Methylfenidaat werd mij ook voor geschreven door Psyq na een paar maand over na de Dexamfetamine gegaan. Dit gaat wel veel beter maar ben ook nog naar een week of 4 met dex onderweg.quote:Op donderdag 24 mei 2012 11:33 schreef MonsieurCosmopolite het volgende:
[..]
Nu is de uitdaging om de juiste (dosis van) medicatie te vinden, want ik heb niet het idee dat ik opeens zo lekker functioneer op 5x10mg methylfenidaat..
Precies, Als je ziet wat de nadelige gevolgen voor de toekomst zijn. (Google er maar eens op).quote:Op woensdag 6 juni 2012 17:31 schreef Sheldorrr_ het volgende:
Waarom grijpt iedereen zo makkelijk naar medicijnen?
Je weet dat toch 80% van een medicijn simpele Pavlov is toch?quote:Op woensdag 6 juni 2012 22:02 schreef Clerxify het volgende:
Allereerst fijn topic om te lezen. Sinds bij mij de diagnose adhd is gemaakt, is mijn leven positief veranderd. Een hele opluchting want het verklaarde voor mij een hele hoop. Door de medicatie methylfenidaat en goede begeleiding ben ik heel erg veranderd (positief). Moet zeggen dat bij mij de medicatie nou niet gelijk ff werd voorgeschreven, zoals boven mij word gezegd, er zullen vast genoeg gevallen zijn waarbij dat wel het geval zal zijn, maar pas na 3 afspraken vol met voorlichting en uitleg over de medicatie mocht ik mijn eerste recept ophalen, en dan eens per maand terugkomen voor controle. Ik ben blij met de medicatie, ze werken hoe ik was en hoe ik nu ben is voor mij het bewijs.
tja, eerlijk gezegd niet. Dit omdat dit de eerste keer is dat iemand pavlov samen hangt met medicijnen. Maar het lijkt mij wel logisch. Dat medicijnen iname na verloop een reflex word omdat je dit altijd in regelmaat gedaan hebt, ik neem aan dat je dat bedoelt met jouw betekenis van pavlov. Maar goed het helpt mij een hele hoop.quote:Op woensdag 6 juni 2012 22:50 schreef Sheldorrr_ het volgende:
[..]
Je weet dat toch 80% van een medicijn simpele Pavlov is toch?
Pavlov --> http://nl.wikipedia.org/wiki/Klassieke_conditioneringquote:Op woensdag 6 juni 2012 22:50 schreef Sheldorrr_ het volgende:
[..]
Je weet dat toch 80% van een medicijn simpele Pavlov is toch?
ADD, maar ben geen fan van medicijnen, volgens mij psycholoog kan je er ook mee leren leven als je iemand hebt dichtbij, die je begrijpt en je dingen kan "leren" zeg maar. Tot nu toe moet ik zeggen ( ik weet niet hoe het is als ik medicijnen zou slikken ) dat het toch wel redelijk gaat.quote:Op donderdag 7 juni 2012 21:37 schreef MonsieurCosmopolite het volgende:
[..]
Pavlov --> http://nl.wikipedia.org/wiki/Klassieke_conditionering
Placebo --> http://nl.wikipedia.org/wiki/Placebo_(middel)
Ik denk dat je t laatste bedoelt.
Maar: heb jij zelf AD(H)D?
Natuurlijk kun je er ook mee leren leven en het gewoon accepteren. Maar je kan ook hulp in de vorm van medicatie aanvaarden. Ik vind jouw opmerking van 'waarom iedereen zo snel naar medicijnen grijpt' oneerlijk. Jij bent waarschijnlijk wél in een vroeg stadium gediagnosticeerd, vele anderen in dit topic (waaronder ik) hebben jarenlang aangemodderd, gefaald en gezocht naar de oorzaak hiervan voordat ze de diagnose kregen. Ik ben blij dat ik nu begeleiding krijg en onder begeleiding aan medicijnen ben geholpen (niet vergeten: behandeling is tweeledig; medicijnen en babbelen). Ik wil optimaal kunnen presteren en eindelijk mijn potentie benutten en ga heus niet zonder de mij aangeboden hulpmiddelen nog jarenlang proberen mijzelf te ontdekken hoor.quote:Op donderdag 7 juni 2012 23:35 schreef Sheldorrr_ het volgende:
[..]
ADD, maar ben geen fan van medicijnen, volgens mij psycholoog kan je er ook mee leren leven als je iemand hebt dichtbij, die je begrijpt en je dingen kan "leren" zeg maar. Tot nu toe moet ik zeggen ( ik weet niet hoe het is als ik medicijnen zou slikken ) dat het toch wel redelijk gaat.
En idd, ik bedoel placebo
Neehoor, ook ik heb in het zelfde schuitje gezeten zoals jij het beschrijft ( jarenlang aangemodderd, gefaald en gezocht naar de oorzaak hiervan ). Maar sinds ik weet wat het is, kan ik er veel beter mee omgaan. Kan mijn omgeving er veel beter mee omgaan, en nu is het een kwestie van gewoon werken aanmezelf, en dat kan ook zonder medicatie. Je kan op 2 manieren hiermee omgaan, dat is of medicijnen, of gewoon aan jezelf werken. en ik merk gewoon dat meeste mensen voor een uitweg kiezen die gewoon makkelijk is.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 20:37 schreef MonsieurCosmopolite het volgende:
[..]
Natuurlijk kun je er ook mee leren leven en het gewoon accepteren. Maar je kan ook hulp in de vorm van medicatie aanvaarden. Ik vind jouw opmerking van 'waarom iedereen zo snel naar medicijnen grijpt' oneerlijk. Jij bent waarschijnlijk wél in een vroeg stadium gediagnosticeerd, vele anderen in dit topic (waaronder ik) hebben jarenlang aangemodderd, gefaald en gezocht naar de oorzaak hiervan voordat ze de diagnose kregen. Ik ben blij dat ik nu begeleiding krijg en onder begeleiding aan medicijnen ben geholpen (niet vergeten: behandeling is tweeledig; medicijnen en babbelen). Ik wil optimaal kunnen presteren en eindelijk mijn potentie benutten en ga heus niet zonder de mij aangeboden hulpmiddelen nog jarenlang proberen mijzelf te ontdekken hoor.
Nee, op 3 manieren: er mee leren omgaan, medicijnen gebruiken of beide. Het laatste vind ik wenselijk en ik geloof ook niet dat de 2de manier echt een optie is, want je zal er sowieso mee om moeten gaan. Als je geboren wordt met maar 1 been, zou je toch ook een prothese accepteren? In dat geval moet je er ook mee om leren gaan (en bijwerkingen als jeuk moeten accepteren), om zo goed mogelijk te kunnen functioneren. Zonder prothese kan inderdaad ook, maar je zal vanwege een lichamelijke afwijking nooit met de rest mee kunnen komen.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 20:54 schreef Sheldorrr_ het volgende:
[..]
Neehoor, ook ik heb in het zelfde schuitje gezeten zoals jij het beschrijft ( jarenlang aangemodderd, gefaald en gezocht naar de oorzaak hiervan ). Maar sinds ik weet wat het is, kan ik er veel beter mee omgaan. Kan mijn omgeving er veel beter mee omgaan, en nu is het een kwestie van gewoon werken aanmezelf, en dat kan ook zonder medicatie. Je kan op 2 manieren hiermee omgaan, dat is of medicijnen, of gewoon aan jezelf werken. en ik merk gewoon dat meeste mensen voor een uitweg kiezen die gewoon makkelijk is.
Ik ben begonnen met1x 36mg concerta vervolgens 54mg en vervolgens 2x 36mg.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 15:11 schreef Nithosm het volgende:
Goed om te horen Tombias dat je ook zonder kan Tombias!
Mag ik vragen met welke hoeveelheid begon?
Ik ben deze week begonnen met methylfenidaat en daarmee kreeg ik het advies met de laagste hoeveelheid te beginnen. Bij aanhoudende problemen moest ik dan de dosering opvoeren. Goddank was het meteen de juiste hoeveelheid... hopen dat ik niet gewend raak
Dat is natuurlijk wel heel simplistisch gedacht. Iemand die depressief is kan ook prima zonder antidepressiva. Verander gewoon die negatieve gedachte in positieve en klaar is kees! Laat daar nou net het probleem zitten...quote:Op vrijdag 8 juni 2012 20:54 schreef Sheldorrr_ het volgende:
[..]
Neehoor, ook ik heb in het zelfde schuitje gezeten zoals jij het beschrijft ( jarenlang aangemodderd, gefaald en gezocht naar de oorzaak hiervan ). Maar sinds ik weet wat het is, kan ik er veel beter mee omgaan. Kan mijn omgeving er veel beter mee omgaan, en nu is het een kwestie van gewoon werken aanmezelf, en dat kan ook zonder medicatie. Je kan op 2 manieren hiermee omgaan, dat is of medicijnen, of gewoon aan jezelf werken. en ik merk gewoon dat meeste mensen voor een uitweg kiezen die gewoon makkelijk is.
quote:Op vrijdag 8 juni 2012 23:10 schreef Tombias het volgende:
[..]
Ik ben begonnen met1x 36mg concerta vervolgens 54mg en vervolgens 2x 36mg.
Ik werd er echt steeds slechter van. Gelukkig zag de medicijnman dat ook.
Dus... toen maar over op het medicijn wat bij de meeste add-ers het beste aanslaat. Dexamfetamine.
3 x 5 mg. Dat ging al veel beter maar had toch het idee dat ik over de top ging. Ik viel af van 83 kg naar 76 kg. Ik had dus mijn twijfels of het wel zo goed voor de gezondheid was. Ook was ik veel meer aan het doomdenken. En ik miste dus heel veel. Rede voor mij om te stoppen.
Maar vond het wel leuk om de reactie van mijn omgeving te peilen zonderdat ze wisten dat ik gewoonweg niks meer slik.
Het grappige is dat de medicijnman vandaag mij vertelde dat ik er beter uitzag en helderder overkwam. Mijn collega's en leidinggevende zeiden dat trouwens ook nog vandaag.
"Je bent veel geconcentreerder en scherper" .....
Ik heb dus nu al een week geen medicatie gehad.
Voel me top en ben veel relaxter.
Wat helpt is dat ik bewust ben van mijn valkuilen. Ik heb dit gedocumenteerd en heb er mijn oplossingen bij geschreven. Ik organiseer nu alles volgens mijn documentatie. Ik schrijf al mijn gedachten op zodat ik niks vergeet. Ik heb op vaste plekken een notitieblok liggen waar ook mijn vrouw dingen opschrijf.
Conclusie voor mijzelf: Als je omgeving er geschikt voor is dan is medicatie niet nodig.
Het is, zeker op langer termijn, beter voor je gezondheid. (Het is toch een soort drugs wat je inneemt).
Ik merk ook dat ik niet meer in een soort koker leef. Ik zie weer veel meer details van de omgeving.
Mijn vrouw verbaasde zich er laatst nog over.
Zo te lezen gebruik jij dextro-amfetamine? Ik heb begrepen dat je daar meer last van ontwenningsverschijnselen van kan krijgen dan van methylfenidaat.quote:Op maandag 11 juni 2012 15:21 schreef Tommelaer het volgende:
Ik ben ook eens twee weken gestopt. De eerste twee dagen had ik ook last van afkick verschijnselen daarna geen last meer en ik voelde me lichamelijk veel beter. Dus dat het troep is geloof ik best.
Ik zelf zit nu zelf op 3 x 5 mg maar in het weekend 2x 2,5 mg en soms helemaal niet in het weekend.
Gaat ook goed. Dus ik overweeg in het weekend helemaal te stoppen.
Straks twee weken op vakantie dan neem ik ook niks mee. De psych heeft al gezegd dat zo'n pauze met mijn dosering best kan. Zo'n verklaring schijnt best nogal prijzig te zijn dus dat doe ik dus maar niet.
Methylfenidaat sloeg bij mij niet aan(Lees grote ramp). Dex is meer voor ADDers. Ook al zegt de psych dat niet, de meeste ervaring die ik lees en mijn eigen ervaring is dat dex meer de drugs is voor adders en dat methylfenidaat meer voor de hyperdepiep mensen is om ze rustig te krijgen. En ja, adders zijn niet hyperdepiep.quote:Op maandag 11 juni 2012 18:26 schreef MonsieurCosmopolite het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat het voor de concentratie en inzet wel werkt, maar de chaos/rommel in m'n kop wordt er niet helemaal door opgeruimd helaasHoe zijn jullie ervaringen hiermee? (ADD en methylfenidaat)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |