abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 9 april 2012 @ 18:49:56 #61
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110103722
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 18:44 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Dat is voor mij persoonlijk wel interessant. Heb je een linkje waar ik (meer) kan lezen?
Werd mij vandaag door de medewerker bij de Arriva Store verteld in Leeuwarden. Is ook al eens door een controleur opgemerkt.
In het 'Geltungsbereich(PDF)' van Niedersachsen Ticket staat ook bij Arriva onder Strecken 'Alle'
pi_110103818
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 18:49 schreef greavy het volgende:

[..]

Werd mij vandaag door de medewerker bij de Arriva Store verteld in Leeuwarden. Is ook al eens door een controleur opgemerkt.
In het 'Geltungsbereich(PDF)' van Niedersachsen Ticket staat ook bij Arriva onder Strecken 'Alle'
Ah tof. Punt is alleen dat de Arriva store in Groningen geen NDS-tickets verkoopt. Dus alleen op de terugweg is dat dan te gebruiken.
  maandag 9 april 2012 @ 18:54:36 #63
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110103878
Of je koop 'm online via Bahn.de, dat kan ook Dan is het Homeprint. Weet niet wat de betalingsmogelijkheden zijn uit mijn hoofd.
pi_110104051
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 18:54 schreef greavy het volgende:
Of je koop 'm online via Bahn.de, dat kan ook Dan is het Homeprint. Weet niet wat de betalingsmogelijkheden zijn uit mijn hoofd.
Ik ga zo eens kijken. Met de NDS-ticket regel ik altijd mensen via mitfahrgelegenheit.de, dus meestal is het pas op het laatste moment duidelijk hoeveel mensen er mee gaan. En dan vraag ik me ook af of het ticket wel geldig is over de grens. Het is tenslotte een ticket voor Niedersachsen, en dat gaat dan tot aan station Weener. Zodra je in Bad Nieuweschans bent, ben je niet meer in Niedersachsen, dus waarom zou het ticket dan nog geldig zijn :?
En ja, ik heb slechte ervaringen gehad met Arriva-stewards over het wel of niet geldig zijn van bepaalde kaartjes over de grens :Y)
  maandag 9 april 2012 @ 19:03:01 #65
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_110104205
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 18:59 schreef MaxMark het volgende:
Zodra je in Bad Nieuweschans bent, ben je niet meer in Niedersachsen, dus waarom zou het ticket dan nog geldig zijn :?
En ja, ik heb slechte ervaringen gehad met Arriva-stewards over het wel of niet geldig zijn van bepaalde kaartjes over de grens :Y)
Arriva zegt het NDS te accepteren, sommige stewards zijn daar blijkbaar nog niet van op de hoogte. Wat wil je dan van een Fok!gebruiker horen? Het Definitieve Antwoord? :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 9 april 2012 @ 19:04:30 #66
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110104261
Arriva accepteert het, maar enkele stewards wisten(of weten) het nog niet.
pi_110104443
quote:
3s.gif Op maandag 9 april 2012 19:03 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Arriva zegt het NDS te accepteren, sommige stewards zijn daar blijkbaar nog niet van op de hoogte. Wat wil je dan van een Fok!gebruiker horen? Het Definitieve Antwoord? :')
Hoi Fles. Slechts een mening, hoopte ik te horen. Dag Fles.
  maandag 9 april 2012 @ 19:10:28 #68
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_110104526
Kan je even normaal doen anders? Dat doe ik ook.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_110104903
Wat zitten er een hoop keutels dwars in dit topic O+
Je zou dan maar in een WC-loze sprinter zitten :X
dag
pi_110105952
quote:
10s.gif Op maandag 9 april 2012 19:21 schreef Peter het volgende:
Wat zitten er een hoop keutels dwars in dit topic O+
Je zou dan maar in een WC-loze sprinter zitten :X
:')
  maandag 9 april 2012 @ 19:51:52 #71
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_110106110
quote:
10s.gif Op maandag 9 april 2012 19:21 schreef Peter het volgende:
Wat zitten er een hoop keutels dwars in dit topic O+
Je zou dan maar in een WC-loze sprinter zitten :X
Zuurpruimen werken toch juist laxerend?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  maandag 9 april 2012 @ 19:59:24 #72
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_110106484
Nog een filmpje van vanmiddag :s)

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 9 april 2012 @ 20:36:41 #73
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_110108293
Waarom zijn er SLT's van 2 verschillende leveranciers, welke, en waarom gaat dat niet samen, dat is toch ruk geregeld? -O-
  maandag 9 april 2012 @ 20:37:27 #74
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110108333
Waarschijnlijk heeft dat met de grootte van de order te maken, en hebben Bombardier en Siemens besloten om samen te werken om zo sneller de gevraagde hoeveelheid treinen te kunnen leveren.

Samenwerken kan prima, zolang de specificaties helder zijn. Dat werd wel duidelijk toen men in 2008/2009 probeerde om een viertje (Bombardier) met een zesje (Siemens) te combineren - de boordcomputers van beide treinen crashten omdat ze elkaar niet begrepen. Dat is later met softwareupdates verholpen.
pi_110108352
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 18:39 schreef greavy het volgende:
Inderdaad :D
Nu bij Utrecht:

[..]

Niet echt geloofwaardig zonder treinstelnummers, alsof jij die niet zou onthouden :+
  maandag 9 april 2012 @ 20:40:36 #76
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_110108525
Misschien heb ik een tunnelvisie, maar was de bedoeling ooit niet van het spoor dat het allemaal een beetje universeel is? ooit eens?

Ik bedoel, dat is begonnen met verschillende spanningen, profielen, veiligheidsnormen e.d.

Waarom rijd een tram uberhaubt op normale spoorbreedte als verder toch niks overeenkomt, en nu is het zelfs al zo dat gelijkwaardig materieel uit verschillende fabrieken al niet samenkan...

Ik geloof alleen dan kqua profiel en spanning Nederland en Frankrijk op een lijn zitten, en voor de rest heeft iedereen in europa verder zijn eigen plan getrokken destijds...
  maandag 9 april 2012 @ 20:46:08 #77
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110108787
Vroeger, toen de ontwikkeling van de spoorwegen begon, waren de landen nog niet zulke vrienden van elkaar als nu. Landen kozen hun eigen spoorbreedte, bovenleidingsspanning, beveiligingssystemen, enzovoorts. Dit vaak onder initiatief van de lokale industrie.

In Duitsland had men bijvoorbeeld bepaalde problemen bij een bovenleiding op 15 kV 50 Hz, die bij 15 kV 16,7 niet optraden. Daarom heeft men daar toen gekozen voor die afwijkende frequentie. In Portugal en Spanje heeft men gekozen voor breedspoor om het een eventuele bezetter zo moeilijker te maken, net als in Rusland.

Hetzelfde geldt voor beveiligingssystemen: MEMOR is een product van Belgische industrie, LZB/PZB komt uit Duitsland en Integra-Signum komt uit het land waar het wordt toegepast: Zwitserland.

De drang om alles te standaardiseren op normaalspoor, 25 kV 50 Hz, met ERTMS als beveiligingssysteem is iets van de Europese Unie. Voor oprichting van de Europese Unie was "universeel" helemaal geen doelstelling van de EU, omdat spoor vooral een nationale aangelegenheid was. Dit zie je ook de beperkte hoeveelheid grensovergangen.
  maandag 9 april 2012 @ 20:54:00 #78
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_110109247
Je punt is helder, en duidelijk en snap het. Maar waarom is een tram dan op standaard spoor gebouwd. als er verder toch niks gelijkwaardig is. Je gaat me toch niet vertellen dat dat alleen handig is om het van de fabriek naar de stad van herkomst te rollen. Dus destijds van de Duewag fabriek naar Rotterdam. ( en dan nog zou die verklaring logisch zijn bij de metro), of dat er in de toekomst gedacht is dat we wellicht nog eens die Weense trams gaan inzetten op Prorailspoor in Utrecht, dus laten we die Weense tram ook maar normaalspoor maken.

Ik hoop dat je me vraag snapt, resumé: Ondaks dat het wat handige toepassingen kent die nu van pas komen ( Weense trams op prorailspoor in Utrecht/Van en naar fabriek brengen) Waarom is er destijds ook voor normaalspoor gekozen voor metros en trams..... terwijl er verder niets overeenkomt met het spoorwegnet...
pi_110109585
Waarom niet? Als je de wielen dan op dezelfde draaibanken kunt onderhouden, de overgangen met standaardzaken gelegd kunnen worden etc.?
dag
  maandag 9 april 2012 @ 21:00:28 #80
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110109601
Goede vraag, ik heb er geen duidelijk antwoord op, slechts vermoedens.

Mijn vermoeden is dat er destijds al vakbeurzen waren zoals we die heden ten dage ook kennen. Seminaria waar de top-ingenieurs samenkomen om de laatste technologische ontwikkelingen te bespreken. Eén van die ontwikkelingen zal ongetwijfeld de spoorbreedte zijn geweest. 1435 mm komt ongeveer overeen met twee paarden naast elkaar.

Om voor trams dezelfde spoorbreedte te gebruiken als voor treinen zal dan meer te maken hebben met schaalvoordeel: ook vroeger waren de fabrikanten van rollend materieel relatief schaars, door te standaardiseren op één spoorbreedte voor al je producten kun je wat goedkoper werken omdat je sommige ontwerpen maar één keer hoeft te doen.

De pagina Standard gauge op de Engelstalige Wikipedia vertelt er wat meer over: de 1435 mm lijkt vooral te komen door de invloed van George Stephenson, een vrij bekende naam in de spoorwegindustrie.
pi_110109995
Is er dit jaar een Lentetoer?
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
  maandag 9 april 2012 @ 21:09:36 #82
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110110140
Als ik het aan die muts op NS.nl vraag krijg ik dit antwoord:
quote:
Onze actie met NS Lentetoer is helaas afgelopen.
NS Lentetoer gaf recht aan 2 personen om 1 dag onbeperkt door Nederland te reizen in de binnenlandse treinen van NS in de 1e klas voor ¤ 45.
Wanneer dat antwoord voor het laatst is bijgewerkt weet ik niet. Of er dus in 2012 een Lentetoer gaat komen... geen idee. Ik had al wel verwacht dat NS daarmee zou adverteren.

Ik kan me voorstellen dat NS daar niet meer aan gaat beginnen: in samenwerking met verschillende winkels worden er al regelmatig treinkaartjes aangeboden (HEMA, Kruidvat, Jumbo, enz.) en ook via de Spoordeelwinkel is een hoop te krijgen.
  maandag 9 april 2012 @ 21:12:52 #83
318211 hemarookworst
Man bijt worst
pi_110110323
Kwam deze documentaire tegen, geen idee of het bij jullie bekend is. Je ziet de V250 in de klimaatkamer in Wenen uitgetest worden op extreme temperaturen.

Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
  Redactie Sport maandag 9 april 2012 @ 21:25:05 #84
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_110111140
Dat is dan ook meteen de enige test die ie goed doorstaan heeft volgens mij _O-
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 9 april 2012 @ 21:26:33 #85
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_110111241
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 21:00 schreef Peter het volgende:
Waarom niet? Als je de wielen dan op dezelfde draaibanken kunt onderhouden, de overgangen met standaardzaken gelegd kunnen worden etc.?
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 21:00 schreef James1988 het volgende:
Goede vraag, ik heb er geen duidelijk antwoord op, slechts vermoedens.

Mijn vermoeden is dat er destijds al vakbeurzen waren zoals we die heden ten dage ook kennen. Seminaria waar de top-ingenieurs samenkomen om de laatste technologische ontwikkelingen te bespreken. Eén van die ontwikkelingen zal ongetwijfeld de spoorbreedte zijn geweest. 1435 mm komt ongeveer overeen met twee paarden naast elkaar.

Om voor trams dezelfde spoorbreedte te gebruiken als voor treinen zal dan meer te maken hebben met schaalvoordeel: ook vroeger waren de fabrikanten van rollend materieel relatief schaars, door te standaardiseren op één spoorbreedte voor al je producten kun je wat goedkoper werken omdat je sommige ontwerpen maar één keer hoeft te doen.

De pagina Standard gauge op de Engelstalige Wikipedia vertelt er wat meer over: de 1435 mm lijkt vooral te komen door de invloed van George Stephenson, een vrij bekende naam in de spoorwegindustrie.
Bedankt voor de antwoorden, en de logica. Destijds had je de NS en de RET onderhoudswerkplaatsen ook op 1 terrein, dus dat verklaart het een en ander...

Verder zat ik hier de laatste weken in intecities met exact dezelfde locs als in Nederland, maar ik weet noch de naam in Nederland, noch de Franse versie op wikipedia te vinden :P
  maandag 9 april 2012 @ 21:30:20 #86
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_110111455
Ik heb 3 types locs gevonden die spreken op de Nederlandse locs lijken qua uiterlijk...

Maar de vraag is of er ergens een exacte kopie tussen zit, daarvoor ontbreekt mij de technische kennis

http://fr.wikipedia.org/wiki/BB_22200

http://fr.wikipedia.org/wiki/BB_7200

http://fr.wikipedia.org/wiki/BB_15000
  maandag 9 april 2012 @ 21:34:04 #87
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110111680
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 20:37 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Niet echt geloofwaardig zonder treinstelnummers, alsof jij die niet zou onthouden :+
Het was treinnummer 10566/566/20566. Uit Leeuwarden kwamen de 4248(Voor)+4071(Achter). Vanaf Groningen kwamen ook 7 bakken, waarvan ik de stelnummers niet meer exact weet. Wel kwam uit Groningen voorop een drietje en achterop een viertje.
pi_110111757
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 21:30 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Ik heb 3 types locs gevonden die spreken op de Nederlandse locs lijken qua uiterlijk...

Maar de vraag is of er ergens een exacte kopie tussen zit, daarvoor ontbreekt mij de technische kennis

http://fr.wikipedia.org/wiki/BB_22200

http://fr.wikipedia.org/wiki/BB_7200

http://fr.wikipedia.org/wiki/BB_15000
1600 is volgens mij afgeleid van de BB 7200
  maandag 9 april 2012 @ 21:37:35 #89
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110111917
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 21:30 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Ik heb 3 types locs gevonden die spreken op de Nederlandse locs lijken qua uiterlijk...

Maar de vraag is of er ergens een exacte kopie tussen zit, daarvoor ontbreekt mij de technische kennis

http://fr.wikipedia.org/wiki/BB_22200

http://fr.wikipedia.org/wiki/BB_7200

http://fr.wikipedia.org/wiki/BB_15000
Exacte kopie niet. Nederland heeft ooit de BB 7200 als voorbeeld genomen. Technisch is er wel genoeg op aangepast.
  maandag 9 april 2012 @ 21:39:00 #90
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110112025
De 1600 is afgeleid van de BB 7200, de 1700 is op z'n beurt weer afgeleid van de 1600. NS heeft een BB 7200 naar Nederland laten komen om een proefritje te maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')