Zo, de eerste stage dag zit er inmiddels op. Mooie leerzame dag geweest met een hoop bijzonderheden, ik viel met mijn neus in de boter.
Ik was er klaar voor :-) Ik werd om half 11 opgehaald door mijn mentor machinist van vandaag: Ton. We reden samen vanuit Rotterdam met de auto naar Roosendaal. Onze werkzaamheden vandaag: Vanuit Roosendaal een volle autotrein van maar liefst 675 meter naar Sloe brengen (Vlakbij Vlissingen). Vanaf dat bedrijf, weer terug met 675 meter lege autowagons naar Roosendaal.
Onze loc voor vandaag: De V204 G-2000De lading die wij vervoerden waren een hoop Ford Focus auto's. Allemaal met het stuur (helaas) aan de rechterkant, voor de Engelse markt dus.
Na wat rangeerwerk zaten we al vrij snel op de vrije baan, en praatte mijn mentor machinist voluit over zijn ervaringen en hoe je het best treinen kan rijden. Ik heb natuurlijk veel uit de boeken kunnen leren, en hij rijdt al 27 jaar, dus die bekijkt het vanuit ervaring en de praktijk. Een betere manier om het te leren vind je niet...
Vanuit hier gaat de magie van start. Mooie stuurtafel, lekker overzichtelijk.Toen we aankwamen bij het rangeerterrein moesten we afkoppelen en met de losse loc naar het bedrijf (zal geen namen noemen). Vanaf daar moesten we eerst een lege trein meenemen, en dan terug naar het rangeerterrein, om zo de auto's af te leveren. Toen we de lege trein hadden aangekoppeld moesten we 675 meter lopen naar de achterkant, en weer 675 meter via de andere kant terug naar voren voor controle. Bij de eerste wagon was het gelijk raak: Een lekke aspot. Dus Ton mocht lekker kruipen en de boel schoonvegen. Tripleklep uitgeschakeld zodat die wagon niet mee kon remmen. We hadden alsnog een rempercentage van 96% (waar 69% het minimum is) dus dat maakte niet veel uit. Dit gaf overigens aan dat controle van groot belang is.
![PITh9.jpg]()
Toen we die trein hadden terug gerangeerd en de volle trein hadden afgeleverd mochten we weer terug naar Roosendaal vanaf Sloe. En ik kon mijn geluk niet op: Ik mocht zelf rijden!! Ik tractie gaf naar het sein toe, en moesten we nog een half uur wachten tot ons "pad" was ingesteld. Ik zat nog rustig alle informatie tot mij te nemen en opeens werd er op de cabinedeur geklopt. Controle van de ILT. Alle informatie gegeven en alles klopte. Gelijk de eerste dag de controle mee gemaakt, fantastisch natuurlijk.
Lekker aan het rijden gegaan daarna, en voorbij Bergen Op Zoom ineens een herrie, ik schrok me een ongeluk. Ik dacht dat ik mijn voet van de dodeman moest halen (en dat moest ook), maar de herrie bleef maar gaan. Wat bleek?
Alarm oproep!! De TRDL gaf een alarmoproep vanwege een gestoorde overweg voor Bergen Op Zoom. Misschien dankzij ons, wie weet :-)
Veilig aangekomen in Roosendaal en heb zelf aardig wat meters mogen maken. Geweldige stagedag, een hoop bijzonderheden mee gemaakt. Toppertje dus! Bedankt Ton.
En zijn tip van de dag (voor de dames) : Trouw nooit met een machinist, vanwege de rare tijden. Mocht je het geen probleem vinden: Jullie mogen me mailen, ik ben nog vrijgezel :-)