abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110618930
Hebben jullie ook allemaal zo veel boeken moeten kopen in je eerste jaar?
Komt steeds meer bij heb ik het idee :{
komt misschien ook omdat ik die niet verplichte vakken nu doe, Elementair Belasting en Bestuurskunde
maar moet wel steeds diep in de buidel tasten ;(
  zondag 22 april 2012 @ 00:38:12 #202
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_110619119
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 00:33 schreef Ties02 het volgende:
komt misschien ook omdat ik die niet verplichte vakken nu doe, Elementair Belasting en Bestuurskunde
Voor mij viel dit redelijk mee omdat ik een aantal vrijstellingen had in het eerste jaar. Ik volgde wel twee tweedejaars vakken, maar ik heb de kosten kunnen beperken door slim te speuren naar tweedehandsboeken. Heel soms koop ik boeken over van studenten die het vak al hebben gevolgd, maar tegenwoordig koop ik veel boeken tweedehands bij de Slegte. Alleen moet je soms boeken nieuw kopen omdat een vorige druk bijvoorbeeld niet volstaat.
pi_110619254
Ja klopt inderdaad, bij heel veel vakken werd er gezegd dat je beter de nieuwe druk kon hebben omdat er zich wel wat veranderingen hadden voorgedaan.
pi_110619399
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 00:33 schreef Ties02 het volgende:
Viel wel mee.
Tegenwoordig veel meer en duurdere :')
pi_110621010
Dit blok 260 euro oid. Erg veel geld iig.
Geen referral hier.
  zondag 22 april 2012 @ 08:43:16 #206
165633 eriksd
The grand facade...
pi_110622918
Gewoon af en toe een dagje in de bieb zitten om ze te lenen (en te lezen), voor het tentamen kopen en na het tentamen terugbrengen.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zondag 22 april 2012 @ 10:07:24 #207
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_110623615
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 23:23 schreef Alejandro1989 het volgende:

[..]

That's true! Eruditie is ook een vorm van wetenschap. Deze vorm van wetenschap houdt zich voornamelijk bezig met de belezenheid en interpretatie van literatuur.

(Correct me if I'm wrong :P)
Wat wel en niet wetenschappelijk is, is een discussie die tot het eind der tijden gevoerd kan worden. En ik zal ook niet ontkennen dat belezen zijn niet belangrijk is :P

Wat wel zo is, is dat binnen rechten er gewoon heel erg weinig tot helemaal geen aandacht is voor de onderzoeksvaardigheden.

Vakken die binnen de sociale wetenschappen verplicht zijn zoals wetenschapsfilosofie, methodologie, statistiek en onderzoeksmethodes ontbreken binnen rechten in zijn geheel. Dat is ook logisch, aangezien de bachelors en masters op dit moment al propvol zitten en er geen ruimte is om nog iets erbij te doen. De typische academische vakken (en bijbehorende vaardigheden) ontbreken daardoor wel. Dit komt met name tot uiting binnen de verplichte bachelor/masters scripties. Die zijn tegenwoordig online te vinden en om inspiratie op te doen heb ik er een stapel doorgelezen en het niveau is vaak bedroevend. Dat sommige mensen deze scriptie geschreven hebben in een weekend of in de avonduren na hun stage (waar meer waarde aan gehecht wordt) is evident.

Dit terwijl deze vaardigheden ook (of zelfs juist!) voor juristen van groot belang zijn. Van een jurist zou meer mogen worden verwacht dan dat deze alleen een werknemer is die casussen oplost en contracten opstelt. Bij het opstellen van beleid en het geven van een breed advies kan je niet alleen beperkten tot de juridische kennis. Natuurlijk kan je dat ook overlaten aan economen en politicologen en je als jurist jezelf beperken tot je eigen vakgebied. Maar waarom? Anderen gaan er dan met de buit vandoor.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_110734137
Over HR Teixeira de Mattos gesproken: ik moet een paper schrijven over de functie van het individualisatievereiste. Wat ik tot dusver heb is (in het kort) dat het in het geval van faillissement er voor zorgt dat degenen die wél hun goederen kunnen aanwijzen (individualiseren), voorrang krijgen op degenen die dat niet kunnen. Dit ten behoeve van de rechtszekerheid, die zeker in het goederenrecht van een handelsland als Nederland erg belangrijk is.

Verder wordt in Pitlo het individualisatievereiste ook gebruikt als synoniem van het specialiteitsbeginsel (is nog te volgen), maar het wordt ook gekoppeld aan het vereiste van bepaaldheid (art. 3:84 lid 2 BW) en het vereiste van bepaalbaarheid (art. 6:227 BW). Maar het individualisatievereiste is toch meer een 'idee' en geen onderdeel van een overdracht/overeenkomst?

Iemand hier verder nog ideeën over?
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
  dinsdag 24 april 2012 @ 20:21:07 #209
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_110736904
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 19:30 schreef wimjongil het volgende:
Over HR Teixeira de Mattos gesproken: ik moet een paper schrijven over de functie van het individualisatievereiste. Wat ik tot dusver heb is (in het kort) dat het in het geval van faillissement er voor zorgt dat degenen die wél hun goederen kunnen aanwijzen (individualiseren), voorrang krijgen op degenen die dat niet kunnen. Dit ten behoeve van de rechtszekerheid, die zeker in het goederenrecht van een handelsland als Nederland erg belangrijk is.
Voorrang lijkt me geen goede woordkeus. Degenen die wél hun goederen kunnen aanwijzen, vallen buiten het faillissement en hebben dus niets met voorrang te maken.
quote:
Verder wordt in Pitlo het individualisatievereiste ook gebruikt als synoniem van het specialiteitsbeginsel (is nog te volgen), maar het wordt ook gekoppeld aan het vereiste van bepaaldheid (art. 3:84 lid 2 BW) en het vereiste van bepaalbaarheid (art. 6:227 BW). Maar het individualisatievereiste is toch meer een 'idee' en geen onderdeel van een overdracht/overeenkomst?

Doel je hier op het kopen van een bic-pen of het kopen van een tweedehands auto? Bij een bic-pen maakt het niet uit welke de verkoper uit de bak grabbelt, maar bij de auto koop je wel een specifieke auto.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_110740590
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 20:21 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Voorrang lijkt me geen goede woordkeus. Degenen die wél hun goederen kunnen aanwijzen, vallen buiten het faillissement en hebben dus niets met voorrang te maken.
Dat is inderdaad beter verwoord.

quote:
[..]

Doel je hier op het kopen van een bic-pen of het kopen van een tweedehands auto? Bij een bic-pen maakt het niet uit welke de verkoper uit de bak grabbelt, maar bij de auto koop je wel een specifieke auto.
Voor de paper maakt dat niet uit. Het gaat meer om het feit dát ik recht heb op één bic-pen uit die hele grote bak, of recht heb op die ene specifieke tweedehands auto. In HR De nieuwe Matex is geoordeeld dat je recht kunt hebben op een deel van de inhoud van een vloeistoftank. Dat het niet precies die ene liter H20 is die jij er in hebt gekiept, maakt niet dan niet uit. 1l H2O is gewoon 1l H2O. In die richting moet ik denken.
pi_110741777
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 19:30 schreef wimjongil het volgende:

Je hebt geen voorrang. Je hebt gewoon meteen recht op dat bepaalde goed. Voorrang in deze context heeft een hele andere bekenis m.i. meer richting rangorde van schuldeisers/voorrangsrechten :P

Verder is een verbintenis niet afdwingbaar als die niet voldoende bepaalbaar is (6:227). Als je dus niet kan aantonen dat bepaalde effecten van jouw zijn komt jou ook revindicatie toe --> Teixeira de Mattos. Het is niet duidelijk te bepalen wat de inhoud en verplichtingen van de verbintenis zijn.
pi_110742046
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 21:19 schreef wimjongil het volgende:

[..]

Dat is inderdaad beter verwoord.

[..]

Voor de paper maakt dat niet uit. Het gaat meer om het feit dát ik recht heb op één bic-pen uit die hele grote bak, of recht heb op die ene specifieke tweedehands auto. In HR De nieuwe Matex is geoordeeld dat je recht kunt hebben op een deel van de inhoud van een vloeistoftank. Dat het niet precies die ene liter H20 is die jij er in hebt gekiept, maakt niet dan niet uit. 1l H2O is gewoon 1l H2O. In die richting moet ik denken.
De Nieuwe Matex ziet toch op eigenlijke vermenging ( die H2O). En Teixeira de Mattos gaat over oneigenlijke vermenging. Bij eigenlijke vermenging speelt bepaalbaarheid niet eigenlijk. Want dan is het voldoende bepaald naar soort.
pi_110748540
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 april 2012 21:33 schreef H-D het volgende:

[..]

Je hebt geen voorrang. Je hebt gewoon meteen recht op dat bepaalde goed. Voorrang in deze context heeft een hele andere bekenis m.i. meer richting rangorde van schuldeisers/voorrangsrechten :P
Ik beheers de stof nog niet genoeg om daar aan gedacht te hebben. Maar inderdaad, mijn woordkeuze was niet goed. Ik dacht als volgt: eerst komen de mensen die recht op hun goederen hebben, dan pas de mensen die hun goederen niet aan kunnen wijzen. Een soort van voorrang dus. ;) Maar in het vervolg zal ik mijn woorden beter kiezen.

quote:
Verder is een verbintenis niet afdwingbaar als die niet voldoende bepaalbaar is (6:227). Als je dus niet kan aantonen dat bepaalde effecten van jouw zijn komt jou ook revindicatie toe --> Teixeira de Mattos. Het is niet duidelijk te bepalen wat de inhoud en verplichtingen van de verbintenis zijn.
Ja klopt. Maar dat is voor mijn paper slechts bijzaak. Ik moet echt weten waarom het individualisatievereiste bestaat, in mindere mate hoe het werkt.

quote:
1s.gif Op dinsdag 24 april 2012 21:36 schreef H-D het volgende:

[..]

De Nieuwe Matex ziet toch op eigenlijke vermenging ( die H2O). En Teixeira de Mattos gaat over oneigenlijke vermenging. Bij eigenlijke vermenging speelt bepaalbaarheid niet eigenlijk. Want dan is het voldoende bepaald naar soort.
Klopt helemaal, maar mijn paper gaat zeg maar over de volgende stap. Wat als je bij eigenlijke, dan wel oneigenlijke vermenging niet kunt bepalen wat van jou is, en waarom is dan het individualisatievereiste zo belangrijk?

Het gaat mij dus echt om de functie van het individualisatievereiste, niet om de vorm.

Niet dat ik je meedenken niet waardeer, dat zeker niet! Hartstikke bedankt in ieder geval. Ik had alleen misschien wat duidelijker moeten zeggen dat het echt om de functie van het vereiste gaat.
pi_110749633
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 22:52 schreef wimjongil het volgende:

[..]

Ik beheers de stof nog niet genoeg om daar aan gedacht te hebben. Maar inderdaad, mijn woordkeuze was niet goed. Ik dacht als volgt: eerst komen de mensen die recht op hun goederen hebben, dan pas de mensen die hun goederen niet aan kunnen wijzen. Een soort van voorrang dus. ;) Maar in het vervolg zal ik mijn woorden beter kiezen.

[..]

Ja klopt. Maar dat is voor mijn paper slechts bijzaak. Ik moet echt weten waarom het individualisatievereiste bestaat, in mindere mate hoe het werkt.

[..]

Klopt helemaal, maar mijn paper gaat zeg maar over de volgende stap. Wat als je bij eigenlijke, dan wel oneigenlijke vermenging niet kunt bepalen wat van jou is, en waarom is dan het individualisatievereiste zo belangrijk?

Het gaat mij dus echt om de functie van het individualisatievereiste, niet om de vorm.

Niet dat ik je meedenken niet waardeer, dat zeker niet! Hartstikke bedankt in ieder geval. Ik had alleen misschien wat duidelijker moeten zeggen dat het echt om de functie van het vereiste gaat.
Omdat een verbintenis zonder voldoende bepaalbare inhoud/verplichtingen eigenlijk zinloos is toch? Waardeloos en ongeldig. De facto is het niks, want je kan niks afdwingen. De iure is het ongeldig.
Daarom is het een geldigheidsvereiste denk ik. Omdat het een zinloze handeling is een verbintenis te doen laten ontstaan die zo vaag is dat inhoud en verplichtingen niet te bepalen zijn. Dat dient geen doel.

Verder is het denk ik de bedoeling van de paper dat jijzelf een rechtstheoretisch standpunt verwoordt en inneemt :P maar kijk anders in Asser-Hartkamp & Sieburgh 6-I nr. 23 en Asser-Hartkamp & Sieburgh 6-III nrs. 284-290 :P
pi_110773736
Successierecht wordt zeker weten het lastigste tentamen binnekort :{
pi_110775851
Godver, weer een 6 :') :')
pi_110775884
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 17:44 schreef Yreal het volgende:
Godver, weer een 6 :') :')
Een echte rechtenstudent :)
pi_110775931
quote:
14s.gif Op woensdag 25 april 2012 17:45 schreef PizzaGeit het volgende: