Voor mij viel dit redelijk mee omdat ik een aantal vrijstellingen had in het eerste jaar. Ik volgde wel twee tweedejaars vakken, maar ik heb de kosten kunnen beperken door slim te speuren naar tweedehandsboeken. Heel soms koop ik boeken over van studenten die het vak al hebben gevolgd, maar tegenwoordig koop ik veel boeken tweedehands bij de Slegte. Alleen moet je soms boeken nieuw kopen omdat een vorige druk bijvoorbeeld niet volstaat.quote:Op zondag 22 april 2012 00:33 schreef Ties02 het volgende:
Hebben jullie ook allemaal zo veel boeken moeten kopen in je eerste jaar?
Komt steeds meer bij heb ik het idee![]()
komt misschien ook omdat ik die niet verplichte vakken nu doe, Elementair Belasting en Bestuurskunde
maar moet wel steeds diep in de buidel tasten
Viel wel mee.quote:Op zondag 22 april 2012 00:33 schreef Ties02 het volgende:
Hebben jullie ook allemaal zo veel boeken moeten kopen in je eerste jaar?
Komt steeds meer bij heb ik het idee![]()
komt misschien ook omdat ik die niet verplichte vakken nu doe, Elementair Belasting en Bestuurskunde
maar moet wel steeds diep in de buidel tasten
Wat wel en niet wetenschappelijk is, is een discussie die tot het eind der tijden gevoerd kan worden. En ik zal ook niet ontkennen dat belezen zijn niet belangrijk isquote:Op zaterdag 21 april 2012 23:23 schreef Alejandro1989 het volgende:
[..]
That's true! Eruditie is ook een vorm van wetenschap. Deze vorm van wetenschap houdt zich voornamelijk bezig met de belezenheid en interpretatie van literatuur.
(Correct me if I'm wrong)
Voorrang lijkt me geen goede woordkeus. Degenen die wél hun goederen kunnen aanwijzen, vallen buiten het faillissement en hebben dus niets met voorrang te maken.quote:Op dinsdag 24 april 2012 19:30 schreef wimjongil het volgende:
Over HR Teixeira de Mattos gesproken: ik moet een paper schrijven over de functie van het individualisatievereiste. Wat ik tot dusver heb is (in het kort) dat het in het geval van faillissement er voor zorgt dat degenen die wél hun goederen kunnen aanwijzen (individualiseren), voorrang krijgen op degenen die dat niet kunnen. Dit ten behoeve van de rechtszekerheid, die zeker in het goederenrecht van een handelsland als Nederland erg belangrijk is.
Doel je hier op het kopen van een bic-pen of het kopen van een tweedehands auto? Bij een bic-pen maakt het niet uit welke de verkoper uit de bak grabbelt, maar bij de auto koop je wel een specifieke auto.quote:Verder wordt in Pitlo het individualisatievereiste ook gebruikt als synoniem van het specialiteitsbeginsel (is nog te volgen), maar het wordt ook gekoppeld aan het vereiste van bepaaldheid (art. 3:84 lid 2 BW) en het vereiste van bepaalbaarheid (art. 6:227 BW). Maar het individualisatievereiste is toch meer een 'idee' en geen onderdeel van een overdracht/overeenkomst?
Iemand hier verder nog ideeën over?
Dat is inderdaad beter verwoord.quote:Op dinsdag 24 april 2012 20:21 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Voorrang lijkt me geen goede woordkeus. Degenen die wél hun goederen kunnen aanwijzen, vallen buiten het faillissement en hebben dus niets met voorrang te maken.
Voor de paper maakt dat niet uit. Het gaat meer om het feit dát ik recht heb op één bic-pen uit die hele grote bak, of recht heb op die ene specifieke tweedehands auto. In HR De nieuwe Matex is geoordeeld dat je recht kunt hebben op een deel van de inhoud van een vloeistoftank. Dat het niet precies die ene liter H20 is die jij er in hebt gekiept, maakt niet dan niet uit. 1l H2O is gewoon 1l H2O. In die richting moet ik denken.quote:[..]
Doel je hier op het kopen van een bic-pen of het kopen van een tweedehands auto? Bij een bic-pen maakt het niet uit welke de verkoper uit de bak grabbelt, maar bij de auto koop je wel een specifieke auto.
Je hebt geen voorrang. Je hebt gewoon meteen recht op dat bepaalde goed. Voorrang in deze context heeft een hele andere bekenis m.i. meer richting rangorde van schuldeisers/voorrangsrechtenquote:Op dinsdag 24 april 2012 19:30 schreef wimjongil het volgende:
Over HR Teixeira de Mattos gesproken: ik moet een paper schrijven over de functie van het individualisatievereiste. Wat ik tot dusver heb is (in het kort) dat het in het geval van faillissement er voor zorgt dat degenen die wél hun goederen kunnen aanwijzen (individualiseren), voorrang krijgen op degenen die dat niet kunnen. Dit ten behoeve van de rechtszekerheid, die zeker in het goederenrecht van een handelsland als Nederland erg belangrijk is.
Verder wordt in Pitlo het individualisatievereiste ook gebruikt als synoniem van het specialiteitsbeginsel (is nog te volgen), maar het wordt ook gekoppeld aan het vereiste van bepaaldheid (art. 3:84 lid 2 BW) en het vereiste van bepaalbaarheid (art. 6:227 BW). Maar het individualisatievereiste is toch meer een 'idee' en geen onderdeel van een overdracht/overeenkomst?
Iemand hier verder nog ideeën over?
De Nieuwe Matex ziet toch op eigenlijke vermenging ( die H2O). En Teixeira de Mattos gaat over oneigenlijke vermenging. Bij eigenlijke vermenging speelt bepaalbaarheid niet eigenlijk. Want dan is het voldoende bepaald naar soort.quote:Op dinsdag 24 april 2012 21:19 schreef wimjongil het volgende:
[..]
Dat is inderdaad beter verwoord.
[..]
Voor de paper maakt dat niet uit. Het gaat meer om het feit dát ik recht heb op één bic-pen uit die hele grote bak, of recht heb op die ene specifieke tweedehands auto. In HR De nieuwe Matex is geoordeeld dat je recht kunt hebben op een deel van de inhoud van een vloeistoftank. Dat het niet precies die ene liter H20 is die jij er in hebt gekiept, maakt niet dan niet uit. 1l H2O is gewoon 1l H2O. In die richting moet ik denken.
Ik beheers de stof nog niet genoeg om daar aan gedacht te hebben. Maar inderdaad, mijn woordkeuze was niet goed. Ik dacht als volgt: eerst komen de mensen die recht op hun goederen hebben, dan pas de mensen die hun goederen niet aan kunnen wijzen. Een soort van voorrang dus.quote:Op dinsdag 24 april 2012 21:33 schreef H-D het volgende:
[..]
Je hebt geen voorrang. Je hebt gewoon meteen recht op dat bepaalde goed. Voorrang in deze context heeft een hele andere bekenis m.i. meer richting rangorde van schuldeisers/voorrangsrechten
Ja klopt. Maar dat is voor mijn paper slechts bijzaak. Ik moet echt weten waarom het individualisatievereiste bestaat, in mindere mate hoe het werkt.quote:Verder is een verbintenis niet afdwingbaar als die niet voldoende bepaalbaar is (6:227). Als je dus niet kan aantonen dat bepaalde effecten van jouw zijn komt jou ook revindicatie toe --> Teixeira de Mattos. Het is niet duidelijk te bepalen wat de inhoud en verplichtingen van de verbintenis zijn.
Klopt helemaal, maar mijn paper gaat zeg maar over de volgende stap. Wat als je bij eigenlijke, dan wel oneigenlijke vermenging niet kunt bepalen wat van jou is, en waarom is dan het individualisatievereiste zo belangrijk?quote:Op dinsdag 24 april 2012 21:36 schreef H-D het volgende:
[..]
De Nieuwe Matex ziet toch op eigenlijke vermenging ( die H2O). En Teixeira de Mattos gaat over oneigenlijke vermenging. Bij eigenlijke vermenging speelt bepaalbaarheid niet eigenlijk. Want dan is het voldoende bepaald naar soort.
Omdat een verbintenis zonder voldoende bepaalbare inhoud/verplichtingen eigenlijk zinloos is toch? Waardeloos en ongeldig. De facto is het niks, want je kan niks afdwingen. De iure is het ongeldig.quote:Op dinsdag 24 april 2012 22:52 schreef wimjongil het volgende:
[..]
Ik beheers de stof nog niet genoeg om daar aan gedacht te hebben. Maar inderdaad, mijn woordkeuze was niet goed. Ik dacht als volgt: eerst komen de mensen die recht op hun goederen hebben, dan pas de mensen die hun goederen niet aan kunnen wijzen. Een soort van voorrang dus.Maar in het vervolg zal ik mijn woorden beter kiezen.
[..]
Ja klopt. Maar dat is voor mijn paper slechts bijzaak. Ik moet echt weten waarom het individualisatievereiste bestaat, in mindere mate hoe het werkt.
[..]
Klopt helemaal, maar mijn paper gaat zeg maar over de volgende stap. Wat als je bij eigenlijke, dan wel oneigenlijke vermenging niet kunt bepalen wat van jou is, en waarom is dan het individualisatievereiste zo belangrijk?
Het gaat mij dus echt om de functie van het individualisatievereiste, niet om de vorm.
Niet dat ik je meedenken niet waardeer, dat zeker niet! Hartstikke bedankt in ieder geval. Ik had alleen misschien wat duidelijker moeten zeggen dat het echt om de functie van het vereiste gaat.
Het vak boeit ook niet zo, maar de 6jes streak moet toch wel eens over zijnquote:Op woensdag 25 april 2012 19:37 schreef H-D het volgende:
[..]
Oooooooh..strafrechtdan is een 6 super toch
Ja je wilt gewoon een nette lijst bedoel jequote:Op woensdag 25 april 2012 19:41 schreef Yreal het volgende:
[..]
Het vak boeit ook niet zo, maar de 6jes streak moet toch wel eens over zijn
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |