abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 17 april 2012 @ 13:19:33 #1
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110436543
Onlangs heb ik dit documentje een beetje doorgelezen. Het CVZ doet hierin een aantal aanbevelingen aan de minster van volksgezondheid, welzijn en sport.
1 van de aanbevelingen hierin is dat er meer publieke aandacht moet komen voor het trainen van 'mentale fitheid', zoals ze dit noemen. Zodat mensen beter om kunnen gaan met tegenslagen etc.

quote:
Naast versterking van de eerstelijns GGZ vraagt het CVZ de
aandacht voor de eigen verantwoordelijkheid van verzekerden.
Voor een goede lichamelijke conditie gaan mensen sporten,
fitnessen e.d. Het is (nog) niet gebruikelijk dat gewerkt wordt
aan een goede mentale conditie en copingsmechanismen. Ook
voor het verbeteren van mentale fitheid en het vergroten van
de weerbaarheid zijn er programma’s, maar deze zijn niet zo
bekend bij het publiek. Het CVZ kan zich voorstellen dat vanuit
de kant van de publieke gezondheid meer aandacht komt voor
de eigen verantwoordelijkheid voor mentale fitheid.
Nu vraag ik me af; hoe gaat zoiets dan in zijn werk? Ik kan me eigenlijk niets bedenken waardoor je 'mentale fitheid' zou kunnen trainen. Mijn 'mentale fitheid' is gevormd door wat ik meegemaakt heb en hoe ik daar toen mee omging, niet door vantevoren een soort van 'copingsmechanisme' te installeren. Hoe zou het CVZ dit bedoeld hebben?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_110436607
Mentaal niet inkakken is in ieder geval een goede :P ....blijf je hersenen trainen door nieuwe dingen te leren en nieuwe interesses te ontwikkelen.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_110436739
Lysergeenzuurdi-ethylamide
Let's drop some acid and go to a titty bar.
pi_110436823
De meeste mensen die ik ken die bijzonder mentaal fit zijn hebben niet bepaald een hoge pet op van Moedertje Overheid. ;) Naar mijn bescheiden mening werken er ook bar weinig figuren bij de overheid die mentaal fit zijn...
pi_110436886
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 13:26 schreef TimMer1981 het volgende:
De meeste mensen die ik ken die bijzonder mentaal fit zijn hebben niet bepaald een hoge pet op van Moedertje Overheid. ;) Naar mijn bescheiden mening werken er ook bar weinig figuren bij de overheid die mentaal fit zijn...
Ik vraag me altijd af hoe de geestelijke toestand is van medewerkers die in de GGZ en Riagg werken worden die eigenlijk ooit getest of ze het werk wel aankunnen?
pi_110437330
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 13:28 schreef Sneezeechu het volgende:

[..]

Ik vraag me altijd af hoe de geestelijke toestand is van medewerkers die in de GGZ en Riagg werken worden die eigenlijk ooit getest of ze het werk wel aankunnen?
De meeste psychologen en medewerkers van psychische instellingen die ik ken zitten stukken harder in de knoop dan de gemiddelde mens; dat weet ik wel. :P
pi_110438490
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 13:38 schreef TimMer1981 het volgende:

[..]

De meeste psychologen en medewerkers van psychische instellingen die ik ken zitten stukken harder in de knoop dan de gemiddelde mens; dat weet ik wel. :P
Dat vermoeden had ik laatst ook al :D
pi_110439651
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 14:04 schreef Sneezeechu het volgende:

[..]

Dat vermoeden had ik laatst ook al :D
Me2.
Rustig aan.
  dinsdag 17 april 2012 @ 15:01:32 #9
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_110440884
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 13:19 schreef Maanvis het volgende:
Onlangs heb ik dit documentje een beetje doorgelezen. Het CVZ doet hierin een aantal aanbevelingen aan de minster van volksgezondheid, welzijn en sport.
1 van de aanbevelingen hierin is dat er meer publieke aandacht moet komen voor het trainen van 'mentale fitheid', zoals ze dit noemen. Zodat mensen beter om kunnen gaan met tegenslagen etc.

[..]

Nu vraag ik me af; hoe gaat zoiets dan in zijn werk? Ik kan me eigenlijk niets bedenken waardoor je 'mentale fitheid' zou kunnen trainen. Mijn 'mentale fitheid' is gevormd door wat ik meegemaakt heb en hoe ik daar toen mee omging, niet door vantevoren een soort van 'copingsmechanisme' te installeren. Hoe zou het CVZ dit bedoeld hebben?
Ik stel me zo voor dat ze van tevoren vaststellen waaruit die mentale fitheid bestaat, en daar dan een training voor opstellen. Een aantal gebieden die ik kan verzinnen:
- weten waar je talenten en zwakke plekken liggen
- persoonlijke grenzen trainen (assertiviteit)
- ontdekken van je normen en waarden
- onafhankelijkheid en zelfredzaamheid
- positiviteit
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')