Goed of niet goed?quote:VVD wil de hypotheekgarantie weg
AMSTERDAM - Het wetenschappelijk bureau van de VVD, de Teldersstichting, wil af van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG).
Ook moeten constructies op de helling waarbij de overheid mensen te hulp schiet als hun woning onverkoopbaar is geworden. Het kabinet wil de NHG, die nu nog op 350.000 euro staat, na 1 juli afbouwen, maar de liberale wetenschappers gaan een stuk verder en willen op termijn helemaal af van de NHG. „Omdat burgers in principe de verantwoordelijkheid moeten dragen van de financiële risico’s die ze zelf zijn aangegaan”, aldus de Teldersstichting dinsdag in een rapport over bevolkingskrimp.
In het rapport wordt ook verwezen naar het beleid in sommige gemeenten die te maken hebben met leegstromende dorpen. Daar worden soms ’onverkoopbare’ huizen opgekocht om ze vervolgens te slopen of te renoveren. „Hoewel de financiële situatie van een individuele huizenbezitter schrijnend kan zijn, is het vanuit liberale optiek onwenselijk om deze schulden op de gemeenschap af te schuiven”, aldus het rapport.
Bij de Nationale Hypotheek Garantie staat de overheid tegen betaling borg voor de lening die de huizenkoper is aangegaan. Op aandringen van het CDA werd de tijdelijke verhoging van de NHG van 265.000 naar 350.000 eind vorig jaar verlengd tot 1 juli aanstaande. De hoop was dat een hogere norm de woningmarkt zou helpen uit het slop te geraken.
De Teldersstichting constateert dat de woningmarkt helemaal op slot zit, maar doet geen voorstellen voor het aanpassen van de hypotheekrenteaftrek. Oud-VVD-leider Ed Nijpels, die voorzitter is van het collectief dat het rapport heeft geschreven, pleitte eerder wel voor aanpassing van de renteaftrek. Andere VVD’ers als Pieter Winsemius, Sybilla Dekker en Frans Weisglas deden dat ook.
De liberale wetenschappers pleiten wel voor een „verregaande deregulering” van de gehele woningmarkt, zowel van de koop- als de huurmarkt.
quote:„Omdat burgers in principe de verantwoordelijkheid moeten dragen van de financiële risico’s die ze zelf zijn opgedrongen door de staat”, aldus de Teldersstichting dinsdag in een rapport over bevolkingskrimp.
Wanneer je wel NHG had op de hypotheek en de woning moet gedwongen worden verkocht en er blijft een restschuld over, dan KAN HET ZIJN dat deze schuld wordt kwijtgescholden. Maar wanneer dit gebeurt kun je de komende zoveel jaar een nieuwe hypotheek wel op je buik schrijven hoorquote:Op dinsdag 17 april 2012 20:13 schreef vosss het volgende:
Niet goed.
Het klinkt allemaal leuk en aardig, maar stel je relatie/huwelijk loopt op de klippen en je moet noodgedwongen je huis verkopen omdat geen van beiden het alleen kan betalen.
Dan moet dat snel, want anders kost het geld, en dus voor een lage prijs.
Met als gevolg dat je met een hoge restschuld zit allebei.
Door die restschuld kun je een nieuwe hypotheek op je buik schrijven en omdat je loon te hoog is moet je particulier gaan huren wat weer duur is.
Je zou als burger bijna drie jaarsalarissen extra eisen als je jezelf de schuldsanering inwerkt.quote:Op dinsdag 17 april 2012 20:43 schreef Arcee het volgende:
„Omdat burgers in principe de verantwoordelijkheid moeten dragen van de financiële risico’s die ze zelf zijn aangegaan”
Precies, net als de banken, maar die kwamen met een bail-out weg die de burgers moesten betalen.
Je moet dan ook geen huis kopen wat je niet op 1 inkomen kan dragen. Die cultuur is er wel een beetje ingeslopen door het gemak waarmee leningen konden worden afgesloten, maar daar moeten we dus snel van af. Scheelt een hoop problemen bij scheiding.quote:Op dinsdag 17 april 2012 20:13 schreef vosss het volgende:
Niet goed.
Het klinkt allemaal leuk en aardig, maar stel je relatie/huwelijk loopt op de klippen en je moet noodgedwongen je huis verkopen omdat geen van beiden het alleen kan betalen.
Als je in de tweede kamer zit hoef je je daar geen zorgen over te maken omdat je dan 5x modaal krijgt.quote:Op dinsdag 17 april 2012 21:09 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Je zou als burger bijna drie jaarsalarissen extra eisen als je jezelf de schuldsanering inwerkt.
Tja, het is noooooit de schuld van de huizenbezitterquote:Op dinsdag 17 april 2012 21:09 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Je zou als burger bijna drie jaarsalarissen extra eisen als je jezelf de schuldsanering inwerkt.
Hier kan je je tegen verzekeren bij een commercieel bedrijf, dat hoeft de overheid niet te doen.quote:Op dinsdag 17 april 2012 20:13 schreef vosss het volgende:
Niet goed.
Dan moet dat snel, want anders kost het geld, en dus voor een lage prijs.
Met als gevolg dat je met een hoge restschuld zit allebei.
Door die restschuld kun je een nieuwe hypotheek op je buik schrijven en omdat je loon te hoog is moet je particulier gaan huren wat weer duur is. En daar komt dan nog bij dat je een hoop af moet betalen waar je jaren mee bezig bent. En dan hou je geen stuiver over.
Maar hey, daar heb je zelf voor gekozen, want je wist immers dat je relatie over zou kunnen gaan.
ps: overigens pompt zo iemand ook geen geld meer in een toch al zwakke economie wegens het simpele feit dat ie geen geld over heeft om te spenderen.
quote:„Hoewel de financiële situatie van een individuele huizenbezitter schrijnend kan zijn, is het vanuit liberale optiek onwenselijk om deze schulden op de gemeenschap af te schuiven”, aldus het rapport.
Ahh jaa, nou is opeens het liberale gedachtegoed wél belangrijk. Vandaar ook dat ze het verbod op godslastering steunen (oh wacht) en toestemmen met meer koopzondagen (oh wacht) en wat doen tegen weigerambtenaren (oh wacht) en ...quote:... liberale optiek ...
quote:Het wetenschappelijk bureau gaat een stuk verder en willen op termijn helemaal af van de NHG. „Omdat burgers in principe de verantwoordelijkheid moeten dragen van de financiële risico’s die ze zelf zijn aangegaan.”
Hoe inconsequent kun je zijn? Prima hoor, dat mensen zelf de verantwoordelijkheid dragen voor de financiële risico's die ze aangaan. Maar hoe zit het dan met de torenhoge hypotheken die mensen afsluiten? Hoe kan het dat de VVD dan blijft vasthouden aan een riante hypotheekrenteaftrek en hier niet precies dezelfde redenatie op loslaat.quote:De Teldersstichting constateert dat de woningmarkt helemaal op slot zit, maar doet geen voorstellen voor het aanpassen van de hypotheekrenteaftrek.
Omdat de HRA een berekeningswijze is, klopt er helemaal niets van jouw denkwijze. Als de eigen woning wordt gedefiscaliseerd kan men exact dezelfde hypothecaire last dragen, want men krijgt hetzelfde bruto salaris en betaalt evenveel belasting...quote:Op woensdag 18 april 2012 10:53 schreef Elfletterig het volgende:
Sorry, maar dit is hilarisch: vooral de argumentatie
Hoe inconsequent kun je zijn? Prima hoor, dat mensen zelf de verantwoordelijkheid dragen voor de financiële risico's die ze aangaan. Maar hoe zit het dan met de torenhoge hypotheken die mensen afsluiten? Hoe kan het dat de VVD dan blijft vasthouden aan een riante hypotheekrenteaftrek en hier niet precies dezelfde redenatie op loslaat.
Jezelf dieper in de schulden steken dan je eigenlijk kunt betalen? Dan kun je daar ook wel zelf de verantwoordelijkheid voor dragen en hoef je geen HRA te genieten....
Makkelijk geroepen van de zijlijn.quote:Op dinsdag 17 april 2012 21:47 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Je moet dan ook geen huis kopen wat je niet op 1 inkomen kan dragen. Die cultuur is er wel een beetje ingeslopen door het gemak waarmee leningen konden worden afgesloten, maar daar moeten we dus snel van af. Scheelt een hoop problemen bij scheiding.
Wat bedoel je met het "defiscaliseren" van de eigen woning? In welk opzicht betaal ik belasting over mijn woning, anders dan de gemeentelijke belastingen op basis van de WOZ-waarde? In mijn geval (en ik denk bij veruit de meeste woningbezitters) is de genoemde belasting ongeveer 5 keer zo laag als het bedrag dat ik jaarlijks aan HRA ontvang. En dan zit ik nog in het laagste HRA-percentage. Zou ik een huis van 7, 8 ton hebben, dan waren die verhoudingen nog schever.quote:Op woensdag 18 april 2012 10:58 schreef DS4 het volgende:
Omdat de HRA een berekeningswijze is, klopt er helemaal niets van jouw denkwijze. Als de eigen woning wordt gedefiscaliseerd kan men exact dezelfde hypothecaire last dragen, want men krijgt hetzelfde bruto salaris en betaalt evenveel belasting...![]()
Gewoon geen HRA meer, geen HWF, geen OZB, geen Overdrachtsbelasting, enz. enz.quote:Op woensdag 18 april 2012 11:14 schreef Elfletterig het volgende:
Wat bedoel je met het "defiscaliseren" van de eigen woning?
Ik denk dat jij niet zo heel goed rekent. Feit is dat de overheid inmiddels minstens zoveel binnen krijgt aan belastingen ten aanzien van de eigen woning dan dat ze "uit geeft" aan HRA.quote:In welk opzicht betaal ik belasting over mijn woning, anders dan de gemeentelijke belastingen op basis van de WOZ-waarde? In mijn geval (en ik denk bij veruit de meeste woningbezitters) is de genoemde belasting ongeveer 5 keer zo laag als het bedrag dat ik jaarlijks aan HRA ontvang. En dan zit ik nog in het laagste HRA-percentage. Zou ik een huis van 7, 8 ton hebben, dan waren die verhoudingen nog schever.
Omdat je die laatste verantwoordelijkheid ook gewoon neemt. Je betaalt toch gewoon die rente? Ik wel iig... want anders gaat de bank piepen.quote:Waarom pleit de VVD wél voor eigen verantwoordelijkheid bij de waarde van het huis (en de eventuele daling ervan) en NIET bij onverantwoord hoge leningen om die (te dure) huizen te financieren?
De adviezen vanaf de zijlijn zijn dan ook vaak de beste.quote:Op woensdag 18 april 2012 11:02 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Makkelijk geroepen van de zijlijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |