abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 20 april 2012 @ 19:51:18 #26
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_110568068
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 19:48 schreef finsdefis het volgende:
Of Israël daadwerkelijk zo dwaas is unilaterale actie te ondernemen behoort tot speculatie. De politici mogen dan de handen op de knoppen hebben, maar ook zij zullen onderscheid maken tussen wat ze achter de schermen weten en wat ze in de media schreeuwen.
Om in die termen te blijven spreken: Israel is zo dwaas. Het is daarom niet opmerkelijk dat het uitgerekend de VS was die enigszins anoniem bekend maakte dat Israel vliegvelden in Azerbaijan aan het opkopen is. Met enkel als doel om de unilaterale voorbereiding van Israel te dwarsbomen. Je kan daarom stellen dat Israel de VS in een soort morele gijzeling heeft.

[ Bericht 0% gewijzigd door AryaMehr op 20-04-2012 19:57:58 ]
  vrijdag 20 april 2012 @ 19:56:06 #27
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_110568314
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 19:48 schreef Monidique het volgende:
De Verenigde Staten weten dat Israël zelf niets kan doen en de VS weten dat Israël dus Amerika bij deze Iraanse Pearl Harbour zal moeten betrekken.
Israel kan wel degelijke wat. Het is in staat om de nucleaire installaties van Iran dodelijk te raken, maar daarentegen niet om een dagenlange succesvolle campagne vol te houden. Pearl Harbour zal het niet worden. Wellicht een aantal doeltreffers, maar duizenden doden zeker niet. De VS is goed voorbereid op kamikazeaanvallen, etc. op Amerikaanse schepen. De enige die echt hard geraakt zal worden is Iran.

quote:
Ten eerste, lekkere bondgenoot. Ten tweede, het heeft kortom de steun van Amerika nodig en als er in Amerika een tendens is om niet te helpen bij deze misdaad, dat is dat nadelig voor de agressieve plannen van het Israëlische regime. Het roest Israël een reet. Vandaar de ongekende propagandacampagne in Amerika.
Het heeft inderdaad de steun van Amerika nodig, maar Israel weet ook dat de VS bij zal moeten springen mocht Israel tot eenzijdige actie overgaan. Daar bestaat geen twijfel over. Het zal wellicht een diplomatieke rel veroorzaken, maar 'In the heat of the moment' zal de VS Israel onvoorwaardelijk steunen.
  vrijdag 20 april 2012 @ 20:00:14 #28
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_110568534
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 19:51 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Om in die termen te blijven spreken: Israel is zo dwaas. Het is daarom niet opmerkelijk dat het uitgerekend de VS was die enigszins anoniem bekend maakte dat Israel vliegvelden in Azerbaijan aan het opkopen is. Met enkel als doel om de unilaterale voorbereiding van Israel te dwarsbomen. Je kan daarom stellen dat Israel de VS in een soort morele gijzeling heeft.
Eens. Mearsheimer en Walt noemden het zo mooi de "tail wagging the dog". Als VS -- en dan vooral Obama -- kan je bijna niets anders dan een 'foute' (qua landsbelang) beslissing maken.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
pi_110568668
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 19:56 schreef AryaMehr het volgende:

Israel kan wel degelijke wat. Het is in staat om de nucleaire installaties van Iran dodelijk te raken, maar daarentegen niet om een dagenlange succesvolle campagne vol te houden. Pearl Harbour zal het niet worden. Wellicht een aantal doeltreffers, maar duizenden doden zeker niet.
Een onaangekondigde aanval op een land. Pearl Harbor, of een aanval op Iraanse doelen. Het is in essentie gelijk en in essentie even misdadig. Verder kan Israël dus niets. Ja, mógelijk kan het wat installaties raken, maar daarmee bereiken ze niets wezenlijks. Nou ja, behalve dan het feit dat Iran zeker weten een kernwapen gaat maken en daarbij de morele en mogelijk materiële steun zal hebben van een groot gedeelte van de wereld, en dus zeker die kernwapen gaat krijgen, terwijl het nog maar net aangevallen is door een agressor die het regime wil omverwerpen. Dat is niet bepaald slim, mocht Israël dat doen. En misdadig, maar dat wisten we al.

quote:
Het heeft inderdaad de steun van Amerika nodig, maar Israel weet ook dat de VS bij zal moeten springen mocht Israel tot eenzijdige actie overgaan. Daar bestaat geen twijfel over. Het zal wellicht een diplomatieke rel veroorzaken, maar 'In the heat of the moment' zal de VS Israel onvoorwaardelijk steunen.
En Amerika zal Israël alleen maar steunen als daarvoor steun is bij de bevolking (die is er niet), maar vooral in de politiek (die is er op een bepaalde manier wel). Israël moet kortom, en simpeler kan ik het echt niet uitleggen, ervoor zorgen dat Amerika pro-oorlog, agressievriendelijk blijft en Israël volgt in het pad van langzame zelfmoord.

Het is zo simpel.
pi_110568743
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 19:56 schreef AryaMehr het volgende:

Pearl Harbour zal het niet worden. Wellicht een aantal doeltreffers, maar duizenden doden zeker niet. De VS is goed voorbereid op kamikazeaanvallen, etc. op Amerikaanse schepen. De enige die echt hard geraakt zal worden is Iran.
Je hebt me denk ik verkeerd begrepen. Iran is degene die een Pearl Harbor te verduren krijgt, als het Israëlische regime en extremisten in Amerika hun zin krijgen; Israël en Amerika zijn in deze dan de agressor, Japan.
  vrijdag 20 april 2012 @ 20:07:07 #31
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_110568900
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 20:03 schreef Monidique het volgende:

[..]

Je hebt me denk ik verkeerd begrepen. Iran is degene die een Pearl Harbor te verduren krijgt, als het Israëlische regime en extremisten in Amerika hun zin krijgen; Israël en Amerika zijn in deze dan de agressor, Japan.
Interessante analogie. Zoals alle analogieën heeft deze ook enkele tekortkomingen, maar in principe is het uitgangspunt hetzelfde: een regionale macht probeert een andere macht ervan te weerhouden om ten koste van zijn eigen machtspositie meer macht en/of invloed te verwerven. Zoals in het geval van Japan is het moeilijk voor Israël om tegen structurele ontwikkelingen op te boksen. Niet dat Iran een kernwapen nodig heeft om regionaal een grotere rol te gaan spelen, maar goed.
- Thucydides
pi_110569085
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 20:07 schreef finsdefis het volgende:

[..]

Interessante analogie. Zoals alle analogieën heeft deze ook enkele tekortkomingen, maar in principe is het uitgangspunt hetzelfde: een regionale macht probeert een andere macht ervan te weerhouden om ten koste van zijn eigen machtspositie meer macht en/of invloed te verwerven. Zoals in het geval van Japan is het moeilijk voor Israël om tegen structurele ontwikkelingen op te boksen. Niet dat Iran een kernwapen nodig heeft om regionaal een grotere rol te gaan spelen, maar goed.
Er zijn geen bewijzen dat Iran aan een kernwapen werkt, er zijn geen aanwijzingen dat Iran aan een kernwapen werkt en Iran zelf zegt dat het niet aan een kernwapen werkt en er ook geen wil hebben. De hypothetische aanval zou een aanval zijn op volkomen legitieme nucleaire faciliteiten, daarmee vele onschuldige burgers dodend. De analogie vind ik ook interessant, daarom maak ik 'm, maar er is nog geen sprake van een kernwapen. Maar ik snap 'm wel.
  vrijdag 20 april 2012 @ 20:18:58 #33
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_110569566
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 20:02 schreef Monidique het volgende:
En Amerika zal Israël alleen maar steunen als daarvoor steun is bij de bevolking (die is er niet), maar vooral in de politiek (die is er op een bepaalde manier wel). Israël moet kortom, en simpeler kan ik het echt niet uitleggen, ervoor zorgen dat Amerika pro-oorlog, agressievriendelijk blijft en Israël volgt in het pad van langzame zelfmoord.
Die steun van de bevolking is er voor zover ik weet wel degelijk hoor. Israel hoeft helemaal niets. De VS zal Israel altijd blijven steunen, onvoorwaardelijk zelfs. Zo nu en af en toe - ook onder Bush - is er een diplomatieke rel, maar wanneer het erop aankomt staat de VS er gewoon. Mede door de enigszins goed georganiseerde en invloedrijke Israëlische lobby in de VS, maar ook simpelweg omdat Israel voor de VS een belangrijke geopolitieke partner in de regio is. Je kan daarom stellen - zoals ik al zei - dat Israel de VS in een morele gijzeling heeft.
pi_110569719
Israël is geen geopolitieke partner, het is een geopolitieke labiliteit. Om een of andere redenen hebben de Israëliërs de Amerikanen wijsgemaakt dat Israël met recht de belangrijkste bondgenoot is van Amerika. Inderdaad, de grote (anti, me dunkt-)Israëlische lobby onder andere.
pi_110569819
De steun onder politici voor het falend beleid van Israël en een oorlog tegen Iran enerzijds en de steun onder de bevolking daarvoor lopen nogal uiteen.
  vrijdag 20 april 2012 @ 20:30:51 #36
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_110570139
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 20:00 schreef finsdefis het volgende:
Eens. Mearsheimer en Walt noemden het zo mooi de "tail wagging the dog". Als VS -- en dan vooral Obama -- kan je bijna niets anders dan een 'foute' (qua landsbelang) beslissing maken.
Precies. Ik onderschrijf ook een dergelijke theorie, alhoewel er ook experts zijn die menen dat het juist precies omgekeerd zo is. De VS die Israel als een soort regionale macht (graadmeter) gebruikt vanwege allerlei politieke eigenbelangen. Eerst in de jaren '70 als een soort 'proxy' tegen de Russen en nu voor tegen de Iraniërs.
  vrijdag 20 april 2012 @ 20:37:14 #37
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_110570423
Israel is het scootermarokkaantje van het midden-oosten; de buurt terroriseren, jatten en liegen. En hij kan dat allemaal alleen omdat ie een grote gewelddadige broer heeft waarvoor de rest van buurt bang voor is.
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_110571171
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 20:37 schreef EdvandeBerg het volgende:
Israel is het scootermarokkaantje van het midden-oosten; de buurt terroriseren, jatten en liegen. En hij kan dat allemaal alleen omdat ie een grote gewelddadige broer heeft waarvoor de rest van buurt bang voor is.
:')

^O^
  vrijdag 20 april 2012 @ 21:10:26 #39
52513 whosvegas
The Trickster
pi_110572119
Laatst een super interresante docu gezien (of ned 1, 2 of 3 :) )over dit onderwerp, hoe de situatie van vandaag is ontstaan en mogelijke toekomstige scenario's. Zal ff zoeken
Are you nuts??
  vrijdag 20 april 2012 @ 21:13:11 #40
52513 whosvegas
The Trickster
pi_110572224

[ Bericht 50% gewijzigd door whosvegas op 20-04-2012 21:16:58 ]
Are you nuts??
  vrijdag 20 april 2012 @ 21:21:57 #41
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_110572600
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 20:09 schreef Monidique het volgende:

[..]

Er zijn geen bewijzen dat Iran aan een kernwapen werkt, er zijn geen aanwijzingen dat Iran aan een kernwapen werkt en Iran zelf zegt dat het niet aan een kernwapen werkt en er ook geen wil hebben. De hypothetische aanval zou een aanval zijn op volkomen legitieme nucleaire faciliteiten, daarmee vele onschuldige burgers dodend. De analogie vind ik ook interessant, daarom maak ik 'm, maar er is nog geen sprake van een kernwapen. Maar ik snap 'm wel.
Dat zeg ik ook niet (dat Iran aan een kernwapen werkt, zie ook het imo goede AIV-rapport). Maar vrij naar het Thomas theorema kan je wel zeggen dat het is alsof Iran aan een kernwapen werkt voor Israël. Daar draait het natuurlijk om, de perceptie van Israël. Overigens zijn de faciliteiten inderdaad legitiem, maar laat Iran het na om openheid van zaken te geven t.o.v. de IAEA- en VNVR-verplichtingen. Daar ligt wat betreft de rest van de internationale gemeenschap de crux.
- Thucydides
  vrijdag 20 april 2012 @ 21:23:54 #42
52513 whosvegas
The Trickster
  vrijdag 20 april 2012 @ 21:24:50 #43
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_110572742
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 20:18 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Die steun van de bevolking is er voor zover ik weet wel degelijk hoor.
In de VS is die steun er niet (voor een aanval dan). Een grote meerderheid zou voor neutraliteit of passieve steun zijn in geval van een Israelisch-Iraans conflict.

In Israël is zelfs een meerderheid (ca. 65% hoorde ik) voor een kernwapenvrij Midden-Oosten. Inclusief Israël dus. Ook daar wordt niet positief over een aanval gedacht. Mocht je de bronnen willen zien, dan zou ik deze even op kunnen zoeken.
- Thucydides
  vrijdag 20 april 2012 @ 21:28:44 #44
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_110572922
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 21:24 schreef finsdefis het volgende:
In de VS is die steun er niet (voor een aanval dan). Een grote meerderheid zou voor neutraliteit of passieve steun zijn in geval van een Israelisch-Iraans conflict.
Voor zover ik weet wel degelijk hoor. De meesten zouden geen problemen hebben met een militaire actie dacht ik. Natuurlijk zouden ze een diplomatie oplossing prefereren, maar mocht dat mislukken dan is die steun er wel degelijk.
  vrijdag 20 april 2012 @ 21:30:01 #45
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_110572985
quote:
A study from Pew Research Center shows that nearly 60% of the American public prefer the U.S. to intervene and prevent Iran’s nuclear weapons programme from developing, even if military action is necessary and tough measures are used.
Bron
  vrijdag 20 april 2012 @ 21:30:45 #46
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_110573021
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 21:28 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Voor zover ik weet wel degelijk hoor. De meesten zouden geen problemen hebben met een militaire actie dacht ik. Natuurlijk zouden ze een diplomatie oplossing prefereren, maar mocht dat mislukken dan is die steun er wel degelijk.
Volgens deze bron zou maar 25% van de Amerikanen militaire steun aan Israël willen verlenen, en is inderdaad een overgrote meerderheid voor verdere onderhandelingen. Amerikanen zijn een beetje oorlogsmoe na voorgaande farces..
- Thucydides
  vrijdag 20 april 2012 @ 21:32:02 #47
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_110573093
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 21:30 schreef finsdefis het volgende:
Volgens deze bron zou maar 25% van de Amerikanen militaire steun aan Israël willen verlenen, en is inderdaad een overgrote meerderheid voor verdere onderhandelingen. Amerikanen zijn een beetje oorlogsmoe na voorgaande farces..
Volgens deze onderzoek weer niet.
  vrijdag 20 april 2012 @ 21:32:38 #48
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_110573130
  vrijdag 20 april 2012 @ 21:33:25 #49
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_110573184
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 21:32 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Volgens deze onderzoek weer niet.
Nou laten we het er maar op houden dat we e.e.a. qua polls met een korreltje zout moeten nemen.. Weinig touwen aan vast te knopen zo. Natuurlijk speelt de publieke opinie in Israël wat minder een rol dan in de VS, en daar zal het meeste van af hangen naar mijn (en volgens mij ook jouw) inzicht.
- Thucydides
  vrijdag 20 april 2012 @ 21:36:18 #50
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_110573334
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 21:33 schreef finsdefis het volgende:
Nou laten we het er maar op houden dat we e.e.a. qua polls met een korreltje zout moeten nemen.. Weinig touwen aan vast te knopen zo. Natuurlijk speelt de publieke opinie in Israël wat minder een rol dan in de VS, en daar zal het meeste van af hangen naar mijn (en volgens mij ook jouw) inzicht.
Inderdaad. Afwachten of de onderhandelingen nog wat voort brengen en natuurlijk of Israel er tevreden mee zal zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')