Irakkie | dinsdag 17 april 2012 @ 14:07 |
Hallo! uiteraard de search gebruikt maar geen bevredigende resultaten, dus dan maar een nieuw topic, open voor discusse! Enige tijd geleden heb ik rondgevraagd op FOK what to do met de loze ruimte naast mijn koelkast: Loze ruimte naast koelkast:ideeën? E.e.a. heeft een tijd stilgelegen maar ik ben er nu over uit; ik ga zelf gewoon een kast maken. Mocht het hopeloos falen heb ik i.i.g. weer een weekend wat te doen! Heb al uitgebreid gesurft voor info, waarbij ik besloten heb om voor 18mm MDF te gaan, dit af te lakken en als verbindingen gewoon schroeven te gebruiken (devels is een hoop gedoe en het staat toch allemaal niet in het zicht). Ik wil binnenkort aan de slag en ik wil me goed voorbereiden, dus uiteraard ff Fok consulteren... Dit moet schematisch de kast worden: ![]() met hierin aangegeven de maximale buitenmaten gezien de ruimte waar hij komt te staan. Aangezien het MDF 18 mm is moet hiermee rekening gehouden worden bij de breedte van de planken en hoogte van de zij-planken. Bij de Gamma verkopen ze MDF in platen van 244x122 cm voor ¤20,99, en tevens halve/kwart platen. Een zaagsnede kost ¤0,50. Uiteraard ga ik geen platen verspillen dus heb even zitten rekenen hoe ik dit het beste kan laten snijden, en ik kom op het volgende: ![]() Hierbij wordt het bovenste deel van 32 cm gebruikt om 2 planken van 26,4 x 60 te maken, en dan koop ik nog een kleinere MDF-plaat voor de laatste plank Ik maak me geen illusies over de zaagprecisie, dus ik denk dat 0,4 cm wat too much is. Denk dus om het net iets groter te laten zagen (182 cm en 27 cm) en dan het MDF bij te schaven totdat het past. Vragen: - wat vinden jullie van materiaalkeuze en opzet? valkuilen? - ze verkopen bij Gamma naast gewoon "MDF-plaat" ook "meubelpaneel MDF". Dit kost (18 mm) voor 244x60 ¤23,59 (dus meer dan ¤2,50 extra voor de helft van het materiaal). De verkoper kon me alleen melden dat de maat anders is (60 cm en dus handig voor meubels), het zou het zelfde materiaal zijn. Aangezien je zo'n grote plaat gewoon kunt laten zagen zie ik geen reden dat ooit iemand voor een "meubelpaneel MDF" zou gaan, zie ik iets over het hoofd? - wat is jullie ervaring met het laten zagen van MDF? (door Gamma of elders) (qua precisie, afwerking etc) - is dit bijschaaf idee een slim plan of geeft dat ellende? - ik heb geen houtschaaf of zo'n schaafboard, maar kan dat bijschaven d.m.v. een vlakschuurmachine met grof-korrel papier?(het gaat immers om millimeters) - Welke materialen heb ik nog meer nodig naast een accuschroef/boormachine, waterpas/duimstok, schroeven, MDF-plamuur, primer+lak, verfrollers Hoop dat jullie de ervaringen kunnen delen! grtz! | |
Goliath_82 | dinsdag 17 april 2012 @ 14:17 |
Ik melden dat ik een aantal keer planken heb laten zagen en dat de uitkomst steeds heel verschillend is. Echt afhankelijk van de persoon die ze zaagt. Neem een meetlat mee en meet alles na, niet goed: klagen. Een paar millimeter wegschuren is echt een klote klus, daar heb ik ook ervaring mee. Maar misschien had ik niet het juiste schuurpapier (ik ben er niet zo in thuis) Je hebt trouwens ook schroeven die verzinken in het hout, misschien is dat nog wat? | |
RanTheMan | dinsdag 17 april 2012 @ 14:24 |
tip, met een gamma voordeelpas is zagen gewoon gratis ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 17 april 2012 @ 14:27 |
Volgens mij verzinken alle schroeven wel in MDF, niet? ![]() Ik heb een keer een complete slaapkamer-ombouwing bij de Gamma laten zagen. Ging op zich prima, en ze hebben heel wat kleine plankjes uit grote platen gezaagd. Neem wel je tekeningen mee met duidelijk de maten er op. En regel een (gratis) Gamma pas, dan is het zagen gratis. Als er al mm-verschil zou zijn heb ik het niet gemerkt, alles paste precies zoals ik het wilde. De enige millimeter die ik verloor was volgens mij van het zaagblad. Als diegene die zaagt zorgt dat hij steeds probeert zo'n groot mogelijk stuk 'over te houden' bij een zaagsnede heeft hij ook voldoende om de plaat precies neer te zetten op de machine. Zelf zou ik ook even kijken voor een schuurmachine, werkt toch net iets vlotter dan met de hand (vind ik). En zorg dat je alles goed aflakt als je denkt dat er wel eens vocht in de kast zou kunnen komen (al is het maar van een pot die lekt). Ik heb daarom zelf met de schuurmachine de hoeken wat meer afgevlakt, dan bleef alle primer/lak beter plakken heb ik het idee. Disclaimer: Bovenstaand kan nergens op slaan maar is puur mijn ervaring ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-04-2012 14:28:18 ] | |
Forno | dinsdag 17 april 2012 @ 15:09 |
Schaven en schuren zien te voorkomen, is nooit zo strak als een (tafelcirkel)zaagsnede en het stoft enorm. MDF is niet het meest gezonde materiaal in stofvorm. Of buiten doen (met mondkapje), of met een goede stof-afzuiging op de machines. Je kastje is een simpel recht toe recht aan dingetje. Dus laat het gewoon goed op maat zagen bij een bouwmarkt. Vraag na wat de toleranties zijn waarbinnen ze gezaagde platen goedkeuren. En meet het direct na, na het zagen en eis dat ze het opnieuw doen, als de maatvoering daar 1mm vanaf wijkt. Verzinkboortje is ook handig. En een potje 2k-plamuur om de schroefgaten mee af te werken. MDF 18mm is gezien je maatvoering een prima keuze. Wat ook geen drol kost is het kastje van steigerhout maken. Net zo simpel en goedkoop en iets modieuzer. | |
Irakkie | dinsdag 17 april 2012 @ 16:00 |
Bedankt voor de reacties! Ik had idd gehoord dat het zagen met zo'n pas gratis was, dus die zal ik ff aanvragen (ook al scheelt het max ¤5, kan ik daar weer een verzinkboortje voor kopen, want ook die tip neem ik mee ![]() Uiteraard schaaf/schuur ik liever niet, maar waar ik met name bang voor als ik de exacte maten doorgeef is dat één van de planken net iets te smal wordt (bv 2 mm) en je daardoor een kier krijgt tussen die plank en zijplank, aan de kopse kant van de kast (waar je dus tegenaan kijkt). Aangezien ze niet robot-gestuurd snijden oid moet je realistisch zijn in wat betreft de nauwkeurigheid, en ik vraag me af of die 2 mm niet binnen de foutmarge valt... Sturen jullie het terug als je een plankje krijgt van 26,2 i.p.v. 26,4 cm? Steigerhout ziet er idd tof uit maar aangezien de rest van de keuken/huiskamer redelijk strak is, ga ik toch voor strak afgewerkt MDF | |
betyar | dinsdag 17 april 2012 @ 18:00 |
Afwijkingen met de zaag zijn nihil, gewoon laten zagen. Als je het strak wilt doen gebruik je geen schroeven maar lijm met duvels of als je het in huis hebt lamello's. Schroefgaten blijf je altijd zien. | |
kontaap | dinsdag 17 april 2012 @ 18:13 |
Boor eerst even voor waar de schroeven moeten komen, en verzink het wel even. Dan heb je netjes werk. Daarna kun je het mooi een beetje plamuren en dan af lakken. kan echt wel mooi worden, Mdf kun je met een rollertje super strak maken (met wat geduld en rust) | |
strontboer | dinsdag 17 april 2012 @ 19:25 |
Denk je wel aan de MDF grondverf? | |
usernaamvergeten | dinsdag 17 april 2012 @ 20:20 |
Ik zou het doordeweeks laten zagen, in het weekend zijn er meestal weekendkrachten die er minder verstand van hebben. Als je geen vertrouwen hebt in de zaagkunsten van de gamma bij een goede houthandel/dhz zaak laten zagen. Ik neem aan dat je het kastje in de keuken wilt plaatsen, aangezien die naast de koelkast moet komen. Dan zou ik niet MDF als materiaal gebruiken. Als er ook maar een kleine beschadiging in komt en er komt vocht in, zet MDF helemaal op. Alternatieven zijn multiplex en meubelpanelen. Iets duurder maar naar mijn mening ook mooier. Als je toch voor MDF gaat heel goed verven. Er bestaat ook iets als groen MDF, dat is watervast verlijmd. Ik heb hier geen ervaringen mee, anderen hier misschien wel. Als je geen zin hebt om zelf te gronden is er ook gegrond MDF. Schilderen zou ik met lak vachtrollers doen en goede kwasten, bij voorkeur van het merk anza, te koop bij goede verfwinkels en bouwmaat. Ook goed ontvetten voor en na schuren, en stofvrij maken. Beetje houtlijm tussen de kopse kanten die je aan elkaar wilt hebben, voorboren, verzinken en vast schroeven. Succes! | |
Nero22 | dinsdag 17 april 2012 @ 23:48 |
Ik kan niet meer zeggen dan ![]() ![]() Dan over die meubelpanelen: daar zit een laag fineer overheen (diverse dessins) zodat dat meer geschilderd hoeft te worden. Althans, dat is bij de Praxis zo.
| |
RanTheMan | woensdag 18 april 2012 @ 08:50 |
@nero22 Ik heb 1x moeten betalen bij de praxis voor zagen anders.. wellicht omdat ik bijna 60 zaagsnedes nodig had ![]() | |
usernaamvergeten | woensdag 18 april 2012 @ 09:33 |
Moet jij maar eens naar de praxis in amsterdam zuidoost gaan op zaterdag, dan weten ze nog niet eens wat millimeters zijn (meen ik serieus ze hadden alles op centimeters afgerond, en ik moest uitleggen hoe je moest zagen zowat). Zal misschien bij andere vestigingen anders zijn in het weekend, ik zou het niet weten. | |
cracktor | woensdag 18 april 2012 @ 10:10 |
Ik ken meerdere mensen die zeggen da ze bij de gamma niet kunnen zagen.. Hou er rekening mee. Plaat eerst laten schoonzagen, en meetlint meenemen! | |
betyar | woensdag 18 april 2012 @ 10:51 |
Een zaagsnede is (afhankelijk van de zaag) zo'n 3,2 mm die heb je volgens mij niet verwerkt in je zaagplan. | |
Irakkie | woensdag 18 april 2012 @ 11:43 |
Is dat 3,2 mm? Best veel verlies dan...zal het wel ff navragen daar Ik zou dan ong. 1 cm te kort komen (181,5+30+26.5+3.2+3.2 = 244.4) Desnoods maak ik de kast een centimeter minder hoog, dan win ik daar die 2 cm weer mee.. | |
betyar | woensdag 18 april 2012 @ 11:45 |
4 mm materiaalverlies per zaagsnede aanhouden. | |
betyar | woensdag 18 april 2012 @ 12:05 |
Als je grof gaat schuren krijg je lelijke krassen. Schuren is niks anders dan je materiaal "beschadigen", hoe fijner de krassen hoe "gladder" het aanvoelt. Gebruik je geen achterplaat? Gebruik een plamuur van Bolivia die je iets boller opvult dit schuur je weg als het hard is. | |
jpajs | woensdag 18 april 2012 @ 14:27 |
Al veel goede adviezen gelezen hier. Vergeet de Gamma markt. Ga voor een Multimate, Doeland of iets dergelijks. Daar hoef je geen hele platen af te nemen en betaal je voor wat je meeneemt. Prijs per vierkante meter ligt hoger dan bij de gamma maar je hebt minder ergenis. Wat betreft de kast heb ik even voor je een schetsje gemaakt in Sketchup voor de duidelijkheid. Diepte kast is 600 mm en 300 mm breed. Hoogte zou ik gelijk maken als de bovenzijde koelkast. Schets is doorzichtig zodatje enigzins alle onderdelen kan zien. ![]() Wat ik bij deze schets heb gedaan is een plint toegevoegd aan de onderkant. Zou die even hoog maken als die van je koelkast. Gewoon vier plankjes hoogte x 300 mm voor en achter en twee zijplankjes van hoogte x (600 mm - 36 - terug ligging). Nu ligt je bodem tenminste een stukje van de grond. Als je goed kijkt heb ik alleen de deksel over de zijwanden getekend. Dus deksel maten zijn 300 x (600-achterwand) De bodem heb ik er tussen getekend dus de bodem is (300-36) 264 x (600- achterwand) De tussen planken zou ik 5 mm laten terug liggen. Dus krijg je (300-36) 264 x (600- achterwand - 5) Wat al genoemd is de achterwand. Normaal in keukenkast word daarvoor een groef gemaakt in de zijwanden en er tussen geschoven. Misschien makkelijker om 10 mm dik mdf achterop de kast te schroeven. Je kan dat aan de zijkant dan wel zien. Als je de planken tussen de zijwanden schroeft hoef je die niet af te plamuren want de ene kant staat tegen de muur en de andere kant staat de koelkast tegen. De deksel komt met schroeven bovenop de zijkanten. Zou die verbinding lijmen (houtlijm D2) en met dunne schroeven 3x40 vast verbinden met elkaar. Wel voorboren maar niet verzinken anders krijg je wel hele grote gaten die je altijd blijft zien. Als je het ergens laat zagen dan zou ik er een tekeningetje bij doen van wat het moet worden. Bij de kleinere Doe Het Zelf zaken heeft men genoeg verstand om je goed op weg te helpen. Zorg wel dat de je de kast helemaal schildert. Als je namelijk een kant van het MDF schildert en de andere kant niet wil het nog wel een gaan buigen. | |
betyar | woensdag 18 april 2012 @ 17:19 |
Mooi programma he, Sketchup. | |
jpajs | woensdag 18 april 2012 @ 18:29 |
Ben officeel gediplomeerd autocad tekenaar. Maar voor even snel en handig om uit te leggen, Sketchup. Lekker simpel met heel veel trucjes snel en eenvoudig 3D tekenen. Lekker heel veel importeren uit de database dus veel dingen kan je gewoon plakken. Heerlijk om soms even te doen........ | |
betyar | woensdag 18 april 2012 @ 19:29 |
Ik maak eigenlijk alles in sketchup. | |
strontboer | woensdag 18 april 2012 @ 19:32 |
Over generaliseren gesproken ![]() | |
usernaamvergeten | woensdag 18 april 2012 @ 19:42 |
Dan laat ik het voortaan wel bij jou zagen. Welke vestiging werk je? | |
strontboer | woensdag 18 april 2012 @ 19:50 |
Er zijn echt wel meer vestigingen waar ze wel kunnen zagen hoor ![]() | |
Nero22 | woensdag 18 april 2012 @ 22:23 |
Nou ja, dat dus eigenlijk. En dat verhaal over A'dam Z-O! ![]() ![]() ![]()
| |
Irakkie | donderdag 19 april 2012 @ 14:58 |
Wow jpajs, thanx voor de moeite! Was ook met Sketchup begonnen, maar toen ik na 30 minuten nog geen fatsoenlijke lijnen kon tekenen ben ik maar weer naar good 'ol MS Paint gegaan en heb ik mijn schema'tjes in 5 min gemaakt.. Goeie tip van dat minder diep maken van de planken, die neem ik zeker mee...Achterwand wilde ik zeker ook toevoegen, en idd ook (wat minder dik) MDF erop schroeven... Ik kan hier dagen lang over dicussieren hoe en wat, ik denk dat ik dit weekend gewoon spullen ga kopen en begin, ik zie wel waar het schip strandt! | |
jpajs | donderdag 19 april 2012 @ 15:13 |
Vind het nadeel PrGaKa dat je volle platen moet nemen en ook de rest stukken. Bij de kleinere kun is het gewoon maatwerk. Er zijn natuurlijk positieve en negatieve uitzonderingen op de regel in prestatie van maatwerk. Voortaan gaan we bij strontboer alles laten zagen. ![]() | |
jpajs | donderdag 19 april 2012 @ 15:15 |
Sketchup moet je leren. Gelukkig zijn er heel veel instructie filmpjes te vinden op YouTube. Kwestie van even de tijd nemen en bekijken. Alle begin is moeilijk maar zo'n kastje moet er wel met tien minuten in zitten, anders is het niet leuk meer. | |
dimmak | donderdag 19 april 2012 @ 15:37 |
Je kan ook MDF met lak dragende folie gebruiken! ![]() | |
betyar | donderdag 19 april 2012 @ 15:48 |
Jammer van de schroefgaten dan. | |
dimmak | donderdag 19 april 2012 @ 16:09 |
MDF vuller, bijwerken moet je altijd. Voor de rest moet je ook niet schroeven maar gewoon nieten met lucht! | |
cracktor | donderdag 19 april 2012 @ 16:14 |
grappenmaker.. mijn eerste kastje koste me de eerste keer 3 uur. 2e keer 1 uur 3e keer half uur.. en nu heb ik terwijl ik dit post al zo'n kast getekent! | |
betyar | donderdag 19 april 2012 @ 16:42 |
Ik gebruik liever een lamellofrees. Maar als je dan toch wilt schroeven is MDF vuller wel het laatste wat je moet gebruiken omdat je lakdragende folie platen hebt is de structuur anders dan bij onbehandeld MDF. Beter kun je lakplamuur van Bolivia of gipsplaatvuller van Zwaluw nemen. MDF vuller is in mijn ogen vooral bedacht om meer geld te kunnen vragen voor een nutteloos product. | |
dimmak | donderdag 19 april 2012 @ 16:50 |
Lamellofrees kan ook zeker in combinatie met bruislijm. Maar zelf gebruik ik vaker nieten. Vooral omdat het tijd scheelt en tijd is geld. (Ik maak vaak meubels voor mijn werk.) En gipsplaatvuller is ook niet echt ideaal, dan liever MDF vuller. Maar lakplamuur is idd een betere oplossing. | |
betyar | donderdag 19 april 2012 @ 16:53 |
Hoi collega. | |
dimmak | donderdag 19 april 2012 @ 16:56 |
![]() | |
betyar | donderdag 19 april 2012 @ 17:02 |
Vandaag nog getest of de messen van de vlakbank nog scherp waren.
| |
dimmak | donderdag 19 april 2012 @ 17:03 |
![]() | |
betyar | donderdag 19 april 2012 @ 17:09 |
Ik heb een combinatiemachine, de langgatboor zit gekoppeld aan de as van de vlakbank, door onoplettendheid stoot ik met wat hout de beschermkap weg vervolgens pak ik dat zelfde hout om vervolgens mijn vingers over de dus draaiende vlakbank te halen..... | |
dimmak | donderdag 19 april 2012 @ 17:15 |
Aaii, niet zo fijn. Welke combimachine heb je als ik vragen mag? Ik zoek er ook nog 1. | |
betyar | donderdag 19 april 2012 @ 17:20 |
Een SCM MiniMax LAB260 (Ik dacht dat het een c26 was maar het is een LAB.) | |
dimmak | donderdag 19 april 2012 @ 17:38 |
Mooi ding, tevreden? Ik zat aan een Robland te denken. | |
jpajs | donderdag 19 april 2012 @ 19:23 |
Bruislijm een beetje overdone. Lamelo's en gewone D2 houtlijm doen het prima. Maak maar eens een proefstukje en krijg het na droging maar eens uit elkaar. Hebben hier een Ferm Lamelo frees die opnieuws is uitgelijnd en geupdate. Werkt nu prima......... | |
cracktor | donderdag 19 april 2012 @ 19:30 |
Geven nieten voldoende druk om 18 MM MDF op elkaar te drukken (kops op langs) ook voor de lijm zegmaar? En welke nieten gebruik je? Werk je de nieten dan nog weg of schilder je het gewoon? | |
betyar | donderdag 19 april 2012 @ 21:26 |
Meer dan tevreden. | |
dimmak | vrijdag 20 april 2012 @ 15:32 |
Ik gebruik eigenlijk altijd bruislijm. Vooral omdat ik het op grote schaal inkoop. Moet eerlijk bekennen dat ik 3 jaar geleden voor het laatst houtlijm heb gebruikt. ![]() Goed aandrukken en nieten. Maar een lijmklem kan nooit geen kwaad.. ![]() ![]() | |
klusfoobje | vrijdag 20 april 2012 @ 15:55 |
Ik haal tegenwoordig miujn spullen steeds vaker bij Nijhof. Ze kunnen er keurig zagen. Trekken nadat de handel is gezaagt nog een keer de zaag gezamelijk over de randen heen zodat het spul ook ECHT gelijk is. daarnaast idd, allerlei plaat materiaal in div. maten EN... ze hebben er ook een mooie collectie hard hout. De houtboer is uiteraard daar goedkoper in, maar even snel een mooi stukje noten of eiken, das daar erg handig. | |
cracktor | vrijdag 20 april 2012 @ 17:14 |
nou ik wil de lijmklemmen dus omzeilen, ga wel een keer ergens een proefje maken! | |
dimmak | vrijdag 20 april 2012 @ 17:58 |
Met nieten blijft het wel zitten hoor.. ![]() | |
betyar | vrijdag 20 april 2012 @ 19:19 |
Dure kastjes zo met een domino. | |
yvanlindekens | maandag 23 april 2012 @ 12:02 |
Ik heb ooit nog een reeks boekenkasten in MDF gemaakt. Spijkeren en schroeven bleek nauwelijks mogelijk, daarvoor was het middenste gedeelte van het plaatmateriaal gewoon te zacht. Een nagel vindt er nauwelijks enig houvast. Ik heb uiteindelijk mijn kasten verdeuveld met deuvels van 6mm en 4 a 5cm lang. Het enige wat ik wel genageld heb waren de profiellatjes waarmee de zaagsneden werden afgedekt. De verzonken ruggen van de boekenkasten (MDF 6mm) heb ik dan weer geniet met nieten van 4cm. Alles verlijmd met witte houtlijm D3. De kasten hebben toch al een tumultueuze verhuis overleefd. | |
jpajs | maandag 23 april 2012 @ 12:40 |
MDF schroeven is een kunst. Je moet de eerste laag voorboren en verzinken zodat de schroef net weg valt onder de opervlakte. Dus niet 2 mm diep of nog dieper. Als je dan gaat schroeven moet je de schroeven er niet met kracht indraaien. Je spoed draait dan de MDF kern aan gort. Eigenlijk moet je met heel veel gevoel de schroef aandraaien. Vast is vast en niet vaster. De lijm maakt uiteindelijk de verbinding. Zelf gebruik ik voor 18 mm MDF 4x40 of 3x50 met D2 (witte) houtlijm. | |
Irakkie | maandag 23 april 2012 @ 14:09 |
Nog tips wat betreft het type schroef? | |
jpajs | maandag 23 april 2012 @ 14:13 |
Heco TOPIX spaanplaatschroeven platkop worden hier gebruikt. Maar elk merk spaanplaat schroef zal het werk wel doen. | |
betyar | maandag 23 april 2012 @ 14:16 |
D3? Jij plaatst je MDF kasten buiten? | |
klusfoobje | maandag 23 april 2012 @ 16:52 |
Dat spul pak ik ook hoor als het voor het grijpen staat. Dat iets voor buiten bedoeld is wil niet zeggen dat je het binnen niet mag gebruiken. als ik voor buiten lijm alleen mijn arm hoef te strekken en voor binnen lijm naar de andere kant moet lopen mag jij raden wat erop gaat ![]() | |
betyar | maandag 23 april 2012 @ 16:55 |
Dat zeg ik toch ook helemaal niet. | |
cracktor | maandag 23 april 2012 @ 19:53 |
wat zeg je dan wel? gewoon nieuwsgierig.. | |
betyar | maandag 23 april 2012 @ 20:25 |
Niets veelzeggend eigenlijk. Het vermelden van men D3 houtlijm gebruikt doet bij mij alleen denken dat je expres waterbestendig verlijmd, wat volstrekt overbodig is voor een verbinding binnen. En als je veel lijm gebruikt let je echt wel op welke lijm je gebruikt, gewoon vanwege het feit dat het euro'tjes scheelt. | |
yvanlindekens | woensdag 25 april 2012 @ 14:25 |
[/quote] Dank voor de tips. Ik behoor inderdaad niet tot de soort uiterst subtiele lieden die "met veel gevoel" schroeven aandraaien. Bij mij is "zo sterk als mogelijk", zo sterk als mogelijk en lange deuvels kloppen daarbij zonder moeite subtiel ingedraaide schroeven. Zeker in minderwaardige materialen als MDF. Er is hier overigens nauwelijks sprak van "een verbinding", tenzij men dezer dagen koud kops lijmen ook al als een "verbinding" beschouwt... En dat de lijm uiteindelijk de verbinding zou maken... Tja: als u het zegt. Overigens prefereer ik de term "een kunst" waar het ook werkelijk een kunst betreft, eerder dan waar het gaat over een vaardigheid of een ambacht. Beide verdienen waardering, maar het gaat wèl om twee substantieel verschillende zaken. Nee. Ik gebruik Rectavit D3 voor alles. Dat is nu eenmaal de lijm die ik kan kopen aan ¤5/emmer van 10l. | |
Irakkie | donderdag 3 mei 2012 @ 11:31 |
Zeau! Even het pre-Koninginnedag weekend nuttig gebruikt en dit varkentje gewassen.. Eerst al het materiaal gehaald. Toch gewoon bij de Gamma (ook in Amsterdam Zuid-Oost, werk om de hoek). Moet zeggen dat het zagen echt perfect verlopen is! Op de millimeter nauwkeurig, en het 3e plankje wat ik extra moest kopen heb ik gratis meegekregen van een stuk rest-MDF. Heb dus uiteindelijk maar één 244x122 plaat MDF hoeven kopen. Met de Gamma voordeelpas idd gratis zagen. ![]() Toen goed de schroefgaten uitgemeten zodat ze mooi midden in het 18 mm MDF passen, en zo dat de 4 vakken exact even hoog worden. Voorgeboord met 4 mm hourboortje en dan een 5,0x50 spaanplaatschoef erin gedraaid. Heb uiteindelijk de houtlijm achterwege gelaten aangezien de constructie super stabiel aanvoelde. ![]() Omdat ik zeker wilde zijn dat alles paste heb ik de kast helemaal afgemaakt in ruw MDF en 'proefgepast', paste wat mij betreft perfect! Dit met name ook omdat ik de gaten ging verzinken en dus moet weten waar ze zitten zonder dat er lak op zit. ![]() Toen de boel weer uit elkaar gehaald en goed alles gemarkeerd: ![]() en vervolgens in de grondverf (MDF grondverf van Gamma) en afgelakt (Flexa hoogglans wit alkyd verf). Ik heb eigenlijk per ongeluk terpentine-basis lak meegenomen (dacht echt dat ik de acrylverf had gepakt! en wilde en wilde natuurlijk net zaterdagavond beginnen met lakken :S) maar bij nader inzien toch wel erg blij mee gezien intensief gebruik van de kast en de (denk ik) betere stootvastheid van deze verf. De droogtijd van die hoogglans verf viel me vies tegen! Aangezien met koninginnedag het hele huis vol zou stromen met vrienden wilde ik persé de kast uit de woonkamer hebben (en dus weer in elkaar) kwam daardoor erg in tijdnood, aangezien de 16 uur droogtijd ook echt noodzakelijk bleek te zijn..Doordat ik de plankjes aan 2 kanten moest schilderen voordat ik de boel weer in elkaar kon schroeven (en dus 2x16 uur droogtijd) heb ik toch wat overhaast gewerkt door te besluiten de plankjes half droog/nat te monteren en zo verder te laten drogen..uiteindelijk slechts een paar kleine beschadigingen die eigenlijk geen naam mogen hebben, maar toch een puntje voor de evaluatie.. ![]() Al met al goed gekomen, door het zaagverlies was de kast dus iets minder hoog geworden maar met blok wieltjes van 30 mm hoog eronder het ik deze weer terug gewonnen en ik kan de kast ook nog makkelijker verplaatsen. Wellicht ooit nog een mooie plint eronder maar ik vind het eigenlijk wel best zo.. Uiteindelijk resultaat: ![]() Ben er erg blij mee, doet precies wat hij moest doen en hoe het bedacht was... Zit nu op mn werk maar ik maak later ook nog ff een kostenoverzichtje (altijd leuk) en nog wat evaluatiepuntjes. Schat dat het voor MDF (¤22), grondverf (¤11) en lak (¤23) + verdere benodigdheden zo'n ¤70 heeft gekost. Iedereen dank voor de suggesties en hulp! Erg gewaardeerd! Het was voor mij de eerste keer dat ik iets 'handvaardigs' gedaan heb ik huis en het beviel me erg dus er zal ongetwijfeld een vervolg project komen..I'll keep you posted! Cheers | |
RanTheMan | donderdag 3 mei 2012 @ 11:37 |
wat voor tokkie programma kijk jij tijdens het klussen man ![]() Maar on topic, netjes gedaan! | |
Irakkie | donderdag 3 mei 2012 @ 11:42 |
Haha ik was aan het denken om er preventief al een opmerking over te maken! Vriendin zat op de bank naar de "I used to be fat" marathon op MTV te kijken..heerlijk |