Denk daarom.quote:Dieren worden op verschillende manieren gedood. Ze worden geëlektrocuteerd, geknuppeld, vergast en soms zelfs levend gevild. Ook zijn er dieren die met pijnlijke wildklemmen worden gevangen.
Ja, ben het daar wel mee eens, vlees hebben we nodig, dat is voedsel voor ons lichaam.quote:Op dinsdag 17 april 2012 20:16 schreef HiddenResponse het volgende:
Iedereen mag vinden wat hij of zij wil, maar als een dier wordt gefokt voor bont is het zielig en als ze geslacht worden voor vlees is er niks aan de hand
Dat doodknuppelen vind ik ook puur dierenleed, maar een koe krijgt ook een elektrische schok of wordt bedwelmd met gas om vervolgens een pin door de kop te krijgen. Het wordt alleen afgemaakt met een pin.quote:Op dinsdag 17 april 2012 20:19 schreef TNA het volgende:
De manier van doden is anders. Een koe krijgt een pin door zijn hoofd en is op slag dood, maar een zeehond wordt soms langdurig pijnlijk geknuppeld en een vos wordt geëlektrocuteerd. Als de dieren op slag dood waren had je een punt.
Met paling hetzelfde verhaal: die moeten creperen in een zoutbad voordat wij ze kunnen eten en lijden dus veel meer pijn dan dieren die pijnloos worden geslacht.
Een koe krijgt gelijk een pin door zijn kop (http://koeienboer.wordpress.com/2005/04/14/koeslachting/). Anyway, bij bont is er gemiddeld dus veel meer leed dan bij reguliere slacht.quote:Op dinsdag 17 april 2012 20:26 schreef HiddenResponse het volgende:
[..]
Dat doodknuppelen vind ik ook puur dierenleed, maar een koe krijgt ook een elektrische schok of wordt bedwelmd met gas om vervolgens een pin door de kop te krijgen. Het wordt alleen afgemaakt met een pin.
Een paling heeft zeer waarschijnlijk geen geschikt zenuwstelsel om pijn te voelen, en zeker niet zoals wij dat voelen.quote:Op dinsdag 17 april 2012 20:19 schreef TNA het volgende:
De manier van doden is anders. Een koe krijgt een pin door zijn hoofd en is op slag dood, maar een zeehond wordt soms langdurig pijnlijk geknuppeld en een vos wordt geëlektrocuteerd. Als de dieren op slag dood waren had je een punt.
Met paling hetzelfde verhaal: die moeten creperen in een zoutbad voordat wij ze kunnen eten en lijden dus veel meer pijn dan dieren die pijnloos worden geslacht.
Daar mag je me even een bron voor geven.quote:Op dinsdag 17 april 2012 20:29 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Een paling heeft zeer waarschijnlijk geen geschikt zenuwstelsel om pijn te voelen, en zeker niet zoals wij dat voelen.
De massa productie van vlees waar in Nederland alleen al miljoenen kilo's worden weggegooid is gewoon overbodige luxe ?quote:Op dinsdag 17 april 2012 20:22 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ja, ben het daar wel mee eens, vlees hebben we nodig, dat is voedsel voor ons lichaam.
4 graden is lange na niet koud genoeg om bont goed te praten, dat Inuits bont dragen kan ik compleet begrijpen, daar is het koud.
In Nederland is bont puur voor de mooi, wat naar mijn mening een nutteloze reden is om dierenleed goed te keuren aangezien er ook nepbont is.
Maar bont is bovenal natuurlijk enorm kitch en ordinair.
Vissen missen de neocortex, die bij hogere wezens zorgt voor pijn, en hun amygdala (waar bij hogere soorten de negatieve reactie richting pijn ontstaat) werkt anders, waardoor die reactie niet ontstaat.quote:Op dinsdag 17 april 2012 20:30 schreef TNA het volgende:
[..]
Daar mag je me even een bron voor geven.
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/slachthuis.aspxquote:Op dinsdag 17 april 2012 20:27 schreef TNA het volgende:
[..]
Een koe krijgt gelijk een pin door zijn kop (http://koeienboer.wordpress.com/2005/04/14/koeslachting/). Anyway, bij bont is er gemiddeld dus veel meer leed dan bij reguliere slacht.
Bovendien:quote:Bij aankomst in het slachthuis worden de slachtdieren eerst levend gekeurd. Zo wordt er gekeken hoe gezond ze zijn. Vervolgens worden de goedgekeurde dieren gedood en geslacht. Dit gebeurt in 2 stappen. Eerst worden ze bedwelmd met koolzuurgas (CO2) of een elektrische schok. Het bewusteloze dier wordt daarna gedood door een pin in het voorhoofd, een steek in het hart of door de halsslagader door te snijden.
quote:Voor halal vlees en koosjer vlees is er een uitzondering in de wet om onverdoofd te slachten. Diverse slachterijen hebben hier toestemming voor. Vlees dat zonder verdoving is geslacht, kan ook verkocht worden zonder dat dit op het etiket staat. Daarvoor geldt geen etiketteringsverplichting.
Maar ze kan wel met stokjes etenquote:Op dinsdag 17 april 2012 20:29 schreef Frank_Drebin het volgende:
Echt iets voor ts om met bontkraagjes te lopen. Ze faalt hier ook telkens.
Dank voor de moeite. Ik laat het toch nog even in het midden; de vergelijking met de hersens van de mens zegt voor mij niet alles.quote:Op dinsdag 17 april 2012 20:42 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Vissen missen de neocortex, die bij hogere wezens zorgt voor pijn, en hun amygdala (waar bij hogere soorten de negatieve reactie richting pijn ontstaat) werkt anders, waardoor die reactie niet ontstaat.
Dat laatste is essentiëler dan je denkt: zonder negatieve reactie zou pijn slechts een van vele prikkels zijn.
Er zijn tests gedaan die lijken uit te wijzen dat vissen iets voelen dat op pijn zou kunnen lijken, maar het staat verre van vast dat het ook pijn is, en het is zeker geen pijn zoals wij die voelen.
Ik zou je graag een bron geven, maar de site waarop ik dat origineel heb gelezen staat niet meer in m'n geschiedenis, en zoeken op "fish neocortex" levert helaas niet zoveel op.
Fine, maar het punt staat nog steeds.quote:Op dinsdag 17 april 2012 20:42 schreef HiddenResponse het volgende:
[..]
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/slachthuis.aspx
[..]
Bovendien:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |