Ach het is vrij simpel en zelfs voor voetbalgroupies wellicht wel te begrijpen. Er is een verschil tussen een EK/WK kijken en elke week als een mongool met anderen bekvechten welke club er beter is. Clubjes die op nationaal niveau spelen, clubjes die aan een beker meedoen, clubjes in het buitenland etc.
De top van het voetbal zijn de landenteams en dan de EK's en WK's. Als mensen niets met de sport hebben, is het eerste wat ze zullen volgen zoiets zijn. Volledig logisch.
Kijk laat ik het vergelijken met autosport. Ik ben een groot fan van Formule 1, de top van de autosport. Ik volg het elke twee weken en dat vind ik erg leuk. Er zijn echter heel veel soorten autosport, GP2, DTM, Indycars, NASCAR etc etc. Dat interesseert me echter niets, het enige wat ik leuk vind om te kijken is de top of the bill, the best of the best en de creme de la creme. Als mensen het over die andere raceklasses hebben, met hun favoriete team etc vind ik dat ook zeker geen probleem.
Ik vind het echter wel een probleem als die mensen elke week weer constant elkaar lopen af te zeiken omdat hun fictieve vriendjes beter zijn dan die van een ander. Als je daar plezier aan beleefd prima, maar val er andere mensen niet mee lastig. Toevallig is dat bij autosport eigenlijk nooit het geval, maar bij voetbal dus wel.
Voetbalsupporters zijn een soort Jehova's. Ze zijn altijd bezig over hun geloof en als je het niet aan wil horen, dan vertellen ze je hetzelfde verhaal gewoon nog 30 keer. Hoe erg je ook je best doet, ze snappen niet dat het je geen bal interesseert, omdat hun denkbeeldige vriendje het beste is wat ze maar kan overkomen. Ze willen dan ook dat iedereen dat weet en duwen hun propaganda je strot in. Je komt er daarnaast ook gewoonweg niet van af en diep vanbinnen weet je dat elke niet-jehova die vreselijke mensen gewoon een hoop naars toewenst.
Of dat ze op zijn minst hun geneuzel bij zich houden of onderling gaan preken waar andere mensen er geen last van hebben. Daar hebben ze kerken voor uitgevonden. Of voor voetbalhuilies: Een voetbal subforum!
Het is allemaal zo simpel