kan niet rekenen ) ]
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  vrijdag 27 april 2012 @ 13:36:51 #103
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_110859896
De overdrachtsbelasting is altijd 6% geweest, en die verlaging naar 2% heeft het afgelopen jaar ook niet voor de boost van de huizenmarkt gezorgd die ze verwacht hadden.

Op 3 ton is 6% al ¤ 18.000, dus dat het nu op diezelfde 3 ton ¤ 6.000 is scheelt gewoon een klein autootje.
Wullie bin KOEL © Soneal
  † In Memoriam † vrijdag 27 april 2012 @ 13:37:21 #104
7074 moussy
kuttekop
pi_110859917
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 april 2012 13:34 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Da's niet helemaal waar, je moet alleen niet zomaar alles aannemen wat de uitvaartverzorger je vertelt. ;)
(En ik weet dat jij dat niet gedaan hebt hoor, zo bedoel ik dat niet).
Maar daarom is het ook zo ontzettend belangrijk dat je eens goed nadenkt over wat je wel en niet zou willen en hoe (en dat op papier zet) zodat je dat niet op dat moment moet gaan verzinnen en uitzoeken, want dan staat je hoofd er niet naar en hebben de meeste mensen niet de energie om het uit te (laten) zoeken.
Ho wacht, stop, rem ;) Ze schreef, ík heb geen uitvaartverzekering, als zij dus dood gaat, onverwachts, heeft ze weinig te willen, want, dood.

Wij hebben alles idd zelf geregeld :)
Je zou er haast een boek over schrijven!
  vrijdag 27 april 2012 @ 13:38:27 #105
100412 mefke79
komt goed!
pi_110859968
oja en uitvaartverzekeringen die in geld uitbetalen moet je dan wel weer laten indexeren anders kom je alsnog te kort.
Nederlanders zijn geneigd om alles te verzekeren, maar dat hoeft niet altijd. Je kan ook elke maand 3 euro opzijzetten op een rekening en daar je begrafenis van betalen. Oke, overlijd je vroeg dan zal het niet genoeg zijn, maar anders heb je geld bespaart. En de kans is nou eenmaal groter dat je overlijd als je oud bent, dus die risico-analyse makend is de verzekering overbodig.
pi_110860035
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 13:36 schreef Leandra het volgende:
De overdrachtsbelasting is altijd 6% geweest, en die verlaging naar 2% heeft het afgelopen jaar ook niet voor de boost van de huizenmarkt gezorgd die ze verwacht hadden.

Op 3 ton is 6% al ¤ 18.000, dus dat het nu op diezelfde 3 ton ¤ 6.000 is scheelt gewoon een klein autootje.
staat tegenover dat je geen cent meer mag financieren dan wat de woning kost! dus je zal toch echt zelf de kk direct kontant dienen te dokken
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  vrijdag 27 april 2012 @ 13:43:26 #107
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_110860155
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 13:39 schreef simmu het volgende:

[..]

staat tegenover dat je geen cent meer mag financieren dan wat de woning kost! dus je zal toch echt zelf de kk direct kontant dienen te dokken
Nieuwe aanpassing? Want dat was recent volgens mij al beperkt tot 106%
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 27 april 2012 @ 13:43:50 #108
100412 mefke79
komt goed!
pi_110860173
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 13:39 schreef simmu het volgende:

[..]

en dat is precies waar in landen om ons heen iedereen voor spaart.
Overigens, wat jij nu zegt heb ik nog nergens kunnen terugvinden in de plannen. Althans, volgens mijn niet van het een op andere moment.

Het is toch ook van de gekke dat je een huis kon kopen voor zeg 150k, daar een auto bij kocht van 40k en dan een hypotheek had van 190k. Op het moment dat je dan de lasten niet meer kan betalen brengt dat huis geen 190k op en heb jij een probleem.

Die overdrachtsbelastingmaatregeling (leuk galgjewoord O+ ) bracht bij ons in de regio wel het een en ander op gang. De verwachting is ook dat het voor een deel de onzekerheid over de HRA is die de woningmarkt op slot hield. Ben benieuwd. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het tot op deze hoogte allemaal redelijk kan volgen, maar de macro-economische invloeden van het geheel gaan me boven de pet.
pi_110860427
Het maffe van mijn uitvaartverzekering is juist dat ik er minder geld aan kwijt ben dan ik aan de uitvaart zelf kwijt zou zijn, tenzij ik heel oud word. Maar dat is niet de reden dat ik hem heb afgesloten. Toen mijn vader overleed vond ik het heel vervelend om erover na te moeten denken. Hij had gelukkig een verzekering en dat scheelde gezeur. Ik wil mijn nabestaanden zoveel mogelijk gedoe besparen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 27 april 2012 @ 13:53:37 #110
100412 mefke79
komt goed!
pi_110860501
wij zijn er in de familie eigenlijk heel duidelijk en open in geweest. Ik weet wat mijn ouders willen, zij weten wat ik wil en mijn man weet dat ook. Zo weten we van elkaar dat wij never-nooit-niet zouden kiezen voor het crematorium hier in de stad. Lelijk, koud, kil, klein.
Dat je weet wat een ander wil, dat vind ik 1000x belangrijker dan het geld. Maar goed, zo denk ik er over, kan me voorstellen dat anderen dat anders zien.
pi_110860633
Hebben jullie al een uitvaartbedrijf op het oog, Mefke? Zo ja, hoe heb je die gevonden?
  vrijdag 27 april 2012 @ 14:01:54 #112
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_110860772
Bij mijn ouders weet ik ook wat ze willen, ze hebben daar ook ieder een draaiboek voor klaarliggen, en m'n moeder zelfs een zelfgemaakt "lijkgewaad".
En ze houden inmiddels een bedrag dat voldoende is om de kosten te dekken apart op een spaarrekening.

Semi-lugubere humor: ik was een keer met m'n moeder in een poepie-chique kledingwinkel aan het shoppen en ik herken ineens de muziek die mijn vader bij zijn crematie wil.
Ik helemaal vrolijk: Oh mam, wat leuk, papa z'n crematiemuziek :D

De rest van de winkel raar kijken :')
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 27 april 2012 @ 14:02:40 #113
100412 mefke79
komt goed!
pi_110860802
Als mijn ouders overlijden dan heb ik min of meer 2 bedrijven op het oog. De ene is die we bij mijn oma hadden en de andere is die de uitvaart van mijn oom gedaan heeft. Beide kleinere bedrijven, veel persoonlijke aandacht en goede ervaringen mee gehad.
Die bedrijven kunnen onze uitvaart denk ik niet doen omdat ze 40 kilometer van onze woonplaats zitten (neem ik aan he, ik weet niet of het echt zo is), maar ook hier in de stad hebben we een voorkeur. Mijn man kent die familie persoonlijk en we hebben er goede verhalen over gehoord. Dus tja, dan wordt het die. En voor het crematorium wijken we dan uit naar of Eindhoven of Venray.

Ik ben zo blij dat het bij ons in de familie heel open over gesproken wordt. Heeft mijn oma ons geleerd. Die nam ons ook altijd mee als een (schoon)zus/broer van haar overleed naar het opbaren en dan liet ze ons zien dat het niet eng is. Deed ze echt als je een jaar of 6 was, daardoor werd het heel natuurlijk.
Bij mijn man in de families is het veel meer beladen. Daardoor is er niets besproken en zouden wij dus niet weten wat er zou moeten gebeuren. En beide families van zijn kant zijn klein en gecompliceerd, dus ik wil niet weten hoe dat uit de hand gaat lopen. Wordt vast gezellig met allerlei onderlinge vetes enzo.
pi_110861046
Ik wil dat soort zaken eigenlijk ook concreter op papier zetten. Het adres van een ondernemer, een samengesteld pakket met als opmerking erbij 'wijk hier gerust vanaf', en een garantie dat het geld daarvoor er gewoon is.

Mijn vader had het adres van de uitvaartondernemer van zijn ouders ergens opgeschreven. Wat een drama was dat. Ze waren diepreligieus en wilden geen crematie doen. Moesten we halsoverkop een ander zoeken. Hij overleed donderdagnacht, dus het kwam allemaal heel krap.

Uiteindelijk was het allemaal vreselijk en kijk ik op de uitvaartplechtigheid terug als een nare, pijnlijke aangelegenheid.
  Moderator vrijdag 27 april 2012 @ 14:12:07 #115
5428 crew  miss_sly
pi_110861093
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 13:53 schreef mefke79 het volgende:
wij zijn er in de familie eigenlijk heel duidelijk en open in geweest. Ik weet wat mijn ouders willen, zij weten wat ik wil en mijn man weet dat ook. Zo weten we van elkaar dat wij never-nooit-niet zouden kiezen voor het crematorium hier in de stad. Lelijk, koud, kil, klein.
Dat je weet wat een ander wil, dat vind ik 1000x belangrijker dan het geld. Maar goed, zo denk ik er over, kan me voorstellen dat anderen dat anders zien.
Ik vind dat nogal meevallen met het crematorium daar. Ik heb er een aantal crematies gehad, o.a. van mijn toenmalige schoonvader, en ik heb dat niet als zodanig ervaren.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 27 april 2012 @ 14:12:38 #116
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_110861118
Dat zijn idd zaken waar je in sommige omgevingen rekening mee moet houden; dat de uitvaartondernemer zo diep in de kerk zit dat een crematie geen optie is.
Je zou bijna vergeten dat het nog bestaat, maar ze adverteren zelfs met het feit dat ze daar niet aan doen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_110861159
En nu zit ik nog steeds met zijn as en zonder geen gedenkplek. Geen idee hoe ik dat dan weer aan moet pakken en hoeveel geld het me gaat kosten (want daar was geen geld meer voor).
  Moderator vrijdag 27 april 2012 @ 14:14:12 #118
5428 crew  miss_sly
pi_110861186
Ik heb het voor mezelf al eens op papier gezet. Heb ik ook geen moeite mee. B. zegt: doe maar wat jij wil als ik doodga. Maar voor Senna...nee, ik kan me er niet toe zetten om er uberhaupt over na te denken, laat staan op papier te zetten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 27 april 2012 @ 14:16:04 #119
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_110861256
Mijn vader was door zijn werk ongeveer vaste gast bij alle begraafplaatsen en crematoria in de omgeving en weet dus ook heel goed waar hij gecremeerd wil worden, het was in eerste instantie in Den en rust in Bilthoven, omdat de kist daar zo mooi voor raam voor een laan met bomen ligt, maar sinds er in Amersfoort een crematorium is waarmee hij eea van doen heeft gehad, gaat het Amersfoort worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 27 april 2012 @ 14:16:38 #120
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_110861283
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 14:13 schreef Claudia_x het volgende:
En nu zit ik nog steeds met zijn as en zonder geen gedenkplek. Geen idee hoe ik dat dan weer aan moet pakken en hoeveel geld het me gaat kosten (want daar was geen geld meer voor).
Bij Teuge in de buurt is toch een nationaal strooiveld?
Wullie bin KOEL © Soneal
  † In Memoriam † vrijdag 27 april 2012 @ 14:17:17 #121
7074 moussy
kuttekop
pi_110861303
Mocht er iets met Peet gebeuren regel ik alles zelf, de uitvaartonderneming moet dan alleen de wettelijke verplichtingen doen en de rest kan ik wel, zo ook bij de kinderen, maar dan wel samen met Peet ;)
Je zou er haast een boek over schrijven!
  vrijdag 27 april 2012 @ 14:18:00 #122
100412 mefke79
komt goed!
pi_110861328
Miss, ik ben er van de zomer nog geweest. Er paste bij niemand in de zaal, zelfs oudjes stonden in een tussenkamer te staan, je kon het niet goed zien. Ik was toen net bevallen, ben maar tegen een muur gaan leunen.
Ik heb sowieso niets met crematoria, maar tja, je komt er niet echt onderuit. Ik vind eigenlijk de rituelen van de katholieke uitvaartmis wel mooi, maar heb eigenlijk ook niets meer met de kerk. Als een uitvaart maar persoonlijk is. Hoe het dan is maakt me niet veel uit, als het voor de achterblijvers maar goed voelt.
pi_110861378
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 13:43 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nieuwe aanpassing? Want dat was recent volgens mij al beperkt tot 106%
nu nog 100%

quote:
Woningmarkt
- Hypotheekrenteaftrek blijft
- Aflossing wordt bevorderd, doordat de aflossingsvrije hypotheek wordt afgeschaft. Ook mag er niet meer worden geleend dan de waarde van het huis.
- De overdrachtsbelasting wordt vastgezet op 2 procent.
- Huurders met een inkomen tussen de 33.000 en 43.000 gaan de inflatie plus 1 procent meer huur betalen.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  vrijdag 27 april 2012 @ 14:20:29 #124
100412 mefke79
komt goed!
pi_110861418
het enige dat ik voor de kinderen in mijn hoofd heb zitten is dat ik in zo'n geval professionele foto's wil via Make a memory en dat ik dan ook om een bepaalde fotografe vraag. En ik wil als het even kan de overledene zelf afleggen (met hulp) en thuis opgebaard laten. En ik zou graag wel een avondmis hebben en dan daarnaast een begrafenis. En op mijn kist mag getekend worden door de kinderen.
Ik weet het allemaal wel en we bespreken het ook wel eens, maar echt op papier staat het hier ook niet. Toch maar eens doen.
pi_110861457
Mijn broertje wil absoluut niet dat mijn vaders as verstrooid wordt. Dat is zijn enige wens. En ik heb zelf geen behoefte aan een gedenkplek, maar mijn vaders familie wel. En ergens doet het me heel veel pijn dat er geen enkele plek op aarde meer is voor hem, van hem, met hem.

Ik ben ooit eens begonnen naar urnen te kijken. Die vond ik zo lelijk dat ik al gauw ben afgehaakt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')