abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110825830
De peuters:

03 mei 2008: Rebecca, dochter van flowerbox
14 mei 2008: Bink, zoon van Mammietje
*** 18 mei 2008: Yade April, dochter van Silmarwen en Knut***
27 mei 2008: Marlien, dochter van Grijs
29 mei 2008: X (kitten), dochter van Pvoesss
24 juni 2008: Dana Jamie, dochter van Bla_Bla_Bla
28 juni 2008: Nika, dochter van KD-fotografie
28 juni 2008: Lotte, dochter van Mrien
*** 01 juli 2008: Koen, zoon van LovelyLady en Cryothic ***
14 juli 2008: Jade, dochter van Luxaja
06 augustus 2008: Selene, dochter van simmu en sangdrax
22 augustus 2008: Sten, zoon van Kaarr
15 september 2008: Isis, dochter van Jojogirl
21 oktober 2008: Mavie Cecilia Louise, dochter van geppie en poepoog
18 november 2008: Maarten Alexander, zoon van marie79
08 december 2008: Tyler Jeroen, zoon van _Ingrid_ en djeez
10 december 2008: Merel Joanna Elisabeth, dochter van Fuente en Buurvrouw_Rietman
28 december 2008: Jan, zoon van DJMO
03 januari 2009: Elin, dochter van Kleurdoos
05 januari 2009: Annicka Maria, dochter van GreatWhiteSilence
06 januari 2009: Sebastian Julius (Seb), zoon van Estrys en Tubby
11 januari 2009: Mila, dochter van Raissa en Milanese
11 januari 2009: Elodie, dochter van Bass-Miss
23 januari 2009: Lennon Thom Jeb, zoon van Diaan en peaceman
23 januari 2009: Ruben Sebastiaan, zoon van Jelief
23 januari 2009: Levi Dinand zoon van admiraal-anaal
28 januari 2009: Danique Nova, dochter van Fruppel
*** 30 maart 2009: Hannah Niesje, dochter van Texelonia en Micha ***
31 maart 2009: Bram Teunis George, zoon van Sugarsnap
12 mei 2009: Tessel Eloïse, dochter van Noli.
05 juni 2009: Morris, zoon van Memmel
07 juni 2009: Ko, zoon van Oeke
08 juni 2009: Tess, dochter van Vicky
14 juni 2009: "tweeling", zonen van mikoxx
14 juni 2009: Deniz Arda, zoon van JaleesaJoia
27 juni 2009: Jorja, dochter van Jeetjejom
12 juli 2009: Thijs, zoon van McLaura
17 juli 2009: Jaël, dochter van MamaPurk
*** 20 juli 2009: Senna, dochter van miss_sly en het_fokschaap ***
01 augustus 2009: Timo Ruben, zoon van Chan
03 augustus 2009: Iris, dochter van Nijna
08 augustus 2009: Willow, dochter van innepin
23 augustus 2009: Thomas, zoon van Ca.ra
*** 23 augustus 2009: Evi Mare, dochter van DuchessX en Juup©***
*** 24 augustus 2009: Oscar Morrison, zoon van Brighteyes en Stinkie ***
27 augustus 2009: Toby Benjamin, zoon van Kersjes
31 augustus 2009: Lena, dochter van Poppedein
17 september 2009: Esmee, dochter van Stiemie
23 september 2009: Lente, dochter van Ssserpente
27 september 2009: 'Flip', zoon van RockabeIIa
28 september 2009: 'Driekus', zoon van mefke79
29 september 2009: 'Xeentje', dochter van Xenia
02 oktober 2009: Alexa, dochter van Takkembah
02 oktober 2009: Sem Yesse, zoon van Rekkie
12 oktober 2009: Isabeau, dochter van sorbootje
16 oktober 2009: Jamie, zoon van martine1984
19 oktober 2009: Jochem, zoon van Troel
22 oktober 2009: Niels, zoon van Twinkly
27 oktober 2009: Mette, dochter van Wickie
13 november 2009: Ivan, zoon van Claudia_x
18 november 2009: Thyn, zoon van DutchieBre
23 november 2009: Emma, dochter van WupWup
24 november 2009: Stef, zoon van Incantrix
27 november 2009: Ties, zoon van ziggyziggyziggy
05 december 2009: Evie Elleke, dochter van Beessie-Jen
10 december 2009: Wolf, zoon van Poppejans
15 december 2009: Elyas Yaël, zoon van Tan
17 december 2009: Rienk, zoon van Vlindur
18 december 2009: Dyon, zoon van Meimeltje
23 december 2009: Minke, dochter van lijnloos
30 december 2009: Isa dochter van NieuweUser
07 januari 2010, Aviva, dochter van DaviniaHR
15 januari 2010: Dijon Trevor, zoon van faja-lobi
22 januari 2010: Tirza, dochter van Elmo76
2 februari 2010: E., dochter van Keshet
14 februari 2010: 'F', zoon van Freecell
15 februari 2010: 'Harry' van Asyniur
15 februari 2010: Hannah, dochter van Octopussy
19 februari 2010: Ravi, zoon van simmu en sangdrax
***24 februari 2010: Daan, zoon van happyme28 en Marky***
24 februari 2010: Zoë, dochter van Spewey
02 maart 2010: Mart, zoon van ymme
05 maart 2010: Thomas, zoon van Leonieke
26 maart 2011: Marinde Renée, dochter van Nienna
10 april 2010: Lisa, dochter van _NIKKI_
17 april 2010: Noortje, dochter van Becky27
28 april 2010: Lars, zoon van Shandaly

Graag de lijstjes NIET zelf aanpassen, er verdwijnen nog wel eens kindjes van lijsten op die manier. De modjes lopen de lijstjes af en toe na.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lois op 27-04-2012 20:03:38 ]
pi_110825855
Mijn relaas:

Goed, ik kreeg net van 't kinderdagverblijf het observatieformulier van Isabeau mee en ik weet niet zo goed hoe ik me erover moet voelen.

Een paar conclusies:

-Isabeau praat veel. Soms lijkt het uit het hoofd geleerd. Ze herhaalt erg vaak dezelfde zinnetjes
-Isabeau speelt (nog) alleen, maar wel tussen de andere kinderen (ze is wel veel actiever dan een paar maanden geleden)
-Isabeau kan leuk meedoen. De afgelopen weken ging het prima. Ze heeft een periode gehad dat ze veel zat te wiebelen aan tafel en dan erg aanwezig was.
-Isabeau valt op in de groep. Ze richt zich meer op de volwassenen dan op de kinderen en komt heel wijs/volwassen over. Deze wijsheid lijkt soms uit het hoofd geleerd waardoor het soms moeilijk is een spontaan gesprekje met ISabeau te voeren. Door haar gewiebel aan tafel bevindt ze zich soms in haar eigen wereldje.

Ik kan niet uit te tekst opmaken in hoeverre ze het zorgelijk vinden. We krijgen ook nog een gesprekje, maar ik heb gemengde gevoelens over wat ik lees.
pi_110826304
Kan ik me wel voorstellen Sorbo... Misschien niks aan de hand, wanneer hebben jullie het gesprekje en herken je er ook dingen van?

Peuter mist mij erg op het moment... zo sneu als ze dan belt en verdrietig is :{.
Nog 1 nachtje dan ben ik weer een weekend thuis...
Fake it till you make it...
pi_110827191
Poeh, dat lijkt me erg moeilijk Nijna!

Ik herken sommige dingen, andere dingen verbazen me, of had ik nooit als "afwijkend" geclassificeerd.

Het wiebelen en afwezig zijn, dat vind ik niet zorgelijk en aangezien ik het kdv al een paar keer heb uitgelegd dat het zelfstimulatie is en dat het onschuldig is ( lees hier op deze tenenkrommende site een korte uitleg) vind ik het wat vreemd dat het op deze manier genoemd wordt in het verslag.

Dat ze geen interesse heeft in leeftijdsgenoten dat klopt. Ik dacht zelf dat dat op deze leeftijd vrij normaal was. Ik kan het fout hebben!

En dat ze vaak hetzelfde zegt en het soms wat aangeleerd klinkt, dat vind ik ook. Anderzijds kan ze al zo veel zeggen voor haar leeftijd, dat ik het ook weer niet gek vind dat ze niet alles helemaal lijkt te begrijpen wat ze zegt. Taal leren is toch ook veel immiteren en herhalen? Anderzijds valt het kennelijk echt op...
  donderdag 26 april 2012 @ 19:23:53 #5
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_110827235
Och gut Nijna... het is ook niet makkelijk. Voor alle partijen niet. Dikke :*

Sorbo, beetje raar dat je dan het observatieformulier alvast meekrijgt. Dat hadden ze mijns inziens beter tegelijk met het gesprek kunnen doen. Wanneer heb je dat gesprek?

Mijn peuter gaat echt met sprongen opeens. Hij kan letterlijk springen (sinds een week of 3), hij gebaart en babbelt er op los al kan ik er soms geen brood van maken ;)
Liedjes met gebaren zijn de bom.
Het valt ons alleen op dat hij vooral woorden gebruikt van klanken die hij al kent. Zo zegt hij bijv bloem, boom, boe, boot, bah, bal, maar eigenlijk weinig wat daarvan afwijkt...
pi_110827327
ze heeft het juist meegegeven zodat ik voorbereid ben. Ik zou het gesprek morgen kunnen hebben, maar dan heb ik een echo. Anders wordt het ergens volgende week
  donderdag 26 april 2012 @ 19:28:27 #7
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_110827471
Zelfstimulatie is wat volwassenen ook nog regelmatig doen als ze zich bijv vervelen (denk aan wiebelende benen en wegdromen bij een saaie vergadering).
En Isabeau zit natuurlijk veel tussen de groten en volwassenen. Ik herken het een beetje van mijn jongste zusje. Die heeft ook altijd woorden en zinnen gebruikt die meer volwassen waren omdat ze nou eenmaal tussen de groten en volwassenen zat.
En geen interesse in leeftijdsgenoten... Harry speelt ook tot nu toe langs alle kinderen af. Volgens mij is dat wat jij zegt heel normaal...

Nou ja, het zou mijn keuze niet zijn om een verslag mee te geven zonder uitleg...
pi_110827643
Poeh Sorbo,

ik zou eerlijk gezegd ook niet blij zijn met zo'n verslagje.
  donderdag 26 april 2012 @ 19:31:48 #9
35189 Troel
scherp en bot
pi_110827664
Sorbeautje :*
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_110827779
Van de filmpjes die ik tot nu toe gezien heb van je kletsende dame kreeg ik trouwens ook helemaal niet de indruk dat haar taalgebruik of wijsheid uit het hoiofd geleerd klinkt.

En afwezig bij dat gewiebel (ik neem aan dat je afwezig bedoelt ipv aanwezig?) lijkt me eerlijk gezegd ook logisch. Kijk eens naar kinderen die zitten te duimen. Die zitten toch ook vaak in hun eigen wereldje, alleen is duimen misschien 'geaccepteerder' en daarom minder verwarrend voor de leiding?.
pi_110827867
Weten jullie wat het is? Ik heb het idee dat ze zich volstrékt normaal ontwikkelt, op haar taalontwikkeling na. Zo'n verslag brengt me aan het twijfelen aan mijn eigen waarneming
pi_110827886
ik bedoelde idd afwezig
pi_110827954
Je lijkt me niet iemand die niet eerlijk durft te kijken en volgens mij voel je het als moeder aan als iets niet helemaal verloopt zoals 'zou moeten'.
pi_110828022
Ja precies. En ik baal ervan dat ik nu zo aan mezelf en aan Isabeau ga twijfelen.
pi_110828061
Sorbo, helemaal kort door de bocht, als jullie het zelf al vaker hebben aangegeven...
Op deze leeftijd is "naast" anderen spelen nog heel normaal hoor, zou ik me niet druk over maken.
Het zit je zo te lezen niet lekker dat verslagje. En iets eerder gaan zodat het voor de echo kan dat gesprekje? Tot volgende week is toch nog best lang als het je niet lekker zit... :*
pi_110828071
Je bent ook maar een mens :P :* . Het is gewoon niet leuk, zo'n bericht.
pi_110828190
kan me voorstellen dat dit rauw op je dak valt sorbo :*
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_110828452
Nijna, de leidster in kwestie is er pas om half twee. Dan slaapt Isabeau en zodra zij wakker is moeten we naar amersfoort voor de echo. MAar goed, misschien is het juist wel goed om even te wachten tot volgende week. Kan ik het even laten bezinken
pi_110829967
Hoe meer ik het op me in laat werken, hoe minder ik er écht iets in herken. Ik zal zeker mijn ogen nergens voor sluiten, maar volgens mij ontwikkelt ze zich heel normaal, maar heeft ze gewoon de talenknobbel van haar vader. En die is op dat aspect na ook redelijk (nou ja...) "normaal"

;)
pi_110831643
Och Nijna, hoop dat de tijd heel snel gaat totdat je je peuter weer ziet :*

Sorbootje dikke :* voor je. Ik weet hoe moeilijk het kan zijn als je een observatie krijgt van het kdv en je het niet eens bent met hun zienswijze. Kun je het gesprek niet morgen voeren terwijl Isabeautje nog slaapt en daarna met haar door naar de echo?
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_110831932
Ik kan haar toch niet alleen thuislaten? B. is aan het werk.... Maar ik maak me er nou ook weer niet zó druk om hoor. Toen ik Isabeau net naar bed bracht had ik hele leuke spontane gesprekjes :D
  donderdag 26 april 2012 @ 21:45:53 #22
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_110836732
Sorbootje, kan me voorstellen dat dit verslag je wel wat doet. Ik vind je dame altijd zo goed kletsen. Daar is dan ook een reden voor met d'r vader met talenknobbel. Ik zou me daar niet zo druk om maken.

En samen spelen hoeft nog helemaal niet. Volgens de eigenaresse van ons kdv (tevens erg goede vriendin) kan dat op de leeftijd van Noortje (ok die is net 2) echt nog even duren. Met net 2 is het juist bijzonder als ze zo goed samen kunnen spelen (Noortje is een echt samenspeelkind en dus ook een uitzondering).
pi_110837075
Heb je zelf het idee dat isabeau begrijpt wat ze zelf zegt Sorb? Want ik denk wel een beetje dat ik snap wat ze bedoelen, Elin roept ook vaak dingen die ze van ons hoort op een manier die een emotie uit (NEE, JIJ BENT DE BAAS! *stampvoet*) Maar ze snapt dus niet goed wat ze zegt, maar roept iets waarvan ze denkt dat het klopt. Bedoelen ze dat misschien?
pi_110838804
Ja dat bedoelen ze ook. Ze snapt echt niet alles wat ze zegt. Ze onthoudt bijna alle woorden en zinnen die je een paar keer voorzegt. Dan heeft ze echt nog niet meteen door wat 't betekent. Maar eigenlijk lijkt me dat best logisch toch? Als een kleintje al zo vroeg zoveel kan zeggen is het toch niet meer dan normaal dat ze niet van alles precies weet wat 't inhoudt.
pi_110839045
Dat lijkt me best logisch toch? Die van ons heeft een nieuw stopwoordje: please *insert grote puppy-ogen*. Geleerd van grote zus en ze snapt dat je het zegt als je iets heel graag wilt, maar verder... Dus horen we de hele dag: "Mag ik een snoepje pleeeeaaaaase?" :')
pi_110839195
Hahaha Stiemie, prachtig!

En dat vele herhalen. Zo leert d'r vader ook nieuwe talen en oefent hij ze. Ik zie echt wel een verband. Maar goed, ik wacht eerst dat gesprekje maar af. En ik vertrouw op mijn gevoel dat ze het gewoon goed doet!
pi_110839933
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 22:11 schreef Sorbootje het volgende:
Ja dat bedoelen ze ook. Ze snapt echt niet alles wat ze zegt. Ze onthoudt bijna alle woorden en zinnen die je een paar keer voorzegt. Dan heeft ze echt nog niet meteen door wat 't betekent. Maar eigenlijk lijkt me dat best logisch toch? Als een kleintje al zo vroeg zoveel kan zeggen is het toch niet meer dan normaal dat ze niet van alles precies weet wat 't inhoudt.
juh dat bedoel ik, dus er is niets raars aan dus hoef je je nergens druk om te maken.

daarbij werken er voornamelijk VMBOérs, die snappen Geniebeau gewoon niet :') losers!
pi_110839985
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 22:15 schreef Sorbootje het volgende:
Hahaha Stiemie, prachtig!

En dat vele herhalen. Zo leert d'r vader ook nieuwe talen en oefent hij ze. Ik zie echt wel een verband. Maar goed, ik wacht eerst dat gesprekje maar af. En ik vertrouw op mijn gevoel dat ze het gewoon goed doet!
Bubtist & Isabeautistje <3
pi_110840181
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 22:24 schreef Kleurdoos het volgende:

[..]

juh dat bedoel ik, dus er is niets raars aan dus hoef je je nergens druk om te maken.

daarbij werken er voornamelijk VMBOérs, die snappen Geniebeau gewoon niet :') losers!
Haha gaat in dit geval niet op. De leidster is een leuke, intelligente vrouw
:D
Maar Beautje is gewoon de bom.
pi_110840931
Isabeaum!
Al vind ik het nu in combinatie met die treinen toch wel enigzins zorgwekkend ;) :P
pi_110841022
We gaan morgen weer in de trein. Ik voed het ook nog!
pi_110841117
Heeft er iemand trouwens nog een tip voor onze kleine uk? Ze is zo driftig. Wil alles wat grote zus mag / kan en als het niet gaat zoals zij wil, dan is het bijten, slaan, gillen en krabben.

We straffen dat nu af door haar op de gang te zetten om af te koelen, maar het lijkt haar echt totaal niks te interesseren. Soms geeft ze een flinke tik en gaat dan zelf al naar de gang :') Zelfde verhaal voor het 's avonds slapen. Het is elke avond een gevecht. Omdat ze grote zus wakker gilt als ze niet uit bed mag omdat ze niet binnen 1 minuut in slaap valt, zetten we haar in de badkamer. Maar soms vraagt ze dus zelf al of ze daar mag gaan zitten. En ik snap gewoon niet waarom. Er is daar echt niks leuks om mee te spelen ofzo. :{ In ieder geval baal ik ervan dat alles steeds meer de sfeer van dreigen met bv straf of straf geven krijgt en het zo helemaal niet meer gezellig is de laatste tijd...
pi_110843560
Dat lijkt me érg lastig Stiemie. Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe ik daar mee om zou gaan. Helpt het om haar gevoel te benoemen? Te erkennen? Is ze voor rede vatbaar?
pi_110844213
Nee rede is niet echt iets dat op zo'n moment mogelijk is. Ze blijft gewoon non-stop gillen in de hoop dat ze zo haar zin krijgt.

Gelukkig kan ze zelf goed aangeven wat ze wil, dat scheelt al een hoop frustratie. Maar soms is ze gewoon heel boos en dan uit ze zich door te slaan. Vanmiddag in de dierentuin bijvoorbeeld wilde ze drinken. Prima, we hadden nog een aangebroken flesje appelsap dat ze tijdens de lunch had gekregen dus daar kon ze uit drinken. Maar nee mevrouw wilde per se een pakje appelsap. Dus ik zei dat ik best snapte dat ze dat andere pakje wilde, maar dat we eerst het flesje opmaakten. Ze kon dus kiezen uit sap uit het flesje of niks. Waarop ze heel boos werd en probeerde haar grote zus in haar arm te bijten -O- Waarop ik weer boos werd en ik haar op een bankje heb neergezet zonder drinken waar ze kon afkoelen. Maar toen ze er vanaf kwam begon het hele gebeuren opnieuw.

Echt onze oudste was zo makkelijk vergeleken met dit kleine pittige grietje. Gelukkig is ze ook vaak heel lief, dat scheelt ;) O+
pi_110849838
Hmm Sorbootje, ik zou het onprettig vinden zo'n formulier al te krijgen voordat het gesprek is geweest, zeker omdat ze toch neem ik aan wel kunnen inschatten dat deze evaluatie vragen oproept.
Ik vind het wat vreemd waarover ze schrijven, want wat jij ook al zegt, de dingen die ze benoemen lijken mij geheel passen bij een 2/2,5 jarige.
Maar misschien bedoelen ze er verder niks mee en is het helemaal niet iets erg opvallends, dat ze het alleen maar willen benoemen?
Want ik herken het na-praten heel erg, Wolf lijkt wel een papegaai tot in het extreme toe (als ik gedag zeg, ''dag Wolf! krijg ik een ''dag Boowf" terug :') ) en ook korte zinnetjes of een minder netjes woord :@ hoor ik wel eens terug van hem
en toevallig vroeg ik vorige week op de peuterspeelzaal over het samen spelen en de juf zei daar dat het vrijwel niet voorkomt dat ze voordat ze 3 jaar zijn echt samen spelen/delen, je zag daar dan ook echt ieder kind apart of ''naast elkaar'' spelen.
“I mean, nobody’s scientifically perfect, but Suzie’s about as close to being perfect as any human could possibly be.”
pi_110850119
Ik vind dat verslagje helemaal niet zo heel negatief overkomen. Of ligt dat aan mij?
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_110851269
Het is ook een observatieverslagje lijkt me? Niet perse zorgpunten :)
Even afwachten op de mondelinge toelichting.

L.was gisteren tenenkrommend uitdagend, mopperend en alles aan het doen wat écht niet mag en kan.
En ik was zoblij dat hij in bed lag. Oef.

Werd hij vanmorgen wakker met 39 graden en zelfs water blijft er niet in. Oeps :@
  vrijdag 27 april 2012 @ 10:01:13 #38
100412 mefke79
komt goed!
pi_110852374
Sorbo, ik herken de manier van omschrijven van het observatieverslag van Driekus van een maand of 3 terug. De uitleg die we er bij kregen was echter heel positief.
Ja, hij praat enorm veel en goed en omdat niet alle kindjes in zijn groep dat doen valt het op en merk je dat de leidsters em beter volgen dan de kindjes van 2. Logisch.
Zij noemde een (voor ons heel herkenbaar) voorbeeld: de opa van Driekus heeft een saxofoon. Driekus is gek op dat ding, mag van opa ook altijd op de saxofoon spelen als hij daar is. Ventje is gewoon muzikaal. Maar waar andere kinderen zeggen dat het een 'toeter' is en dat ze 'getoeterd' hebben, benoemt Driekus het instrument (saxofoon) en zegt dat hij 'op de saxofoon gespeeld heeft'. Dat klinkt dan heel wijs en in het begin was het ook echt een herhaling van wat opa zei, maar inmiddels zit het in zijn koppie en moet je niet wagen om het een toeter te noemen (Nee mama, sa-xo-fooooon).
Conclusie van de leidster: hij loopt gewoon enorm voor met taal, maar niets om je verder zorgen om te maken. Eigenlijk ook wel logisch, ik ben ook iemand die veel met taal bezig is en stimuleer dat misschien onbewust ook best wel.
Driekus ligt prima in de groep, heeft ook gewoon vriendjes, maar ze spelen inderdaad meer naast elkaar dan met elkaar en dat was normaal.

Met andere woorden, ik zou me geen zorgen maken. Het is gewoon niet zo slim om het verslag zo mee te geven zonder gesprek. Bij ons is het verslag de basis van het 10 minuten gesprek en dan krijg je er uitleg bij. Dat is helder en duidelijk.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_110855864
Het is ook niet dat ik het per sé negatief opvat, het is meer dat ik niet goed weet wat ervan te denken. Het observatieverslag is inderdaad de basis voor het 10 minuten gesprek en dat komt dus nog. Ik vind het verslag alleen wat negatief geformuleerd en daardoor ga ging ik dus een beetje aan mijn eigen waarneming twijfelen.
  vrijdag 27 april 2012 @ 12:07:58 #40
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_110856990
Sorbo, ik moet nog even werken, maar ga daarna uitgebreid antwoord geven,wij krijgen geregeld raportages waar wij onze twijfels bij hebben.
Afgelopen woensdag nog een pittige discussie gehad met een moeder van cursus.
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_110858824
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 22:24 schreef Kleurdoos het volgende:

[..]

Ik vind dit echt een rare opmerking...
pi_110860020
Ik moest er juist wel een beetje om gniffelen, die opmerking van KD.
pi_110862733
ow nee he :|W we gaan toch niet discussiëren omdat iemand KD haar humor niet begrijpt?
  vrijdag 27 april 2012 @ 15:01:06 #44
100412 mefke79
komt goed!
pi_110862922
Nee, daar gaan we gewoon niet over in discussie. Tis humor, daar moet je om lachen of niet, maar niet over praten.

Ik begreep net van mijn moeder dat Driekus daar ook enorm uitdagend was. Hij snapt het woordje 'omdat' niet. Krijg je leuke gesprekken van.
Ik: Driekus, we gaan slapen.
Hij: Ik wil niet.
Ik: waarom niet?
Hij: Als ik dat niet wil. (in plaats van: omdat ik dat niet wil)

En dan blijven volhouden he, je kan het nog tig keer vragen, je blijft dit antwoord krijgen. Net als wellus en nietus, houdt ie ook feilloos vol.

Freecell, gaat ie al wat beter?
pi_110862955
Sorbo, ik hoop toch dat de uitleg bij het verslag misschien toch zo gaat uitpakken, dat het negatief bedoeld is ook al komt het nu zo over. Dat is een beetje het lastige met zo'n stuk papier, formulering etc. "jij zou het anders kunnen lezen/ opvatten dan het bedoelt is". Ik denk dat dat ook de reden is, waarom de moeders hier het raar vinden, dat je het verslag krijgt voor het gesprek. Is vast positief bedoeld van het kdv, in het kader van "dan kunnen ouders zich voorbereiden, kennen zij de observatie al, kunnen zij vragen bedenken etc.", alleen je zit wel met hoe je het verslag leest en krijgt niet direct antwoorden op de vragen, die het bij je opwerpt.

Stiemie, jouw observatie komt mij heel bekend voor van Jair van een paar maanden geleden. En soms nog steeds hoor, al vind ik het nu vaak minder vel dan toen. Ik denk dat het een beetje trotsfase en grenzen uitproberen is, wat erbij meespeelt. Soms moet je echt de goede aanpak zien te vinden om je kind de grenzen duidelijk te maken (dus iets van een straf, die werkt) en eventueel ook de manier van aanpakken van het gedrag, wat het beste werkt.

Bij Jair merkten wij, dat het vaak veel meer hielp om rustig aan hem uit te leggen, waarom wij iets niet wilden of het heel netjes te vragen. Dat gaat natuurlijk niet altijd op. Toch heb ik het idee, dat hij inmiddels weet bij bepaalde dingen, dat het routine is & dat hij zich daar vaak wat minder tegen verzet. En het is soms helaas ook nog heel situatie c.q. van zijn gemoedstoestand afhankelijk hoe het uitpakt. De ene keer is het met netjes vragen of uitleggen gedaan, de andere keer verzet hij zich toch, wat in weerwoorden, slaan, schoppen of iets dergelijks resulteert. Als straf moet hij dan op de gang even zitten, als wij hem binnenhalen verwachten wij een verontschuldiging voor zijn slechte gedrag & dat hij zegt waarom hij de straf heeft gekregen en dat hij dat niet meer zal doen (wat trouwens geen garantie is, dat hij het langer dan 2 minuten volhoudt :P ). Op het kdv zetten zij hem in een stoel als hij dat soort gedrag vertoond & ik heb weleens het gevoel, dat dat bijvoorbeeld ook minder helpt dan wat wij thuis doen.

Freecell heeft je kindje nog steeds koorts?
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_110866576

[ Bericht 100% gewijzigd door Lois op 27-04-2012 16:52:50 (spam) ]
pi_110866682
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 13:07 schreef ymme het volgende:

[..]

Ik vind dit echt een rare opmerking...
Dat heet een GRAP-JE
“I mean, nobody’s scientifically perfect, but Suzie’s about as close to being perfect as any human could possibly be.”
pi_110866686
jezus, kan het nog doorzichtiger :P
pi_110867292
:+

[ Bericht 62% gewijzigd door octopussy op 27-04-2012 16:55:18 ]
pi_110867744
Ze snapt het niet, zal wel aan r opleiding liggen
klootjesvolk :r

Elin heeft t stempeltje helaas ook al:

verstoppertje -O-

[ Bericht 28% gewijzigd door Kleurdoos op 27-04-2012 17:04:00 ]
pi_110868054
Sorbo, ik kan me werkelijk niet voorstellen dat je je ergens zorgen over moet maken qua ontwikkeling van Isabeau. Denk dat de leidsters nog moeten oefenen in positief formuleren want daar krijg je ouders een stuk blijer mee!

Stiemie, ongelooflijk wat een temperament die kleintjes kunnen hebben hè? Ik voel met je mee, Hannah is ook vol de peuterpuberteit ingedoken -O- Ik hoop dat het een korte fase is want het heeft zo'n weerslag op je eigen energie. Hannah loopt trouwens tegenwoordig ook zelf naar de gang als ik dreig met boos worden. Ze is dus heel duidelijk de grens aan het opzoeken. Als ik dan echt boos ben en de deur naar de gang dichtdoe (een minuutje ofzo) dan barst ze in huilen uit :')
Volgens de wijkverpleegkundige is op de gang zetten wel goed omdat ze dan even uit de situatie gehaald wordt. Het concept van berouw tonen is nog te moeilijk voor ze, dus dat verwacht ik dan ook niet.
pi_110870002
Octopussy, precies wat jij omschrijft doet Jair hier ook :Y

Met dichte deur schijnt de straf dus heel wat effectiever te zijn, dan met open deur.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_110871769
Rienk gaat op de gang ook dramatisch huilen. Om het vervolgens gewoon weer te doen :')

En Sorbo, ik denk/hoop dat het onbewust negatiever geformuleerd is dan dat het straks met het gesprek zal blijken.
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_110873645
Kom even inbreken met een vraagje!
Hier wat meer ervaring ;)

Wanneer zijn jullie overgestapt op een dekbedje ipv laken/deken??
En slaapzakken/ledikantje? Wanneer gingen die de deur uit?

Peuterpuberteit... oef, ik hou mijn hart vast als ik zie hoe het nu al gaat af en toe..
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
pi_110873895
Hier kwam het van de winter pas, eerder wilde hij helemaal gek dekens. Je zou kunnen beginnen met alleen het overtrekset met fleece er in? En als dat goed gaat het dekbed er in.

Rienk slaapt nog in slaapzak, maar die slaapt ook wel eens op de grond, dus dat houden we nog ff zo :P
pi_110874013
ik heb twee peuterpubers :P
of ze zijn alletwee een tikkie driftig, dat kan ook. heeft mama heul geen last van hoor O-)

lamb29, ravi slaapt inmiddels al een maandje in een peuterbedje + dekbed en kussen. nja, slapen.... uiteindelijk gaat hij doorgaans wel slapen.
pi_110876809
Lamb, ik weet niet meer precies wanneer we begonnen zijn het ledikantje te openen maar toen ons zoontje 2, 5 jaar ofzo was hebben wij 3 spijlen eruit gelaten. Toen lag hij ook niet meer in zijn slaapzak, want anders zou het geen nut hebben om het ledikantje open te doen. Ik weet niet meer zo goed, wat de reden was, dat wij toen zijn overgestapt. Wellicht, was het zo warm, dat een slaapzak niet nodig was en hebben wij ook gelijk geexperimenteerd met het open laten van het bedje.

De overgang van ledikant naar peuterbed was met 2 jaar en 9 maanden. Vanwege ons nieuwe huis (meer ruimte), een peuterbed, dat wij al hadden gekocht en de wetenschap dat ik 3 maanden zwanger was, ging hij over naar het peuterbed. Ook werd hij rond de tijd van de verhuizing zindelijk en ging s'nachts op de wc plassen, dus toen was het sowieso nodig, dat hij zelf uit bed kon. Hij was al eraan gewend om in een open bed te slapen, dus dat was niets nieuws, wel dat wij in het huis een trap hadden en wij niet wilden, dat hij daar alleen vanaf zou gaan al helemaal niet s'nachts en dat hij nu hoger lag.

Wij gingen dacht ik ook in de winter over naar de dekbed, dacht ik. Volgens mij was hij bijna 2 jaar en rond die tijd dacht ik raden ze dekbedden ook pas aan.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_110878732
Sorbo :* komt vast goed :)

Ik moest lachen om die opmerking van KD :D

En Stiemie, waarom op die manier straffen als het blijkbaar niet effectief is? Ik begrijp wel dat je consequent wilt zijn maar blijkbaar schiet het zn doel voorbij en is het zonder effect.
Waarom blijven jullie op de gang zetten? Zijn er andere manieren om het op te lossen?
:)
  vrijdag 27 april 2012 @ 21:31:24 #59
100412 mefke79
komt goed!
pi_110878761
slaapzak is pas een week geleden verdwenen, samen met de deken-in-peuterdekbedovertrek. Hij ligt al wel bijna een half jaar in een 1 persoonsbed. Hij ging naar een ledikant ongeveer een jaar terug, toen ik em niet meer uit bed kon tillen vanwege zwangerschap.
  vrijdag 27 april 2012 @ 21:45:17 #60
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_110879390
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 21:30 schreef mignonne het volgende:
Sorbo :* komt vast goed :)

Ik moest lachen om die opmerking van KD :D

En Stiemie, waarom op die manier straffen als het blijkbaar niet effectief is? Ik begrijp wel dat je consequent wilt zijn maar blijkbaar schiet het zn doel voorbij en is het zonder effect.
Waarom blijven jullie op de gang zetten? Zijn er andere manieren om het op te lossen?
Eigenlijk blijven we vooral volhouden omdat ik geen idee heb hoe ik anders zou kunnen 'straffen' ;) Het lijkt wel alsof niks haar wat doet...

Peuterdekbedje gebruiken we hier sinds ze 2 is ongeveer. Koop er wel 1 die in de wasmachine kan. Dat scheelt vooral in de zindelijk worden tijd een hoop gedoe ;)
pi_110879642
Peuterbed nu denk ik een halfjaar al? Ook maar meteen dekbedje (zo'n simpele van de Ikea) erbij. We hebben het toen ook geprobeerd zonder slaapzak, maar daar zijn we van teruggekomen omdat ze toch niet goed onder het dekbed blijft liggen. Ik heb dus maar een paar dunne slaapzakken gekocht die lekker lang zijn. Ze kan daarmee gewoon schuifelen en ze kan hem ook zelf uittrekken.

Ik denk dat we de slaapzak wel weg proberen te laten als het warm wordt. Uiteindelijk zal dat ook wel handiger zijn met het oog op zindelijkheid.
  vrijdag 27 april 2012 @ 22:03:18 #62
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_110880347
Hier ook een enorm driftige tante af en toe. Ik kan tien keer zeggen dat ze niet met eten mag gooien en ze blijft het doen. 'Nee' heeft hier (nog??) geen effect. En als ik dan zeg: 'moet mama boos worden' dan zegt ze zelf al 'gang??' En als ze er staat (we hebben een gangdeur met ruiten) gaat ze tegen de deur staan schoppen of tegen het raam slaan. Schiet niet op dus.
ik ga volgende week op vakantie 'the happiest toddler' echt uitlezen.

Vanavond was het wel echt heel erg zielig, echt tranen met tuiten, helemaal in paniek. Op een gegeven moment heb ik haar bij ons op bed gelegd omdat ze er echt niet uit kwam. Toen pas kwam ze een beetje bij. Op een gegeven moment vroeg ik of ze een paracetamolletje wilde tegen de pijn en ze zei gewoon ja. Ging lief liggen en wist al wat er aan zat te komen.

Zit er wel een beetje mee, we gaan volgende week op vakantie, en hoop dat ze wel kan zwemmen want dat vindt ze zo tof. Morgen nog even aankijken.....

/eind dagboekpost
pi_110881390
Doet ze dat de hele dag door, becky? Het eten is hier ook een moeilijk moment. Bij wie niet? Het helpt mij wel om dat te beseffen.

Stiemie, heb jij The happiest toddler al gelezen?

Ik ben trouwens geen fan van de time-out. Ik las in iemands Facebooktekst dat het door een of andere instantie als een ongeschikt opvoedmiddel wordt gezien. Vreemd, want ik dacht juist dat het algemeen geaccepteerd was. Weet iemand hier iets van? Ik kan de tekst nog even opzoeken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_110881541
ja dat zijn de up/apérs, die zijn het zelfs als een vorm van mishandeling.
pi_110881960
Weet jij nog wie die tekst plaatste, KD? Ik ben het kwijt.
pi_110882080
Ik weet nog wel dat ik die instantie op wou zoeken. Het advies kwam in ieder geval van een pedagoge. Ik las er geen sektarisch gedachtegoed in. :Y)
pi_110882363
Tnxss all... Geen haast dus... :D
Als ik eens een leuk dekbedje tegen kom kan ik er natuurlijk de koeka in gooien..
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
  vrijdag 27 april 2012 @ 23:02:58 #68
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_110883127
Becky hier was het "toverwoord"niet op reageren/negeren als Roy met eten gooit.
Het koste ons nog wel een tijd, maar nu gooit hij amper meer met eten.

Stieme, lastig die driftbuien wij doen als Roy driftig word gezellig met hem mee, als het Roy dan opvalt word hij stil, kijkt op en begint te lachen en het is voorbij ;)

Sorbo, ergens vind ik het "fijn"te lezen hoezeer ze haar in de "gaten"houden, en dat ze opvalt is niets negatiefs, persoonlijk zou ik daar best blij om zijn.
En tussen de kinderen spelen, kan ook een manier van spelen zijn.
En de taal ach de één praat niet en de ander praat heel wijs de oren van je hoofd.

Wij hebben ondertussen een stapel met observatierapporten liggen, en er is er nog geen één het zelfde geweest. Wij gaan er altijd vanuit hun kijken een kleine tijd, terwijl wij als ouders ons kind veel meer zien,meemaken.
Wij schrijven dan op hoe wij het zien, en hoe ons dingen opvallen, en vragen dan opnieuw een gesprek aan en bespreken dat uitgebreid.
Want hoe kan het dat hun het a zien, en wij toch echt duidelijk b.
Als ze dan nog anders reageren, stellen we al eens voor kom dan eens thuis een uurtje observeren, dan is hij in zijn eigen omgeving.

Toevallig woensdagavond nog een discussie gehad met ouders die dezelfde cursus volgen als ons, en die hadden ook een negatief en fout verslag gezien, maar hun zagen dat anders, en gingen nu twijfelen of hun misschien iets over het hoofd zien,verkeerd doen.
Ik heb toen echt op hun hart gedrukt dat ze opnieuw een gesprek moeten aanvragen en dit bespreken, hoe hun het zien en hoe de ander het zien.

En Lamb, Roy ruim 2,5 ligt hier nog in slaapzak in zijn ledikant.
  Moderator vrijdag 27 april 2012 @ 23:53:52 #69
5428 crew  miss_sly
pi_110885518
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 22:25 schreef Claudia_x het volgende:
Doet ze dat de hele dag door, becky? Het eten is hier ook een moeilijk moment. Bij wie niet? Het helpt mij wel om dat te beseffen.

Stiemie, heb jij The happiest toddler al gelezen?

Ik ben trouwens geen fan van de time-out. Ik las in iemands Facebooktekst dat het door een of andere instantie als een ongeschikt opvoedmiddel wordt gezien. Vreemd, want ik dacht juist dat het algemeen geaccepteerd was. Weet iemand hier iets van? Ik kan de tekst nog even opzoeken.
Deze link kwam ik op FB tegen bij iemand
http://www.kiind.nl/artic(...)stige_kinderwil.html
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_110890834
Bedoel je dat stuk waarop jij het commentaar gaf dat er geen concrete tips werden gegeven, Claudia?
pi_110890912
Ik zet bij hoge noodzaak wel op de gang. Liever niet, ik verbindt liever logische consequenties aan gedrag (jij gooit met je trein, ik zet je trein na een keer waarschuwen weg,omdat hij anders stuk gaat of: jij gooit met drinken, je mag het zelf opruimen)

Gang komt alleen voor bij zulk grensoverschrijdend gedrag dat ik even afstand moet of het pijnigen van familieleden (daar weet ik geen consequentie voor)

Maar mijn oudste peuter is vrij makkelijk, daar kan je meestal gewoon mee praten en dan snapt hij wel waarom dat niet handig was.
En die jongste heeft geloof ik 1 keer op de gang gezeten. Die vreet niet zoveel uit, ja,hij klimt eeuwig overal op(waaaaah!), maar dan heeft gang ook geen zin...

Maar L.is nog steeds ziek. Gisteravond 39,6,vanmorgen graadje lager, maar het zal wel weer oplopen zo. Hij lust iig weer wat drinken. :)
Was wel een kort nachtje, hij was steeds aan het dwalen.
pi_110890920
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 22:25 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb dit advies door de jaren heen wel altijd gekregen. Ze even uit de situatie halen.
Van een kinderpsychiater, een ggz-psychologe, een pegagoge en laatst ook weer van een ergotherapeute.
Maar ja, wat is wijsheid...
pi_110890942
Sorbo, ik vind het ook een lastig stuk tekst. Het is zo sec geschreven dat je er onmogelijk uit op kunt maken of het positief of negatief bedoeld wordt. Het lijkt wel of ze een beetje zijn 'doorgeslagen in hun objectiviteit', als je begrijpt wat ik bedoel.

Denk dat jij hoe dan ook prima in staat bent om objectief (genoeg :P ) naar je dochter te kijken. En je hoeft het niet met hun eens te zijn, he? Dat betekent niet automatisch dat Isabeau zich verkeerd ontwikkelt en jij een blinde vlek voor haar hebt. Durf het dus ook gewoon oneens te zijn met die mutsen.
pi_110891018
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 07:43 schreef lily het volgende:

[..]

Ik heb dit advies door de jaren heen wel altijd gekregen. Ze even uit de situatie halen.
Van een kinderpsychiater, een ggz-psychologe, een pegagoge en laatst ook weer van een ergotherapeute.
Maar ja, wat is wijsheid...
Ligt er misschien ook aan hoe. Als ik de oudste op de gang zet, zet ik hem op de gang, terwijl ik hem vertel (soms toebijt :X ) waarom. Binnen een minuut ga ik naar hem toe en kletsen we even.
Dat is volgens mij uit de situatie halen.

Vrienden van ons hebben 1 die even oud is.
Zetten hem op dezelfde manier op de gang en laten hem daar 10 tot 15 minuten zitten,precies op de mat. Daarna laten ze hem sorry zeggen en mag hij weer binnenkomen.
Dat is straf imo.

Ik zeg niet dat ik het beter doe, maar het is wel echt iets anders in mijn ogen.
pi_110891026
"kinderen hebben grenzen nodig" is toch niet negatief?
pi_110891046
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 08:03 schreef simmu het volgende:
"kinderen hebben grenzen nodig" is toch niet negatief?
Nee, dat is een feit :P
Probleem blijft hoe je die grenzen duidelijk maakt :)
  zaterdag 28 april 2012 @ 08:17:23 #77
95408 Incantrix
0118 999 88199 9119 725....
pi_110891089
Hey :) ik kwam eigenlijk gewoon weer even buurten en een beetje suf over Stef lullen, maar ik geloof dat ik discussies over het complete opvoedkundige systeem dat algemeen geaccepteerd is nog even niet aankan ;) Stef gaat wel eens in de hoek als hij niet te handhaven is, een minuutje oid, en daarna praten we even met hem. Als hij iets naars heeft gedaan (zoals een kat schoppen) moet hij sorry zeggen, niet voor straf, maar omdat ik dat common sense vind wanneer je iemand (opzettelijk) pijn doet.

Anyway.. :P
3!
pi_110891094
L zet ik ook wel eens in de gang. Maar toch twijfel ik wel eens aan de methode. In dat stuk wat Claudia bedoelt, vraagt de schrijfster om je voor te stellen hoe je je vroeger zelf voelde als je een dergelijke straf kreeg. Dat was boos, eenzaam, gefrustreerd en onbegrepen in mijn geval. En dat wil ik voorkomen bij L natuurlijk.

Aan de andere kant vraag ik me af wat dan het alternatief is. Praten en uitleggen is vaak nog geen optie. Vooral niet wanneer ze me bewust uitprobeert en bijv een verbod uitdagend negeert.

Hiernaast merk ik dat het niet alleen een straf is, maar voor L ook fijn lijkt om even uit de situatie gehaald te worden.

Maar het blijft een machtsmiddel, dus ik vraag me af wat je er op lange termijn nee zal bereiken. Machtsspelletjes met je kind verlies je en moet je zien te voorkomen, denk ik.

Kortom, een onsamenhangende en tegenstrijdige post die precies aangeeft hoe ik erin sta. :P

Ze staat er trouwens nooit langer dan 1 minuut op de gang. En achteraf excuses en zo vind ik onnodig. Ik doe de deur en geef r een knuffel en dan zijn we weer vriendjes. Wel zeg ik vooraf waarom ze de gang in moet. Sowieso na een waarschuwing.

[ Bericht 0% gewijzigd door -Spring op 28-04-2012 08:29:47 ]
pi_110891117
En niet zo leesbaar geschreven. Lig nog bed met mn mobiel terwijl L op mn hoofd springt. :')
pi_110891153
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 08:02 schreef freecell het volgende:

[..]

Ligt er misschien ook aan hoe.
uiteraard ja
pi_110891184
Als ze wat ouder zijn kun je het met ze bespreken.

Ik wil niet dat je dat of dat doet. Wat zullen we afspreken als je het toch doet?
Wat vindt je niet zo leuk? Dan spreken we af dat je dat dan moet doen als je het toch doet. (een a4tje sommen maken, die middag niet voetballen, 5 minuten op de trap zitten, ik noem maar wat).
Oke? Oke.
pi_110891190
óf je straft en hoe moet ieder voor zich weten. Je hebt allemaal een manier die werkt voor jou, voor je kind en voor de situatie.

Ik vraag me alleen oprecht af hoe het gaat als een manier blijkbaar niet werkt, niet voor jou, niet voor je kind en niet voor de situatie. Het is niet zo dat ik de manier an sich helemaal afkeur, dat moet ieder voor zich weten. Maar een kritische blik op je eigen handelen kan geen kwaad. Als het niet werkt is het misschien tijd om te kijken naar een andere aanpak.

En dat bedoel ik allebei de kanten op, zowel als je merkt dat het je kind geen zier interesseert om op de gang te staan, als het andere uiterste, de niet-straffende ouder die merkt dat zn kind toch wel vaak meer vrijheid neemt dan wenselijk is.
pi_110891201
En Trix doe me een lol en vertel eens wat leuks over die mooie donder van je? O+
Want mén wat een mooi kind hebben jullie gemaakt eh :o ik heb zo gelachen om zn stunt toen, Amélie deed het thuis nog een paar keer na :P
pi_110891224
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 08:30 schreef lily het volgende:
Als ze wat ouder zijn kun je het met ze bespreken.

Ik wil niet dat je dat of dat doet. Wat zullen we afspreken als je het toch doet?
Wat vindt je niet zo leuk? Dan spreken we af dat je dat dan moet doen als je het toch doet. (een a4tje sommen maken, die middag niet voetballen, 5 minuten op de trap zitten, ik noem maar wat).
Oke? Oke.
Dan ben als L ouder is ook van plan. Samen regels maken en consequenties bedenken.
pi_110891414
Hier is negeren en meedoen allebei ook al als niet-werkend gebleken... -O- Nadeel is natuurlijk ook dat er nog een kleuter bij aanwezig is die er tijdens het negeren JUIST aandacht aan gaat besteden en die het meedoen als een soort vrijbrief ziet om zelf ook bijvoorbeeld met eten gaat gooien :')

Ze moet nu in de badkamer zitten. En het kan haar niks schelen lijkt wel. Soms gaat ze daar heel hard huilen, maar dan ga ik naar haar toe om te vertellen dat ze daar bv zit omdat ze met eten gooit en dat dat niet mag. En dat ze eruit mag, maar dat ze dan niet meer mag gooien want dan moet ze weer terug en dan zegt ze gewoon "nee wel gooien!" Dus dan zeg ik maar dat ze dan in de badkamer moet blijven en dan zegt ze gewoon "Oke". Tsja daar sta je dan...

Claudia Happiest toddler heb ik niet gelezen. Wel de boeken van How2talk2kids, maar heb vaak echt het idee dat deze (overigens vind ik fijne methode) pas werkt als je echt met ze kunt praten en overleggen.
pi_110891505
Dat willen blijven zitten herken ik wel. L. Kiest er zelf ook wel eens voor om in de gang te blijven ipv zich te gedragen. :D Prima juist, dat betekent dat zelf de afweging maakt. Ik zie het hierdoor minder als een machtsstrijd.
pi_110891522
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 09:16 schreef -Spring het volgende:
Dat willen blijven zitten herken ik wel. L. Kiest er zelf ook wel eens voor om in de gang te blijven ipv zich te gedragen. :D Prima juist, dat betekent dat zelf de afweging maakt. Ik zie het hierdoor minder als een machtsstrijd.
Ik zie het juist als een machtstrijd omdat ze daar vooral wil blijven als ze anders naar bed moet (lekker klieren rond bedtijd) of aan tafel moet blijven zitten :D
pi_110891749
Ik vind dat het juist een machtsstrijd wordt zodra je laat merken dat haar gedrag je interesseert. Als L ervoor kiest om in de gang te staan ipv normaal te eten of dr schoenen aan te trekken, dan doet ze dat en veins ik tandenknarsend dat het me worst zal wezen. Ook als dat betekent dat ze dan een avondje niet eet, te laat naar bed gaat of ik te laat op werk zal komen. Ik zie dat als een investering. :)
pi_110891787
Dat tandenknarsend veinzen klopt niet helemaal trouwens. Het interesseert me echt geen biet. :)
pi_110892514
Hoewel. Als we haast hebben is het vrij vervelend. :')
pi_110892522
Ik denk dat het in dit geval vooral uitmaakt dat er nog een kind aanwezig is. Wanneer onze peuter kliert met naar bed gaan, houdt dat in dat haar grote zus ook later naar bed gaat (ze delen een kamer) en die moet de volgende dag gewoon weer naar school... Wanneer ze 's morgens gaat lopen draken, ben ik niet alleen later op mijn werk waardoor het hele ophaalschema in de soep loopt, maar komt grote zus te laat op school waar zij dan op aangesproken wordt. Dat is denk ik mijn grootste ergernis :)
pi_110892570
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 10:25 schreef Stiemie het volgende:
Ik denk dat het in dit geval vooral uitmaakt dat er nog een kind aanwezig is. Wanneer onze peuter kliert met naar bed gaan, houdt dat in dat haar grote zus ook later naar bed gaat (ze delen een kamer) en die moet de volgende dag gewoon weer naar school... Wanneer ze 's morgens gaat lopen draken, ben ik niet alleen later op mijn werk waardoor het hele ophaalschema in de soep loopt, maar komt grote zus te laat op school waar zij dan op aangesproken wordt. Dat is denk ik mijn grootste ergernis :)
Dat zal wel heel veel schelen inderdaad. Met één kind ben je een stuk flexibeler in je het zal me mn reet roesten-acties. :)
  zaterdag 28 april 2012 @ 10:29:03 #95
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_110892575
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 10:25 schreef Stiemie het volgende:
En dat weet ze...

Heel flauw, en ik weet dat er mensen zijn die het heel anders zien, maar ik ben er van overtuigd dat de peuters feilloos de pijnpunten weten en daar op inspelen om aandacht te vragen.
Ik heb helaas geen flauw idee hoe je dat tij zou moeten keren, ten slotte kan je haar moeilijk thuis laten bijvoorbeeld.
pi_110892643
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 19:37 schreef Lamb29 het volgende:
Kom even inbreken met een vraagje!
Hier wat meer ervaring ;)

Wanneer zijn jullie overgestapt op een dekbedje ipv laken/deken??
En slaapzakken/ledikantje? Wanneer gingen die de deur uit?

Toen hij 2 was heb ik een peuterdekbedje in zn ledikant gedaan (bij Wibra, iets van 8 euro!), want toen wou hij absoluut geen slaapzak meer aan.
Sinds maart slaapt hij in een 1persoonsbed, dus met gewoon 1 persoonsdekbed en zonder kussen

Lastig, die peuterpubertijd dingen die ik hier lees.
Wolf heeft (nog) niet echt driftbuien (geen lang krijsen/op grond gooien of wat dan ook als hij een ant krijgt wat hij niet gedacht had), maar wat wij doen als hij iets niet mag is toch veelal geheel negeren/neutraal reageren.Zo heeft hij nu dat hij dagelijks wel minstens 3x expres zn drinkbeker omgooit en dan in zn drinken gaat staan stampen, ons uitdagend aankijkend! En ineens weer op meubilair klimmen wat hij al weken niet meer deed, gewoon puur om een reactie van ons uit te lokken, boeit hem dus niet als die negatief is.
Negeren werkt vooralsnog vrij goed, de lol lijkt er best gauw vanaf.
pi_110892791
Ik geloof dat we af mogen kloppen dat we pas 1x echt een dramapeuter hebben gehad.

Vorige week moest Dyon onverwachts toch mee naam zwemles (papa was niet op tijd thuis). Hij had niet geslapen en was dus erg moe. Wilde alleen zijn jas die in de was zat aan. Onder lichte dwang toch een andere jas aangedaan, maar die trok hij dus steeds uit. Mama zette door, maar hij ging krijsend op de grond liggen. Uiteindelijk ben ik met Kyllian naar buiten gegaan en heb dus gezegd dat we weggingen. Dyon nog harder huilen natuurlijk en Kyllian die zei 'mama niet doen, Dyon kan toch niet alleen thuisblijven" hielp ook niet echt :P Uiteindelijk kwam hij toch maar mee en op de fiets kalmeerde hij wel.

Ben zo blij dat het tot nu toe bij deze ene keer is gebleven, ik werd nu al gek. Vooral omdat we anders dus te laat gingen komen.
  zaterdag 28 april 2012 @ 11:38:04 #98
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_110893677
Wat is precies de gedachte achter "happiest toddler" en "how2talk2kids"?

Wij straffen hier niet. Heeft geen zin.
Vermanend toespreken en uit de situatie halen, met uitleg, helpt redelijk goed hier.
Dus aankondigen wat ik ga doen, en dat dan ook doen. Tot drie tellen doet wonderen hier. :)
"ik tel tot drie en dan..." bij 2 komen ze bijna altijd in beweging. En anders volgt de consequentie maar daar wordt dan meestal niet super op gemopperd want het was aangekondigd en duidelijk.
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_110893737
Je laatste zin is op L ook van toepassing, Davinia!

En tot drie tellen doen wij ook. En hoewel ik me zó had voorgenomen dat nooit te doen, werkt het als een trein. L doet alleen bij 'drie' pas wat r gevraagd wordt. :')
  zaterdag 28 april 2012 @ 12:05:33 #100
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_110894307
How2talk2kids is volgens mij een methode waarbij je kinderen behandelt op een manier zoals je dat zelf zou willen of zoals je dat bij volwassenen zou doen. Dus bijvoorbeeld niet zeggen dat het wel meevalt dat het met je jas aan warm is, dat zou je bij een collega ook niet doen ;-) en bv niet zeggen "jij laat ook altijd je schoenen hier slingeren", maar dan zeggen: "schoenen horen in de kast!"

Negeren werk totaal niet. Ze gaat dan steeds verder. Soms zelfs tot het gevaarlijk wordt of tot grote zus het slachtoffer wordt.

Op de grond liggen gillen, negeren we hier totaal. Werkte bij oudste prima. Jongste gaat dan zoeken wat ze verder kan gaan totdat ze je heeft :') Die staat dus bij negeren op en gaat oudste bijten, een glas omgooien of met eten gooien ofzo

En BE je hebt helemaal gelijk. Ze doet het juist op momenten dat ze weet dat ze me ermee heeft. Hopelijk scheelt het straks als ze over 2 maanden een eigen kamer hebben. Dan heeft ze in ieder geval onze oudste er niet mee en dan raakt het ons hopelijk ook wat minder :) Maar wat jij als laatste zegt, daar blijven we nu in hangen want ik zie dus geen oplossing in haar bijvoorbeeld thuis laten ofzo
  zaterdag 28 april 2012 @ 13:53:59 #101
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_110896972
Kinderen voelen altijd feilloos de pijnpunten/momenten aan. Gewoon als het niet uitkomt, als jij op je zwakst bent...

Ik bof echt met mijn peuter als ik jullie verhalen lees. Ik hoef vaak mijn stem maar te verheffen of op te staan en hem even weg te halen bij wat hij doet.
In het allerergste geval wordt hij even boos en probeert dan met iets te gooien of hij slaat met zijn hand op de bank/grond/deur. Daarna is het heel snel om te buigen.
Ik probeer veel dingen ook voor te zijn. Dat scheelt al veel. Ik anticipeer echt veel merk ik.
pi_110897247
Hier heeft de peuter wel zijn momenten, maar ik kies er dan voor om hem te laten. Uit je verhaal klinkt het alsof daar geen mogelijkheid voor is, dus misschien niet op jullie van toepassing, maar hier werkt het juist heel erg goed.

Twee voorbeelden. R doet standaard moeilijk als ik hem zijn luier en pyjama aan wil doen om naar bed te gaan. Ik doe dat boven in de kamertjes. Als hij te zeer tegenwerkt (lees schoppen enzo), dan zeg ik "dan doe je het zelf maar" en vertrek ik naar S haar kamer. Hij vindt dat heel erg dat ik hem dan in zijn blote billen in bed achterlaat, maar als ik dan na S haar bedritueel terugkom, werkt hij perfect mee.

Verder kan hij met buien echt lastig zijn voor S. Dingen afpakken, aan haar kleren trekken, enz, enz. dan waarschuw ik dat S en ik dan weggaan. En dan neem ik S mee op de gang en laten we hem in de kamer. Ik hou dan de deur dicht, S heeft even rust en ik vraag steeds of hij S al met rustkan laten. Als hij ja zegt, komen we weer terug. dat werkt ook heel goed.

En verder ga ik met moeilijke momenten altijd naar buiten met ze (weer of geen weer, dan maar met plu). Hoe meer ruimte, hoe minder dwars.

Hier verder eigenlijk geen eet- en slaapdrama's. Ik zou ook niet goed weten hoe ik het dan zou aanpakken. Als hij dingen doet met z'n eten die wat mij betreft niet acceptabel zijn (gooien) dan pak ik zijn bord af. Hij krijgt dan nog een kans en dan is het eigenlijk altijd goed.
pi_110897288
Ik hoop dat het nieuwe huis (met tuin en meer buitenruimte?) en meer rust voor jullie alvast een hoop verlichting zal geven. :*

Een eigen kamer klinkt al heel hoopvol.
pi_110897346
Ik ben geloof ik wel blij dat mijn twee kinderen kwa temperament heel vergelijkbaar zijn. Het lijkt me heel lastig als de één 'makkelijk' zou zijn en de ander 'moeilijk'.
  zaterdag 28 april 2012 @ 14:12:47 #105
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_110897457
Hier zijn ze echt heel verschillend. Bij de 1 hoef je alleen maar te zeggen dat iets niet kan en het is oke en bij de ander kun je op je kop gaan staan, maar het gaat zoals zij wil. Zo is ze laatst ook niet op de foto geweest bij de opvang. Had ze geen zin in :')

Groofsken heb je dan niet het idee dat je juist je dochter straft door op de gang te gaan staan. Onze jongste zou dan bijvoorbeeld ook echt niet toegeven zodat we weer binnen kunnen komen. Die zou gewoon steeds zeggen dat ze ons nog niet met rust kan laten. Zo zit ze hier soms bijna een half uur in de badkamer terwijl ik elke 2 minuten ofzo kom vragen of ze alweer kan gaan spelen zonder slaan/krabben/bijten/gooien etc
pi_110897532
Nee, S is dan bij mij, die voelt zich juist bevoorrecht op zulke momenten. En ze is maar wat blij dat hij haar even met rust laat.

En R is niet graag alleen. Dus die geeft dan redelijk snel toe.

Ik heb ook wel eens geprobeerd hem aan tafel te zetten, maar dan bleef hij aandacht zoeken en pakte hij zijn gedrag ook meteen weer terug als hij verlost was :-p. Ik weet niet zo goedwat nou echt het verschil is. misschien wel juist dat wij bij hem weggaan ipv hem wegzetten.
pi_110897567
Dus niet zozeer: jij bent stout en jij krijgt straf. Maar meer: zo hebben we last van je, dus dan gaan we wel weg.
pi_110897581
Ik zou het het juist niet elke twee minuten gaan vragen, Stiemie. Daarmee geef je r onverdiende aandacht en geef je aan dat je graag wilt dat ze erbij is en zich gedraagt.

Ik zou r in dr sop gaar laten koken tot ze zelf aangeeft dat ze normaal kan doen en ondertussen lol maken met Linde.

Of wat Groof zegt. Zelf weggaan. 'Zo, wij gaan lol maken zonder jou. Toedeledokie.
  zaterdag 28 april 2012 @ 14:17:23 #109
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_110897602
Ah zo. Ik ben alleen bang als we dat proberen dat wij straks met zijn drietjes een hele middag in de badkamer zitten terwijl mevrouwtje lekker de huiskamer afbreekt :D :+

Ze is nu al een half uur in bed aan het gillen omdat ze ineens bedacht heeft dat de deur tijdens het slapen open moet. Alleen komt ze dan steeds de slaapkamer uit, dus we laten 'm gewoon dicht. Pfff zit er iets in de lucht ofzo?
  zaterdag 28 april 2012 @ 14:19:37 #110
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_110897661
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 april 2012 14:16 schreef -Spring het volgende:
Ik zou het het juist niet elke twee minuten gaan vragen, Stiemie. Daarmee geef je aan dat je graag wilt dat ze erbij is en zich gedraagt. Ik zou r in dr sop gaar laten koken tot ze zelf aangeeft dat ze normaal kan doen en ondertussen lol maken met Linde.
Probleem is dat ze het bijvoorbeeld doet tijdens het eten (ook al zo'n hoogtepunt in huize Stiemie :') ) Ze eet namelij 's avonds vrijwel niks. Tenzij er pannenkoeken op het menu staan. Anders stopt het bij 2 stukjes pasta ofzo. Ze moet dan wel aan tafel blijven zitten tot in ieder geval haar zus klaar is. Dus hoopt ze dat ze lekker in de badkamer mag gaan zitten. Dan heeft ze haar zin. Dat zegt ze dan ook gewoon: "Ik lekker badkamer zitten! Niette tafel" En is dan 's morgens vroeg wakker omdat ze trek heeft. Erg fijn, maar wij hebben allemaal wel gegeten en willen slapen.

Maar buiten die lastige momenten om kan ik haar wel eens langer laten zitten. Elke 2 minuten vragen is natuurlijk ook een vorm van aandacht. :)
pi_110897685
Hihi, ja, dat snap ik.

Maar ik geloof toch dat het aan te pakken zou moeten zijn. Klinkt stom misschien, maar ik geloof er wel in dat kinderen prima te begrenzen zijn, ook in dat soort gedrag. Ze maakt op de een of andere manier gebruik van de .... (ruimte?) die ze krijgt. Misschien heel naïef gedacht hoor en natuurlijk zoekt de één meer die grenzen op dan de ander.
pi_110897705
Oooh, heel lastig allemaal.
  zaterdag 28 april 2012 @ 14:24:21 #113
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_110897784
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 14:17 schreef Stiemie het volgende:

Ze is nu al twee uur in bed aan het gillen omdat ze ineens bedacht heeft dat de deur tijdens het slapen open moet. Alleen komt ze dan steeds de slaapkamer uit, dus we laten 'm gewoon dicht. Pfff zit er iets in de lucht ofzo?
Zo klopt hij voor ons de laatste dagen :{

We gaan dus morgen een ander bedelorde haar kopen. Gaat ze naar een groot bedje. En de deur dicht dat ze haar kamer niet uit kan. Ben benieuwd...
  zaterdag 28 april 2012 @ 14:27:11 #114
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_110897870
Kan je niet op een rustig moment met haar praten? Kijken of je er achter komt wat haar dwars zit?
Mss doe je nu vooral aan symptoombestrijding en heeft ze meer last van zichzelf in het algemeen en uit ze dat in frustratie?
pi_110897875
Met deur open of dicht, of ganglamp aan of uit, of toch nog even plassen, doe ik nooit moeilijk. Als ik het gevoel krijg dat het echt smoesjes zijn, zeg ik dat ik maar 3 keer naar boven kom om iets te veranderen/ regelen. Daarna is het klaar.
pi_110897882
Maar zegt ze dat niet juist omdat ze weet dat ze jou daarmee heeft? Als je elke twee minuten gaat kijken, heeft zij de controle.

Als ze zelf al aangeeft in de badkamer te willen, zou ik r daar met een glimlach neerzetten en me de hele maaltijd niet meer vertonen. Dan de volgende dag maar vroeg wakker. Dat bedoel ik met investeren. Als ze merkt dat het jou geen zier interesseert dat ze in die badkamer zit en jullie gezellig aan tafel zitten, is de lol er op een gegeven moment toch wel af?
pi_110897978
Ik denk dat ook spring. Ik kan het niet beter verwoorden.

Vaak moet je inderdaad investeren, dus zelf dingen tijdelijk inleveren, maar dan bereik je wel wat. Winst op de langere termijn.
  zaterdag 28 april 2012 @ 14:41:15 #118
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_110898198
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 14:27 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Met deur open of dicht, of ganglamp aan of uit, of toch nog even plassen, doe ik nooit moeilijk. Als ik het gevoel krijg dat het echt smoesjes zijn, zeg ik dat ik maar 3 keer naar boven kom om iets te veranderen/ regelen. Daarna is het klaar.
Dat is nu dus nog even heel moeilijk aangezien we in een gelijkvloers appartement wonen. Dus haar kamerdeur open wil zeggen dat grote zus 2 uur lang stil op de bank moet blijven zitten. Straks zit ze op de 1e etage en laat ze van mijn part de deur wijd open staan. Nu is dat echt geen optie :+

En ik ga het inderdaad eens proberen om haar gewoon in d'r sop te laten gaarkoken in de badkamer. Ben benieuwd wat ze dan gaat doen.

Het vroeg wakker zijn is geen enorm probleem, maar wel als haar zus aangeeft dat ze 's middags daardoor heel moe is. En die overdag laten slapen is geen succes want dan zit je tot 's avonds laat met een wakkere peuter.
  zaterdag 28 april 2012 @ 14:50:25 #119
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_110898447
Toch maar niet. :)
pi_110899164
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 14:19 schreef Stiemie het volgende:

[..]

Probleem is dat ze het bijvoorbeeld doet tijdens het eten (ook al zo'n hoogtepunt in huize Stiemie :') ) Ze eet namelij 's avonds vrijwel niks. Tenzij er pannenkoeken op het menu staan. Anders stopt het bij 2 stukjes pasta ofzo. Ze moet dan wel aan tafel blijven zitten tot in ieder geval haar zus klaar is. Dus hoopt ze dat ze lekker in de badkamer mag gaan zitten. Dan heeft ze haar zin. Dat zegt ze dan ook gewoon: "Ik lekker badkamer zitten! Niette tafel" En is dan 's morgens vroeg wakker omdat ze trek heeft. Erg fijn, maar wij hebben allemaal wel gegeten en willen slapen.

Maar buiten die lastige momenten om kan ik haar wel eens langer laten zitten. Elke 2 minuten vragen is natuurlijk ook een vorm van aandacht. :)
Zelfde verhaal hier. Niet willen eten, niet aan tafel willen zitten, aan de mouw trekken als ze wel van tafel mag. Alles is NEE, IK WIL NIET! of NIET DOEN! als 1 van ons haar ook maar aankijkt. Sinds vorige week laten we haar vrijdags op het kinderdagverblijf mee-eten in de hoop dat ze daar wat rustiger is en beter eet. Vorige week was het prut, afgelopen vrijdag heeft ze best redelijk gegeten ^O^

Het is echt puur het opzoeken van de grenzen bij haar. Dat durft ze bij ons wel en op het KDV niet (daar is ze schijnbaar voorbeeldig!). Nou die grenzen kan ze dus krijgen. Ik merk wel dat ik het aan het eind van de dag zelf ook slecht trek met een boze peuter en een baby die rond die tijd jengelig is. Ik heb laatst S. door de telefoon toegesnauwd dat hij meteen naar huis moest komen. Meneer wilde met zijn collega's gaan eten en ik zat thuis met smart op aflossing te wachten :X
  zaterdag 28 april 2012 @ 15:21:20 #121
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_110899363
Stiemie wat mij opeens invalt: vindt ze het zelf niet te hectisch aan tafel worden door de strijd en wil ze daarom niet 'gewoon' rustig in de badkamer zitten?
Gewoon even een gedachtenkronkel van mij hoor!

Maar het valt gewoon niet mee als je een kind hebt wat duidelijk weet wat het wel en niet wil en dat ook zeer goed duidelijik kanmaken en darabij zeer standvastig is.

Harry is gewoon goed mee te redeneren/onderhandelen. Dat maakt het veel handiger.
En anticiperen, veel anticiperen...
pi_110899660
Lastig hoor, Stiem. 't Is voor ons ook nek makkelijk roepen vanaf de zijlijn.

Gelukkig zijn haar volhardendheid en doorzettingsvermogen eigenschappen waar ze later in ieder geval ver mee kan komen.
  zaterdag 28 april 2012 @ 15:36:33 #123
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_110899744
Ja dat denken wij ook maar steeds ;) Later heeft ze er veel profijt van O-)

Asynur het enige hectische bij ons aan tafel is de peuter zelf dus het lijkt me dat dat wel mee moet vallen. Ze is gewoon heel erg bezig met grenzen zoeken. En het is een volhoudertje dat zal ook zeker meespelen.

Maar de laatst weken is het veel erger. Zal ook meespelen dat ons appartement begin deze maand vrij snel (en dus totaal nog niet verwacht) verkocht is, we hals over kop op zoek moesten naar een nieuwe woning en de hele verhuizing al voor eind juni plaats moet vinden.
  zaterdag 28 april 2012 @ 15:39:06 #124
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_110899807
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 15:36 schreef Stiemie het volgende:
Ja dat denken wij ook maar steeds ;) Later heeft ze er veel profijt van O-)

Asynur het enige hectische bij ons aan tafel is de peuter zelf dus het lijkt me dat dat wel mee moet vallen. Ze is gewoon heel erg bezig met grenzen zoeken. En het is een volhoudertje dat zal ook zeker meespelen.

Maar de laatst weken is het veel erger. Zal ook meespelen dat ons appartement begin deze maand vrij snel (en dus totaal nog niet verwacht) verkocht is, we hals over kop op zoek moesten naar een nieuwe woning en de hele verhuizing al voor eind juni plaats moet vinden.
Ik bedoelde ook niet dat jullie het hectisch maken, maar zij blijkbaar niet anders kán dan het hectisch maken...
en daar zul je een goed punt hebben: je hebt het druk met andere zaken en dus ben je op je 'zwakst' en daar maakt zij gebruik van. Hebben jullie wel al een nieuwe woning gevonden?
  zaterdag 28 april 2012 @ 15:50:04 #125
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_110900051
Ze wil gewoon niets eten en ook niet proeven. Eten hoeft van ons niet, maar 1 hapje proeven dus wel en dat levert de nodige strijd op. Eten is hier alleen nog gezellig als we pannenkoeken of brood eten.

Ja gelukkig hebben we een nieuw huis. Maar we verkopen en kopen op dezelfde dag dus dat geeft een heleboel gedoe :X
pi_110900157
Zou het niet helpen om dat proeven ook niet af te dwingen, Stiem? In E's geval lokt dat alleen maar strijd uit.
pi_110900325
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 14:16 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Dus niet zozeer: jij bent stout en jij krijgt straf. Maar meer: zo hebben we last van je, dus dan gaan we wel weg.
zo doe ik het ook dooredeweeks met ravi als die moeilijk doet na zn slaapje. helaas kan het niet altijd en mijnessen zijn nogal van de elkaar opfokken. eetdrama's hebben we gelukkig niet (dan eet je toch niet lieverd, geeft niks. morgen bij het ontbijt heb je dan vast wel honger) maar de vroege avond is hier totaal drama met 2 blij ketende kindertjes die hun kamer tot aan het behang en de gordijnen afbreken :X
pi_110902647
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 15:50 schreef Stiemie het volgende:
Ze wil gewoon niets eten en ook niet proeven.
Ik heb er ook eentje. 7 jaar, 3 maanden en still counting.
Hij eet geen warm eten. Punt.
  zaterdag 28 april 2012 @ 17:31:12 #129
95408 Incantrix
pi_110902652
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 08:34 schreef mignonne het volgende:
En Trix doe me een lol en vertel eens wat leuks over die mooie donder van je? O+
Want mén wat een mooi kind hebben jullie gemaakt eh :o ik heb zo gelachen om zn stunt toen, Amélie deed het thuis nog een paar keer na :P
O+ :*

En hahaha, lelker verhaal, je meisje aan het stunten :D

Enneh, noua, Stef doet het goed, hij is gezellig, en hij kletst lekker :D ik vind het briljant hoe goed het gaat met dingen uitleggen en de interactie met hem. Zonet hebben we hem nog uit zitten leggen dat hij het deurtje an de kast open moest doen en dan de pc aan moest drukken als hij filmpjes wil kijken en dan doet hij dat gewoon, incluis trots koppie als het lukt :) Treinen en auto's zijn by far zijn favoriete speelgoed, daar kan hij zó enorm leuk mee spelen O+ 'toeke toeke toeke trein!' en dan rondjes rijden, ontsporen en weer door Takel Stef op de rails worden gezet, of auto's die door het huis racen (of ruzie met elkaar maken en elkaar dan van het dak van de garage gooien :')).. En zijn keukentje, dat is echt heilig. Hij maakt enorm vaak eten voor ons, en drinken, en dan is hij zo lief.. Moeten we eerst blazen tot ons blokje is afgekoeld, of de appelsienesappelsap :D

Hij heeft dus alleen ook van die buien. Dan wil hij niet wat wij willen en dan kan hij krijsen en janken als de beste. Meestal laten we hem gaan, soms heb ik haast en dan helpt het meestal heel goed om dan bijvooreeld te zeggen 'nou, dan mág je je schoenen niet eens meer aan! Dan ga ik alleen, doeg Stef!'.. Je moet alleen wel bereid zijn to put your money where your mouth is, gisteravond hebben we zijn bed zijn kamer uitgesjouwd omdat we hadden gezegd dat als hij toch niet meer wil slapen, we zijn bed wel aan zijn vriendje S. konden geven :P

/huge tekst

Soooo.. Wazzup hier? Spring, ben ji wie ik denk dat je bent? Van de vlinders?
3!
  zaterdag 28 april 2012 @ 17:33:30 #130
95408 Incantrix
pi_110902719
We moeten hier trouwens wel enorm op onze woorden letten, laatst had lief een treinbaan gemaakt met Stef en toen ik een filmpje ging maken zag ik ineens dat het nogal ehm.. Nouja, ik schoot in de lach en riep dat het op een piemel leek, dus toen heeft Stef de rest van de avond 'toeke toeke toeke piemel! Piemel piemel piemel!' gespeeld :')
3!
pi_110902814
Wat zie ik bij de buiken, Inca? Ben je zwanger?
Wow, gefeliciteerd ^O^
  zaterdag 28 april 2012 @ 17:45:33 #132
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_110903057
Trix, mooie update.

De Nederlandse vertaling van spring is "Lente" ;)
  zaterdag 28 april 2012 @ 18:03:04 #133
95408 Incantrix
pi_110903540
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 april 2012 17:37 schreef lily het volgende:
Wat zie ik bij de buiken, Inca? Ben je zwanger?
Wow, gefeliciteerd ^O^
Ja, pril maar toch :) dankjewel :*

davinia, that's sort of what gave it away ja :P

[ Bericht 2% gewijzigd door Incantrix op 28-04-2012 18:14:26 ]
3!
pi_110906181
Och t eten... dat ging hier ooit zo goed :')

Isabeau dr avondmaaltijd bestond vandaag uit een paar happen ijsbergsla, appelmoes, een stukje jalapenopeper en een berg geraspte kaas. En dan was dit een erg goede avond. "Dat vind ik HEEL niet lekker!" roept ze meestal al voor ze aan tafel zit.
pi_110906488
L eet al anderhalf jaar maximaal een hap, tenzij patat,pizza, poffertje of pannenkoek.
Het gaat net sinds een paar weken iets beter, soms 2 of 3 happen.
Toetje hoeft hij ook niet.

Hij eet overdag fruit, rijstwafels en gemiddeld 6 boterhammen. Ik laat hem maar,voor hij 18 is, zal hij wel warm eten.

En F-je at altijd als een bootwerker, maar is anderhalf jaar jonger dan L,dus die begint nu ook met avondeten laten staan.

Ze moeten aan tafel blijven zitten tot iedereen klaar is.
  zaterdag 28 april 2012 @ 20:48:01 #136
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_110909171
Stef :D
pi_110909253
Trix, leuk om je weer te zien hier! Ik miste je epistels!

En het is mij, idd. :P
  zaterdag 28 april 2012 @ 21:01:30 #138
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_110909711
Oke we zijn nu al een uur bezig om madam naar bed te brengen... Eerst schreeuwen omdat ze na 1 minuut niet kon slapen. Daarna schreeuwen omdat pop kwijt was. Daarna gillen omdat ze dorst had en toen ze eenmaal drinken had gekregen bleek dat het in een tuitbeker zat ipv een rietjesbeker :') Dat was dus genoeg om zo hysterisch te worden dat je bijna over je nek gaat. Na een kwartier in de badkamer overal tegenaan meppen, wilde ze wel terug naar bed. Waar ze gewoon van voren af aan begon omdat ze liever de roze beker wilde dan de blauwe. :X
  zaterdag 28 april 2012 @ 21:04:38 #139
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_110909832
Stieme :* heb geen tips.
pi_110910094
Vermoeiend, Stiem. :*

En? Heb je r de rietjesbeker gegeven?
pi_110910305
Stiemie, ik stuur je wat zennn.... geen tips helaas :*
  zaterdag 28 april 2012 @ 21:26:28 #142
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_110910759
Nee want die zit in de vaatwasser :P Maar het gaat gewoon vrijwel elke avond zo. Krijgt ze de rietjesbeker dan wil ze de blauwe tuitbeker, maar jawel u raadt het al... geef ik de volgende avond de blauwe tuibeker dan is het huilen om de roze. Zelfs wanneer ze zelf de beker heeft uitgezocht kan ze in bed nog best even van gedachten veranderen.
pi_110910901
Herkenbaar. L zegt op elke vraag standaard 'Nee!' Want dan heb je dat maar alvast gezegd en kun je altijd nog terug. :')
  zaterdag 28 april 2012 @ 21:31:22 #144
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_110910981
Heel herkenbaar :D "Wil je ook een broodje kaas?" "Nee! Niet lekker!!!" ""Mama ikke ook broodje kaas please?" O+
pi_110911367
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 19:43 schreef freecell het volgende:
L eet al anderhalf jaar maximaal een hap, tenzij patat,pizza, poffertje of pannenkoek.

Das de mijne! (sinds 2,5 maand)
And if I could choose the world around me, the world I'd choose would all revolve 'round you
12/07/2009 om 12:07 kwam de zon op, om nooit meer onder te gaan....
En sinds 23/06/2015 staan er 2 zonnen aan onze hemel!
  zaterdag 28 april 2012 @ 23:03:39 #146
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_110914081
Ow hier gaat avondeten de laatste weken ook erg wisselend. Vanavond heeft hij geen enkele hap op. Zelfs geen hapje proeven. Dan maar niet. Na het eten (in dit geval dus als wij ons bord leeg hebben) geef ik hem gewoon zijn toetje (volle kwark zonder iets erin). Verder geen discussie.
Van de week heeft hij 2 bordjes leeggegeten ennog wat van mijn bord en zijn toetje.
Nou ja, ik vind het wel best. Hij is degene met honger ;)

Ik hoop dat de rest van de avond een beetje beter verlopen is Stiemie. En hopelijk lost het straks een hoop op als je meiden elk een eigen kamer hebben :*

Trix, wat een toffe Stef-update! O+
pi_110914400
Ik had vanmiddag een heel stuk getypt en toen had mijn dreumes de muis te pakken hele stuk weg..

Poging 2 ;)
Hier ook een zeurpietje met eten, ze roept op voorhand al dat ze het toch niet lekker vind. Wij reageren meestal met een 'dan eet je toch niet' maar ze komt wel aan tafel. Meestal draait het erop uit dat ze kale macaroni of rijst eet, of komkommer en vlees. Ik maak vaak overal komkommer bij zodat ze in ieder geval iets van 'groente' binnen krijgt.
Verder helpt hier het bevestigen in haar wil ik niet over het algemeen goed. VB: Ga je mee boodschappen doen? 'wil ik niet' Nou dan ga je toch niet mee. 'ik wil wel mee!' nou ga je jas aan doen. En onderweg zijn we. En zo pakken we meer dingen op. Maar als ik de verhalen hier zo hoor valt Jaël op het moment reuze mee in haar gedrag. Ik merk wel dat ze probeert op haar manier een grotere mond te hebben of het beter te weten, maar dat komt denk ik doordat ze andere kindjes dat ziet doen op de psz.
Verder is het gewoon een lieve schat die de meest onmogelijke waarom-vragen stelt, ook fijn :D
Saar is ziek. Waarom? Uhm.. tja waarom eigenlijk?! Hoe leg je zoiets nou weer uit op peuterniveau..
Verder veel bevestiging vragen in waarom, als ik zeker weet dat ze het antwoord weet dan krijgt ze van mij een waarom denk je zelf en dat zegt zij bijna standaard, dat moet jij zeggen en dan zeg ik het fout en dan gaat ze mij verbeteren _O-
Mama van Jaël (17-07-2009)
Mama van Sarah (05-03-2011)
pi_110921228
Stiemie vervelend, dat het gisteravond wee zo slecht ging. De mening die hier al zo vaak voorbij gekomen is, deel ik: kinderen voelen het aan als je gestresst ben, je geen tijd hebt of het je op dat moment niet uitkomt.

Ik merkte dat bijvoorbeeld met brengen van Jair naar de creche. HIj gaat altijd meer tegenwerken als ik gestresst bent omdat ik al laat ben of dingen misgaan. En met slecht luisteren de laatste tijd, hadden wij ook al het idee, dat het wellicht komt door de veranderingen thuis & dat die grote broer wordt. Dat zijn allemaal spanningsmomenten. Waarschijnlijk voelt E. jullie spanning vanwege de verhuizing en de stress daaromtrent. Ik probeer dat soms ook weg te nemen door van tevoren uit te leggen, dat ik het druk heb/ een afspraak op werk oid en wij daarom minder tijd hebben. Ben alleen niet zeker of dat nou echt helpt.

Wat betreft het eten hebben wij hier dezelfde taferelen als jullie ook. Hij eet trouwens wel beter dan sommige kinderen hier als ik zo de verhalen lees. Maar meestal horen wij ook als we aankondigen, dat we gaan eten: "Ik wil niet aan tafel/ Ik wil niet eten", "Ik wil spelen"of "Ik ga eerst dit en dat doen/ afmaken". Hij vraagt of kijkt ook wat wij gaan eten dus "Dat vind ik niet lekker/ groenten vind ik niet lekker" horen wij ook vaak genoeg. En vaak gaan hier ook vis/ ei/ vlees en soms de bijlage erin en de groenten meestal alleen bij uitzondering. Wij willen soms ook dat hij een hapje proeft en dat pakt ook niet altijd zo fijn uit, andere keren laten wij het dan voor wat het is. Maar ik zou ook graag de tip willen weten voor "˜Hoe maak je het leuk aan tafel voor een peuter?"

Wat wij nog weleens deden toen hij nog in een babystoel zat, waar hij niet zelf uitkon, was om hem een beetje weg te schuiven van tafel & het eten weg te halen, maar duidelijk te maken, dat hij aan tafel moest blijven zitten. Dit doen wij tegenwoordig ook met open stoel nog weleens. Zou dat een idee zijn als alternatief voor de badkamer stiemie? Dan moet ze aan tafel blijven en het eten gaat weg, zodat ze niet kan gooien?
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_110921232
Oh en de quote van de dag gisteren tijdens het appel eten:

Zoon: Pittig papa he met die pit (wijs op het klokhuis met de pitten) _O-
Carpe Diem- Pluk de Dag
  zondag 29 april 2012 @ 09:20:17 #150
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_110921623
Leuk maken aan tafel, roy we gaan eten, roy loopt naar zijn stoel wij zetten die vrij, roy klimt op zijn stoel en zwaait alsof hij een prins is. Roy gaat zitten.
We zingen smakelijk eten. Scheppen z'n bord vol en eten.Gooit roy zijn vork weg, zeggen we vork weg en kijken er even niet naar.
We benoemen zijn eten, en leggen uit interpreteren doen we ook.
Maar als we zelf een hap nemen ook overdreven mee doen haaaap voor mama/papa. Eigenlijk eten wij heel actief, duurt ook wat langer dan anders.
  zondag 29 april 2012 @ 09:25:01 #151
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_110921658
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 07:58 schreef Tinuviel het volgende:

Wat betreft het eten hebben wij hier dezelfde taferelen als jullie ook. Hij eet trouwens wel beter dan sommige kinderen hier als ik zo de verhalen lees. Maar meestal horen wij ook als we aankondigen, dat we gaan eten: "Ik wil niet aan tafel/ Ik wil niet eten", "Ik wil spelen"of "Ik ga eerst dit en dat doen/ afmaken". Hij vraagt of kijkt ook wat wij gaan eten dus "Dat vind ik niet lekker/ groenten vind ik niet lekker" horen wij ook vaak genoeg. En vaak gaan hier ook vis/ ei/ vlees en soms de bijlage erin en de groenten meestal alleen bij uitzondering. Wij willen soms ook dat hij een hapje proeft en dat pakt ook niet altijd zo fijn uit, andere keren laten wij het dan voor wat het is. Maar ik zou ook graag de tip willen weten voor "˜Hoe maak je het leuk aan tafel voor een peuter?"

Ik geef (als het wat moeizamer gaat) wat speelgoed aan tafel. Kleine puzzel, een favo-boek, een auto.

Verder hoeft Harry dus niks te proeven. Ik probeer het wel altijd tig keer maar als hij niet wil, dwing ik niks. Helpt sowieso niet want dan spuugt hij het braaf uit.
Aan tafel gaa is eigenlijk zelden een probleem. Ik zeg gewoon dat hij handen moet komen wassen (of met papa de handen moet wassen). Soms moeten we hen 'vangen' maar dat is meer omdat hij er een spel van maakt dan dat hij niet wil. Daarna gaan we gewoon aan tafel. Harry zit wel nog steeds in een tuigje. Anders bestaat de kans dat hij heel snel weer weg is (want rondrennen is leuker). Hij kan trouwens zelf uit het tuigje dus eigenlijk is het maar show ;)
pi_110921695
wij eten altijd op dezelfde tijd, beide kinders gaan dan in de kinderstoel met een speeltje terwijl ik het eten opschep in de keuken. als het eten komt moet het speelgoed weg en gaan we eten, of kijken naar hoe anderen eten :) ze hoeven niet te eten, en toetje (bigarde yoghurt met niks) krijgen ze altijd

we zijn zelfs al een paar keer uit eten geweest en niet alleen pannekoeken! ook al eens in een *echt* restaurant :o
pi_110921951
quote:
2s.gif Op zondag 29 april 2012 09:25 schreef Asyniur het volgende:

[..]

Ik geef (als het wat moeizamer gaat) wat speelgoed aan tafel. Kleine puzzel, een favo-boek, een auto.

Speelgoed hebben wij ook weleens gedaan. Helaas is met onze wilde knul dat vaak niet zo'n succes, auto's die te wild rijden op tafel botsen tegen glazen, die omvallen enzo. Dus soms doen we de speelgoed dingetjes ook bewust opzij voor of tijdens het eten. Dan is er ook wel wat meer aandacht voor het eten :)

Sowieso zijn traditionele speelgoed dingen niet nodig, want alles is voor ons zoontje speelgoed, dus ook mes, vork & lepel, glazen en het bestek van mama & papa. Ik vraag me dan ook weleens af wat het nut is van bijzonder mooi ontworpen bestek voor kinderen, een standaard bestek doet het net zo goed, want als je maar experimenteert kun je er ook van alles mee.

Verder maken wij het gezellig door over de dag te praten & Jair er ook heel bewust bij te betrekken door te vragen wat hij heeft gedaan enzo. Gelukkig is het een kletskous, dus dat helpt ook om wat afleiding te krijgen :P En soms gaan dan met een beetje hulp wat happen eten vanzelf erin tussen het praten.

Wat ik onlangs had gelezen in een artikel om de kids te betrekken bij het voorbereiden van het eten, vond ik ook een hele goede. Ik probeer dat dan ook te doen door Jair te laten kijken/ meehelpen in de keuken. Zo mag hij weleens iets in de pan doen (wel heel voorzichtig natuurlijk als die al heet is) of op een koud bakblech leggen ofzo. Als wij pizza eten, helpt hij met versieren enzovoorts. En in dat artikel stond ook, dat je je kind dan best weleens wat dingen mag laten snoepen, die je in het eten verwerkt: stukje paprika, olijfje, kaas oid. En dat helpt idd ook heel goed. Kind heeft al wat te eten in zijn maag en het geeft hem een goed gevoel, dat hij het eten "heeft gemaakt". Zo ging die van ons onlangs zelf zomaar wat stukjes rauwe paprika eten, dat hadden wij weken geleden niet hoeven proberen. Komt me nu een briljant idee terwijl ik dat schrijf. Rauwe groenten, die hij lust, zou ik natuurlijk ook een gedeelte opzij kunnen zetten en rauw op tafel zetten, mocht hij de gekookte groenten niet lusten.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  Moderator zondag 29 april 2012 @ 10:00:49 #154
5428 crew  miss_sly
pi_110922059
Ik vraag me af waarom vast te houden aan dat een hap moeten proeven, als dit de gevolgen zijn?
Het heeft namelijk in alle opzichten negatieve gevolgen (drama aan tafel, veel (negatieve) aandacht voor in dit geval E., eten is en wordt geen fijn moment) en ik denk niet dat het uiteindelijk het gewenste effect heeft, namelijk dat een kind dingen leert eten en openstaat om dingen proeven.

Ik denk dat ik het eten volledig zou loslaten. Allemaal aan tafel, opscheppen, lekker eten, of niet, toetje erin en klaar. Geen aandacht voor iemands bord behalve dat van jezelf en tijd voor een gezellig gesprek over hoe de dag was.
  zondag 29 april 2012 @ 10:12:57 #155
61183 leonieke
Dan toch?
pi_110922189
Ik vind het zelf heel moeilijk als Thomas niet of te weinig eet, maar probeer dat zo weinig mogelijk te uiten (lukt ook vaak niet, hoor, of niet goed genoeg naar mijn goesting ;) ). Als hij écht niet wil eten, ok, dan is het maar zo en heeft hij honger. Hij eet een pak beter bij de onthaalmoeder of bij de grootouders dan thuis, of thuis als er bezoek is. Maar hij is 's nachts nog nooit wakker geworden van de honger, dus ik veronderstel dan maar dat hij genoeg binnen heeft.

Wij eten 's avonds boterhammen en van een toetje is er dan eigenlijk nooit sprake.

En ondertussen zitten we weer volop in de zindelijkheidstraining. Gisteren waren we (overdag uiteraard) ongelukjesvrij. Zou leuk zijn als we zo verder kunnen evolueren *O*

Nog een vraagje over die zindelijkheidstraining: Thomas plast nu wel heel vaak op een dag, altijd kleine hoeveelheden. Hij heeft het gisteren (en vanochtend ook al) wel al steeds zelf aangegeven. Maar die kleine hoeveelheden zijn waarschijnlijk normaal of niet?

[ Bericht 12% gewijzigd door leonieke op 29-04-2012 10:18:17 ]
  zondag 29 april 2012 @ 10:35:15 #156
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_110922566
We houden het proeven eigenlijk aan omdat ze niks wil eten. Ook niet als ze het al eens eerder gegeten heeft en lekker vond. Dus na het eerste hapje proeven is er een kleine kans dat ze het herkent en dat ze dan alsnog gaat eten. Vaak maar 3 happen, maar dat kiest ze zelf.

Overigens is uit eten gaan geen probleem :? Natuurlijk letten we dan op wat we bestellen, maar dan is er totaal geen machtsstrijd. Misschien moeten we voortaan maar elke avond in een restaurant gaan eten :D

Verder laten we het eten al een tijdje los. Op die ene hap proeven na dan. Het was een tijd geleden lastig omdat ze dan niks at en dan 's nachts honger kreeg en dan wilde eten. Inmiddels kunnen we duidelijk maken dat we pas de volgende ochtend weer gaan eten dus het zal mij echt een worst zijn of er iets in gaat :P
  Moderator zondag 29 april 2012 @ 11:13:40 #157
5428 crew  miss_sly
pi_110923282
Wat beoog je met het laten proeven? Wat is het doel ervan, zeg maar?
  zondag 29 april 2012 @ 11:18:41 #158
61183 leonieke
Dan toch?
pi_110923394
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 10:35 schreef Stiemie het volgende:
Overigens is uit eten gaan geen probleem :? Natuurlijk letten we dan op wat we bestellen, maar dan is er totaal geen machtsstrijd. Misschien moeten we voortaan maar elke avond in een restaurant gaan eten :D
Is een beetje zoals hier dus: thuis is eten vaak moeilijk, maar met publiek of ergens anders eet hij als de beste. En dan krijgen we uiteraard constant te horen: "Wat leuk, zo'n goeie eter!".
  zondag 29 april 2012 @ 11:27:32 #159
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_110923636
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 11:13 schreef miss_sly het volgende:
Wat beoog je met het laten proeven? Wat is het doel ervan, zeg maar?
Dat ze smaken moet leren kennen. Ze zeggen dat je een smaak kunt leren waarderen na een aantal keer proeven. Bovendien vind ik het complete onzin dat ze al voordat ze aan tafel zit loopt te gillen dat ze iets niet lust. Soms al voordat ze zelfs maar weet wat het is... "Lussiknie"
  Moderator zondag 29 april 2012 @ 11:41:53 #160
5428 crew  miss_sly
pi_110923975
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 11:27 schreef Stiemie het volgende:

[..]

Dat ze smaken moet leren kennen. Ze zeggen dat je een smaak kunt leren waarderen na een aantal keer proeven. Bovendien vind ik het complete onzin dat ze al voordat ze aan tafel zit loopt te gillen dat ze iets niet lust. Soms al voordat ze zelfs maar weet wat het is... "Lussiknie"
Dat doet Senna ook regelmatig, maar daar besteed ik gewoon geen aandacht aan. Volgens mij gaat dat ook helemaal niet over het eten op zichzelf, maar om alt de macht te tonen die ze (denken te) hebben: ik eet lekker toch niet als ik dat niet wil, dus dan weet je dat vast.

Maar denk je dat het ook werkt, op dit moment, en dat ze smaken leert kennen en een fijn beeld van eten krijgt?
  zondag 29 april 2012 @ 12:14:57 #161
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_110924868
Jullie zouden misschien eens kunnen proberen om te doen alsof jullie in een restaurant eten, tafel leuk opdekken, menukaart maken met kinderen, plaatjes van het eten, zodat ze het idee hebben te kiezen. En zo eten.
pi_110926318
Leonieke, heb je het gevoel of merk je aan je kind dat hij sneller moet plassen, omdat hij het niet allemaal eruit laat. Dat hebben wij namelijk met ons zoontje af en toe (na een plas gingen we naar buiten en na 15 min. moest hij weer). Dan zou ik stimuleren, dat hij goed leeg maaakt, anders is er niets aan de hand denk ik.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  zondag 29 april 2012 @ 13:23:16 #163
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_110927351
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 11:27 schreef Stiemie het volgende:

Maar ik roep ook dat ik geen niertjes/hart/etc lust en ik heb ze nog nooit geproefd ;)

quote:
1s.gif Op zondag 29 april 2012 11:41 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dat doet Senna ook regelmatig, maar daar besteed ik gewoon geen aandacht aan. Volgens mij gaat dat ook helemaal niet over het eten op zichzelf, maar om alt de macht te tonen die ze (denken te) hebben: ik eet lekker toch niet als ik dat niet wil, dus dan weet je dat vast.

Maar denk je dat het ook werkt, op dit moment, en dat ze smaken leert kennen en een fijn beeld van eten krijgt?
Dit is ook de reden waarom ik het 'hapje proeven' heb los gelaten. Het was alleen maar strijd en ik was de grote verliezer want de met moeite erin gekregen hap, werd gewoon uitgespuugd (en als ik het nuchter bekijk terecht want als iemand mij iets in mijn mond 'propt' terwijl ik nee heb gezegd dan zou ik het ook uitspugen).
Bij 2x bestek op de grond gooien, pak ik alle bestek weg en dan mag hij het met zijn handen oplossen.
En toetje krijgt hij altijd. Hij krijgt volle kwark zonder iets erin, maar dat heeft hij ook graag.

Tinuviel, ik laat Harry ook wel eens eten met mijn grote vork. :Y
Harry speelt nog altijd liever met zijn autootje dan met bestek. Meestal gaat het goed wat drinken enzo betreft. Maar goed zoals ik eerder zei hij luistert ook (nog?) echt naar waarschuwingen. Althans die van mij want papa is wat minder consequent ;)

Leonie, ik denk dat hij gaandeweg met het zindelijk worden ook zijn blaas gaat trainen en zijn plas gaat sparen. Bedenk je dat hij met een luier aan niks hoeft op te houden maar alle beetjes kan laten lopen. Een blaas kun/moet je ook trainen op inhoud.
pi_110927532
Tyler eet ook amper avondeten, alleen is het bij hem begonnen toen hij zijn arm had gebroken en het hele verhaal erna. Ik hoop dat tzt EMDR daarmee kan helpen.
Hij heeft eindelijk vandaag voor het eerst op het potje geplast! Ookal noemde hij het poepen. :D
Bij luier verschonen wil hij ook kijken naar de poep ineens. Zou dat een teken kunnen zijn dat hij er aan toe is om zindelijk te worden denken jullie?
Overigens is het poepen nog steeds raar bij hem.
pi_110928301
_Ingrid, het is een eerste stap in ieder geval ^O^

Avondeten: hapje proeven/proberen werkt hier averechts want dan is het gelijk "NEE!" en dan eet ze helemaal niets gegarandeerd.

Ik had gisteren Bobotie gemaakt en heb een mooi strak vulkaantje gemaakt op H's bord. Het kind wilde kaas erover dus ik heb wat geraspte kaas eroverheen gedaan en gezegd dat het de drabbige geiser (Dora) is met sneeuw erop. Wonder boven wonder wilde ze toen wel een hap! En nog wel meer ook, alleen moest ze wel gevoerd worden :')
Nouja, zo heeft ze toch een groot deel opgegeten *O* en dat terwijl ze 's middags al patatjes had gegeten bij de Mac hoorde ik achteraf.
  zondag 29 april 2012 @ 14:00:22 #166
95408 Incantrix
pi_110928711
Stiemie, heb je wel eens geprobeerd het om te draaien? (vast wel, maar ik vraag het toch maar)

Zo van, iedereen krijgt eten, maar zij mag niet? Of haar eten dat door iemand anders opgegeten wordt? Misschien zeg ik nu iets wat van de opvoedpolitie ook niet mag hoor, maar bij Stef kan het soms goed werken om het om te draaien, bijv. als hij net aan tafel wil zeggen dat dat niet meer mag. Vaak wil hij het dan júist! Niet té vaak toepassen, maar misschien zit ze nu zo in haar allergie ofzo, dat zeniet meer uit haar 'ik wil niet!' komt en heeft ze een soort van kickstart nodig om weer te beginnen met eten oid?

Stef eet trouwens ook al tijden niet heel best met avondeten, maar wij maken er verder geen punt van en de laatste weken merken we dat hij weer vaker dingen gaat proeven, of zijn avondeten opeet. Zo fijn!
3!
  zondag 29 april 2012 @ 14:08:57 #167
61183 leonieke
Dan toch?
pi_110929101
Ik moet toegeven dat ik het eigenlijk niet kan inschatten of hij het opzettelijk doet of niet. Bij de onthaalmoeder gaat hij meestal op het potje als ze het vraagt, maar sinds gisteren laten we hem eigenlijk rondlopen en roept hij het zelf als hij op het potje moet. Met de opmerking erbij dat hij een grote jongen is en dat we het aan oma moeten vertellen ;) Het is dat ik eigenlijk niet kan inschatten wat de normale hoeveelheid is :@ (maar anderzijds, hoe weet je zoiets ook als ze net op het potje gaan).

Een probleem zal het wel niet zijn zeker als hij te vaak op het potje zou gaan?
  zondag 29 april 2012 @ 14:50:12 #168
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_110930603
Leonie, ik denk dat hij er uiteindelijk zelf verveeld aan raakt als hij het expres zou doen ;)
Ik zou me er niet te druk om maken
pi_110932099
Dyon eet ook vaak weinig, maar ik besteed er eigenlijk weinig aandacht aan. Het is een pasta-fan net als z'n broer, dus we eten wel 1-2 keer in de week iets van pasta. Van de week zat hij heerlijk van de zuurkoolovenschotel te smullen. Hij is ook wel vaak moe tijdens het avondeten en kan me ook wel voorstellen dat je dan weinig zin hebt om te eten. 'Lust ik niet' zegt hij niet heel vaak en als hij het zegt meent hij het meestal ook wel want dan wordt er iets weer uitgespuugd.

Als Kyllian moeilijk doet over het eten en het is onzin dat hij aangeeft iets niet te lusten (wat hij normaal wel at) dan heeft hij de keus tussen dat eten en anders niets. Zegt hij dat hij iets niet lust en hij heeft het nog nooit geproefd, dan geven we wel aan dat hij dat pas weet als hij geproefd heeft. Soms probeert hij het dan wel, soms niet. Hij kan heel theatraal zeggen dat hij het na het proeven ook niet lustte, maar dan hoeven we maar te gaan lachen en er gewoon iets bij zeggen 'ohhh boef je lustte het wel!' en dan kan hij z'n lach ook niet meer inhouden.
Echt drama hebben we bij beiden nooit gehad tijdens het eten, nouja het draaide iig nooit om het eten ;)
pi_110934477
oh eten / gedoe w/

mn oudste houdt heel erg hartgrondig }:| niet van "warm" eten,
(is voor hem n vies gevoel : iets met de textuur/t gevoel van warm eten in zn mond oid)

"iedereen" zei altijd dat t wel zou komen, gewoon een hapje laten proeven.
we zijn nu 10 jaar verder en hij eet nog steeds "hapjes" :o

dus we hebben vaak de koude/rauwe variant van de groente in bakje op tafel en paprika, komkommer oid erbij, daar eet ie dan zn buik wel mee vol, min of meer.
vlees/pasta laat ie t liefst koud worden...

Lucas houdt daar ook van, t is m al gauw te "heet" :P daarom maken we al zijn eten koud (onder de kraan) dus hij eet dan vb losse pasta en brocolli dat wel gekookt is maar daarna koud gemaakt.

Lucas eet uit zichzelf wel meer verschillende dingen, Thomas niet. T zit ook een beetje in een kind heb ik het idee, t is nl niet zo dat we Lucas méér opvoeden (in tegendeel bijna :@ ) of dat ie een goed voorbeeld aan tafel heeft van zn grote broer :X

@Stiemie, ik hoop ook dat een eigen kamer voor jongste verlichting voor jullie zal brengen :Y .

Wat ik herken van oudste: het m naar de zin proberen te maken (drinken/beker/lampje etc)... mijns inziens is het hele "theater" een uiting van enorme behoefte aan aandacht van het kind.. zodra ik hierop anticipeerde (aandacht door de hele dag, op mijn initiatief) werd het theater ook minder..
/disclaimer: oude ervaring, met lucas moeten we het nog gaan meemaken c_/
pi_110938425
Wat Davinia en Cooki ook al zeiden Stiemie: Kan het zijn, dat E. iets anders dwars zit, waardoor zij dit gedrag vertoond. Misschien lees ik ook teveel vreemde verhalen. Maar je hoort ook weleens dat kinderen die iets dwars zit op een bepaalde manier aandacht proberen te trekken. Ik hoop dat je eruit kunt komen ^O^
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_110939966
Ik koop mijn kinderen altijd om :@ .

Allebei een hap van ... (vul in iets dat ze uit zichzelf liever laten liggen) en dan mag er een liedje van de bibaboerderij (bv, weet je wat jij moet eten, gigagroenten :+ ) aan. Helemaal niet verantwoord natuurlijk, maar ik heb twee prima eters aan tafel.

In het begin ging dat soms kokhalzend, maar ik merk echt dat dat verbetert. Kokhalzen komt eigenlijk sowieso niet meer voor, de beloning langzaamaan loslaten (nooit zelf mee komen dus ook vergeten als zij dat zelf vergeten), en van één hapje twee of drie hapjes maken.
pi_110940108
oh, zoiets doe ik ook hoor. ik heb meestal wel iets van sla of tamaatjes en komkommertjes naast het 'gewone' eten. als je een komkommertje wil dan eerst een hapje van je gewone eten :D

vooralsnog hebben ze niet het door _O-

zo. het spul ligt op bed. feesttijd! w/ *O* ;(
iemand zin in een poll over hoelaat ze vandaag zullen slapen en wat ze gemold hebben dan?
pi_110940182
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 april 2012 07:21 schreef -Spring het volgende:
Bedoel je dat stuk waarop jij het commentaar gaf dat er geen concrete tips werden gegeven, Claudia?
Ja, dat stuk! Als je als pedagoog komt met zo'n ongebruikelijk advies (want ik zie een time-out als een gebruikelijk gehanteerde strafmaatregel) dan moet je alternatieven naar mijn idee wel concreter maken zodat ouders zich er iets bij voor kunnen stellen.

Anyway, weet jij nog wie de tekst plaatste? Was jij het? (Miss_sly, het was niet die tekst.)
pi_110940251
Haha, ja, dat is ook één van mijn beloningsstrategieën: een klein bakje met strooikaas. Elke hap van (vul weer in) betekent een klein handje kaas. :Y)

En dan vooral veel van beloning wisselen, dan vergeten ze er ook sneller om te vragen.
pi_110940621
Ja zo'n beloningstelsel hebben wij ook. Eerst een paar happen eten bijvoorbeeld dan pas drinken. Extrawensen zoals een rietje in het glas etc. lenen zich ook goed. :P
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_110940888
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 19:25 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik koop mijn kinderen altijd om :@ .

Allebei een hap van ... (vul in iets dat ze uit zichzelf liever laten liggen) en dan mag er een liedje van de bibaboerderij (bv, weet je wat jij moet eten, gigagroenten :+ ) aan. Helemaal niet verantwoord natuurlijk, maar ik heb twee prima eters aan tafel.
Wolf zou dat nog helemaal niet snappen.

Ik meld me ook aan bij de ''slechte etersclub''! dacht altijd dat die fase al veel eerder zou komen, hij heeft altijd zo goed gegeten maar de laatste weken echt amper.
Hier hoeft er geen hapje geproeft te worden, gaat zn mond niet open, dan eet hij maar niet.
Een toetje krijgt hij als wij klaar zijn wel.Apart koken doe ik niet.
Meneer eet behalve spinazie momenteel geen enkele groente, en dan ook echt geen enkel hapje, geen rijst (bij rijstgerecht pikt hij kip eruit),geen pasta
Ik zie het maar als een fase, dus dat het weer over gaat misschien en maak me er dus echt niet druk om.
Ik wil gewoon dat het avondeten een gezellig moment is, en geen strijd.

Oh, en heel wat anders, Wolf zegt ineens geheel uit zichzelf meerdere namen van kindjes op de peuterspeelzaal, zo tof! O+ dacht eerst dat het toeval was, maar afgelopen donderdag bij het wegbrengmoment(dat doen alle ouders hier tegelijk na het zingen v een liedje) wees en riep hij de naam van een kindje dat binnen kwam.
En hij kan ineens vanuit het niets rood,blauw,groen,geel en oranje benoemen
pi_110941175
Zou Wolf dat echt nog niet begrijpen, nee? :D

Hoewel ik vind dat mijn strategie niet helemaal mooi is, hebben we het eigenlijk altijd heel gezellig hier aan tafel. Dat moet ik er wel even bijzeggen. Ze komen altijd graag aan tafel zitten en roepen ook nooit lust-ik-niet. Ik vind het juist heel gezellig de tafelmomenten. :Y

Maar het is en blijft natuurlijk omkopen, en ik wil ze niet zo opvoeden dat ze bepaalde dingen alleen maar voor een beloning zouden doen.
pi_110941191
Wat leuk dat Wolf zoveel oppikt op de creche. O+
  zondag 29 april 2012 @ 20:17:30 #180
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_110942081
Oja, omkopen! Ik hou standaard minstens de helft van het vlees achter (als we het vlees apart hebben).
Harry probeert nu zelfs mij 'om te kopen'. Als hij zijn boterhammen niet meer wil, dan leg ik altijd nog ene paar stukjes klaar die hij op moet eten en de rest geef ik dan aan de vogeltjes.
Eergisteren wijst hij op zijn bordje vol brood en zegt hij 'tiettiet' (=vogel). Ik heb gelachen en gezegd dat we niet al die boterhammen aan de vogels gingen voeren maar wel een paar stukjes ;)
Hij heeft braaf zijn zijn deel opgegeten en de rest ging naar de vogeltjes :D
pi_110942513
Ik ben er totaal niet mee bezig om Ivan aan het eten te krijgen. Als hij niks wil proeven is het prima. De kindjes helpen me vaak tijdens het eten. Dan zet ik Ivan op het aanrecht, Lena in de kinderstoel erbij, zet ik de Beatles op (dat is ons 'ding') en dan ga ik koken. Altijd gezellig. Afgelopen vrijdag verbaasde hij me door om een stuk komkommer te vragen dat ik aan het snijden was. Ze aten toen zelfs allebei komkommer. :o Overigens heb ik hier niet veel tijd voor en dus sta ik vroeger op en ga ik eerder naar mijn werk zodat ik eerder thuis ben. Ik merk dat de tijd nemen voor tja, eigenlijk alles, gewoon heel veel scheelt. Geduld, geduld, geduld.

Stiemie, het is een lastige situatie en je moet zelf maar het advies eruit pikken dat je aanstaat. Ik ben zelf een radicaal andere mening toegedaan dan de meesten hier en denk dat je je jongste meer macht* zou moeten geven. En je afvragen welke issues je de strijd waard vindt. Hoe minder je er daarvan hebt, hoe beter. Vind je proeven van eten echt zo belangrijk op misschien wel het moeilijkste moment van de dag? Misschien kun je dat op andere manieren/momenten doen?

* Ik bedoel echt niet met je laten sollen of inconsequent zijn, maar gedurende de dag haar haar overwinningen gunnen. En daar staan tips over in bijvoorbeeld The happiest toddler. Ik wil er best wel eens een pm aan wagen als je daar een samenvatting van wilt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 29-04-2012 20:33:53 ]
pi_110942802
Geen idee meer wie dat stuk gepost had, Claudia. Kan het niet meer terugvinden.

[ Bericht 1% gewijzigd door -Spring op 29-04-2012 20:43:53 ]
pi_110943270
Slecht eten... nee hoor dat doen die van mij niet... O-) (brood gaat goed, maar warm eten zijn ze zeer selectief, we hebben een tijdje "omgekocht" (ik noem het liever gestimuleerd) om te proeven met stickers. Dat hielp wel een beetje).
  zondag 29 april 2012 @ 20:50:47 #184
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_110943598
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 10:35 schreef Stiemie het volgende:
We houden het proeven eigenlijk aan omdat ze niks wil eten. Ook niet als ze het al eens eerder gegeten heeft en lekker vond. Dus na het eerste hapje proeven is er een kleine kans dat ze het herkent en dat ze dan alsnog gaat eten. Vaak maar 3 happen, maar dat kiest ze zelf.

Verder laten we het eten al een tijdje los. Op die ene hap proeven na dan. Het was een tijd geleden lastig omdat ze dan niks at en dan 's nachts honger kreeg en dan wilde eten. Inmiddels kunnen we duidelijk maken dat we pas de volgende ochtend weer gaan eten dus het zal mij echt een worst zijn of er iets in gaat :P
Dan zou ik t proeven loslaten Stiemie. Of in ieder geval op dat moment. Is er een mogelijkheid om groente toe te voegen aan bv de lunch? Komkommer en tomaatjes op tafel, reepjes paprika en ze zelf eten. Maar haar niks geven, alleen zelf laten kiezen. Warm eten zelf opscheppen? En dat ze dan zelf mag kiezen wat ze wél wil, maar dat wat je opschept eet je ook. Tussen de middag warm eten zodat ze wellicht minder moe is? Beginnen met het toetje? Misschien een boterham geven een half uur voor t eten zodat ze niet zo hongerig is (mijn kinders worden ultiem chagrijnig van 'honger') en verder elke vorm van strijd er uit halen. Wil ze niet, eet ze niet. De groeten. En dan het heeel gezellig maken met Linde, die wel eet. Dus Linde belonen voor haar goede eten, haar proeven, haar gezelligheid. Enige kans dat zij dan óók wil?

Zomaar wat dingetjes die mij zo te binnen schieten. Het lijkt me de hel. Echt :@
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_110943837

[ Bericht 100% gewijzigd door groofskendezoveelste op 29-04-2012 20:58:08 ]
  zondag 29 april 2012 @ 21:20:14 #186
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_110944856
Vanmorgen ging het gewoon bij het ontbijt al mis. Ze wilde niet zelf smeren, maar dat moesten wij doen. Prima. Ze wilde appelstroop en het moest in 2 stukjes. Ja ze weet precies wat ze wil. Tot het op haar bord lag, toen wilde ze liever toch pindakaas. Dus gezegd dat ze kon kiezen tussen normaal aan tafel blijven zitten of in de badkamer afkoelen en ze wilde naar de badkamer. Ze snapte er eerst niks van toen ik zei dat ze zelf mocht weten wanneer ze terug kwam, namelijk als ze weer gewoon aan tafel kon zitten. Na een paar minuten kwam ze terug en begon het weer van voor af aan. Dus weer naar de badkamer. Vervolgens heeft ze de prullenbak door de badkamer gegooid en de wasmand leeg getrokkken etc. Dat was het punt waarop ik haar heb laten zitten tot we klaar waren en de tafel afgeruimd was. Ik vind het namelijk ook erg vervelend voor oudste die ook wel een recht op een leuk eetmoment heeft.Dat werd dus drama. Gelukkig is ze daarna afgekoeld en wilde ze daarna nog wel eten.

We hebben het proeven bij het avondeten volledig losgelaten en haar volledig genegeerd. Ze begon meteen te teuten dat ze de boontjes die erin zitten niet lustte. Maar er gingen nu 2 hapjes burrito in.

Overigens hebben we ook altijd komkommer/tomaat en paprika als beloningmateriaal want dat eet ze wel. Meestal krijgen ze tijdens het koken ook alvast wat rauwkost als ze aan het snijden zijn om de ergste hongerigheid weg te halen. :) En als toetje hebben we vrijwel altijd fruit.

Claudia ik heb zeker interese in een pm!

Overigens hoor ik inmiddels een klein meisje huilen dat de 'buikpijn' heeft. Grote kans dat dat dus gewoon trek is :')
  zondag 29 april 2012 @ 21:25:20 #187
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_110945111
Stiemie ik denk al met al ook wel een gevalletje lange adem hoor, voor je kan zeggen dat er echt verbetering is... Ik hen jullie advies nodig, we zijn hier druk qua zindelijkheid en op zich gaat t al heel goed. Plasjes gaan op de wc of het potje en dat geven ze beide zelf aan en meestal doen ze dat ook zelfstandig. Ze roepen alleen dat ze gaan of dat ze klaar zijn. Mijn vraag is eigenlijk: hoe nu verder? Helemaal geen luier meer? En hoe doe je dat dan bijv in de auto? Of in de stad?
  zondag 29 april 2012 @ 21:29:30 #188
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_110945328
Mikoxx wij zijn eerst thuis luierloos gebleven en dan een keertje een rondje buiten en zo steeds verder en langer. Oh en in het begin dus ook zeker een luier als er een kans was dat ze in slaap viel. Bijvoorbeeld in de auto. Dit gaat trouwens over oudste, jongste heeft er totaal nog geen interesse in :)
pi_110945361
Ivan ook niet. Ik heb 'em pas geprobeerd om te kopen. :Y) Dat vond 'ie intrigerend. Hij wilde wel maar het werkte niet.
pi_110945427
Ik heb de mijne ook omgekocht. Dat werkte wel :Y) , maar hey, die van mij zijn dat gewend. :+
  zondag 29 april 2012 @ 21:32:12 #191
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_110945473
Stiemie, thuis luierloos gaat goed, in die fase zitten we dus nu. Maar vind t moeilijk om nu verder te gaan. Ff de stad in, is dus luier aan denk jij?
  zondag 29 april 2012 @ 21:33:11 #192
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_110945526
We wilden laatst eens testen of jongste er al klaar voor was. Dus onderbroekje aan en aan tafel om te eten. Staat ze na afloop op en zegt ze :"Huh helemaal nat hier?" :') We wachten dus maar weer even...
pi_110945573
Daarom heb ik het ook geprobeerd, Groofsken. :+ Maar hij kan het gewoon nog niet, volgens mij. Zeker weten doe ik dat pas als ik hem zonder luier laat lopen. Maar ik vind het nogal wat om daar zelf het initiatief toe te nemen, zonder signaal van hem uit.
  zondag 29 april 2012 @ 21:34:18 #194
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_110945582
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 21:32 schreef mikoxx het volgende:
Stiemie, thuis luierloos gaat goed, in die fase zitten we dus nu. Maar vind t moeilijk om nu verder te gaan. Ff de stad in, is dus luier aan denk jij?
Ligt eraan hoe ver het is en of je de mogelijkheid hebt om te plassen / schone kleren aan te doen :+

Hier werd het bijvoorbeeld een rondje door de wijk van 5 minuten, toen even een kwartiertje heen en weer naar Praxis en zo opbouwen
pi_110945623
Ik had bij allebei geen enkel signaal. Gewoon de luier uitlaten. Ze leren het snel hoor. Kinderen worden veel te laat zindelijk in ned.
pi_110945654
Wat ik er vervelend aan vind is dat hij de grootste rompers niet meer past. Als we hem een onderbroekje aan doen lekt hij 's nachts door. Het zou handig zijn als hij zindelijk werd. Tot die tijd proppen we hem nog maar in de grootste stretch-rompers van de Hema.
pi_110945668
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 21:35 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik had bij allebei geen enkel signaal. Gewoon de luier uitlaten. Ze leren het snel hoor. Kinderen worden veel te laat zindelijk in ned.
Je had een signaal doordat je hem omkocht en hij het ineens leek te kunnen, toch?
pi_110945753
R heeft wel moeite met poepen nog. Hij houdt het zo lang mogelijk op en voelt zich niet heel vrij om te poepen op het potje. Dat vind ik wel vervelend. Nu doe ik hem soms even 10 minuten een luier aan als hij aangeeft te moeten poepen en als ik de indruk heb dat hij niet durft. Maar goed, dat is feitelijk natuurlijk nogsteeds zindelijk.

Ja Claudia, dat is waar natuurlijk. bij S had ik dat signaal niet. S had trouwens dat probleem met poepen niet.
pi_110945810
Bij Ivan speelt ook dat hij het gewoon vervelend vindt allemaal. Poepen, plassen, piemel, potje, eigenlijk alles wat met een p begint. :+
pi_110945838
Incantrix, ik heb vanavond jouw methode toegepast bij het avondeten. Met succes _O_

Hannah begon aan tafel meteen te miepen:
Hannah: "IK WIL NIET!"
Ik "Hannah, je mag GEEN hapje eten hoor!".
Hannah kijkt me een beetje verbaasd aan
Ik: "Geen hapje nemen hoor!"
Hannah "IK WIL WAL ETEN!"
Ik: "Nou vooruit, 1 hapje dan"
Hannah steekt demonstratief een stuk pasta (met saus!) in haar mond en eet het op.
Ik: "Je mag niet meer hapjes eten hoor!"
Hannah steekt haar vork in het eten en neemt een grote hap...en blijft nog even dooreten.
Ik: "Geen stukje kip eten hoor! Dat mag niet!"
Hannah eet stukje kip...
Stefans kin ligt op de grond....

pi_110945883
R heeft ook altijd panisch gereageerd als ik over potjes begon.
pi_110946010
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 21:41 schreef groofskendezoveelste het volgende:
R heeft ook altijd panisch gereageerd als ik over potjes begon.
Had je het idee dat hij een positieve ervaring ermee nodig had om de eerste horde te overwinnen?
  zondag 29 april 2012 @ 21:44:16 #203
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_110946040
Potje, wc, thuis of ergens anders, dat lukt allemaal. En zelf aangeven ook. Dat zijn voorwaarden, toch? Hoe lang duurde het vanaf dat moment tot je zei 'hij/zij is zindelijk'? Is dat dagen, weken?
pi_110946190
Ik weet het niet goed. Ik denk dat het misschien toeval was dat het meteen die eerste keer lukte. Op het kdv doet hij het nu helemaal niet goed meer. Ik denk dat mijn overtuigingskracht en vertrouwen in hem (: gewoon opruimen als het misgaat, maar toch niet weer een luier geven en applausjes als het wel goed gaat enz enz) hem erg helpen. Op het kdv geven ze hem na twee ongelukjes een luier aan. Heel begrijpelijk en ik sta daar ook achter in hun situatie, maar voor R werkt dat niet.
pi_110946257
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 20:26 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben er totaal niet mee bezig om Ivan aan het eten te krijgen. Als hij niks wil proeven is het prima. De kindjes helpen me vaak tijdens het eten. Dan zet ik Ivan op het aanrecht, Lena in de kinderstoel erbij, zet ik de Beatles op (dat is ons 'ding') en dan ga ik koken. Altijd gezellig. Afgelopen vrijdag verbaasde hij me door om een stuk komkommer te vragen dat ik aan het snijden was. Ze aten toen zelfs allebei komkommer. :o Overigens heb ik hier niet veel tijd voor en dus sta ik vroeger op en ga ik eerder naar mijn werk zodat ik eerder thuis ben. Ik merk dat de tijd nemen voor tja, eigenlijk alles, gewoon heel veel scheelt. Geduld, geduld, geduld.

Stiemie, het is een lastige situatie en je moet zelf maar het advies eruit pikken dat je aanstaat. Ik ben zelf een radicaal andere mening toegedaan dan de meesten hier en denk dat je je jongste meer macht* zou moeten geven. En je afvragen welke issues je de strijd waard vindt. Hoe minder je er daarvan hebt, hoe beter. Vind je proeven van eten echt zo belangrijk op misschien wel het moeilijkste moment van de dag? Misschien kun je dat op andere manieren/momenten doen?

* Ik bedoel echt niet met je laten sollen of inconsequent zijn, maar gedurende de dag haar haar overwinningen gunnen. En daar staan tips over in bijvoorbeeld The happiest toddler. Ik wil er best wel eens een pm aan wagen als je daar een samenvatting van wilt.
Met macht bedoelde ik dat Esmee nu heel goed door lijkt te hebben dat Stiemie dolgraag wil dat ze gezellig aan tafel komt zitten en goed eet. En daar lijkt ze dankbaar gebruik van te maken. Zolang Stiemie laat merken dat het haar geen snars interesseert of Esmee goed eet en het zonder haar aan tafel minstens net zo gezellig heeft, neemt ze Esmee dit machtmiddel uit handen.

Denk ik.

Ik pas het iig vaak op L toe. Die laat me ook vaak een boterham in 'kleine stukken' snijden om zich achteraf te bedenken dat ze toch liever grote stukken had gewild. Dat komt mij op dat moment dan toevallig heel goed uit, want laat ik nou nét zélf zin hebben gehad in een boterham in grote stukken. *Hap. :+ Ik laat hiermee op geen enkele manier merken dat ik het rot vind dat ze dan niet eet. Is hier erg effectief. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door -Spring op 29-04-2012 22:10:03 ]
pi_110946299
Ik heb allebei mijn kinderen binnen een week gewoon zonder luier meegenomen (wel een potje mee en eventueel een schone broek ofzo). S was net 2 jr, R is nu 2 jr en 5 mnd.

Ik zou niet zo bang zijn voor ongelukjes. Als het mis gaat, gaat het mis. Dat zie je dan wel weer toch?
pi_110946323
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 21:40 schreef octopussy het volgende:
Incantrix, ik heb vanavond jouw methode toegepast bij het avondeten. Met succes _O_

Hannah steekt demonstratief een stuk pasta (met saus!) in haar mond en eet het op.
Hannah steekt haar vork in het eten en neemt een grote hap...en blijft nog even dooreten.
Hannah eet stukje kip...

Maar hiermee geef je dan wel weer aan dat het oké is om niet te luisteren.
pi_110946348
Lol dat werkt hier dus niet helaas (bij kleuter niet, peuter zal ik toch eens proberen ;)), maar ik heb het wel eens vaker gehoord en ook gezien dat het succesvol was.
pi_110946535
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 21:40 schreef octopussy het volgende:

Hannah eet stukje kip...

Wat goed! :o :D ^O^
pi_110946695
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 21:47 schreef -Spring het volgende:

[..]

Met macht bedoelde ik dat Esmee nu heel goed door lijkt te hebben dat Stiemie dolgraag wil dat ze gezellig aan tafel komt zitten en goed eet. En daar lijkt ze dankbaar gebruik van te maken. Zolang Stiemie laat merken dat het haar geen snars interesseert of Esmee goed eet en het zonder haar aan tafel minstens net zo gezellig heeft, neemt ze Esmee dit machtmiddel uit handen.
Peuters verliezen de hele dag door. Volwassenen hebben de macht en bepalen de agenda. Peuters hebben zich ernaar te schikken. De ene peuter is er gevoeliger voor dan de andere. Maar ook dit weer, een machtsmiddel uit handen nemen en zorgen dat een kind zich niet 'gehoord' voelt, lijkt me vooral meer frustratie in de hand werken.

Het doet Ivan veel goed om zo zijn overwinningen te hebben, om meer macht te krijgen. Dat doe ik met kleine dingen, maar ik doe het wel veel en vaak, elke dag weer. Een voorbeeldje: hij vindt het nog steeds niet leuk als ik zijn haren was. Ik wil niet over zijn gevoelens heen walsen en ik heb dan eindelijk een manier gevonden waar we allebei blij mee zijn. Hij mag op elk moment 'pauze' zeggen en dan stop ik, tijdelijk. Het werkt! Sterker nog, als ik hem vertel dat hij dit kan doen dan gebruikt hij het meestal niet eens. Het is net alsof het hem al goed doet dat hij zich minder machteloos voelt. (En weet je, ik vind het ook niet zo heel leuk om de kapper mijn haar uit te laten spoelen. Het is zo'n situatie waarin je je over moet geven. En het gaat nogal eens mis ook.)

Het is maar een voorbeeld dat bij hem toevallig werkt. Veel dingen werken ook niet. Het blijft improviseren.
pi_110946718
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 21:49 schreef -Spring het volgende:

[..]

Maar hiermee geef je dan wel weer aan dat het oké is om niet te luisteren.
Och, ik doe natuurlijk niet superserieus. Ze ziet ook wel dat ik er een beetje een spelletje van maak.
Het is inderdaad niet heel pedagogisch verantwoord, maar het alternatief is dat ze sowieso niet luistert EN niets eet. Misschien is het idee dat ik haar nu juist de macht 'geef' genoeg om haar strijdlust weg te nemen.
pi_110947035
Ik geloof dat dat bij alles zo'n beetje mijn globale strategie is:

- de tijd voor moeilijke situaties nemen
- ervoor zorgen dat Ivan zich gehoord voelt (wat iets anders is dan hem zijn zin geven)
- proberen het negatieve door iets positiefs te vervangen (bijv. niet de focus leggen op wat hij niet wil/kan/mag, maar iets wat hij wel wil/etc.).
  zondag 29 april 2012 @ 22:02:57 #213
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_110947105
Claudia, en grotere maat luiers? Roy zit in maat 5 en onderbroeken maar nog niet gelekt. Scheelt ook dat roy hier weinig drinken krijgt s'avonds.
pi_110947120
Dat klinkt natuurlijk ergens wel logisch. Mensen met anorexia geven toch ook vaak aan dat ze daar in ieder geval de volledige macht over hebben. Iets waar ze goed in zijn.

Maar dan nog vind ik wat spring zegt ook logisch. Je kunt ervoor zorgen dat er geen 'plezier' valt te behalen uit het machtsgebeuren omtrent het eten. Èn je kunt ervoor proberen te zorgen dat het kind overdag veelal het gevoel heeft zelf te mogen bepalen. Dat kan toch naast elkaar bestaan.
pi_110947169
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 22:02 schreef _Bar_ het volgende:
Claudia, en grotere maat luiers? Roy zit in maat 5 en onderbroeken maar nog niet gelekt. Scheelt ook dat roy hier weinig drinken krijgt s'avonds.
Hij zit in maat 6.
pi_110947213
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 21:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Peuters verliezen de hele dag door. Volwassenen hebben de macht en bepalen de agenda. Peuters hebben zich ernaar te schikken. De ene peuter is er gevoeliger voor dan de andere. Maar ook dit weer, een machtsmiddel uit handen nemen en zorgen dat een kind zich niet 'gehoord' voelt, lijkt me vooral meer frustratie in de hand werken.

Het doet Ivan veel goed om zo zijn overwinningen te hebben, om meer macht te krijgen. Dat doe ik met kleine dingen, maar ik doe het wel veel en vaak, elke dag weer. Een voorbeeldje: hij vindt het nog steeds niet leuk als ik zijn haren was. Ik wil niet over zijn gevoelens heen walsen en ik heb dan eindelijk een manier gevonden waar we allebei blij mee zijn. Hij mag op elk moment 'pauze' zeggen en dan stop ik, tijdelijk. Het werkt! Sterker nog, als ik hem vertel dat hij dit kan doen dan gebruikt hij het meestal niet eens. Het is net alsof het hem al goed doet dat hij zich minder machteloos voelt. (En weet je, ik vind het ook niet zo heel leuk om de kapper mijn haar uit te laten spoelen. Het is zo'n situatie waarin je je over moet geven. En het gaat nogal eens mis ook.)

Het is maar een voorbeeld dat bij hem toevallig werkt. Veel dingen werken ook niet. Het blijft improviseren.
Ik denk juist dat L zich niet gehoord voelt wanneer ik 'r dwing om toch die boterham op te eten en 'r in de gang zet wanneer ze dat weigert.

Verder probeer ik L idd vaak bewust d'r overwinningen te laten hebben; meestal als het gaat om aankleden. Op vrijdagmiddag bijvoorbeeld, haal ik 'r altijd op bij m'n schoonouders. Na een strijd van zo'n tien minuten waarin ik 'r probeer te bewegen om mee te helpen d'r broek en schoenen aan te trekken (ze loopt daar altijd in d'r onderbroek :( ), mag ze van mij vaak alsnog op d'r blote voeten en zonder broek naar de auto lopen. Ook als het regent. :Y) Dit tot grote ergernis van m'n schoonouders, want die zijn er nog steeds van overtuigd dat ze daar ziek van wordt.
pi_110947249
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 22:03 schreef groofskendezoveelste het volgende:

Maar dan nog vind ik wat spring zegt ook logisch. Je kunt ervoor zorgen dat er geen 'plezier' valt te behalen uit het machtsgebeuren omtrent het eten. Èn je kunt ervoor proberen te zorgen dat het kind overdag veelal het gevoel heeft zelf te mogen bepalen. Dat kan toch naast elkaar bestaan.
Ik ben het ermee eens dat 'neutraal' ermee omgaan goed kan werken. Het voorbeeld van de boterham vind ik bijvoorbeeld goed. Maar in dit specifieke geval ging het al niet om een neutrale situatie, namelijk het in de badkamer zetten.

Freecell, ik kan me trouwens wel in jouw benadering van 'even uit de situatie halen' vinden. En Groofsken, ik loop ook wel eens weg van Ivan om verder te gaan met Lena, gewoon omdat ik het dan even zat ben. Dan heeft hij tijd om te bezinnen en komt hij vaak alweer naar me toe.
  zondag 29 april 2012 @ 22:09:32 #218
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_110947417
Dat 'Je mag niet eten' was hier laatst geen succes. Ze reageerde opgelucht met een "Oke! :7 "
pi_110947507
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 21:56 schreef octopussy het volgende:

[..]

Och, ik doe natuurlijk niet superserieus. Ze ziet ook wel dat ik er een beetje een spelletje van maak.
Het is inderdaad niet heel pedagogisch verantwoord, maar het alternatief is dat ze sowieso niet luistert EN niets eet. Misschien is het idee dat ik haar nu juist de macht 'geef' genoeg om haar strijdlust weg te nemen.
Zo kun je het ook bekijken idd!
pi_110947754
Ik vind het trouwens intrigerend om te lezen dat sommige peuters de driftbuien (nog) niet of niet zo erg hebben. Ivan is ontzettend bazig, halsstarrig en eigengereid. Het is een hele kluif om hem aan het einde van de dag het stuk mee naar huis te laten lopen van het kinderdagverblijf, om hem mee naar bed te krijgen, om hem aan te kleden, te verschonen, aan tafel te krijgen. Maar het lukt vrij aardig, het voorkomen van driftbuien. Het gaat meteen mis op een dag dat we er geen energie voor hebben allemaal, gewoon omdat we er dan geen energie voor hebben om het op een handige manier aan te pakken. :Y)
  zondag 29 april 2012 @ 22:17:12 #221
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_110947769
quote:
11s.gif Op zondag 29 april 2012 22:04 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Hij zit in maat 6.
hehehe grote beer ;)

Zindelijkheid pfff nou nee, zet Roy wel afentoe op de wc en heeft er al 2x wat opgedaan, maar daar houd het bij op. Strakjes als het lekker weer word misschien eens naar kijken.
Maar voor nu vind ik begrip,taal bijbrengen veel belangrijker dan een zonder luier zelf naar de wc gaan.

Vanmiddag gezellig in de tuin gespeeld, Roy genoten van de glijbaan, de bal. En op die manier hebben we weer "taal"toegevoegd n.a. van de cursus.
"zorgen"dat Roy om "hulp"vraagt in spel.

@Stieme ik vind het lastig, kan alleen maar hopen dat het een typische fase is en dat het snel weer voorbij is. :*

Wij halen ook uit de situatie maar dat is hier ook soms nodig om Roy iets duidelijk proberen te maken, en voor zijn eigen veiligheid...
pi_110947860
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 22:17 schreef _Bar_ het volgende:

[..]

Vanmiddag gezellig in de tuin gespeeld, Roy genoten van de glijbaan, de bal. En op die manier hebben we weer "taal"toegevoegd n.a. van de cursus.
"zorgen"dat Roy om "hulp"vraagt in spel.
Kun je daar mee over vertellen?
  zondag 29 april 2012 @ 22:21:13 #223
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_110948006
Als Roy hier op donderdag van de kinderopvang komt,en we merken goed dat hij moe is, dan zetten wij hem in de kinderstoel met een knuffel en zijn tuut,en tv aan.
Roy komt tot rust, en wij kunnen koken, daarna eten we gezellig samen, en gaat Roy zonder morren naar bed.
Strijd om aan/uitkleden en luierverschonen hebben wij dagelijks daar veranderd een dagje kdv niets aan ;)

Zo ga ik ook volgende week wat meer koken en het een en ander in vriezen, want 3 volle drukke dagen, dan kan ik nu al bedenken hoe de avonden zullen gaan ;)
pi_110948097
Doe ik ook, Bar! Invriezen. Ik kook alleen op dagen dat we er tijd voor kunnen maken. Het is volgens mij best belangrijk om de dag op een fijne, rustige manier af te kunnen sluiten. Om dan ook nog te gaan zitten stressen om het eten op tijd af te krijgen...
  zondag 29 april 2012 @ 22:25:13 #225
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_110948216
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 22:18 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Kun je daar mee over vertellen?
We gaan met Roy naar buiten,eenmaal buiten gaan we wederom op ooghoogte zitten/hurken en kijken Roy belangstellend aan,en wachten.... Tot Roy geluid/gebaar maakt dat hij iets wilt gaan doen, en wij imiteren/interpreteren wat Roy wilt.
bv Roy zegt ie en wijst naar de glijbaan, dan zeggen wij (of 1 van ons) Roy wil je van de glijbaan? en als Roy dan weer wat geluid maakt imiteren wij zijn geluid en hopen dat Roy ons "meeneemt"naar de glijbaan.
Als Roy dan idd op zijn manier aangeeft dat hij dat wilt, herhalen wij ow Roy wilt glijden.
En dan staan we op en helpen Roy op de glijbaan (al kan hij dat zelf :7 )
  zondag 29 april 2012 @ 22:26:32 #226
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_110948289
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 22:23 schreef Claudia_x het volgende:
Doe ik ook, Bar! Invriezen. Ik kook alleen op dagen dat we er tijd voor kunnen maken. Het is volgens mij best belangrijk om de dag op een fijne, rustige manier af te kunnen sluiten. Om dan ook nog te gaan zitten stressen om het eten op tijd af te krijgen...
Wij sluiten de dag zo goed als dagelijks af met een verhaal (altijd het zelfde zelfverzonnen verhaal) Rust en voor Roy heel duidelijk wat er komen gaat.
pi_110948775
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 22:26 schreef _Bar_ het volgende:

[..]

Wij sluiten de dag zo goed als dagelijks af met een verhaal (altijd het zelfde zelfverzonnen verhaal) Rust en voor Roy heel duidelijk wat er komen gaat.
^O^ ik denk dat dit wel belangrijk is. Herhaling geeft rust voor een peuter.
Dat was trouwens ook een tip van de wijkverpleegkundige: geen nieuwe verhaaltjes introduceren voor het slapengaan. Lees iets voor wat bekend is. En neem voor het slapen gaan de dag even door. Dat kan helpen bij de verwerking en daardoor nachtmerries voorkomen.

Allemaal eigenlijk best logisch, maar omdat ik zelf juist van afwisseling houd en niet van de ritueeltjes en strikte gewoontes ben vind ik het soms wel moeilijk om dit juist wel te bieden aan mijn kinderen.
pi_110949055
Dat is precies wat wij doen, octo. Elke dag weer hetzelfde liedje zingen (op zijn verzoek, 'Er zat een klein zigeunermeisje'), en ik neem met hem de dag door. Daar neem ik echt even de tijd voor. Ik blijf er niet eindeloos zitten, maar ik raffel het ook niet af.
  zondag 29 april 2012 @ 22:42:22 #229
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_110949068
Hier is duidelijkheid en zelfde routines heel goed voor Roy, niet dat hij het niet aan kan als we een keer de vaste routines overslaan of anders dan anders doen.
Maar voor Roy is het goed ivm de taal en het begrip.
Zo werken wij nog steeds met foto pictogrammen om sommige dingen te verduidelijken en Roy snapt die al erg goed.
En dan maken wij er weer extra als uitbreiding erop.

Roy gaat hier nu echt zichtbaar telkens beetjes vooruit, echt mooi en fijn om te zien.
En taal alles is hier nu mamamamamamamam
pi_110949114
Fijn om te horen allemaal, Bar.
  zondag 29 april 2012 @ 22:46:59 #231
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_110949278
Het is soms veel en druk en soms hebben we er ook geen zin in, maar onze doorzetting werkt en helpt.
En dat is ook te merken aan Roy, veel minder frustratie omdat hij merkt dat hij begrepen word.
En dan geeft ons dan weer "kracht"om hier met veel energie mee door te gaan, hoe lastig en moeilijk soms ook.
  zondag 29 april 2012 @ 22:47:50 #232
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_110949307
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 21:39 schreef Claudia_x het volgende:
Bij Ivan speelt ook dat hij het gewoon vervelend vindt allemaal. Poepen, plassen, piemel, potje, eigenlijk alles wat met een p begint. :+
praten niet :P

Fijn dat Roy zo vooruit gaat Bar O+

[ Bericht 8% gewijzigd door Asyniur op 29-04-2012 22:53:56 ]
pi_110949544
quote:
12s.gif Op zondag 29 april 2012 22:47 schreef Asyniur het volgende:

[..]

praten niet :P
True. :+

Ik betrapte mezelf van de week op het volgende sentiment. Dat als Ivan niet mijn zoon was geweest en we elkaar op een of andere manier hadden leren kennen, we vast en zeker goede vrienden waren geworden. Ik weet niet wat het is, maar we begrijpen elkaar gewoon. En we hebben het heel fijn samen. Ik bof maar dat ik z'n moeder ben.
  zondag 29 april 2012 @ 22:56:47 #234
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_110949610
waar kan ik trouwens leuke rugzakjes vinden voor boys ;)

Roy heeft nu een kleine krokodilrugzak maar die is echt te klein voor volgende week (fruit,brood,zwembroek,schrift,medicijnen,luiers,knuffel,tuut)
pi_110949724
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 22:56 schreef _Bar_ het volgende:
waar kan ik trouwens leuke rugzakjes vinden voor boys ;)

Roy heeft nu een kleine krokodilrugzak maar die is echt te klein voor volgende week (fruit,brood,zwembroek,schrift,medicijnen,luiers,knuffel,tuut)
Zou zoiets groot genoeg zijn?

zondag 29 april 2012 @ 23:01:18 #236
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_110949791
Dat denk ik wel, moet gelijk denken aan "rugzak waar ga jij met Roy naartoe" ;)
  zondag 29 april 2012 @ 23:02:35 #237
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_110949839
quote:
17s.gif Op zondag 29 april 2012 22:54 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

True. :+

Ik betrapte mezelf van de week op het volgende sentiment. Dat als Ivan niet mijn zoon was geweest en we elkaar op een of andere manier hadden leren kennen, we vast en zeker goede vrienden waren geworden. Ik weet niet wat het is, maar we begrijpen elkaar gewoon. En we hebben het heel fijn samen. Ik bof maar dat ik z'n moeder ben.
Stiekem heb ik dat ook met Harry...
Ik vind het soms dan ook wel eens jammer dat hij qua praten niet 'opschiet' want volgens mij heeft hij zoveel te vertellen... O+
pi_110949889
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 23:01 schreef _Bar_ het volgende:
Dat denk ik wel, moet gelijk denken aan "rugzak waar ga jij met Roy naartoe" ;)
Ik weet niet meer waar ik de rugzak heb gekocht, maar hij is van Skip Hop:

Zelfs voor Ivan vind ik hem vrij groot, maar dat komt doordat de banden niet zo heel strak verstelbaar zijn (al heb ik er geen dieptestudie van gemaakt, dus misschien zijn er wel opties). Verder gaat het prima. Hij heeft er de hele dag mee rondgelopen en er zat best veel in! Daardoor knapte mijn tas in ieder geval niet uit z'n voegen. :Y)
pi_110949924
quote:
2s.gif Op zondag 29 april 2012 23:02 schreef Asyniur het volgende:

[..]

Stiekem heb ik dat ook met Harry...
Ik vind het soms dan ook wel eens jammer dat hij qua praten niet 'opschiet' want volgens mij heeft hij zoveel te vertellen... O+
"Mama, Lena kan niet in de zandbak spelen, want Lena is een meisje." :+

Het komt wel! Wat zegt hij nu zoal?
  zondag 29 april 2012 @ 23:08:44 #240
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_110950054
Die zijn leuk claudia :D ik ga eens kijken.

Wij hebben nu deze voor Roy.

pi_110956259
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 21:25 schreef mikoxx het volgende:
Ik hen jullie advies nodig, we zijn hier druk qua zindelijkheid en op zich gaat t al heel goed. Plasjes gaan op de wc of het potje en dat geven ze beide zelf aan en meestal doen ze dat ook zelfstandig. Ze roepen alleen dat ze gaan of dat ze klaar zijn. Mijn vraag is eigenlijk: hoe nu verder? Helemaal geen luier meer? En hoe doe je dat dan bijv in de auto? Of in de stad?
Mikoxx onze zoon was overdag zindelijk en ik vond het ook lastig, hoe ver ik kon gaan zonder luier aan. Dan gingen wij ook rond die tijd met de auto naar mijn familie in Duitsland en het was best spannend of hij dat bij zo een lange autorit kon volhouden.
Hier wat tips, wat je zou kunnen doen:
- Luier nog aan maar over de onderbroek/ romper. Dan heb je alleen maar schone rompers nodig om mee te nemen mocht het mis gaan.
- Geen luier meer aan, dan wel reservebroek, onderbroek/ romper & sokken mee mocht het mis gaan.
- eventueel zou je molton/ handdoeken oid in de kinderwagen/ in de autostoeltjes kunnen leggen, mocht het misgaan.
Wij vertelden hem dan ook heel vaak, dat als hij voelde, dat hij moest plassen, dat hij dat dan gelijk moest zeggen. Zeker ging het aan het begin nog weleens mis. Mettertijd leren zij ook beter ophouden en wordt de tijd tussen de aankondiging dat ze moeten plassen en dat het daadwerkelijk gebeurt groter. En met de autorit stopten wij ook op de onmogelijkste plekken: vluchtstrook, langs de weg etc. want 15-20 min rijden tot de volgende tankstation, volgende perkeer of rastplaats zat er niet altijd in :P

Claudia bedoel je met macht geven ook keuzes geven? Wij proberen dat best vaak te doen. Als hij bijvoorbeeld zegt: ik wil niet in bad & niet onder de douche, maar wij vinden het nodig, dan zeggen wij dat hij mag kiezen tussen douche of bad. Ook dat benadrukken van positieve dingen doen wij vaak: "dan kun je met je nieuwe badspeeltje spelen", "mag je mama/ papa nat spritzen" enz. ;)

Stiemie, zou het bij E. zo kunnen zijn, dat ze jaloers is op L.? Heeft zij misschien het gevoel dat L. meer aandacht krijgt, meer kan of mag? Zou dat misschien de reden voor haar gedrag kunnen zijn? Het hoeft niet zo te zijn, was gewoon een gekke gedachte, dat dat misschien de reden is voor slecht gedrag met het doel om aandacht te krijgen, want ook negatieve aandacht is aandacht.

Bar, fijn om te horen, dat het met Roy zo goed gaat en dat jullie aanpak hem echt helpt. Volgens mij heeft de C&A best leuke kinderrugzakken, maar bijvoorbeeld ook de speelgoedwinkels dacht ik. Of misschien vind je toevallig vandaag wat leuks! ;)

*O* Fijne koninginnedag allemaal, hoop dat het weer nog goed wordt *O*
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_110956327
Ik zit ook te dubben of het handig is om L vandaag zonder luier mee op pad te nemen. Moet er toch een keer van komen, zo'n hele dag weg. Probleem is alleen dat er ws geen wc's in de buurt zullen zijn.
pi_110956349
Spring, meestal hebben zij op vrijmarkten toch van die vrijstaande wc's? Of anders gewoon een snackbar, cafétje, restaurant of supermarkt binnen lopen, die open zijn en vragen of je kindje daar mag plassen. :)
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_110956363
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 08:00 schreef Tinuviel het volgende:
Spring, meestal hebben zij op vrijmarkten toch van die vrijstaande wc's? Of anders gewoon een snackbar, cafétje, restaurant of supermarkt binnen lopen, die open zijn en vragen of je kindje daar mag plassen. :)
Nou ja, we gaan ws naar een dorpje verderop. Daar is een hoop te doen vandaag, maar er zijn daar nauwelijks kroegen en zo. Maar, om met Groof te spreken: 'Dat zien we dan wel.'
pi_110956398
quote:
1s.gif Op maandag 30 april 2012 08:04 schreef -Spring het volgende:

[..]

Nou ja, we gaan ws naar een dorpje verderop. Daar is een hoop te doen vandaag, maar er zijn daar nauwelijks kroegen en zo. Maar, om met Groof te spreken: 'Dat zien we dan wel.'
En anders even de bosjes in duiken met L.? :P
Carpe Diem- Pluk de Dag
  maandag 30 april 2012 @ 08:34:08 #246
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_110956483
Dank voor al jullie tips/adviezen! Het wordt toch een kwestie van 'proberen en we zien wel'... geloof ik! Vanmorgen kwam T uit bed en zei hij: ik moet plassen. Dus meteen op de wc gezet, en ja, daar kwam een groooooote plas! Luier zo goed als droog :o :D .

Bar, dat tasje hebben wij ook. Er is er ook eentje in olifantenvariant, ik heb zelf het idee dat die iets groter is qua inhoud.
pi_110957191
Wat een ontzettend leuke rugzak, Claudia.

Met Leah gaat het ontzettend goed.
Ze is een heerlijk, vrolijk, bijdehand meisje. Speelt veel, danst en zingt, kleurt graag en is heel makkelijk in de omgang. We begrijpen elkaar prima. Ze pikt veel op en communiceren met haar is een makkie. Ze praat heel makkelijk.
Ze slaapt en eet prima en zit goed in haar vel. Als ze 's morgens wakker wordt ligt ze rustig nog een uur in haar bedje te kletsen en zingen tegen haar poppen. Zo lief.
Ze heeft haar plek binnen ons gezin helemaal gevonden...alsof ze er altijd is geweest.
Een genot is het.

Op zindelijkheidsgebied gebeurt er nog niets. Ik heb wel af en toe wat geprobeerd maar zonder succes.
pi_110957204
en wat een heerlijk weer is het heh

ik word er acuut blij van w/
  maandag 30 april 2012 @ 10:50:44 #249
150191 Elmo76
2 little wonders!
pi_110958758
Het is echt heerlijk weer! w/ Maakt Koninginnedag gelijk een stuk gezelliger!
Zometeen gaan we hier naar het park. Daar is van alles te doen, vrijmarktje, muziek, spelletjes, springkussen enzo.

Fijn om te lezen dat het zo lekker gaat met Leah, Lily! Heerlijk is dat he!

Ik geniet ook volop van ons dametje hier. Ze kletst ons de oren van het hoofd, is lekker eigenwijs, behoorlijk pittig, maar ze kan ook oh zo lief zijn! O+ Als ik even op de bank hang omdat ik nogal gaar ben, of ik voel me niet zo lekker ofzo, dan komt ze een dekentje brengen en vraagt ze: Gaat het weer een beetje mama? Voel je je al beter?! Zo schattig!

En wat eten betreft is het heel wisselend. Als je haar risotto met vis voorzet, dan eet ze binnen notime haar bord leeg! Als het aan haar lag, aten we iedere dag risotto! :') Dus 1 keer in de week staat het wel hier op het menu.
Met andere dingen, aardappeltjes bijv. is het heel wisselend. De ene keer eet ze ze zo op en de andere keer kunne we blij zijn als ze 2 stukjes eet. Vlees en vis gaan er eigenlijk altijd wel in. Qua groente vnl. broccoli en bloemkool, de rest vindt ze niet zo boeiend.

Iedereen een fijne dag en succes met het vinden van leuke koopjes!! w/
*You little wonder, little wonder you*
*I have wished for so long, how i wish for you today*
  maandag 30 april 2012 @ 11:41:22 #250
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_110960051
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 22:42 schreef Claudia_x het volgende:
Dat is precies wat wij doen, octo. Elke dag weer hetzelfde liedje zingen ....
Hier "Summertime". Nu 8 jaar, iedere avond. En dan soms opeens de tekst vergeten :+

Leuk, al die peuterverhalen :)

[ Bericht 16% gewijzigd door Gaoxing op 30-04-2012 11:54:31 ]
pi_110960865
Ik zong voor mijn oudste altijd; "you are my sunshine".
Vanaf de babytijd tot een jaar of twee, drie. Ik weet het niet precies meer en ook niet waarom ik er mee gestopt ben trouwens. Volgens mij omdat hij het lezen ging prefereren boven mijn gezang.

Hij is nu 11 jaar en laatst hoorde hij dat liedje. Hee, dat ken ik! Dat zong jij vroeger altijd voor me!
pi_110963140
Leuk Lily, dat hij zich dat dan nog herinnert! :)
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_110963657
Jaël werd gisteravond huilend wakker op mijn vraag wat er was zei ze 'papa zegt ik ontdeugend ben'. Had hij idd gezegd toen ze haar zusje plaagde maar was meer liefkozend. Blijft toch lang hangen dan in haar koppie.

Iedereen een leuke Q-day?! Ik werk, maar Jaël is lekker met haar oom en tante op pad ben benieuwd hoe ze het gevonden heeft.
  maandag 30 april 2012 @ 16:29:39 #254
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_110965815
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 23:05 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

"Mama, Lena kan niet in de zandbak spelen, want Lena is een meisje." :+

Het komt wel! Wat zegt hij nu zoal?

Harry maakt vooral geluiden. Hij kent een heel arsenaal aan dierengeluiden en daarmee duidt hij dan ook het dier aan. Verder zegt hij papa en mama, opa en oma, toettoet (auto), awa (vrachtwagen), mmm (eten). Verder zegt hij vanalles met een bà of bo klank, maar dat lijkt allemaal heel erg op elkaar (bal, bah, boom, boek, boot, bloem, boom, bam (=klok of gevallen/gebotst), baam (=luftseilbahn). Ik kan het meeste ook alleen maar uit elkaar houden als ik de context ken of als hij er bij gebaart.
Oh en hij zegt nee, maar vooral om aan te duiden dat iets er niet is of iets niet klopt. Meestal niet om aan te geven dat hij iets niet wil ;)
We komen er wel uit hoor, maar alleen heel basic.
Zo zegt hij bijv: .pa hmm (opa heeft een haan) of hij wijst naar de kast met de puzzels en zegt 'boe' (dan wil hij de puzzel met de koe).
Hij zegt wel 9 van de 10 keer 'dan' als je hem iets geeft of hij geeft iets aan (het staat dus voor dankjewel en alsjeblieft).

Hij weet wel heel erg veel. Zo waren we net wat foto's aan het terugkijken van onze vakantie in Italië afgelopen sept en dan ziet hij een foto van zichzelf en mij in een safaritrein. Echter zie je alleen ons en niet de trein (die is nog niet in beeld geweest) en dan zegt hij mama tsktsk (mama trein). Hij noemt zichzelf nooit.

Ik ben ook niet bang dat het niet komt, maar ik vind het soms zo jammer dat hij zich niet duidelijker kan maken omdat hij volgens mij heel veel weet maar dat merk je dus niet omdat hij zo weinig kan zeggen...
  maandag 30 april 2012 @ 16:31:00 #255
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_110965847
MP, sneu dat het zo'n indruk heeft gemaakt dat ze ervan moet huilen ...

Wij zijn naar de speeltuin bij Bokrijk geweest. Harry heeft zich kostelijk geamuseerd met klimmen en klauteren en rennen en glijen van de hoge glijbaan O+
  maandag 30 april 2012 @ 19:02:57 #256
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_110969034
Mp dat zoiets zoveel indruk kan maken he bij zo'n kleintje...

Speeltuin klinkt heerlijk Asy. Het was er ook echt weer voor, zo lekker O+ Veel praten betekent hier ook heel veel discussie hoor. "Mama ikke tipi (kiwi) niet lekker. Isse zoet" "Oh bedoel je dat de kiwi te zuur is?" "Nee isse zoet! :( Moet honing op :( " :D

Wij zijn de vrijmarkt opgeweest. Heel kort maar want ik ben gewoon voor de derde keer in drie maanden ziek met hoge koorts... :( Echt heel erg balen. Gelukkig gaan de dames op dit moment naar mijn schoonouders dus die zijn gezellig onder de pannen. Merk dat ik zelf erg weinig van ze kan hebben nu en dat vind ik zo sneu :@ ;(

Op de vrijmarkt zijn we aardig geslaagd: een dora dvd, een dora eerste scrabble-spel, een my first rummycub en een mini trolley in de vorm van een lieveheersbeestje voor 7,50 totaal! Vooral laatste is een daverend succes bij onze peuter: alles erin, alles eruit en maar mee rondrijden :D
  maandag 30 april 2012 @ 19:14:05 #257
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_110969308
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 12:16 schreef lily het volgende:
Ik zong voor mijn oudste altijd; "you are my sunshine".
Vanaf de babytijd tot een jaar of twee, drie. Ik weet het niet precies meer en ook niet waarom ik er mee gestopt ben trouwens. Volgens mij omdat hij het lezen ging prefereren boven mijn gezang.

Hij is nu 11 jaar en laatst hoorde hij dat liedje. Hee, dat ken ik! Dat zong jij vroeger altijd voor me!
O+
Ik heb voor allebei ook een eigen liedje en ik merk dat ik het steeds minder zing, maar als ik het zing genieten ze wel, zo leuk! :Y
  maandag 30 april 2012 @ 19:15:10 #258
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_110969337
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 19:02 schreef Stiemie het volgende:
Speeltuin klinkt heerlijk Asy. Het was er ook echt weer voor, zo lekker O+ Veel praten betekent hier ook heel veel discussie hoor. "Mama ikke tipi (kiwi) niet lekker. Isse zoet" "Oh bedoel je dat de kiwi te zuur is?" "Nee isse zoet! :( Moet honing op :( " :D

Wij zijn de vrijmarkt opgeweest. Heel kort maar want ik ben gewoon voor de derde keer in drie maanden ziek met hoge koorts... :( Echt heel erg balen. Gelukkig gaan de dames op dit moment naar mijn schoonouders dus die zijn gezellig onder de pannen. Merk dat ik zelf erg weinig van ze kan hebben nu en dat vind ik zo sneu :@ ;(

Op de vrijmarkt zijn we aardig geslaagd: een dora dvd, een dora eerste scrabble-spel, een my first rummycub en een mini trolley in de vorm van een lieveheersbeestje voor 7,50 totaal! Vooral laatste is een daverend succes bij onze peuter: alles erin, alles eruit en maar mee rondrijden :D
Dat weet ik wel maar nu heb ik die 'discussies' soms ook, alleen kan ik er geen touw aan vastknopen.

Wat fijn dat jullie zo geslaagd zijn op de vrijmarkt!
Heel herkenbaar hoor, dat je soms wat minder kan hebben van je kinders. Dan kan het inderdaad goed zijn voor beide partijen als je ze even uitbesteed. Lang leve de opa's en oma's! *O*
Beterschap voor jezelf :*
pi_110973023
Beterschap Stiemie! Fijn om te horen, dat jullie zo goed geslaagd zijn.

Wij vonden er niet zo heel veel leuks bij zitten op de vrijmarkt. Wij hebben wel een houten graafmachine en een klein plastic tractor gekocht voor ons zoontje. En het was wel typisch, bij elk kraampje waar er speelgoedauto's of iets wat daarop leek verkocht werden, moesten wij stoppen. Dan werden de auto's zonder pardon van het doek afgereden. Het is maar goed dat meneer best een stuk van de weg op papa's schouders zat, anders waren wij nooit ver gekomen. En dan klonk het van de schouders: "papa mag ik van je schouders af. Kijk die auto daar, die is ook MOOOIII". Dat waren ze uiteraard allemaal wel. :P
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_110973291
Leuk zeg al die verschillende activiteiten op zo een dag.
Jaël is met haar oom en tante in het dorp spelletjes wezen doen en ik had gevraagd of ze foto's wilden maken zodat ik er toch een beetje bij was. En het zijn toch leuke foto's!
Volgend jaar wil ik echt niet werken op koninginnedag.
Met mijn werk nog wel even de vrijmarkt over geweest en een leuk kapstokje gescoord voor de meiden.

Stiemie beterschap, naar is dat als je zelf niet lekker bent en daardoor minder kan hebben.
pi_110973999
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 20:48 schreef Tinuviel het volgende:
Wij vonden er niet zo heel veel leuks bij zitten op de vrijmarkt---
Niet waar, ik heb een originele en werkende Gameboy gekocht :D

Het was wel een uitdaging inderdaad om Jair in toom te houden. Veelste veel leuke dingen om te kopen :P
pi_110974111
9 uur en ze zijn al kalm :o *O* *O* *O*

en we hebben voor selene een fietsje gekocht, van de overburen :P
pi_110974713
En de kamer is niet verbouwd Simmu :P *O* en voor het fietsje *O*

En Jair werd ook nog verliefd op een skelter, die nog te groot voor hem was. Hier wordt het ook nu pas rustig. De drukke dag en de vele buitenlucht heeft niet heel erg veel geholpen dat hij erg moe was :P

Vanaf wanneer zijn jullie kindjes niet meer gaan slapen s'middags? Hoe herkende je dat het zover was en werden je kindjes daardoor s'avonds veel vroeger moe?
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_110976182
ik heb een minireepje behang wat ravi me gaf genegeerd :@

dit in het kader van: man wat een verbetering *O* *O* *O*
tha fok zeg, de laatste weken is prut. elke avond keten tot minstens half 10 en dan 's nachts ook nog minstens 1 keer (vaak 3)
pi_110976382
Yay! Wij mogen hier mee gaan doen! Ik las al allemaal hele interessante dingen over slechte eters, lastige slapers en andere lieve kindjes. Zal snel eens goed bijlezen...

Fotospam copy-pasted uit het vorige topic:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ga mijn best doen het hier bij te houden!
  maandag 30 april 2012 @ 22:12:38 #266
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_110976968
:@ beetje duur maar zo stoer ;)

er eens goed over nadenken.... 60 euro vind ik echt een boel geld voor een rugzak.

Vanmorgen naar de vrijmarkt geweest, daar weer boekjes ingeslagen ;) en verder niks leuks/handigs gevonden.
Vanmiddag bij schoonzus en zwager geweest, lekker in het zonnetje gezeten.
Rustig maar gezellige dag gehad.

[ Bericht 23% gewijzigd door _Bar_ op 30-04-2012 22:20:59 ]
pi_110986011
Gefeliciteerd Shandaly me Lars,t je mooie blonde knul en welkom hier.

Bar en de rugzak, die je postte ergens tweedehands op de kop tikken, is dat een mogelijkheid? ;)
Carpe Diem- Pluk de Dag
  dinsdag 1 mei 2012 @ 09:22:55 #268
61183 leonieke
Dan toch?
pi_110987351
Die zindelijkheidstraining is me toch ook wel een lastig iets. Nu zit Thomas zo graag op het toilet (we zijn overgestapt op een wc-verkleiner ter vervanging van het potje) dat hij er constant wil opzitten :') Hopelijk is de fun er binnenkort een beetje van af :) Maar op een paar dagen tijd nog maar 1 ongelukje, tijdens het eten. Valt goed mee vinden we :Y

En van eten gesproken. Gisteren heeft hij 2 borden van zijn avondeten gegeven *O* Wat een verademing om eens zonder strijd thuis te eten.

En het tanden poetsen gaat sinds kort ook een pak beter. Omdat het zo slecht ging, heb ik maar een risico genomen en verteld dat er allemaal kleine beestjes in zijn mond zitten en dat we die moeten wegpoetsen. Nu begint hij al zelf dat we zijn tandjes moeten poetsen en doet hij zonder problemen zijn mond open en toont hij weer zijn tanden. Een hele opluchting na maanden miserie en strijd.
pi_110987468
Goed zo Thomas ^O^

Hier is de training succesvol geweest *O* En zelfs een anderhalf uur in de auto ging prima. Potje meegenomen en onderweg zei hij netjes: ik moet plassen. Dus bij een benzinepomp gestopt en daar zat meneer heel parmant langs de kant van de weg op zijn potje _O- Hij vond het prachtig. Want toen we wegreden: 'ik moet weer plassen.' Ja daag vriend. :D

Seb heeft een nieuw vriendinnetje. Ons overbuurmeisje van dezelfde leeftijd. Ze fietsen samen op straat, spelen in het (zwarte }:| ) zand samen en 's avonds zwaaien ze naar elkaar als ze naar bed gaan. Overbuurmeisje Y. zei tijdens het eten 'Ik hou van Seb, en hij van mij' O+ Seb zelf heeft er niet zo'n mening over geloof ik :P
pi_110987924
Goed zo Thomas. *O*

Oh ja tandenpoetsen, nog zo'n strijdmoment -O-

En een *O* voor de zindelijkheid van Seb & zijn vriendinnetje.

Hier zou zoonlief volgend weekend misschien met oma, opa & de rest van de familie een weekendje naar Zeeland gaan. Hij is echter nooit meer dan 1 nacht blijven logeren en dan was het altijd wel dichtbij. Ook heeft hij de laatste tijd, dat hij soms niet wil gaan slapen als wij er niet zijn of alleen mama & papa wil als hij s'avonds of s'nachts wakker wordt. Dus het is nog maar even kijken hoe dat zal gaan :)
Carpe Diem- Pluk de Dag
  dinsdag 1 mei 2012 @ 12:03:03 #271
61183 leonieke
Dan toch?
pi_110990994
Mja, tandenpoetsen was tot een paar maand geleden nooit een strijd en opeens was het een drama. Dus eens gevraagd aan mijn tandarts wat ik kon doen:
- terug naar een zachtere tandenborstel (maw 1 voor kinderen minder dan 2 jaar) (geen succes)
- verhaaltje vertellen over cariës (heb ik maar beestjes van gemaakt) (succes!)

Ervoor lieten we Thomas ook al altijd de tandjes poetsen van de beer. Vond hij superleuk, maar zijn eigen tanden... no way :N
  dinsdag 1 mei 2012 @ 12:06:31 #272
61183 leonieke
Dan toch?
pi_110991083
En overnachten? Thomas is al een paar keer blijven slapen bij opa en oma (nu 3 keer dacht ik), maar telkens maar voor één nacht. Hij vindt het super, ik ben 's ochtends blij dat ik hem terug mag ophalen :') Hij is wel al 3 keer in bed bij oma en opa geëindigd (zo rond 6u 's ochtends ofzo). De slaapkamer heeft daar geen rolluiken waardoor hij waarschijnlijk direct helemaal wakker wordt.
  dinsdag 1 mei 2012 @ 12:11:35 #273
100412 mefke79
komt goed!
pi_110991269
Driekus slaapt minimaal 1 keer per 2 weken bij zijn opa en oma. Die passen dan een dag op de jongens en ze wonen zo ver weg dat ze ze altijd de avond ervoor al ophalen. Hij is het dus helemaal gewend, logeren.
Volgende week gaan wij op vakantie zonder de jongens. Dat is een hele week en ik ga daar wel een soort van boekje voor maken. Ik merk namelijk dat Driekus best veel snapt en kan hebben, als je em maar op de hoogte brengt van te voren. We maken dus een boekje met alle dagen van de week en dan een foto erbij waar hij die dag is. De eerste dagen zijn ze bij mijn ouders, daarna gaan ze naar mijn schoonouders. Ik verwacht geen problemen, behalve op de wisseldag. Dat wisselen doen ze namelijk bij ons thuis. Dat lijkt me voor hem heel raar: hij wel even thuis, maar geen papa of mama daar. Ben benieuwd hoe ze het gaan hebben. En hoe wij het gaan hebben, volgens mij ga ik ze enorm missen. Maar we zijn ook zo toe aan even zon en uitrusten na een hectisch jaar...

Zindelijkheidstraining staat hier op een heel laag pitje. Meneer heeft gewoon geen zin. Hij kan het best maar doet het niet. Komt bijvoorbeeld met een droge luier op bed en wacht bewust op een nieuwe luier om dan te gaan plassen. Belonen helpt niet (meer), dus we laten het maar even.
pi_111002994
Dat cariës verhaal vertellen wij hier ook. Ik had er als kind in Duitsland zelf een boekje over, dat heb ik nu meegenomen en lees ik weleens aan mijn zoontje voor. Maar ja dan nog is het lastig. Ik laat hem ook altijd eerst poetsen. Dan zegt hij dat hij klaar is en ik mag, maar zodra ik wil beginnen wil hij toch weer zelf.

Tuurlijk mis ik hem al als hij een nachtje ergens anders slaapt. Dus meer nachten zal ook moeilijker zijn. Aan de andere kant, is het soms ook wel zo rustig even een dagje of avond zonder kind. En het is dan ook heel fijn om hem weer te zien, de afwezigheid maakt het toch weer specialer om weer bij elkaar te zijn. Is net als met je man/ vriend :P
Carpe Diem- Pluk de Dag
  dinsdag 1 mei 2012 @ 18:13:44 #275
265732 Keshet
Alle kleuren van de regenboog
pi_111004561
Egopost! :D

Vanochtend controle gehad in een ziekenhuis om te kijken hoe de muppet lichamelijk scoort ten opzichte van leeftijdsgenootjes. Ze is nu op een week na 2 jaar (gecorrigeerd) en ze scoorde heel netjes op 25-26 maanden. *)
Volgende week dezelfde test in het academische ziekenhuis aangevuld met nog wat extra testen. Ik maak me er niet zo druk om. ;)

*O* *O* *O*
A grand adventure has begun.
  dinsdag 1 mei 2012 @ 18:15:21 #276
35189 Troel
scherp en bot
pi_111004620
De jongens hier zijn helemaal verzot op het boek van Doek, dat gaat over een draakje dat naar de tandarts gaat. Werkt hier prima!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 1 mei 2012 @ 18:22:54 #277
61183 leonieke
Dan toch?
pi_111004866
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het soms ook rustiger om ergens naartoe te gaan zonder Thomas :Y En het overnachten, zorgt er wel voor dat we eens kunnen blijven plakken :)
  dinsdag 1 mei 2012 @ 18:23:17 #278
61183 leonieke
Dan toch?
pi_111006450
quote:
99s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 18:13 schreef Keshet het volgende:

Vanochtend controle gehad in een ziekenhuis om te kijken hoe de muppet lichamelijk scoort ten opzichte van leeftijdsgenootjes. Ze is nu op een week na 2 jaar (gecorrigeerd) en ze scoorde heel netjes op 25-26 maanden. *)
Volgende week dezelfde test in het academische ziekenhuis aangevuld met nog wat extra testen. Ik maak me er niet zo druk om. ;)

*O* *O* *O*
*O* *O* *O* *O*
pi_111006465
*O* Voor Emma *O*
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_111007567
Goed zeg, van Emma! :)
  dinsdag 1 mei 2012 @ 19:30:22 #282
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_111007573
jeuj voor Emma! *O*

Logeren? Harry heeft alleen gelogeerd bij opa en oma in de nacht dat Huubke geboren is en ik vond het niet tof. :@
Het hielp ook niet echt dat hij die nacht al om middernacht bij opa en oma in bed lag en nog heel lang daar gestoeid heeft. (dus nauwelijks geslapen :X )

Tanden poetsen is hier eigenlijk zelden een probleem. Alleen als hij last heeft van zijn doorkomende kiezen...
pi_111008140
Jeej Keshet! *O*

Ik vind het af en toe best lekker als madame bij haar tante (en opa) slaapt.
Afgelopen weekend hadden we allemaal een feestje en is ze voor het eerst cht uit logeren geweest. Normaal gesproken als ze bij opa slaapt ga ik er al om 7 a 8 uur 's morgens heen omdat ik haar dan wel weer genoeg gemist heb, maar ditkeer moesten we dus wachten tot we gebeld werden om haar te komen halen. Ze was bij haar 2 achterneefjes, dus ze had het reuze gezellig, heeft bij het oudste neefje van 6 jaar oud op de kamer geslapen. Iedereen in huis was eerder wakker dan mijn meisje. :D *ikke trots is op haar*
Maargoed, ik was dus blij dat om half 12 de telefoon ging en we haar weer konden halen. Maar in ieder geval wel voor herhaling vatbaar dus.
  dinsdag 1 mei 2012 @ 20:57:07 #284
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_111012609
Ik zit er niet mee dat roy uit logeren gaat vind dat juist goed en fijn.
Hij logeert bij beide grootouders en soms bij schoonzus.
Deze kennen roy goed en weten hoe te handelen mocht er zich iets voor doen.
Toevallig gaat roy zaterdag uit logeren bij
opa en oma.
Papa en mama moeten even quality time hebben, dus gaan opstap.
  dinsdag 1 mei 2012 @ 21:06:21 #285
265732 Keshet
Alle kleuren van de regenboog
pi_111013242
Ik vind het ook heerlijk als E. af en toe gaat logeren. Onze ouders wonen beide op een uurtje rijden; beiden een andere kant op. :)
We zien ze regelmatig en E. is bij beiden helemaal thuis. Ze gaat graag logeren alle betrokkenen genieten echt van de logeerpartijtjes. O+

Nou is ze ook wel heel makkelijk hoor; je legt d'r in bed en ze gaat na een paar minuten kletsen heerlijk slapen. Die slaapgenen heeft ze echt van mij. Ik kan altijd en overal slapen. :@
A grand adventure has begun.
  dinsdag 1 mei 2012 @ 21:09:38 #286
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_111013455
Emma wat goed!!!
  dinsdag 1 mei 2012 @ 21:16:47 #287
298849 mignonne
mignonne
pi_111013896
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 21:06 schreef Keshet het volgende:
Ik vind het ook heerlijk als E. af en toe gaat logeren. Onze ouders wonen beide op een uurtje rijden; beiden een andere kant op. :)
We zien ze regelmatig en E. is bij beiden helemaal thuis. Ze gaat graag logeren alle betrokkenen genieten echt van de logeerpartijtjes. O+

Nou is ze ook wel heel makkelijk hoor; je legt d'r in bed en ze gaat na een paar minuten kletsen heerlijk slapen. Die slaapgenen heeft ze echt van mij. Ik kan altijd en overal slapen. :@
om die reden heb ik dus echt een beetje moeite met mn kleinste uit logeren doen. Dat zie ik voorlopig écht niet gebeuren afgezien van dat k er zelf niet zo happig op ben :P we zijn iedere avond echt wel een uur of twee bezig voor ze slaapt. Meestal valt ze op schoot in slaap en vaak slaapt ze 's nachts tussen ons in, en dan nog onrustig. Geeft op zich niets, voor ons geen enkel probleem, maar ik voel me behoorlijk bezwaard om dat een ander te doen te geven.
pi_111014579
Mignonne, dat kan ik me heel goed voorstellen. Ik hoopte er ook echt op dat ze lekker zou slapen, want een ander een slechte nacht bezorgen door mijn kind zou ik echt niet fijn vinden. Kijk, een opa en oma vinden het vaak helemaal geen probleem en zelfs gezellig, maar het geeft dan gewoon geen fijn gevoel.
pi_111018405
Goed zo Emma!! Wat heerlijk dat ze het zo goed doet!!!

Logeren gaat hier heel goed, wij gaan nog weleens een avondje kolonisten bij vrienden, dan nemen we onze schatties gewoon mee, leggen we in het twee-persoonsbed samen en halen ze er weer uit als we naar huis gaan. Dat moment vlak voor we ze wakker maken...echt zo cute!!! Tegen elkaar aan slapen....

Ik heb voor Lars een verwijsbrief gekregen voor de fysio. Dit omdat zijn elleboog al 5 keer uit de kom is geweest. Morgen maar eens bellen voor een afspraak. Ben heel benieuwd. Het is een kinderfysio dus die zal wel wat spelletjes doen ofzo met hem.
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
pi_111019688
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 09:31 schreef Estrys het volgende:

Seb heeft een nieuw vriendinnetje. Ons overbuurmeisje van dezelfde leeftijd. Ze fietsen samen op straat, spelen in het (zwarte }:| ) zand samen en 's avonds zwaaien ze naar elkaar als ze naar bed gaan. Overbuurmeisje Y. zei tijdens het eten 'Ik hou van Seb, en hij van mij' O+ Seb zelf heeft er niet zo'n mening over geloof ik :P
Wat lief! Hier is het dikke mik met het nieuwe buurmeisje. Ze vindt het geweldig om Ivan te verwennen met koekjes en sap. Op de vrijmarkt heeft ze speciaal voor hem boerderijdieren uitgezocht. Jullie zullen begrijpen dat Ivan deze symbolen van haar liefde maar wat graag in ontvangst neemt. :+

Gister gingen ze samen hand in hand wandelen door de straat. Jemig, wat een moment weer. O+

pi_111019888
quote:

*O* *O* *O*
Yeah! *O*
pi_111019936
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 22:01 schreef Shandaly het volgende:
Yay! Wij mogen hier mee gaan doen! Ik las al allemaal hele interessante dingen over slechte eters, lastige slapers en andere lieve kindjes. Zal snel eens goed bijlezen...

Fotospam copy-pasted uit het vorige topic:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ga mijn best doen het hier bij te houden!
Welkom hier! Wat een mooie foto's!

En wat leuk dat jullie nog steeds zwemmen. Wij hebben het nog geen een keer gedaan. :@
  dinsdag 1 mei 2012 @ 23:22:23 #293
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_111021145
quote:

*O* *O* *O*
Wat een geweldig nieuws *O* *O* *O*

Claudia wat een ontzettend lieve foto zeg O+

Logeren doen ze hier (zeker nu we bezig zijn met het voorbereiden van de verhuizing) best vaak. Soms ook vrij onverwachts dat een van de meisjes ineens aan een oma vraagt of ze mag blijven slapen O+ En zeker als het zo uit hunzelf komt, mag dat bijna altijd.

Gisteravond hebben we ze ook naar mijn schoonouders gebracht en daar blijven ze nu tot woensdagavond ivm de meivakantie. Toen we vanavond belden om te vragen hoe het ging waren ze eigenlijk allebei te druk met een huisje bouwen in de badkamer om aan de telefoon te komen, dus dat zat wel goed :D
pi_111027213
Als ons zoontje uit logeren gaat, kan dat voor degene ook betekenen, dat die misschien s'nachts een keertje zijn bed uit moet omdat hij wakker wordt. Maar het kan ook zijn, dat hij doorslaapt. Ook dat hij vroeg wakker word, kan dus zijn, maar hoeft niet. Daar heb ik ook niet zoveel moeite mee. Ik denk dat als oma & opa dat af en toe doen, is dat niet zo'n punt. Ze doen het ook graag, zodat wij ook eens uit kunnen gaan of s'ochtends lang slapen. Maar als ik hoor dat hij ons s'avonds of s'nachts zo mist, dat hij niet wil slapen, dan heb ik daar wel moeite mee. :{
Zeker als hij ook nog eens voor meerdere dagen weg is en op een camping in Zeeland. Maar wij gaan hem vanavond en morgen nog eens extra goed voorbereiden door nog meer uit te leggen, te tekenen en samen in te pakken. Dan komt het vast wel goed & anders gaat mijn man hem ophalen ;)
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_111027555
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 23:22 schreef Stiemie het volgende:

Toen we vanavond belden om te vragen hoe het ging waren ze eigenlijk allebei te druk met een huisje bouwen in de badkamer om aan de telefoon te komen, dus dat zat wel goed :D
Je jongste wilde maar gelijk in de badkamer gaan wonen?! ;)
pi_111027589
Mijn kleine slimmerd heeft een nieuw argument voor ALLES. Namelijk: anders kan je straks niet met de trein.

Vrijdag wilde ik samen met haar met de trein naar Leeuwarden. Ze was vreselijk aan het treuzelen, dus ik zei: "Isabeau, je moet nu echt je kleren aan, anders kunnen we straks niet met de trein."

Dat heeft ze in haar oren geknoopt. Het gaat nu de hele dag: "Mama, ik moet een snoepje, anders kan je straks niet met de trein" "Mama, ik wil NU verven, anders kan je straks niet met de trein."

:')
pi_111027895
Mooi is dat Sorbo de kinderlijke creativiteit :P Maar jij weet dan tenminste waar het vandaan komt.

Bij ons is het argument de politie. Telkens als mama & papa iets verbieden of zeggen, dat het nu niet kan of zo dan "gaat hij de politie bellen" en die zorgen uiteraard voor dat alles zo komt als hij het graag wil. En ik weet niet eens waar het vandaan komt. Ik heb zelf zeker weten nooit gezegd, dat ik de politie bel als hij niet doet wat ik wil :o Misschien komt het omdat hij deze lui een de ene kant super fascinerend vind, aan de andere kant is hij stiekem ook een beetje bang voor ze. :)
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_111028776
Haha, Sorbo. :D Is het effectief? Ik gebruik zulke onzinnige verbanden zelf vaak bij L. Als we zelf in dr kinderstoel in de auto wil klimmen bijvoorbeeld en we hebben haast (dat duurt nl minstens tien minuten), zeg ik: "Nee, zelf klimmen kan nu even niet, want we gaan naar opa en oma." :') Ze tuint er nog steeds in.

Van de week zag ze een takje op het terras liggen dat idd veel leek op een kippenpoot. Zegt ze: "Kijk! Een kippenvoet!" Best knap, aangezien ze zo'n ding naar mijn weten nog nooit 'los' heeft gezien.
pi_111028795
Mignonne in dat geval is het wel begrijpelijk. Hoewel ik erachter ben gekomen, dat je kind ergens anders echt zo anders kan zijn dan thuis.

Karin hopelijk kan de kinderfysio Lars helpen en komt het goed met zijn elleboog! :*

Claudia, wat een lieve foto O+

Stiemie, fijn dat ze het zo goed hebben bij opa & oma *O*
Carpe Diem- Pluk de Dag
  Moderator woensdag 2 mei 2012 @ 09:43:26 #300
5428 crew  miss_sly
pi_111028968
Senna weet inmiddels dat er altijd wel weer een nieuwe tram komt, dus als we later dreigen te komen, zegt ze zelf al: er komt wel weer een nieuwe tram, he mama?
pi_111029180
Spring, het is meestal wel effectief, vooral omdat ze idolaat is van treinen. "want we gaan naar opa en oma" werkt hier inderdaad ook nog wel :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')