Iemand die daar college volgt enig idee welk kunstwerk het is of dit verhaal kan bevstigen/ontkrachtigen?quote:Beveiliger universiteit gooit kunstwerk weg
Een beveiliger van de Radboud Universiteit in Nijmegen heeft een kunstwerk van de Arnhemse kunstenaar Peter Otto van de muur van het collegezalencomplex gehaald en in de papiervernietiger gegooid. De beveiliger herkende de 12 meter lange tekening niet als kunst. Dit hebben de kunstenaar en de cultuurorganisatie van de universiteit gezegd.
Een woordvoerder van de Nijmeegse universiteit wil het verhaal niet bevestigen. Hij erkent wel 'dat er een kunstwerk weg is'. 'Zodra we het hadden ontdekt, hebben we de kunstenaar geïnformeerd en excuses gemaakt. We zijn nu aan het zoeken naar een fatsoenlijke oplossing', zegt hij.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-kunstwerk-weg.dhtml
Het zou je verbazen hoevaak het gebeurt dat een amateur een museum binnenloopt en stiekem zijn eigen werk ophangt.quote:Op woensdag 25 april 2012 13:12 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Waarom bemoeit een beveiliger zich met wat er aan de muur hangt?
de beveiliger is een omgeschoolde schoonmaker?quote:Op woensdag 25 april 2012 13:12 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Waarom bemoeit een beveiliger zich met wat er aan de muur hangt?
Dan nog beveiliger. Die sukkel moet oppassen dat er geen wapens naar binnen gesmokkeld worden, drugs wordt gedeald en meisjes worden verkracht.quote:Op woensdag 25 april 2012 13:25 schreef Merel1808 het volgende:
Er staat dat hij verschillende tekeningen gemaakt had, en dat mensen er zelf iets aan toe mochten voegen. Als ik dit plaatje zo zie kan ik me best voorstellen dat een beveiliger denkt "Prikbord, staat geen datum op, tegen de regels, hoppa, opgeruimd staat netjes!"
[ afbeelding ]
Jij weet niet wat de taken van een beveiliger inhouden? Als die taken van hem die je opnoemt zijn meer taken voor de politie. Als iemand zijn eigen kunstwerk in een museum hangt denk je niet dat een beveiliger de bevoegdheid heeft om die weg te halen?quote:Op woensdag 25 april 2012 13:27 schreef error_404 het volgende:
[..]
Dan nog beveiliger. Die sukkel moet oppassen dat er geen wapens naar binnen gesmokkeld worden, drugs wordt gedeald en meisjes worden verkracht.
Zeker weten dat het niet een politie agent was?
Hij geeft echt nergens antwoord op met zijn woordenbrij, daarnaast meldt ook de Gelderlander dat hij ¤ 2000,- schadevergoeding eist (de waarde van zijn kladwerk) + de BTW over dat bedrag.quote:Geachte mijnheer Verhoven,
Uw bericht over het vernietigde kunstwerk
wekt uw woede op en u neemt de moeite
mij hiervan op de hoogte te stellen.
Wat Pownet.tv zou mogen schrijven is mij
niet bekend. Een feitelijk bericht schreef de
Gelderlander vandaag in haar uitgave.
Hier maak ik plaats voor het
uit de weg nemen van een misverstand rond
een vergoeding. Een kunstenaar wordt net
als een glazenwasser betaald voor de
werkzaamheden. De vergoeding voor bijvoorbeeld
verf, papier, reiskosten, ontwerpkosten en de voorbereidings-
tijd met de uitvoering komen daarbij in één som tot stand.
Hierover bestaan afspraken die u kunt vergelijken met
een architect die het eerste ontwerp inlevert.
Wat na het ontstaan van een kunstwerk kan gebeuren
heeft u in dit geval meegelezen. Een kunstwerk vertegenwoordigt
een waarde zoals u weet. Wat de media verder over dit item schrijven kan
ik niet corrigeren of in dezelfde bandbreedte beargumenteren.
Uw voorstelling van deze kwestie is uw mening
en zal ik verder met zorg bewaren in het archief.
Ik meen er goed aan te doen u de gelegenheid te
geven mij over dit onderwerp een brief te willen
schrijven via het onderstaande postbusnummer.
U kunt mij ook spreken tijdens de opening in het
museum Kurhaus Kleve op zondag 3 juni aanstaande.
Daar hangen verschillende werken in een tentoonstelling
en kan ik u verder rondleiden. Ook die werken bevatten
een waarde die voor het gemak in euro's worden uitgedrukt.
Met vriendelijke groeten,
peter otto
Inderdaad, opgeruimd staat netjes! Wat een troep zeg!quote:Op woensdag 25 april 2012 13:25 schreef Merel1808 het volgende:
Er staat dat hij verschillende tekeningen gemaakt had, en dat mensen er zelf iets aan toe mochten voegen. Als ik dit plaatje zo zie kan ik me best voorstellen dat een beveiliger denkt "Prikbord, staat geen datum op, tegen de regels, hoppa, opgeruimd staat netjes!"
[ afbeelding ]
''Mijn kunstwerk wat doe je?''quote:Op maandag 28 mei 2012 17:10 schreef Wootism het volgende:
Toen ik dit bericht las heb ik de heer Otto even een mail gestuurd over het voorval, en gevraagd waarom hij nu precies een schadevergoeding eist voor iets dat hij reeds verkocht heeft en dus niet meer zijn eigendom is.
Het antwoord....
[..]
Hij geeft echt nergens antwoord op met zijn woordenbrij, daarnaast meldt ook de Gelderlander dat hij ¤ 2000,- schadevergoeding eist (de waarde van zijn kladwerk) + de BTW over dat bedrag.
Achja.... kunstenaars...
Ja precies!quote:Op maandag 28 mei 2012 17:18 schreef Klipnap het volgende:
[..]
''Mijn kunstwerk wat doe je?''
''Ja, wij hebben het toch gekocht?''
Een beveiliger moet niet denken. Hij moet zitten en zn ogen open houden of patrouillerenquote:Op woensdag 25 april 2012 13:25 schreef Merel1808 het volgende:
[ afbeelding ]
Hangt ervan af door wie.quote:Op maandag 28 mei 2012 17:18 schreef Nemephis het volgende:
Als je kunst niet als kunst herkend wordt doe je wel iets fout als kunstenaar.
Wie zegt dat het kunstwerk gekocht was door de universiteit?quote:Op maandag 28 mei 2012 17:10 schreef Wootism het volgende:
Toen ik dit bericht las heb ik de heer Otto even een mail gestuurd over het voorval, en gevraagd waarom hij nu precies een schadevergoeding eist voor iets dat hij reeds verkocht heeft en dus niet meer zijn eigendom is.
Het antwoord....
[..]
Hij geeft echt nergens antwoord op met zijn woordenbrij, daarnaast meldt ook de Gelderlander dat hij ¤ 2000,- schadevergoeding eist (de waarde van zijn kladwerk) + de BTW over dat bedrag.
Achja.... kunstenaars...
Je snapt natuurlijk wel dat ik even check of dat het daadwerkelijk zo is alvorens ik een mail stuur.quote:Op maandag 28 mei 2012 19:21 schreef Gia het volgende:
[..]
Wie zegt dat het kunstwerk gekocht was door de universiteit?
Kunstenaars exposeren wel vaker in openbare gebouwen.
quote:Otto was al betaald voor het werk, dat door Cultuur op de Campus bij hem was besteld, maar vindt niettemin dat hij door de vernietiging van het kunstwerk ernstig is benadeeld. Hij vordert 2.000 euro van de universiteit, zijnde de waarde van de tekening, plus de btw over dat bedrag.
Dan heb je gelijk.quote:Op maandag 28 mei 2012 19:29 schreef Wootism het volgende:
[..]
Je snapt natuurlijk wel dat ik even check of dat het daadwerkelijk zo is alvorens ik een mail stuur.
http://www.gelderlander.n(...)-gooit-kunst-weg.ece
[..]
De beste man heeft een eng formele schrijfstijl, maar desondanks wel een punt.quote:Dag mijnheer Verhoven,
Uw onderstaande reactie wil ik meteen beantwoorden.
Om een serieus antwoord te geven en niet in algemeenheden
of dooddoeners te vervallen schets ik de situatie rond het vernielde werk
in deze versie:
Het werk werd betaald voor de realisatie. Het was geen eigendom van de
van de universiteit St. Radboud, maar zou het wél worden, nadat het
zes weken had gehangen wanneer het door allerlei stadia van veranderingen
was gegaan. Mijn kunstwerk was nog niet vervolledigd en bleef in die vorm
auteursrechtelijk mijn eigendom. In uw vergelijking was de auto nog niet eens
klaar en gestart, voordat het ongeluk gebeurde. Ik sta hier voor de kwestie wiens
eigendom is vernietigd en of het kan het hersteld worden.
Over de herstelling worden de partijen het misschien eens. Ik heb mij altijd
coöperatief opgesteld, maar werd slechts met een mailtje over het 'desastre'
ingelicht. Daarna een eerste gesprek met weinig zicht op de definitieve oplossing.
Een beroepsvereniging heeft dit soort gevallen meerdere malen aan de haak gehad.
Spijtig dat er werkelijk heel slecht gecommuniceerd wordt vanuit het St. Radboud.
Het had zoveel beter gekund en met meer interventie opgelost.
De schadevergoeding gaat in de pot algemene middelen voor de gehele gemeenschap.
Belastingdienst en goede doelen hebben altijd voorrang. Kunstenaars hebben hun Samaritaanse voorbeelden.
Verder verbaasde het mij de nieuwsgolf over deze kwestie waartegen bestuurders van Vestia vastgoed, Amarantis en de Amsterdamse Zuid-as met vele miljoenen weggekomen zijn. Dat zijn werelden waar ik niet in wil vertoeven noch delen.
Ik hoop u nog te ontmoeten bij de komende opening in het Kurhaus Kleve.
Werkelijk een mooie selectie komt er te hangen.
Met vriendelijke groeten,
peter otto
same shit different suitquote:Op woensdag 25 april 2012 13:19 schreef Deetch het volgende:
[..]
de beveiliger is een omgeschoolde schoonmaker?
dat heet nederlands..quote:Op maandag 28 mei 2012 20:10 schreef Wootism het volgende:
En weer reactie van de heer Otto:
[..]
, maar desondanks wel een punt.
quote:Ook die werken bevatten
een waarde die voor het gemak in euro's worden uitgedrukt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |