Ik kan niet meer zeggen danquote:Op dinsdag 17 april 2012 20:20 schreef usernaamvergeten het volgende:
Ik zou het doordeweeks laten zagen, in het weekend zijn er meestal weekendkrachten die er minder verstand van hebben.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.It's funny
But not ha-ha funny.
quote:Op dinsdag 17 april 2012 23:48 schreef Nero22 het volgende:
[..]
Ik kan niet meer zeggen dan. Ik ben zelf een part-timer bij de Praxis en ik heb vanavond nog een flink aantal meters gemaakt met die zaagmachine. Hoe kun je verstand hebben van zagen? Kwestie van goed afmeten (kan bij onze machine op de millimeter nauwkeurig) en rustig aan die zaag erdoorheen trekken. Ik baal er zelf dan ook wel van als ik er een millimeter naast zit. Ik vraag dan ook meteen of het dan ook goed is. Zo niet: jammer maar helaas: plank gaat mooi de recycling in. Maar goed, dat ben ik.
![]()
Dan over die meubelpanelen: daar zit een laag fineer overheen (diverse dessins) zodat dat meer geschilderd hoeft te worden. Althans, dat is bij de Praxis zo.Moet jij maar eens naar de praxis in amsterdam zuidoost gaan op zaterdag, dan weten ze nog niet eens wat millimeters zijn (meen ik serieus ze hadden alles op centimeters afgerond, en ik moest uitleggen hoe je moest zagen zowat). Zal misschien bij andere vestigingen anders zijn in het weekend, ik zou het niet weten.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Is dat 3,2 mm? Best veel verlies dan...zal het wel ff navragen daarquote:Op woensdag 18 april 2012 10:51 schreef betyar het volgende:
Een zaagsnede is (afhankelijk van de zaag) zo'n 3,2 mm die heb je volgens mij niet verwerkt in je zaagplan.
4 mm materiaalverlies per zaagsnede aanhouden.quote:Op woensdag 18 april 2012 11:43 schreef Irakkie het volgende:
[..]
Is dat 3,2 mm? Best veel verlies dan...zal het wel ff navragen daar
Ik zou dan ong. 1 cm te kort komen (181,5+30+26.5+3.2+3.2 = 244.4)
Desnoods maak ik de kast een centimeter minder hoog, dan win ik daar die 2 cm weer mee..
Mooi programma he, Sketchup.quote:Op woensdag 18 april 2012 14:27 schreef jpajs het volgende:
Al veel goede adviezen gelezen hier. Vergeet de Gamma markt. Ga voor een Multimate, Doeland of iets dergelijks. Daar hoef je geen hele platen af te nemen en betaal je voor wat je meeneemt. Prijs per vierkante meter ligt hoger dan bij de gamma maar je hebt minder ergenis.
Wat betreft de kast heb ik even voor je een schetsje gemaakt in Sketchup voor de duidelijkheid. Diepte kast is 600 mm en 300 mm breed. Hoogte zou ik gelijk maken als de bovenzijde koelkast.
Schets is doorzichtig zodatje enigzins alle onderdelen kan zien.
[ afbeelding ]
Wat ik bij deze schets heb gedaan is een plint toegevoegd aan de onderkant. Zou die even hoog maken als die van je koelkast. Gewoon vier plankjes hoogte x 300 mm voor en achter en twee zijplankjes van hoogte x (600 mm - 36 - terug ligging). Nu ligt je bodem tenminste een stukje van de grond.
Als je goed kijkt heb ik alleen de deksel over de zijwanden getekend. Dus deksel maten zijn 300 x (600-achterwand)
De bodem heb ik er tussen getekend dus de bodem is (300-36) 264 x (600- achterwand)
De tussen planken zou ik 5 mm laten terug liggen. Dus krijg je (300-36) 264 x (600- achterwand - 5)
Wat al genoemd is de achterwand. Normaal in keukenkast word daarvoor een groef gemaakt in de zijwanden en er tussen geschoven. Misschien makkelijker om 10 mm dik mdf achterop de kast te schroeven. Je kan dat aan de zijkant dan wel zien.
Als je de planken tussen de zijwanden schroeft hoef je die niet af te plamuren want de ene kant staat tegen de muur en de andere kant staat de koelkast tegen.
De deksel komt met schroeven bovenop de zijkanten. Zou die verbinding lijmen (houtlijm D2) en met dunne schroeven 3x40 vast verbinden met elkaar. Wel voorboren maar niet verzinken anders krijg je wel hele grote gaten die je altijd blijft zien.
Als je het ergens laat zagen dan zou ik er een tekeningetje bij doen van wat het moet worden. Bij de kleinere Doe Het Zelf zaken heeft men genoeg verstand om je goed op weg te helpen.
Zorg wel dat de je de kast helemaal schildert. Als je namelijk een kant van het MDF schildert en de andere kant niet wil het nog wel een gaan buigen.
Ben officeel gediplomeerd autocad tekenaar. Maar voor even snel en handig om uit te leggen, Sketchup. Lekker simpel met heel veel trucjes snel en eenvoudig 3D tekenen. Lekker heel veel importeren uit de database dus veel dingen kan je gewoon plakken. Heerlijk om soms even te doen........quote:
Ik maak eigenlijk alles in sketchup.quote:Op woensdag 18 april 2012 18:29 schreef jpajs het volgende:
[..]
Ben officeel gediplomeerd autocad tekenaar. Maar voor even snel en handig om uit te leggen, Sketchup. Lekker simpel met heel veel trucjes snel en eenvoudig 3D tekenen. Lekker heel veel importeren uit de database dus veel dingen kan je gewoon plakken. Heerlijk om soms even te doen........
Over generaliseren gesprokenquote:Op woensdag 18 april 2012 09:33 schreef usernaamvergeten het volgende:
[..]
Moet jij maar eens naar de praxis in amsterdam zuidoost gaan op zaterdag, dan weten ze nog niet eens wat millimeters zijn (meen ik serieus ze hadden alles op centimeters afgerond, en ik moest uitleggen hoe je moest zagen zowat). Zal misschien bij andere vestigingen anders zijn in het weekend, ik zou het niet weten.
Dan laat ik het voortaan wel bij jou zagen. Welke vestiging werk je?quote:Op woensdag 18 april 2012 19:32 schreef strontboer het volgende:
[..]
Over generaliseren gesprokenIk werk zelf ook bij de Praxis en heb in het begin 1x meegekeken hoe het moest en op dit moment nog nooit problemen of klachten van klanten gehad.
Er zijn echt wel meer vestigingen waar ze wel kunnen zagen hoorquote:Op woensdag 18 april 2012 19:42 schreef usernaamvergeten het volgende:
[..]
Dan laat ik het voortaan wel bij jou zagen. Welke vestiging werk je?
Nou ja, dat dus eigenlijk.quote:Op woensdag 18 april 2012 19:32 schreef strontboer het volgende:
[..]
Over generaliseren gesprokenIk werk zelf ook bij de Praxis en heb in het begin 1x meegekeken hoe het moest en op dit moment nog nooit problemen of klachten van klanten gehad.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.It's funny
But not ha-ha funny.
Wow jpajs, thanx voor de moeite! Was ook met Sketchup begonnen, maar toen ik na 30 minuten nog geen fatsoenlijke lijnen kon tekenen ben ik maar weer naar good 'ol MS Paint gegaan en heb ik mijn schema'tjes in 5 min gemaakt..quote:Op woensdag 18 april 2012 14:27 schreef jpajs het volgende:
Al veel goede adviezen gelezen hier. Vergeet de Gamma markt. Ga voor een Multimate, Doeland of iets dergelijks. Daar hoef je geen hele platen af te nemen en betaal je voor wat je meeneemt. Prijs per vierkante meter ligt hoger dan bij de gamma maar je hebt minder ergenis.
Wat betreft de kast heb ik even voor je een schetsje gemaakt in Sketchup voor de duidelijkheid. Diepte kast is 600 mm en 300 mm breed. Hoogte zou ik gelijk maken als de bovenzijde koelkast.
Schets is doorzichtig zodatje enigzins alle onderdelen kan zien.
[ afbeelding ]
Wat ik bij deze schets heb gedaan is een plint toegevoegd aan de onderkant. Zou die even hoog maken als die van je koelkast. Gewoon vier plankjes hoogte x 300 mm voor en achter en twee zijplankjes van hoogte x (600 mm - 36 - terug ligging). Nu ligt je bodem tenminste een stukje van de grond.
Als je goed kijkt heb ik alleen de deksel over de zijwanden getekend. Dus deksel maten zijn 300 x (600-achterwand)
De bodem heb ik er tussen getekend dus de bodem is (300-36) 264 x (600- achterwand)
De tussen planken zou ik 5 mm laten terug liggen. Dus krijg je (300-36) 264 x (600- achterwand - 5)
Wat al genoemd is de achterwand. Normaal in keukenkast word daarvoor een groef gemaakt in de zijwanden en er tussen geschoven. Misschien makkelijker om 10 mm dik mdf achterop de kast te schroeven. Je kan dat aan de zijkant dan wel zien.
Als je de planken tussen de zijwanden schroeft hoef je die niet af te plamuren want de ene kant staat tegen de muur en de andere kant staat de koelkast tegen.
De deksel komt met schroeven bovenop de zijkanten. Zou die verbinding lijmen (houtlijm D2) en met dunne schroeven 3x40 vast verbinden met elkaar. Wel voorboren maar niet verzinken anders krijg je wel hele grote gaten die je altijd blijft zien.
Als je het ergens laat zagen dan zou ik er een tekeningetje bij doen van wat het moet worden. Bij de kleinere Doe Het Zelf zaken heeft men genoeg verstand om je goed op weg te helpen.
Zorg wel dat de je de kast helemaal schildert. Als je namelijk een kant van het MDF schildert en de andere kant niet wil het nog wel een gaan buigen.
Vind het nadeel PrGaKa dat je volle platen moet nemen en ook de rest stukken. Bij de kleinere kun is het gewoon maatwerk.quote:Op woensdag 18 april 2012 19:32 schreef strontboer het volgende:
[..]
Over generaliseren gesprokenIk werk zelf ook bij de Praxis en heb in het begin 1x meegekeken hoe het moest en op dit moment nog nooit problemen of klachten van klanten gehad.
Sketchup moet je leren. Gelukkig zijn er heel veel instructie filmpjes te vinden op YouTube. Kwestie van even de tijd nemen en bekijken. Alle begin is moeilijk maar zo'n kastje moet er wel met tien minuten in zitten, anders is het niet leuk meer.quote:Op donderdag 19 april 2012 14:58 schreef Irakkie het volgende:
Wow jpajs, thanx voor de moeite! Was ook met Sketchup begonnen, maar toen ik na 30 minuten
Jammer van de schroefgaten dan.quote:Op donderdag 19 april 2012 15:37 schreef dimmak het volgende:
Je kan ook MDF met lak dragende folie gebruiken!Scheelt je schuren en gronden!
MDF vuller, bijwerken moet je altijd. Voor de rest moet je ook niet schroeven maar gewoon nieten met lucht!quote:
grappenmaker.. mijn eerste kastje koste me de eerste keer 3 uur.quote:Op donderdag 19 april 2012 15:15 schreef jpajs het volgende:
[..]
Sketchup moet je leren. Gelukkig zijn er heel veel instructie filmpjes te vinden op YouTube. Kwestie van even de tijd nemen en bekijken. Alle begin is moeilijk maar zo'n kastje moet er wel met tien minuten in zitten, anders is het niet leuk meer.
Ik gebruik liever een lamellofrees. Maar als je dan toch wilt schroeven is MDF vuller wel het laatste wat je moet gebruiken omdat je lakdragende folie platen hebt is de structuur anders dan bij onbehandeld MDF. Beter kun je lakplamuur van Bolivia of gipsplaatvuller van Zwaluw nemen. MDF vuller is in mijn ogen vooral bedacht om meer geld te kunnen vragen voor een nutteloos product.quote:Op donderdag 19 april 2012 16:09 schreef dimmak het volgende:
[..]
MDF vuller, bijwerken moet je altijd. Voor de rest moet je ook niet schroeven maar gewoon nieten met lucht!
Lamellofrees kan ook zeker in combinatie met bruislijm. Maar zelf gebruik ik vaker nieten. Vooral omdat het tijd scheelt en tijd is geld. (Ik maak vaak meubels voor mijn werk.) En gipsplaatvuller is ook niet echt ideaal, dan liever MDF vuller. Maar lakplamuur is idd een betere oplossing.quote:Op donderdag 19 april 2012 16:42 schreef betyar het volgende:
[..]
Ik gebruik liever een lamellofrees. Maar als je dan toch wilt schroeven is MDF vuller wel het laatste wat je moet gebruiken omdat je lakdragende folie platen hebt is de structuur anders dan bij onbehandeld MDF. Beter kun je lakplamuur van Bolivia of gipsplaatvuller van Zwaluw nemen. MDF vuller is in mijn ogen vooral bedacht om meer geld te kunnen vragen voor een nutteloos product.
Hoi collega.quote:Op donderdag 19 april 2012 16:50 schreef dimmak het volgende:
[..]
Lamellofrees kan ook zeker in combinatie met bruislijm. Maar zelf gebruik ik vaker nieten. Vooral omdat het tijd scheelt en tijd is geld. (Ik maak vaak meubels voor mijn werk.) En gipsplaatvuller is ook niet echt ideaal, dan liever MDF vuller. Maar lakplamuur is idd een betere oplossing.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 19 april 2012 17:02 schreef betyar het volgende:
Vandaag nog getest of de messen van de vlakbank nog scherp waren.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Niet heel erg slim. Heb vorig jaar iemand daarmee zijn vingertoppen zien verliezen. Niet fijn.
Uitvinder van de biersmiley.
Ik heb een combinatiemachine, de langgatboor zit gekoppeld aan de as van de vlakbank, door onoplettendheid stoot ik met wat hout de beschermkap weg vervolgens pak ik dat zelfde hout om vervolgens mijn vingers over de dus draaiende vlakbank te halen.....quote:Op donderdag 19 april 2012 17:03 schreef dimmak het volgende:
[..]Niet heel erg slim. Heb vorig jaar iemand daarmee zijn vingertoppen zien verliezen. Niet fijn.
Aaii, niet zo fijn. Welke combimachine heb je als ik vragen mag? Ik zoek er ook nog 1.quote:Op donderdag 19 april 2012 17:09 schreef betyar het volgende:
[..]
Ik heb een combinatiemachine, de langgatboor zit gekoppeld aan de as van de vlakbank, door onoplettendheid stoot ik met wat hout de beschermkap weg vervolgens pak ik dat zelfde hout om vervolgens mijn vingers over de dus draaiende vlakbank te halen.....
Bruislijm een beetje overdone. Lamelo's en gewone D2 houtlijm doen het prima. Maak maar eens een proefstukje en krijg het na droging maar eens uit elkaar.quote:Op donderdag 19 april 2012 16:50 schreef dimmak het volgende:
[..]
Lamellofrees kan ook zeker in combinatie met bruislijm. Maar zelf gebruik ik vaker nieten. Vooral omdat het tijd scheelt en tijd is geld. (Ik maak vaak meubels voor mijn werk.) En gipsplaatvuller is ook niet echt ideaal, dan liever MDF vuller. Maar lakplamuur is idd een betere oplossing.
Geven nieten voldoende druk om 18 MM MDF op elkaar te drukken (kops op langs) ook voor de lijm zegmaar?quote:Op donderdag 19 april 2012 16:50 schreef dimmak het volgende:
[..]
Lamellofrees kan ook zeker in combinatie met bruislijm. Maar zelf gebruik ik vaker nieten. Vooral omdat het tijd scheelt en tijd is geld. (Ik maak vaak meubels voor mijn werk.) En gipsplaatvuller is ook niet echt ideaal, dan liever MDF vuller. Maar lakplamuur is idd een betere oplossing.
Meer dan tevreden.quote:Op donderdag 19 april 2012 17:38 schreef dimmak het volgende:
Mooi ding, tevreden? Ik zat aan een Robland te denken.
Ik gebruik eigenlijk altijd bruislijm. Vooral omdat ik het op grote schaal inkoop. Moet eerlijk bekennen dat ik 3 jaar geleden voor het laatst houtlijm heb gebruikt.quote:Op donderdag 19 april 2012 19:23 schreef jpajs het volgende:
[..]
Bruislijm een beetje overdone. Lamelo's en gewone D2 houtlijm doen het prima. Maak maar eens een proefstukje en krijg het na droging maar eens uit elkaar.
Hebben hier een Ferm Lamelo frees die opnieuws is uitgelijnd en geupdate. Werkt nu prima.........
Goed aandrukken en nieten. Maar een lijmklem kan nooit geen kwaad..quote:Op donderdag 19 april 2012 19:30 schreef cracktor het volgende:
[..]
Geven nieten voldoende druk om 18 MM MDF op elkaar te drukken (kops op langs) ook voor de lijm zegmaar?
En welke nieten gebruik je?
Werk je de nieten dan nog weg of schilder je het gewoon?
nou ik wil de lijmklemmen dus omzeilen, ga wel een keer ergens een proefje maken!quote:quote:
Op donderdag 19 april 2012 19:30 schreef cracktor het volgende:
[..]
Geven nieten voldoende druk om 18 MM MDF op elkaar te drukken (kops op langs) ook voor de lijm zegmaar?
En welke nieten gebruik je?
Werk je de nieten dan nog weg of schilder je het gewoon?
Goed aandrukken en nieten. Maar een lijmklem kan nooit geen kwaad.. Koploze nieten 40mm en weg schilderen kan. Maar ik ben niet de schilder..
Met nieten blijft het wel zitten hoor..quote:Op vrijdag 20 april 2012 17:14 schreef cracktor het volgende:
[..]
nou ik wil de lijmklemmen dus omzeilen, ga wel een keer ergens een proefje maken!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |