abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 23 april 2012 @ 14:39:38 #1
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_110674793
De Fundateller, zo'n beetje iedere volger van AEX kent het fenomeen. De graadmeter voor de staat van de woningmarkt? Of gewoon een nietszeggend getal? Discussieer hier mee over de zin en onzin van deze graadmeter.

Topicreeks: Fundateller

Officiële teller:
http://www.funda.nl/koop/

Huidige aantal huizen te koop op Funda:

Zelf kijken

Oudere gegevens:

262.911 huizen te koop

[ Bericht 0% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 23-04-2012 15:00:01 ]
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  maandag 23 april 2012 @ 14:40:39 #2
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_110674829
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 14:34 schreef CoolGuy het volgende:

Bevrijd van wat? Dat huis wat dan volledig is afbetaald en me dus geen cent kost? Dan komt mn salaris binnen waar ik niks van aan 't huis hoef te betalen, terwijl jij dan al 45 jaar huurverhogingen hebt gehad? :')
Ik hoop in 2045 toch echt van mijn vrijheid te genieten :)
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  maandag 23 april 2012 @ 14:57:35 #3
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_110675450
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 14:34 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Bevrijd van wat? Dat huis wat dan volledig is afbetaald en me dus geen cent kost? Dan komt mn salaris binnen waar ik niks van aan 't huis hoef te betalen, terwijl jij dan al 45 jaar huurverhogingen hebt gehad? :')
Als je je huis op een goed moment koopt ben je eerder klaar met aflossen.
  maandag 23 april 2012 @ 14:57:52 #4
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_110675463
De woningmarkt dreigt verder in het slop te raken door de kabinetscrisis. De politiek moet snel een besluit nemen om over het lagere tarief van de overdrachtsbelasting en moet kiezen voor een hervorming van de markt voor koop- en huurwoningen. Dit roept de Vereniging Eigen Huis (VEH) maandag op.
  maandag 23 april 2012 @ 14:58:18 #5
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_110675486
Aantal huizen te koop in de OP is niet correct.
pi_110675497
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 14:57 schreef leolinedance het volgende:
De woningmarkt dreigt verder in het slop te raken door de kabinetscrisis. De politiek moet snel een besluit nemen om over het lagere tarief van de overdrachtsbelasting en moet kiezen voor een hervorming van de markt voor koop- en huurwoningen. Dit roept de Vereniging Eigen Huis (VEH) maandag op.
Ik heb zojuist op NL 2 al een meerderheid van de tweede kamer horen verklaren dat de overdrachtsbelasting op 2% moet blijven, dus dat zal dan ook wel gebeuren.
pi_110675521
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 14:58 schreef leolinedance het volgende:
Aantal huizen te koop in de OP is niet correct.
Scherp. Ja, TS neemt het niet zo nauw met de feiten, ik zal het wel weer even voor 'm aanpassen....
pi_110675529
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 14:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik heb zojuist op NL 2 al een meerderheid van de tweede kamer horen verklaren dat de overdrachtsbelasting op 2% moet blijven, dus dat zal dan ook wel gebeuren.
Hoeveel besparing levert dat op eigenlijk?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  Moderator maandag 23 april 2012 @ 15:00:57 #9
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_110675590
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 14:57 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Als je je huis op een goed moment koopt ben je eerder klaar met aflossen.
Als je genoeg verdiend ook als je wil.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_110675601
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 14:59 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Hangt er vanaf hoeveel er verkocht wordt....
  maandag 23 april 2012 @ 15:02:54 #11
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_110675677
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 14:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

dan krijgen we geen verkooppiek voor 1 july
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
pi_110675839
quote:

[..]

Is een verlaging van die belasting met 66% van 6% naar 2%. Scheelt je dus 4%. Als je bijvoorbeeld een huis van 200K koopt scheelt dat 8K. Het moet wel een tweedehands huis zijn. Als je nieuwbouw koopt hoef je geen overdrachtsbelasting te betalen. Dat laatste is iets waar het CDA zich behoorlijk mee in de eigen voet heeft geschoten. De bouwlobby is hier namelijk helemaal niet blij mee, omdat kopers altijd nieuwbouw konden aanschaffen zonder die belasting (vrij op naam). Nieuwbouw is dan ook nog veel harder ingestort dan bestaande bouw.
  maandag 23 april 2012 @ 15:07:16 #13
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_110675842
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 15:00 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Als je genoeg verdiend ook als je wil.
Ja, maar minder snel. Of je houdt minder over voor leuke dingen.
pi_110675956
Ik denk trouwens dat de huidige regering allang had besloten om de verlaging te handhaven, maar dat nog niet publiek wilde maken. Om zo de markt een beetje aan te jagen door potentiele kopers een gevoel van urgentie te geven.
  maandag 23 april 2012 @ 15:11:17 #15
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_110675998
quote:

[..]

Of beter: hoeveel kost dit de overheid? Belastingkortingen van tweederde passen niet in een tijd van bezuinigingen.
censuur :O
  maandag 23 april 2012 @ 15:12:54 #16
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_110676062
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 15:10 schreef dutch_renter het volgende:
Ik denk trouwens dat de huidige regering allang had besloten om de verlaging te handhaven, maar dat nog niet publiek wilde maken. Om zo de markt een beetje aan te jagen door potentiele kopers een gevoel van urgentie te geven.
Zou goed kunnen. Maakt al met al natuurlijk niks uit, bij een piek net vóór 1 Juli kun je een dal ná 1 Juli verwachten.
  Moderator maandag 23 april 2012 @ 15:13:06 #17
16180 crew  CoolGuy
pi_110676070
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 15:07 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ja, maar minder snel. Of je houdt minder over voor leuke dingen.
Als je altijd maar wacht tot een huis ondefinieerbaar goedkoper wordt is wel leuk, maar ondertussen heb je geen huis. Ik weet niet, ik kan gewoon doen wat ik wil hoor, 2 a 3x per jaar op vakantie, en verder koop ik ook gewoon wat ik wil, ik zie het probleem niet echt zo :)

Het enige wat ik weet is dat mijn huis over x jaar is afbetaald. Dat is gewoon zo. Ondertussen zit jij nog steeds 'als dit dan zus als dat dan zo' etc. Uiteindelijk zullen we wel rond dezelfde tijd uitkomen denk ik zo.
pi_110676397
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 15:13 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Als je altijd maar wacht tot een huis ondefinieerbaar goedkoper wordt is wel leuk, maar ondertussen heb je geen huis. Ik weet niet, ik kan gewoon doen wat ik wil hoor, 2 a 3x per jaar op vakantie, en verder koop ik ook gewoon wat ik wil, ik zie het probleem niet echt zo :)

Het enige wat ik weet is dat mijn huis over x jaar is afbetaald. Dat is gewoon zo. Ondertussen zit jij nog steeds 'als dit dan zus als dat dan zo' etc. Uiteindelijk zullen we wel rond dezelfde tijd uitkomen denk ik zo.
Probleem is echter dat ik verhuiskriebels heb en hou er van om in nieuwe steden/landen te gaan werken/wonen. Ik moet niet aan denken ergens 30 jaar te gaan zitten omdat ik met een onderwaarde zit die ik niet kan betalen.

Mijn doel in het leven is niet een huis af te betalen en verder op vakantie gaan. Ik moet ook kunnen verhuizen, want ik heb andere levensdoelen voor ogen.
  Moderator maandag 23 april 2012 @ 15:23:29 #19
16180 crew  CoolGuy
pi_110676498
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 15:21 schreef de_ier het volgende:

[..]

Probleem is echter dat ik verhuiskriebels heb en hou er van om in nieuwe steden/landen te gaan werken/wonen. Ik moet niet aan denken ergens 30 jaar te gaan zitten omdat ik met een onderwaarde zit die ik niet kan betalen.

Mijn doel in het leven is niet een huis af te betalen en verder op vakantie gaan. Ik moet ook kunnen verhuizen, want ik heb andere levensdoelen voor ogen.
Ah je moet ook kunnen verhuizen. Das tof, en dat kan niet als je een huis hebt ofzo? Ow jij wil elke paar jaar naar een ander land gaan en zo? Das zeker wel relaxed, maar dan moet jij toch hoe dan ook geen huis kopen lijkt mij dan? Dus wat is 't probleem dan? :)
  maandag 23 april 2012 @ 15:31:20 #20
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_110676786
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 15:13 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Zo te horen heb jij een extreem hoog inkomen waardoor dit soort zaken voor jou niet relevant zijn. Je moet je echter ook eens verplaatsen in de mensen die iets minder te besteden hebben.

'Ondefinieerbaar goedkoper' is niet relevant. Of het nou 3 of 6% per jaar is, ik kan er niet tegen werken in ieder geval. 3% (wat het minimaal is tot nu toe) op een huis van 3 ton is al ¤ 9.000,- wat ik extra moet sparen per jaar om dat terug te verdienen.

Door nu 2-3 jaar gewacht te hebben met kopen kan ik een veel mooier huis kopen, of hetzelfde huis voor veel minder geld. Daar lever ik graag tijdelijk wat 'woongenot' voor in, huidige woning is helemaal niet zo beroerd gelukkig.

Vijfdubbele winst behaald: tijd gehad om te sparen, daling van huizenprijzen, verlaging van overdrachtsbelasting, lage hypotheekrente, veel onderhandelingsruimte.

Volgend jaar mooi toeslaan :Y

[ Bericht 3% gewijzigd door leolinedance op 23-04-2012 15:39:30 ]
pi_110677638
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 15:12 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Zou goed kunnen. Maakt al met al natuurlijk niks uit, bij een piek net vóór 1 Juli kun je een dal ná 1 Juli verwachten.
Klopt, maar ik verwacht wel dat zij zo denken. En het is natuurlijk zo dat als dit een klein piekje heeft veroorzaakt, de belanghebbende kunnen roepen:"De markt trekt weer aan. Wees er snel bij. Op=op. Koop nu of een huis blijft voor altijd buiten je bereik. enz.."
  Moderator maandag 23 april 2012 @ 15:59:26 #22
16180 crew  CoolGuy
pi_110677977
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 15:31 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Zo te horen heb jij een extreem hoog inkomen waardoor dit soort zaken voor jou niet relevant zijn. Je moet je echter ook eens verplaatsen in de mensen die iets minder te besteden hebben.

'Ondefinieerbaar goedkoper' is niet relevant. Of het nou 3 of 6% per jaar is, ik kan er niet tegen werken in ieder geval. 3% (wat het minimaal is tot nu toe) op een huis van 3 ton is al ¤ 9.000,- wat ik extra moet sparen per jaar om dat terug te verdienen.

Door nu 2-3 jaar gewacht te hebben met kopen kan ik een veel mooier huis kopen, of hetzelfde huis voor veel minder geld. Daar lever ik graag tijdelijk wat 'woongenot' voor in, huidige woning is helemaal niet zo beroerd gelukkig.

Vijfdubbele winst behaald: tijd gehad om te sparen, daling van huizenprijzen, verlaging van overdrachtsbelasting, lage hypotheekrente, veel onderhandelingsruimte.

Volgend jaar mooi toeslaan :Y
Niet extreem hoog, maar ik niet mijn maximale hypotheekbedrag gebruikt om een huis te kopen, en sinds die tijd ben ik meer gaan verdienen, en ik begin bijna bij mijn nieuwe werkgever, die ook weer meer betaald. Dus het is een ideale situatie, maar het belangrijkste is dat als je max hypotheek 300.000 euro is bijvoorbeeld, dat je dan geen huis koopt van 300.000 euro. Dat is toch idioot als je dat doet?
  maandag 23 april 2012 @ 16:04:28 #23
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_110678192
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 15:59 schreef CoolGuy het volgende:
Dat is toch idioot als je dat doet?
We leven in een land vol idioten... dus... jij kan wel een wel afgewogen keuze maken... maar dat wil niet zeggen dat jij niet gaat meebetalen aan de slechte keuzen van anderen... en daar gaat nu mijn hele kruistocht over :)
  maandag 23 april 2012 @ 16:05:01 #24
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_110678215
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 15:50 schreef dutch_renter het volgende:

[..]

Klopt, maar ik verwacht wel dat zij zo denken. En het is natuurlijk zo dat als dit een klein piekje heeft veroorzaakt, de belanghebbende kunnen roepen:"De markt trekt weer aan. Wees er snel bij. Op=op. Koop nu of een huis blijft voor altijd buiten je bereik. enz.."
Ja dat wel _O-

Zeker met de stijgende hypotheekrente:

quote:
Beleggers hebben maandag negatief gereageerd op het mislukken van de onderhandelingen in het Catshuis. De rente op 10-jarige staatsobligaties liep op, een indicatie dat het duurder wordt voor Nederland om geld te lenen.
en:

quote:
AMSTERDAM – De woningmarkt dreigt verder in het slop te raken door de kabinetscrisis. De politiek moet snel een besluit nemen over het lagere tarief van de overdrachtsbelasting.

Hiervoor pleit de Vereniging Eigen Huis (VEH) maandag. Ook moet de politiek kiezen voor een hervorming van de markt voor koop- en huurwoningen.
Volgens de VEH is het probleem rondom de overdrachtsbelasting, die tot 1 juli van 6 naar 2 procent is verlaagd, het meest accuut. Volgens de vereniging wist men in Catshuis echter al hoe de verlenging van die regeling te financieren.
"Het overleg in het Catshuis had hiervoor al een voorstel klaarliggen, inclusief de budgettaire dekking", aldus de vereniging.
De vereniging pleit daarnaast voor een hervorming van de woningmarkt. De Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM), Woonbond en Aedes (de koepel van woningcorporaties) verwachten eind mei een plan voor deze hervormingen te presenteren.
en:

quote:
Betalingsproblemen voor 65.000 huiseigenaren

RIJSWIJK - Het aantal huiseigenaren dat moeite heeft de hypotheekkosten te betalen is begin dit jaar gestegen met bijna 2900. In totaal kampen nu ruim 65.000 huiseigenaren met een betalingsprobleem en volgens het BKR komen er als er niets gebeurt jaarlijks 11.000 bij.

Het aantal woningbezitters met betalingsproblemen stijgt al jaren. In de afgelopen vier jaar is het verdubbeld. „Als deze trend doorzet komen er op jaarbasis ruim 11.000 mensen extra in de problemen met de aflossing van hun hypotheek”, zegt BKR-directeur Peter van den Bosch. De economische crisis, de oplopende werkloosheid en het groeiend aantal echtscheidingen noemt hij als oorzaken.
  Moderator maandag 23 april 2012 @ 16:07:09 #25
16180 crew  CoolGuy
pi_110678321
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 16:04 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

We leven in een land vol idioten... dus... jij kan wel een wel afgewogen keuze maken... maar dat wil niet zeggen dat jij niet gaat meebetalen aan de slechte keuzen van anderen... en daar gaat nu mijn hele kruistocht over :)
Het is leuk dat jij daar een hele kruistocht voor wil doen, maar dat gaat je niks opleveren. Overigens betaal ik ook mee aan jouw uitkering, dus het is een beetje hypocriet van je.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')