Echt een date was het niet, maar bizar was het wel:
Ik was met een jongen (gewoon een vriend van me die ik al 10 jaar kende en waarmee ik in de "we zijn eigenlijk wel meer dan vrienden, maar we geven er nog geen naam aan" - zone verkeerde). Ik ging een aantal dagen samen naar Istanbul omdat mijn jongere zus daar studeerde. Hij wilde er ook wel van tussen dus hij ging mee (goed, dat was eigenlijk al apart, maar goed, hij ging mee).
Op een gegeven moment had hij mijn zus college, waardoor wij met z'n tweeen wat gingen ondernemen. Ik weet niet meer precies wat, maar het was een roteind lopen en mooi weer, dus op een gegeven moment zaten we in een park van de zon te genieten. Komt er een man naar ons toe, die in enigszins gebrekkig engels aan ons vroeg of hij ons wat vragen mocht stellen in het kader van zijn afstudeeronderzoek. M''n "date" (die naast mij zat) zei dat dit geen probleem was, en vervolgens kwam de interviewer met een plattegrond waarover hij allerlei vragen stelde. Ik haakte toen eigenlijk al af; een plattegrond, bedoel, wat kan je daar nou over vertellen?
Terwijl mijn " date" zich nog enigszins met een serieuze antwoorden door de vragen over de plattegrond heen wilde slaan, stopte er achter ons (we zaten een paar meter van de weg af) een busje. Uit dat busje kwam een cameraman (inclusief lichtscherm etc) een geluidsman en nog een heel team met snufjes en aantekeningenblokjes. Die zich rondom ons gingen opstellen. Ik kreeg spontaan de slappe lach (en ik zag mezelf al in zo'n Bananasplit-achtig programma zitten, maar dan op z'n turks) terwijl mijn date zich hardop afvroeg wat er aan de hand was. Ik besloot me toen tot de interviewer te wenden, die zei dat hij de vragen nogmaals ging stellen, maar nu voor de camera..
Vervolgens volgden dus weer alle vragen (met serieus zo'n microfoon die boven onze hoofden heen en weer zweefde), waarbij we ook nog opdrachten kregen om te doen alsof we een route aan het plannen waren met behulp van de plattegrond die we hadden gekregen. Tot slot werd ons nog gevraagd om onze algemene mening over plattegronden te geven, maar ik schoot alweer in de lach van de vraag terwijl date opmerkte dat het over een plattegrond ging; moet je daar überhaupt een mening over hebben? Terwijl hij toch z'n best deed om er nog iets van te maken werd ik ook nog is aangevallen door een wesp, dus ik zat al wapperend naast hem op dat bankje..
Het idiote was daarbij dat we met die hele ploeg rond ons wel een flinke bezienswaardigheid waren. Er had zich een hele groep toeschouwers rondom ons verzameld. Vervolgens kwam er ook nog een schoolklasje op weg naar de Moskee langs. Kwamen er serieus kinderen uit die groep met mobieltjes naar ons toe om foto's te maken "Smile please!". We hebben ons er achteraf rot om gelachen en ik vraag me nog af wat er met die opnames is gebeurd...