Ik denk dat je dat idee van "er was geen tijd voor de BB" niet al te serieus moet opvatten. De BB is een punt van onbegrip. We begrijpen zwaartekracht, ruimte en tijd simpelweg niet goed genoeg, en dat uit zich in singulariteiten; in dit geval de beginsingulariteit.quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:06 schreef Eventjes-dan het volgende:
Ik realiseerde me later pas dat het "psychologische" probleem van begin en einde van tijd/universum een andere lading krijgt wanneer je de tijdloze pre-bigbang toestand als uitgangspositie van de werkelijkheid neemt met tijd/ruimte als fenomeen binnenin de werkelijkheid. ipv van andersom.
Dat volg ik niet helemaal.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 10:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik denk dat je dat idee van "er was geen tijd voor de BB" niet al te serieus moet opvatten. De BB is een punt van onbegrip. We begrijpen zwaartekracht, ruimte en tijd simpelweg niet goed genoeg, en dat uit zich in singulariteiten; in dit geval de beginsingulariteit.
...zoals die gedefinieerd zijn in de algemene relativiteitstheorie. Alleen, die theorie gaat niet meer op in zo'n singulariteit.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 13:14 schreef Eventjes-dan het volgende:
[..]
Dat volg ik niet helemaal.
We spreken in the BB theorie toch over het begin/ontstaan van tijd/ruimte...
Dat is niet alleen inconsequent, het maakt ook dat binnen die theorie het woord begin geen betekenis heeft.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 14:01 schreef Haushofer het volgende:
[..]
...zoals die gedefinieerd zijn in de algemene relativiteitstheorie. Alleen, die theorie gaat niet meer op in zo'n singulariteit.
Nee, waarom? Het betekent dat de ART een effectieve theorie is, die voorbij een bepaalde energieschaal modificatie nodig heeft.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 14:08 schreef Eventjes-dan het volgende:
[..]
Dat is niet alleen inconsequent, het maakt ook dat binnen die theorie het woord begin geen betekenis heeft.
Ik ben geen wetenschapper en heb geen wetenschappelijke opleiding.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 14:16 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, waarom? Het betekent dat de ART een effectieve theorie is, die voorbij een bepaalde energieschaal modificatie nodig heeft.
Een analoog voorbeeld: binnen Newtoniaanse fysica heeft het woord "zwaartekracht" of "ruimtetijd" een nogal andere betekenis dan binnen de ART. De lichtsnelheid is in Newtoniaanse fysica bijvoorbeeld oneindig, terwijl in de ART deze netjes eindig is. Een ander voorbeeldje is het bestaan van oneindigheden/discontinuïteiten in thermodynamische functies bij faseovergangen.
Je moet je goed bedenken dat vrijwel elke theorie in de fysica een bepaald geldigheidsdomein kent, en daarom "effectief" is. Vaak wordt dit uitgedrukt in termen van een energie- of lengteschaal, waar voorbij je theorie niet meer opgaat. In de ART verklaart dit waarom er singulariteiten bestaan; het zijn zeer waarschijnlijk oneindigheden als gevolg van het feit dat we de kwantummechanica en de ART niet goed kunnen combineren.
Ja, alleen weten we ook dat dat model niet meer opgaat op dat punt, of daarvoor. Dus is die uitspraak nogal zinloos.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 14:44 schreef Eventjes-dan het volgende:
[..]
Ik ben geen wetenschapper en heb geen wetenschappelijke opleiding.
Toch begrijp ik best dat bepaalde wetmatigheden enkel binnen een bepaald model van toepassing zijn.
Maar als binnen een model wordt uitgegaan van een ontstaan van tijd/ruimte, dan zegt dat zelfde model toch ook dat daarvoor geen spraken was van tijd/ruimte zoals wij dat "kennen"?!
Dat model is ergens op gebaseerd.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 14:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, alleen weten we ook dat dat model niet meer opgaat daarvoor. Dus is die uitspraak nogal zinloos.
...dat deze te beschrijven zijn via continue structuren ("variëteiten").quote:Op vrijdag 4 mei 2012 14:53 schreef Eventjes-dan het volgende:
[..]
Dat model is ergens op gebaseerd.
Het is gebaseerd op tijd en ruimte...
Dat is de vraagquote:Kunnen we dan nog spreken over tijd/ruimte?
De vraag is: Kunnen we preken over een tijd/ruimte toestand voor de BB.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 14:56 schreef Haushofer het volgende:
[..]
...dat deze te beschrijven zijn via continue structuren ("variëteiten").
[..]
Dat is de vraagWat is ruimte en tijd op de Planck-schaal?
Ik heb geen idee wat dat zou betekenen zonder een fatsoenlijke theorie die dat beschrijft.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 14:58 schreef Eventjes-dan het volgende:
[..]
De vraag is: Kunnen we preken over een tijd/ruimte toestand voor de BB.
Met andere woorden; kun je dus niet spreken over tijd.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 15:06 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat dat zou betekenen zonder een fatsoenlijke theorie die dat beschrijft.
Bedoelde je dus te zeggen dat je er niets over kan zeggen...quote:Ik denk dat je dat idee van "er was geen tijd voor de BB" niet al te serieus moet opvatten.
Ja.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 15:15 schreef Eventjes-dan het volgende:
Dus toen je zei:
[..]
Bedoelde je dus te zeggen dat je er niets over kan zeggen...
Nee ik bid niet tot Maria, ik brand een kaarsje om even stil te staan bij mijn voorouders. Niks mis mee toch?quote:Op vrijdag 4 mei 2012 10:38 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
De tevreden atheïst bidt tot Maria... Ik haak af.
Nee hoor. Als je geiten wil offeren om je oma te herdenken vind ik dat ook prima hoor.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 17:01 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Nee ik bid niet tot Maria, ik brand een kaarsje om even stil te staan bij mijn voorouders. Niks mis mee toch?
Bedoel je dat tijdruimte veel meer een constant gegeven is omdat voor de oerknal geen tijd sprake is van tijd, er ook geen spraken is van een proces?quote:Op vrijdag 4 mei 2012 15:46 schreef deelnemer het volgende:
Als je blijft inzoomen of uitzoomen stuit je ergens op een grens. Het kan zijn dat rond de tijdruimte een andere logische schil zit (zoals het NU van Eventjes-dan). Maar de tijdruimte kun je niet beschouwen als emergent, omdat emergentie het idee van een ontwikkeling vooronderstelt.
Ja. Ik begrijp het idee van een proces / ontwikkeling niet, zonder dat er een idee van tijd aan vooraf gaat. Als tijdruimte het gevolg is van de oerknal, dan is de vraag naar het ontstaan van de oerknal onbegrijpelijk.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 19:02 schreef Eventjes-dan het volgende:
[..]
Bedoel je dat tijdruimte veel meer een constant gegeven is omdat voor de oerknal geen tijd sprake is van tijd, er ook geen spraken is van een proces?
Ik heb me er eerlijk gezegd nog nooit zo in verdiept, maar dit is verdomde interessante materie.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 19:23 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ja. Ik begrijp het idee van een proces / ontwikkeling niet, zonder dat er een idee van tijd aan vooraf gaat. Als tijdruimte het gevolg is van de oerknal, dan is de vraag naar het ontstaan van de oerknal onbegrijpelijk.
Daarover kun je alleen speculeren. De natuurkunde geeft daar geen inzicht in. Zie bijvoorbeeld:quote:Op vrijdag 4 mei 2012 19:47 schreef Eventjes-dan het volgende:
[..]
Ik heb me er eerlijk gezegd nog nooit zo in verdiept, maar dit is verdomde interessante materie.
[ misschien toch maar eens een cursus natuurkunde voor dummies beginnen.]
Hier nog een dummie vraag:
kan je echt niets over de pre-Bigbang zeggen?
Zou je bv niet kunnen zeggen dat het een volmaakte dichtheid heeft?
Bedanktquote:Op vrijdag 4 mei 2012 19:58 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Daarover kun je alleen speculeren. De natuurkunde geeft daar geen inzicht in. Zie bijvoorbeeld:
[CENTRAAL] Het grote F&L video topic
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |