juh dat bedoel ik, dus er is niets raars aan dus hoef je je nergens druk om te maken.quote:Op donderdag 26 april 2012 22:11 schreef Sorbootje het volgende:
Ja dat bedoelen ze ook. Ze snapt echt niet alles wat ze zegt. Ze onthoudt bijna alle woorden en zinnen die je een paar keer voorzegt. Dan heeft ze echt nog niet meteen door wat 't betekent. Maar eigenlijk lijkt me dat best logisch toch? Als een kleintje al zo vroeg zoveel kan zeggen is het toch niet meer dan normaal dat ze niet van alles precies weet wat 't inhoudt.
Bubtist & Isabeautistje <3quote:Op donderdag 26 april 2012 22:15 schreef Sorbootje het volgende:
Hahaha Stiemie, prachtig!
En dat vele herhalen. Zo leert d'r vader ook nieuwe talen en oefent hij ze. Ik zie echt wel een verband. Maar goed, ik wacht eerst dat gesprekje maar af. En ik vertrouw op mijn gevoel dat ze het gewoon goed doet!
Haha gaat in dit geval niet op. De leidster is een leuke, intelligente vrouwquote:Op donderdag 26 april 2012 22:24 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
juh dat bedoel ik, dus er is niets raars aan dus hoef je je nergens druk om te maken.
daarbij werken er voornamelijk VMBOérs, die snappen Geniebeau gewoon nietlosers!
Ik vind dit echt een rare opmerking...quote:Op donderdag 26 april 2012 22:24 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
juh dat bedoel ik, dus er is niets raars aan dus hoef je je nergens druk om te maken.
daarbij werken er voornamelijk VMBOérs, die snappen Geniebeau gewoon nietlosers!
Dat heet een GRAP-JEquote:
Eigenlijk blijven we vooral volhouden omdat ik geen idee heb hoe ik anders zou kunnen 'straffen'quote:Op vrijdag 27 april 2012 21:30 schreef mignonne het volgende:
Sorbokomt vast goed
Ik moest lachen om die opmerking van KD
En Stiemie, waarom op die manier straffen als het blijkbaar niet effectief is? Ik begrijp wel dat je consequent wilt zijn maar blijkbaar schiet het zn doel voorbij en is het zonder effect.
Waarom blijven jullie op de gang zetten? Zijn er andere manieren om het op te lossen?
Deze link kwam ik op FB tegen bij iemandquote:Op vrijdag 27 april 2012 22:25 schreef Claudia_x het volgende:
Doet ze dat de hele dag door, becky? Het eten is hier ook een moeilijk moment. Bij wie niet? Het helpt mij wel om dat te beseffen.
Stiemie, heb jij The happiest toddler al gelezen?
Ik ben trouwens geen fan van de time-out. Ik las in iemands Facebooktekst dat het door een of andere instantie als een ongeschikt opvoedmiddel wordt gezien. Vreemd, want ik dacht juist dat het algemeen geaccepteerd was. Weet iemand hier iets van? Ik kan de tekst nog even opzoeken.
Ik heb dit advies door de jaren heen wel altijd gekregen. Ze even uit de situatie halen.quote:Op vrijdag 27 april 2012 22:25 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben trouwens geen fan van de time-out. Ik las in iemands Facebooktekst dat het door een of andere instantie als een ongeschikt opvoedmiddel wordt gezien. Vreemd, want ik dacht juist dat het algemeen geaccepteerd was. Weet iemand hier iets van? Ik kan de tekst nog even opzoeken.
Ligt er misschien ook aan hoe. Als ik de oudste op de gang zet, zet ik hem op de gang, terwijl ik hem vertel (soms toebijtquote:Op zaterdag 28 april 2012 07:43 schreef lily het volgende:
[..]
Ik heb dit advies door de jaren heen wel altijd gekregen. Ze even uit de situatie halen.
Van een kinderpsychiater, een ggz-psychologe, een pegagoge en laatst ook weer van een ergotherapeute.
Maar ja, wat is wijsheid...
Nee, dat is een feitquote:Op zaterdag 28 april 2012 08:03 schreef simmu het volgende:
"kinderen hebben grenzen nodig" is toch niet negatief?
Dan ben als L ouder is ook van plan. Samen regels maken en consequenties bedenken.quote:Op zaterdag 28 april 2012 08:30 schreef lily het volgende:
Als ze wat ouder zijn kun je het met ze bespreken.
Ik wil niet dat je dat of dat doet. Wat zullen we afspreken als je het toch doet?
Wat vindt je niet zo leuk? Dan spreken we af dat je dat dan moet doen als je het toch doet. (een a4tje sommen maken, die middag niet voetballen, 5 minuten op de trap zitten, ik noem maar wat).
Oke? Oke.
Ik zie het juist als een machtstrijd omdat ze daar vooral wil blijven als ze anders naar bed moet (lekker klieren rond bedtijd) of aan tafel moet blijven zittenquote:Op zaterdag 28 april 2012 09:16 schreef -Spring het volgende:
Dat willen blijven zitten herken ik wel. L. Kiest er zelf ook wel eens voor om in de gang te blijven ipv zich te gedragen.Prima juist, dat betekent dat zelf de afweging maakt. Ik zie het hierdoor minder als een machtsstrijd.
Dat zal wel heel veel schelen inderdaad. Met één kind ben je een stuk flexibeler in je het zal me mn reet roesten-acties.quote:Op zaterdag 28 april 2012 10:25 schreef Stiemie het volgende:
Ik denk dat het in dit geval vooral uitmaakt dat er nog een kind aanwezig is. Wanneer onze peuter kliert met naar bed gaan, houdt dat in dat haar grote zus ook later naar bed gaat (ze delen een kamer) en die moet de volgende dag gewoon weer naar school... Wanneer ze 's morgens gaat lopen draken, ben ik niet alleen later op mijn werk waardoor het hele ophaalschema in de soep loopt, maar komt grote zus te laat op school waar zij dan op aangesproken wordt. Dat is denk ik mijn grootste ergernis
En dat weet ze...quote:Op zaterdag 28 april 2012 10:25 schreef Stiemie het volgende:
Ik denk dat het in dit geval vooral uitmaakt dat er nog een kind aanwezig is. Wanneer onze peuter kliert met naar bed gaan, houdt dat in dat haar grote zus ook later naar bed gaat (ze delen een kamer) en die moet de volgende dag gewoon weer naar school... Wanneer ze 's morgens gaat lopen draken, ben ik niet alleen later op mijn werk waardoor het hele ophaalschema in de soep loopt, maar komt grote zus te laat op school waar zij dan op aangesproken wordt. Dat is denk ik mijn grootste ergernis
Toen hij 2 was heb ik een peuterdekbedje in zn ledikant gedaan (bij Wibra, iets van 8 euro!), want toen wou hij absoluut geen slaapzak meer aan.quote:Op vrijdag 27 april 2012 19:37 schreef Lamb29 het volgende:
Kom even inbreken met een vraagje!
Hier wat meer ervaring
Wanneer zijn jullie overgestapt op een dekbedje ipv laken/deken??
En slaapzakken/ledikantje? Wanneer gingen die de deur uit?
Probleem is dat ze het bijvoorbeeld doet tijdens het eten (ook al zo'n hoogtepunt in huize Stiemiequote:Op zaterdag 28 april 2012 14:16 schreef -Spring het volgende:
Ik zou het het juist niet elke twee minuten gaan vragen, Stiemie. Daarmee geef je aan dat je graag wilt dat ze erbij is en zich gedraagt. Ik zou r in dr sop gaar laten koken tot ze zelf aangeeft dat ze normaal kan doen en ondertussen lol maken met Linde.
Zo klopt hij voor ons de laatste dagenquote:Op zaterdag 28 april 2012 14:17 schreef Stiemie het volgende:
Ze is nu al twee uur in bed aan het gillen omdat ze ineens bedacht heeft dat de deur tijdens het slapen open moet. Alleen komt ze dan steeds de slaapkamer uit, dus we laten 'm gewoon dicht. Pfff zit er iets in de lucht ofzo?
Dat is nu dus nog even heel moeilijk aangezien we in een gelijkvloers appartement wonen. Dus haar kamerdeur open wil zeggen dat grote zus 2 uur lang stil op de bank moet blijven zitten. Straks zit ze op de 1e etage en laat ze van mijn part de deur wijd open staan. Nu is dat echt geen optiequote:Op zaterdag 28 april 2012 14:27 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Met deur open of dicht, of ganglamp aan of uit, of toch nog even plassen, doe ik nooit moeilijk. Als ik het gevoel krijg dat het echt smoesjes zijn, zeg ik dat ik maar 3 keer naar boven kom om iets te veranderen/ regelen. Daarna is het klaar.
Zelfde verhaal hier. Niet willen eten, niet aan tafel willen zitten, aan de mouw trekken als ze wel van tafel mag. Alles is NEE, IK WIL NIET! of NIET DOEN! als 1 van ons haar ook maar aankijkt. Sinds vorige week laten we haar vrijdags op het kinderdagverblijf mee-eten in de hoop dat ze daar wat rustiger is en beter eet. Vorige week was het prut, afgelopen vrijdag heeft ze best redelijk gegetenquote:Op zaterdag 28 april 2012 14:19 schreef Stiemie het volgende:
[..]
Probleem is dat ze het bijvoorbeeld doet tijdens het eten (ook al zo'n hoogtepunt in huize Stiemie) Ze eet namelij 's avonds vrijwel niks. Tenzij er pannenkoeken op het menu staan. Anders stopt het bij 2 stukjes pasta ofzo. Ze moet dan wel aan tafel blijven zitten tot in ieder geval haar zus klaar is. Dus hoopt ze dat ze lekker in de badkamer mag gaan zitten. Dan heeft ze haar zin. Dat zegt ze dan ook gewoon: "Ik lekker badkamer zitten! Niette tafel" En is dan 's morgens vroeg wakker omdat ze trek heeft. Erg fijn, maar wij hebben allemaal wel gegeten en willen slapen.
Maar buiten die lastige momenten om kan ik haar wel eens langer laten zitten. Elke 2 minuten vragen is natuurlijk ook een vorm van aandacht.![]()
Ik bedoelde ook niet dat jullie het hectisch maken, maar zij blijkbaar niet anders kán dan het hectisch maken...quote:Op zaterdag 28 april 2012 15:36 schreef Stiemie het volgende:
Ja dat denken wij ook maar steedsLater heeft ze er veel profijt van
![]()
Asynur het enige hectische bij ons aan tafel is de peuter zelf dus het lijkt me dat dat wel mee moet vallen. Ze is gewoon heel erg bezig met grenzen zoeken. En het is een volhoudertje dat zal ook zeker meespelen.
Maar de laatst weken is het veel erger. Zal ook meespelen dat ons appartement begin deze maand vrij snel (en dus totaal nog niet verwacht) verkocht is, we hals over kop op zoek moesten naar een nieuwe woning en de hele verhuizing al voor eind juni plaats moet vinden.
zo doe ik het ook dooredeweeks met ravi als die moeilijk doet na zn slaapje. helaas kan het niet altijd en mijnessen zijn nogal van de elkaar opfokken. eetdrama's hebben we gelukkig niet (dan eet je toch niet lieverd, geeft niks. morgen bij het ontbijt heb je dan vast wel honger) maar de vroege avond is hier totaal drama met 2 blij ketende kindertjes die hun kamer tot aan het behang en de gordijnen afbrekenquote:Op zaterdag 28 april 2012 14:16 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Dus niet zozeer: jij bent stout en jij krijgt straf. Maar meer: zo hebben we last van je, dus dan gaan we wel weg.
Ik heb er ook eentje. 7 jaar, 3 maanden en still counting.quote:Op zaterdag 28 april 2012 15:50 schreef Stiemie het volgende:
Ze wil gewoon niets eten en ook niet proeven.
quote:Op zaterdag 28 april 2012 08:34 schreef mignonne het volgende:
En Trix doe me een lol en vertel eens wat leuks over die mooie donder van je?
Want mén wat een mooi kind hebben jullie gemaakt ehik heb zo gelachen om zn stunt toen, Amélie deed het thuis nog een paar keer na
Ja, pril maar tochquote:Op zaterdag 28 april 2012 17:37 schreef lily het volgende:
Wat zie ik bij de buiken, Inca? Ben je zwanger?
Wow, gefeliciteerd
Das de mijne! (sinds 2,5 maand)quote:Op zaterdag 28 april 2012 19:43 schreef freecell het volgende:
L eet al anderhalf jaar maximaal een hap, tenzij patat,pizza, poffertje of pannenkoek.
Ik geef (als het wat moeizamer gaat) wat speelgoed aan tafel. Kleine puzzel, een favo-boek, een auto.quote:Op zondag 29 april 2012 07:58 schreef Tinuviel het volgende:
Wat betreft het eten hebben wij hier dezelfde taferelen als jullie ook. Hij eet trouwens wel beter dan sommige kinderen hier als ik zo de verhalen lees. Maar meestal horen wij ook als we aankondigen, dat we gaan eten: "Ik wil niet aan tafel/ Ik wil niet eten", "Ik wil spelen"of "Ik ga eerst dit en dat doen/ afmaken". Hij vraagt of kijkt ook wat wij gaan eten dus "Dat vind ik niet lekker/ groenten vind ik niet lekker" horen wij ook vaak genoeg. En vaak gaan hier ook vis/ ei/ vlees en soms de bijlage erin en de groenten meestal alleen bij uitzondering. Wij willen soms ook dat hij een hapje proeft en dat pakt ook niet altijd zo fijn uit, andere keren laten wij het dan voor wat het is. Maar ik zou ook graag de tip willen weten voor "˜Hoe maak je het leuk aan tafel voor een peuter?"
Speelgoed hebben wij ook weleens gedaan. Helaas is met onze wilde knul dat vaak niet zo'n succes, auto's die te wild rijden op tafel botsen tegen glazen, die omvallen enzo. Dus soms doen we de speelgoed dingetjes ook bewust opzij voor of tijdens het eten. Dan is er ook wel wat meer aandacht voor het etenquote:Op zondag 29 april 2012 09:25 schreef Asyniur het volgende:
[..]
Ik geef (als het wat moeizamer gaat) wat speelgoed aan tafel. Kleine puzzel, een favo-boek, een auto.
Is een beetje zoals hier dus: thuis is eten vaak moeilijk, maar met publiek of ergens anders eet hij als de beste. En dan krijgen we uiteraard constant te horen: "Wat leuk, zo'n goeie eter!".quote:Op zondag 29 april 2012 10:35 schreef Stiemie het volgende:
Overigens is uit eten gaan geen probleemNatuurlijk letten we dan op wat we bestellen, maar dan is er totaal geen machtsstrijd. Misschien moeten we voortaan maar elke avond in een restaurant gaan eten
![]()
Dat ze smaken moet leren kennen. Ze zeggen dat je een smaak kunt leren waarderen na een aantal keer proeven. Bovendien vind ik het complete onzin dat ze al voordat ze aan tafel zit loopt te gillen dat ze iets niet lust. Soms al voordat ze zelfs maar weet wat het is... "Lussiknie"quote:Op zondag 29 april 2012 11:13 schreef miss_sly het volgende:
Wat beoog je met het laten proeven? Wat is het doel ervan, zeg maar?
Dat doet Senna ook regelmatig, maar daar besteed ik gewoon geen aandacht aan. Volgens mij gaat dat ook helemaal niet over het eten op zichzelf, maar om alt de macht te tonen die ze (denken te) hebben: ik eet lekker toch niet als ik dat niet wil, dus dan weet je dat vast.quote:Op zondag 29 april 2012 11:27 schreef Stiemie het volgende:
[..]
Dat ze smaken moet leren kennen. Ze zeggen dat je een smaak kunt leren waarderen na een aantal keer proeven. Bovendien vind ik het complete onzin dat ze al voordat ze aan tafel zit loopt te gillen dat ze iets niet lust. Soms al voordat ze zelfs maar weet wat het is... "Lussiknie"
Maar ik roep ook dat ik geen niertjes/hart/etc lust en ik heb ze nog nooit geproefdquote:Op zondag 29 april 2012 11:27 schreef Stiemie het volgende:
Dat ze smaken moet leren kennen. Ze zeggen dat je een smaak kunt leren waarderen na een aantal keer proeven. Bovendien vind ik het complete onzin dat ze al voordat ze aan tafel zit loopt te gillen dat ze iets niet lust. Soms al voordat ze zelfs maar weet wat het is... "Lussiknie"
Dit is ook de reden waarom ik het 'hapje proeven' heb los gelaten. Het was alleen maar strijd en ik was de grote verliezer want de met moeite erin gekregen hap, werd gewoon uitgespuugd (en als ik het nuchter bekijk terecht want als iemand mij iets in mijn mond 'propt' terwijl ik nee heb gezegd dan zou ik het ook uitspugen).quote:Op zondag 29 april 2012 11:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat doet Senna ook regelmatig, maar daar besteed ik gewoon geen aandacht aan. Volgens mij gaat dat ook helemaal niet over het eten op zichzelf, maar om alt de macht te tonen die ze (denken te) hebben: ik eet lekker toch niet als ik dat niet wil, dus dan weet je dat vast.
Maar denk je dat het ook werkt, op dit moment, en dat ze smaken leert kennen en een fijn beeld van eten krijgt?
Ja, dat stuk! Als je als pedagoog komt met zo'n ongebruikelijk advies (want ik zie een time-out als een gebruikelijk gehanteerde strafmaatregel) dan moet je alternatieven naar mijn idee wel concreter maken zodat ouders zich er iets bij voor kunnen stellen.quote:Op zaterdag 28 april 2012 07:21 schreef -Spring het volgende:
Bedoel je dat stuk waarop jij het commentaar gaf dat er geen concrete tips werden gegeven, Claudia?
Wolf zou dat nog helemaal niet snappen.quote:Op zondag 29 april 2012 19:25 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik koop mijn kinderen altijd om.
Allebei een hap van ... (vul in iets dat ze uit zichzelf liever laten liggen) en dan mag er een liedje van de bibaboerderij (bv, weet je wat jij moet eten, gigagroenten) aan. Helemaal niet verantwoord natuurlijk, maar ik heb twee prima eters aan tafel.
Dan zou ik t proeven loslaten Stiemie. Of in ieder geval op dat moment. Is er een mogelijkheid om groente toe te voegen aan bv de lunch? Komkommer en tomaatjes op tafel, reepjes paprika en ze zelf eten. Maar haar niks geven, alleen zelf laten kiezen. Warm eten zelf opscheppen? En dat ze dan zelf mag kiezen wat ze wél wil, maar dat wat je opschept eet je ook. Tussen de middag warm eten zodat ze wellicht minder moe is? Beginnen met het toetje? Misschien een boterham geven een half uur voor t eten zodat ze niet zo hongerig is (mijn kinders worden ultiem chagrijnig van 'honger') en verder elke vorm van strijd er uit halen. Wil ze niet, eet ze niet. De groeten. En dan het heeel gezellig maken met Linde, die wel eet. Dus Linde belonen voor haar goede eten, haar proeven, haar gezelligheid. Enige kans dat zij dan óók wil?quote:Op zondag 29 april 2012 10:35 schreef Stiemie het volgende:
We houden het proeven eigenlijk aan omdat ze niks wil eten. Ook niet als ze het al eens eerder gegeten heeft en lekker vond. Dus na het eerste hapje proeven is er een kleine kans dat ze het herkent en dat ze dan alsnog gaat eten. Vaak maar 3 happen, maar dat kiest ze zelf.
Overigens is uit eten gaan geen probleemNatuurlijk letten we dan op wat we bestellen, maar dan is er totaal geen machtsstrijd. Misschien moeten we voortaan maar elke avond in een restaurant gaan eten
![]()
Verder laten we het eten al een tijdje los. Op die ene hap proeven na dan. Het was een tijd geleden lastig omdat ze dan niks at en dan 's nachts honger kreeg en dan wilde eten. Inmiddels kunnen we duidelijk maken dat we pas de volgende ochtend weer gaan eten dus het zal mij echt een worst zijn of er iets in gaat
Ligt eraan hoe ver het is en of je de mogelijkheid hebt om te plassen / schone kleren aan te doenquote:Op zondag 29 april 2012 21:32 schreef mikoxx het volgende:
Stiemie, thuis luierloos gaat goed, in die fase zitten we dus nu. Maar vind t moeilijk om nu verder te gaan. Ff de stad in, is dus luier aan denk jij?
Je had een signaal doordat je hem omkocht en hij het ineens leek te kunnen, toch?quote:Op zondag 29 april 2012 21:35 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik had bij allebei geen enkel signaal. Gewoon de luier uitlaten. Ze leren het snel hoor. Kinderen worden veel te laat zindelijk in ned.
Had je het idee dat hij een positieve ervaring ermee nodig had om de eerste horde te overwinnen?quote:Op zondag 29 april 2012 21:41 schreef groofskendezoveelste het volgende:
R heeft ook altijd panisch gereageerd als ik over potjes begon.
Met macht bedoelde ik dat Esmee nu heel goed door lijkt te hebben dat Stiemie dolgraag wil dat ze gezellig aan tafel komt zitten en goed eet. En daar lijkt ze dankbaar gebruik van te maken. Zolang Stiemie laat merken dat het haar geen snars interesseert of Esmee goed eet en het zonder haar aan tafel minstens net zo gezellig heeft, neemt ze Esmee dit machtmiddel uit handen.quote:Op zondag 29 april 2012 20:26 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben er totaal niet mee bezig om Ivan aan het eten te krijgen. Als hij niks wil proeven is het prima. De kindjes helpen me vaak tijdens het eten. Dan zet ik Ivan op het aanrecht, Lena in de kinderstoel erbij, zet ik de Beatles op (dat is ons 'ding') en dan ga ik koken. Altijd gezellig. Afgelopen vrijdag verbaasde hij me door om een stuk komkommer te vragen dat ik aan het snijden was. Ze aten toen zelfs allebei komkommer.Overigens heb ik hier niet veel tijd voor en dus sta ik vroeger op en ga ik eerder naar mijn werk zodat ik eerder thuis ben. Ik merk dat de tijd nemen voor tja, eigenlijk alles, gewoon heel veel scheelt. Geduld, geduld, geduld.
Stiemie, het is een lastige situatie en je moet zelf maar het advies eruit pikken dat je aanstaat. Ik ben zelf een radicaal andere mening toegedaan dan de meesten hier en denk dat je je jongste meer macht* zou moeten geven. En je afvragen welke issues je de strijd waard vindt. Hoe minder je er daarvan hebt, hoe beter. Vind je proeven van eten echt zo belangrijk op misschien wel het moeilijkste moment van de dag? Misschien kun je dat op andere manieren/momenten doen?
* Ik bedoel echt niet met je laten sollen of inconsequent zijn, maar gedurende de dag haar haar overwinningen gunnen. En daar staan tips over in bijvoorbeeld The happiest toddler. Ik wil er best wel eens een pm aan wagen als je daar een samenvatting van wilt.
Maar hiermee geef je dan wel weer aan dat het oké is om niet te luisteren.quote:Op zondag 29 april 2012 21:40 schreef octopussy het volgende:
Incantrix, ik heb vanavond jouw methode toegepast bij het avondeten. Met succes![]()
Hannah begon aan tafel meteen te miepen:
Hannah: "IK WIL NIET!"
Ik "Hannah, je mag GEEN hapje eten hoor!".
Hannah kijkt me een beetje verbaasd aan
Ik: "Geen hapje nemen hoor!"
Hannah "IK WIL WAL ETEN!"
Ik: "Nou vooruit, 1 hapje dan"
Hannah steekt demonstratief een stuk pasta (met saus!) in haar mond en eet het op.
Ik: "Je mag niet meer hapjes eten hoor!"
Hannah steekt haar vork in het eten en neemt een grote hap...en blijft nog even dooreten.
Ik: "Geen stukje kip eten hoor! Dat mag niet!"
Hannah eet stukje kip...
Stefans kin ligt op de grond....
Wat goed!quote:Op zondag 29 april 2012 21:40 schreef octopussy het volgende:
Incantrix, ik heb vanavond jouw methode toegepast bij het avondeten. Met succes![]()
Hannah begon aan tafel meteen te miepen:
Hannah: "IK WIL NIET!"
Ik "Hannah, je mag GEEN hapje eten hoor!".
Hannah kijkt me een beetje verbaasd aan
Ik: "Geen hapje nemen hoor!"
Hannah "IK WIL WAL ETEN!"
Ik: "Nou vooruit, 1 hapje dan"
Hannah steekt demonstratief een stuk pasta (met saus!) in haar mond en eet het op.
Ik: "Je mag niet meer hapjes eten hoor!"
Hannah steekt haar vork in het eten en neemt een grote hap...en blijft nog even dooreten.
Ik: "Geen stukje kip eten hoor! Dat mag niet!"
Hannah eet stukje kip...
Stefans kin ligt op de grond....
Peuters verliezen de hele dag door. Volwassenen hebben de macht en bepalen de agenda. Peuters hebben zich ernaar te schikken. De ene peuter is er gevoeliger voor dan de andere. Maar ook dit weer, een machtsmiddel uit handen nemen en zorgen dat een kind zich niet 'gehoord' voelt, lijkt me vooral meer frustratie in de hand werken.quote:Op zondag 29 april 2012 21:47 schreef -Spring het volgende:
[..]
Met macht bedoelde ik dat Esmee nu heel goed door lijkt te hebben dat Stiemie dolgraag wil dat ze gezellig aan tafel komt zitten en goed eet. En daar lijkt ze dankbaar gebruik van te maken. Zolang Stiemie laat merken dat het haar geen snars interesseert of Esmee goed eet en het zonder haar aan tafel minstens net zo gezellig heeft, neemt ze Esmee dit machtmiddel uit handen.
Och, ik doe natuurlijk niet superserieus. Ze ziet ook wel dat ik er een beetje een spelletje van maak.quote:Op zondag 29 april 2012 21:49 schreef -Spring het volgende:
[..]
Maar hiermee geef je dan wel weer aan dat het oké is om niet te luisteren.
Hij zit in maat 6.quote:Op zondag 29 april 2012 22:02 schreef _Bar_ het volgende:
Claudia, en grotere maat luiers? Roy zit in maat 5 en onderbroeken maar nog niet gelekt. Scheelt ook dat roy hier weinig drinken krijgt s'avonds.
Ik denk juist dat L zich niet gehoord voelt wanneer ik 'r dwing om toch die boterham op te eten en 'r in de gang zet wanneer ze dat weigert.quote:Op zondag 29 april 2012 21:55 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Peuters verliezen de hele dag door. Volwassenen hebben de macht en bepalen de agenda. Peuters hebben zich ernaar te schikken. De ene peuter is er gevoeliger voor dan de andere. Maar ook dit weer, een machtsmiddel uit handen nemen en zorgen dat een kind zich niet 'gehoord' voelt, lijkt me vooral meer frustratie in de hand werken.
Het doet Ivan veel goed om zo zijn overwinningen te hebben, om meer macht te krijgen. Dat doe ik met kleine dingen, maar ik doe het wel veel en vaak, elke dag weer. Een voorbeeldje: hij vindt het nog steeds niet leuk als ik zijn haren was. Ik wil niet over zijn gevoelens heen walsen en ik heb dan eindelijk een manier gevonden waar we allebei blij mee zijn. Hij mag op elk moment 'pauze' zeggen en dan stop ik, tijdelijk. Het werkt! Sterker nog, als ik hem vertel dat hij dit kan doen dan gebruikt hij het meestal niet eens. Het is net alsof het hem al goed doet dat hij zich minder machteloos voelt. (En weet je, ik vind het ook niet zo heel leuk om de kapper mijn haar uit te laten spoelen. Het is zo'n situatie waarin je je over moet geven. En het gaat nogal eens mis ook.)
Het is maar een voorbeeld dat bij hem toevallig werkt. Veel dingen werken ook niet. Het blijft improviseren.
Ik ben het ermee eens dat 'neutraal' ermee omgaan goed kan werken. Het voorbeeld van de boterham vind ik bijvoorbeeld goed. Maar in dit specifieke geval ging het al niet om een neutrale situatie, namelijk het in de badkamer zetten.quote:Op zondag 29 april 2012 22:03 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Maar dan nog vind ik wat spring zegt ook logisch. Je kunt ervoor zorgen dat er geen 'plezier' valt te behalen uit het machtsgebeuren omtrent het eten. Èn je kunt ervoor proberen te zorgen dat het kind overdag veelal het gevoel heeft zelf te mogen bepalen. Dat kan toch naast elkaar bestaan.
Zo kun je het ook bekijken idd!quote:Op zondag 29 april 2012 21:56 schreef octopussy het volgende:
[..]
Och, ik doe natuurlijk niet superserieus. Ze ziet ook wel dat ik er een beetje een spelletje van maak.
Het is inderdaad niet heel pedagogisch verantwoord, maar het alternatief is dat ze sowieso niet luistert EN niets eet. Misschien is het idee dat ik haar nu juist de macht 'geef' genoeg om haar strijdlust weg te nemen.
hehehe grote beerquote:
Kun je daar mee over vertellen?quote:Op zondag 29 april 2012 22:17 schreef _Bar_ het volgende:
[..]
Vanmiddag gezellig in de tuin gespeeld, Roy genoten van de glijbaan, de bal. En op die manier hebben we weer "taal"toegevoegd n.a. van de cursus.
"zorgen"dat Roy om "hulp"vraagt in spel.
We gaan met Roy naar buiten,eenmaal buiten gaan we wederom op ooghoogte zitten/hurken en kijken Roy belangstellend aan,en wachten.... Tot Roy geluid/gebaar maakt dat hij iets wilt gaan doen, en wij imiteren/interpreteren wat Roy wilt.quote:
Wij sluiten de dag zo goed als dagelijks af met een verhaal (altijd het zelfde zelfverzonnen verhaal) Rust en voor Roy heel duidelijk wat er komen gaat.quote:Op zondag 29 april 2012 22:23 schreef Claudia_x het volgende:
Doe ik ook, Bar! Invriezen. Ik kook alleen op dagen dat we er tijd voor kunnen maken. Het is volgens mij best belangrijk om de dag op een fijne, rustige manier af te kunnen sluiten. Om dan ook nog te gaan zitten stressen om het eten op tijd af te krijgen...
quote:Op zondag 29 april 2012 22:26 schreef _Bar_ het volgende:
[..]
Wij sluiten de dag zo goed als dagelijks af met een verhaal (altijd het zelfde zelfverzonnen verhaal) Rust en voor Roy heel duidelijk wat er komen gaat.
praten nietquote:Op zondag 29 april 2012 21:39 schreef Claudia_x het volgende:
Bij Ivan speelt ook dat hij het gewoon vervelend vindt allemaal. Poepen, plassen, piemel, potje, eigenlijk alles wat met een p begint.
True.quote:
Zou zoiets groot genoeg zijn?quote:Op zondag 29 april 2012 22:56 schreef _Bar_ het volgende:
waar kan ik trouwens leuke rugzakjes vinden voor boys
Roy heeft nu een kleine krokodilrugzak maar die is echt te klein voor volgende week (fruit,brood,zwembroek,schrift,medicijnen,luiers,knuffel,tuut)
Stiekem heb ik dat ook met Harry...quote:Op zondag 29 april 2012 22:54 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
True.
Ik betrapte mezelf van de week op het volgende sentiment. Dat als Ivan niet mijn zoon was geweest en we elkaar op een of andere manier hadden leren kennen, we vast en zeker goede vrienden waren geworden. Ik weet niet wat het is, maar we begrijpen elkaar gewoon. En we hebben het heel fijn samen. Ik bof maar dat ik z'n moeder ben.
Ik weet niet meer waar ik de rugzak heb gekocht, maar hij is van Skip Hop:quote:Op zondag 29 april 2012 23:01 schreef _Bar_ het volgende:
Dat denk ik wel, moet gelijk denken aan "rugzak waar ga jij met Roy naartoe"
"Mama, Lena kan niet in de zandbak spelen, want Lena is een meisje."quote:Op zondag 29 april 2012 23:02 schreef Asyniur het volgende:
[..]
Stiekem heb ik dat ook met Harry...
Ik vind het soms dan ook wel eens jammer dat hij qua praten niet 'opschiet' want volgens mij heeft hij zoveel te vertellen...
Mikoxx onze zoon was overdag zindelijk en ik vond het ook lastig, hoe ver ik kon gaan zonder luier aan. Dan gingen wij ook rond die tijd met de auto naar mijn familie in Duitsland en het was best spannend of hij dat bij zo een lange autorit kon volhouden.quote:Op zondag 29 april 2012 21:25 schreef mikoxx het volgende:
Ik hen jullie advies nodig, we zijn hier druk qua zindelijkheid en op zich gaat t al heel goed. Plasjes gaan op de wc of het potje en dat geven ze beide zelf aan en meestal doen ze dat ook zelfstandig. Ze roepen alleen dat ze gaan of dat ze klaar zijn. Mijn vraag is eigenlijk: hoe nu verder? Helemaal geen luier meer? En hoe doe je dat dan bijv in de auto? Of in de stad?
Nou ja, we gaan ws naar een dorpje verderop. Daar is een hoop te doen vandaag, maar er zijn daar nauwelijks kroegen en zo. Maar, om met Groof te spreken: 'Dat zien we dan wel.'quote:Op maandag 30 april 2012 08:00 schreef Tinuviel het volgende:
Spring, meestal hebben zij op vrijmarkten toch van die vrijstaande wc's? Of anders gewoon een snackbar, cafétje, restaurant of supermarkt binnen lopen, die open zijn en vragen of je kindje daar mag plassen.
En anders even de bosjes in duiken met L.?quote:Op maandag 30 april 2012 08:04 schreef -Spring het volgende:
[..]
Nou ja, we gaan ws naar een dorpje verderop. Daar is een hoop te doen vandaag, maar er zijn daar nauwelijks kroegen en zo. Maar, om met Groof te spreken: 'Dat zien we dan wel.'
Hier "Summertime". Nu 8 jaar, iedere avond. En dan soms opeens de tekst vergetenquote:Op zondag 29 april 2012 22:42 schreef Claudia_x het volgende:
Dat is precies wat wij doen, octo. Elke dag weer hetzelfde liedje zingen ....
quote:Op zondag 29 april 2012 23:05 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
"Mama, Lena kan niet in de zandbak spelen, want Lena is een meisje."![]()
Het komt wel! Wat zegt hij nu zoal?
quote:Op maandag 30 april 2012 12:16 schreef lily het volgende:
Ik zong voor mijn oudste altijd; "you are my sunshine".
Vanaf de babytijd tot een jaar of twee, drie. Ik weet het niet precies meer en ook niet waarom ik er mee gestopt ben trouwens. Volgens mij omdat hij het lezen ging prefereren boven mijn gezang.
Hij is nu 11 jaar en laatst hoorde hij dat liedje. Hee, dat ken ik! Dat zong jij vroeger altijd voor me!
Dat weet ik wel maar nu heb ik die 'discussies' soms ook, alleen kan ik er geen touw aan vastknopen.quote:Op maandag 30 april 2012 19:02 schreef Stiemie het volgende:
Speeltuin klinkt heerlijk Asy. Het was er ook echt weer voor, zo lekkerVeel praten betekent hier ook heel veel discussie hoor. "Mama ikke tipi (kiwi) niet lekker. Isse zoet" "Oh bedoel je dat de kiwi te zuur is?" "Nee isse zoet!
Moet honing op
"
![]()
Wij zijn de vrijmarkt opgeweest. Heel kort maar want ik ben gewoon voor de derde keer in drie maanden ziek met hoge koorts...Echt heel erg balen. Gelukkig gaan de dames op dit moment naar mijn schoonouders dus die zijn gezellig onder de pannen. Merk dat ik zelf erg weinig van ze kan hebben nu en dat vind ik zo sneu
![]()
![]()
Op de vrijmarkt zijn we aardig geslaagd: een dora dvd, een dora eerste scrabble-spel, een my first rummycub en een mini trolley in de vorm van een lieveheersbeestje voor 7,50 totaal! Vooral laatste is een daverend succes bij onze peuter: alles erin, alles eruit en maar mee rondrijden
Niet waar, ik heb een originele en werkende Gameboy gekochtquote:Op maandag 30 april 2012 20:48 schreef Tinuviel het volgende:
Wij vonden er niet zo heel veel leuks bij zitten op de vrijmarkt---
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik ga mijn best doen het hier bij te houden!Mama van Lars & Femke
quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:13 schreef Keshet het volgende:
Egopost!
Vanochtend controle gehad in een ziekenhuis om te kijken hoe de muppet lichamelijk scoort ten opzichte van leeftijdsgenootjes. Ze is nu op een week na 2 jaar (gecorrigeerd) en ze scoorde heel netjes op 25-26 maanden.![]()
Volgende week dezelfde test in het academische ziekenhuis aangevuld met nog wat extra testen. Ik maak me er niet zo druk om.![]()
![]()
![]()
om die reden heb ik dus echt een beetje moeite met mn kleinste uit logeren doen. Dat zie ik voorlopig écht niet gebeuren afgezien van dat k er zelf niet zo happig op benquote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:06 schreef Keshet het volgende:
Ik vind het ook heerlijk als E. af en toe gaat logeren. Onze ouders wonen beide op een uurtje rijden; beiden een andere kant op.
We zien ze regelmatig en E. is bij beiden helemaal thuis. Ze gaat graag logeren alle betrokkenen genieten echt van de logeerpartijtjes.![]()
Nou is ze ook wel heel makkelijk hoor; je legt d'r in bed en ze gaat na een paar minuten kletsen heerlijk slapen. Die slaapgenen heeft ze echt van mij. Ik kan altijd en overal slapen.
Wat lief! Hier is het dikke mik met het nieuwe buurmeisje. Ze vindt het geweldig om Ivan te verwennen met koekjes en sap. Op de vrijmarkt heeft ze speciaal voor hem boerderijdieren uitgezocht. Jullie zullen begrijpen dat Ivan deze symbolen van haar liefde maar wat graag in ontvangst neemt.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 09:31 schreef Estrys het volgende:
Seb heeft een nieuw vriendinnetje. Ons overbuurmeisje van dezelfde leeftijd. Ze fietsen samen op straat, spelen in het (zwarte) zand samen en 's avonds zwaaien ze naar elkaar als ze naar bed gaan. Overbuurmeisje Y. zei tijdens het eten 'Ik hou van Seb, en hij van mij'
Seb zelf heeft er niet zo'n mening over geloof ik
Yeah!quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:13 schreef Keshet het volgende:
Egopost!
Vanochtend controle gehad in een ziekenhuis om te kijken hoe de muppet lichamelijk scoort ten opzichte van leeftijdsgenootjes. Ze is nu op een week na 2 jaar (gecorrigeerd) en ze scoorde heel netjes op 25-26 maanden.![]()
Volgende week dezelfde test in het academische ziekenhuis aangevuld met nog wat extra testen. Ik maak me er niet zo druk om.![]()
![]()
![]()
quote:Op maandag 30 april 2012 22:01 schreef Shandaly het volgende:
Yay! Wij mogen hier mee gaan doen! Ik las al allemaal hele interessante dingen over slechte eters, lastige slapers en andere lieve kindjes. Zal snel eens goed bijlezen...
Fotospam copy-pasted uit het vorige topic:Welkom hier! Wat een mooie foto's!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik ga mijn best doen het hier bij te houden!
En wat leuk dat jullie nog steeds zwemmen. Wij hebben het nog geen een keer gedaan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Wat een geweldig nieuwsquote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:13 schreef Keshet het volgende:
Egopost!
![]()
![]()
Je jongste wilde maar gelijk in de badkamer gaan wonen?!quote:Op dinsdag 1 mei 2012 23:22 schreef Stiemie het volgende:
Toen we vanavond belden om te vragen hoe het ging waren ze eigenlijk allebei te druk met een huisje bouwen in de badkamer om aan de telefoon te komen, dus dat zat wel goed![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |