Jij zet alles in de gebiedende wijs terwijl het, in dit geval geval, verzoekend moet zijn. Daardoor kwam je punt niet goed naar voren.quote:Op vrijdag 20 april 2012 15:28 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Je mag vragen om in de tas te kijken, maar je mag het ook weigeren. En dan mogen ze de politie bellen. Dat is allemaal wettelijk toegestaan. Begrepen?
Nee, een winkel is geen openbare gelegenheid en ze mogen je de toegang ontzeggen als jij je niet aan de huisregels houdt (zoals het laten inzien van je tas). Je hoeft geen strafbaar feit gepleegd te hebben voordat een winkel je mag weigeren.quote:Op vrijdag 20 april 2012 14:34 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Nee een winkel mag je alleen de toegang ontzeggen als je een strafbaar feit hebt gepleegd.
Heb je een bron dan? Dat het vermoeden van diefstal redelijkerwijs is ontstaan?quote:Op vrijdag 20 april 2012 15:33 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Nee, want een leraar heeft niet de bevoegdheid als politie of sommige BOA'ers. En je mag het in beide gevallen weigeren. Maar in het geval van de winkelende dame, zal de politie er voor kiezen om de tas van mevrouw in te zien, om het vermoeden van diefstal, dat redelijkerwijs is ontstaan, te ontkrachten danwel bevestigen.
Voordat een supermarktmedewerker de tas vraagt in te zien en voordat ie de politie belt gaat ie echt geen wetjes napluizen hoor.quote:Op vrijdag 20 april 2012 15:36 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Heb je een bron dan? Dat het vermoeden van diefstal redelijkerwijs is ontstaan?
Er wordt toch nergens beweerd dat je dat niet mag weigeren? Je staat volkomen in je recht om dat te weigeren. Alleen is het wel zo dat het vantevoren bekend is dat het gevraagd kan worden om de tas in te laten zien en het daarom vreemd is als dit vervolgens geweigerd wordt. Politie of een anders bevoegd persoon als een getrainde BOA'er hebben slechts een redelijke verdenking nodig om te mogen fouilleren.quote:Op vrijdag 20 april 2012 15:07 schreef blomke het volgende:
Ben toch wel blij dat je als consument enige rechten hebt. Zomaar in je tas gluren "omdat dat onze huisregels zijn". Als er bij staat "u kunt vaginaal gevisiteerd worden..." , kan je toch ook niet als eis stellen.
Ik kan toch ook niet lukraak "huisregels" voor mijn thuisbezoek maken?
Maar wie belt de politie? Jij of zij?quote:Op donderdag 19 april 2012 13:03 schreef Peem het volgende:
[..]
De reden waarom ik dit vraag is omdat ze komen voor niets. En als dit een aantal keer gebeurt of er dan kosten in rekening gebracht worden. Ik ben degene waar ze dan de politie voor laten komen omdat ik weiger met de winkel mee te werken en vroeg me dus af of er dan kosten zijn gemaakt.
Is dat zo'n rare denkwijze?
Ik vraag het ook niet aan jou, aangezien ik weet dat je het zelf ook allemaal niet zo goed weetquote:Op vrijdag 20 april 2012 15:39 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Voordat een supermarktmedewerker de tas vraagt in te zien en voordat ie de politie belt gaat ie echt geen wetjes napluizen hoor.
Jij vindt het niet verdacht dat iemand, ondanks de kennisneming van de huisregels en het algemeen bekend zijn van deze regel onder supermarkten, weigert om de tas in te laten zien door een cassière?quote:Op vrijdag 20 april 2012 15:36 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Heb je een bron dan? Dat het vermoeden van diefstal redelijkerwijs is ontstaan?
Nee, ik vind van niet. En het gaat er niet eens om wat ik vind, jij zegt namelijk dat de politie een redelijk vermoeden nodig heeft, wat ik wel wil geloven, maar waar kan ik vinden dat dit onder redelijk vermoeden valt?quote:Op vrijdag 20 april 2012 15:47 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Jij vind het niet redelijk verdacht dat iemand, ondanks de kennisneming van de huisregels en het algemeen bekend zijn van deze regel onder supermarkten, weigert om de tas in te laten zien door een cassière?
Het is wel je recht om het te weigeren, maar je kan ook op je vingers nagaan dat de politie ingeschakeld gaat worden en je alsnog de inhoud van je tas moet tonen.
En daar komt bij dat je vervolgens voorlopig niet meer welkom bent in de betreffende super, wegens het niet opvolgen van de huisregels. Dus bewust dat gevolg voor lief nemen, en relatief hoog spel spelen, vind jij niet het vermoeden van diefstal in de hand spelen?
Waar kan je vinden dat dit niet onder redelijk vermoeden valt. Redelijk vermoeden is subjectief. Het is opzettelijk subjectief en dat betekent dat, tenzij anders vermeld, deze gedachtengang voldoende kan zijn als redelijk vermoeden.quote:Op vrijdag 20 april 2012 15:48 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Nee, ik vind van niet. En het gaat er niet eens om wat ik vind, jij zegt namelijk dat de politie een redelijk vermoeden nodig heeft, wat ik wel wil geloven, maar waar kan ik vinden dat dit onder redelijk vermoeden valt?
Er zijn voldoende redenen om niet aan een tascontrole mee te werken dat diefstal niet automatisch als reden kan worden gezien en derhalve is diefstal geen redelijk vermoeden. (o.a. principe (winkel mag zichzelf niet oneigenlijk rechten toeeigenen), privacy)quote:Op vrijdag 20 april 2012 15:50 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Waar kan je vinden dat dit niet onder redelijk vermoeden valt. Redelijk vermoeden is subjectief. Het is opzettelijk subjectief en dat betekent dat, tenzij anders vermeld, deze gedachtengang voldoende kan zijn als redelijk vermoeden.
Duidelijk bedankt! Maar wat is dan "een redelijkerwijs vermoeden " voor de politie??quote:Op vrijdag 20 april 2012 16:42 schreef Degodvader het volgende:
Politie en BOA hebben alleen bij een redelijkerwijs vermoeden de bevoegdheid om in je tas te kijken. Hebben ze dit (ergo, heeft niemand je iets zien wegnemen ect.) dan laat maar lekker lopen. Het winkelpersoneel mag het wel vragen, maar je hoeft hier geen gehoor aan te geven, ze kunnen je dan wel verzoeken het pand te verlaten, wat je dan ook verplicht bent te doen.
Ligt er helemaal aan het geval. Hier een voorbeeld waarbij er géén redelijk vermoeden was:quote:Op vrijdag 20 april 2012 16:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Duidelijk bedankt! Maar wat is dan "een redelijkerwijs vermoeden " voor de politie??
quote:Wanneer twee met voet-surveillance belaste politiemannen op 14 oktober 1976 om tien voor half vier 's nachts over de Sint Olofspoort in Amsterdam ter hoogte van de Warmoesstraat lopen, komt hen een kleurling tegemoet rennen uit de richting van café Caribian Nights. Caribian Nights stond hen bekend als een verzamelplaats van gebruikers en handelaren van verdovende middelen. De agenten vermoeden dat de man drugs bij zich heeft en houden hem staande om hem te fouilleren. Hierbij valt op dat de kleurling zijn linkerhand voortdurend in zijn jaszak houdt, zodat bij de opsporingsambtenaren het vermoeden rijst, dat hij in die jaszak wel eens verdovende middelen zou kunnen hebben. De verbalisanten houden de man aan als verdacht van het opzettelijk bezit van drugs en pakken hem vast om hem over te kunnen brengen naar het politiebureau Warmoesstraat. De arrestant verzet zich hevig en bijt een van de agenten in de rechterpols. Bij de worsteling haalt de kleurling zijn linkerhand uit zijn jaszak en laat een zilverpapiertje vallen. Het blijkt een wikkel met heroïne te zijn. De kleurling wordt gedagvaard wegens het bezit van 840 milligram heroïne en wegens wederspannigheid.
Ze missen de omzet niet, want er wordt veel meer gejat dan er gekocht wordt.quote:Op vrijdag 20 april 2012 16:15 schreef Kandijfijn het volgende:
Kortom conclusie van dit topic:
Als iemand ze aanklaagt is het twijfelachtig als het lid stand zou houden.
Winkelpersoneel/eigenaar mag niet je tas doorzoeken of je kleding aanraken. Wanneer jezelf toestemming geeft mogen ze dit echter wel. Om dit te bewerkstelligen dreigen ze met de politie. In de praktijk is het nog maar de vraag als ze dit echt zullen doen en als de politie wel zal verschijnen voor nergens op gebaseerde verdenking.
Weiger gewoon elke medewerking met zoveel mogelijk mensen of boycot de winkel. Al is en blijft de vraag als ze die omzet zullen gaan missen
Ja hoor, dat mag. Maar wat niet mag is dat je met geweld of op oneigenlijke wijze die regels afdwingt. Je mag dus niet zelf de schoenen van je gast uittrekken of de jas van zijn lijf rukken, als hij dat niet wil. Net zoals een winkelmedewerker iemand niet kan dwingen zijn tas open te maken (en hem daarvoor ook niet vast mag houden terwijl de politie er aan komt, als er geen redelijk vermoeden van diefstal is).quote:Op vrijdag 20 april 2012 15:13 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Dus huisregels voor je thuisbezoek zijn niet toegestaan? Schoenen uit als je binnen komt! Jas ophangen aan de kapstok! Pleeborstel gebruiken! Allemaal onwettig?
Een werknemer zegt dat hij dacht gezien te hebben dat de klant iets in de tas heeft gestopt, bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 20 april 2012 16:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Duidelijk bedankt! Maar wat is dan "een redelijkerwijs vermoeden " voor de politie??
Nee, ze mogen me alleen vasthouden als het een heterdaad betreft. Als ze alleen een vermoeden hebben en je daarop vasthouden is het vrijheidsberoving dat ze doen. Kun je aangifte van doen.quote:Op vrijdag 20 april 2012 23:01 schreef ozzietukker het volgende:
Fijne huisregels.
Met een dergelijke huisregel zullen veel studenten van gezeur af willen zijn en bij de kassa de tas open doen om de kassamedewerker in de tas laten kijken en zo de weg te vervolgen.
Echter je bent niet verplicht om mee te werken, (beveiligings)personeel van een winkel heeft geen recht om in de tas te kijken, ze kunnen dit uitsluitend verzoeken, wanneer je niet meewerkt kunnen ze je uitsluitend staande houden op verdenking van winkeldiefstal, wanneer de politie ingeschakeld wordt kan deze niet zomaar in je tas kijken, in dat geval moet de politie je aanmerken als verdachte, wanneer je meewerkt kunnen ze in je tas kijken, wanneer je niet meewerkt moeten ze je daadwerkelijk aanhouden waarna de politie het recht heeft om de verdachte te fouilleren en de tas te doorzoeken.
Dus hoewel de huisregels verre van rechtsgeldig zijn kunnen ze wel tijdrovend zijn wanneer je niet meewerkt omdat de supermarkt over kan gaan tot inschakeling van de politie, wel betekent dit voor de supermarkt ook veel tijd en dus (beveiligings)personeel wanneer ze overgaan tot inschakeling van de politie. De vraag is ook of ze dit daadwerkelijk doen wanneer ze enkel jouw als verdachte aanmerken als je de tas niet wil openen, want als de politie een paar keer voor niets gekomen is zullen ze niet graag terugkomen, dat wordt de betreffende supermarkt wel duidelijk gemaakt door de politie.
Enkel bij terechte aanhouding van winkeldiefstal kan de supermarkt een winkelverbod opleggen.
Alleen als ze je letterlijk vasthouden. Anders kun je gewoon afrekenen en doorlopen.quote:Op zaterdag 21 april 2012 00:14 schreef TallMan het volgende:
[..]
Nee, ze mogen me alleen vasthouden als het een heterdaad betreft. Als ze alleen een vermoeden hebben en je daarop vasthouden is het vrijheidsberoving dat ze doen. Kun je aangifte van doen.
Op het moment dat ze je staande willen houden zullen ze zich beroepen op een heterdaadje en zal je alsnog vastgehouden worden en kan je worden overgedragen aan de politie.quote:Op zaterdag 21 april 2012 00:14 schreef TallMan het volgende:
[..]
Nee, ze mogen me alleen vasthouden als het een heterdaad betreft. Als ze alleen een vermoeden hebben en je daarop vasthouden is het vrijheidsberoving dat ze doen. Kun je aangifte van doen.
Neemt niet weg dat het maar de vraag is of je al dit gezemel op je hals wilt halen, de meeste Nederlanders zijn niet zo principieel, omdat men zich buiten de comfortzone gaat bevinden, de normale Nederlander weet niet precies wat de politie wel of niet mag, en zal over het algemeen meewerken.quote:Bij de aanhouding mag de verdachte worden beetgepakt en in bedwang worden gehouden. Verzet de verdachte zich dan is aanhouding op grond van mishandeling (art. 300 WvSr) tegelijkertijd mogelijk
Daarnaast mag er dwang worden uitgeoefend, bijvoorbeeld door de verdachte tegen de grond te houden. Zelfs tijdelijk opsluiten is mogelijk, indien de komst van de opsporingsambtenaren moet worden afgewacht. Hiermee moet voorzichtig worden omgesprongen, het moet proportioneel zijn, want anders loop je als burger de kans dat je je schuldig maakt aan wederrechtelijke vrijheidsberoving (art. 282 Sr). De burger mag voorwerpen in beslag nemen die bij een misdrijf zijn gebruikt, bijvoorbeeld een mes. (art. 95 Sv) Deze moet hij wel overdragen aan de politie.
Heterdaadje is lastig bij een tassencontrole waar je niet aan wilt meewerkenquote:Op zaterdag 21 april 2012 14:22 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Op het moment dat ze je staande willen houden zullen ze zich beroepen op een heterdaadje en zal je alsnog vastgehouden worden en kan je worden overgedragen aan de politie.
[..]
Heterdaadje is alleen geldig als ze je iets hebben zien pakken, denken is niet genoeg. Dus een aangifte vrijheidsberoving is nog altijd geldig en dat zou men niet echt licht op horen te vatten bij justitie.quote:Op zaterdag 21 april 2012 14:22 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Op het moment dat ze je staande willen houden zullen ze zich beroepen op een heterdaadje en zal je alsnog vastgehouden worden en kan je worden overgedragen aan de politie.
Theoretisch is dat inderdaad niet mogelijk bij een tassencontrole, in de praktijk kan bij het weglopen door een medewerker aangegeven worden dat deze jouw iets in de tas heeft zien stoppen, bij de betreffende winkel zijn (volgens verhaal TS) ook zogenoemde beveiligers of eigen medewerkers actief, en dan kan je alsnog staande gehouden worden. (Of het nu wel of niet in je tas zit doet niet terzake, je kan het immers er ook weer uitgehaald hebben).quote:Op zaterdag 21 april 2012 18:42 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Heterdaadje is lastig bij een tassencontrole waar je niet aan wilt meewerken
Uit hetzelfde stuk van jou volgt ook ==>quote:Op zaterdag 21 april 2012 14:22 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Men kan nu eenmaal beweren gezien te hebben dat jij iets in de tas doet. Iedereen kan (met gepast) geweld een burgerarrest uitvoeren.
[..]
Neemt niet weg dat het maar de vraag is of je al dit gezemel op je hals wilt halen, de meeste Nederlanders zijn niet zo principieel, omdat men zich buiten de comfortzone gaat bevinden, de normale Nederlander weet niet precies wat de politie wel of niet mag, en zal over het algemeen meewerken.
Een gemiddelde scholier zonder kwade bedoelingen zal dan ook gewoon meewerken, waardoor het uiteindelijk wel mee zal vallen hoe vaak de politie (voor niets) zal komen.
En als je alsnog weg wilt lopen mag alleen de politie je daadwerkelijk vasthouden. Beveiligers mogen je wel staande houden, maar mogen hierbij geen echt geweld bij gebruiken. Ze zijn gewoon burger in de oog van de wet. Wij mogen ook niet zomaar iemand op de grond blijven gooien tot de politie er is. Ik kan blijven doorlopen en blijf opstaan. Dus alsnog kunnen wij gewoon weglopen als we echt willen. Als ik gewoon blijf doorlopen (105kg die nog zwaardere mannen weleens de baas kan zijn), krijgen ze mij echt niet op de grond zonder echt geweld te gebruiken. Hetgeen dus weer wederrechtelijke vrijheidsberoving is door de beveiligers.quote:Het geweldsmonopolie ligt in Nederland bij de politie of bij de marechaussee.
Onnodig geweld mag niet worden uitgevoerd. Wapens mogen ook niet worden gebruikt. Daarentegen mag degene die tot een 'burgerarrest' over gaat zich wel verdedigen als de verdachte geweld gebruikt. Deze verdediging moet wel in verhouding zijn met het door de verdachte toegepaste geweld.
Beveiligers mogen niet staandehouden, dit mogen alleen opsporingsambtenaren. Daarbij is dwang, zoals het op de grond houden, wel degelijk toegestaan.quote:Op zondag 22 april 2012 06:15 schreef maarten1803 het volgende:
[..]
Uit hetzelfde stuk van jou volgt ook ==>
[..]
En als je alsnog weg wilt lopen mag alleen de politie je daadwerkelijk vasthouden. Beveiligers mogen je wel staande houden, maar mogen hierbij geen echt geweld bij gebruiken. Ze zijn gewoon burger in de oog van de wet. Wij mogen ook niet zomaar iemand op de grond blijven gooien tot de politie er is. Ik kan blijven doorlopen en blijf opstaan. Dus alsnog kunnen wij gewoon weglopen als we echt willen. Als ik gewoon blijf doorlopen (105kg die nog zwaardere mannen weleens de baas kan zijn), krijgen ze mij echt niet op de grond zonder echt geweld te gebruiken. Hetgeen dus weer wederrechtelijke vrijheidsberoving is door de beveiligers.
Dit alles heb ik van oom agent zelf. Heb vaak genoeg discussies met een vriend van me die in opleiding zit. Hij had laatst zo'n casus ook gehad. Daag hem vaak genoeg uit met dit soort discussies om erachter te komen wat zij daar leren met dit soort rare kwesties haha
Nee, een redelijk vermoeden, dat is wat anders. En hoezo slechts?quote:Op vrijdag 20 april 2012 15:41 schreef Jordy-B het volgende:
Politie of een anders bevoegd persoon als een getrainde BOA'er hebben slechts een redelijke verdenking nodig om te mogen fouilleren.
Wat dacht je van in de rede?quote:Op vrijdag 20 april 2012 15:48 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Nee, ik vind van niet. En het gaat er niet eens om wat ik vind, jij zegt namelijk dat de politie een redelijk vermoeden nodig heeft, wat ik wel wil geloven, maar waar kan ik vinden dat dit onder redelijk vermoeden valt?
Wat snap je niet aan 'redelijk' ?quote:Op vrijdag 20 april 2012 15:50 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Waar kan je vinden dat dit niet onder redelijk vermoeden valt. Redelijk vermoeden is subjectief. Het is opzettelijk subjectief en dat betekent dat, tenzij anders vermeld, deze gedachtengang voldoende kan zijn als redelijk vermoeden.
Redelijkerwijs? Waarom maak je er nou een bijwoord van?quote:Op vrijdag 20 april 2012 16:42 schreef Degodvader het volgende:
Politie en BOA hebben alleen bij een redelijkerwijs vermoeden de bevoegdheid om in je tas te kijken.
Ik als burger mag iemand beletten de plaats van het misdrijf te ontkomen, dus ook een beveiliger, supermarktmedewerker. Hiervoor mag je gepast geweld gebruiken en zelfs iemand onder dwang tegen de grond werken en op de grond houden. Belangrijk blijft dat het gepast geweld blijft, iemand die op de grond ligt en dan een schop verkopen gaat te ver, echter iemand tegen de grond werken mag wel degelijk, en wanneer een verdachte tegenwerkt kan je daarvoor echt geweld gebruiken, zolang dit maar gepast blijft. (Iemand tegen de grond werken met een ijzeren staaf wanneer de andere persoon ongewapend is mag dus niet).quote:Op zondag 22 april 2012 06:15 schreef maarten1803 het volgende:
[..]
Uit hetzelfde stuk van jou volgt ook ==>
[..]
En als je alsnog weg wilt lopen mag alleen de politie je daadwerkelijk vasthouden. Beveiligers mogen je wel staande houden, maar mogen hierbij geen echt geweld bij gebruiken. Ze zijn gewoon burger in de oog van de wet. Wij mogen ook niet zomaar iemand op de grond blijven gooien tot de politie er is. Ik kan blijven doorlopen en blijf opstaan. Dus alsnog kunnen wij gewoon weglopen als we echt willen. Als ik gewoon blijf doorlopen (105kg die nog zwaardere mannen weleens de baas kan zijn), krijgen ze mij echt niet op de grond zonder echt geweld te gebruiken. Hetgeen dus weer wederrechtelijke vrijheidsberoving is door de beveiligers.
Dit alles heb ik van oom agent zelf. Heb vaak genoeg discussies met een vriend van me die in opleiding zit. Hij had laatst zo'n casus ook gehad. Daag hem vaak genoeg uit met dit soort discussies om erachter te komen wat zij daar leren met dit soort rare kwesties haha
Als student ben je ook geen "klant"quote:Op donderdag 19 april 2012 12:05 schreef Peem het volgende:
De C1000, bachplein, Zwolle.
Mailtjes sturen en hun benaderen via twitter helpt allemaal niet. (Ik wil echt wel eerst met ze in gesprek gaan, maar de manier waarop zij dit allemaal voeren laat je niet echt 'klant' voelen)
Nadruk op gepast geweld. De meeste burgers en beveiligers als ze al iemand proberen tegen te houden in zo'n geval, zijn echt niet sterk (of genoeg beoefend in bepaalde vechtsporten) genoeg om een grote sterke man tegen te houden. Het mag wel, maar gaat niet lukken met het gepaste geweld waar je het over hebt. Vasthouden en op de grond drukken/houden mag. Maar mij krijg /houd je alleen op de grond als je klappen/schoppen of met 3/4 man op me duikt. EN DAN, is het geen gepast geweld meer. En er zijn genoeg mensen die niet meegeven, dus mochten er mensen zijn die rare armklemmen proberen, scheuren/breken ze gewoon spieren/armen. Hetgeen ook geen gepast geweld is voor een burger.quote:Op zondag 22 april 2012 10:06 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Ik als burger mag iemand beletten de plaats van het misdrijf te ontkomen, dus ook een beveiliger, supermarktmedewerker. Hiervoor mag je gepast geweld gebruiken en zelfs iemand onder dwang tegen de grond werken en op de grond houden. Belangrijk blijft dat het gepast geweld blijft, iemand die op de grond ligt en dan een schop verkopen gaat te ver, echter iemand tegen de grond werken mag wel degelijk, en wanneer een verdachte tegenwerkt kan je daarvoor echt geweld gebruiken, zolang dit maar gepast blijft. (Iemand tegen de grond werken met een ijzeren staaf wanneer de andere persoon ongewapend is mag dus niet).
Wanneer dit niet mogelijk zou zijn dan zou een verdachte bij een diefstal nooit en te nimmer aangehouden kunnen worden als er geen politie bij aanwezig is en zou je als winkelier machteloos staan.
Meneer Wesley, je moet er wel bij opletten dat er bij mijn post het volgende staatquote:Op zondag 22 april 2012 08:53 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Beveiligers mogen niet staandehouden, dit mogen alleen opsporingsambtenaren. Daarbij is dwang, zoals het op de grond houden, wel degelijk toegestaan.
In die zin heb het dus over zomaar iemand neerleggen. Met alleen een vermoeden mag men dit niet doen. Alleen als men heterdaad is betrapt. Hetgeen misschien iets wat onduidelijk verwoordt is en slecht in de post is verwerkt., maar wel zo bedoeld. Excuus voor de onduidelijkheid. Het was in de nacht dat ik dit stuk schreefquote:Wij mogen ook niet zomaar iemand op de grond blijven gooien tot de politie er is.
Moet je doen hoor, de politie zal je dan met ongeloof aankijken, en vragen waarom je keer op keer daar komt en weigert je tasinhoud te laten zien, terwijl je keer op keer wordt uitgelegd dat dit hun huisregels zijn en je er akkoord mee ben gegaan door de winkelpand te betreden. Zou me niets verbazen als ze uiteindelijk je factureren voor het herhaaldelijk politie erbij laten komen voor eigenlijk niks.quote:Op maandag 23 april 2012 01:46 schreef heiden6 het volgende:
Ik zou gewoon met wat mensen daar gaan winkelen een paar keer en weigeren, zodat ze de politie bellen. Dan vraagt de politie waarom ze telkens voor niets moeten komen, en op den duur gaan ze daar moeilijk over doen.
Nee, ik denk dat ze eerder de winkel erop aanspreken, je maakt wel goede kans op een winkelverbod lijkt me.quote:Op maandag 23 april 2012 02:09 schreef Kloonhommel het volgende:
[..]
Moet je doen hoor, de politie zal je dan met ongeloof aankijken, en vragen waarom je keer op keer daar komt en weigert je tasinhoud te laten zien, terwijl je keer op keer wordt uitgelegd dat dit hun huisregels zijn en je er akkoord mee ben gegaan door de winkelpand te betreden. Zou me niets verbazen als ze uiteindelijk je factureren voor het herhaaldelijk politie erbij laten komen voor eigenlijk niks.
Succes hoor!
Huisregels maken helemaal niets uit. Wet en regels staan hierboven. Als je even terugleest staat er de volgende link. Lees deze pagina even (onderaan)quote:Op maandag 23 april 2012 02:09 schreef Kloonhommel het volgende:
[..]
Moet je doen hoor, de politie zal je dan met ongeloof aankijken, en vragen waarom je keer op keer daar komt en weigert je tasinhoud te laten zien, terwijl je keer op keer wordt uitgelegd dat dit hun huisregels zijn en je er akkoord mee ben gegaan door de winkelpand te betreden. Zou me niets verbazen als ze uiteindelijk je factureren voor het herhaaldelijk politie erbij laten komen voor eigenlijk niks.
Succes hoor!
De politie gaat je echt niet ergens voor factureren hoor. Als ze elke keer voor niets komen naar die winkel, kunnen ze een lagere prioriteit geven om in de toekomst te komen voor een winkeldief.quote:Op maandag 23 april 2012 02:09 schreef Kloonhommel het volgende:
[..]
Succes hoor!
http://www.mkbservicedesk(...)-tot-mijn-winkel.htmquote:Op maandag 23 april 2012 07:15 schreef spiedermann het volgende:
vooral stug blijven weigeren die tassencontrole, en de politie erbij laten halen, dan krijg je gewoon een winkelverbod en kom je er helemaal niet meer binnen..
"Je mag niet in de tas(sen) kijken of er iets uit pakken. "quote:Op maandag 23 april 2012 03:18 schreef maarten1803 het volgende:
Ook jij moet even de link even lezen die eerder was gepost door iemand =>
http://www.mkbservicedesk(...)huisregels-samen.htm
Moeten ze lekker neerzetten. Ik heb er geen boodschap aan.quote:Op maandag 23 april 2012 09:19 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
"Je mag niet in de tas(sen) kijken of er iets uit pakken. "
Serieus? Ik heb zo vaak supermarkten gezien met de dubieuze tekst: "Indien noodzakelijk houden wij een tassencontrole".
je mag het idd weigerenquote:Op maandag 23 april 2012 11:31 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Moeten ze lekker neerzetten. Ik heb er geen boodschap aan.
quote:Op maandag 23 april 2012 03:18 schreef maarten1803 het volgende:
[..]
Huisregels maken helemaal niets uit. Wet en regels staan hierboven. Als je even terugleest staat er de volgende link. Lees deze pagina even (onderaan)
Hetzelfde geld als jij je tas afgeeft aan de garderobe ; als zij die kwijtraken of beschadigen zijn hun verantwoordelijk voor vergoeding/vervanging. OOK als er een bordje staat met "de directie stelt zich niet verantwoordelijk voor verlies of diefstal van uw jas". Dit is gewoon een bluf. Want zodra je verplicht bent je jas af te geven aan een medewerker (betaald of onbetaalde garderobe), dragen hun er verantwoordelijkheid voor.
[..]
De politie gaat je echt niet ergens voor factureren hoor. Als ze elke keer voor niets komen naar die winkel, kunnen ze een lagere prioriteit geven om in de toekomst te komen voor een winkeldief.
Ook jij moet even de link even lezen die eerder was gepost door iemand =>
Ze mogen dus ook niet verplichten scholieren/studenten een aparte ingang in te laten gaan met een speciaal mandje en alleen hun verplichten de tas achter te laten. Dit is dus discriminatie, en mag bij wet niet. Een extreem geval hiervan is de ster die de joden moesten dragen in WO2.
wil net zeggen. Contractvrijheid, dus als ik geen zaken met je wil doen heb je gewoon pechquote:Op maandag 23 april 2012 11:53 schreef heiden6 het volgende:
[..]![]()
Als ik iemand mijn zaak niet in wil, komt diegene er echt niet in.
Of bij een (kleding)winkel "u krijgt geen geld terug maar een tegoed bon" oid.quote:Op maandag 23 april 2012 09:19 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
"Je mag niet in de tas(sen) kijken of er iets uit pakken. "
Serieus? Ik heb zo vaak supermarkten gezien met de dubieuze tekst: "Indien noodzakelijk houden wij een tassencontrole".
Een winkel hoeft je spullen niet terug te nemen/te ruilen, dus dat is gewoon coulance en dus prima toegestaan.quote:Op maandag 23 april 2012 12:03 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Of bij een (kleding)winkel "u krijgt geen geld terug maar een tegoed bon" oid.
Bij een garderobe waar je betaalt "wij zijn niet verantwoordelijk voor diefstal of verlies"
Mag ook niet en is absolute BS
Probeer maar eens een paar joden of islamieten te weigeren om wie ze zijn. Praatjesmaker. Jij hebt niets te willen.quote:Op maandag 23 april 2012 11:53 schreef heiden6 het volgende:
[..]![]()
Als ik iemand mijn zaak niet in wil, komt diegene er echt niet in.
nee hoor winkels moeten de klant wel de mogelijkheid geven tot retourneren en ruilenquote:Op maandag 23 april 2012 12:27 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Een winkel hoeft je spullen niet terug te nemen/te ruilen, dus dat is gewoon coulance en dus prima toegestaan.
Da's dan nieuw, volgens welke wet?quote:Op maandag 23 april 2012 12:28 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
nee hoor winkels moeten de klant wel de mogelijkheid geven tot retourneren en ruilen
wat een onzin, alleen iemand die daartoe bevoegd is mag je tas inkijken, niet zomaar elke willekeurige supermarkt medewerker.quote:Op donderdag 19 april 2012 11:58 schreef Klonk het volgende:
supermarkt is een priveterrein door daar naar binnen te gaan ga je akkoord met hun huisregels en als er volgens dat huisregelement tassen mogen worden doorzocht dan kun je daar weinig tegen doen
Klopt, maar als het duidelijk staat aangegeven dan sluit je met het binnenlopen een overeenkomst dat je je desgevraagd in je tas laat loeren. Het is dan dus een contractuele verplichting om dat te dulden. Maar als je die verplichting niet nakomt, wil dat niet zeggen dat de winkelier dat eigenmachtig mag afdwingen.quote:Op maandag 23 april 2012 12:50 schreef macca728 het volgende:
[..]
wat een onzin, alleen iemand die daartoe bevoegd is mag je tas inkijken, niet zomaar elke willekeurige supermarkt medewerker.
Je kan niet zomaar de wet passeren in je algemene voorwaarden. Dan zou de wet weinig nut hebben.quote:Op maandag 23 april 2012 13:21 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Klopt, maar als het duidelijk staat aangegeven dan sluit je met het binnenlopen een overeenkomst dat je je desgevraagd in je tas laat loeren. Het is dan dus een contractuele verplichting om dat te dulden. Maar als je die verplichting niet nakomt, wil dat niet zeggen dat de winkelier dat eigenmachtig mag afdwingen.
Het mag wel hoor maar in het geval van een rechtzaak waarbij iemand daadwerkelijk in de tas heeft gekeken zonder jouw toestemming wordt dit als 'onredelijk bezwarend' bestempeld.quote:Op maandag 23 april 2012 13:34 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Je kan niet zomaar de wet passeren in je algemene voorwaarden. Dan zou de wet weinig nut hebben.
Zucht. Ik ben er redelijk zeker van dat ik nog steeds als klant gezien mag worden op dat moment.quote:Op zondag 22 april 2012 13:39 schreef Re.active het volgende:
[..]
Als student ben je ook geen "klant"
Tuig wat met 100 man tegelijk allemaal een blikje es energy drink en een frikandel broodje gaan halen
Dat doe je ook niet. De winkel heeft wel het recht om hen in je tas te laten kijken, wanneer duidelijk geclaimd bij binnenkomst, maar heeft niet het recht om in je tas te kijken. Het halen van dat recht is dan weer lastig door zo'n winkel, maar ja, dat is hun probleem want het zijn hun voorwaarden. Soms is dat veel makkelijker, als ze bijvoorbeeld in je tas willen kijken voor je ergens naar binnen gaat, een optreden of zo. Dan mag je ook weigeren, alleen kom je dan niet binnen.quote:Op maandag 23 april 2012 13:34 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Je kan niet zomaar de wet passeren in je algemene voorwaarden. Dan zou de wet weinig nut hebben.
Waarom zou ik dat doen?quote:Op maandag 23 april 2012 12:28 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Probeer maar eens een paar joden of islamieten te weigeren om wie ze zijn. Praatjesmaker. Jij hebt niets te willen.
Dat mag echt welquote:Op maandag 23 april 2012 12:03 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Of bij een (kleding)winkel "u krijgt geen geld terug maar een tegoed bon" oid.
quote:Bij een garderobe waar je betaalt "wij zijn niet verantwoordelijk voor diefstal of verlies"
Mag ook niet en is absolute BS
Dan moet je een vinkje bij je algemene voorwaarde in je sign zetten, anders gelden ze nietquote:Op maandag 23 april 2012 13:37 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Het mag wel hoor maar in het geval van een rechtzaak waarbij iemand daadwerkelijk in de tas heeft gekeken zonder jouw toestemming wordt dit als 'onredelijk bezwarend' bestempeld.
Overigens net zoals mijn algemene voorwaarden als ik gequote word, waar eerst stond dat degene die het quotte mij een pijpbeurt moet geven.
Niet als je het terugbrengt omdat je er thuis achter komt dat er iets mis mee is volgens mij.quote:
Zeg dat er dan wel effe bijquote:Op maandag 23 april 2012 20:17 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Niet als je het terugbrengt omdat je er thuis achter komt dat er iets mis mee is volgens mij.
Als je iets wilt terugbrengen gewoon zomaar dan kan dat alleen als de winkel dat uit coulance doet, en mag je al lang blij zijn met een tegoedbon.
Dan zijn ze enkel verplicht om het defecte product te repareren of vervangen.quote:Op maandag 23 april 2012 20:17 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Niet als je het terugbrengt omdat je er thuis achter komt dat er iets mis mee is volgens mij.
niet helemaal correct, maar daar komt het wel op neerquote:Op maandag 23 april 2012 20:21 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Dan zijn ze enkel verplicht om het defecte product te repareren of vervangen.
Volgens mij niet als het al defect was voordat je het kocht, dan is het dead on arrival.quote:Op maandag 23 april 2012 20:21 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Dan zijn ze enkel verplicht om het defecte product te repareren of vervangen.
nee hoor. Dan is er een overeenkomst gesloten die enkel niet is nagekomenquote:Op maandag 23 april 2012 20:46 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Volgens mij niet als het al defect was voordat je het kocht, dan is het dead on arrival.
TS is verhongerd zonder z'n dagelijkse 25cent energy drink en frikandelbroodjequote:Op woensdag 25 april 2012 09:12 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
TS, je gaf aan maandag de discussie aan te willen gaan, wat was de uitkomst?
Ik zou je als beveiliger keihard hebben uitgelachen...quote:Op donderdag 26 april 2012 04:57 schreef FCZwolleZuid het volgende:
Staande houden mag niet als beveiliger/burger! Staande houden is het opvragen van identificatie en dat mag alleen een bevoegd opsporingsambtenaar (bv. politieagent).
Aanhouden mag wel! Maar alleen op heterdaad.
1 beveiliger flikte het eens om mij bij de arm te pakken en toen heb ik hem even verteld dat ik hier niet van gediend ben en als hij dit nog een keer doet ik aangifte doe van vrijheidsberoving.
De rest van de wereld lacht jou als beveiliger uit.quote:Op donderdag 26 april 2012 13:55 schreef Inlognaam het volgende:
[..]
Ik zou je als beveiliger keihard hebben uitgelachen...
quote:Op donderdag 26 april 2012 04:57 schreef FCZwolleZuid het volgende:
Staande houden mag niet als beveiliger/burger! Staande houden is het opvragen van identificatie en dat mag alleen een bevoegd opsporingsambtenaar (bv. politieagent).
Aanhouden mag wel! Maar alleen op heterdaad.
Ik kom helaas bijna dagelijks bij deze (waardeloze) C1000 en die "beveiligers" ( spijkerbroek en zwarte jas) zien mij ook regelmatig als student aan. Ik geef hier geen gehoor aan en loop gewoon door. Meestel zien ze dan ook wel dat ik niet boodschappen doe als een student (red bull + lauw broodje) maar als echte klant daar kom. 1 beveiliger flikte het eens om mij bij de arm te pakken en toen heb ik hem even verteld dat ik hier niet van gediend ben en als hij dit nog een keer doet ik aangifte doe van vrijheidsberoving.
Meneer de beveiligert en winkelpersoneel waren best onder de indruk en lieten mij doorlopen.
Ik probeer zo veel mogelijk de tijden te ontlopen als die studenten daar rond lopen. Het zijn voornamelijk MBO studenten van het Deltion verderop. Maar het lijken meer op kinderen uit groep 8.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |